IT-alan työpaikat

Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Amerikan parhaisiin senioripalkkoihin vaikuttavat valtavasti osakekannustimet. Palkasta voi olla yli puolet, joka tulee firman osakkeista. Jos firman osakkeen arvo raketoi ylöspäin niin palkka kasvaa ja toisinpäin. 2011 jälkeen ollut sellainen ralli osakkeissa, että kannustimien arvo on vain kasvanut ja kasvanut 2021 loppupuolelle asti. Viime vuoden lopulta kovinkin paljon tullut tekkifirmojen osakekurssit alaspäin.

Mun veikkaus on, että jos palkkoja samplattaisiin viime vuoden joulukuun alulta ja nyt niin piilaaksossa aika monen liksa on voinut laskea 20%++ ihan vain sen vuoksi mitä osakemarkkinoilla on tapahtunut.

Osakekannustimet piilaaksossa voivat toimia esimerkiksi siten, että seniorille annetut osakekannustimet lisävät palkkaa 20% per vuosi neljän vuoden ajalle. Sanotaanko vaikka seniori sai 4000 osaketta. Noista osakkeista saa 1000 kappaletta itselle vuoden päästä ja sitten 250 kappaletta per kvartaali,. Jos seuraavanakin vuonna tekee hyvin töitä niin saa uudet 4000 osaketta jne. Tulee osaketta osakkeen päälle. Jos firman kurssi olisi vuodessa tuplannut niin saisikin vain 2000 osaketta, mutta ne alunperin myönnetyt 4000 osaketta olisivat erityisen arvokkaita. Toisaalta jos firman arvo puolittuu, mutta firma ei ole rahallisissa ongelmissa/oot tärkeä tyyppi niin saattaisitkin saada 8000 osaketta. Osakkekannustimet ovat iso firman arvostaman seniorin liksaa.
Itse jätän nuo osakekurssijutut pääosin katsomatta kun vertailen palkkoja. Bonuksiin toki firman tulos vaikuttaa suuresti ja esimerkiksi 'flixillä ilmeisesti nuo ovat olleet iso osa palkasta. Osakkeen laskeminen mukaan on ihan liian spekulatiivista.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 812
Itse jätän nuo osakekurssijutut pääosin katsomatta kun vertailen palkkoja. Bonuksiin toki firman tulos vaikuttaa suuresti ja esimerkiksi 'flixillä ilmeisesti nuo ovat olleet iso osa palkasta. Osakkeen laskeminen mukaan on ihan liian spekulatiivista.
Ne on vähän sellanen pakollinen paha, jos haluaa maksimoida omat tulot. Tietty myös motivaatiotekijä sen suhteen, että porukka tekee parhaansa ja toisalta valitsee työnantajan joka menestyy.

Mun palkkatulosta viimoisena työvoinna ennen hanskojen tippumista 2/3 osaa tuli osakkeista ja 1/3 osa peruspalkasta. Nykykursseilla olis jotain 50/50.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Ongelma on just tuossa, että jos oletat saavasi osakkeista tai optioista jotain ja sitten homma menee reisille, niin oletkin tehnyt jopa vuosia töitä alipalkattuna.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 812
Ongelma on just tuossa, että jos oletat saavasi osakkeista tai optioista jotain ja sitten homma menee reisille, niin oletkin tehnyt jopa vuosia töitä alipalkattuna.
Ei se mun peruspalkkakaan huono ollut, tai siis se oli ihan älyttömän kova :) Se vaan, että jos olis halunnut maksimin takuupalkan niin ei ikinä ois päässyt samoille tuloille kuin ottamalla riskiä ja paiskomalla töitä. Eihän se yhden ihmisen työpanos vaikuta paljoa isoon yritykseen, mutta kun lössillä paiskotaan ja paiskominen kannattaa niin se näkyy sekä työnantajan että työntekijän tuloksessa.

Prosessi siis piilaaksossa se, että treenaat 2-4vk työhaastiksiin. Kierrät useamman firman ja sit kun sulla on 3-5 firmasta tarjoukset kourassa niin kilpailutat firmoja maksimit. Palkan ankara kilpailuttaminen on tietty suomalaiselle kovin vieras juttu, mutta noin se liksa optimoidaan ja tuota ne firmatkin odottaa työnhakijalta. Mahdolliselle uudelle työnantajalle on hyvin helppo tarjota sama + extraa kuin naapurifirma hr:an taholta. Yleensä neuvotteluissa käy niin, että peruspalkat ei jousta hirveästi, mutta osakkekannustimissa on joustovaraa. Varsinkin, jos hakee töihin julkisesti treidattuihin yrityksiin niin osakekannustimille on helppo ymmärtää arvo ja arvella miten firmalla menee vuoden päästä. Startupit on oma lukunsa. Jos startuppeihin lähtee tarvii tehdä kotityöt. Startupin tuoma lisäriski voi realistoitua tai olla realisoitumatta.

Lisätään ylläolevaan vielä piilaaksomeininki missä ei ole yleiskorotuksia. Seuraavan vuoden lisäosakkeet ja palkankorotukset menee firman mielestä hyville tyypeille. Mulla oli yks työkaveri, joka ei kolmeen vuoteen saanut yhtään osaketta ja ei saanut yhtään palkankorotusta. Tämä on kans aika vieras juttu suomalaiselle, että joku saa, toinen ei. Tän takia jos paiskoo hommia niin liksa voi nousta yllättävänkin hyvin versus sosialistinen suomipalkkaus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Tuolla ois varsin mielenkiintoista multipaskingia tarjolla :)


Tietoturvajärjestelmien päivitys, tietokoneiden ohjaus, taloushallinto-ohjelman hoitaminen ja viikoittainen inventaario, osin myös asiakaspalvelu, subien valmistus, tilaukset, laskutukset, viikoittainen raportointi.

Työn kuvaus
KYBERTURVALLISUUSLIIKETOIMINNAN TEHTÄVÄT
Tehtäviin kuuluu tietoturvajärjestelmien päivitys ja kaikkien tietokoneiden ohjaus, Visma Fivaldi -taloushallinto-ohjelman hoitaminen ja viikoittainen inventaario. Tehtäviin kuuluu myös viikoittainen raportointi (myynti, varasto, asiakasmäärät, viikoittainen tappio tai voitto) Subwayn pääkonttoriin. Lisäksi mahdollinen henkilökunnan perehdytys sekä työnantajan vaatimaan päivittäiseen toimintaan osallistuminen, korvaa esim. sairaslomat eli mahdollisesti työskentelee myös tiskillä (valmistaa asiakkaille subit, salaatit ja muut tuotteet) ja hoitaa tilaukset ja laskutuksen. Työnkuva on siis laaja-alainen.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 531
Tuli itsellekin vastaan. Tuossa saisi kyllä mukavan kattavan kokemuksen ravintolan pyörittämisestä jos sellaista kaipaa. :D
Onkohan taas yritetty iskeä kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kuvitellaan että löydetään kaveri joka tietää tietoturvasta, päivittelee taloushallinnon softia, tekee inventaariot ravintolasta ja suostuu samalla valmistamaan asiakkaille subeja. No, eiköhän tuohonkin hommaan joku onnellinen löydy :D
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Onkohan taas yritetty iskeä kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kuvitellaan että löydetään kaveri joka tietää tietoturvasta, päivittelee taloushallinnon softia, tekee inventaariot ravintolasta ja suostuu samalla valmistamaan asiakkaille subeja. No, eiköhän tuohonkin hommaan joku onnellinen löydy :D
Linkkarissa veikkailtiin että tekijä tuohon on jo mutta ilmoitus on laitettu työkkärin mieliksi näkyviin kun tuohon ei varmaan kukaan täysjärkinen noilla spekseillä hae.

Sen täytyy kyllä olla sitten jo kovemmassa rahantarpeessa oleva opiskelija joka opiskelee vieläpä kyberturvallisuutta, taloushallintoa tms. ja on jo tehnyt patonkeja ravintolan puolella. :hmm:
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Tuolla ois varsin mielenkiintoista multipaskingia tarjolla :)

Nyt tuo on muuttunut ihan tavalliseksi Subwayn ravintolapäällikön hommaksi. Ilmoitusta on päivitetty tänään klo 16:27. Varmaan tuohon oli cut'n'paste tms. virheen vuoksi päätynyt kahden eri työpaikan hommia, eikä tarkoitus ole laittaa kyberturvallisuusasiantuntijaa leipiä valmistamaan. :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Nyt tuo on muuttunut ihan tavalliseksi Subwayn ravintolapäällikön hommaksi. Ilmoitusta on päivitetty tänään klo 16:27. Varmaan tuohon oli cut'n'paste tms. virheen vuoksi päätynyt kahden eri työpaikan hommia, eikä tarkoitus ole laittaa kyberturvallisuusasiantuntijaa leipiä valmistamaan. :)
Joo, olin jo päivällä kirjoittamassa, että muutenhan tuo näytti jo aikaisemminkin suht tavalliselta raflapäällikön haulta, mutta se tietoturva-asiantuntijaosio "hiukan särähti" :D

Pilvessä luulis olevan Subinkin taustajärjestelmät tänä päivänä, ettei takahuoneen konttoriin tarvii kuin läppärin ja nettiyhteyden, että pääsee naputtelemaan myynnit ja muut tarvittavat ketjun taustajärjestelmiin ja voi ylläpitää mitä lie omia exceleitä haluaakaan. Vaikea tuosta on tietoturva-asiantuntijalle hommaa keksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
55
Minkälainen työtilanne on tietoturvapuolella? Onko täällä kybertuvallisuuden maistereita paikalla?
En ole kyberturvallisuuden maisteri, mut kysyntää löytyy.
Kyberpuolella tutkinnoilla ja serteillä on eniten merkitystä konsulttimestoissa, koska niitä käytetään sit tarjouksissa laatukomponentteina.

Meillä duunissa kyberväen joukosta löytyy kyberturvallisuuden maistereita ja tyyppejä, jotka suorittaa tutkintoa työn ohessa.
Sit on tietty myös jengiä, joilla ei oo mitään koulutusta, mut osaamista ihan hitosti.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 115
Mistähän tietää, onko hyvä ohjelmoija? Itselläni on ammatillinen itsetunto hyvin matalalla ja ois jotenkin kiva tietää, olenko hyvä, paska, vaiko jotain siltä väliltä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
55
Tietoturvahommissa pitää erityisesti verkkoasioista tietää aivan pirusti. Ei sitä vaan tutkinnolla osaamista saa vaan pitää vuosia pyöriä erilaisissa ympäristöissä.
Teknisen syväosaamisen lisäksi on kysyntää tyypeille, jotka pystyy hallinnoimaan sitä strategista puolta kyberpuolen kehittämisessä, johon kuuluu just se, et sijoitat sun omaan organisaatioon noita syvän päädyn osaajia / ostat ulkopuolelta palveluita, jotka sparraa sun ympäristöä parempaan jamaan.

Tekninen osaaminen on ehdottomasti tärkeää, mutta jos haluaa uran luoda kyberin puolella niin ei tarkoita, et pitäisi olla teknisesti huippu. Tämäkin toki vaatii sen, et sun pitää pyöriä erilaisissa ympäristöissä, että tiiät et mitä skenessä tapahtuu.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Mistähän tietää, onko hyvä ohjelmoija? Itselläni on ammatillinen itsetunto hyvin matalalla ja ois jotenkin kiva tietää, olenko hyvä, paska, vaiko jotain siltä väliltä.
Luetko muiden koodia? Mitä mietteitä se herättää?

Olen ollut koodaajana aikoinaan, en kuitenkaan enään. Edellisellä työpaikalla oli ehkä 50 koodaajaa ja mä junnuimmasta päästä. Nykyisellä ehkä 200, nyt työskentelen niiden kanssa mutten koodaa itse.

Molemmilla työpaikoilla on / oli muutama velho. Siis semmoisia jotka vuodesta toiseen pystyivät viikossa tekemään yksin asioita jotka yleensä veisivät hyvältä tiimiltä kuukausia. Samoin toistuvasti tekevät innovatiivisiä asioita joita muut eivät tee.

Molemmilla työpaikoilla lähes kaikki muutkin ovat hyviä. Siis tuottavat tasaisesti laadukasta koodia, ja ainakin osalla erityisosaamisia jotka erottavat joukosta. Hyvä voi kuitenkin olla monella tavalla, pohjana kuitenkin kaikilla pitäisi olla kyky kirjoittaa toimivaa koodia jota muiden on mielellään helppo ymmärtää. Jotkut ovat parempia ideoinnissa, toiset testaamisessa tai jossain teknologioissa - kaikkien ei tarvitse osata kaikkea jos tiimi toimii ja siinä on hyvä kokonaisuus.

Koska mä koodasin vain muutaman vuoden olin aina junnummasta päästä, eikä itsetunto ollut erityisen hyvä. Mun koodi kuitenkin toimi ja on ajossa paikottain vielä 10v myöhemmin, olen siis myöhemmin tullut johtopäätökseen että ei se nyt huonoa ollut. Mulla oli myös hyviä ideoita, mutta parhaat niistä toteutettiin muiden toimesta (ilman mua ei kuitenkaan olisi tehty, eli tiimi on tärkeä). En kuitenkaan ollut hyvä estimoimaan, ja muutenkin aika hidas.

Jos työskentelee paikassa jossa on muitakin koodaajia niin vaikea uskoa ettei jollain tasolla ole tietoinen siitä ketkä ovat kovia ja ketkä eivät? Ja jotain kykyä verrata itseään muihin? Jos ei ole koskaan työskennellyt muiden kanssa niin olettaisin ettei ole kova, koska iso osa oppimista on nähdä kun muut tekevät uskomattomia asioita ja sen myötä avartaa omaa käsitystä siitä mikä on mahdollista.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 115
Luetko muiden koodia? Mitä mietteitä se herättää?

Olen ollut koodaajana aikoinaan, en kuitenkaan enään. Edellisellä työpaikalla oli ehkä 50 koodaajaa ja mä junnuimmasta päästä. Nykyisellä ehkä 200, nyt työskentelen niiden kanssa mutten koodaa itse.

Molemmilla työpaikoilla on / oli muutama velho. Siis semmoisia jotka vuodesta toiseen pystyivät viikossa tekemään yksin asioita jotka yleensä veisivät hyvältä tiimiltä kuukausia. Samoin toistuvasti tekevät innovatiivisiä asioita joita muut eivät tee.

Molemmilla työpaikoilla lähes kaikki muutkin ovat hyviä. Siis tuottavat tasaisesti laadukasta koodia, ja ainakin osalla erityisosaamisia jotka erottavat joukosta. Hyvä voi kuitenkin olla monella tavalla, pohjana kuitenkin kaikilla pitäisi olla kyky kirjoittaa toimivaa koodia jota muiden on mielellään helppo ymmärtää. Jotkut ovat parempia ideoinnissa, toiset testaamisessa tai jossain teknologioissa - kaikkien ei tarvitse osata kaikkea jos tiimi toimii ja siinä on hyvä kokonaisuus.

Koska mä koodasin vain muutaman vuoden olin aina junnummasta päästä, eikä itsetunto ollut erityisen hyvä. Mun koodi kuitenkin toimi ja on ajossa paikottain vielä 10v myöhemmin, olen siis myöhemmin tullut johtopäätökseen että ei se nyt huonoa ollut. Mulla oli myös hyviä ideoita, mutta parhaat niistä toteutettiin muiden toimesta (ilman mua ei kuitenkaan olisi tehty, eli tiimi on tärkeä). En kuitenkaan ollut hyvä estimoimaan, ja muutenkin aika hidas.

Jos työskentelee paikassa jossa on muitakin koodaajia niin vaikea uskoa ettei jollain tasolla ole tietoinen siitä ketkä ovat kovia ja ketkä eivät? Ja jotain kykyä verrata itseään muihin? Jos ei ole koskaan työskennellyt muiden kanssa niin olettaisin ettei ole kova, koska iso osa oppimista on nähdä kun muut tekevät uskomattomia asioita ja sen myötä avartaa omaa käsitystä siitä mikä on mahdollista.
Kyl mä muiden kanssa koodaan. Välillä vaan tuntuu, et olen vähän hidas, ku teen niin varovaisesti.

Muiden koodia pystyn lukemaan. Joillakin vaan on niin paljon enemmän kokemusta, et ne pystyy tekemään parempaa koodia. Pitäis varmaan yhä pysyä avoimena oppimiselle, ku musta on tullut vähän leipäkoodari. Teen sitä, ku en muuta osaa.

Ja sama kokemus mullakin, et jotkut tekee vaan tosi nopeesti ja innovatiivisesti.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Mistähän tietää, onko hyvä ohjelmoija? Itselläni on ammatillinen itsetunto hyvin matalalla ja ois jotenkin kiva tietää, olenko hyvä, paska, vaiko jotain siltä väliltä.
Suomessakin teollisuus on täynnä kovalla palkalla heiluvia "senior" softaajia jotka eivät omaa kovin hyviä ohjelmointitaitoja. Turha ressata. Mä en ole varsinaisesti edes koodaaja mutta silti tulee cringejä joskus kun lukee devaajien kirjoittamaa koodia töissä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Kyl mä muiden kanssa koodaan. Välillä vaan tuntuu, et olen vähän hidas, ku teen niin varovaisesti.

Muiden koodia pystyn lukemaan. Joillakin vaan on niin paljon enemmän kokemusta, et ne pystyy tekemään parempaa koodia. Pitäis varmaan yhä pysyä avoimena oppimiselle, ku musta on tullut vähän leipäkoodari. Teen sitä, ku en muuta osaa.

Ja sama kokemus mullakin, et jotkut tekee vaan tosi nopeesti ja innovatiivisesti.
Mä alotin koodaamisen yli 30-vuotiaana ja lopetin 3 vuoden kuluttua kun päätin ettei musta voisi tulla semmosta parasta velhoa. Jälkikäteen olen kyllä todennut että olin sen päätöksen kanssa ihan liian hätäinen, ja kun olen kattellut muita junnuja joilla 3v kokemus niin harva tuossa vaiheessa häikäisee (toki jos on viettänyt nuoruutensa jo koodaten).

Nopeus on vain yksi aspekti, ei sitä kannata liikaa miettiä. Ylipäätänsä, on suhteellisen turhaa miettiä ”olenko hyvä”, paljon järkevämpää keskittyä miettimään ”miten kehityn paremmaksi”.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
Voiko 5 vuoden työkokemuksella pyytää tuotetalossa ei-Senior tittelin back-end-kehittäjän työstä 4000€/kk tai yli? Eli ei konsulttityö, ei senior, ei full-stack.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Voiko 5 vuoden työkokemuksella pyytää tuotetalossa ei-Senior tittelin back-end-kehittäjän työstä 4000€/kk tai yli? Eli ei konsulttityö, ei senior, ei full-stack.
5 vuoden kokemuksella ollaan jo yleensä senior tittelillä, eli palkka pyyntöä reilusti ylöspäin ja samalla ylennys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Palkoista tulikin mieleen. Koodiklinikka-Slackissä tuli tällainen IT-alkan palkkakysely vastaan. Jo yli 500 vastannutta. Sinne vaan palkkatietoja raportoimaan jos siltä tuntuu:

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
5 vuoden kokemuksella ollaan jo yleensä senior tittelillä, eli palkka pyyntöä reilusti ylöspäin ja samalla ylennys.
Kyseessä on uuden työpaikan haku. Työpaikkailmoituksessa haettiin ilman senior-titteliä, en tiedä saisiko semmoisen sitten kun on jo kokemusta alla. Tai ehkä tuossa haetaan jotakuta vähän junnumpaa (= pienempi palkka).
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Kyseessä on uuden työpaikan haku. Työpaikkailmoituksessa haettiin ilman senior-titteliä, en tiedä saisiko semmoisen sitten kun on jo kokemusta alla. Tai ehkä tuossa haetaan jotakuta vähän junnumpaa (= pienempi palkka).
Miks haet junnupaikkoja? No sanot haastattelussa että oot vähän kokeneempi ja seniorin palkkavaatimuksella liikkeelle. Kyllä ne hyvät tyypit haluaa joka tapauksessa palkata.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
Miks haet junnupaikkoja? No sanot haastattelussa että oot vähän kokeneempi ja seniorin palkkavaatimuksella liikkeelle. Kyllä ne hyvät tyypit haluaa joka tapauksessa palkata.
No, päädyin nyt jättämään hakemuksen lähettämättä. Osittain siksi, koska hakeminen oli monimutkaista :D Hain erästä toista Senior-tittelin paikkaa.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Rupeaa olemaan kypsä nykyiseen urapolkuun. Hommissa itsessään ei ole juuri vikaa, mutta noin 10 vuoden jälkeen tuntuu, että urakehitys oli aika lailla tässä mikäli haluan pysyä asiantuntijana enkä ryhtyä manageriksi. Mielessä alanvaihto IT-puolelle.

Olen perinteisen alan R&D-insinööri, koulutus DI. Hommat ovat teknisiä: fysiikka (mekaniikka) ja matikka pitää olla hanskassa. Kun viimeiset vuodet pääpaino on ollut Python-ohjelmoinnissa muutenkin (ehkä 2/3 työajasta), niin miksi en vaihtaisi IT-alalle missä asiantuntijaakin arvostetaan? Palkka luonnollisesti ottaisi osumaa aluksi, mutta eipä se erityisen hyvä nykyäänkään ole.

Varsinaisesta ohjelmistokehityksestä ei ole kokemusta, oma koodailu on ollut lähinnä skriptaamista. Välillä OOP, välillä ei. Pythonia siis olen käyttänyt. Tyypillisiä käyttämiäni kirjastoja ovat esim. NumPy ja SciPy. Mitään 10k riviä suurempaa kokonaisuutta en ole väsännyt. Hommia on tullut tehtyä pääasiassa yksin, joten Git-osaaminen on melko basic-tasolla. Mitään kovin systemaattista testaamistakaan ei ole tullut harrastettua.

Yliopistossa tuli opiskeltua 3 kurssia ohjelmointia: C++-peruskurssi, C++-jatkokurssi ja MATLAB-kurssi, mutta näistä on noin 10 vuotta aikaa enkä ole C++:aa sen jälkeen käyttänyt. Muita ohjelmistoalan kursseja en ole käynyt. Pythonin olen opetellut työn kautta.

Miten minun kannattaisi edetä? Jonkin täydennyskurssin kautta lisää muodollista pätevyyttä? Vai portfoliota kasaamaan GitHubiin ja sillä metsästämään jotain junnupositiota?

Ehkä omalla koulutuksella ja kokemuksella jokin Data Science -homma voisi olla passeli. Sellainen työ kiinnostaisi, missä pääpaino olisi algoritmeissa ja teknisissä asioissa eikä esimerkiksi jossain luokkarakenteen viilaamisessa. Mutta tärkeintä toki olisi ylipäätään päästä alalle sisään.

Eli miten kannattaisi edetä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
101
Rupeaa olemaan kypsä nykyiseen urapolkuun. Hommissa itsessään ei ole juuri vikaa, mutta noin 10 vuoden jälkeen tuntuu, että urakehitys oli aika lailla tässä mikäli haluan pysyä asiantuntijana enkä ryhtyä manageriksi. Mielessä alanvaihto IT-puolelle.

Olen perinteisen alan R&D-insinööri, koulutus DI. Hommat ovat teknisiä: fysiikka (mekaniikka) ja matikka pitää olla hanskassa. Kun viimeiset vuodet pääpaino on ollut Python-ohjelmoinnissa muutenkin (ehkä 2/3 työajasta), niin miksi en vaihtaisi IT-alalle missä asiantuntijaakin arvostetaan? Palkka luonnollisesti ottaisi osumaa aluksi, mutta eipä se erityisen hyvä nykyäänkään ole.

Varsinaisesta ohjelmistokehityksestä ei ole kokemusta, oma koodailu on ollut lähinnä skriptaamista. Välillä OOP, välillä ei. Pythonia siis olen käyttänyt. Tyypillisiä käyttämiäni kirjastoja ovat esim. NumPy ja SciPy. Mitään 10k riviä suurempaa kokonaisuutta en ole väsännyt. Hommia on tullut tehtyä pääasiassa yksin, joten Git-osaaminen on melko basic-tasolla. Mitään kovin systemaattista testaamistakaan ei ole tullut harrastettua.

Yliopistossa tuli opiskeltua 3 kurssia ohjelmointia: C++-peruskurssi, C++-jatkokurssi ja MATLAB-kurssi, mutta näistä on noin 10 vuotta aikaa enkä ole C++:aa sen jälkeen käyttänyt. Muita ohjelmistoalan kursseja en ole käynyt. Pythonin olen opetellut työn kautta.

Miten minun kannattaisi edetä? Jonkin täydennyskurssin kautta lisää muodollista pätevyyttä? Vai portfoliota kasaamaan GitHubiin ja sillä metsästämään jotain junnupositiota?

Ehkä omalla koulutuksella ja kokemuksella jokin Data Science -homma voisi olla passeli. Sellainen työ kiinnostaisi, missä pääpaino olisi algoritmeissa ja teknisissä asioissa eikä esimerkiksi jossain luokkarakenteen viilaamisessa. Mutta tärkeintä toki olisi ylipäätään päästä alalle sisään.

Eli miten kannattaisi edetä?
Junnupositiokin kuulostaa vähän aliarvioinnilta omalta mielestä, jos on kovin kokemusta matematiikasta, fysiikasta ja sitten on oikeasti skriptailukokemusta. Varmaan pitäs vaan laittaa hakemuksia sisään ja kattoa mitä löytyy. Ehkä tolla osaamisella oppis paremmin jopa siellä töissä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Junnupositiokin kuulostaa vähän aliarvioinnilta omalta mielestä, jos on kovin kokemusta matematiikasta, fysiikasta ja sitten on oikeasti skriptailukokemusta. Varmaan pitäs vaan laittaa hakemuksia sisään ja kattoa mitä löytyy. Ehkä tolla osaamisella oppis paremmin jopa siellä töissä.
Hankalaa tässä on se, että kun alaa ei tunne, niin vaikea sanoa millä tasolla oma osaaminen on. Työpaikkailmoitukset usein vilisevät termejä, joista ei itsellä ole juurikaan hajua, mikä ei itseluottamusta kasvata. :)

Se on varmaa, että oma työskentelytapa melko amatöörimäinen eikä ammattimainen. Eli ainakin tässä mielessä olen junnu. Gitin käyttö on hakusessa ja debuggaukseenkin käytän yleensä tulostuskomentoja kuin debuggeria. :D Dokumentointi ja testauskin ovat amatööritasoa tai puuttuvat kokonaan. IDE:ä rupesin käyttämään vasta alle vuosi sitten, sitä ennen mentiin tekstieditorilla. Projektien kansiorakenne on vähän sinnepäin tai yksinkertaisin mahdollinen.

Mutta ehkä se mitä tuottamani koodi tekee on junnutason yläpuolella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
101
Hankalaa tässä on se, että kun alaa ei tunne, niin vaikea sanoa millä tasolla oma osaaminen on. Työpaikkailmoitukset usein vilisevät termejä, joista ei itsellä ole juurikaan hajua, mikä ei itseluottamusta kasvata. :)

Se on varmaa, että oma työskentelytapa melko amatöörimäinen eikä ammattimainen. Eli ainakin tässä mielessä olen junnu. Gitin käyttö on hakusessa ja debuggaukseenkin käytän yleensä tulostuskomentoja kuin debuggeria. :D Dokumentointi ja testauskin ovat amatööritasoa tai puuttuvat kokonaan. IDE:ä rupesin käyttämään vasta alle vuosi sitten, sitä ennen mentiin tekstieditorilla.

Mutta ehkä se mitä tuottamani koodi tekee on junnutason yläpuolella.
Jeps... Itellä kokemusta ohjelmistokehityksestä 12+ vuotta, ja en osaa sitä gittiä oikein käyttää (ne 5 tarvittavaa komentoa saanee nopeasti hanskaan perusprojektissa). Ja vanhassa paikassa ei osattu testata kunnolla joten testauskokemus prööt. Yleisimmin vanhassa paikassa käytetty IDE on roskaa nykyprojekteja ajatellen, joten joo. Jotenkin pärjäillään. En oikeasti osaa hirveesti mitään konkreettista, mutta silti arvostus on kyllä siellä senior developerin tai senior jonkun tietoturvahemulin leveleillä.

Eli tavallaan jos sattuisit vaan hyvään saumaan johonkin (nyt on muuten aivan uskomaton pula tekijöistä), niin ei haittais vaikka opettelis ja silti nostais seniorin palkkoja.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Jeps... Itellä kokemusta ohjelmistokehityksestä 12+ vuotta, ja en osaa sitä gittiä oikein käyttää (ne 5 tarvittavaa komentoa saanee nopeasti hanskaan perusprojektissa). Ja vanhassa paikassa ei osattu testata kunnolla joten testauskokemus prööt. Yleisimmin vanhassa paikassa käytetty IDE on roskaa nykyprojekteja ajatellen, joten joo. Jotenkin pärjäillään. En oikeasti osaa hirveesti mitään konkreettista, mutta silti arvostus on kyllä siellä senior developerin tai senior jonkun tietoturvahemulin leveleillä.

Eli tavallaan jos sattuisit vaan hyvään saumaan johonkin (nyt on muuten aivan uskomaton pula tekijöistä), niin ei haittais vaikka opettelis ja silti nostais seniorin palkkoja.
Eli naputtelen esimerkkejä GitHubiin ja koitan niillä (ja CV:llä) päästä haastatteluun? GitHub-tili on ollut jo jonkin aikaa, ehkä sinne olisi korkea aika laittaa jotain. :D
 
Liittynyt
23.08.2021
Viestejä
146
Eli naputtelen esimerkkejä GitHubiin ja koitan niillä (ja CV:llä) päästä haastatteluun? GitHub-tili on ollut jo jonkin aikaa, ehkä sinne olisi korkea aika laittaa jotain. :D
Githubiin hyvä jotain tehdä, vaikka ei varmasti mitään pakollista siellä olla. Riippuu ehkä paikoista, pahimmat pöhinäpaikat jos tuollaista vaatii noin voi se työkulttuurikin olla vähän omanlainen. Ei se silti huono ole jotain olla.

Sun taustoilla ja kiinnostuksilla laittaisin suoraan hakemuksia esim. algorithm developer paikkoihin, data scientist, jne. jos sellaiset kiinnostaa. Jos pääset sinne niin se kokemus (lyhytkin) antaa osaamistakin jo paljon enemmän kuin mikään muu puuhastelu.

Edellisessä työpaikassa oli myös pidempään kaikenlaista ohjelmistoalan hommaa tehnyt joka ei oikein tiennyt mille alkaisi (kuten varmaan suurin osa pidempään tehneistä) ja oli jonkun noiden Sarasen ja vastaavien muutaman kk kurssin jälkeen pivotoinut data science puolelle. Olen aina noita kursseja pitänyt vähän huuhaana, mutta voi näköjään sitäkin kautta ottaa uutta suuntaa ihan onnistuneesti.

Näisä on myös aina se uhka, että päädyt siihen tiettyyn rooliin jos alat pidempään vetämään jotain tiettyä. Eli suosittelisin rohkeasti kokeilla uutta ja ottaa sitten jos töihin pääset niin siihen hommaan mahdollisuuksien mukaan esim sitä datan käsittelyä, algoritmeja, yms mukaan ja rakentaa niillä vähän tarinaa seuraavaan.

Serteistäkin voi olla jotain plussa jos jaksaa niitä tehdä. Eihän ne paljoa opeta kuin teoriaa, mutta on kai sekin jotain.

Täälläkin kaikki varmaan kehuu jotain 6k€ minimipalkkaa tai on köyhä. Ei se oikeasti kaikilla mene siellä taivaissa ja joskus pitää laskea sitäkin mitä haluaa tehdä vs paskan lapiointi ja pöhinää muiden iloksi että voi ostaa enemmän kaljaa viikonlopuksi maanantaita odotellessa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Sun taustoilla ja kiinnostuksilla laittaisin suoraan hakemuksia esim. algorithm developer paikkoihin, data scientist, jne. jos sellaiset kiinnostaa. Jos pääset sinne niin se kokemus (lyhytkin) antaa osaamistakin jo paljon enemmän kuin mikään muu puuhastelu.
Joo, tuntumaa siihen ammattimaiseen tekemiseen ei tosiaan saa muuten kuin hakeutumalla duuniin ja tekemään johonkin mestaan.

Mainitun Gitin käytössä kuin myös devauskäytännöissä on tosin isoja eroja riippuen siitä, millaiseen porukkaan pääsee tekemään. Toisessa projektissa / firmassa voi olla tosi tarkkaan speksatut toteutuslaput, koodauskäytännöt pitkälle mietittynä, versionhallinta tiptop, kunnolliset CI/CD-automaatiot ja niin edelleen ja toisessa versionhallinta on ihan pellossa ja devaus semmoista, että kaikki muuttuu koko ajan lennosta ja jengi härvää kaikki jotain omiaan.

Edelliset vähän ääripäitä, mutta se, minkälaisen kuvan siitä "ammattimaisesta tekemisestä" saa, voi olla yhden firman perusteella vähän tuurissaan.

muoks. piti vielä kommentoida, että kyllä alkuperäisen kysyjän kokemuksella pitäs jotain hommaa löytyä, että verkkoja vaan vesille. Noilla taustoilla luulisi oppivan kaiken tarvittavan suhteellisen kivuttomasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Ehkä kannattaa kuitenkin yrittää selvittää mitä ne yleisimmät termit työhakemuksissa tarkoittavat? Tota kautta saisit kuitenkin paljon mielekkäämmän haastattelun aikaiseksi. Henkilökohtaisesti yrittäisin kyllä tehdä jonkun testi-projektin jossa käyttäisin niitä teknologioita joita pystyy. Sillä saisit keskustelua vielä pidemmälle ja samalla skeptisemmille työnantajille enemmän konkretiaa.

Idea muuten kuullostaa hyvältä. Python + matikka yhdistelmällä datascience lienee oikea suunta. C++ osaajista on myös pulaa, se vaan saattaa olla pikkusen hitaampi polku? Meillä palkataan molempia, mutta ilman kokemusta veikkaisin ekan polun olevan helpompi.

Sitten vielä ihan villi ajatus jos Applen laitteet kiinnostavat… Tällä hetkellä tuntuu olevan lähes mahdotonta löytää edes semi-osaavia ios tai osx alustojen kehittäjiä. Oikeasti osaavien mäkkikehittäjien pyynnit ovat kymppitonni kuukaudessa, ja sen vuoksi sillä suunnalla saattaisi olla hyviäkin tilaisuuksia.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Hankalaa tässä on se, että kun alaa ei tunne, niin vaikea sanoa millä tasolla oma osaaminen on. Työpaikkailmoitukset usein vilisevät termejä, joista ei itsellä ole juurikaan hajua, mikä ei itseluottamusta kasvata. :)

Se on varmaa, että oma työskentelytapa melko amatöörimäinen eikä ammattimainen. Eli ainakin tässä mielessä olen junnu. Gitin käyttö on hakusessa ja debuggaukseenkin käytän yleensä tulostuskomentoja kuin debuggeria. :D Dokumentointi ja testauskin ovat amatööritasoa tai puuttuvat kokonaan. IDE:ä rupesin käyttämään vasta alle vuosi sitten, sitä ennen mentiin tekstieditorilla. Projektien kansiorakenne on vähän sinnepäin tai yksinkertaisin mahdollinen.

Mutta ehkä se mitä tuottamani koodi tekee on junnutason yläpuolella.
Tuolla taustallasi, kuten monet on maininnut, niin juuri Data Scientist -homma voisi olla osuvia. Itse lähtisin ihan keskustelemaan firman kanssa löytyykö hommia, ja minkälainen polku voisi olla edessä. On ymmärrettävää että alussa menee hetki vaihtaa erilaiseen tekemiseen, ja juttuja opitaan matkalla rutkasti lisää. Silti tuolta taustalta on hyvä ponnistaa eteenpäin, ja pienellä lisäkoulutuksella pääsee pitkälle. Se on jo hyvä alku että tunnistaa puutteita mm. omissa työtavoissa kun on enemmän soolona painanut menemään. Itse hommat kyllä opettaa loput, ja eihän sitä koskaan ole "valmis" tietyllä tapaa, että sitä epävarmuutta on syytä myös sietää. Itse lähestyisin avoimella hakemuksella näitä Suomalaisia pienempiä ja isompia taloja mitkä puljaavat juuri datan kanssa. Meillä on myös haku päällä jatkuvasti, ja varmasti monilla muillakin firmoilla.

Suuntana voi olla tuotetalo tai sitten konsulttitalo. Palkkaus on sen perusteella mitä tiedän, niin "riittävä". Pieni vaiettu salaisuus tuntuu olevan se, että Data-hommista saa pienemmällä kokemuksella enemmän palkkaa tällä hetkellä kuin esimerkiksi "devaushommista" vaikka näissä on tiettyä päällekkäisyyttä :) Tietyissä asioissa data-puolella tullaan paljon perässä (devauskäytännöt) kun työ on alkanut lähentyä ns. sovelluskehitystäkin.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
524
Ainakin isommat konsulttitalot (Solita, Digia ym.) järjestävät erilaisia urapolku-ohjelmia opiskelijoille ja alanvaihtajille, joten sellainen olisi yksi mahdollisuus päästä niihin datapuolen hommiin. Jos taustalla on jo DI-tutkinto ja periaattessa myös aiheeseen sopivaa käytännön työkokemusta, niin veikkaisin että mahdollisuudet työllistyä alan hommiin ovat oikein mainiot. Noiden kautta porukka on työllistynyt huomattavasti vaatimattomillakin taustoilla.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Mullon historiaa toisesta noista mainituista ja joo, suhtautuminen sopivalla koulutustaustalla ja työkokemuksella varustettuihin, mutta firman teknologioiden kanssa kokemattomampiin, oli kyllä oikeinkin myönteinen.

Ei oo nykyinen työnantaja, että minkään rekrybonusten perässä en ole, mutta joku kontaktikin vois löytyä, mitä kautta sais keskustelua auki, jos on tarpeen. Yksärillä voi kysyä.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Mistähän tietää, onko hyvä ohjelmoija? Itselläni on ammatillinen itsetunto hyvin matalalla ja ois jotenkin kiva tietää, olenko hyvä, paska, vaiko jotain siltä väliltä.
Mielenkiintoinen kysymys. Kiinnostaisi tietää paljonko työvuosia on takana ja millaisissa hommissa.

Hyvä koodaaja voi olle monella tavalla. Tuottava, tarkka ja yhteistyökykyinen kuvaa mielestäni hyvän juniorikoodaajan perusominaisuuksia. Nöyryys ja uskallus kysyä on myös erittäin tärkeitä ominaisuuksia.

Hyvällä seniorikoodaajalla on hyvä hahmotuskyky ja hän osaa perustella ratkaisujaan. Hän ymmärtää myös arkkitehtuuria ja tunnistaa hyvät koodaustavat huonoista eikä tee asioita vain siksi että niin on ennenkin tehty. Seniori tuntee myös pääkielensä erittäin hyvin, ei ehkä pelkästään syntaksin tasolla. Hyvä seniori tunnistaa myös milloin on järkevä poiketa parhaista käytännöistä ja milloin niissä kannattaa pysyä.

Aika vaikea on verrata koodareita keskenään ellei niiden kanssa tee töitä. Itse ottaisin huomioon myös työhistorian, sillä todella taitava koodaaja voi olla pahasti ruosteessa jos ainoa asia mitä töissä tekee on valmiiden React -komponenttien lätkiminen formeihin ja suurin haaste on tyylien sovittaminen keskenään.

Tärkeintä on mielestäni tunnistaa mitä ei vielä osaa, koska muuten sitä ei ymmärrä opetellakaan. Moni junnu käy läpi vaiheen jossa ovat mielestään valmiita osaajia jo parin vuoden kokemuksella. Eihän siinä voi kehittyä kun tietää jo kaiken tarvittavan.

Edit:
Tämähän on tietenkin mielipidekymys, yhtä totuutta voi olla vaikea löytää.
 
Viimeksi muokattu:

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
Rupeaa olemaan kypsä nykyiseen urapolkuun. Hommissa itsessään ei ole juuri vikaa, mutta noin 10 vuoden jälkeen tuntuu, että urakehitys oli aika lailla tässä mikäli haluan pysyä asiantuntijana enkä ryhtyä manageriksi. Mielessä alanvaihto IT-puolelle.

Olen perinteisen alan R&D-insinööri, koulutus DI. Hommat ovat teknisiä: fysiikka (mekaniikka) ja matikka pitää olla hanskassa. Kun viimeiset vuodet pääpaino on ollut Python-ohjelmoinnissa muutenkin (ehkä 2/3 työajasta), niin miksi en vaihtaisi IT-alalle missä asiantuntijaakin arvostetaan? Palkka luonnollisesti ottaisi osumaa aluksi, mutta eipä se erityisen hyvä nykyäänkään ole.

Eli miten kannattaisi edetä?
Itse perinteisen alan ihmisiä ja nykypäivänä mennään niin it edellä, että perinteiset alat esim perustason koneenrakennus ottaneet pahasti osumaa. Nyt alkaa melko keskinkertaisillakin innovaatioilla ja ongelmanratkaisutaidoilla saada gurun maineen. Perinteisen osaamisen tarve ei ole minnekään katoamassa ja osaaminen menee alamäkeen koko ajan. Robotti voi korvata ihmisen, mutta ei konetta. Jonkun ne koneet on suunniteltava ja ideoitava.

Managerihommia olen saanut seurata sen verran läheltä, että ne fantasiat kyllä haihtuneet jo ajat sitten.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Niin mutta koneen suunnitelijoista ei ole mikaan pula niin niille voi maksaa saman kuin sairaanhoitajille. Kutsumusammatteja naas.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
Niin mutta koneen suunnitelijoista ei ole mikaan pula niin niille voi maksaa saman kuin sairaanhoitajille. Kutsumusammatteja naas.
Ei ole rivisuunnittelijoista pulaa, mutta kuten jo mainitsisin, taso laskee kuin lehmän häntä käytännön kenttätaitojen ja ymmärryksen kadotessa pikkuhiljaa maailmasta. Erikoismiehet ovat sitten omassa arvossaan. Koneenrakennuksessa, rakentamisessa ym on paljon muutakin kuin suunnittelu.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Itse perinteisen alan ihmisiä ja nykypäivänä mennään niin it edellä, että perinteiset alat esim perustason koneenrakennus ottaneet pahasti osumaa. Nyt alkaa melko keskinkertaisillakin innovaatioilla ja ongelmanratkaisutaidoilla saada gurun maineen. Perinteisen osaamisen tarve ei ole minnekään katoamassa ja osaaminen menee alamäkeen koko ajan. Robotti voi korvata ihmisen, mutta ei konetta. Jonkun ne koneet on suunniteltava ja ideoitava.

Managerihommia olen saanut seurata sen verran läheltä, että ne fantasiat kyllä haihtuneet jo ajat sitten.
Mielenkiintoisia ja haastavia hommia kyllä konepuolelta löytyy, mutta Suomessa ei jostain syystä alaa arvosteta. Jotain Nokia-huuman pitkäaikaisvaikutuksia, tiedä häntä.

IT edellä mennään tässä maassa. Esimerkiksi Aallossa avaruustekniikka on isketty elektroniikan ja nanotekniikan laitoksen alle eikä konetekniikkaan, mihin ilmailu- ja avaruustekniikka (aerospace engineering) yleensä kuuluu. Ei taideta kyseisellä laitoksella mitään propulsion virtausfysiikkaa juurikaan simuloida.

Mutta jos kokeneenkin lujuuslaskijan palkkahaitari loppuu noin 5k kohdalla ja koodarilla on mahdollisuus tienata vaikka 10k+ samankaltaisella vaatimustasolla, niin ei pidä ihmetellä miksi huippuosaajia perinteiseen teollisuuteen on vaikea löytää. Pallo on yrityksillä. :)

Itse kovasti tykkään konepuolen R&D-hommista, mutta en usko että nykyistä palkkaa saisi enää ylös hilattua vaikka kuinka sykkisi.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
No jos konepuolella tarkoitetaan suunnittelijaa tai lujuuslaskijaa, eli perus koko päivän ruutua tuijottavaa kauluspaitaista toimistorottaa, niin varmasti jää koodarin ansioista jälkeen, vaikka työ periaatteessa ihan samanlaista. Koodari on niin muodikasta tänä päivänä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Ei koodaajien palkka nouse muodin vuoksi, vaan koska niitä on vaikea löytää. Yrityksien pitäisi tehdä softaa tienatakseen rahaa, eikä se onnistu ilman tekijöitä. Jos halvin löytynyt tekijä on kallis joutuu yritys itkemään ja palkkaamaan sen (tai jättämään työt tekemättä).

Tuskin Cobolin koodaus oli hirveän seksikästä tai tuottoisaa 20-30v sitten, nyt on. Samaan tapaan voi käydä lujuuslaskijoille jos riittävän moni lopettaa ja sitten maksetaan.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
Mitä se koodari sitten Suomessa hankkii? Minä epäilen, että 40h/vk 10+k€ tienaavia on suhteellisen vähän. Pikkufirma vs iso firma, junior vs senior? Erikoiserikoismiehiä voi olla, mutta normihyvä rivimies?
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
117
Mitä se koodari sitten Suomessa hankkii? Minä epäilen, että 40h/vk 10+k€ tienaavia on suhteellisen vähän. Pikkufirma vs iso firma, junior vs senior? Erikoiserikoismiehiä voi olla, mutta normihyvä rivimies?
Google osaa auttaa, mutta peruspalkat: Junnu 2.5k-3.3k, intermediate 3.5k-4k, seniori 4k-5k. Toki kovalle tekijälle maksetaan vielä tosta enemmän ja sijainti vaikuttaa, mutta perustekijällä noi palkat pitää aika hyvin
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 448
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom