Internet-operaattorien asiakaspalvelun ja nettiyhteyksien taso nykypäivänä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sompi
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
887
Kirjoitan omaa VoIP-pikaviestintä, jossa VoIP toimii UDP-soketeilla, jotka tehdään ns. "NAT hole punching"-tekniikalla, eli pitäisi mennä natistakin läpi. Huomasin, että DNA:n liittymällä ei kuitenkaan ulkoverkon kautta saa palvelimeen yhteyttä, vaan operaattorin NAT ilmeisesti laittaa porttiohjauksen kiinni heti kun soketin toinen pää vaihtuu. Myös torrentit ovat lakanneet toimimasta. Torrenttien seedaaminen natin takaa toimii myös hole punching-periaatteella. Soitin asiasta DNA:n asiakaspalveluun kysyäkseni, onko verkon asetuksiin tehty viime aikoina jotain muutoksia vai onko vikaa omissa laitteissani. Asiakaspalvelussa ei tiedetty tuollaisesta perusasiasta yhtään mitään. Käskettiin soittamaan toiseen firmaan, johon DNA:n tekninen tuki on nykyään ulkoistettu, mutta en soittanut, koska soittaminen maksaa yli kaksi euroa minuutilta.

Vanhempi tuttu tarvitsi riistakameraansa SMTP-asetuksia. Oli soittanut Telian asiakaspalveluun, josta ei ollut osattu myöskään neuvoa tuollaista perusasiaa. Myös Soneralla on "vaativampi" tekninen tuki ulkoistettu toiseen firmaan, johon kyseinen asiakas oli myös soittanut, vaikka minuuttihinnoittelu onkin samaa luokkaa kuin DNA:nkin tapauksessa. Sieltä toisesta firmasta olivat sanoneet SMTP-palvelimen olevan "smtp.cmail.com". En kyseisestä domainista löytänyt Googlella yhtään mainintaa, ja oikeat SMTP-asetukset löytyvät Telian sivuilta, jonka takia vielä enemmän ihmetyttää, etteivät asiakaspalvelusta osanneet niitä neuvoa. Tuolla cmail.com-domainilla ei tietenkään SMTP ollut lähtenyt toimimaan. Telian sivuilla lukevilla asetuksilla sain sen toimimaan, mutta Telian SMTP-palvelin on niin hidas, että kuvilla kestää kymmeniä minuutteja tulla perille.

Olen kirjoittanut tässä harrastuksena myös omaa TCP/IP-pinoa omaan DOS-käyttöliittymään. Kirjoitin sille oman http-palvelinohjelman (joka hostaa tällä hetkellä sivuja osoitteessa http://486servu.dy.fi:8000/). Laitoin reitittimestä ohjeiden mukaan porttiuudelleenohjauksen tuohon retroserverikoneeseen ja ihmettelin, kun ulkoverkosta päin ei siltikään saanut yhteyttä. Jonkin aikaa päätä seinään hakattuani kokeilin porttia 8000 ja se sitten toimikin. Soitin tästäkin DNA:n asiakaspalveluun ja kysyin, että mitä portteja nykyään on kiinni ja milloin ne on laitettu kiinni, koska aiemmin olen pitänyt DNA:n liittymässä palvelinta ihan portissa 80. Asiakaspalvelija ei tiennyt tuostakaan yhtään mitään, vaan käski soittamaan siihen yli kaksi euroa minuutilta maksavaan tekniseen tukeen, josta tuskin tietäisivät asiaa yhtään sen paremmin. Lopulta sain irkissä linkin DNA:n sivuilla olevaan listaan, jossa lukee ne suljetut portit. Kyseinen lista ei muuten löydy Googlella, koska se on "javascript-painikkeen" takana ja avautuu eräänlaiseksi popupiksi siihen sivun päälle.

Tilanne siis alkaa jo olla se, että monet perusasiatkaan kuten torrentit tai mitkään muutkaan p2p-protokollat eivät toimi, koska operaattorit ovat säätäneet NAT-laitteidensa asetukset niin tiukalle. DNA:lla on blokattu kaikki alle 1024:n olevat portit sisäänpäin, mikä tarkoittaa sitä, että noin joka kuudeskymmeneskuudes TCP-kättely epäonnistuu, jos paikallinen TCP-pino ei rajaa noita portteja pois asiakasporttia arpoessaan. Myös tiettyjä ylempiä portteja on blokattu ilmeisesti siksi, että jossain paskassa kuluttajalaitteessa on ollut kyseistä porttia käyttävään protokollaan liittyvä tietoturva-aukko. Rajoituksia alkaa jo olla niin paljon, että sillä alkaa olla tuntuvaa vaikutusta internet-yhteyksien toimivuuteen.

Ja tuo asiakaspalvelun taso on jotain aivan käsittämätöntä. Eikö niitä asiakaspalveluita ollenkaan itseään häiritse tieto siitä, että eivät tajua yhtään mitään työhönsä liittyvistä asioista? Mikseivät sivistä itseään edes perusasioista, kun kovin paljoa opeteltavaa ei siinä kuitenkaan olisi? Minkälaisella koulutuksella sinne asiakaspalveluun pääsee, kun edes siellä "edistyneemmässä" asiakaspalvelussa ei osata vastata helppoihinkaan kysymyksiin, jotka voisi tarkistaa työnantajan nettisivuilta, jos ei muuten tiedä? Onko nykyään vain normaalia vain "tehdä työtänsä" tajuamatta asiasta varsinaisesti mitään?
 
Viimeksi muokattu:
Yliarviot sen minkälaiset ihmiset tuonne vikapalveluihin yleensä soittelevat. Teknisesti valveutuneelle ihmiselle tuntuu tyhmältä että aspasta ehdotetaan että tarkista kytkennät, uudelleenkäynnistä modeemi, yms... Mutta nämä ovat niitä neuvoja joilla suurin osa vikatilanteista korjaantuu. Näiden neuvojen antamiseen ei kovin ihmeellistä eksperttiä, ekspertin palkalla, kannata palkata.

Sitä en kiellä etteikö asiakaspalvelusta pitäisi löytyä eri tasoja joista löytyisi sitten asiantuntevaakin palvelua. Tuo palvelun ulkoistamisen ryöstöhintaisiin palvelunumeroihin on kyllä väärin.
 
Aloittaja sanoo kirjoittaneensa oman "TCP/IP-pinon omaan DOS-käyttöliittymään" tekeillä olevan oman VoiP-pikaviestimen lisäksi ja sitten seuraavassa kappaleessa kerrotaan miten joku ohjesivu ei löydy Googlen kautta, koska se on "javascript-painikkeen" takana ja avautuu eräänlaiseksi popupiksi siihen sivun päälle". Joku tässä ei nyt osu kohdalleen. :D

Ja kyllä, asiakaspalvelu on matalimmalla tasolla yleensä aika heikkoa. Silä tasolla palvellaan niiden useimmiten soittelevien asiakkaiden tarpeita. Nettiyhteyksien tasoon tuolla ei ole vaikutusta, eli sitä saa mitä tilaa ja tilausvaiheessa pitäisi myös ymmärtää kysellä sellainen liittymä millä saa omat tarpeet hoidettua.
 
Aloittaja sanoo kirjoittaneensa oman "TCP/IP-pinon omaan DOS-käyttöliittymään" tekeillä olevan oman VoiP-pikaviestimen lisäksi ja sitten seuraavassa kappaleessa kerrotaan miten joku ohjesivu ei löydy Googlen kautta, koska se on "javascript-painikkeen" takana ja avautuu eräänlaiseksi popupiksi siihen sivun päälle". Joku tässä ei nyt osu kohdalleen. :D
Mikä tuossa on ihmeellistä? Hakukoneilla on hankaluuksia indeksoida tuollaisia asioita, jotka eivät lue sivulla kun sivu ladataan, vaan tulevat näkyviin vasta kun klikkaa jotain javascript-kikkaretta. Ylipäätään nuo javascriptillä tökityt elementit ovat hakukoneille hankalia, vaikka latautuisivat automaattisesti.

Todella huonoa suunnitteluahan nuo DNA:n sivut ovat kaikin puolin, ja internet-operaattorilta pitäisi kyllä löytyä asiantuntemusta ja taitoja tehdä parempaa.

Ja kyllä, asiakaspalvelu on matalimmalla tasolla yleensä aika heikkoa. Silä tasolla palvellaan niiden useimmiten soittelevien asiakkaiden tarpeita. Nettiyhteyksien tasoon tuolla ei ole vaikutusta, eli sitä saa mitä tilaa ja tilausvaiheessa pitäisi myös ymmärtää kysellä sellainen liittymä millä saa omat tarpeet hoidettua.
Mutta kun niitä nettiyhteyksien ominaisuuksia muutellaan sitten jälkeenpäinkin huonommaksi, eli todellakaan ei välttämättä saa sitä mitä tilaa, ainakaan pitkäksi aikaa. Eikä sieltä tilatessa edes osata kertoa oikein mitään nettiyhteyden ominaisuuksia väärin, vaan joutuu aina suhtautumaan niin, että ostaa sikaa säkissä ja palauttaa sitten jos tilattu tuote (=nettiyhteys) ei ollutkaan sitä mitä piti. Tällä hetkellä tiettyjä ominaisuuksia ei saa miltään palveluntarjoajalta yksityisasiakkaana.
 
Voiko tähän muuta suositella kuin että vaihda operaattoria. Telia + yhteyspiste (plus).

Nettiyhteyksien ominaisuuksien muuttamisesta varmaan löytyy sopimuksessa tai siinä viitattavissa palveluehdoissa lauseke. Toki eihän kukaan koskaa sellaisia lue.
 
Onhan tuo kyllä käsittämätöntä, että 1) DNA:lla on tuollaisia porttirajoituksia IPv4:lle (ei kuitenkaan IPv6:lle) ja että 2) näitä ei ole esillä missään järkevässä paikassa, ainoastaan web-sivun html dialog -koodissa, joihin nettiliittymän sopimuksen erityisehdoissa (+ liikkuva) epämääräisesti viitataan.

<h2>Liikkuva laajakaista</h2>

<h3>Yhteysosoitteet ja&nbsp;IP-osoitteet&nbsp;</h3>

<p>Kaikki DNA:n Liikkuva Laajakaista -liittymät ja näin ollen myös DNA:n mokkulat toimitetaan ns. osoitteenmuunnoksella (NAT). Jos liittymäsi ja päätelaitteesi toimivat hyvin, sinun ei tarvitse tehdä mitään muutoksia. Jos tarvitset julkisen IPv4-osoitteen, tämä onnistuu helposti vaihtamalla päätelaitteen APN asetuksia. Julkista IPv4:tä voidaan tarvita esimerkiksi kotiserverin, peliserverin tai turvakameroiden kanssa.</p>

<p>Oletuksena joulukuusta 2016 lähtien päällä oleva NAT-osoitteenmuunnosta käyttävä APN-yhteyspiste&nbsp;on:<br>
<strong>internet</strong><br>
(Sisältää yhden NAT-osoitemuunnetun, vaihtuvan IPv4-osoitteen ja yhden julkisen vaihtuvan 64-bittisen IPv6-verkon.)</p>

<p>Saadaksesi käyttöön julkisen IPv4-osoitteen sinun on vaihdettava päätelaitteeseen (mokkula, mobiilireititin, SIM-kortillinen kamera, jne.) seuraava APN-yhteyspiste:<br>
<strong>julkinen.dna.fi</strong><br>
(Sisältää yhden julkisen, vaihtuvan IPv4-osoitteen ja yhden julkisen, vaihtuvan 64-bittisen IPv6-verkon.)</p>

<p>Jos liittymäsi on hankittu ennen joulukuuta 2016, sillä voi olla käytössä alla oleva APN-yhteysosoite, mikä antaa edelleen julkisen IPv4-osoitteen:<br>
<strong>data.dna.fi</strong><br>
(Sisältää yhden julkisen, vaihtuvan IPv4-osoitteen ja yhden julkisen, vaihtuvan 64-bittisen IPv6-verkon.)</p>

<h4>HUOM!</h4>

<p>Suositeltu APN<strong> </strong>on aina<strong> data.dna.fi</strong>&nbsp;silloin,&nbsp;kun mokkulassa on yritysliittymä ja&nbsp;kuluttajaliittymissä, kun liittymä on hankittu ennen joulukuuta 2016.</p>

<h3>Sallitut portit</h3>

<p>NAT-osoitteenmuunnosta IPv4 puolella käyttävillä liittymillä voidaan käyttää sovelluksia, jotka avaavat itse yhteyden Internetissä sijaitsevaan palvelimeen päin (esimerkiksi: http(s), telnet, ssh, irc, ftp).</p>

<p>Julkisia IPv4- ja IPv6-osoitteita käytettäessä liikennettä rajoitetaan seuraavasti:<br>
(Huom. myös NAT-liittymissä IPv6 on julkinen)</p>

<p>Estetyt TCP-portit (IPv4):</p>

<ul>
<li>25 UL (Katso tarkennus alta)</li>
<li>1-499 DL</li>
<li>501-1023 DL</li>
<li>7547 UL/DL</li>
</ul>

<p>Estetyt UDP-portit (IPv4):</p>

<ul>
<li>1-122&nbsp;DL</li>
<li>124-258 DL</li>
<li>260-499 DL</li>
<li>501-1023 DL</li>
<li>1900 DL</li>
</ul>

<p>Estetyt portit (IPv6):</p>

<ul>
<li>25 UL (TCP) (Katso tarkennus alta)</li>
<li>53 DL (UDP)</li>
<li>1900 DL (UDP)</li>
<li>7547 UL/DL (TCP)</li>
</ul>

<p>Lähtevä sähköpostiliikenne (SMTP)-liikenne liittymästä porttiin 25 on sallittu vain DNA:n omille SMTP-palvelimille Viestintäviraston määräyksen mukaan.</p>

<p>UL tarkoittaa päätelaitteelta Internetiin suuntautuvaa liikennettä ja DL Internetistä päätelaitteelle suuntautuvaa liikennettä.</p>

<p>Palvelinosoitteet:</p>

<ul>
<li>DNA:n SMTP-sähköpostipalvelimen osoite on smtp.dnainternet.fi</li>
<li>DNA:n NTP-aikapalvelimen osoite on ntp.dnainternet.fi</li>
<li>DNA:n DNS-nimipalvelimien IPv4-osoitteet: 62.241.198.245 ja 62.241.198.246</li>
<li>DNA:n DNS-nimipalvelimien IPv6-osoitteet: 2001:14b8:1000::1 ja 2001:14b8:1000::2</li>
</ul>
 
Viimeksi muokattu:
Tilanne siis alkaa jo olla se, että monet perusasiatkaan kuten torrentit tai mitkään muutkaan p2p-protokollat eivät toimi, koska operaattorit ovat säätäneet NAT-laitteidensa asetukset niin tiukalle. DNA:lla on blokattu kaikki alle 1024:n olevat portit sisäänpäin,
Ei, ja juu.

Ilmeisesti jonkin mobiiliittymän perään palvelimia virittelet, operaattoreilta löytyy niihin paremmin sopivia tuotteita.

Eli jos tarpeesi ovat vaativammat, niin joku toinen liittymä käyttöön.

Siinä toki samaa mieltä että DNA mobiiliittymien estot ei kuulu internetyhteyksiin.

Operaattorien sähköposti palveluiden palvelin asetukset on yleensä heidän nettisivuilla, toki ongelmana on että muuttelevat sivujaa ja tekevät tiedontavoittamisen vaikeammaksi.

Tänäpäivänä jokaisen internetytheyden ilmank kirjautumista toimiva SMTP palvelu ei ole mikään itsestään selvyys eikä yhteyteen välttämättä kuuluu minkäänlaista sähköpostipalvelua (edes kirjautumalla).

Sähköpostipalveluita saa toki vapailta markkinoilta, mutta vanhojen laitteiden / ohjelmistojen kanssa niiden toimimaan saaminen voi olla haasteellista, mitä ei helpota esim aina vain tikkenevat kirjautumisvaatimukset.
 
Eikö DNA oo blokannu <1024 vaikka ja kuinka kauan? Muistelen ainakin aikaa yli 5v takaa kun oli DNA liittymä testissä ja portit oli blokattuna jo silloin.

Nykyisin asuinpaikan takia joutui ottamaan DNA (ethernet seinästä vaiko mobiili ei tarttenu kauaa miettiä). Tosin on yritysliittymä koska työnantajan maksaa jossa kaikki portit auki muutamaa yksittäistä porttia lukuunottamatta jotka kyllä löytyy Googlella aivan ongelmitta. Kuluttajaliittymien suljettuja portteja ei tosin tainnut löytyä ihan tuosta vaan.

Itse aiheeseen. DNA on surkein firma minkä kanssa ollut koskaan tekemisissä. Nettisivut aivan karseat käyttää, liittymien hallinta todella hankalaa (tyyliin soita joka asiasta) sekä liikkeissä ollut aina jonoa minimissään 30 min jos sellaisessa joutunut asioimaan ja sielläkin aina joutuvat soittelemaan jonnekki hevon kuuseen vahvistaakseen jotain.
 
Onhan tuo kyllä käsittämätöntä, että 1) DNA:lla on tuollaisia porttirajoituksia IPv4:lle (ei kuitenkaan IPv6:lle) ja että 2) näitä ei ole esillä missään järkevässä paikassa, ainoastaan web-sivun html dialog -koodissa, joihin nettiliittymän sopimuksen erityisehdoissa (+ liikkuva) epämääräisesti viitataan.

Etenkin kun tuolla vielä sanotaan, että julkista ip-osoitetta voi tarvita esim. kotiserverin, peliserverin tai valvontakameroiden takia. Eivät ne servut ja valvontakameroiden http-etäohjaukset sitten kuitenkaan toimi sillä julkisella IP-osoitteellakaan, koska sattuvat käyttämään nimenomaan noita portteja.

Eikä sille porttien blokkaamiselle ole yhtään mitään perusteita muutenkaan. Mutta vastausta ei siihen saa, että miksi niin tehdään.

Ei, ja juu.

Ilmeisesti jonkin mobiiliittymän perään palvelimia virittelet, operaattoreilta löytyy niihin paremmin sopivia tuotteita.

Suureen osaan Suomea ei ole enää moneen vuoteen saanut kiinteitä nettiliittymiä, koska puhelinoperaattorit ovat alkaneet myydä yhteisillä rahoilla aikanaan rakennettua lankapuhelinverkkoa romukupariksi.
 
Viimeksi muokattu:
Etenkin kun tuolla vielä sanotaan, että julkista ip-osoitetta voi tarvita esim. kotiserverin, peliserverin tai valvontakameroiden takia. Eivät ne servut ja valvontakameroiden http-etäohjaukset sitten kuitenkaan toimi sillä julkisella IP-osoitteellakaan, koska sattuvat käyttämään nimenomaan noita portteja.

Eikä sille porttien blokkaamiselle ole yhtään mitään perusteita muutenkaan. Mutta vastausta ei siihen saa, että miksi niin tehdään.



Suureen osaan Suomea ei ole enää moneen vuoteen saanut kiinteitä nettiliittymiä, koska puhelinoperaattorit ovat alkaneet myydä yhteisillä rahoilla aikanaan rakennettua matkapuhelinverkkoa romukupariksi.
Tässä viimeisessä lauseessa on kyllä nyt joku ajatusvirhe vai mikä matkapuhelinverkko kyseessä on.

Lisäksi ne http ohjaukset voi yleensä reitittimen port forwardista vaihtaa joksikin muuksi ulkoiseksi portiksi jos jostain syystä itse laite ei anna vaihtaa porttia. Muutenkin suosittelen käyttämään VPNnää jos jostain ohjauksista on kyse.
 
Etenkin kun tuolla vielä sanotaan, että julkista ip-osoitetta voi tarvita esim. kotiserverin, peliserverin tai valvontakameroiden takia. Eivät ne servut ja valvontakameroiden http-etäohjaukset sitten kuitenkaan toimi sillä julkisella IP-osoitteellakaan, koska sattuvat käyttämään nimenomaan noita portteja.
DNA sulut on miten sen nyt sanoisi , tyhmiä.

Jonkin valvontakameran http etäohjous, palomuuri reittimessä saat ne portit ohjattua kohdilleen, jos kamerassa kiinteä portti. mutta se viittaa lähinnä tilanteeseen jossa sitä kameraa tuskin julkiseen nettiin muutenkaan laittaisit.

Suureen osaan Suomea ei ole enää moneen vuoteen saanut kiinteitä nettiliittymiä, koska puhelinoperaattorit ovat alkaneet myydä yhteisillä rahoilla aikanaan rakennettua lankapuhelinverkkoa romukupariksi.
No se vähän eriasia, mobiilia saa ja jos DNA palvelut ei tyydytä, niin Elisa tai Telia. Toki DNAltakin löytyy mobiilipalveluita joissa onnistuu enemmän, mutta yksittäisiin kuluttajatarpeisiin, vaihda operaattoria.

Yhteisverkon alueella ei edes kyse peitosta.

Tai tunneloi jonkin välipalvelimen kautta, ehkä samalla voi sitä palomuuria hoidella.


Ja, siis kritisoi operaattorrille että miksi myyvät nettiliittyminä liittymiä mitkä ovat vajaita yhteyksiä, osittain estettyjä.
 
Ja, siis kritisoi operaattorrille että miksi myyvät nettiliittyminä liittymiä mitkä ovat vajaita yhteyksiä, osittain estettyjä.

Mihin tuosta voi kritisoida? Ei operaattoreilla ole oikein mitään tuollaista palautetta vastaanottavaa tahoa. Ylipäätään vaikuttaa siltä, että siellä vain tehdään ilman mitään asiantuntemusta jotain nettiyhteyksiin vaikuttavia päätöksiä ja kukaan ei oikein ole mitenkään vastuussa koko prosessista. Varmaan jotkut keskijohdon pukumiehet siellä sanelevat mielivaltaisia käskyjä räkkiapinoille sen mukaan, mitä ovat kokouksissaan keksineet.
 
Mihin tuosta voi kritisoida? Ei operaattoreilla ole oikein mitään tuollaista palautetta vastaanottavaa tahoa.
Asiakaspalvelu, palautekanavat, myyjät (no lähinnä silloin kun yrittävät myydä).

Toki DNAlla on nuo portit mobiilissa olleet suljettua ties kuinkapitkään, mutta kannattaa heitä siitä silti muistuttaa. Oli syys sitten tekninen tai vain työjonossa, korjataajn joskus (tai vain tietoinen päätös), niin ilman palautetta pian luulevat että ei väliä.

Onhan konserni jopa nostamassa kiinteiden yhteyksien paluunopeuksia.

Jos DNA myyntitykit kauppaa mobiilipohjaisia yhteyksiä, niin olla kovasti kiinnostunut ja ennen kauppa asiallisesti kysyä onko portit vielä suljettu...

Ja tietenkin neuvoa ystäviä, toimiin myyntilanteissa samoin.

Jos myydään internetyhteyttä, joka toimii vain osittain, niin tiukan harrastajan mielestä myyjän pitäisi kertoa oleellisesta puutteesta myyntitilanteessa, no päänaukominen ei koulutettu myyjää hetkeuta, mutta menetetty kauppa harmittaa.

Edit:
Asiakaspalvelun kuormittaminen, reklamaatiota on toki tapa kiusata.
 
Etenkin kun tuolla vielä sanotaan, että julkista ip-osoitetta voi tarvita esim. kotiserverin, peliserverin tai valvontakameroiden takia. Eivät ne servut ja valvontakameroiden http-etäohjaukset sitten kuitenkaan toimi sillä julkisella IP-osoitteellakaan, koska sattuvat käyttämään nimenomaan noita portteja.

Eikä sille porttien blokkaamiselle ole yhtään mitään perusteita muutenkaan. Mutta vastausta ei siihen saa, että miksi niin tehdään.


Mihin tuosta voi kritisoida? Ei operaattoreilla ole oikein mitään tuollaista palautetta vastaanottavaa tahoa. Ylipäätään vaikuttaa siltä, että siellä vain tehdään ilman mitään asiantuntemusta jotain nettiyhteyksiin vaikuttavia päätöksiä ja kukaan ei oikein ole mitenkään vastuussa koko prosessista. Varmaan jotkut keskijohdon pukumiehet siellä sanelevat mielivaltaisia käskyjä räkkiapinoille sen mukaan, mitä ovat kokouksissaan keksineet.

Jos portteja ja protokollia blokkaillaan kovin aggressiivisesti, Viestintävirastolta voisi varovasti tiedustella, onko tällainen OK.



Ketjun yleiseen aiheeseen liittyen uutinen vuodelta 2013 :smoke:

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2013041816917689
Kuluttajaviraston Kuluttaja-lehden mukaan mistään muusta yrityksistä ei valiteta niin paljon kuin Sonerasta, Elisasta ja DNA:sta.
 
Yhden ison operaattorin aspassa työskennelly yli puoli vuosikymmentä ja voin vannoa että siellä ei ketään motivoitu tutustumaan tekniikkaan millään tasolla. Myyntikirjallisuutta, myyntivalmennusta ja myynti sitä sun tätä kyllä tuli joka kanavasta, missä sitten teknisemmät palvelijat ajettiin sukupuuttoon (irtisanoutumaan) paskimmalla mahdollisella palkkauksella ja tilalle sitten palkattiin näitä myyntitykkejä jotka veti tonnin enemmän kuukaudessa liksaa kuin se vikalinjaa tekevä kolleega.

Meininki oli kyllä semmosta että mitään parannusta tuskin on horisontissa.
 
Itsellänikin on ongelma nettiyhteyden kanssa, jota pitää ilmeisesti itse selvitellä - kun asiakaspalvelu, vikailmoitusnumero, asentaja, taikka OmaYhteisö ei tiedä missä vika.

Mulla on kotona Elisan kuituethernetyhteyden perässä kotipalvelin, jossa pyöritän Teamspeak 3 -palvelinta. Käyttäjät ovat samalta paikkakunnalta ja myös Elisan kuituethernetin perässä. Kuitenkin satunnaisesti kellä tahansa käyttäjällä (yksi kerralla tähän asti) ääni katkeaa kesken lauseen, packet loss menee teamspeakin mukaan 100%, kunnes palautuu 5-10sec päästä. Näitä katkoksia tapahtuu 5-10min välein. Samanaikaisesti (katkoksen aikana ja 30min ajalta) molempisuuntainen MTR (ICMP) näyttää 0.0% loss kumpaankin suuntaan joka hypyllä.
Samalla porukalla Hetznerin servulla kaikki toimii OK.
Koitin ohittaa kaikki palomuurini (pfSense) jne ja laitoin erillisen koneen julkisella ip:llä suoraan ethernet-nousuun kiinni - sama ongelma.

Tuolta löytyy vähän tarkemmin kerrottuna ja kuvia ja jotain mukatärkeää dataa, jota olen koittanut kerätä: Kuitu, teamspeak-palvelin ja ailahteleva yhteys (packet loss 100%) | OmaYhteisö

Vinkkejä minulle, tai oikeastaan Elisalle? :D
 
Kannattaa varmaan oskilloskoopilla katsoa, että tuleeko kupariin jostain viereisistä johdoista induktiivista häiriötä. Olisi myös hyvä nähdä jostain ihan verkkokortin vastaanottamat raakapaketit, myös ne, jotka se joutuu hylkäämään viallisina - tätä ei välttämättä näe kaikissa verkkokorteissa mitenkään. Taajuudet siinä lienevät liian korkeita useimmille oskilloskoopeille.
 
@bindi linkin kytkentäinen status tippuu virheen vuoksi uudelleen kättelyyn, joka viivästyy, kunnes virhe linkiltä poistuu. Viallinen kytkentä/kaapeli olis mun eka ajatus.
 
Suomessa erikoisuutena on myös se, että porttiskannaus on oikeuden ennakkopäätöksellä vuonna 1999 kielletty (Tietomurto) ja sitä pidetään törkeän tietomurron yrityksenä. Sen takia suomalaiset internet-yhteyksien tarjoajat laittavat yhteyden aika nopeasti poikki, jos automatiikka havaitsee porttiskannausta suoritettavan liittymästä. Yritin itse skannata omaa reititintäni ulkoverkosta toisesta liittymästä ja sain heti Elisalta varoitustekstiviestin, jossa uhattiin liittymän sulkemisella, jos liittymästäni suoritettu laiton toiminta (porttiskannaus) ei lopu. Nettiyhteys myös lakkasi toimimasta hetkeksi.

Rikollisiahan tuo porttiskannauksen estäminen ei tietenkään hidasta ollenkaan, koska jostain Kiinasta tehdylle porttiskannaukselle ei suomalainen ISP mahda yhtään mitään. Usein nuo rikollisten tekemät porttiskannaukset muutenkin tehdään botneteillä ja jokaista porttia yritetään eri osoitteesta, joten sitä skannausta on mahdotonta estää, kun mistään yksittäisestä IP-osoitteesta tulevia pakettejakaan ei voi vain tiputtaa. Tuo suomalaisten internet-yhteyden tarjoajien harjoittama porttiskannauksen estäminen siis haittaa vain rehellisiä ihmisiä, jotka yrittävät pitää tietoturvastaan huolta ja olla perillä esim. siitä, mitä portteja se suljetun lähdekoodin paskasoftaa pyörittävä reititin ulkoverkosta kuuntelee.
 
Tuo suomalaisten internet-yhteyden tarjoajien harjoittama porttiskannauksen estäminen siis haittaa vain rehellisiä ihmisiä, jotka yrittävät pitää tietoturvastaan huolta ja olla perillä esim. siitä, mitä portteja se suljetun lähdekoodin paskasoftaa pyörittävä reititin ulkoverkosta kuuntelee.
Ja siitähän ei ole kauhean monia vuosia, kun operaattorit tekivät itse porttiskannausta asiakkaisiin päin
 
@bindi linkin kytkentäinen status tippuu virheen vuoksi uudelleen kättelyyn, joka viivästyy, kunnes virhe linkiltä poistuu. Viallinen kytkentä/kaapeli olis mun eka ajatus.
Mutta mulla ei ole mitään pätkimisiä itselläni (peleissä tms), loss 0.0% kovassakin käytössä, mun ääni ei pätki Hetznerin servulla jne. Ongelma on vain kun yhdistetään muhun sisäänpäin, ja toistaiseksi vain tässä teamspeakissa. Elisa sanoi että virheitä tapahtui yön aikana 2kpl, 5h väliä toisissaan, kun taas teamspeakissa nämä äänipätkimiset tulevat 5-10min välein - ei oikein sovi 1:1 nuo toisiinsa.
 
Yhden ison operaattorin aspassa työskennelly yli puoli vuosikymmentä ja voin vannoa että siellä ei ketään motivoitu tutustumaan tekniikkaan millään tasolla. Myyntikirjallisuutta, myyntivalmennusta ja myynti sitä sun tätä kyllä tuli joka kanavasta, missä sitten teknisemmät palvelijat ajettiin sukupuuttoon (irtisanoutumaan) paskimmalla mahdollisella palkkauksella ja tilalle sitten palkattiin näitä myyntitykkejä jotka veti tonnin enemmän kuukaudessa liksaa kuin se vikalinjaa tekevä kolleega.

Meininki oli kyllä semmosta että mitään parannusta tuskin on horisontissa.
Kysyin taannoin Elisalta osoitteen vaihtoa asiakastietoihin, kun siihen ei pystynyt itse vaikuttamaan ja Elisan "automaattinen haku väestörekisteristä" oli missannut täysin muuton uuteen luukkuun. Osoitteen sai kyllä näppärästi vaihdettua oikeaksi alle minuutissa, mutta haluaisitkos kasvattaa sen 18e/kk puhelinlaskusi tabletilla, elisaviihteellä, tietoturvapaketilla sun muulla paskakikkareella lähemmäs 60e/kk koska nyt olis hei oikein etuasiakkaan erikoistarjouksia?
 
Eikö DNA oo blokannu <1024 vaikka ja kuinka kauan? Muistelen ainakin aikaa yli 5v takaa kun oli DNA liittymä testissä ja portit oli blokattuna jo silloin.

Ei.


Oli ihan ensimmäinen hakutulos kun etsin "dna kotipalvelimen pito"...

En tiedä AP:n tapauksesta mutta myöhempi esimerkki mobiililiittymistä, aika itsestäänselvästi on ollut iät ja ajat että mobiililiittymillä ei välttämättä pysty ylläpitämään mitään palvelimia. Mahdollisesti pystyy jos maksaa lisäpalvelusta, ihan ISP kohtaista toimivuus.
 
Eipä tuollaisella 10-30e/kk haarukassa olevalla liittymällä mitään ammattilaisen tuntiliksaa kateta..

Samoin IPv4 osoitteet ovat RIRreiltä olleet loppu jo pari vuotta, joten tuohon NAT touhuun ei ole tulossa mitään helpotusta vaan vaikeammaksi menee ennen todella aletaan siirtyä IPv6 päälle. IPv4 osoitteen markkinahinta pyörii jo tuossa 30$ hujakoilla niin ei niitä kannata haaskata mihinkään kympin mobiililiittymiin: IPv4 Transfer Pricing
 
Itellä alkoi maanantaina tökkiä huolella DNA 4g 300mb,parhaimilliaan dl alle megan. Otin yhteyttä ja asentajakin soitteli seuraavana päivänä ja vikaa ei löydy,mutta netti tökki edelleen. No yrittänyt sitten tapella reitittimen kanssa. Ja koitin huvin vuoksi ottaa dhcp pois päältä ja yllätys netti alkoi toimimaan. DHCP asetuksista oli vielä valittuna että operattorin palvelun mukaan ja dna:lta ei sanottu mitään.
 
Minullakin on nyt viime päivinä toisinaan ollut DNA:n mobiiliverkon kautta toimiva netti todella hidas, mutta olen laittanut sen normaalin vaihtelun piikkiin. Kyllähän se aina välillä alle megabitin kaistanleveyksissä käy ja latenssit ovat tosi pitkiä.
 
Itellä tää oli nyt ensimmäinen kerta mitä muistan.Ehkä sitten pitkään oli vaan hyvä tuuri.
 
Itellä alkoi maanantaina tökkiä huolella DNA 4g 300mb,parhaimilliaan dl alle megan. Otin yhteyttä ja asentajakin soitteli seuraavana päivänä ja vikaa ei löydy,mutta netti tökki edelleen. No yrittänyt sitten tapella reitittimen kanssa. Ja koitin huvin vuoksi ottaa dhcp pois päältä ja yllätys netti alkoi toimimaan. DHCP asetuksista oli vielä valittuna että operattorin palvelun mukaan ja dna:lta ei sanottu mitään.
DHCP ei vaikuta verkon nopeuteen mitenkään. Se on palvelu, joka jakaa osoitteita laitteille ja sillä siisti. Ainoa syy miksi tuo olisi voinut vaikuttaa, on se että muutos saattoi aiheuttaa reitittimessä uudelleenkäynnistyksen, joka sitten korjasi jotain muita jumeja siellä softassa. Jos sinulla ei ole nyt DHCP päällä, niin verkossasi olevat koneet hukkaavat yksi kerrallaan osoitteensa ja lakkaavat kokonaan toimimasta (jos et ole käyttänyt niissä staattisia osoitteita).
 
Sitä itsekin ajattelin ja vieläkin ihmettelen. Mutta ehkä asuksen softassa on joku bugi. Koska kaikki toimii ilman sitä vaikka ei pitäisi.
 
DNAlla "hyvä" meininki asiakaspalvelussaan

1) Laskun sisältävässä sähköpostiviestissä sanotaan, että "älä vastaa tähän sähköpostiviestiin, emme käsittele tähän osoitteeseen tulevia viestejä.

Siellä ei kuitenkaan sanota mitään muutakaan osoitetta, DNA ei siis OLLENKAAN ota vastaan palautetta sähköpostilla.

DNAn asiakaspalvelun sivulla.

"Aloita chat ma-pe 8.00 - 21.00 & la 9.00 - 17.00"

Tuosta kun kliikkaa (maanantaina klo 10.43) niin tulee

dna sanoi:
Chat asiakaspalveluamme ei ole juuri nyt saatavilla. Palvelemme sinua arkisin klo 8-21 ja lauantaisin klo 9-17. Mikäli asioit palveluaikanamme, yritä hetken kuluttua uudelleen.

10:43
Keskustelu lopetettu

Seuraava optio on "Varaa soittoaika"
Siitä kun painaa niin eka vapaa soittoaika on torstaille, kolmen päivän päähän.


Kolmantena optina on "Soita meille" . pitää varmaan kokeilla, mutta voi olla aika pitkä jonotusaika, en kuitenkaan ehtisi ennen kuin 10min päästä alkaa etäpalaveri töissä joten nyt ei ehdi.

Neljäntenä optiona on harmaana "Lähetä viesti. Viestin lähettäminen on toistaiseksi poissa käytöstä. Pahoittelemme! "


Oi kunpa kaikki siihen telemarkkinointiin tuhlattu aika ja raha käytettäisiin siihen, että hoidettaisiin asiakaspalvelua.


Elisan puhelinmyynti tosin sentään palveli siinä, että kun muuton jälkeen en ollut saanu aikaiseksi sulkea vanhan kämpän nettiä, ja pari kk sitten yrittivät kaupata minulle jotain, onnistuin puhelinmyyjälle sanomaan että en tarvi mitään, mutta minulla on turhana yksi palvelunne ja lopettaisin sen, ja puhelinmyyjä suostui jopa ottamaan ylös soittopyynnön että seuraavana päivänä tjsp soitti asiakaspalveluhenkilö jonka kautta sain minulle turhan nettiliittymän suljettua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom