• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Israel, Jerusalem, palestiinalaiset ja kumppanit

Eilisen Ykkösaamussa ( podcast ) jutta siitä kuinka Israel toimii Libanonissa, mutta myös Gazassa. Libanonissa siis Israelilla sota kesken äärijärjestö Hizbollahin kanssa. Israelin joukot ovat edenneet todella syvälle Libanoniin. Yli miljoona libanonilaista on joutunut pakenemaan kodeistaan.

Haastattelussa Suomen Beirutin suurlähettiläs, toisena Lääkärit ilman rajoja Suomen edustaja ja toiminnanjohtaja sekä kolmantena lähi-idän tutkija/lähi-idän instituutin johtaja.

  • ennennäkemätön eskalaatio
  • Israel suorittaa poltetun maan taktiikkaa
  • Israel jyrännyt kymmenet kylät ja pienemmät kaupungit, infra tuhotaan täydellisesti
  • Israelin iskuissa kuollut kokonaisia perhekuntia
  • Israel iskee tarkoituksellisesti ja toistuvasti terveydenhuollon työntekijöihin, ambulansseihin yms
  • tämä toimintatapa on kiellettyä kansainvälisin sopimuksin ja laein.

Eteläisessä Libanonissa siis tilanne se, että vaikka siviilit olisivat haavoittuneet Israelin iskuissa, he eivät uskalla mennä etenkään ambulanssin kyytiin sillä tietävät että niitä Israelin asevoimat jahtaavat. Israelin toiminta joka maalittaa pelastustyöntekijöitä on täysin järjestelmällistä. Venäjä tekee samaa myös Ukrainassa.

Libanonissa Israel tappanut jo yli 200 pelastustyöntekijää tämän vuoden maaliskuusta lähtien. Toinen ryhmä jota Israel aktiivisesti tappaa, ovat toimittajat, sillä Israelin nykyhallito ei halua että heidän toimistaan uutisoidaan, toimet ovat niin brutaaleja.

Gazassa puolestaan tilanne on se, että
  • Israel on julistanut tavoitteeksi hallita 70% Gazasta
  • Israel tappaa siviileitä nälkään, janoon, huonoon hygieniaan suorien tappotoimien lisäksi
  • 90% Gazan vesi-infrasta on tuhottu, lähes 2 miljoonaa ihmistä äärimmäisessä hädässä
  • varmistettuja todisteita Israelin hyökkäyksistä esim. verenkuljetusrekkoja, pelastustyöntekijöitä yms vastaan
  • varmat todisteet myös siitä kuinka Israel maalittaa alueen porakaivoja, systemaattisesti estää ihmisten puhtaan veden saannin
  • lääkkeiden tuonti alueelle mahdotonta

Lääkärit ilman rajoja on vielä n. 1500 työntekijää alueella, joten kuva tilanteesta siksi erittäin tarkka. Netanjahu pitää saada roudattua kansainvälisen oikeuden eteen, omastsa mielestä toimintatavat ja myös laajuus ylittää pahuudessaan jopa sen mitä Putin tekee Ukrainassa. Netanjahusta on kyllä kansainvälinen pidätysmääräys mutta toistaiseksi ilman onnea.
 
Huomautus - keskustelun sotkeminen, olkiukkoilu, salaliittoteoriat omassa ketjussaan
Eilisen Ykkösaamussa ( podcast ) jutta siitä kuinka Israel toimii Libanonissa, mutta myös Gazassa. Libanonissa siis Israelilla sota kesken äärijärjestö Hizbollahin kanssa. Israelin joukot ovat edenneet todella syvälle Libanoniin. Yli miljoona libanonilaista on joutunut pakenemaan kodeistaan.

Haastattelussa Suomen Beirutin suurlähettiläs, toisena Lääkärit ilman rajoja Suomen edustaja ja toiminnanjohtaja sekä kolmantena lähi-idän tutkija/lähi-idän instituutin johtaja.

  • ennennäkemätön eskalaatio
  • Israel suorittaa poltetun maan taktiikkaa
  • Israel jyrännyt kymmenet kylät ja pienemmät kaupungit, infra tuhotaan täydellisesti
  • Israelin iskuissa kuollut kokonaisia perhekuntia
  • Israel iskee tarkoituksellisesti ja toistuvasti terveydenhuollon työntekijöihin, ambulansseihin yms
  • tämä toimintatapa on kiellettyä kansainvälisin sopimuksin ja laein.

Eteläisessä Libanonissa siis tilanne se, että vaikka siviilit olisivat haavoittuneet Israelin iskuissa, he eivät uskalla mennä etenkään ambulanssin kyytiin sillä tietävät että niitä Israelin asevoimat jahtaavat. Israelin toiminta joka maalittaa pelastustyöntekijöitä on täysin järjestelmällistä. Venäjä tekee samaa myös Ukrainassa.

Libanonissa Israel tappanut jo yli 200 pelastustyöntekijää tämän vuoden maaliskuusta lähtien. Toinen ryhmä jota Israel aktiivisesti tappaa, ovat toimittajat, sillä Israelin nykyhallito ei halua että heidän toimistaan uutisoidaan, toimet ovat niin brutaaleja.

Gazassa puolestaan tilanne on se, että
  • Israel on julistanut tavoitteeksi hallita 70% Gazasta
  • Israel tappaa siviileitä nälkään, janoon, huonoon hygieniaan suorien tappotoimien lisäksi
  • 90% Gazan vesi-infrasta on tuhottu, lähes 2 miljoonaa ihmistä äärimmäisessä hädässä
  • varmistettuja todisteita Israelin hyökkäyksistä esim. verenkuljetusrekkoja, pelastustyöntekijöitä yms vastaan
  • varmat todisteet myös siitä kuinka Israel maalittaa alueen porakaivoja, systemaattisesti estää ihmisten puhtaan veden saannin
  • lääkkeiden tuonti alueelle mahdotonta

Lääkärit ilman rajoja on vielä n. 1500 työntekijää alueella, joten kuva tilanteesta siksi erittäin tarkka. Netanjahu pitää saada roudattua kansainvälisen oikeuden eteen, omastsa mielestä toimintatavat ja myös laajuus ylittää pahuudessaan jopa sen mitä Putin tekee Ukrainassa. Netanjahusta on kyllä kansainvälinen pidätysmääräys mutta toistaiseksi ilman onnea.
Hyvä lista mutta unohtui Tel Avivin viemäreiden alla olevat salaiset juutalaistenrituaalien uhripaikat, jonne Israel kaappaa arabien lapsia ja juovat heidän verensä mutisten loitsuja Golda Meirin henkiinherättämiseksi. Olisi myös voinut korostaa lisää sitä, että yhtään Hizbollahin vapaustaistelijaa ei ole kuollut operaatiossa, vain siviilejä, kuten tuolla päin maailmaa on tapana.

Maininnan arvoista ei myöskään ole, että Israelissa lasten jalkapallokentille kesken pelin ei enää tipu rauhanraketteja Libanonista. Voisivat ihmiset saada väärän käsityksen Israelin motiiveista tuohon(kin) sotaan. Mutta kyllä me länsimaissa pidetään huoli, että raketit Israeliin jatkuu vielä, sillä kaiken kaikkiaan, sehän ei ole muuta kuin KV lakien mukaista puolustautumista joka ei oikeuta minkäänlaisia vastatoimia.
 
Nyt herätys!

Ei rakettien ampuminen anna oikeutta tehdä sotarikoksia teollisessa mittakaavassa. Tämmöisellä massamittaisella tappamisella ja tulevaisuuden rakettisateilla saattaa jopa olla jonkinlainen syy-yhteys.
Luuletko oikeasti, jotta jos Israel tällä sekunnilla lopettaa sotatoimet ja alkaa istuttamaan/poimimaan appelsiineja niin tolle seudulle tulisi rauha?

Hyvinhän se toimi 2005 jälkeenkin kun Israel veti sotilaat pois Gazasta...
 
Olikos mitä ideoita Terrorismin kitkemiseen? Kerrohan toki.
Rahan antamisella se ei korjaudu.
Terrorismiko loppuisi, jos Israel tuhottaisiin?

Ei varmaankaan, koska eihän islamisteille riitä Israelinkaan tuohoaminen. Työtä riittäisi senkin jälkeen kaikissa ei-islamilaisissa maissa (ja näköjään myös vähän eri tavalla ajattelevissa islamilaisissakin maissa).

Ja sotarikoksista: eipä noita ole virallisesti todistettu, kun sellaiset pyörivät edelleen vain vihervassareiden, palestiinan puolustajien ja islamistien päiväunissa (+ erilaisten 'puolueettomien' instituutioiden (myös suomalaisten) tavoitteissa.
Palestinalaisten & islamistien sotarikoksista ei sitten jakseta mainitakaan. Mutta ne eivät oikeastaan ole sotarikoksia vaan paljon pahempia hirmutekoja.
 
Nyt herätys!

Ei rakettien ampuminen anna oikeutta tehdä sotarikoksia teollisessa mittakaavassa. Tämmöisellä massamittaisella tappamisella ja tulevaisuuden rakettisateilla saattaa jopa olla jonkinlainen syy-yhteys.
Jos ei sorruttaisi vähättelyyn? Ne ovat ohjuksia joita on satanut kymmeniä vuosia useita kymmeniä tuhansia siviilien koteihin. Israelissa hyvin suurella osalla väestöstä on vakavia mielenterveysongelmia jatkuvan turvattomuuden kautta. Jotain kertoo se, että suuressa osassa asuntoja on omat pommihuoneet ja on arkea viikoittain käyttää niitä ilmahälytysten takia.

Oikeutus on sitten taas toinen keskustelu kokonaan
 
En tiedä onko mitään ratkaisua edes olemassa Lähi-Idän konfliktiin, mutta kyllä nykyinen touhu on Netanjahun oman edun valvomista aika 100%. Ei sillä mitään järkevää saada aikaan muuta kuin jatkuva paine joka auttaa Netanjahua pysymään poissa vankilasta. Kuten Trumpkin juuri sanoi, hän olisi siellä jo ilman Trumpin tukea.
 
En tiedä onko mitään ratkaisua edes olemassa Lähi-Idän konfliktiin
Kyllä on, mutta se vaatii että katsotaan tosiasioita silmiin ja ymmärtään että suurin este rauhalle on ollut palestiinalaishallinto ja hamas sekä eu:n miljardien yksipuolinen tuki PA:lle ilman minkäänlaista ehdollistamista.

Rahoituksen ehtona pitäisi olla:

  • Antisemitismin kitkeminen
  • Maksujen lopettaminen terroristeille
  • Marttyyriyden ihanoinin lopettaminen
  • Korruption kitkeminen
  • Askeleet kohtioikeusvaltiota

On se kumma kun Unkarin saama rahoitus voidaan ehdollistaa, mutta PA:n rahoitusta ei, vaikka heidän toimet on törkeämpiä.
 
Nyt herätys!

Ei rakettien ampuminen anna oikeutta tehdä sotarikoksia teollisessa mittakaavassa. Tämmöisellä massamittaisella tappamisella ja tulevaisuuden rakettisateilla saattaa jopa olla jonkinlainen syy-yhteys.
Mites ne viimeisen kahden vuosikymmenen rakettisateet, onko niillä mitään syy-yhteyttä tähän päivään? Koko roska alkoi vain koska Israel ampuu takaisin?

Avoin valtakirja arabien terrorille näkyy olevan monen unelma.
 
Hyvä lista mutta unohtui Tel Avivin viemäreiden alla olevat salaiset juutalaistenrituaalien uhripaikat, jonne Israel kaappaa arabien lapsia ja juovat heidän verensä mutisten loitsuja Golda Meirin henkiinherättämiseksi. Olisi myös voinut korostaa lisää sitä, että yhtään Hizbollahin vapaustaistelijaa ei ole kuollut operaatiossa, vain siviilejä, kuten tuolla päin maailmaa on tapana.

Maininnan arvoista ei myöskään ole, että Israelissa lasten jalkapallokentille kesken pelin ei enää tipu rauhanraketteja Libanonista. Voisivat ihmiset saada väärän käsityksen Israelin motiiveista tuohon(kin) sotaan. Mutta kyllä me länsimaissa pidetään huoli, että raketit Israeliin jatkuu vielä, sillä kaiken kaikkiaan, sehän ei ole muuta kuin KV lakien mukaista puolustautumista joka ei oikeuta minkäänlaisia vastatoimia.
Meinaatko että tuolla olkiukolla sivuutetaan ihan aidosti tapahtuvat asiat? Nyt se pää pois persuksista.
Sitäpaitsi miksi tästäkin on tullut tällainen oikeisto/vasemmisto öyhötys rinki? Jossa pakko valita jompikumpi puoli ja se oma tiimi ei tietenkään kykene mihinkään pahaan, tämähän on kuin uskonto. Kyse taitaa olla kuitenkin palestiinalaisten elämänlaadusta/ihmisoikeuksista jonka surkeasta tilanteesta israel nyt vaan on aika suuressa vastuussa teki tuon tosiasian hyväksyminen miten pahaa tahansa. Ja se miten hamas toimii ei nollaa israelin tekosia eikä tietenkään toisinkaan päin. .

Suosittelen kaikkia tutustumaan alla olevaan silmiä avaavaan videoon.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tuossa yli 40min videossa käsitellään paljon asioita liittyen tuohon konfliktiin, sekä alueen historiaan nimenomaan siltä kantilta mitä israel on tehnyt ja tekee koko ajan palestiinalaisille ja näiden ihmisoikeuksille, näkee myös videomateriaalia paikan päältä, todisteita tapahtuneista. Videolla haastatellaan amerikkalais-palestiinalaisia, entistä yhdysvaltain merijalkaväen sotilasta sekä juutalaista joka selvisi natsi saksasta jonka mielestä israelin toimet muistuttaa paljon natsi saksan toimia (ei toki ihme sillä sionistit oli natsien esikuva)
Joitain poimintoja videolta:
  • israelilaiset uudisasukkaat varastaa asuntoja, omii vesiverkostot, tuhoaa karjaa sekä viljaa. Käytännössä siis alkuperäisiä asukkaita painostetaan lähtemään alueelta "scorched earth" taktiikan siivittämänä. videolla myös käsitellään sitä miten israelilaiset estää paikallisia hälytysajoneuvoja
  • videolla myös palestiinalais-amerikkalainen isä kertoo miten hänen poikansa kuoli israelilaisten uudisasukkaiden käsissä, joita muuten israelin armeija suojelee
  • yksi mielenkiintoinen pointti videolla on myös se miten amerikkalaiset kristityt sionismi järjestöt rahoittavat israelia. Liittyy hieman aiemmin sanomaani miten etnonationationalismiin kallellaan oleva israel kertoo kristityille veljilleen että "israelin palauttaminen" tuo jeesuksen takaisin, jättävät kuitenkin kertomatta että juutalaiset eivät usko jeesukseen, pitävät tätä pelkkänä kakkapökäleenä.
 
Mites ne viimeisen kahden vuosikymmenen rakettisateet, onko niillä mitään syy-yhteyttä tähän päivään? Koko roska alkoi vain koska Israel ampuu takaisin?

Avoin valtakirja arabien terrorille näkyy olevan monen unelma.

Pitääkö Israelilla olla sinun mielstäsi oikeus tehdä sotarikoksia teollisessa mittakaavassa, koska terrorismi?

Kyllä / ei-vastaus riittää.
 
Kyllä on, mutta se vaatii että katsotaan tosiasioita silmiin ja ymmärtään että suurin este rauhalle on ollut palestiinalaishallinto ja hamas sekä eu:n miljardien yksipuolinen tuki PA:lle ilman minkäänlaista ehdollistamista.

Rahoituksen ehtona pitäisi olla:

  • Antisemitismin kitkeminen
  • Maksujen lopettaminen terroristeille
  • Marttyyriyden ihanoinin lopettaminen
  • Korruption kitkeminen
  • Askeleet kohtioikeusvaltiota

On se kumma kun Unkarin saama rahoitus voidaan ehdollistaa, mutta PA:n rahoitusta ei, vaikka heidän toimet on törkeämpiä.
Eli siis kiteytettynä Islam pitäisi saa kitkettyä pois, jolloin noi kaikki ehdot täyttyisivät automaattisesti. Korruptiota lukuunottamatta.
 
Keskittyisitkö keskusteleen omin sanoin ja jättäisit olkiukkoilut pois?

Kyseessä ei ole olkiukko, sillä Israel tekee koko ajan sotarikoksia.

Ja kun näin tapahtuu, jokaisella ihmisellä on kaksi vaihtoehtoa:
1) Hyväksyä ne
2) Ei hyväksyä niitä

En voi tulkita tuossa ylempänä olevaa paria kommenttia minään muuna, kuin Israelin toiminnan täytenä hyväksyntänä.

Mites on?


Tässä esimerkkejä:



 
Pitääkö Israelilla olla sinun mielstäsi oikeus tehdä sotarikoksia teollisessa mittakaavassa, koska terrorismi?

Kyllä / ei-vastaus riittää.
Heh, repäiset omasta hanuristasi käsitteen "sotarikokset teollisessa mittakaavassa", markkinoit tätä totuutena ja vaadit kyllä/ei vastauksia... ja joo, en hyväksy ja se on helppoa, koska ihan itse keksit koko käsitteen ja pidät sitä esillä. Yleisesti sodissa nyt vaan kuolee myös asiaan liittymättömiä, Israelin toimesta vähemmän kuin heidän vastustajien.

"Palestiinan" arabien terrorismi on nyt vaan sotaa siviilejä vastaan. Gaza ja Hizbollah tilasi, Israel toimittaa. Ei sureta koska Israelia ei aloittanut tätäkään sotaa.

Onko muuten Israelilla oikeus lopettaa arabien terrorismi kaikin tarvittavin keinoin, voimakeinot mukaan luettuna, vai tyytyä vaan ottamaan terrori-iskut vastaan ja kuolla pois. Kyllä/ei vastaus riittää.
 
Yleisesti sodissa nyt vaan kuolee myös asiaan liittymättömiä, Israelin toimesta vähemmän kuin heidän vastustajien.

Tässä varmaan jippo on sanaparissa " asiaaan liittymättömiä", en tiedä sitten miten vääntäen.

Israelin tapposuhde ja polikiitta on sellainen että yhdestä viedään sitten isolla kädellä, jos juju on siinä että palestiinalaiset ovat äänestäneet sitä ja sitä, niin no Israelilaiset ovat äänestäneet nykyhallintoa, ja libanonissa se kortti ei toimi senkään vertaa.
 
Tässä varmaan jippo on sanaparissa " asiaaan liittymättömiä", en tiedä sitten miten vääntäen.

Israelin tapposuhde ja polikiitta on sellainen että yhdestä viedään sitten isolla kädellä, jos juju on siinä että palestiinalaiset ovat äänestäneet sitä ja sitä, niin no Israelilaiset ovat äänestäneet nykyhallintoa, ja libanonissa se kortti ei toimi senkään vertaa.
Juuh, vähän samaan tapaan kuin "sotarikoksia teollisessa mittakaavassa" käytetään luomaan mielikuvaa kolmannesta valtakunnasta.

Niin no, jos minun naapurit olisivat koko elämäni ajan yrittäneet tappaa minut, äänestäisin helposti väkeä joka lupaa lopettaa sen. Enkä pidä sitä mitenkään outona tai tuomittavana.
 
Viimeksi muokattu:
Juuh, vähän samaan tapaan kuin "sotarikoksia teollisessa mittakaavassa" käytetään luomaan mielikuvaa kolmannesta valtakunnasta.

Niin no, jos minun naapurit olisivat koko elämäni ajan yrittäneet tappaa minut, äänestäisin helposti väkeä joka lupaa lopettaa sen. Enkä pidä sitä mitenkään outona tai tuomittavana.
Joo itselläki osu silmään toi "teollisessa mittakaavassa". Onko tää joku uus sananparsi, jota viljellään? Ikäänkuin antaakseen kuvaa jostain mitä natsit teki juutalaisille. Se oli teollista tuhoamista. Järjestelmällistä. Suunniteltua. Teollista. Isoa tuhoa. Sitä termiä sit käytetäöän näemmä tässä nyt, vaikkei sitä tapahdu. Jos Israel haluisi "teollisesti" tuhota "palestiinan", nii sitä ei ois ollu vuosiin olemassa enää. Siellä ois silkkaa tuhkaa.. mut tottakai sitä pitää pitää sotilaiden paikkoja sairaaloissa jne..
 
Joo itselläki osu silmään toi "teollisessa mittakaavassa". Onko tää joku uus sananparsi, jota viljellään? Ikäänkuin antaakseen kuvaa jostain mitä natsit teki juutalaisille. Se oli teollista tuhoamista. Järjestelmällistä. Suunniteltua. Teollista. Isoa tuhoa. Sitä termiä sit käytetäöän näemmä tässä nyt, vaikkei sitä tapahdu. Jos Israel haluisi "teollisesti" tuhota "palestiinan", nii sitä ei ois ollu vuosiin olemassa enää. Siellä ois silkkaa tuhkaa.. mut tottakai sitä pitää pitää sotilaiden paikkoja sairaaloissa jne..
Juuh, noin.

Voisi sanoa että tuollaiset sanavalinnat ovat sitä parempaa vihapuhetta joilla pyritään iskostamaan ihmisten mieliin ajatus Israelista natsivaltiona. Koska Israel tunnetaan yleisesti myös juutalaisvaltiona, niin samalla luodaan mielikuvaa jotta juutalaiset ovat natseja. Tämä taas johtaa siihen, että koska jokaisen kunnon ihmisen on tietysti vastustettava natseja, niin pitää myös vastustaa juutalaisia, koska he ovat natseja. Samalla vähän sopivaa valokuvaa riutuneesta lapsesta, niin vaikutus ihmiseen joka on jonkun hesarin tai BBC uutisoinnin varassa on valtava ja heitä on paljon.

Hyvin se kyllä toimii, kun katsoo kuinka juutalaisia on syntyperänsä takia tapettu ympäri palloa, puhumattakaan turvallisuudesta euroopan suurkaupungeista, vaikka Lontoo viimeisenä esimerkkinä. Edes suomessa juutalaisen ei enää kannata pistää stadissa kipaa päähän ja lähteä hietsuun ottamaan aurinkoa.

Ja veljet Palestiinassa kiittää.
 
Uutena osallistun tähän keskusteluun ja myönnän, että tietämykseni aiheesta on rajallista. Olen kuitenkin ihmetellyt sitä, että Israelin rajojen sisällä asuu lähes kaksi miljoonaa muslimia (Googlen mukaan noin 1,82 miljoonaa), kun taas monissa muslimimaissa juutalaisia on hyvin vähän tai ei lainkaan. Minusta tämä herättää kysymyksen siitä, kumman osapuolen tai uskonnollisen ryhmän toiminta on enemmän vaikuttanut siihen, ettei alueelle ole saatu pysyvää rauhaa.

Olen myös törmännyt YouTubessa henkilöön, joka kertoi sukunsa olevan Irakin juutalaisia. Hänen mukaansa juutalaisia joko tapettiin tai ajettiin maanpakoon Irakista 1950-luvun tienoilla.
 
Uutena osallistun tähän keskusteluun ja myönnän, että tietämykseni aiheesta on rajallista. Olen kuitenkin ihmetellyt sitä, että Israelin rajojen sisällä asuu lähes kaksi miljoonaa muslimia (Googlen mukaan noin 1,82 miljoonaa), kun taas monissa muslimimaissa juutalaisia on hyvin vähän tai ei lainkaan. Minusta tämä herättää kysymyksen siitä, kumman osapuolen tai uskonnollisen ryhmän toiminta on enemmän vaikuttanut siihen, ettei alueelle ole saatu pysyvää rauhaa.

Ennen Netanjahun valtakautta Israel on ollut varsin positiivisen mielikuvan maa , ns länsimainen, toki siirtokunnat ollut vuosikymmenniä hiertämässä, ja kanssakäymisen sujuvuus aaltoillut, mutta Netanjahu on kasvot kristyneelle politiikalle.

Minusta tämä herättää kysymyksen siitä, kumman osapuolen tai uskonnollisen ryhmän toiminta on enemmän vaikuttanut siihen, ettei alueelle ole saatu pysyvää rauhaa.

Aasinsilta vie erikoiseen suuntaan. Jostain syystä kun juutalaisia on muuttanut alueelle, niin ne on enimmäkseen muuttaneet samalle alueelle, ei Libanoniin, ei Syyriaan jne. No poikkeus on "palestiina" (siirtokunnat) sinne on muuttanut vajaa miljoona "israelilasta" oletettavasta isolla osuudella juutalaisia.

Minusta tämä herättää kysymyksen siitä, kumman osapuolen tai uskonnollisen ryhmän toiminta on enemmän vaikuttanut siihen, ettei alueelle ole saatu pysyvää rauhaa.
Tuolla lähestymistavalla alueelle ei tule koskaan rauhaa. Siis kumpi enemmän, kumpi vähemmän. Israelin, Israelin kansan kannalta, jos haluavat suht rauhaisaa olemista, niin se tie missä tavoite olla rauha, rauhaisa kanssakäyminen naapurimaiden, niin väestön kanssa. Ei se miten eristäydytään, miten ne tuhotaan. Se vain ruokkii niitä ryhmiä jotka haluaa samaa juutalaisille, ja Israelin valtiolle. Jos tällävuosituhannella oli niitä rauhoittumisen pilkahduksia, niitä hetkiä missä terroristi järjestöt oli heikkenemässä tai niissä pehmenemistä, niin nyt Israelin hallinto syöttänyt suoraan ääripäiden lapaan. Samalla sysännyt väestön (alueen) kannatuksen laitaryhmille.


Israelin hallinto voi toki syyttää terroristiryhmiä, mutta ei se ole selitys, ääri terroristityhmien tavoite ei ole rauha. Jos väestö kääntyy terroristityhmien puolelle, niin terrorstit onnistuneet ja Israel epäonnistunut.
 
Israelin hallinto voi toki syyttää terroristiryhmiä, mutta ei se ole selitys, ääri terroristityhmien tavoite ei ole rauha. Jos väestö kääntyy terroristityhmien puolelle, niin terrorstit onnistuneet ja Israel epäonnistunut.
Sen verran haluaisin korjata tätä näkemystä, että nämä "vapauttajaterroristit" haluvat vain väkivaltaa ja tuhoa aikaan.
Siksi heillä on mm Iranin Islamistisen valtion rahoitusta sekä todistetusti suorana rahana, että erinäisten hämäräoperaatioiden kautta järjesteltynä.
Ei hamasia kiinnosta rauha, kuuna päivänä. Miten tästä voisi sitten sanoa että tämä on jotenkin vastakkaisen osapuolen vika? Ei nähdäkseni mitenkään. Ongelma on ollut jo toisella puolella valmiina eikä siellä ole nähty mitään elettäkään vaihtaa ajatusmaailmaa. Huomioiden taloudellinen tukija, tämä on poliittista väkivaltaa Hamasin suunnalta, ripauksella uskonto vouhotusta.
 
Sen verran haluaisin korjata tätä näkemystä, että nämä "vapauttajaterroristit" haluvat vain väkivaltaa ja tuhoa aikaan.
Siksi heillä on mm Iranin Islamistisen valtion rahoitusta sekä todistetusti suorana rahana, että erinäisten hämäräoperaatioiden kautta järjesteltynä.

Sori huono heikko ulosantini, terrotistirymillä jne nimenomaan tarkoitin kärjistäen ryhmiä joilla ei ole muuta idelogiaa kuin väkivaltai, hyökiminen mm Israelia vastaan. Eikä kiinnosta rauha. (tosin niillä pitkänlinja palastiina terroristi ryhmillä jollain tasolla välillä pientä muutosta pehmeämpää)



Ei hamasia kiinnosta rauha, kuuna päivänä. Miten tästä voisi sitten sanoa että tämä on jotenkin vastakkaisen osapuolen vika? Ei nähdäkseni mitenkään. Ongelma on ollut jo toisella puolella valmiina eikä siellä ole nähty mitään elettäkään vaihtaa ajatusmaailmaa. Huomioiden taloudellinen tukija, tämä on poliittista väkivaltaa Hamasin suunnalta, ripauksella uskonto vouhotusta.

Ehkä jollain puutarhurilla olisi joku hyvä vertaus, Israelilla nimenomaan pallo (pelissä useita palloja), se miten pelaa vaikuttaa pelinkulkuun.

Netanjahu valinnut pelitavan missä rahoittuminen on siirtynyt kaukaisuuteen, missä maltilliset hävinneet, terrorstiset voittokkaita. Pelikirjaa kopsannut terristeilta.

Samalla toki syönyt isosti Israelin valtion saamaa kansainvälistä myötätuntoa.
 
Heh, repäiset omasta hanuristasi käsitteen "sotarikokset teollisessa mittakaavassa", markkinoit tätä totuutena ja vaadit kyllä/ei vastauksia... ja joo, en hyväksy ja se on helppoa, koska ihan itse keksit koko käsitteen ja pidät sitä esillä.

Keskustelu ei etene mihinkään, jos jokainen vain saa keksiä omat faktanssa. Voit vaikka lukea alla olevia linkkeja ja päättää, tekeekö israelilaiset sotarikoksia liukuhihnalta vai ei.


sodissa nyt vaan kuolee myös asiaan liittymättömiä, Israelin toimesta vähemmän kuin heidän vastustajien.

Mitä ihmettä nyt oikein yrität sanoa? Tämähän on kun keskustelisi Lavrovin kanssa venäläisten sodankäyntitavoista eli kylmästi vain kielletään päivänselvät tosiasiat, joista on kirjoiteltu kv-lehdistössä jo useamman vuoden ajan.

Käytännössä siis hyväksyt Israelin toimet. Israel tekee ihan rutiininomaisesti sotarikoksia, eli ne eivät ole harvinaisia, eikä niistä ketään rangaista. Miksi hyväksyt tällaisen toiminnan? Lehdet ovat pullollaan kuvauksia israelilaisten tekemistä sotarikoksista, onko ne kaikki sinun mielestä valetta?

Mitä tulee väitteeseen, että "Israel tappaa vähemmän", niin sitäkin voidaan tarkastella monelta eri kantilta. Tarkastellaan absoluuttisia ja suhteellisia määriä. Ensin tarkastellaan absoliittisia määriä:
Pelkästään Gazan sodassa on kuollut 80 000 palestiinalaista. Hamas tappoi noin 800 siviiliä hyökkäyksessään, joten vaikka israelilaiset tappaisivat 98 Hamasin terroristia jokaista siviiliuhria kohden, he olisivat tappaneet absoluuttisesti enemmän siviilejä kuin Hamas. Lisäksi me tiedämme, etteivät israelilaiset edes yritä välttää siviilien tappamista, heillä oli mm. käsky teloittaa kaikki palestiinalaiset miehet. Siksihän he ampuivat myös pakoon päässeitä panttivankeja. Sotilaat avasivat tulen vaikka panttivangit heiluttivat valkoista lippua ja huusivat apua (kts linkit alla).

Ja kun katsotaan israelilaisten tappioita Gazan sodan alun jälkeen, niin sotatoimissa on kuollut noin 800 israelilaista siviiliä ja noin 1100 israelilaista sotilasta. Uskomatonta mutta totta, Hamas ja kumppanit ovat onnistuneet tappamaan enemmän israelilaisia sotilaita kuin siviilejä.Jotta Israel pääsisi vastaavaan suhdelukuun, heidän olisi pitänyt onnistua tappamaan noin 45 t hamaksen terroristia. Kun enemmistö tapetuista on naisia ja lapsia, niin joka ikisen tapetun palestiinalaisen miehen olisi pitänyt olla Hamaksen taistelija ja osan naisista ja lapsistakin. Se ei ole mitenkään mahdollista.


Three hostages mistakenly killed by IDF fire screamed ‘help,’ held white flag




"IDF officers and soldiers told Haaretz they were ordered to fire at unarmed crowds near food distribution sites in Gaza, even when no threat was present."




Enemmistö tapetuista on naisia ja lapsia:

More than 75,000 people were killed in the first 16 months of the two-year war in Gaza, at least 25,000 more than the death toll announced by local authorities at the time, according to a study published on Wednesday in the Lancet Global Health medical journal. The research also found that reporting by the Gaza health ministry about the proportion of women, children and elderly people among those killed was accurate.

A total of 42,200 women, children and elderly people died between 7 October 2023, when Hamas launched a surprise attack into Israel that prompted a devastating Israeli offensive into Gaza, and 5 January 2025, the study found. These deaths comprised 56% of violent deaths in Gaza.

 
Keskustelu ei etene mihinkään, jos jokainen vain saa keksiä omat faktanssa. Voit vaikka lukea alla olevia linkkeja ja päättää, tekeekö israelilaiset sotarikoksia liukuhihnalta vai ei.
Jos näitä todisteita Israelin suorittamasta kansanmurhasta on kerta niin paljon, niin miksi kansainvälinen tuomioistuin sitten sanoo ettei niitä ole?
 
Jos näitä todisteita Israelin suorittamasta kansanmurhasta on kerta niin paljon, niin miksi kansainvälinen tuomioistuin sitten sanoo ettei niitä ole?
Tässä ketjussa parilla viimesivulla kansanmurhaa esiintynyt yhden nimimerkin postauksissa. (joka ei edes väittänyt olevan todisteita)

Kansainvälinen tuomioistuin ei ymmätääkseni oli antanut lausuntoa ettei olisi, uutisoitu (joku haastattelua *) ettei siellä ole syytettä asiasta. Mutta kun ototit tuomioistuimet esille niin siellä on julkisesti putkessa sotariskosjuttuja, ja taisi olla Netanjahusta pidätysmäärätys tausalla sotarikosesti, rikollisuudella ihmisyyttä vastaan. (Turkissa sitten omansa is.fi, mutta tuossa mainittu ICC aiemmat).

(*
Muistin varaisesti sinne on tullut nippu lisää materiaalia, ja kansanmurhasta ei sanonut ettei olisi, vaan ko laitos, ko laitoksen käytännön mukaista juttua ei ole vireillä, taisi sanoa että tilanne voi muuttua jos matskua tulee)


Aiemmin on toki julkisuudessakin puhuttu kansanmurhasta, ja kuten tuossa IS linkissä väitetään, niin kansallisia syytteitä nostettu. Vaikka kyse Nato maasta (missä syytteet), niin Turkissa nyt syytelty kaikenlaista
 
Israelhan on myös lähtökohtaisesti kieltäytynyt yhteistyöstä ICC:n sotarikostutkintoihin liittyen ja kieltänyt tutkijoilta pääsyn Gazaan, joten varsinkaan sitä oikeudessa todisteeksi kelpaavaa aineistoa noista voi olla vähän haastavaa kerätä. Tosin tällä hetkellä siellä ei taida olla kovin turvallista muutenkaan.

Kun tämä ketju tuppaa olemaan kovin kärjistynyt, niin todettakoon että esim. Netanjahun lisäksi ICC:llä oli pidätysmääräys Hamasin sotilassiiven johtajasta syytettynä kanssa sotarikoksiin ja rikoksiin ihmisyyttä vastaan. Vähemmän yllättäen terroristijärjestö Hamas ei ICC:n kanssa halunnut tehdä yhteistyötä. Nyt tuo pidätysmääräys on suljettu, kun Israel sai hepun tapettua.
 
Viimeksi muokattu:
Keskustelu ei etene mihinkään, jos jokainen vain saa keksiä omat faktanssa. Voit vaikka lukea alla olevia linkkeja ja päättää, tekeekö israelilaiset sotarikoksia liukuhihnalta vai ei.
Miksi sitten teet niin?

Luin ja näen yksittäisiä tapahtumia jotka yleistät Israelin valtion suunnitelluiksi teoiksi. Minä näen erittäin vaikean operointi ympäristön josta kaikki haluavat vain selvitä hengissä ja väärinarviointeja, huteja, vahinkoja sun muuta ikävää tapahtuu. Ihmiset eivät ole täydellisiä.

Mitä ihmettä nyt oikein yrität sanoa? Tämähän on kun keskustelisi Lavrovin kanssa venäläisten sodankäyntitavoista eli kylmästi vain kielletään päivänselvät tosiasiat, joista on kirjoiteltu kv-lehdistössä jo useamman vuoden ajan.
Niin, esim BBC on tunnetusti kirjoittanut näitä "päivänselviä tosiasioita" erinomaisen luovasti, kuten monet muutkin tahot.
Käytännössä siis hyväksyt Israelin toimet. Israel tekee ihan rutiininomaisesti sotarikoksia, eli ne eivät ole harvinaisia, eikä niistä ketään rangaista. Miksi hyväksyt tällaisen toiminnan? Lehdet ovat pullollaan kuvauksia israelilaisten tekemistä sotarikoksista, onko ne kaikki sinun mielestä valetta?
Eikös niitä enää tehdä "teollisessa mittakaavassa", vain rutiinilla? Mistä mielen muutos?

Ja joo, ihan varmasti yksittäiset sotilaat ovat tehneet sotarikoksia, kuten kaikissa sodissa tahtoo tapahtua. Siitä on pitkä matka valtiojohtoiseen toimintaan, jota sinä pidät itsestään selvänä, koska terroristit sanoo näin ja sopii sinun agendaasi. Sota on rumaa, siinä kuolee myös viattomia mutta kuka vaikka Gazassa on oikeasti viaton? Varmaan kaikki muut kuin juutalaiset ja Hamas tulee paikalle bussilla Syyriasta.

Afgaanit ovat yliedustettuja seksuaalirikoksissa suomessa, merkitsee siis että he kaikki ovat raiskaajia? Sinun mukaasi kyllä.
Mitä tulee väitteeseen, että "Israel tappaa vähemmän", niin sitäkin voidaan tarkastella monelta eri kantilta. Tarkastellaan absoluuttisia ja suhteellisia määriä. Ensin tarkastellaan absoliittisia määriä:
Pelkästään Gazan sodassa on kuollut 80 000 palestiinalaista. Hamas tappoi noin 800 siviiliä hyökkäyksessään, joten vaikka israelilaiset tappaisivat 98 Hamasin terroristia jokaista siviiliuhria kohden, he olisivat tappaneet absoluuttisesti enemmän siviilejä kuin Hamas.
Eli sota ja terrorismi on sinulle vain numeroja. Hyvä asenne, varsinkin kun tuolla on kuollut 80 000 palestiinalaista mutta ei yhtään Hamasin terroristia. Kerro lisää.

Lisäksi me tiedämme, etteivät israelilaiset edes yritä välttää siviilien tappamista, heillä oli mm. käsky teloittaa kaikki palestiinalaiset miehet. Siksihän he ampuivat myös pakoon päässeitä panttivankeja. Sotilaat avasivat tulen vaikka panttivangit heiluttivat valkoista lippua ja huusivat apua (kts linkit alla).
Sinä tiedät, normaalit ihmiset epäilevät. Toki he myös tahallaan ampuivat panttivankeja, kuten sinä niin varmasti tiedät. Itse epäilen ihan vaan rehellistä mokaamista joka tapahtui väsymyksestä, kokemattomuudesta, pelosta ja stressistä. Tai kaikesta yhdessä.

Juutalaiset eivät ole erehtymättömiä yli-ihmisiä vaikka kuinka sitä vänkäät.

Ja kun katsotaan israelilaisten tappioita Gazan sodan alun jälkeen, niin sotatoimissa on kuollut noin 800 israelilaista siviiliä ja noin 1100 israelilaista sotilasta. Uskomatonta mutta totta, Hamas ja kumppanit ovat onnistuneet tappamaan enemmän israelilaisia sotilaita kuin siviilejä.Jotta Israel pääsisi vastaavaan suhdelukuun, heidän olisi pitänyt onnistua tappamaan noin 45 t hamaksen terroristia. Kun enemmistö tapetuista on naisia ja lapsia, niin joka ikisen tapetun palestiinalaisen miehen olisi pitänyt olla Hamaksen taistelija ja osan naisista ja lapsistakin. Se ei ole mitenkään mahdollista.
Niin, olet tehnyt selväksi että Israel ja IDF tappaa kaiken mikä liikkuu ja Hamas tekee kirurgisen tarkkoja iskuja vain sotilaskohteisiin. Kerro lisää jotain Lavrovista.

Three hostages mistakenly killed by IDF fire screamed ‘help,’ held white flag

"Se on vaan yksittäistapaus", totesi vihreä sosialisti kun afgaani puskaraiskasi lapsen.
 
Israelhan on myös lähtökohtaisesti kieltäytynyt yhteistyöstä ICC:n sotarikostutkintoihin liittyen ja kieltänyt tutkijoilta pääsyn Gazaan, joten varsinkaan sitä oikeudessa todisteeksi kelpaavaa aineistoa noista voi olla vähän haastavaa kerätä. Tosin tällä hetkellä siellä ei taida olla kovin turvallista muutenkaan.

Kun tämä ketju tuppaa olemaan kovin kärjistynyt, niin todettakoon että esim. Netanjahun lisäksi ICC:llä oli pidätysmääräys Hamasin sotilassiiven johtajasta syytettynä kanssa sotarikoksiin ja rikoksiin ihmisyyttä vastaan. Vähemmän yllättäen terroristijärjestö Hamas ei ICC:n kanssa halunnut tehdä yhteistyötä. Nyt tuo pidätysmääräys on suljettu, kun Israel sai hepun tapettua.

PA puoli pelaa lähtökohtaisesti ilman sääntöjä, ihan siksi että se saisi enimmäishyödyn tekemisistään terrorin levittämisessä. Keskittyen vain vihanpitonsa kohteena oleviin. Ihan kuin neuvostoliitto, ei kun venäjä tuossa idässä.
 
Yle kirjoitti brittien jokapäiväisestä juutalaisvastaisuudesta, josta kerroin. On oikein hyvä artikkeli.

Nyt Yle uskalsi kirjoittaa vastaavan jutun Suomesta:
Toivottavasti jokainen, joka haluaa tyhjentää Israelin (from the river to the sea), lukee tämän. Näitä juutalaisvastaisia on Suomessakin kansanedustajista lähtien aivan liian paljon.
Suomalaiset juutalaiset pelkäävät:
  • Suomen juutalaiset alkoivat piilotella juutalaisuuttaan, kun ilmapiiri kiristyi Gazan sodan aikana.
  • Juutalaiset kohtaavat antisemitismiä erityisesti sosiaalisessa mediassa mutta myös kasvokkain. Heitä vastuutetaan Israelin toimista.
  • Haastateltavien mukaan antisemitismiä on myös vasemmiston retoriikassa. Israelia esimerkiksi verrataan natsi-Saksaan.
  • Juutalaisyhteisössä on väkivallan pelkoa. Helsingin juutalaisen synagogan turvatoimia on kiristetty.
Suomalainen juutalainen sanoo näin:
"Onhan se vanhemmalle hirveä tilanne, kun joutuu miettimään, uskaltaako mennä lapsen kanssa seurakunnan tiloihin, keski-ikäinen helsinkiläisnainen sanoo."
Tämän aikalaistodistuksen kohdalla voisi jokainen pysähtyä ja miettiä omaa ajatteluaan toisenkin kerran.
 
Yle kirjoitti brittien jokapäiväisestä juutalaisvastaisuudesta, josta kerroin. On oikein hyvä artikkeli.

Nyt Yle uskalsi kirjoittaa vastaavan jutun Suomesta:
Toivottavasti jokainen, joka haluaa tyhjentää Israelin (from the river to the sea), lukee tämän. Näitä juutalaisvastaisia on Suomessakin kansanedustajista lähtien aivan liian paljon.
Suomalaiset juutalaiset pelkäävät:

Suomalainen juutalainen sanoo näin:
"Onhan se vanhemmalle hirveä tilanne, kun joutuu miettimään, uskaltaako mennä lapsen kanssa seurakunnan tiloihin, keski-ikäinen helsinkiläisnainen sanoo."
Tämän aikalaistodistuksen kohdalla voisi jokainen pysähtyä ja miettiä omaa ajatteluaan toisenkin kerran.
Kiva että tuotakin aletaan edes vähän tuomaan esiin. Se että moni "hyvä ihminen" (ns. vappuviuhka) on alkanut vaatimaan Israelin kanssa tehtyjen asekauppojen perumista voinee vaikuttaa asiaan. Jossain heräsi ehkä valo että propaganda oman asian puolesta toimii vaan siihen asti, kunnes aletaan sahaamaan omaa jalkaa.

Tosin vaara tuossa on, että pääsee Antifan ja Sinimustien perustamalle Hyvät Ihmiset Palestiinan puolesta RY.n "kansanmurhan kannattajien" listalle. Tai vähintään Putinin asiamieheksi mutta mitäpä noista, sananvapaus ja sillein.
 
Viimeksi muokattu:
Lontoossa puukkoa heiluttaneiden tausta Yle.fi mukaan
yle.fi sanoi:
Lontoon puukkoiskun tekijäksi on ilmoittautunut Harakat Ashab al-Yamin al-Islamia -ryhmä. Sen rahoittajaksi epäillään Irania.

Islamistisen valtion rahoittama islamistinen ryhmä. The usual suspects.
 
Miksi ette totea samaa israelilaisten sotilaiden tekemien siviilien murhien kohdalla?
Voisi lainata mitä kommentoi ?

Ketjussa aiemin puhetta Lontoo islam ryhmien iskuista, Israel ei perinteisesti lähetä sotilaita Lontooseen tekemään iskuja, Israelila on eri organisaatiota sitä varten, ja kohteet yleensä tarkkaan valittuja.

Israelin nykyhallinto on mailmalla toteuttanut joitain kohdistettuja iskuja eri organisaatioiden yhteistyössä joissa uhrien joukossa myös sivullisia. Mutta vaikka niin on, niin menee toki ketjun sotkemiseen ja mutta kun argumentointi virheisiin.
 
Kristittyjen vainoaminen Israelissa jatkuu ja on muuttunut väkivaltaisemmaksi.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Kristittyjen vainoaminen Israelissa jatkuu ja on muuttunut väkivaltaisemmaksi.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


linkki videoosi Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=cJo3hTioDSQ (Alusta ilmeisesti oli sen postauksestasi poistanut)


DW News
Jerusalem has long been a symbol of coexistence between religions - but many Christians now say that reality is under pressure. Reports of harassment and violence are increasing, and critics say not enough is being done to address it. We examine the situation on the ground and the broader forces shaping it.

Eli oli olot huonontuneet (uutisoitu toki pitkään)
 
Kristittyjen vainoaminen Israelissa jatkuu ja on muuttunut väkivaltaisemmaksi.
Monilla on se käsitys, että Israelissa kaikki ovat juutalaisia, muslimeja tai kristittyjä. Oikeasti lähes puolet kansasta on (kuten mm. Suomessa) maallistuneita. Näitä on sitten eri asteita, ateisteja, agnostikkoja, ei osaa sanoa onko jumalaa tai muuten vaan ei uskon asiat kiinnosta. Jokainen voi tarkistaa tämän kysymällä suosikki AI:ltaan.

Klikkiotsikko vailla oikeaa sisältöä.
 
Monilla on se käsitys, että Israelissa kaikki ovat juutalaisia, muslimeja tai kristittyjä. Oikeasti lähes puolet kansasta on (kuten mm. Suomessa) maallistuneita. Näitä on sitten eri asteita, ateisteja, agnostikkoja, ei osaa sanoa onko jumalaa tai muuten vaan ei uskon asiat kiinnosta. Jokainen voi tarkistaa tämän kysymällä suosikki AI:ltaan.

Klikkiotsikko vailla oikeaa sisältöä.
Juutalaiset voi toki olla maalistuneita, Netanjahun aikaan Israelin hallinto on sitten mennyt omialinjojaan. Kansa siellä sen on äänestänyt, vaikka olisi kuinka maalistuneita.

Wikipedian mukaan, juutalaisi vajaa kolmenejäsosaa (73%), niistä 43% maalistuneitä, joista kuitenkin yli puolet uskoo jumalaan. Ja maalistuneisuus ei titenkää estä äänestämästä äärilaitoja.

Tosin on arveltu että Netanjahu toimii kuten toimii sen takia että pelkää asemansapuolesta, eli väestöntuki ei ole horjumaton, vaikka politiikallaan on yrittänyt tukevoittaa omaa politiikkaansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 071
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom