- Liittynyt
- 23.07.2023
- Viestejä
- 3 334
Eilisen Ykkösaamussa ( podcast ) jutta siitä kuinka Israel toimii Libanonissa, mutta myös Gazassa. Libanonissa siis Israelilla sota kesken äärijärjestö Hizbollahin kanssa. Israelin joukot ovat edenneet todella syvälle Libanoniin. Yli miljoona libanonilaista on joutunut pakenemaan kodeistaan.
Haastattelussa Suomen Beirutin suurlähettiläs, toisena Lääkärit ilman rajoja Suomen edustaja ja toiminnanjohtaja sekä kolmantena lähi-idän tutkija/lähi-idän instituutin johtaja.
Eteläisessä Libanonissa siis tilanne se, että vaikka siviilit olisivat haavoittuneet Israelin iskuissa, he eivät uskalla mennä etenkään ambulanssin kyytiin sillä tietävät että niitä Israelin asevoimat jahtaavat. Israelin toiminta joka maalittaa pelastustyöntekijöitä on täysin järjestelmällistä. Venäjä tekee samaa myös Ukrainassa.
Libanonissa Israel tappanut jo yli 200 pelastustyöntekijää tämän vuoden maaliskuusta lähtien. Toinen ryhmä jota Israel aktiivisesti tappaa, ovat toimittajat, sillä Israelin nykyhallito ei halua että heidän toimistaan uutisoidaan, toimet ovat niin brutaaleja.
Gazassa puolestaan tilanne on se, että
Lääkärit ilman rajoja on vielä n. 1500 työntekijää alueella, joten kuva tilanteesta siksi erittäin tarkka. Netanjahu pitää saada roudattua kansainvälisen oikeuden eteen, omastsa mielestä toimintatavat ja myös laajuus ylittää pahuudessaan jopa sen mitä Putin tekee Ukrainassa. Netanjahusta on kyllä kansainvälinen pidätysmääräys mutta toistaiseksi ilman onnea.
Haastattelussa Suomen Beirutin suurlähettiläs, toisena Lääkärit ilman rajoja Suomen edustaja ja toiminnanjohtaja sekä kolmantena lähi-idän tutkija/lähi-idän instituutin johtaja.
- ennennäkemätön eskalaatio
- Israel suorittaa poltetun maan taktiikkaa
- Israel jyrännyt kymmenet kylät ja pienemmät kaupungit, infra tuhotaan täydellisesti
- Israelin iskuissa kuollut kokonaisia perhekuntia
- Israel iskee tarkoituksellisesti ja toistuvasti terveydenhuollon työntekijöihin, ambulansseihin yms
- tämä toimintatapa on kiellettyä kansainvälisin sopimuksin ja laein.
Eteläisessä Libanonissa siis tilanne se, että vaikka siviilit olisivat haavoittuneet Israelin iskuissa, he eivät uskalla mennä etenkään ambulanssin kyytiin sillä tietävät että niitä Israelin asevoimat jahtaavat. Israelin toiminta joka maalittaa pelastustyöntekijöitä on täysin järjestelmällistä. Venäjä tekee samaa myös Ukrainassa.
Libanonissa Israel tappanut jo yli 200 pelastustyöntekijää tämän vuoden maaliskuusta lähtien. Toinen ryhmä jota Israel aktiivisesti tappaa, ovat toimittajat, sillä Israelin nykyhallito ei halua että heidän toimistaan uutisoidaan, toimet ovat niin brutaaleja.
Gazassa puolestaan tilanne on se, että
- Israel on julistanut tavoitteeksi hallita 70% Gazasta
- Israel tappaa siviileitä nälkään, janoon, huonoon hygieniaan suorien tappotoimien lisäksi
- 90% Gazan vesi-infrasta on tuhottu, lähes 2 miljoonaa ihmistä äärimmäisessä hädässä
- varmistettuja todisteita Israelin hyökkäyksistä esim. verenkuljetusrekkoja, pelastustyöntekijöitä yms vastaan
- varmat todisteet myös siitä kuinka Israel maalittaa alueen porakaivoja, systemaattisesti estää ihmisten puhtaan veden saannin
- lääkkeiden tuonti alueelle mahdotonta
Lääkärit ilman rajoja on vielä n. 1500 työntekijää alueella, joten kuva tilanteesta siksi erittäin tarkka. Netanjahu pitää saada roudattua kansainvälisen oikeuden eteen, omastsa mielestä toimintatavat ja myös laajuus ylittää pahuudessaan jopa sen mitä Putin tekee Ukrainassa. Netanjahusta on kyllä kansainvälinen pidätysmääräys mutta toistaiseksi ilman onnea.