• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Israel, Jerusalem, palestiinalaiset ja kumppanit

Jumalan valittu kansa taas saanut pikkuhousunsa solmuun, kun heidän rikoksensa nostetaan esille. Siellä on Big Yahoo uhkailemassa New York Timesiä oikeustoimilla, kun Israelin sotilaiden tekemiä raiskauksia nostetaan julkisuuteen.


Kyseinen artikkeli:

:kahvi:
 
Eli siis käytännössä tutkinta on kesken, ei voida todeta NYT ettei Israel ole syyllistynyt kansanmurhaan.
 
Jumalan valittu kansa taas saanut pikkuhousunsa solmuun, kun heidän rikoksensa nostetaan esille. Siellä on Big Yahoo uhkailemassa New York Timesiä oikeustoimilla, kun Israelin sotilaiden tekemiä raiskauksia nostetaan julkisuuteen.
Kyseinen artikkeli oli maksumuurin takana, mutta vähän kaivelemalla löytyi syyt, miksi Israel ei nyt noita väitteitä täysin läpi sormien katsonut.

Lähteisiin kohdistunut kritiikki ja vastatodisteet:
  • Yhteydet Hamasiin: Israelin viranomaisten mukaan Kristofin päälähteenä käyttämällä Euro-Med Monitor -järjestöllä ja sen johdolla on suoria kytköksiä terrorismin suosintaan ja Hamasiin.
  • Skenaarioiden epäuskottavuus (Koirasyytökset): Kolumnin kiistanalaisin väite koski sitä, että palestiinalaisvankeja olisi raiskattu erityisesti koulutettujen koirien toimesta. Eläinlääketieteen ja koirankoulutuksen asiantuntijat tyrmäsivät väitteen anatomisesti ja biologisesti mahdottomana.
  • Muuttuneet todistajalausunnot: Medianäyttöjen mukaan nimetyt todistajat, kuten Sami al-Sai ja Issa Amro, olivat aiemmissa haastatteluissaan (esimerkiksi The Washington Postille tai B'Tselemille) antaneet maltillisia lausuntoja uhkailuista, mutta heidän kertomuksensa muuttuivat huomattavasti raaemmiksi ja yksityiskohtaisemmiksi Kristofin artikkelia varten. Lisäksi Sami al-Sain havaittiin ylistäneen sosiaalisessa mediassa Hamasin lokakuun 7. päivän iskuja.
  • Sitaattien vääristely: Kolumnissa haastateltu Israelin entinen pääministeri Ehud Olmert sanoutui irti tekstistä ja syytti Kristofia omien lausuntojensa vääristelystä ja manipuloinnista. Olmert painotti, ettei hänellä ole mitään tietoa, joka tukisi Kristofin esittämiä raiskausväitteitä.
 
Eli siis käytännössä tutkinta on kesken, ei voida todeta NYT ettei Israel ole syyllistynyt kansanmurhaan.
Niin, olet ihan oikeassa. Tällä haavaa todisteita ei ole ja ilman todisteita ei voida syytteitä nostaa. Asian todenpitävyyteen tai todennäköisyyteenhän ei suuntaan tai toiseen vaikuta caps lockilla lisätty yksittäinen lisäsana kuten "nyt" tai "vielä".

Ihan kuten ei ole todisteita kuunatseistakaan, vielä. /s
 
Kyseinen artikkeli oli maksumuurin takana, mutta vähän kaivelemalla löytyi syyt, miksi Israel ei nyt noita väitteitä täysin läpi sormien katsonut.

Lähteisiin kohdistunut kritiikki ja vastatodisteet:
  • Yhteydet Hamasiin: Israelin viranomaisten mukaan Kristofin päälähteenä käyttämällä Euro-Med Monitor -järjestöllä ja sen johdolla on suoria kytköksiä terrorismin suosintaan ja Hamasiin.
  • Skenaarioiden epäuskottavuus (Koirasyytökset): Kolumnin kiistanalaisin väite koski sitä, että palestiinalaisvankeja olisi raiskattu erityisesti koulutettujen koirien toimesta. Eläinlääketieteen ja koirankoulutuksen asiantuntijat tyrmäsivät väitteen anatomisesti ja biologisesti mahdottomana.
  • Muuttuneet todistajalausunnot: Medianäyttöjen mukaan nimetyt todistajat, kuten Sami al-Sai ja Issa Amro, olivat aiemmissa haastatteluissaan (esimerkiksi The Washington Postille tai B'Tselemille) antaneet maltillisia lausuntoja uhkailuista, mutta heidän kertomuksensa muuttuivat huomattavasti raaemmiksi ja yksityiskohtaisemmiksi Kristofin artikkelia varten. Lisäksi Sami al-Sain havaittiin ylistäneen sosiaalisessa mediassa Hamasin lokakuun 7. päivän iskuja.
  • Sitaattien vääristely: Kolumnissa haastateltu Israelin entinen pääministeri Ehud Olmert sanoutui irti tekstistä ja syytti Kristofia omien lausuntojensa vääristelystä ja manipuloinnista. Olmert painotti, ettei hänellä ole mitään tietoa, joka tukisi Kristofin esittämiä raiskausväitteitä.

ChatGPT:n yhteenveto, jossa lähteiksi Israelin viranomaiset, Times of Israel ja katumapäälle tullut Israelin entinen pääministeri? Juu'u, siinäpä liuta vastatodisteita kerrakseen!:)
 
Todisteetko olivat uskottavampia?
Saanko minäkin antaa vastineen ChatGPT:llä? Laitan sentään omani spoilereihin, enkä esitä omanani.

  • Useat riippumattomat lähteet kuvaavat samaa ilmiötä
    Nicholas Kristofin artikkeli perustui 14 entisen vangin haastatteluihin, mutta samansuuntaisia väitteitä ovat dokumentoineet myös YK, israelilainen ihmisoikeusjärjestö B'Tselem, Save the Children ja muut järjestöt. Kun toisistaan riippumattomat tahot päätyvät samankaltaisiin kuvauksiin, se lisää väitteiden uskottavuutta merkittävästi.
  • YK:n raportit ovat jo aiemmin puhuneet “systemaattisesta” seksualisoidusta väkivallasta
    Artikkeli ei tullut tyhjästä. Kristof viittasi YK:n 49-sivuiseen raporttiin, jossa Israelia syytettiin palestinaalaisiin kohdistuvasta “sexualized torture” -käytännöstä ja seksuaalisen väkivallan käyttämisestä osana kaltoinkohtelua. Tämä on tärkeää, koska kyse ei ole vain yksittäisten uhrien kertomuksista, vaan kansainvälisen tutkintaelimen havainnoista.
  • Israelin pidätysjärjestelmään liittyviä vakavia väärinkäytöksiä on jo aiemmin tullut julki
    Viime vuosina on ollut dokumentoituja tapauksia, joissa israelilaisia sotilaita tai vartijoita on epäilty vankien pahoinpitelystä ja nöyryyttämisestä. Artikkelin väitteet eivät siis olisi poikkeus täysin puhtaaseen järjestelmään, vaan sopivat aiemmin esiin tulleeseen väärinkäytösten malliin. Tämä tekee väitteistä uskottavampia kokonaisuutena.
  • The New York Times puolustaa raportointia voimakkaasti juridisen uhan alla
    Israel ilmoitti haastavansa lehden oikeuteen, mutta The New York Times ei vetänyt väitteitä takaisin. Lehti sanoi julkisesti, että haastattelut oli tarkistettu, lähteitä corroboroitu ja raportointi käynyt läpi perusteellisen faktantarkistuksen. Suuri kansainvälinen lehti ei yleensä ota tällaista oikeudellista riskiä ilman huomattavaa luottamusta aineistoonsa.
 
Vain Israel on syyllinen ilman, että syyllisyydestä on MITÄÄN todisteita.

Muuten pätee "syytön, kunnes toisin todistetaan".
Se on helppoa kun kaikki ovat samalla viivalla ja samat säännöt kaikille...:spenguin:

Jännää myös, jotta kun nahkapää haukkuu juutalaisia niin se on natsi ja sika, mutta kun saman tekee city-vihreä soijalatte kädessään niin hän on tiedostava ja hyvä ihminen... :hmm:
 
Nyt kun näitä huomionkipeitä ipanoita on taas käyty keräämässä mereltä niin tuli hyvä kommentti facebookissa vastaan:

"Nämä pitäisi pysäyttää hieman ennen Gazan rannikkoa, Israelin laivaston edustajien pitäisi nousta alukseen kansainvälisen lehdistön edustajien kanssa (jotta nämä flotillatyypit eivät voi valittaa kauheista hyökkäyksistä alukseensa), ilmoittaa ystävällisesti että alukset tarkastetaan vain ettei ole aseita matkassa. Sen jälkeen jokainen flotillan jäsen laitetaan allekirjoittamaan paperi että menee Gazaan vapaaehtoisesti, ja että Israel ei ole vastuussa eikä tule pelastamaan jos tulee "kuumat paikat".
Sitten vaan sanotaan että "heippa, ilmoitelkaa kun seilaatte takaisin jotta voidaan tarkistaa ettei ole Hamasin etsintäkuulutettuja matkassa".
Olisi kiva nähdä kuinka moni uskaltaisi todella seilata Gazaan tuon jälkeen "


Tosiaan antaisi niiden vaan mennä sinne. Totuus on että eivät ole edes menossa, tuskin nekään niin hölmöjä on (en ole ihan varma) että uskaltaisivat sota-alueelle mennä. Tosin mitä ne siellä tekisivätkään kun avustustarvikkeita on korkeintaan silmänlumeeksi että voi someen näyttää jonkun avustuspakkauksen. Kun pakataan pieni purjevene täyteen ihmisiä niin heidän omat ruuat ja tarvikkeet ja veneen omat pakolliset vie niin suuren osan tilasta että ei sinne mitään rahtia enää mahdu.

Hullua miten jotkut uskoo että tämän väen avustuskuljetuksilla (jos sellaisia olisi, jos ne saisivat ne jotenkin perille) olisi mitään merkitystä mihinkään
 
Viimeksi muokattu:
Olisi ollut mielenkiintoista nähdä se uutislähetys, jota Gazan terveysministeriö kuvaisi, jos nämä hörhöt olisi päässyt perille.
Taustalla painettaisiin porukalla rajusti mekkoon kaikkia vähänkin naisesta meneviä ja loput roikkuisi katon reunalta jojoina.

Lopulta tämäkin saataisiin käännettyä kyllä Israelin syyksi.
 
Olisi ollut mielenkiintoista nähdä se uutislähetys, jota Gazan terveysministeriö kuvaisi, jos nämä hörhöt olisi päässyt perille.
Taustalla painettaisiin porukalla rajusti mekkoon kaikkia vähänkin naisesta meneviä ja loput roikkuisi katon reunalta jojoina.

Lopulta tämäkin saataisiin käännettyä kyllä Israelin syyksi.
Ei se noin menisi. Jos Hamas ja arabit jotain osaa, niin propagandan.

Nämä heikkolahjaiset vassarit olisi tod.näk viety niille puolimiljoonaa kuollutta lehtikuvien raunioille, kerrottu että tässä talossa ainakin kolmesataa lasta kuoli, kun juutalaiset huomasi että lapsia joita pitää pommittaa.

Sitten olisi otettu vähän yhteiskuvaa, tirautettu pari kyyneltä lasten muistoksi ja muistopuheita. Tämän jälkeen poistuttu paikallisen sheikin palatsiin, jossa soijamiehet olisi pistetty pelaamaan Gaza monopolia ja tytöt lohduttaisivat kaiken menettäneitä ukkoja. Aamulla takaisin peppu kipeänä satamaan jossa lapset esittävät lauluja ja pikku tanssin. Paluu kotiin läpi "vaarallisten" vesien jossa murhanhimoiset juutalaiset vaanivat.

Kas noin, reissu tehty, paljon somemateriaalia, myönteistä pöhinää ja kaikukammio raikuu. Hamas saa lisää rahaa ja voi jatkaa seuraavan murhareissun suunnittelua. Vassarit pelastaa maailmaa.
 
Samana päivänä kun se toimii molempiin suuntiin.
Toi on kyllä jännä juttu. Aika usein kun olet "persu", tai et ymmärrä islamin ilosanomaa, saatikka jos uskallat tuumia jotta jos ei ampuis raketteja Israeliin niin saattaisi olla rauhallisempaa, niin sua kohdellaan kuin vajaamielistä.

Ja sitten ei pitäisi muistaa puhua kunnioittavasti paskasakista jotka raiskaa ja silpoo naisia/lapsia koska uskonto, ja vielä olla pahoittamatta näitä puolustavien hyödyllisten idioottien mieltä... :spenguin:

Jotenkin lentää taas "persu-rassukan" hilseen yli jotta heilahtaa, lienen vähän tymä.
 
Toi on kyllä jännä juttu. Aika usein kun olet "persu", tai et ymmärrä islamin ilosanomaa, saatikka jos uskallat tuumia jotta jos ei ampuis raketteja Israeliin niin saattaisi olla rauhallisempaa, niin sua kohdellaan kuin vajaamielistä.

Asiaa ei varman auta se rinkirunkkaus mitä maahanmuuton ja islamin ympärillä netissä käydään. Mikä tahansa erivärisiin ihmisiin positiivisesti suhtautuva juttu on suvakkien propagandaa, kaikki tiedotusvälineet on vassarien mädättäjiä, mikä tahansa mamuihin liittyvä kauhutarina joka on kaivettu jostain netin pohjalta on aina totta, tai jos ei olekaan, niin olisi ainakin voinut olla totta, tai ainakin voidaan aina kaivaa joku toinen kauhutarina tilalle joka oli totta.

Ja sitten ei pitäisi muistaa puhua kunnioittavasti paskasakista jotka raiskaa ja silpoo naisia/lapsia koska uskonto, ja vielä olla pahoittamatta näitä puolustavien hyödyllisten idioottien mieltä...

Niin, ja aina kun puhuu "paskasakista" niin kannattaa jättää rajaus sopivan hämäräksi, jotta lukija voi tulkita puhuttiinko siinä niistä henkilöistä jotka varsinaisesti raiskaa ja silpoo naisia/lapsia, henkilöistä jotka on lähtöisin yhteisöstä jossa tuollaista tapahtuu, kaikista joilla on sama uskonto kuin sellaisilla jotka tuollaista tekee, kaikista joilla on vähän samantyyppinen ihonväri kuin sellaisilla jotka tuollaista tekee vai ylipäänsä kaikkia alppien eteläpuolelta kotoisin olevista.

Samalla voi kätevästi leimata kenet tahansa rasismia vastustavan henkilön hyödylliseksi idiootiksi joka kannattaa lasten ja naisten silpomista ja raiskaamista.
 
Nyt kun näitä huomionkipeitä ipanoita on taas käyty keräämässä mereltä niin tuli hyvä kommentti facebookissa vastaan:

"Nämä pitäisi pysäyttää hieman ennen Gazan rannikkoa, Israelin laivaston edustajien pitäisi nousta alukseen kansainvälisen lehdistön edustajien kanssa (jotta nämä flotillatyypit eivät voi valittaa kauheista hyökkäyksistä alukseensa), ilmoittaa ystävällisesti että alukset tarkastetaan vain ettei ole aseita matkassa. Sen jälkeen jokainen flotillan jäsen laitetaan allekirjoittamaan paperi että menee Gazaan vapaaehtoisesti, ja että Israel ei ole vastuussa eikä tule pelastamaan jos tulee "kuumat paikat".
Sitten vaan sanotaan että "heippa, ilmoitelkaa kun seilaatte takaisin jotta voidaan tarkistaa ettei ole Hamasin etsintäkuulutettuja matkassa".
Olisi kiva nähdä kuinka moni uskaltaisi todella seilata Gazaan tuon jälkeen "


Tosiaan antaisi niiden vaan mennä sinne. Totuus on että eivät ole edes menossa, tuskin nekään niin hölmöjä on (en ole ihan varma) että uskaltaisivat sota-alueelle mennä. Tosin mitä ne siellä tekisivätkään kun avustustarvikkeita on korkeintaan silmänlumeeksi että voi someen näyttää jonkun avustuspakkauksen. Kun pakataan pieni purjevene täyteen ihmisiä niin heidän omat ruuat ja tarvikkeet ja veneen omat pakolliset vie niin suuren osan tilasta että ei sinne mitään rahtia enää mahdu.

Hullua miten jotkut uskoo että tämän väen avustuskuljetuksilla (jos sellaisia olisi, jos ne saisivat ne jotenkin perille) olisi mitään merkitystä mihinkään

Hyvin sanottu, samaa mieltä! Hyvä nähdä, että tykkäysten perusteella myös moni muu on kommenttisi kanssa samaa mieltä ja sallisi avustuskuljetukset Gazaan.

Kumma juttu, ettei Israel sinne silti päästä ketään, vaikkei niillä avustuksilla ole mitään merkitystä mihinkään.

E:
Asiaa ei varman auta se rinkirunkkaus mitä maahanmuuton ja islamin ympärillä netissä käydään. Mikä tahansa erivärisiin ihmisiin positiivisesti suhtautuva juttu on suvakkien propagandaa, kaikki tiedotusvälineet on vassarien mädättäjiä, mikä tahansa mamuihin liittyvä kauhutarina joka on kaivettu jostain netin pohjalta on aina totta, tai jos ei olekaan, niin olisi ainakin voinut olla totta, tai ainakin voidaan aina kaivaa joku toinen kauhutarina tilalle joka oli totta.



Niin, ja aina kun puhuu "paskasakista" niin kannattaa jättää rajaus sopivan hämäräksi, jotta lukija voi tulkita puhuttiinko siinä niistä henkilöistä jotka varsinaisesti raiskaa ja silpoo naisia/lapsia, henkilöistä jotka on lähtöisin yhteisöstä jossa tuollaista tapahtuu, kaikista joilla on sama uskonto kuin sellaisilla jotka tuollaista tekee, kaikista joilla on vähän samantyyppinen ihonväri kuin sellaisilla jotka tuollaista tekee vai ylipäänsä kaikkia alppien eteläpuolelta kotoisin olevista.

Samalla voi kätevästi leimata kenet tahansa rasismia vastustavan henkilön hyödylliseksi idiootiksi joka kannattaa lasten ja naisten silpomista ja raiskaamista.
Tämä on väärä ketju yrittää saada minkäänlaista höydyllistä keskustelua aikaan, riittää kun vilkaisee millaisia lähteitä täällä käytetään keskustelun tueksi: milloin Times of Israel tai vastaava, milloin jonkun israelilaisen ministeri(ö)n somepostaus. Kaikki muut uutistoimistot ovat 'woke vihervasemmiston' soluttautumia ja kriittiset uutiset Israelista ovat aivan varmasti Hamasin taistelijoiden kirjoittamia. Samat henkilöt varmaan linkkailevat TASS:n ja RIA Novostin uutisia Ukraina-ketjussa :D Lähdekriittisyys luokkaa 'facebook mammat'.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin sanottu, samaa mieltä! Hyvä nähdä, että tykkäysten perusteella myös moni muu on kommenttisi kanssa samaa mieltä ja sallisi avustuskuljetukset Gazaan.
Kumma juttu, ettei Israel sinne silti päästä ketään, vaikkei niillä avustuksilla ole mitään merkitystä mihinkään.

Niin no, vaikka olikin vähän ilkeämielisesti kirjoitettu, niin ei tuo WanhaMuron tarina niin kaukana totuudesta ole, noissa avustuspurjehduksillahan on puhtaasti propagandatarkoitus - tiedetään että Israel pysäyttää veneet, pidättää aktivistit ja parhaassa tapauksessa vielä typerästi perseilee niiden kanssa, kuten nyt kävi. Ja jos Israel päästäisi veneet läpi, niin siinä kävisi juuri niin että Hamas tekisi siitä mediaspektaakkelin jossa sitten esiteltäisiin Israelin julmuuksia ja nälkiintyneitä lapsia. Kävi niin tai näin, niin propagandamielessä palestiinalaiset ja Hamas voittavat tuon pelin.
 
Niin no, vaikka olikin vähän ilkeämielisesti kirjoitettu, niin ei tuo WanhaMuron tarina niin kaukana totuudesta ole, noissa avustuspurjehduksillahan on puhtaasti propagandatarkoitus - tiedetään että Israel pysäyttää veneet, pidättää aktivistit ja parhaassa tapauksessa vielä typerästi perseilee niiden kanssa, kuten nyt kävi. Ja jos Israel päästäisi veneet läpi, niin siinä kävisi juuri niin että Hamas tekisi siitä mediaspektaakkelin jossa sitten esiteltäisiin Israelin julmuuksia ja nälkiintyneitä lapsia. Kävi niin tai näin, niin propagandamielessä palestiinalaiset ja Hamas voittavat tuon pelin.
Tämä johtuu ihan vaan siitä, kun esim YLE:kin on suoraan käyttänyt lähteinä "Palestiinan terveysministerin" propagandaa.
Eli sinisilmäiset länsimaalaiset nielevät kaiken propagandan mitä Hamas suoltaa, koska Israel on se paha.
 
Tämä johtuu ihan vaan siitä, kun esim YLE:kin on suoraan käyttänyt lähteinä "Palestiinan terveysministerin" propagandaa.
Eli sinisilmäiset länsimaalaiset nielevät kaiken propagandan mitä Hamas suoltaa, koska Israel on se paha.

Jos ei osaa lukea uutisia niin en voi auttaa. Kyllä niissä YLE:n uutisissa aina lukee se "tämän ja tämän tahon mukaan", ja tiedotusvälineillä on ihan perustellusti käytäntönä julkaista virallisen tason antamia tietoja vaikka ko. virallinen taho olisikin mätä. Jos lähteenä on vaikkapa joku länsirannan ministeriö, venäjän puolustusministeriö tai valkoinen talo niin lukijan täytyy itse ymmärtää että tiedon luotettavuus voi olla hieman kyseenalaista.

Sitäpaitsi Israel ei ole juuri Hamasia parempi minkään puolueettoman raportoinnin sallimisessa palestiinalaisalueilta.
 
Asiaa ei varman auta se rinkirunkkaus mitä maahanmuuton ja islamin ympärillä netissä käydään. Mikä tahansa erivärisiin ihmisiin positiivisesti suhtautuva juttu on suvakkien propagandaa, kaikki tiedotusvälineet on vassarien mädättäjiä, mikä tahansa mamuihin liittyvä kauhutarina joka on kaivettu jostain netin pohjalta on aina totta, tai jos ei olekaan, niin olisi ainakin voinut olla totta, tai ainakin voidaan aina kaivaa joku toinen kauhutarina tilalle joka oli totta.



Niin, ja aina kun puhuu "paskasakista" niin kannattaa jättää rajaus sopivan hämäräksi, jotta lukija voi tulkita puhuttiinko siinä niistä henkilöistä jotka varsinaisesti raiskaa ja silpoo naisia/lapsia, henkilöistä jotka on lähtöisin yhteisöstä jossa tuollaista tapahtuu, kaikista joilla on sama uskonto kuin sellaisilla jotka tuollaista tekee, kaikista joilla on vähän samantyyppinen ihonväri kuin sellaisilla jotka tuollaista tekee vai ylipäänsä kaikkia alppien eteläpuolelta kotoisin olevista.

Samalla voi kätevästi leimata kenet tahansa rasismia vastustavan henkilön hyödylliseksi idiootiksi joka kannattaa lasten ja naisten silpomista ja raiskaamista.
Juu, ja sama toimii myös täsmälleen päinvastoin, tosin pienillä vivahde-eroilla. Esim. koitetaan peitellä tapahtumia, raiskatut on houkutuslintuja etc...

Itseäni ei haittaa jos joku pitää mua typeränä taikka minä vaan, jos kovin alkaa ahdistamaan niin selaimen voi sulkea niin mielikään ei pahoitu.

Mielestäni rajasin paskasakin melko selvästi, luetun ymmärtäminen myös vaihtelee eri ihmisillä.

Rasismikortti alkaa olla jo varsin väsynyttä kamaa, ei jaksa sitä.
 
Sitäpaitsi Israel ei ole juuri Hamasia parempi minkään puolueettoman raportoinnin sallimisessa palestiinalaisalueilta.
Aika vahva tasapuolisuusharha sulla. Toisessa on demokratia ja kansalaisvapaudet jopa arabeille toisessa on täydellinen diktatuuri ja hamas kontrolloi mitä julkaistaan ja mitä ei sekä kaikki jotka kritisoi hamasia hirtetään. Tilanne länsirannalla PA:n toimesta ei ole juuri parempi.

Joten erittäin typerä kommentti joka osoittaa täydellistä tietämättömyyttä tilanteesta.
 
Jos ei osaa lukea uutisia niin en voi auttaa. Kyllä niissä YLE:n uutisissa aina lukee se "tämän ja tämän tahon mukaan", ja tiedotusvälineillä on ihan perustellusti käytäntönä julkaista virallisen tason antamia tietoja vaikka ko. virallinen taho olisikin mätä. Jos lähteenä on vaikkapa joku länsirannan ministeriö, venäjän puolustusministeriö tai valkoinen talo niin lukijan täytyy itse ymmärtää että tiedon luotettavuus voi olla hieman kyseenalaista.

Sitäpaitsi Israel ei ole juuri Hamasia parempi minkään puolueettoman raportoinnin sallimisessa palestiinalaisalueilta.
Jos nuo lähdemaininnat löytyvät otsikoista samoin kuin venäläisistäkin medioista uutisoidessa, niin en näe ongelmaa. Esim. "Venäjän pääuutiskanavan mukaan...", tai "Palestiinan terveysviraston mukaan...". Ongelmallista on, jos upotetaan lähde korkeintaan sinne artikkelin sekaan noin räikeän paskoja lähteitä käytettäessä. En väitä että Ylellä tällaista kovasti tapahtuisi, kun en muista törmänneeni. Joku brittimediahan nieli Hamasin propagandasyötin ja levitti puhtaan valheen uutisina länsimaihin ja suomalainenkin media tarttui siihen silloin. Toivottavasti ovat siitä ottaneet kunnolla opikseen.
 
Aika vahva tasapuolisuusharha sulla. Toisessa on demokratia ja kansalaisvapaudet jopa arabeille toisessa on täydellinen diktatuuri ja hamas kontrolloi mitä julkaistaan ja mitä ei sekä kaikki jotka kritisoi hamasia hirtetään. Tilanne länsirannalla PA:n toimesta ei ole juuri parempi.

Lukutaito ei ole itsestäänselvyys.

Israelissa on vapaa lehdistö ja palestiinalaisalueilla ei, ja jos nyt luet tuon mun "typerän" kommentin uudestaan, niin voit sieltä yrittää etsiä (turhaan) väitettä että noin ei olisi. Sanoin että niin Israel kuin PA:kin estävät vapaan tiedonvälityksen palestiinalaisalueilla, mikä sitten tarkoittaa että ainoa saatavilla oleva tieto on osapuolten levittämä propaganda.

Ei auta että Israelissa on vapaa lehdistö, jos sitä ei päästetä alueelle sen enempää kuin kansainvälistäkään.
 
Ei auta että Israelissa on vapaa lehdistö, jos sitä ei päästetä alueelle sen enempää kuin kansainvälistäkään.
Siihen on syynsä, miksi palestiinalaisalueille ei lehdistöä päästetä. Se syy on turvallisuus.

Tunnen itse israelilaisen valokuvaajan. Hänellä on autossaan aina kypärä ja kevlarliivit, ja ei häntä kyllä hirveän helpolla palestiinalaisalueille silti päästetä. Jos päästetään, niin armeija on mukana. Asiat eivät ole aivan niin mustavalkoisia kuin länsimaista näyttää, ei Israel jätä uutisointia tekemättä koska pelkää someraivoa.
 
Siihen on syynsä, miksi palestiinalaisalueille ei lehdistöä päästetä. Se syy on turvallisuus.

Tunnen itse israelilaisen valokuvaajan. Hänellä on autossaan aina kypärä ja kevlarliivit, ja ei häntä kyllä hirveän helpolla palestiinalaisalueille silti päästetä. Jos päästetään, niin armeija on mukana. Asiat eivät ole aivan niin mustavalkoisia kuin länsimaista näyttää, ei Israel jätä uutisointia tekemättä koska pelkää someraivoa.
mutta kun moni ajattelee Israelin valehtelevan aina, joten heidän uutisointi on aina pelkkää valheellista propagandaa.
 
Meinaatteko että sodasta raportointi on jossain päin maailmaa turvallista?

Tai että IDF:n raportointi tai raportoimatta jättäminen on se oikea ja luotettava kuva siitä mitä tuolla tapahtuu? Sikäli se varmaan on parempaa kuin Hamasin, että IDF tuskin sentään järjestää mitään ihan täysin näyteltyjä spektaakkeleita kuten Hamas, mutta muuten ne katsovat varmasti ihan helvetin tarkasti millaisia uutisia sieltä kerrotaan ja jätetään kertomatta.
 
Siihen on syynsä, miksi palestiinalaisalueille ei lehdistöä päästetä. Se syy on turvallisuus.

Tunnen itse israelilaisen valokuvaajan. Hänellä on autossaan aina kypärä ja kevlarliivit, ja ei häntä kyllä hirveän helpolla palestiinalaisalueille silti päästetä. Jos päästetään, niin armeija on mukana. Asiat eivät ole aivan niin mustavalkoisia kuin länsimaista näyttää, ei Israel jätä uutisointia tekemättä koska pelkää someraivoa.
Ei päästetä, koska tulisi omasta luodista, vai Hamasin luodista :kahvi:


Aika vahva tasapuolisuusharha sulla. Toisessa on demokratia ja kansalaisvapaudet jopa arabeille toisessa on täydellinen diktatuuri ja hamas kontrolloi mitä julkaistaan ja mitä ei sekä kaikki jotka kritisoi hamasia hirtetään. Tilanne länsirannalla PA:n toimesta ei ole juuri parempi.

Joten erittäin typerä kommentti joka osoittaa täydellistä tietämättömyyttä tilanteesta.
Hohhoijaa, kommentoija paasaa "tietämättömyydestä" ja viestistä saa kuvan, että väität israelilaisilla arabeilla olevan yhtäläiset oikeudet juutalaisten kanssa. On kyllä erittäin typerä kommentti, joka osoittaa täydellisyyttä tietämättömyyttä tilanteesta.
 
Hohhoijaa, kommentoija paasaa "tietämättömyydestä" ja viestistä saa kuvan, että väität israelilaisilla arabeilla olevan yhtäläiset oikeudet juutalaisten kanssa. On kyllä erittäin typerä kommentti, joka osoittaa täydellisyyttä tietämättömyyttä tilanteesta.
Kyllä on. Mitä oikeiksia israelin arabeilta puuttuu, joita juutalaisilla on? Nyt ei siis puhuta länsirannasta tai gazasta, joiden historia on eri ja siksi ei ole kansalaisia. Israelissa on arabipuolue ja korkeimmassa oikeudessa istunut tai istuu tälläkin hetkellä (en jaksa tarkistaa nykyisiä jäseniä) arabi.
 
Kyllä on. Mitä oikeiksia israelin arabeilta puuttuu, joita juutalaisilla on? Nyt ei siis puhuta länsirannasta tai gazasta, joiden historia on eri ja siksi ei ole kansalaisia. Israelissa on arabipuolue ja korkeimmassa oikeudessa istunut tai istuu tälläkin hetkellä (en jaksa tarkistaa nykyisiä jäseniä) arabi.
Unohdetaanpas nuo tässä ketjussa esiintyvät mentaaliakrobatiat hetkeksi. Kyllä, nyt puhutaan myös Länsirannasta. Kun israelilaiset kerran pitävät länsirantaa omanaan [1, 2], miksi ihmeessä samat vaatimukset eivät koskisi sitä.
 
Unohdetaanpas nuo tässä ketjussa esiintyvät mentaaliakrobatiat hetkeksi. Kyllä, nyt puhutaan myös Länsirannasta. Kun israelilaiset kerran pitävät länsirantaa omanaan [1, 2], miksi ihmeessä samat vaatimukset eivät koskisi sitä.
Länsiranta ei virallisesti ole osa israelia (edes israelin mukaan, israel ei ole liittänyt sitä itseensä vaan alue on jaettu a b ja c vyöhykkeisiin oslon sopimuksen mukaan ja israel ymmärtääkseni operoi c alueella) eikä ne arabt ole siellä israelin kansalaisia. Lisäksi sinä puhuit israelilaisista arabeista, joka ihan määritelmällisesti tarkoittaa arabeja jotka asuivat tai polveutuvat ennen 67 sotaa israelissa asuneista arabeista.


Joten se alkuperäinen väiteeni demokratiasta ja kansalaisvapauksista jopa arabien osalta pitää paikkaansa. Sinä vertaat omenia ja päärynöitä etkä ymmärrä sitä historiaa miksi tilanne Länsirannalla ja gazassa on mikä on.

Länsirannalla ja gazassa tilanne on huono kaikkien kannalta koska siellä niillä arabeilla on vaikeuksia hyväksyä israelin olemassa oloa ja muodostavat turvallisuusuhan, jota täällä lintukodossa voi olla vaikea ymmärtää.
 
Länsiranta ei virallisesti ole osa israelia (edes israelin mukaan, israel ei ole liittänyt sitä itseensä vaan alue on jaettu a b ja c vyöhykkeisiin oslon sopimuksen mukaan ja israel ymmärtääkseni operoi c alueella) eikä ne arabt ole siellä israelin kansalaisia. Lisäksi sinä puhuit israelilaisista arabeista, joka ihan määritelmällisesti tarkoittaa arabeja jotka asuivat tai polveutuvat ennen 67 sotaa israelissa asuneista arabeista.


Joten se alkuperäinen väiteeni demokratiasta ja kansalaisvapauksista jopa arabien osalta pitää paikkaansa. Sinä vertaat omenia ja päärynöitä etkä ymmärrä sitä historiaa miksi tilanne Länsirannalla ja gazassa on mikä on.
Pahoittelen että käytin epäselvää termiä, kun tarkoitin arabeja, jotka asuvat Israelissa ja Länsirannalla, en 'israelin arabeja'.

Ymmärtääkseni Oslon sopimuksen mukaan koko C-vyöhyke kuului siirtyä palestiinalaishallinnolle jo 90-luvun lopussa. Tämän sopimuksen vastaisesti se kuitenkin yhä säilyy Israelin omistuksessa ja hallinnassa.
Länsirannalla ja gazassa tilanne on huono kaikkien kannalta koska siellä niillä arabeilla on vaikeuksia hyväksyä israelin olemassa oloa ja muodostavat turvallisuusuhan, jota täällä lintukodossa voi olla vaikea ymmärtää.
Kuten Krimillä ja Donetskissa asuvilla ukrainalaisilla vaikeuksia hyväksyä Venäjän olemassa oloa? :) Kaikkihan tässä keskustelussa pohjautuu siihen, kuinka monta vuotta alueen miehittämisestä tulee kulua, että voidaan unohtaa alkuperäinen väestö.
 
Keiden halveksunnasta nyt puhutaan?
Saako edes Hamasin terroristeista ja heitä tukevista Gaza/Palestiinalaisista puhua halventavaan sävyyn vai pitääkö heidänkin mielipidettä ja toimia arvostaa?
Tässä ketjussa puhutaan molempiin suuntiin eri ihmisryhmistä halventavasti toistuvasti. Puhetapa vähentää uskottavuutta, sillä se tuo asenteellisuuden esiin, jolloin herää jo huoli objektiivisuudestakin. Ylipäätään yleistäminen on haasteellista vaikka samalla se monesti helpottaa ymmärrettävyyttä.

Jokaisella ihmisellä on kuitenkin ihmisarvo, vaikka samaan aikaan voidaan teot ja tavat tuomita ja joskus ymmärtääkin. Toive ei kohdistu keneenkään vaan jokaiseen keskustelijaan.
 
Tässä ketjussa puhutaan molempiin suuntiin eri ihmisryhmistä halventavasti toistuvasti. Puhetapa vähentää uskottavuutta, sillä se tuo asenteellisuuden esiin, jolloin herää jo huoli objektiivisuudestakin. Ylipäätään yleistäminen on haasteellista vaikka samalla se monesti helpottaa ymmärrettävyyttä.

Jokaisella ihmisellä on kuitenkin ihmisarvo, vaikka samaan aikaan voidaan teot ja tavat tuomita ja joskus ymmärtääkin. Toive ei kohdistu keneenkään vaan jokaiseen keskustelijaan.
Toisilla sitä on varmaankin sitten enemmän, ja toisilla vähemmän. Riippuu miltä oksalta katsoo.

Tältä oksalta kun katsoo, niin Sudanissa yksivuotiaita raiskaavilla, tai Israelissa Lokakuun seitsemännen "vapaustaistelijoilla" sitä on vähemmänlaisesti.

Kerran myös aiheesta keskustellessa kysyin jotta Hitler vs Äiti Teresa, ihanko samanarvoisia? En saanut kovin ystävällistä vastausta...
 
Pahoittelen että käytin epäselvää termiä, kun tarkoitin arabeja, jotka asuvat Israelissa ja Länsirannalla, en 'israelin arabeja'.
Jos haluat puhua kaikista noista (ml gazassa) oikea termi ois entisellä palestiinan mandaatilla asuvat arabit.

Mutta tämä taasen jättää huomioimatta sen historiallisen ja turvallisuuspoliittisen syyn miksi länsirannalla ja israelissa asuvilla arabeilla on erilainen asema ja nämä syyt on erittäin tärkeitä huomioida ja ymmärtää tai muuten ei ymmärrä tilanteesta mitään.
Ymmärtääkseni Oslon sopimuksen mukaan koko C-vyöhyke kuului siirtyä palestiinalaishallinnolle jo 90-luvun lopussa. Tämän sopimuksen vastaisesti se kuitenkin yhä säilyy Israelin omistuksessa ja hallinnassa.
Oman ymmärrykseni mukaan oli yleisesti tavoite että siirtyy yms mutta ei ollut mitään että kuului siirtyä päivään x mennessä vaan yhdessä neuvotellen. Valitettavasti nämä neuvottelut kariutui siihen ettei palestiinalaishallinnolla ollut todellista mandaattia hyväksyä sopimusta. Rauhaa ja omaa valtiota oli tarjottu israelin puolelta moneen kertaan (ehud barak vuonna 2000, tai ehud olmert sekä arafatille, että abbasille), mutta arafatilla eikä abbasilla ei ole ollut kiinnostanut tai poliittista pääomaa viedä maaliin sitä sopimusta.





Molemmissa tapauksissa oisivat saaneet gazan ja yli 90% länsirannasta.


Lisäksi ariel sharon yksipuolisesti vetäytyi gazasta hyvän tahdon eleenä, kiitoksena palestiinalaiset nostivat hamasin valtaan joka aloitti rakettitulen ja terrorismin israelia kohtaan sen sijaan että ois rakentaneet omaa yhteiskuntaa. Täsä sit seurasi luonnollisti tiukka saarto.
Kuten Krimillä ja Donetskissa asuvilla ukrainalaisilla vaikeuksia hyväksyä Venäjän olemassa oloa? :)
Taas veraat omenia ja appelssiinejä.



Palestiinan mandaatilla asuneilla arabeilla on ollut suuria vaikeuksia hyväksyä minkään näköistä tai kokoista jutalaisvaltiota kyseisellä alueella viimeisen sadan vuoden aikana, tästä peelin komissio vuodelta 1936/1937 on täydellinen esimerkki jossa juutalaiset ois saaneet 20% palestiinan mandaatista ja arabit loput. Juutalaiset hyväksyi, arabit vastusti, kuten vastustivat yk:n jakoehdotusta vuodelta 1947 aloittamalla väkivaltaisuudet ja iskut juutalaisia vastaan, joka käynnisti sisällissodan mandaatilla. Tämän kun hävisivät hyökkäsi ympäröivät maat itsenäiseksi julistautuneen israelin kimppuun. Sota päättyi aselepoon jossa jordania miehitti länsirantaa ja Egypti gazaa.



67 sodassa taasen vaikka israel ampui ekan laukaukset, yk:ssa tohon aikaan katsotiiin israelin syyllistyneen korkeintaan hätävarjelun liioitteluun.

Israelhan hyökkäsi egyptiin koska oli karkoittanut siinailta rauhanturvaajat, keskittänyt joukkoja israelin rajalle sekä sulkenut tiranin salmen israelilta.

Länsirannan israeli miehitti koska jordania ampui raketteja sieltä israeliin vaikka israel pyysi pysymään erossa. Pyynnöt kaikui kuuroille korville.

Kaikkihan tässä keskustelussa pohjautuu siihen, kuinka monta vuotta alueen miehittämisestä tulee kulua, että voidaan unohtaa alkuperäinen väestö.
Niinpä, miksi arabien miehitys on ok? Juutalaisethan oli alkuperäinen väestö ja joita on asunut alueella jo karkeasti 3000 vuotta.
 
Kuuden päivän sodan aikana arabimailla / palestiinalla olisi ollut mahdollisuus saada Gaza ja koko länsiranta (+ muut Israelin miehittämät alueet) takaisin sillä edellytyksellä, että olisivat tunnustaneet Israelin.
Tuollainen sopimus olisi antanut palestiinalaisille (tai ympäröiville arabimaille) kaikki ne alueet, joista nykyään kiistellään, mutta ei kelvannut silloin eikä ole kelvannut senkään jälkeen.

...
Heti sodan jälkeen Israel ehdotti arabimaille neuvotteluita. Se oli valmis vetäytymään valtaamiltaan alueilta vastineena juutalaisvaltion tunnustamisesta ja rauhansopimuksesta.

Sudanin Kharthumissa pitämänsä kokouksen jälkeen arabimaat vastasivat kuuluisalla kolmen ein päätöksellään: ei rauhaa Israelin kanssa, ei Israelin tunnustamista, ei neuvotteluja Israelin kanssa.
Myöhemmin samana vuonna myös YK:n turvallisuusneuvosto hyväksyi päätöslauselman numero 242, jossa Israelia vaadittiin vetäytymään miehitetyiltä alueilta ja arabimaita tunnustamaan Israel.

Länsirannan vallatuilta alueilta pakeni arviolta noin 300 000 palestiinalaista Jordaniaan. Golanin ja Itä-Jerusalemin asukkaat saivat Israelin kansalaisuuden Israelin liitettyä ne itseensä 1980-luvulla. YK:n turvallisuusneuvosto vaati Israelia vetämään asevoimansa valtaamiltaan alueilta. Arabimaita se vaati tunnustamaan Israelin ja solmimaan sen kanssa rauhan.

...
 
Kuuden päivän sodan aikana arabimailla / palestiinalla olisi ollut mahdollisuus saada Gaza ja koko länsiranta (+ muut Israelin miehittämät alueet) takaisin sillä edellytyksellä, että olisivat tunnustaneet Israelin.
Tuollainen sopimus olisi antanut palestiinalaisille (tai ympäröiville arabimaille) kaikki ne alueet, joista nykyään kiistellään, mutta ei kelvannut silloin eikä ole kelvannut senkään jälkeen.

...
Heti sodan jälkeen Israel ehdotti arabimaille neuvotteluita. Se oli valmis vetäytymään valtaamiltaan alueilta vastineena juutalaisvaltion tunnustamisesta ja rauhansopimuksesta.

Sudanin Kharthumissa pitämänsä kokouksen jälkeen arabimaat vastasivat kuuluisalla kolmen ein päätöksellään: ei rauhaa Israelin kanssa, ei Israelin tunnustamista, ei neuvotteluja Israelin kanssa.
Myöhemmin samana vuonna myös YK:n turvallisuusneuvosto hyväksyi päätöslauselman numero 242, jossa Israelia vaadittiin vetäytymään miehitetyiltä alueilta ja arabimaita tunnustamaan Israel.

Länsirannan vallatuilta alueilta pakeni arviolta noin 300 000 palestiinalaista Jordaniaan. Golanin ja Itä-Jerusalemin asukkaat saivat Israelin kansalaisuuden Israelin liitettyä ne itseensä 1980-luvulla. YK:n turvallisuusneuvosto vaati Israelia vetämään asevoimansa valtaamiltaan alueilta. Arabimaita se vaati tunnustamaan Israelin ja solmimaan sen kanssa rauhan.

...

Samaan aikaan KGB:n luoma ja Neuvostoliiton poliittisella voimalla läpi ajettu tarina sorretusta kansakunnasta nimeltään palestiinalaiset, on kuitenkin se viimeinen pyhä kirjoitus ja historiallinen totuus. Näille. Sosialisteille. Jotka vastustavat Venäjää. Kun kaasuputkilta ehtivät. Olisivat liittäneet suomen natoon 70 luvulla mutta persut esti.
 
Viimeksi muokattu:
Ranska reagoi tismalleen oikein Israelilaisen ministerin perseilyyn:

Ranska kieltää Gaza-aktivisteja nöyryyttäneen israelilaisministerin maahantulon

Lisäksi Ranska on hakemassa tuolle tyypille ihan EU- tason sanktioita. Israelin nykyjohto on myös tuottanut maahansa laitonta viljaa Venäjän Ukrainalta valtaamilta alueilta, eli Israel tekee aktiivisesti bisnestä Venäjän nykyhallinnon kanssa. Tästä jo Ukrainakin ärähti Israelille aikaisemmin.Tässä suomalaisaktivistin kokemusta.

Ukraina haluaa Israelin pysäyttävän vilja-aluksen​

Ukraina on kehottanut Israelia pysäyttämään Panoramitis-aluksen. Sen epäillään kuljettavan viljaa Venäjän miehittämiltä alueilta, Ukrainan ulkoministeri sanoi keskiviikkona.

– Odotamme, että Israel ottaa asian vakavasti sen sijaan, ettävastaisi tunnepohjaisilla lausunnoilla, Andri Sybiha kirjoitti X:ssä. ( en osaa linkata tätä, ei ole mahdollisuutta linkata suoraan uutiseen, löytyy YLE:n Ukraina- feedistä )

Lisäksi Amnesty ottanut kantaa Suomen asehankintoihin Israelista. Hän on teknisesti oikeassa:

Amnesty Internationalin pääsihteeri: Suomi rikkoo kansainvälisiä velvoitteitaan tehdessään puolustushankintoja Israelista

 
Lisäksi Amnesty ottanut kantaa Suomen asehankintoihin Israelista. Hän on teknisesti oikeassa:

Amnesty Internationalin pääsihteeri: Suomi rikkoo kansainvälisiä velvoitteitaan tehdessään puolustushankintoja Israelista

Tämä Amnestyn Nobelisti on kyllä tässä asiassa ihan kuutamolla.
Hänen perustelu nälviä tätä asehankintaa on tasolla "koska väärästä maasta ostatte".
Samalla perusteella, Suomessa ei olisi saanut olla koskaan ryssien tekniikkaa.
 
Lisäksi Amnesty ottanut kantaa Suomen asehankintoihin Israelista. Hän on teknisesti oikeassa:

Amnesty Internationalin pääsihteeri: Suomi rikkoo kansainvälisiä velvoitteitaan tehdessään puolustushankintoja Israelista

Amnesty ei taida tulla Suomea puolustamaan jos joku tänne hyökkäisi, ja maanpuolustuksessa kannattanee ostaa parasta mitä rahalla saa, joten Amnesty voi keskittyä vaikka Sudanin ja kumppaneiden tuohuihin.
Toisaalta kun Sudanissa ei taida olla juutalaiset hääräämässä niin Amnestyä ei vissiin nappaa...
 
Ranska reagoi tismalleen oikein Israelilaisen ministerin perseilyyn:

Ranska kieltää Gaza-aktivisteja nöyryyttäneen israelilaisministerin maahantulon

Lisäksi Ranska on hakemassa tuolle tyypille ihan EU- tason sanktioita. Israelin nykyjohto on myös tuottanut maahansa laitonta viljaa Venäjän Ukrainalta valtaamilta alueilta, eli Israel tekee aktiivisesti bisnestä Venäjän nykyhallinnon kanssa. Tästä jo Ukrainakin ärähti Israelille aikaisemmin.Tässä suomalaisaktivistin kokemusta.

Ukraina haluaa Israelin pysäyttävän vilja-aluksen​

Ukraina on kehottanut Israelia pysäyttämään Panoramitis-aluksen. Sen epäillään kuljettavan viljaa Venäjän miehittämiltä alueilta, Ukrainan ulkoministeri sanoi keskiviikkona.

– Odotamme, että Israel ottaa asian vakavasti sen sijaan, ettävastaisi tunnepohjaisilla lausunnoilla, Andri Sybiha kirjoitti X:ssä. ( en osaa linkata tätä, ei ole mahdollisuutta linkata suoraan uutiseen, löytyy YLE:n Ukraina- feedistä )

Lisäksi Amnesty ottanut kantaa Suomen asehankintoihin Israelista. Hän on teknisesti oikeassa:

Amnesty Internationalin pääsihteeri: Suomi rikkoo kansainvälisiä velvoitteitaan tehdessään puolustushankintoja Israelista



Voisit antaa parempia lähteitä, kuin Amnesty. Kertoo kaiken siitä tahosta, joka rääkyy Ukrainan teoista puolustussodassa. Muista, että palestiina on venäjän ja iranin liittolainen. Ukrainaan lentelee iranilaisia drooneja.

Löytyy ihan riittävästi tietoa, että millainen tuo Amnesty on. Nuo lausunnot ja toimet ovat Ukrainaa vastaan, eikä tuo taho herätä yhtään luottamusta palestiina-Israel asiassa.

A Failure to Listen – How Amnesty International’s Ukraine Report is Symptomatic of the Issues of Meaningful Localisation - Will Jamison Wright

Flawed Amnesty report risks enabling more Russian war crimes in Ukraine
 
Muista, että palestiina on venäjän ja iranin liittolainen. Ukrainaan lentelee iranilaisia drooneja.
Hyvä myös muistaa, että Israel äänesti Venäjän, Valko-Venäjän, Pohjois-Korean ja muutamien muiden paskamaiden rinnalla Venäjän hyökkäyssodan tuomitsevaa päätöslauselmaa vastaan YK:ssa viime vuonna.


Edes Iran ei asettunut ryssän puplelle vaan äänesti tyhjää...
 
Israelin äärisionistinen hallinto on toimillaan tehnyt valtavasti hallaa ajatellen juutalaisten turvallisuutta ympäri maailman suorastaan kaatamalla bensiiniä antisemitismin liekkeihin sammutusjauheen sijaan. Joku voisi suorastaan väittää, että Israelin äärisionistista hallintoa kiinnostaa enemmän suur-Israelin rakentaminen, kuin juutalaisten olot eri maissa.

Miksi olisi ihmeellistä, että esim. muslimit vihaavat juutalaisia, kun Israel suorittaa kansanmurhan Gazassa valtaakseen maa-alueen itselleen? Tai valtaa enemmän ja enemmän maata Länsirannalta? Tai valtaa maa-alueita etelä-Libanonista? Tai manipuloi Yhdysvallat hyökkäämään Iraniin, jotta heikentynyt Iran ei kykene torppaamaan Israelin laajentumisyrityksiä alueella? Tottakai viha esim. Lontoossa asuvia juutalaisia kohtaan on yhtä väärin, kuin ketä tahansa muuta kohtaan, mutta viha ei ole rationaalista. On aika vaikea rajata vihaansa koskemaan vain Israelin äärisionistista hallintoa.
Israel on etnonationalistinen valtio jossa nimellinen demokratia. Sionismi tuli esille euroopassa 1800 luvun lopulla ja he ovat Israelin etnonationalisteja. Useat järjestöt kuten ADL on kehitetty ajamaan sionistien agendaa, ei juutalainen henkilö voi myös olla sionisti kuten Trump on. Joissain maissa kuten esim USAssa on erittäin juutalaisvoittoinen hallituselin joka selvästi suosii Israelia "parhaimpana liittolaisena", paitsi että tätä on moni yhdysvalloissa kritisoinut koska tämä liittolaisuus on varsin yksisuuntaista jossa pelkästään Israel hyötyy ja jossa ajetaan pelkästään heidän intressejä, joku voisi sanoa tätä sionistiseksi politikoinniksi.

Se miksi muslimit vihaavat juutalaisia on monia syitä. Yksi merkittävimpiä on varmaan se miten sionistit sekä heidän sylikoiransa ovat vastuussa monesta paikallisesta perseilystä kuten vaikka esimerkiksi se kun CIA suoritti vallankaappauksen demokraattisesti valitulle Mossadeghille Iranissa, toinen esimerkki on Saddam Husseinin rahoittaminen ja paikallisen hallituksen kaataminen tämän avulla, CIA myös koulutti Shahin salaista poliisia. Sionistit hyötyvät kun ekstremistit ovat tuolla vallassa ja CIA (ja/tai yhdysvallat) auttaa pitämään alueen erittäin epästabiilina. Ekstremistien ollessa vallassa myös kiihdyttää vihaa.

Shabbos-goyt uskoo virallista narratiivia jossa toistetaan aina jotain tiettyä asiaa ja jätetään oleellista tietoa kertomatta. Myöskin tässä niinsanotussa hyvikset vs pahikset asetelmassa on helppo valita puolensa kun toisen puolen voi nimittää olevansa terroristeja ja toisen viattoman puollustussotaa käyvänä unohtaen kuitenkin oleelliset sivuseikat jossa valitettavasti aika herkästi sivuutetaan ne tavalliset ihmiset jotka ovat joutuneet haluamatta konfliktin kynsiin.

Valitettava seikka tuossa terroristit vs hyvikset asetelmassa on se toinen tärkeä pointti joka on henkiseen maailmaan liittyvä. Ne islamin fundamentalistit ja ekstremistit eivät tdellakaan ole alueen ainoita rajuja mielipiteitä omaavia, Sionisti ekstremistit ja fundamentalistit uskovat että lopunaikojen tuleminen tuo Jeesuksen takaisin, tätä ne tosin kertovat kristityille veljilleen, jättävät kuitenkin mainitsematta sen että he eivät usko Jeesukseen ja tässä heidän versiossa juutalaiset ovat valittu kansa joka tarkoittaa sitä että muut kansat eivät ole osa tätä heidän juhlaansa. Alueen politikointi onkin sen mukaista jota varmaan palestiinalaiset voivat eniten todistella.

Onhan siellä myös öljy ja muut resurssit jotka voi joitain inspiroida mennä mukaan häsläämään.
 
Israel on etnonationalistinen valtio jossa nimellinen demokratia.
20 % israelilaisista on arabeja ja juutalaisia on monen sorttisia (eri puolilta eurooppaa ja lähi-itää) joilla ei varmasti ole kovin yhteinen geeniperimä.


Siionismisalaliittosekoiluun on parempikin ketju olemassa:


Mutta israelissa on maailman johtavaa tutkimusta monella saralla ja on usalle tärkeä liittolainen lähi-idässä.


Se miksi muslimit vihaavat juutalaisia on monia syitä. Yksi merkittävimpiä on varmaan se miten sionistit sekä heidän sylikoiransa ovat vastuussa monesta paikallisesta perseilystä kuten vaikka esimerkiksi se kun CIA suoritti vallankaappauksen demokraattisesti valitulle Mossadeghille Iranissa, toinen esimerkki on Saddam Husseinin rahoittaminen ja paikallisen hallituksen kaataminen tämän avulla, CIA myös koulutti Shahin salaista poliisia. Sionistit hyötyvät kun ekstremistit ovat tuolla vallassa ja CIA (ja/tai yhdysvallat) auttaa pitämään alueen erittäin epästabiilina. Ekstremistien ollessa vallassa myös kiihdyttää vihaa.
Juutalaisviha on alkanut kauan ennnen näitä, ja sen tosiaan näkee jos katsoo esim Jerusalemin suurmuftin puheita tai kuinka arabit hylkäsi peelin komission jakoehdotuksen tai mitä juutalaisille ympäri arabiaaimaaa tehtiin kun israel julistautui itsenäiseksi.


Muslimeilla se juutalaisviha nousee koraanista ja syynä on mm että kerran islamin alla olleita alueita ei saa antaa vääräuskoisille.


Ja noi sun jutut siionismi extremismistä on täyttä puutaheinää. Juutalaiset odottaa messiasta saapuvan. Kristityt uskoo että se messias oli jeesus joka tulee vielä toistamiseen maan päälle lopunaikoina.

Näistä lopunajoista kristityillä on monia näkemyksiä ja osa heistä uskoo että Juutalaiset vielä kääntyy kristytyiksi, koska raamatussa sanotaan että koko israel on pelastuva. Se tarkoittaako se juutalaisia vai kristittyjä jotka katsovat olevansa uusi israel on taaskin kristinuskon sisäinen oppikiista ja näihin oppikiistoihin liittyy monta muutakin kysymystä, kuten kolmas temppeli, tuhat vuotinen valtakunta ja viimeinen tuomio.

Yksikään näistä ei sovi sun kuvaukseen, joka sotkee pahasti asioita heittää omaa kuvitelmaa päälle.
 
Siionismisalaliittosekoiluun on parempikin ketju olemassa:
Mikään sanomani ei ollut salaliittoilua. Taas se mitä sinä tarinoit on melkosta potaskaa. Voit mennä ihan keskenäsi sinne salaliittoketjuun levittämään harhaanjohtavaa ilosanomaasi.
20 % israelilaisista on arabeja ja juutalaisia on monen sorttisia (eri puolilta eurooppaa ja lähi-itää) joilla ei varmasti ole kovin yhteinen geeniperimä.
Ei poista sitä faktaa että juutalaiset ovat etuoikeutettuja israeliin ja tätä asetelmaa vaalitaan siellä. tämä on sionismia.
Juutalaisviha on alkanut kauan ennnen näitä
Kyllä minä sen tiedän, tuossa vastattiin keskustelijalle joka puhui sionismista. Sionismi on poliittinen liike ja juutalaisuus on uskonto. Nämä eivät ole sama asia. Se että vastustaa sionismia ei myöskään ole juutalaisvihaa. Jotkut saattavat myös protestoida palestiinalaisten ihmisoikeuksien puolesta joka ei sekään ole juutalaisvihaa. Sionismi itsessään lyö bensaa juutalaisvihan liekkeihin koska tämä poliittinen liike käyttää juutalaisuutta alustana agendansa ajamiseen.
Muslimeilla se juutalaisviha nousee koraanista ja syynä on mm että kerran islamin alla olleita alueita ei saa antaa vääräuskoisille.
Ei todellakaan ole ainut syy. Eikähän vihat ole alun alkaen alkaneet kauan ennen koraania, alkuaikojen uskonnollisista sodista taitaa kimmota. Syyt varmasti vaihtuu aikojen saatossa. Se että miehität toista valtiota palestiinan tapauksessa usean kymmenen vuoden ajan ei ainakaan vähennä tätä vihaa.
Ja noi sun jutut siionismi extremismistä on täyttä puutaheinää.
Ei ole. Lukuisat (sionistiset) kristityt järjestöt ajavat juuri tuota asiaa, heille kerrotaan että israelin palauttaminen palauttaa messiaan jonka kristityt uskovat olevan jeesus, tämä ajaa suoraan israelin sionistisen etnonationalistisen liikkeen asiaa. Kristityille ei kuitenkaan kerrota sitä että messias ei ole kristus ja kristityt eivät ole osa tätä sionistien lopunaikojen jälkeistä paratiisia.

Sionistit uskovat siihen että asioita voi kiihdyttää, ortodoksit taas ei vaan he uskovat "kolmeen valaan" (three oaths) jonka mukaan lopussa jumala ohjaa heidät tähän "turvaan" (safe haven).

Juutalaisuudessa on sekulaareja,liberaaleja,ortodokseja,ultraortodokseja,antisionisteja,ja messiaanisia ryhmiä ja näkemykset vaihtelee kaikkien näiden välillä. Nyt ei tosin käsitellä mitään yleistä uskonnollista konsensusta josta kaikki juutalaiset olisivat samaa mieltä vaan nimenomaan tuosta mitä sionistinen poliittinen ääriliike ajattelee ja miten ne toimii.
 
Ei todellakaan ole ainut syy. Eikähän vihat ole alun alkaen alkaneet kauan ennen koraania, alkuaikojen uskonnollisista sodista taitaa kimmota. Syyt varmasti vaihtuu aikojen saatossa. Se että miehität toista valtiota palestiinan tapauksessa usean kymmenen vuoden ajan ei ainakaan vähennä tätä vihaa.
Kerrohan tarkemmin :)
Miten voidaan miehittää jotakin valtiota jota ei ole olemassa?
 
Miten voidaan miehittää jotakin valtiota jota ei ole olemassa?
Valtioiden olemassaolo perustuu siihen, että muut valtiot tunnustavat ne. Puola on valtiona olemassa, koska suunnillee kaikki muut valtiot tunnustavat Puolan olemassaolon. Palestiinalaisia on miehitetty vuosikymmenten ajan. Heidän ei sallita elää vapaasti omassa valtiossaan, mutta ei myöskään kohdella tasavertaisina Israelin kansalaisina. Palestiinan valtion olemassaolo on tässä lähinnä semantiikkaa kun se pääasia on palestiinalaisten oikeudet/vapaus (niiden puuttuminen) ja kohtelu.
 
Viimeksi muokattu:
Valtioiden olemassaolo perustuu siihen, että muut valtiot tunnustavat ne. Puola on valtiona olemassa, koska suunnillee kaikki muut valtiot tunnustavat Puolan olemassaolon. Palestiinalaisia on miehitetty vuosikymmenten ajan. Heidän ei sallita elää vapaasti omassa valtiossaan, mutta ei myöskään kohdella tasavertaisina Israelin kansalaisina. Palestiinan valtion olemassaolo on tässä lähinnä semantiikkaa kun se pääasia on palestiinalaisten oikeudet/vapaus (niiden puuttuminen) ja kohtelu.
Palestiinalaisille on moneen kertaan tarjottu omaa valtiota, mutta ei ole koskaan kelvannut.
Tarjouksen edellytyksenä kun on, että he tunnustavat Israelin valtion.

Sitä ei haluta tehdä.

Politiikka ja ulkovaltasuhteet ovat parhaimmillaan kompromisseja, jossa jostakin luovutaan ja jotakin saadaan.
Jos tuohon ei tyydytä, niin siitä tavallisesti seuraa sota, joka on se huonompi, kompromissit korvaava vaihtoehto.

Voisi siellä palesiinalaistenkin puolella joku miettiä, oltasiinko tässä kaikessa päästy helpommalla tunnustamalla se Israelin valtio.

Uskoisin, että Israel olisi edelleenkin valmis luovuttamaan melkein koko länsirannan (Itä-Jerusalem voi olla haaste) siitä tunnustamisesta ja luottamusta edellyuttävästä rauhanomaisesta rinnakkaiselosta.
Gazan kohdalla tuota kokeiltiin - luovutettiin Gaza palestiinalaisten haltuun kaikkien rakennetun infrastuktuurin kanssa, mutta vesijohdoista tehtiin raketteja ja rakenneuksista kohteita.
Kaiken sen hirvittävän terrorismin lisäksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
309 176
Viestejä
5 243 045
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom