IT-alan työpaikat

Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Mikä, 8500€/kk verottomana? Jotta Suomessa pääsee samaan, pitää tienata jotain 15k€ luokkaa. Ei taida montaa softaria tästä maasta löytyä, joka tuohon yltää.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Mikä, 8500€/kk verottomana? Jotta Suomessa pääsee samaan, pitää tienata jotain 15k€ luokkaa. Ei taida montaa softaria tästä maasta löytyä, joka tuohon yltää.
Takaisku? :) Eiköhän noin paljon tienaavat ole enimmäkseen käsienheiluttelijoita.
 
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
8
Itse olin exti Nokialla kymmenisen vuotta ja ihan vastakkainen kokemus. Työtä arvostettiin ja palaute oli asiallista. Esimiehet loistavia. Aina otettiin mukaan kaikkiin Nokian tapahtumiin ym.

Jotkut kollegoista myös vaihtoivat jossain vaiheessa Nokialle.
Mun Nokia (Siemens Networks) -extikokemus oli niin kauhea, että välttelin sen jälkeen koko IT-alaa vuosia, kun pelkäsin, että joudun samanlaiseen hirveyteen uudelleen. Extejä kohdeltiin huonosti, meille huudettiin, oltiin yleisesti tylyjä, eikä itselleni olisi tullut edes mieleen, että meille olisi kuulunut jotain Nokian tapahtumia - miksi edes olisi, eihän me oltu heikäläisiä. Homma meni vielä niin, että NSN:lle siirtyvät kollegat alkoivat kohdella meitä extejä tylysti heti, kun heistä tuli noksulaisia, ei puhettakaan mistään avuliaisuudesta työkavereita kohtaan tai mitään.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Jännä juttu. Itse olin Nokia Networks/NSN:lla pari vuotta (silloin kun tuo yhdistyminen tapahtui) enkä kokenut tuollaista.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 809
Nyt tuli viestiä että tarjolla olisi koodareita ilmaiseksi koeajan ajaksi. Huh huh
Aika rajua settiä alkaa olemaan. Saapa nähdä mihin asti it-alan lama syvenee. Julkinen puoli taitaa vielä tän vaalibudjetin vetää täydellä höyryllä. Seuraava hallitus leikkaa tai en ainakaan usko, että velanotto nouseviin korkoihin voi jatkua nykytasolla. Siinä kohtaa julkisen hankkeetkin joko vähenevät tai hintaa painetaan alas. Hox, ei mene nolliin, mutta vähenee/halventuu. Pienistä puroista tulee iso niagra.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
139
Ei kyllä yllätä jos kohta useampikin IT-konsultointiin keskittynyt lafka ilmoittaa sopeuttamistoimista.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Ei kyllä yllätä jos kohta useampikin IT-konsultointiin keskittynyt lafka ilmoittaa sopeuttamistoimista.
Mitä olen itse esim. Business Technology-himmelien rakentamisissa ollut asiakkaan puolelta mukana, en ihmettelisi jos ne unohtuu ja aletaan siirtyä enemmän pienempiin ja konkreettisempiin asioihin. BT on ihan kannatettava juttu, mutta vaatii organisaatiolta valtavasti sitoutumista ja resursseja.

Linkkarikin tuntuu vähän rauhoittuneen, ei ole enää jatkuvaa juhlaa, kasvua ja pöhinää. Ennemmin pihinää.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 809
Varmaan myös startupeissa näkyy taloustilanne. Ei välttämättä isot firmat/bisnesenkelit/... rahoita kuten ennen. Ne startupit, jotka on ulkoisen rahoituksen varassa joutuvat jotenkin tiukempaan tilanteeseen sopeutumaan. Onko se sitten pienemmät liksat, porukan irtisanominen tai startup paussille riippunee tilanteesta.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 804
Miks ihmeessä kokenutta koodaria tarjottais ilmaiseksi? :D
Ei ole projektia tiedossa eikä haluta luopua kaverista. Pyritään saamaan jalat tiukentuvien projektien oven väliin ja sitä kautta tilauksille jatkoa.

@pappatech Ei ne ukot tiedä millä hinnalla heidät on myyty, he näkevät vain oman tilinauhan (yleensä).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.05.2021
Viestejä
36
Ei ole projektia tiedossa eikä haluta luopua kaverista. Pyritään saamaan jalat tiukentuvien projektien oven väliin ja sitä kautta tilauksille jatkoa.
Ja samaan aikaan tietyt firmat eivät saa tarjottua puitesopimushinnoilla resurssia oikein ollenkaan isolle asiakkaalle :) Mystinen on maailma.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
282
Ilmainen työ on sitä kuuluisaa housuihin kusemista pakkasella, asiakkaalle se kyllä kelpaa mutta yleensä sitä ei mitenkään huomioida myöhemmissä sopimusneuvotteluissa.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 804
Ja samaan aikaan tietyt firmat eivät saa tarjottua puitesopimushinnoilla resurssia oikein ollenkaan isolle asiakkaalle :) Mystinen on maailma.
Jepa. Olen tehnyt it puittareita n. 15vuotta. Järjestään jokaisessa on se ongelma että joku tilaajan osto-organisaation tyyppi tulee ja neuvottelee "hyvät hinnat" ja älyttömät ehdot. Sit tilataan tekijät muualta ja todellisuudesta tietämättömät haukuvat kuinka tämä puittarifirma ei tarjoa tekijöitä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
@pappatech Ei ne ukot tiedä millä hinnalla heidät on myyty, he näkevät vain oman tilinauhan (yleensä).
Riippuu firmasta.

Ja joskus kun ei ole kerrottu se on vahingossa lipsahtanut joltakin (esim. asiakkaalta itseltään) kun on tullut asiakkaalle lähtevä lasku syystä tai toisesta julki. Kannatan avoimuutta tässäkin.

Joskus yllätti lasku suuruudellaan niin muistan et piti oikein tsempata sitten asiakkaalla kun on niin helvetin kallista et hävetti. Itse itselleni en sellaisia summia olisi maksanut!
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Ihmetyttää, miksei kerrottaisi. Paitsi jos työntekijöille maksetaan niin paskaa palkkaa, että ei kehdata kertoa, miten paljon heidän työstään vuollaan fyffeä.

En kyllä itse osaa sanoa, että onko homma vähentyneet. Jokseenkin samaan tahtiin noita hommia LinkedInissä tarjotaan ja paikkojakin on näppituntumalla samaa luokkaa auki.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 804
Ihmetyttää, miksei kerrottaisi. Paitsi jos työntekijöille maksetaan niin paskaa palkkaa, että ei kehdata kertoa, miten paljon heidän työstään vuollaan fyffeä.

En kyllä itse osaa sanoa, että onko homma vähentyneet. Jokseenkin samaan tahtiin noita hommia LinkedInissä tarjotaan ja paikkojakin on näppituntumalla samaa luokkaa auki.
Duunin vaihdon kautta tapahtuva tietovuoto kilpailijoille ei ole haluttu tapahtuma. Vähemmän korvia, pienempi riski.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Riippuu varmaan pitkälti firmasta tuo, että tarjotaan ns. ykköskorin kavereita ilmaiseksi jne... Meillä ainakin on käytännössä penkki tyhjä, ja niitä ykköskorin kavereita ei ole tarjolla kuin rotaation kautta. Se on tietysti toisenlainen ongelma uusien lähtöjen osalta, mutta uskallan oman perstuntuman mukaan sanoa että tässä on hajontaa. Nythän markkinassa on paljon näitä puhtaita "käsiparikauppiaita" jossa tekijät on %-sopimuksella - keikkaa on saatava. Osaavat kaverit kyllä viedään välittömästi käsistä, enkä ole havainnut asiakkaissa mitään hankkeiden alas-skaalauksia, se on monelle firmalle ydinliiketoiminnan edellytys että ATK-järjestelmät toimivat ja niitä kehitetään. Tietysti alalle mahtuu myös ei-niin-business-kriittistä tekemistä, ja siellä voi tietysti olla paineita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Se on sitten taas se aika vuodesta kun haetaan ja aletaan täyttää ensi kesän kesätyöpaikkoja. Eli nyt kannattaa viimeistään alkaa rustata hakemusta jos kesätyöt IT-alalla kiinostavat.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
302
Se on sitten taas se aika vuodesta kun haetaan ja aletaan täyttää ensi kesän kesätyöpaikkoja. Eli nyt kannattaa viimeistään alkaa rustata hakemusta jos kesätyöt IT-alalla kiinostavat.
Olen ensimmäisen vuoden tieto- ja viestintätekniikan opiskelija. Onko minkäänlaista käryä mahtaako firmat ottaa ylipäätään 1. vuosikurssilaisia?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
^ jos ei oo niinku minkäänlaisia muita kannuksia kuin ne (kesään mennessä) vuoden opinnot, niin ihmettelen, jos ei jäisi myöhempien vuosikurssilaisten jalkoihin hauissa. Sit jos on jotain avittavaa työkokemusta, relevanttia omaehtoista koodauskokemusta tmv., niin tilanne varmaan vähän eri.

Noissa meikäläisen firmoissa ei oo tosin varsinaisia kesätyöläisiä hirveästi ollu, mutta jo opiskeluaikana duuniin pompanneita kyllä useitakin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Onko kokemuksia Jefferson Frank -nimisestä rekryfirmasta ja heidän rekryistään?

Oon varmaan noiden AWS-sertifiointien takia osunut heidän seulaansa ja sovin nyt vähän niinku mielenkiinnosta yhden miitin ensi viikolle. Pitäs olla kuitenkin kotimainen lafka (tai ilmeisesti parikin), jotka hakee tekijöitä, ja en oo ehkä ihan täysin kartalla, miksi ne ulkomaisia rekryäjiä haluaa käyttää.. Nää mua lähestyneet rekryäjät on olleet kaikki brittiläisiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Onko kokemuksia Jefferson Frank -nimisestä rekryfirmasta ja heidän rekryistään?

Oon varmaan noiden AWS-sertifiointien takia osunut heidän seulaansa ja sovin nyt vähän niinku mielenkiinnosta yhden miitin ensi viikolle. Pitäs olla kuitenkin kotimainen lafka (tai ilmeisesti parikin), jotka hakee tekijöitä, ja en oo ehkä ihan täysin kartalla, miksi ne ulkomaisia rekryäjiä haluaa käyttää.. Nää mua lähestyneet rekryäjät on olleet kaikki brittiläisiä.
On kokemusta, ja olen heidän kauttaan aikanaan käynyt jopa kertaalleen yhteen paikkaan haastattelussa. Silloinen homma ei sitten Jefferson Frankista riippumattomista syistä kuitenkaan ollut itselleni hyvä. Ko. lafkasta on omaan makuun jäänyt kuva, että pyrkivät rullaamaan vaan isoa massaa läpi haastatteluihin, eikä kiinnosta niinkään mätsätä oikeiden osaamis- ja kiinnostuskohteiden mukaan. Olen parinkin heidän jampan kanssa käynyt keskustelun siitä, että millä spekseillä mua olisi aikanaan voinut kiinnostaa jutella uusista kuvioista, mutta jatkuvasti vaan jatkoivat kaiken bulkin tuuttaamista mulle asti vaikka mitkään asettamistani spekseistä ei täyttynyt. Lopulta sitten olen päätynyt siihen että en vastaa heidän viesteihinsä tai jos soittelevat niin en jatka keskustelua yhtään pidemmälle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
931
Onko kokemuksia Jefferson Frank -nimisestä rekryfirmasta ja heidän rekryistään?

Oon varmaan noiden AWS-sertifiointien takia osunut heidän seulaansa ja sovin nyt vähän niinku mielenkiinnosta yhden miitin ensi viikolle. Pitäs olla kuitenkin kotimainen lafka (tai ilmeisesti parikin), jotka hakee tekijöitä, ja en oo ehkä ihan täysin kartalla, miksi ne ulkomaisia rekryäjiä haluaa käyttää.. Nää mua lähestyneet rekryäjät on olleet kaikki brittiläisiä.
Olen jutellut pariin otteeseen niiden headhuntereiden kanssa. Samaa harmaata massaa kuin suurin osa muistakin rekryfirmoista, ei siis jäänyt mieleen mitään erityisen positiivista tai negatiivista. Tyypilliseen tapaan lähettävät siis rekryviestejä suurelle massalle sen enempää tutustumatta kohteisiin tai edes lukematta LinkedIn-profiilia kunnolla läpi.

Se että kotimaiset firmat käyttää ulkomaisia rekryfirmoja on ihan normaalia.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Se että kotimaiset firmat käyttää ulkomaisia rekryfirmoja on ihan normaalia.
Voi olla, en tosiaan tiedä käytäntöjä ite sen tarkemmin.

Muhun on ollu isommat kotimaiset softatalot suoraan yhteydessä omasta HR:stään. Tai sitten on käytetty kotimaista rekryfirmaa, kun niitäkin kyllä riittää. Lähinnä juuri sen puolesta ihmettelin, kun täällä piisaa rekryfirmoja omastakin takaa.

muoks. mut joo, sillä asenteella nyt sit ensi viikkoon, että noi pestit voi olla ilmeisesti ihan mitä tahansa.. :D
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Kommentteja mahdollisesta opiskelusta kaipaisi.

Taustat:
-30v,
-Valmistunut it-tradenomiksi 5v sitten
-Ollut 5v työelämässä omalla alalla
-Ei osaa koodausta eikä juurikaan halua opetella (matemaattiset lahjat huonot)
-Ei ole käynyt lukiota
-Nykyinen palkka 3k€/kk

Haluaisin hakea Yliopistoon opiskelemaan maisteriksi tietojenkäsittelytiedettä. Mutta onko asiassa järkeä?

Ja jos on järkeä, minne/mihin erikoistumiseen kannattaa hakea? Kiinnostuksen kohteita on esim kartat, esineiden internet, kännykkäverkot eli 4G 5G jne.

Olen ymmärtänyt että lukion puuttumisen vuoksi en voi oikeastaan hakea muualle kuin juuri tietojenkäsittelytieteen alalle, kaikki muut vaihtoehdot vaatisi lukion päättötodistusta tai loistamista pääsykokeessa. Ja onko oikeastaan tietojenkäsittelytieteen sarallakaan miten varmaa se sisäänpääsy?

Kukaan käynyt vastaavaa Ammattikoulu -> AMK -> Yliopisto polkua läpi?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Haluaisin hakea Yliopistoon opiskelemaan maisteriksi tietojenkäsittelytiedettä. Mutta onko asiassa järkeä?

Ja jos on järkeä, minne/mihin erikoistumiseen kannattaa hakea? Kiinnostuksen kohteita on esim kartat, esineiden internet, kännykkäverkot eli 4G 5G jne.
Niin mitä nää oot nyt tehny työksesi noilla IT-tradenomin papereilla? Ja millä painotuksella nää tuon tutkinnon suoritit? Tuosta ei oikein saanut selvää, että haetko jatko-opiskelemaan vai vähän niin kuin alan vaihtoa ja palkankorotusta.

Täällä Jykylän yliopistossa on erikseen tietojärjestelmätieteen opinnot (kauppatieteellinen tutkinto) ja tietotekniikan opinnot (luonnontieteellinen tutkinto). En jaksa ruveta nyt kahlaamaan nykyisiä tutkintovaatimuksia, mutta tietojärjestelmätieteessä hatusta yksi pakollinen, teknisempi tietokantakurssi ja yksi pakollinen ohjelmoinnin peruskurssi. Loput sitten semmoista yleisempää käsien heiluttelua tietojärjestelmien kehittämisestä, ohjelmistotuotannosta jne.

Tietotekniikan puolella kurssit jonkin matkaa teknisempiä ja valtaosaan liittyy koodailua / laskemista / jotain teknistä neppailua. Tietotekniikan puolella tais olla joku tietoverkko / tietoliikennepainotus mahdollinen, mutta tarvii kyllä sit teknisempää orientaatiota.

Kannattaa varmaan vähän kirkastaa, että mitä opiskelulta hakee ja sen jälkeen kahlata, mitä eri yliopistoissa on tarjolla. Täällä on myös käsittääkseni ihan omat pääsykriteerinsä muuntokoulutettaville, mutta nuokin selvinnee eri yliopistojen sivuilta.
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Niin mitä nää oot nyt tehny työksesi noilla IT-tradenomin papereilla? Ja millä painotuksella nää tuon tutkinnon suoritit? Tuosta ei oikein saanut selvää, että haetko jatko-opiskelemaan vai vähän niin kuin alan vaihtoa ja palkankorotusta.
En halua liian tarkkaan kertoa, mut sanotaan että asiakasrajapinnassa eri positioissa tullut oltua tämä 5v. Ensin ihan junior-tikettiapinana, ja sitten pikkuhiljaa ylennyt ja saanut muutakin hommaa. Kun tosiaan asiakkaiden ja koodarien väliinkin tarvitaan ihmisiä ainakin useimmissa firmoissa.

Ja siis jatko-opiskelua ensisijaisesti, kun päättelin sen jo itsekin että ihan muulle alalle, eli tyyliin vaikka kemiaa lukemaan, ei ole mahiksia kun ei ole lukiota käytynä.
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Onko järkeä vai ei riippuu varmaan tavotteista, eli mitkä ne on?
Uusia kontakteja, oppia uusia asioita, uusia tuulia.

Yksi syy on myös se että olen nyt 30v:nä alkanut huomata että kun kaveripiirini koostuu lähes täysin yliopiston käyneistä ihmisistä, niin tunnen alemmuuskompleksia siitä että en ole käynyt yliopistoa…
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Uusia kontakteja, oppia uusia asioita, uusia tuulia.

Yksi syy on myös se että olen nyt 30v:nä alkanut huomata että kun kaveripiirini koostuu lähes täysin yliopiston käyneistä ihmisistä, niin tunnen alemmuuskompleksia siitä että en ole käynyt yliopistoa…
No sithän tuo on varmasti ihan järkevää lähteä opiskelemaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Kommentteja mahdollisesta opiskelusta kaipaisi.

Taustat:
-30v,
-Valmistunut it-tradenomiksi 5v sitten
-Ollut 5v työelämässä omalla alalla
-Ei osaa koodausta eikä juurikaan halua opetella (matemaattiset lahjat huonot)
-Ei ole käynyt lukiota
-Nykyinen palkka 3k€/kk

Haluaisin hakea Yliopistoon opiskelemaan maisteriksi tietojenkäsittelytiedettä. Mutta onko asiassa järkeä?

Ja jos on järkeä, minne/mihin erikoistumiseen kannattaa hakea? Kiinnostuksen kohteita on esim kartat, esineiden internet, kännykkäverkot eli 4G 5G jne.

Olen ymmärtänyt että lukion puuttumisen vuoksi en voi oikeastaan hakea muualle kuin juuri tietojenkäsittelytieteen alalle, kaikki muut vaihtoehdot vaatisi lukion päättötodistusta tai loistamista pääsykokeessa. Ja onko oikeastaan tietojenkäsittelytieteen sarallakaan miten varmaa se sisäänpääsy?

Kukaan käynyt vastaavaa Ammattikoulu -> AMK -> Yliopisto polkua läpi?
Miltäs osaamisprofiili näyttää? Oisko joku käsienheiluttelijapolku sun juttu enemmänkin? Löytyykö esim. certtejä? Itse maisterivaiheen käyneenä tietojenkäsittelystä, ei siellä kyllä hirveästi mitään substanssiosaamista kerry, jos ei vartavasten valitse nimenomaan koodauskursseja ylimääräisenä. Enemmän se on sitä akateemista näppäilyä ja tutkimusten tekoa ja sen semmoista. Tosin projektikurssit ovat hyviä joilla voi saada kontakteja firmoihin. Palkka vaikuttaa alhaiselta tolla kokemusmäärällä, et varmaankaan pk-seudulla?
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Mä en käynyt lukiota ollenkaan, eli peruskoulusta tietojenkäsittelytieteitä lukemaan. Kävin kandin kurssit eikä ollut erityisen vaikeata (tietorakenteet kurssilla olisi varmaan ollut hyötyä lukion matikasta). Lasten syntymän vuoksi en kuitenkaan jaksanut opiskella sivuaineita.

Tästä on nyt n. 20v, eli opiskelu voi nykyisin olla toisenlaista. Kuitenkin silloin tietojenkäsittelytiede oli hyvin ohjelmointipainotteinen. Kyllä sillä oli yksi verkkokurssi joka sukelsi semi syvälle - mutta muistaakseni se oli ainoa kurssi. Tietokannat oli myös mielenkiintoinen, mutta tuskin enää niin relevantti (varmaan nykyään on muutakin).

Sikäli kun itse näen, on mun ympärillä ennen kaikkea seuraavanlaisia IT urapolkuja:
- koodausta (embedded, frontend, backend ja enenemissä määrin kaikkea tuota)
- testausta / QA (joka enenemissä määrin lähenee koodausta)
- ylläpitoa (enenemissä määrin devopsia jossa devaajat pyörittävät itse koodaamiaan järjestelmiä myös tuotannossa)
- verkot
- business IT (joka jollain tavalla tuntuu vanhanaikaiselta - usein jonkun ulkopuolelta ostetun järjestelmän omistamiselta)
- analytiikka / tekoäly

Noista tietojenkäsittelytiede varmaan valmistaisi ennen kaikkea kahteen ekaan. Jos pääasiallinen kieli on nykyisin python niin ehkä myös kolmanteen. En tiedä olisiko maisterinopinnoissa ollut enemmän analytiikkaa / tekoälyä, mutta todennäköisesti niissä hands on auttaisi. Verkoissa sama, jos oikeasti haluaa niitä oppia pitäisi mennä johonkin jossa kursseja on paljon ja myös käytäntöä.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 531
Kommentteja mahdollisesta opiskelusta kaipaisi.

Taustat:
-30v,
-Valmistunut it-tradenomiksi 5v sitten
-Ollut 5v työelämässä omalla alalla
-Ei osaa koodausta eikä juurikaan halua opetella (matemaattiset lahjat huonot)
-Ei ole käynyt lukiota
-Nykyinen palkka 3k€/kk

Haluaisin hakea Yliopistoon opiskelemaan maisteriksi tietojenkäsittelytiedettä. Mutta onko asiassa järkeä?

Ja jos on järkeä, minne/mihin erikoistumiseen kannattaa hakea? Kiinnostuksen kohteita on esim kartat, esineiden internet, kännykkäverkot eli 4G 5G jne.

Olen ymmärtänyt että lukion puuttumisen vuoksi en voi oikeastaan hakea muualle kuin juuri tietojenkäsittelytieteen alalle, kaikki muut vaihtoehdot vaatisi lukion päättötodistusta tai loistamista pääsykokeessa. Ja onko oikeastaan tietojenkäsittelytieteen sarallakaan miten varmaa se sisäänpääsy?

Kukaan käynyt vastaavaa Ammattikoulu -> AMK -> Yliopisto polkua läpi?
Itse lähtisin miettimään mikä sinua itseäsi kiinnostaisi, onko se tekninen säätäminen esim verkkopuolella ja serverimailmassa, tai tietoturvajuttuja jne, vaiko enemmän käsienheiluttelu organisaatioissa. Lisäksi miksi lähdet opiskelemaan ja mitä tavoittelet siltä. VOimmehan me täällä sanoa, että opiskele sitä ja sitä niin pääset koville palkoille, mutta kiinnostaako juuri tuo polku sinua?
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Ei sitä yliopistoa noin paljoa kannata arvostaa. Keskimääräisesti yliopiston käyneet ovat ihan yhtä idiootteja kuin muutkin ihmiset.
Ne varmaan arvostavat jotka ovat käyneet. Osa pitkälle kouluttautuneista joutuu toki pettymään yrityksissä kun asioita ei tehdä tietyllä tarkkuudella vaan oikastaan kun raha puhuu. Heille on sitten tutkimushommat ym.
 
Liittynyt
02.06.2021
Viestejä
17
Olen toisen vuoden Informaatio Teknologian opiskelija AMK:ssa. Viime vuonna tein useamman nettisivun käyttäen Reactia / Vueta frontissa ja Node.js + expressiä bäckendin puolella. Sivut tuli myös deployattya Docker konteissa Linux VPS:lle.

Olen saanut pari kesätyöhaastattelu kutsua ensiviikolle. Ensimmäinen haastattelu on englanniksi ja toinen on suomeksi.
Ensimmäinen paikka oli Front end trainee nimellä ja vaadittuja taitoja oli perus html/css/js. Lisäksi ilmoituksessa mainittiin halutuiksi taidoiksi myös bootstrap ja npm. Pyysivät minulta erikseen myös esitehtävää, joka oli perus html/css/js sivu, joka piti tehdä kuvan pohjalta.
Minkähänlainen haastattelu voisi olla? Mitä kysymyksiä saattaa tulla vastaan? Onko mahdollista että vielä tulisi jotain teknisiä kysymyksiä tai livekoodamista?

Toinen on paljon isompi firma toisessa kaupungissa. Ilmoitus oli nimellä Summer trainee ja siinä haluttiin React/Vue/angular taitoja. Tuli myös sellainen kuva että on kyse paljon vaativammasta hommasta. Esitehtävää ei tähän paikkaan ollut.
Onko ideoita että mitähän sitä kannattaisi harjoitella haastattelua varten?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 809
Olen toisen vuoden Informaatio Teknologian opiskelija AMK:ssa. Viime vuonna tein useamman nettisivun käyttäen Reactia / Vueta frontissa ja Node.js + expressiä bäckendin puolella. Sivut tuli myös deployattya Docker konteissa Linux VPS:lle.

Olen saanut pari kesätyöhaastattelu kutsua ensiviikolle. Ensimmäinen haastattelu on englanniksi ja toinen on suomeksi.
Ensimmäinen paikka oli Front end trainee nimellä ja vaadittuja taitoja oli perus html/css/js. Lisäksi ilmoituksessa mainittiin halutuiksi taidoiksi myös bootstrap ja npm. Pyysivät minulta erikseen myös esitehtävää, joka oli perus html/css/js sivu, joka piti tehdä kuvan pohjalta.
Minkähänlainen haastattelu voisi olla? Mitä kysymyksiä saattaa tulla vastaan? Onko mahdollista että vielä tulisi jotain teknisiä kysymyksiä tai livekoodamista?

Toinen on paljon isompi firma toisessa kaupungissa. Ilmoitus oli nimellä Summer trainee ja siinä haluttiin React/Vue/angular taitoja. Tuli myös sellainen kuva että on kyse paljon vaativammasta hommasta. Esitehtävää ei tähän paikkaan ollut.
Onko ideoita että mitähän sitä kannattaisi harjoitella haastattelua varten?
Ainakin kannattaa miettiä se harjoitustehtävä niin, että jos/kun kysyvät jotain siitä niin on hyvä vastaus olemassa. "En tiedä" on myös ihan sallittu vastaus ja joku haastattelija saattaa sitäkin vastausta etsiä. Jos on riskiä taululle piirto/koodaushommista niin sitä on hyvä ainakin hieman treenata etukäteen.

Ehkä google löytää jotain, jos googlaat firman nimellä + haastattelu. glassdoor palvelussa on osasta firmoista paljonkin tietoa.
 
Liittynyt
02.06.2021
Viestejä
17
Kiitoksia vinkeistä. Haastattelut ovat etänä että ei tartte taululle ainakaan mitään tehdä. Pitää myös perehtyä enempi tuohon tehtävään jonka tein
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
Kiitoksia vinkeistä. Haastattelut ovat etänä että ei tartte taululle ainakaan mitään tehdä. Pitää myös perehtyä enempi tuohon tehtävään jonka tein
Varmaan valmistuisin vastaamaan kysymyksiin sinun tekemästä tehtävästä. Koska sen tehtävän voi varmasti suorittaa monella eri tavalla niin valmistaudu kertomaan miksi päädyit siihen ratkaisuun jonka sinä teit.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 809
Monesti saattaa myös tulla kysymyksiä työkaluista kuten "mitkä versionhallintatyökalut ovat sinulle tuttuja", "kerro miten git:lla tehdään X" tai yleisemmin saattaa tulla joku kysymys työtavoista kuten onko git ja vaikka github, scrumm/agile tms. tuttuja. Miten työflow menee mukaanlukien koodikatselmoinnit, yksikkötestaus ja toki isompi kuva tuotekehityksestä.

Olen trainee/junior positioihin hakijoista yrittänyt saada selville kuka olisi sopivin(ts. ehkä kiinnostunein positiosta) ja myös kuka olisi kehityskelpoisin. Joskus kehityskelpoinen ei ole kiinnostunein ja sitten pallotetaan hakijaa toiselle tiimille, joka olisi hakijan kannalta sopivampi. Tämä sen takia, että ex työnantajilla ei ehkä ollut selkeimmät tavat aukaista harjoittelijapositioita ja jouduttiin pallottelemaan hakijoita tiimiltä toiselle. Toisinaan myös hakija oli hakenut isolla haavilla ja haastatteluiden myötä selkeni mikä olisi paras lopputulos kaikkien kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
Olen ollut nyt IT-alalla hieman yli 5 vuotta ja toiminut sen ajan Software developer -roolissa kahdella eri työnantajalla. Haluaisin edetä roolissa johonkin suuntaan, niin ettei työ olisi "pelkkää koodaamista". Esim. arkkitehtirooli voisi olla sellainen mikä kiinnostaa. Olen myös nyt viime aikoina tehnyt jonkin verran infra engineerin suuntaan meneviä hommia, mutta en ehkä sinne haluaisi kokonaan suuntautua. Sanotaan, että koodaus voi olla osa roolia muttei pelkkää sitä (varmaan aika vähän hommia IT-alalla missä ei koskaan joutuisi koodaamaan).

Ymmärrän toki ettei voi tuosta noin vaan mennä esim. arkkitehdiksi, tai ettei se ainakaan helppoa olisi. Helpointa olisi varmaan koodauksen ohessa ottaa enemmän vastuuta siitä projektista/tuotteesta ja sitä kautta nousta ns. ylemmäs. En tiedä onko nykyisellä työnantajalla / nykyisessä projektissa semmoinen mahdollista, mutta olen muutenkin aikeissa tämän vuoden aikana hakea seuraavaa työpaikkaa. Millaisia rooleja kannattaa katsoa sitten kun hakee? Jos hakee edelleen (Senior?) Software developer roolia niin pitää haastattelussa tuoda ilmi jo näitä ajatuksia että haluaisi edetä rooliportaikossa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Olen ollut nyt IT-alalla hieman yli 5 vuotta ja toiminut sen ajan Software developer -roolissa kahdella eri työnantajalla. Haluaisin edetä roolissa johonkin suuntaan, niin ettei työ olisi "pelkkää koodaamista". Esim. arkkitehtirooli voisi olla sellainen mikä kiinnostaa. Olen myös nyt viime aikoina tehnyt jonkin verran infra engineerin suuntaan meneviä hommia, mutta en ehkä sinne haluaisi kokonaan suuntautua. Sanotaan, että koodaus voi olla osa roolia muttei pelkkää sitä (varmaan aika vähän hommia IT-alalla missä ei koskaan joutuisi koodaamaan).

Ymmärrän toki ettei voi tuosta noin vaan mennä esim. arkkitehdiksi, tai ettei se ainakaan helppoa olisi. Helpointa olisi varmaan koodauksen ohessa ottaa enemmän vastuuta siitä projektista/tuotteesta ja sitä kautta nousta ns. ylemmäs. En tiedä onko nykyisellä työnantajalla / nykyisessä projektissa semmoinen mahdollista, mutta olen muutenkin aikeissa tämän vuoden aikana hakea seuraavaa työpaikkaa. Millaisia rooleja kannattaa katsoa sitten kun hakee? Jos hakee edelleen (Senior?) Software developer roolia niin pitää haastattelussa tuoda ilmi jo näitä ajatuksia että haluaisi edetä rooliportaikossa.
Miten ois DevOps puoli? Siellä saa tehdä keissistä riippuen vähän kaikenlaista.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 809
Olen ollut nyt IT-alalla hieman yli 5 vuotta ja toiminut sen ajan Software developer -roolissa kahdella eri työnantajalla. Haluaisin edetä roolissa johonkin suuntaan, niin ettei työ olisi "pelkkää koodaamista". Esim. arkkitehtirooli voisi olla sellainen mikä kiinnostaa. Olen myös nyt viime aikoina tehnyt jonkin verran infra engineerin suuntaan meneviä hommia, mutta en ehkä sinne haluaisi kokonaan suuntautua. Sanotaan, että koodaus voi olla osa roolia muttei pelkkää sitä (varmaan aika vähän hommia IT-alalla missä ei koskaan joutuisi koodaamaan).

Ymmärrän toki ettei voi tuosta noin vaan mennä esim. arkkitehdiksi, tai ettei se ainakaan helppoa olisi. Helpointa olisi varmaan koodauksen ohessa ottaa enemmän vastuuta siitä projektista/tuotteesta ja sitä kautta nousta ns. ylemmäs. En tiedä onko nykyisellä työnantajalla / nykyisessä projektissa semmoinen mahdollista, mutta olen muutenkin aikeissa tämän vuoden aikana hakea seuraavaa työpaikkaa. Millaisia rooleja kannattaa katsoa sitten kun hakee? Jos hakee edelleen (Senior?) Software developer roolia niin pitää haastattelussa tuoda ilmi jo näitä ajatuksia että haluaisi edetä rooliportaikossa.
Jos haluat palkan maksimoida niin oman työpanoksen moninkertaistaminen muiden avulla on monessa tuotefirmassa polku millä palkka kehittyy parhaiten. Negatiivista on, että oli titteli sitten lead, architect, team lead, spesialisti tai mikä tahansa niin erilaiset ihmisasiat tulevat koodauksen päälle. Tarkoittaa pidempää päivää ja enemmän stressiä. Voi tulla myös kuplia otsaan, jos jengi sooloilee eikä mene oikeaan suuntaan ja saa sitten tehdä sen eteen, että soudettaisiin oikeaan suuntaan.

Jos meinaat maksimoida niin ota mikä tahansa uusi työ tai lisävastuu nykyiseen työhön millä alat moninkertaistamaan omaa työpanosta muiden kautta.

Menin intern, engineer, senior, spesialisti, arkkitehti putken läpi ennen kuin tajusin, että olen onnellisin koodiapinana. Yllättäen oman työpanoksen moninkertaistaminen muiden kautta koodiapina tittelillä toi myös suurimman palkan ja stressin.

Heitän takavasemmalta sellaisen vaihtoehdon, että hae positio missä saat konsultoida ympäri maailmaa ja keräillä kokemusta laajemmin + päivärahat
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 442
Viestejä
4 161 900
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom