Tämä on tarkoituksella kirjoitettu siten, että ei ihan suoraan voi tunnistaa. Työsopimuksellinen kysymys, että onko tällaiset pykälät laillisia kilpailukieltoon ja sivutoimiin liittyen:
Sopimukseen on kirjattu kielto kilpailevan toiminnan harjoittamisesta (tämä on tietysti selvää) ja lisäksi on kielletty myös sivutoimet työajan ulkopuolella. Poikkeuksena voi hakea etukäteen lupaa ja erikoisuutena on kaksi tulonlähdettä, jotka ovat sallittuja suoraan sopimuksessa.
Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että työnantaja kieltää kaikenlaiset hyvinkin yleiset sivutulonlähteet kuten vuokra-asunnot, omasta metsästä puun myynti, junioreiden urheilukisoissa tuomarointi jne. Höysteeksi on kirjattu kymppitonnien sopimussakko.
Kiinnostaisi mitä laki sanoo voiko työnantaja ylipäänsä kieltää mitä työntekijä tekee vapaa-ajallaan, kunhan se ei vaikuta työntekoon ja mikä merkitys siihen kytketyllä sopimussakolla on?