IT-alan työpaikat

nbzero

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
103
Jaahas saas nähdä meni viime kuun rekry omalta osaltani penkin alle... Jonkun aikaa nyt uudessa duunissa väännetty ja jäänyt sellainen kuva ja maku että ne haluaisin että osaisin koodata iac:ta (Infrastructure as Code) sen oman osaamisen lisäksi, vaikka sellaista ei ollut kertaakaan puhe haastatteluissa, jonka lisäksi mainitsin useamman kerran haastatteluissa että en omaa kehittäjä / koodaus taustaa. Tehnyt viimeisien vuosien aikana paljonkin töitä julkisen pilven parissa joten multa löytyy käytännön kokemusta julkisesta-pilviympäristön kehittämisestä, ylläpidosta (isostakin organisaatiosta) esim powershelillä, mutta ei niinkään sen tekemistä / rakentamista koodilla (vanhassa duunissa konsultit duunaili sitä enimmäkseen, jonka tekemistä ohjailtiin). Oletetaanko nykyään automaattisesti että jos haetaan työntekijää pilven kehittämistyöhön pariin niin pitäisi ostata myös Terraformia/bicep ilman että siitä puhutaan / mainitaan haastattelussa tai edes hakemuksessa..?

Vähän harmittaa ja mielityttä että missä mennyt vihkoon. Olenko mä ymmärtänyt jotain väärin haastelussa vai onko ne saanut omasta osaamisesta väärän kuvan? Onko kommunikaatio organisaation sisällä ollut virheellistä tarvittavasta osaamisesta? Organisaatio tasolla uusi duuni on tosi siisti: on hienot toimistotilat, hyvät työvälineet, hybridityö, osaavat ja mukavat työkaverit sekä palkka + bonukset ovat hyvät, mutta ei hirveästi lämmitä jos työ ei ole sellaista josta ei tykkää, saatikka jos sitä ei osaa. Tässä kun ei olla mitään junior tai trainee statukselle että jotain pitäisi oikeasta saada aikaa eikä tässä ole kyllä varmaa puolin sun toisin ole aikaa alkaa opettelemaan terraformia/bicep vääntämistä kylmiltään tuotantoon + kaikenlaisen muun DevOps tekemisen.. En nimittäin olisi hakenut, saatikka ottanut paikkaa vastaa jos olisin tiennyt että vaaditaan tuon tasoista koodaus taitoa.
Noh omaan korvaan kuulostaa, että vähintään viestintä/kommunikaatio on mennyt pieleen rekryvaiheessa. Vähän sitten sun omasta tilanteesta kiinni, että pystytkö/uskallatko/voitko kommunikoida todellisen tilanteen eteenpäin, jolloin odotukset on sitten muilta helpompi asettaa realistisiksi. Kuten edup kirjoitteli, ei noi terraformaukset mitään rakettitiedettä ole, mutta itse kukin tarvitsee tietysti tietyn verran tukea, varsinkin jos pitää osaamatta ja tietämättä suoraan jotain tuotantoa tunkata.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Kyllä se nyt niin vain on että DevOpsissa tarvitaan ohjelmointitaitoja ja yhä enemmän. Eli lusikka kauniiseen käteen ja opettelemaan, jos ei nappaa niin ei ole sun rooli. Terraformit ja muut conffauskielet ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä, enemmän pitää olla ymmärrystä siitä infrasta kuin varsinaisesta koodaamisesta.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 223
Oletetaanko nykyään automaattisesti että jos haetaan työntekijää pilven kehittämistyöhön pariin niin pitäisi ostata myös Terraformia/bicep ilman että siitä puhutaan / mainitaan haastattelussa tai edes hakemuksessa..?
Kyllä ainakin jotain IaC-työkalua oletetaan osaavan, ja jos yhden osaa, niin ei ole kovin kummoinen temppu oppia toista. Jonkun terraformin perusasiat nyt opettelee mainiosti viikossa, joten kannattaisi käyttää energia siihen, eikä perustyökalujen osaamisvaatimusten ihmettelyyn nettifoorumeilla. :)

Ehkä rekryprosessissa on ollut joku puute, jos terraformia ei ole mainittu, mutta toisaalta jos jotain devops-maakaria on haettu, niin ehkä on vaan oletettu, että siihen jos hakee niin hakijalla on perustyökalujen pintapuolinen tuntemus tai halu oppia ne kun tarve tulee vastaan.

Tämä homma nyt vaan on sellainen, että uusia työkaluja tulee koko ajan ja ne pitää kyetä omaksumaan allalla relevanttina pysyäkseen.
 
Viimeksi muokattu:

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 025
Kyllä ainakin jotain IaC-työkalua oletetaan osaavan, ja jos yhden osaa, niin ei ole kovin kummoinen temppu oppia toista. Jonkun terraformin perusasiat nyt opettelee mainiosti viikossa, joten kannattaisi käyttää energia siihen, eikä perustyökalujen osaamisvaatimusten ihmettelyyn nettifoorumeilla. :)

Ehkä rekryprosessissa on ollut joku puute, jos terraformia ei ole mainittu, mutta toisaalta jos jotain devops-maakaria on haettu, niin ehkä on vaan oletettu, että siihen jos hakee niin hakijalla on perustyökalujen pintapuolinen tuntemus tai halu oppia ne kun tarve tulee vastaan.

Tämä homma nyt vaan on sellainen, että uusia työkaluja tulee koko ajan ja ne pitää kyetä omaksumaan allalla relevanttina pysyäkseen.
Olen tämän kanssa hyvin samaa mieltä. Alalla on niin paljon erilaisia teknisiä toteutuksia, että järkevämpi olettaa että jokaisessa hommassa on vähintään yksi asia jota ei heti alussa osaa. Siihen pitää vain tottua että joka kerta työpaikan tai projektin vaihtuessa pitää opetella jotain uutta, eikä sen tarvitse olla mukavuusalueen ulkopuolella. Tärkeintä on että ympärillä olevat eivät kuvittele että olet guru tässä, vaan sanoo rehellisesti että nyt opiskelen samalla kun teen ja voi olla ensimmäiset viikot vähän hitaampaa. Oppimiskyky ja motivaatio ovat alalla paljon tärkeämpiä ominaisuuksia kuin yksi tekninen taito.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Kuullostaa kyllä siltä että olisi voitu mainita, mut samaan aikaan mä kyllä sanoisin että toi on ihan keskeinen osa pilven kanssa työskentelyä. Meillä kun aikoinaan siirryttiin omista datakeskuksista pilveen niin kaikki infra tehtiin koodina vaikka vmwaren päällä automaatiota oli aikaisemmin yllättävän vähän.

Ja kun olen nykyään vähän eri hommissa niin en tiedä kuinka keskeisesti tuo mainittaisiin haastattelussa, mutta oletus varmaan olisi että kaikki voisivat sen oppia.

Mä ainakin sanoisin ettei ole tuttua, mutta mielellään oppisi. Luulis että järjestävät joko kurssin tai opetusta.

Enkä myöskään vertaisi koodaukseen.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
78
Onko täällä porukalle tullut sitä vastaan, että selviää kollegan tienaavan reilusti enemmän samoilla kokemusvuosiolla? Miten olette asian ottaneet tai vieneet eteenpäin ja mitä on tapahtunut?
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Onko täällä porukalle tullut sitä vastaan, että selviää kollegan tienaavan reilusti enemmän samoilla kokemusvuosiolla? Miten olette asian ottaneet tai vieneet eteenpäin ja mitä on tapahtunut?
IT-alalla pelkät vuodet eivät kerro kaikkea, joten pitäisi tietää onko teillä samanlaiset osaamiset noin muutenkin? Teettekö samanlaisia asioita? Teettekö myyntiä, oletteko asiakkaiden kanssa samalla tavalla tekemisissä? Konsulttina vielä: onko osaaminen sellaista molemmilla mikä menee markkinassa helposti kaupaksi?

Jos kaikki on tämänkin jälkeen tasoa "milteinpä", ja palkoissa on reilusti eroa ottaisin asian esille esihenkilön kanssa. Toisin esille ne osaamisalueet missä olette samoilla viivoilla, ja ne missä koet tuovasi pöytään vielä jotain lisää. Helpompi tältä pohjalta sitten miettiä onko aihetta palkankorotukseen.

Ja vielä, vuodet eivät kerro kuin pienen osan, ja olisi erikoista jos palkkaa maksettaisiin vuosien perusteella eikä osaamisen/hyödynnettävyyden/taloon tuodun rahan jne...
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
78
IT-alalla pelkät vuodet eivät kerro kaikkea, joten pitäisi tietää onko teillä samanlaiset osaamiset noin muutenkin? Teettekö samanlaisia asioita? Teettekö myyntiä, oletteko asiakkaiden kanssa samalla tavalla tekemisissä? Konsulttina vielä: onko osaaminen sellaista molemmilla mikä menee markkinassa helposti kaupaksi?

Jos kaikki on tämänkin jälkeen tasoa "milteinpä", ja palkoissa on reilusti eroa ottaisin asian esille esihenkilön kanssa. Toisin esille ne osaamisalueet missä olette samoilla viivoilla, ja ne missä koet tuovasi pöytään vielä jotain lisää. Helpompi tältä pohjalta sitten miettiä onko aihetta palkankorotukseen.

Ja vielä, vuodet eivät kerro kuin pienen osan, ja olisi erikoista jos palkkaa maksettaisiin vuosien perusteella eikä osaamisen/hyödynnettävyyden/taloon tuodun rahan jne...
Hei näin koen myös itse, että vuodet kertoo oikeasti tosi vähän, mutta ne aina työpaikkailmoituksissa mainitaan.


Koen olevani edellä monessa asiassa joita listasit ja noita kohtia myös helppo löytää ja avata esimiehelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Onko täällä porukalle tullut sitä vastaan, että selviää kollegan tienaavan reilusti enemmän samoilla kokemusvuosiolla? Miten olette asian ottaneet tai vieneet eteenpäin ja mitä on tapahtunut?
Kokemusvuodet eivät välttämättä korreloi lainkaan tuottavuuden kanssa. Joku 20v alalla ollut on hidas perkele, joka tekee asiat tyhmästi ja valittaa, ja toinen 2v alalla ollut saa aikaan viiikossa sen mitä toinen päivässä ja saa muutkin suoriutumaan paremmin. Eli en liikaa hirttäytyisi vuosiin vaan enemmän siihen oikeaan tuottavuuteen. Mutta tämä varmaan riippuu mitä työtehtävää tarkoitat.

Mutta jos unohdetaan se vuosiin tuijottelu, niin tietenkin voit ottaa puheeksi palkankorotuksen. Voit kertoa, kuinka oma osaamisesi/tehokkuutesi/kokomuksesti/tulokset ovat parantuneet, otat enemmän vastuuta, koet että saat muutkin suoriutumaan paremmin. Voit myös sanoa, että koet olevasi suunnilleen yhtä tuottava kuin työntekijä X. Lähtisin positiivisen kautta puhumaan muista kollegoista.

Sinänsä IT-alalla (ei ehkä jättifirmoissa) on yleistynyt se, että työntekijät näkevät toistensa palkat tai ainakin karkeat palkkaluokat.
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 166
Onko täällä porukalle tullut sitä vastaan, että selviää kollegan tienaavan reilusti enemmän samoilla kokemusvuosiolla? Miten olette asian ottaneet tai vieneet eteenpäin ja mitä on tapahtunut?
On tullut, tonnin isommalla palkalla otettiin uusi kaveri sisään jolle jouduin opettaa kaiken. Siitä hommasta kaverilla ei ollut siis mitään kokemusta. Itse olin noussut paikkaan talon sisältä. Palkan korjasin paikkaa vaihtamalla.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Oman palkankorotuksen perustelu kolleegan palkalla ei melko varmasti tule onnistumaan. Siitä kuitenkin selviää yrityksen maksuvalmius olettaen, että teette yhtä vaativaa työtä.

Eli mä kyllä perustelisin korotuksia omilla suorituksilla tai sillä ettei palkka ole seurannut yleistä kustannustasoa (tämäkään ei ole kovinkaan hyvä, mutta ehkä jossain toimii).

Jos perustelut eivät toimi etsisin työpaikan muualta jossa sitten saisin sitä korkeampaa palkkaa. Jos semmosta paikkaa ei löydy, on kyseessä kolleegasi onni eikä siis sinun epäonni (sattui hakemaan hyvään aikaan ja neuvotteli hyvin). Lähtiessä sulle ehkä tarjottaisiin sitä korotusta, tosin mä olen sitten aina kanssa lähtenyt jos tilanne on päässyt tähän asti.

Yksi vaihtoehto on kysyä suoraan esimieheltä mitä sinulta odotetaan, että pääsisit samanlaisiin tienesteihin kuin kolleegasi. Jos olet esimiehen kanssa hyvissä väleissä voi tämä toimia yllättävän hyvin, silloin hän tietää sinun tietävän tuon palkan jolloin se lukitsee odotusarvot korotuksen suuruudesta.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 273
Lähtiessä sulle ehkä tarjottaisiin sitä korotusta, tosin mä olen sitten aina kanssa lähtenyt jos tilanne on päässyt tähän asti.
Sama juttu, korotusta tarjottu viimeisenä keinona mutta en ole jäänyt. Kerran heitin tuollaiseen törkeän korkean vastatarjouksen mutta ei se tietenkään menny läpi.

Varmaan aika harva enää tuossa vaiheessa peruu työpaikan vaihtoa.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 685
Mulle on kahdessa edellisessä vaihdossa tarjottu korotusta. Tai siis pomo on sanonut että voidaanko esittää vastatarjous, vaikka ovat tienneet että lähteminen ei ole ollut palkasta kiinni, eikä sitä varsinaista tarjousta edes tehty. Kai tuolla saa johonkin HR:n systeemin merkinnän että lähti pois vaikka tehtiin uusi tarjous, tai ainaki yritettiin.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
78
Oman palkankorotuksen perustelu kolleegan palkalla ei melko varmasti tule onnistumaan. Siitä kuitenkin selviää yrityksen maksuvalmius olettaen, että teette yhtä vaativaa työtä.

Eli mä kyllä perustelisin korotuksia omilla suorituksilla tai sillä ettei palkka ole seurannut yleistä kustannustasoa (tämäkään ei ole kovinkaan hyvä, mutta ehkä jossain toimii).

Jos perustelut eivät toimi etsisin työpaikan muualta jossa sitten saisin sitä korkeampaa palkkaa. Jos semmosta paikkaa ei löydy, on kyseessä kolleegasi onni eikä siis sinun epäonni (sattui hakemaan hyvään aikaan ja neuvotteli hyvin). Lähtiessä sulle ehkä tarjottaisiin sitä korotusta, tosin mä olen sitten aina kanssa lähtenyt jos tilanne on päässyt tähän asti.

Yksi vaihtoehto on kysyä suoraan esimieheltä mitä sinulta odotetaan, että pääsisit samanlaisiin tienesteihin kuin kolleegasi. Jos olet esimiehen kanssa hyvissä väleissä voi tämä toimia yllättävän hyvin, silloin hän tietää sinun tietävän tuon palkan jolloin se lukitsee odotusarvot korotuksen suuruudesta.
Joo koitin ajaa omia vastuita ja omaa tulosta sekä asiakkaan tyytyväisyyttä tässä. Myös omassa historiassa tuota, että monesti uuden työpaikan tarjous on ollut niin kova, että se tuleva entinen työpaikka ei ole edes lähtenyt heittämään vastatarjousta.

Nykyisessä työssä ei ole mitään vikaa, mutta pitäähän työstä saada oikea korvaus, myöskin näen niin, että jos muualta saisin nyt hyvän tarjouksen ja mielekäs työ niin lähtö tulisi 99% varmuudella, että ei olisi mitään syytä jäädä nykyiseen työhön. Missään nimessä ei ole kollegaa vastaan mitään, näen vain niin, että olen häntä edellä tässä ja firma on halunnut hänen kasvavan liiketoiminnan vuoksi rekrytä "hinnalla millä hyvänsä" tyylisesti, koska seniori kaverit on kiven alla ja olen vain myynyt itseni aikoinaan huonosti, mutta firmalla kuitenkin tarve tekijöille, joten luulisi, että haluavat pitää kuitenkin kiinni hyvästä kaverista.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
644
Toi palkankorotuksen saaminen on kyllä monella tapaa hankalaa jos käy kuten @Xabrad tilanteessa että "yhtäkkiä" huomaa että kollega tienaa tonnin enemmän. Ainakin kaksi juttua tulee mieleen:

1) monessa firmassa ei tuosta vain ole rahkeita antaa tonnin korotusta jos/vaikka kaveri onkin suorittanut hyvin. Palkasta kannattaa yrittää keskustella joka vuosi (miettiä siis jotain perusteita jne) jolloin on mahdollista nostaa sun palkkaa. Monessa firmassa on se tilanne että se tiimi/organisaatio jossa on 30hlö niin tulee vuosittain sauma antaa 2-3 kaverille kiva palkankorotus (joku 4-8%) ja muutamalle kaverille joku nimellinen (2-3%). On varmasti todella hankala päättää ne 4/30 jotka saavat korotuksen. (*) Hankalampaa on kohdistaa korotus siihen palkkakuopassa olevaan jos hän ei ole palkastaan kitissyt. Toki korotuskierroksissa huomioidaan yleensä niitä kuopassa olevia mutta siltikin.

2) kun huomaa tolleen yhtäkkiä asian niin se jää sitten helposti ärsyttämään..kun monesti se on vaan tilanne jota pitää sit kuukausikaupalla anella tai odotella seuraavan vuoden korotuskierrosta. Kun olet tosissaan ärsyyntynyt omaan palkkaan niin se kyllä vaikuttaa työmotivaatioon.

Tiedän että firmaa vaihtamalla on hyvä mahdollisuus nostaa palkkaa mutta se oma aktiivisuus ja järkevällä tasolla palkasta keskustelu mahdollisesti joka vuosi esimiehen kanssa on myös ihan hyvä tilanne nostaa palkkaa. Kuten myös se jos toimenkuva/senioriteetti muuttuu, silloin pitäisi olla todella hyvät perusteet saada palkankorotus. Tittelin- ja seniorioteetin vaihto varmaan vaikuttaa silleenkin että saadaan helpommin jotain lisäbudjettia.

(*) nuo esimerkit aika hatusta,varmasti riippuu kaverin "ainutlaatuisuudesta", meneekö talolla lujaa, talon koosta, yms kymmenistä asioista että monelleko palkkoja korotetaan ja kuinka paljon. Suunnilleen tuollaisiin lukemiin olen törmännyt kuitenkin muutamia kertoja että nuo on ainakin olleet ihan faktalukemia suht perinteisissä IT-alan firmoissa joissa olen ollut duunissa. Pöhinä-firmoissa ja joillekin super-guruille tilanne on eri.
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
183
Azure Fundamentals (AZ-900) ja Azure Data Fundamentals (DP-900) ja Power BI:stä vaikka tuo:

Se Power BI kurssi vaan menee noiden perusasioiden yläpuolelle, niin ehkä riittää vaan, että käy nuo Fundamentals-kurssit.

--

..ja noista voi hankkia sertitkin, taitaa olla netissä kokeita, jotka maksaa ~100€. Virallinen MS sertti voi näyttää hyvältä CV:ssä, tai sitten ei. Kyse on näissä kuitenkin Fundamentals-tasosta, joka on se alin taso. Sen jälkeen tulee Associate ja sen jälkeen Expert.

--

udemy:stä voi etsiä näille yleistajuisempia kursseja, mutta ne on usein ajasta jäljessä ja noheva kaveri menee läpi ihan MS:n omalla koulutusmateriaalilla. Tai minä menin (yhdestä sertistä, viime vuonna). Kokemusta on myös kurssittamisesta ja niiden jälkeen oli helpoin läpäistä sertti, kun kurssilla käytännössä opetettiin sertin asioita.. Ja myös udemy+microsoft-materiaali, joka johti myös yhden sertin läpäisyyn ensiyrittämällä.

--

.. tai sitten käy materiaalin läpi, ei käy kokeessa ja unohtaa kohta kaiken.. Tätäkin olen tehnyt.. Se materiaali vaan tähtää koemenestykseen, niin se ei ole paras johdatus teknologiaan, mutta kelpaa ja jos käyttää valmistajan omaa, on usein ajantasainen.
Joo jos on yhtään MS:n hommista osaamista/tietoa niin ainakin tuo AZ900/SC900 menee MS:n Learning opiskelulla päivässä parissa läpi kyllä.
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
183
Ai ilman pilviosaamistakin, pelkällä on-premise taustalla?
Jep, kyllä ne kohtuu simppeleitä omasta mielestä oli nuo Foundation tason sertit.
Piti osata perus termit ja mistä löytyy mitäkin tasoisesti. Toki itse tein sen 2020, en tiedä onko muuttunut neljässä vuodessa mihinkä suuntaan...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 640
Viestejä
4 186 869
Jäsenet
70 774
Uusin jäsen
Berch

Hinta.fi

Ylös Bottom