Isovanhemmille konetta

Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
5
Moro!

Ois tarkotus kasata nyt isovanhemmille tietokone. Käyttö on perus selainkäyttöä, striimipalveluiden kattoa yms yms, satunnaisesti joku lapsenlapsi pelaa MineCraftia tms, ei kuitenkaan mitään raskasta pelaamista.

Budjetti ois 500€-700€

Tarkoituksena olis siis kasata sellainen tietokone joka kestää pitkään hidastelematta. Edellinen kasattu n.10 vuotta sitten ja tietokone edelleen toiminut ihan ok. Mitä osia lähtisitte tämmöseen pakettiin kattomaan? Isovanhemmat asuu käytännössä toisella puolella Suomea joten tietokoneen kasaus jos saadaan mahdutettua budjettiin olisi myös ihan ok. Toki voin sen itse kasata ja asentaa windowsin yms yms jos vaan saadaan silloin parempaa vastinetta rahalle.

Tallennustilaa edellisessä koneessa 250Gt ja nyt alkanut olla täynnä joten ei mitään mahdottomia määriä tallennustilaakaan tuohon tarvi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
570
Jos ei ole pakko kasata osista, niin käyttö ja tarve kuulostaisi sopivalta valmiille pikkukoneelle.

Mac Minin saa kotiin kannettuna 620 eurolla.

Tai sitten Lenovon, HP:n tai Dellin tiny/mini/micro-kone, tuossa muutama esimerkki tuoreista malleista.

Lenovo ThinkCentre M70q G3 Tiny i5-12400T 600€

HP Pro Mini 400 i5-12500T 706€

Dell Optiplex Micro 7010 i5-i5-13500T 659€

Applen miinuksena, että jos mikä tahansa elektroniikkaosa hajoaa takuuajan jälkeen, kone menee roskikseen. Noihin muihin saa vaihdettua muistit, levyt, wlan-kortin ja prossun.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
751
Käytetyt ammattiläppäritkin voisivat tehon puolesta käydä, mutta minikoneet on kyllä käteviä Edit: ja uutta rautaa. Pitää ottaa huomioon myös että se on helppo huoltaa koska vanhetessaan vanhemmille tulee uusia kykyjä saada koneet solmuun.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 176
Tuossa korissa on muistit vahingossa tuplana, joten vieläkin edullisempi siis :)
tuossa korjartu versio. Hintaa enään vain 440 €

Mutta suoraan sanoen itse alan kallistumaan tuohon sun vaihtoehtoon. Se on halvempi, pienempi ja tehokkaampi. Ainoa miinus on päivitettävyyden puute. Lapsen lapsi kasvaa parivuotta ja haluaisi sillä pelata muutakin kuin pasianssia, niin tuohon et saa erillisnäytönohjainta pelaamista varten ja sitten kun tuo minikone tulee tiensä päähän, ei sillä ole kysyntää samalla tavalla kuin noilla erillisosilla.
 
Liittynyt
17.06.2020
Viestejä
289
Sama ostoskori näyttäis olevan.
mutta onko se prossujäähy tarpeellinen?
Äidillä on 5600G vakiokoolerilla Aerocoolin 30€ kotelossa, ei kuulu mitään. ei mitään hiljaisuutta kylläkään haettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Kun siellä näytti olevan eilen valitsemani 38€ 3000MHz muistit, niin sanon vaan, että 10400F tuki sillä emolevyllä vaan 2666MHz asti. Ja kuun alussa noi 3200MHz muistit oli 34€ , mutta hinnat nousee koko ajan.

Ääni kyllä vielä NUC:ille. Ja ehkä samalla vaivalla 2TB levy:
..tai WD:tä, jos merkillä on väliä:

Myös muistit voi päivittää:

edit: linkki ostoskoriin:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 205
Omat vanhemmat osaavat käyttää ihan Windows-konetta ja olisivat pettyneitä, jos menisi pelkällä Chrome OS:llä. Osa samanikäisistä pärjäisi paremmin ChromeOS:llä. Riippuu niin ihmisistä. Jos edellinen kone oli Windows ja se meni hyvin niin menisin samalla käyttöjärjestelmällä ja ihan peruskone. Tuolla ehdotetulla hintahaarukalla saa myös ihan moderneja Ryzen 7600 + 32GB RAM settejä tai sitten Intelin puolelta jotain 13400/13500 + 32GB.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 875
Olen ennemminkin asiasta maininnut ja kun ite koko suvun atk-tukena pullakahvipalkalla toimin niin helpoin (muttei halvin) tapa on ostaa joku valmis pakettikone tuohon käyttöön. Yleensä se ei ole oikeasti noilla edes siitä penninvenyttämisestä kiinni, silloin on jo voiton puolella kun tajuaa edes kysyä ennenkuin ostaa gigsun geelitukalta kaikista paskimman vaihtoehdon.
 
Liittynyt
17.06.2020
Viestejä
289
Itse tarkoituksella kasasin halvan 5600G koneen. jos yksi osa laukee voi vaan sen vaihtaa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
751
Isä haluaa käyttää mun ikivanhaa imac-konetta, äiteelle onneksi ubuntu kelpaa. Ongelmana on tullut nyt oikeastaan vain ubuntussa että ne sai koko ajan suurennuslasin päälle. Ja päivitytkset joskus vähän solmussa kun eivät osaa niitä tehdä (no imacciin niitä ei enää taida edes tulla) Nyt tosin ei ole ollut pitkään aikaan ongelmia. Toisaalta se windows olisi nykyään ihan toimiva peli...

Minikone kestäisi kyllä siihen kun tarvis olla väkevämpää konetta. Ja sitten saisikin jo tehoa tuplasti samalla rahalla. Jos nyt ostaa halpissiukset niin ne täytyy emoa myöden kumminkin vaihtaa.

Edit: Toisaalta kaikki menee kun muistaa tehdä linkeille tallentavan profiilin niin itse koneen vaihto ei ole niin rankka tapahtuma.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 404
Olen ennemminkin asiasta maininnut ja kun ite koko suvun atk-tukena pullakahvipalkalla toimin niin helpoin (muttei halvin) tapa on ostaa joku valmis pakettikone tuohon käyttöön. Yleensä se ei ole oikeasti noilla edes siitä penninvenyttämisestä kiinni, silloin on jo voiton puolella kun tajuaa edes kysyä ennenkuin ostaa gigsun geelitukalta kaikista paskimman vaihtoehdon.
Aloituksen budjettiin menee läppärit, 10v ei kannata laskea, 5v ja ja ylimenevä sitten bonusta,

"tukijutuissa" läppärin etu on se että perusjutut on yhdessä paketissa ja mukaan otettavissa jos pitää jonnekkin mennä selvitteleen mikä mättää.

Jos pakkomielle pöytäkoneet, ei halua jumpata sen kanssa että läppärikin toimisi, niin nuo aiemmin ehdotetut pienet tietokoneet kirjan kokoiset, läppärin energia tehokkuus, mutta joitain komponentteja voi vaihtaa ja on pöytäkone, jos se ulkoinen näyttö ja nappi ja hiiri on se juttu. Pöytätilaa vie vähän, ja vapauksia asennuspaikalle, ja jos sopivasti asennettu niin on mukaan otettavissa helposti verrattuna pykälän kaksi isompikoteloinen. Budjetti voi mennä tiukalle jos mukaan laittaa niitä oheislaitteita, tosin näyttöjä saa halvallakkin, jos ei muuta väliä kuin riittävästi tuumia. Jos tarve kaijuttimelle ja kameralla, niin valikoima niukkenee.

Jos itse rakastaa kasattuja koneita ja sille antaa lisäarvoa, ja on vastuussa läheisen tietokoneesta, niin tärkeää toki sekin että on itse tyytyväinen, oma valinta, niin ei tarvi mutista olisin tehnyt toisin murinoita.

Windows lisenssistä, miettiä meneekö koti, vai pro. Windows 11 joka tapauksessa ?
 
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
5
Aloituksen budjettiin menee läppärit, 10v ei kannata laskea, 5v ja ja ylimenevä sitten bonusta,

"tukijutuissa" läppärin etu on se että perusjutut on yhdessä paketissa ja mukaan otettavissa jos pitää jonnekkin mennä selvitteleen mikä mättää.

Jos pakkomielle pöytäkoneet, ei halua jumpata sen kanssa että läppärikin toimisi, niin nuo aiemmin ehdotetut pienet tietokoneet kirjan kokoiset, läppärin energia tehokkuus, mutta joitain komponentteja voi vaihtaa ja on pöytäkone, jos se ulkoinen näyttö ja nappi ja hiiri on se juttu. Pöytätilaa vie vähän, ja vapauksia asennuspaikalle, ja jos sopivasti asennettu niin on mukaan otettavissa helposti verrattuna pykälän kaksi isompikoteloinen. Budjetti voi mennä tiukalle jos mukaan laittaa niitä oheislaitteita, tosin näyttöjä saa halvallakkin, jos ei muuta väliä kuin riittävästi tuumia. Jos tarve kaijuttimelle ja kameralla, niin valikoima niukkenee.

Jos itse rakastaa kasattuja koneita ja sille antaa lisäarvoa, ja on vastuussa läheisen tietokoneesta, niin tärkeää toki sekin että on itse tyytyväinen, oma valinta, niin ei tarvi mutista olisin tehnyt toisin murinoita.

Windows lisenssistä, miettiä meneekö koti, vai pro. Windows 11 joka tapauksessa ?
Windows 10 aikasemmin ollut, ajatuksena oli joo 11 hommata. Jep, tuo 10 vuotta on jo suoraan sanottuna ihme ja sanoinkin että ei kannata seuraavalta tuommosta odottaa. Minäpä puntaroin millaiseen ratkaisuun tuota päätyy, kiitoksia vastauksista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
792
Tässä mun lista asioista (konetta isovanhemmille) ja vähän muutakin

- toisin kuin jotkut kuvittelevat, vanhukset eivät tykkää odotella 5 sekuntia hiiren klikkauksen jälkeen, joten sellainen halpa cpu missä on single thread tehoa, vanhus ei tarvi multithread-tehoa koskaan ja nykypäivän minimi mitä kaupoissa on, on 6 corea, se riittää

- nopea levy, vähintään gen3, levy on suurin hitautta aiheuttava tekijä ja joku tuleva windows 12/13 on kuitenkin taas hitaampi ja rouskuttaa enemmän levyä

- näytönohjain joka sisältyy prossuun, ei mitään erillisiä näytönohjaimia kenenkään sukulaisen satunnaisen pelaamishalun takia, ostakoon pelaaja-pelle kotiinsa näytönohjaimia, mummolassa on vain pasianssi ja mahjongg

- hyvin hiljainen ilmajäähy, kotelotuulettimia ei välttämättä tarvita ollenkaan, tosin 1 taitaa olla nykyään kaikissa koteloissa

- cd/dvd asema, koska joskus naapurin kalle 77 vuotta tuo 15 vuotta sitten poltettuja cd:itä mukanaan missä on valokuvia

- windowsin kaikki päivitykset automaatille ja "restart as soon as possible even during active hours" koska vanhukset sammuttaa konetta aamukahvin + sähköpostin katseluhetken jälkeen, jotta "säästyy sähköä"

- aina kun menet mummolaan käymään, aja kaikki chkdsk / sfc / dism / updates / virustarkistus/ yms. koska vaarilla/mummolla on pari kertaa ehkä mennyt kone kiinni virtanapista, vaikka hän ei sitä mitenkään suostu tunnustamaan ja parempi olla toisaalta kuulustelematta ja tekemättä asiasta valtavaa numeroa

- jos mahdolista, kytke vaarin/mummon tietokone ethernet-piuhalla kiinni reititinboksiin, jotta edes se toimii sitten kun wlan jotenkin yhtäkkiä lopettaa toimintansa, kun sinä olet kaukana etkä pääse viikkoon paikalle korjaamaan

- sukulaiset, lapsenlapset eivät asentele pelejä tai muita softia vanhuksen koneeseen, ennemminkin tsekkaavat onko joku muu tunkenut sinne turhia softia ja klikkaavat uninstall aina kun käyvät

- jos vanhuksen puhelimen wlan-yhteys pätkii niin reitittimestä se 5 ghz pois päältä kokonaan, niin loppuu pätkiminen, se 2,4 ghz riittää oikein hyvin puhelimella amppareiden lukemiseen ja sähköpostiin ja toimii hieman paremmin nurkkien taakse
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 404
Windows 10 aikasemmin ollut, ajatuksena oli joo 11 hommata.
Laitteen vaihto hyvä hetki ajoittaa isompi käyttöliittymämuutos, toki itse käyttäjärjestelmäästä johtuva palaute voi aiheuttaa negatiivista palautetta tietokoneen valitsijalle.

Vanha kone ilmeisesti menee hylkyyn, eli sieltä taitaa tulla winkkarin lisenssi.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
786
Itse odottaisin 7000 sarjan apuja tai kasaisin 7600:sta koska siinä on igpu joka pyörittää satunnaista lapsenlapsen peliä.
Tulevaisuudessa jos tuntuu että lapsenlapsen peli ei enää pyörikkään niin voi ostaa vaikka 300€ jonkun erillis gpu:n.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
786

Edit: Lähes täysin varmastihan tuo on overkill mutta eipähän ole tarvetta luultavasti koskaan muutakuin päivittää osia (psu, cpu, gpu).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Olen ennemminkin asiasta maininnut ja kun ite koko suvun atk-tukena pullakahvipalkalla toimin niin helpoin (muttei halvin) tapa on ostaa joku valmis pakettikone tuohon käyttöön.
Ei ikinä. Vieläkin olen samalla palkalla koko suvun ja tuttavapiirin ATK-tuki, niin ei noita valmiskoneita. NUC korkeintaan.
Siihen Windows 11 ja ei kyllä moderni ihminen saa sitä solmuun. Toki on onnistuttu liittämään se Microsoft-tiliin , laittamaan tiedostot automaattisesti OneDriveen (josta loppuu tila) ja ostettu Windowsin sisäisestä mainoksesta Office, mutta ei ne sitä solmuun saa.

- jos vanhuksen puhelimen wlan-yhteys pätkii niin reitittimestä se 5 ghz pois päältä kokonaan, niin loppuu pätkiminen, se 2,4 ghz riittää oikein hyvin puhelimella amppareiden lukemiseen ja sähköpostiin ja toimii hieman paremmin nurkkien taakse
Tästä on ihan täysin päinvastaiset kokemukset. Ei pahalla, mutta taitaa vanhuksilla olla myös vanhat puhelimet? Tyyliin Wifi 5 (802.11ac), joka on halvimmissa puhelimissa. Iskällä tosin on wifi 5, mutta äidillä wifi 6 - jos oikein muistan. Tärkeintä on, että noissa olisi ne tätä varten kehitetyt teknologiat (joista on kohta 10v), kuten MU-MIMO, ja sitten Wifi 6:n lisäykset (OFDMA, ym). Ja Wifi 6 löytyy ehdotetusta NUC:ista. Tai no, Wifi 6E, mutta en usko, että vanhuksilla on semmoista tukiasemaa, kun itsellänikään ei ole ja ne maksavat vielä maltaita.

..mutta jos toimii sinulla, en tietenkään estä tekemästä. Kannattaa kuitenkin testata ensin, nopeuttiko kikkasi mitään. Ja itse olen taistellut vielä "miksi reititin pitää vaihtaa, vanha toimii vielä ihan hyvin" kanssa myös. Se reititin voidaan murtaa, sitten päästään sisäverkkoon ja sitten siellä voidaan kryptata kaikki tiedostot, eli "ne arvokkaat" valokuvat ja niiden takaisinsaanti maksaa 2350€ ja ei mitään takeita, että saa takaisin. Ja siinä maksetaan rikollisille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 853
Viestejä
4 211 308
Jäsenet
70 969
Uusin jäsen
700e puhelin

Hinta.fi

Ylös Bottom