Internet-yhteys pientaloon Helsingissä, 5G?

Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
41
Moi! Olen muuttamassa lähiviikkoina 80-luvun paritaloasuntoon pientaloalueelle Helsinkiin, ja nettiyhteysasia pitäisi ratkaista. Kaapeli-tv:tä ei ole. Valokuitua ei ole, enkä usko että taloyhtiö haluaa ainakaan ihan lähivuosina (ennen joskus tulevaa putkiremonttia) yhteistuumin sellaista vetää. Toki mulla tavoitteena olisi jatkossa saada kuitu jos se on mitenkään käytännön puolelta mahdollista, mutta nyt siis olisi hakusessa joku muu tilapäispysyväisratkaisu.

Talossa on vanhan maailman 3-pinninen puhelinpistoke seinässä ja Elisa tarjoaa siihen 50/10M DSL-liittymää 30 €/kk hintaan, mutta tuo 10M uppikaista ei kovin houkuta vaikka 50M downloadilla olen tähänkin asti pärjännyt. Samaan hintaan saisi eri operaattoreilta 5G-liittymää, johon ainakin teoriassa saisi 50-100M uppikaistaa. DSL:ssä on varmaan periaatteessa sellaista stabiliteettia mitä mobiiliverkossa ei (ainakin verkon kuormituksen kannalta), mutta 30 €/kk on musta aika paljon 10M uppikaistasta...

Katsoin, että Elisalla periaatteessa voisi olla alueella ehkä paras mobiiliverkon kuuluvuus, kun asunto näytti olevan hyvin 5G ja 4G 600M kuuluvuusalueella Elisan kartassa. Telialla asunto jää juuri ehkä 10 m verran 5G-alueen sisään, mikä varmaan voisi tarkoittaa suht huonoa kuuluvuutta ainakin 5G:llä. DNA:n kuuluvuuskartta näyttää käytännössä tasaista väriä koko pk-seudulle sen kummemmin eri verkkolaatujen nopeusluokkia erottelematta, eli siitä nyt ei varmaan mitään kovin tarkkoja johtopäätöksiä voi tehdä kuuluvuudesta.

Toki aivan toinen asia on sitten verkon kuormitus. Mulla on Elisan 200M 4G puhelimessa, ja ajattelin että voisin käydä asunnon ulkopuolella haistelemassa netin todellista nopeutta sillä, niin ehkä voisi jotain käsitystä saada realiteeteistä Elisan verkossa.

Harmillisesti Telia on ainoa, jolta saisi 5G-ulkoyksikön veloituksetta (siten että ulkoyksikön ja reitittimen omistajuus pysyy operaattorilla), mutta tosiaan Telialla kuuluvuuskartan perusteella oltiin aivan 5G:n rajamailla. Elisalla ja DNA:lla reititinlaitteet pitäisi ostaa joko kerralla (400-500€) tai sisällyttää kuukausimaksuun 2 v maksuajalla.

Olisiko raadin mielestä 5G järkevin ratkaisu tässä tilanteessa? Ostaisitteko päätelaitteen erikseen vai operaattorilta? Onko ulkoyksikkö järkevä investointi jos maksaa laitteet itse? Kiitos jo etukäteen vastauksista. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 358
Vaikka DSL paperilla vaikuttaa hitaalta niin ottaisin silti sen, sen toimintavarmuus on kuitenkin paljon parempi ja kymppimegasen uppikaistan kohdalla sen CAKE-jonotus on lasten leikkiä kun käytettävissä oleva kaista on tarkasti tiedossa joka vuorokauden ajankohdalla jolloin viiveet pysyvät kuormituksesta huolimatta tasaisena. Vasteaika on kuitenkin se mikä tuo nettiin sitä nopeuden tuntua eikä raaka latausnopeus. Samalla operaattorille selkeä signaali että kiinteät yhteydet vielä kelpaavat, tänne niitä saa rakentaa.

5G-leikkeihin ostaisin päätelaitteen erikseen, en maksaisi asennuksesta koska se on lastenleikkiä. Taloyhtiöltä sitten varmistus että sellaisen saa laittaa seinään ulos.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 438
Kahtelisin ensin vaikka cellmapperilla et minkälaiset on lähimmät tukiasemat ja sen mukaan liittymää kokeiluun. Noi kuuluvuuskartat osaa olla vähän hankalia jos maasto on muuta kuin peltoaukeaa. Tännekin Elisan mukaan piti olla paras mahdollinen mut todella surkea oli toiminta. Taasen DNA ei kartan/aspan mukaan pitänyt toimia mut kun suuntas ulkoyksikön niin ihan hyvin pelitti. Loppupeleissä tulikin sit Telian liittymä kun ne varusti viereisen tukiaseman uudestaan. Jos alueellasi on jo operaattorit 5G rempat tehnyt niin ei tietenkään tämmöiseen pelleilyyn tarvitse vaivaa nähdä kuin minä.

Itse hommasin DNA:lta "asiakaspalautus" mallisen 5G-ulkoyksikön ja samalla kun otti kaikki mahdolliset myyjän tyrkyttämät palvelut niin hän sai hyvät provikat ja minä hyvät alet.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
41
Kiitokset vastauksista. Cellmapperin mukaan talon kohdalle ei yllä 5G NR yhdelläkään operaattorilla, vaan kaikki "5G" on 4G LTE:tä. Elisalla talon kohdalle tulisi signaalia Cellmapperin perusteella kahdesta eri tukiasemasta, kun DNA:lla vain yhdestä ja Telialla ei yhdestäkään...

Täytyy vielä käydä kännykällä Elisan liittymällä tsekkaamassa mitä nopeuksia 4G antaa, mutta tosiaan alan nyt kyllä kallistua tuon DSL:n puolelle. Harmi vaan että siinä 12 kk jälkeen hinta nousee 40 euroon kuukaudessa, mutta ainakin tuon saisi nyt vuodeksi sillä 30€/kk hinnalla ilman määräaikaisuutta ja sen jälkeen sitten voi kilpailuttaa ja saada ehkä sille jatkoa samalla hinnalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
Itsekin pidin Telian 50/10M VDSL:n viime marraskuuhun asti, maksoi 34,90€/kk. Sitten tuli onneksi kuitu. Välissä toki kokeilin 4G:tä ja 5G:tä ja vaikka nopeudet olivatkin luokkaa 300M/50M, silti vähän väliä joutui jotain säätämään ja VDSL:n pienempi vasteaika teki sen, että se tuntui käytössä paljon nopeammalta kuin 4/5G. Ainoastaan suurten tiedostojen lataaminen pilveen oli 10 megan upilla vähän nihkeää, mutta se käyttö oli lopulta niin vähäistä ettei haitannut. Siksi aikaa voi vaikka puhelimesta jakaa netin jne.

Nyt 1000/500M kuitu, kaistaa on ainakin tarpeeksi, olisin toki 100 megaisella pärjännyt myös.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
826
Itsekin pidin Telian 50/10M VDSL:n viime marraskuuhun asti, maksoi 34,90€/kk. Sitten tuli onneksi kuitu. Välissä toki kokeilin 4G:tä ja 5G:tä ja vaikka nopeudet olivatkin luokkaa 300M/50M, silti vähän väliä joutui jotain säätämään ja VDSL:n pienempi vasteaika teki sen, että se tuntui käytössä paljon nopeammalta kuin 4/5G. Ainoastaan suurten tiedostojen lataaminen pilveen oli 10 megan upilla vähän nihkeää, mutta se käyttö oli lopulta niin vähäistä ettei haitannut. Siksi aikaa voi vaikka puhelimesta jakaa netin jne.

Nyt 1000/500M kuitu, kaistaa on ainakin tarpeeksi, olisin toki 100 megaisella pärjännyt myös.
Tämä se suurin ongelma onkin. Ihmiset kuvittelee, että download-nopeus on se Internet.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 465
Jos päätyy VDSL ja on siihen tyytyväinen niin kannattaa varautua että on kuitenkin poistuvaa tekniikkaa operaattoreilla. Jos rauta hajoaa tai Elisa tekee jotain isompia muutostöitä alueella niin voi hyvinkin olla että liittymä lakkautetaan ja sieltä tulee joku 5g sisäpurkki tilalle.

Eli ainakin kannattaa alkaa aktiivisesti kuituasioita edistämään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Vähän talosta riippuen voi myös iskeä puhelimen kiinni koneeseen usb:llä ja moninkertaistaa nopeuden, kun jotain isoa siirtelee. Perusnetti taas 30:n vauhdilla riittävä melkein kaikkeen mikä vaatii vakautta. Tuossa testailin ja 230/80Mbps oli sisällä 4G:llä.
 
Liittynyt
19.03.2021
Viestejä
385
Cellmapperin mukaan talon kohdalle ei yllä 5G NR yhdelläkään operaattorilla, vaan kaikki "5G" on 4G LTE:tä.
Kannattaa huomata että Cellmapperissa 5G-tiedot on hyvin vajaita koska mappaajia ei ole. Mikä on lähimmän DNA-tukarin tunnus ja kuinka kaukana se on? Jos ID on yli 7000 niin siinä on 5G ja voit arvioida kuuluvuutta paremmin 4G-kartasta.

Itse kysymykseen niin jos yhteys tulee pelikäyttöön tai etätöihin tms niin ottaisin DSL:n, vaikka molemmat onnistuu kyllä 5G:lläkin mutta parempi varmuus ja vähemmän mahdollista kikkailua.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 205
jos kännyliittymiin saa halvalla "netti mukaan" ratkaisua, esim jollain 300-megaisella 5g:llä, tekisin näin:

Sekä tuo 50/10 meganen dsl että 5g, reitittimeks jokin vähävirtanen x86 pfsense/opnsense ja multiwanina 80, 81, 82, 8008, 8080, 8081, 443, 22, 21, 8443 (ja mahd. vieraswlan) reitittymään tuon 5g:n kautta ja muut menemään tuon dsl:n kautta tiukasti fq_codelilla tai cakella limitoituna.

Tällöin ois pelikelpoinen internet käytettävissä samaan aikaan ku joku päättää selata iltalehteä.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
41
Kävin haistelemassa omalla Elisa 200M kännykkäliittymällä asunnon ulkopuolella siirtonopeuksia. Verkoksi puhelin näytti 4G+. Ensin antoi 24M/9.8M, toisella yrityksellä 47M/17M. Viive 30 ms luokkaa, ja testiä ajaessa näkyi että sekä download- että upload-nopeudet heittelivät aika lailla. Taitaa tämän perusteella mennä tuo Elisan DSL hankintaan, kun siirtonopeuksienkin puolesta on hyvin kilpailukykyinen sille mitä kännykällä tulee ulkoilmassa. Ja tosiaan cellmapperin perusteella näytti että Elisalla olisi operaattoreista paras 4G-kuuluvuus alueella.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
169
Mä ainakin testaisin kohteessa tällä setillä : nettikirppiksiltä käytetty Huawei B818 4G tölkki ( 50-100€) , siihen sitten Moin SIM sisään (rajaton 4G/18€/kk) , ja ympäri asuntoa testaus.
Saattaa pelata riittävän hyvin, riippuen tietenkin siitä miten ja mihin käytät nettiä ja mitä siltä vaadit.
Tuon testin ”etuna” pidän sitä, että jos ei pelaakaan tarpeeksi hyvin, myyt sen B818n sitten pois eteenpäin ja lyöt Moin simminkin poikki.
Tappiot jää aikas pieniksi etkä ole kiinni pitkissä soppareissa yms.
Itse olen jo kolmeen paikkaan moisen setin hankkinut, ja on toiminut. Tässä tottakai alueella ja sijainnilla voi olla (ja on) valtavan suuri merkitys.
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
455
Mä ainakin testaisin kohteessa tällä setillä : nettikirppiksiltä käytetty Huawei B818 4G tölkki ( 50-100€) , siihen sitten Moin SIM sisään (rajaton 4G/18€/kk) , ja ympäri asuntoa testaus.
Saattaa pelata riittävän hyvin, riippuen tietenkin siitä miten ja mihin käytät nettiä ja mitä siltä vaadit.
Tuon testin ”etuna” pidän sitä, että jos ei pelaakaan tarpeeksi hyvin, myyt sen B818n sitten pois eteenpäin ja lyöt Moin simminkin poikki.
Tappiot jää aikas pieniksi etkä ole kiinni pitkissä soppareissa yms.
Itse olen jo kolmeen paikkaan moisen setin hankkinut, ja on toiminut. Tässä tottakai alueella ja sijainnilla voi olla (ja on) valtavan suuri merkitys.
Nuita purkkeja sai ainakin ennen DNA asiakaspalautuksena 60e, joten yli sen ei kannata maksaa B818.

Parempi toimintatapa on mielestäni hankkia kaikkien kolmen operaattorin prepaid simmit ja lyödä ne yksi kerrallaan puhelimeen kiinni (5G puhelin mielellään). Valita niistä yksinkertaisesti paras yhteys käyttöön.

Itselläkin Elisa näyttää 5G kuuluvuutta tänne, mutta todellisuus on 30/15M 4G, mikä on saatavilla. DNA 5G toimii 350/50M
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 516
Viestejä
4 202 080
Jäsenet
70 918
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom