IPv6-asetukset Edgerouter X:lle Elisan mobiiliverkossa

Liittynyt
22.05.2020
Viestejä
10
Moikka,

Olisiko jollakulla sattumalta toimivia IPv6-asetuksia Edgerouterille (minulla Edgerouter X) Elisan mobiiliverkkoon?

- Liittymänä Saunalahti Mobiililaajakaista.
- Modeemina Huawein H312-371 (5G ulkomodeemi)
- Jos modeemin sisäisen reitittimen perään kytkee laitteet suoraan (eli modeemi *ei* ole bridge modessa, ja er-x ei ole verkossa), laitteet saavat IPv6-osoitteet.
- Kun modeemin laitta Bridge Modeen, ja siihen yhden laitteen perään, laite saa IPv6-osoitteen.

Kun sitten laitetaan modeemi bridge modeen ja Edgerouter sen perään, niin...
- Onnistuin konffaamaan er-x:n niin se itse saa ipv6-osoitteen ollessaan modeemin perässä (edelleen modeemi bridge modessa), ja ping6:ssa testasin että ipv6-yhteys toimii er-x:stä (kun er-x:ään ensin ottaa ssh-yhteyden). Tämä ei varsinaisesti ole se mitä haen, mutta ainakin sinne IPv6-osoite tulee modeemin taakse.
- En kuitenkaan osaa konffata edgerouterin asetuksia niin, että siihen kytketyt laitteet enää saisivat ipv6-osoitteita.

Olen yrittänyt vähän arvailla eri ipv6-asetuksia (dhcpv6-pd, prefix lengthiä jne) mutta menee ihan sokkoammunnaksi.

Anyone?
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 388
Kun ISP:ltä tulee vain prefix size /64, siinä on verkossa pienin mahdollinen määrä eli 1 subnet:
Tätä /64:ää ei voi jakaa enää pienempiin osiin, joiden välillä voisi reitittää.

Ainoa mahdollisuus olisi (ehkä??) käyttää LANissa lokaaleja osoitteita Unique local address - Wikipedia
ja reitittimessä tehdä prefix-translaatio siihen globaalisti reititettävään verkkoon. En tiedä, onko ER-X:ssä tätä tukea #ipv6
 
Liittynyt
22.05.2020
Viestejä
10
Kiitos näistä!

Lueskelin noita linkin takaa löytyä Ubiquitin Communityn juttuja. Tätä ei siis saa Edgerouteriin (ainakaan nykyisellä firmwarella 2.0.8) konffattua yksinkertaisesti GUI:sta tai edes komentoriviltä. Tuo ndppd:n kasaan askarteleminen taas kuulostaa vähän liian vaativalta itselleni. Taidan tyytyä IPv4:ään...
 

_wg

Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
133
Lainailen tätä lankaa tuon B715 langan lisäksi. Vähän saman tyylistä ongelmaa. Yritin saada toimimaan IPv6 etäyhteyttä modeemin taakse, mutta en osaa konfiguroida porttien uudelleenohjausta IPv6 puolelle ja vähän mietiskelin onko edes mahdollista.
mutta yritin saada toimimaan ilman mitään lisälaitetteita suoraan Huaweilla. Ei taida onnistua?
Jatkokysymyksenä pohdiskelin mikä olisi halvin laite jonka tuohon taakse voisi hankkia jolla onnistuisi? Siinäkin olisi tietysti kiva olla ainakin joku palomuuri yms. jos tuon Huawein laittaa siltaavaan tilaan, ja sitten tarvitsisi tietysti jokusia porttejakin ja ja...
 

kryptonian

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
558
Hei @jskauppi,

Onko sulla mahdollisesti laitetta, johon saa OpenWRT:n asennettua? Ainakin Telian 6RD asetusten nuuhkiminen onnistui helposti sellaisella kun se osasi nuuhkia ne itse (kun oli asentanut tarvittavat paketit).
Minkälaisen prefixin ER-X saa? Onko se /64? Pystyykö pyytää Elisan DHCP:ltä isompaa?

Mikäli live-chat kiinnostanee tästä, niin olen IRC:ssä, Telegrammissa sekä Matrix:isa.

IRC: samip537@freenode
Matrix: @samip537:kapsi.fi

ER-X:n Telian 6RD scripti esimerkiksi: kauppine/edgerouter-telia6rd
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 102
Viestejä
4 195 501
Jäsenet
70 848
Uusin jäsen
markkku

Hinta.fi

Ylös Bottom