Kirjoitan omaa VoIP-pikaviestintä, jossa VoIP toimii UDP-soketeilla, jotka tehdään ns. "NAT hole punching"-tekniikalla, eli pitäisi mennä natistakin läpi. Huomasin, että DNA:n liittymällä ei kuitenkaan ulkoverkon kautta saa palvelimeen yhteyttä, vaan operaattorin NAT ilmeisesti laittaa porttiohjauksen kiinni heti kun soketin toinen pää vaihtuu. Myös torrentit ovat lakanneet toimimasta. Torrenttien seedaaminen natin takaa toimii myös hole punching-periaatteella. Soitin asiasta DNA:n asiakaspalveluun kysyäkseni, onko verkon asetuksiin tehty viime aikoina jotain muutoksia vai onko vikaa omissa laitteissani. Asiakaspalvelussa ei tiedetty tuollaisesta perusasiasta yhtään mitään. Käskettiin soittamaan toiseen firmaan, johon DNA:n tekninen tuki on nykyään ulkoistettu, mutta en soittanut, koska soittaminen maksaa yli kaksi euroa minuutilta.
Vanhempi tuttu tarvitsi riistakameraansa SMTP-asetuksia. Oli soittanut Telian asiakaspalveluun, josta ei ollut osattu myöskään neuvoa tuollaista perusasiaa. Myös Soneralla on "vaativampi" tekninen tuki ulkoistettu toiseen firmaan, johon kyseinen asiakas oli myös soittanut, vaikka minuuttihinnoittelu onkin samaa luokkaa kuin DNA:nkin tapauksessa. Sieltä toisesta firmasta olivat sanoneet SMTP-palvelimen olevan "smtp.cmail.com". En kyseisestä domainista löytänyt Googlella yhtään mainintaa, ja oikeat SMTP-asetukset löytyvät Telian sivuilta, jonka takia vielä enemmän ihmetyttää, etteivät asiakaspalvelusta osanneet niitä neuvoa. Tuolla cmail.com-domainilla ei tietenkään SMTP ollut lähtenyt toimimaan. Telian sivuilla lukevilla asetuksilla sain sen toimimaan, mutta Telian SMTP-palvelin on niin hidas, että kuvilla kestää kymmeniä minuutteja tulla perille.
Olen kirjoittanut tässä harrastuksena myös omaa TCP/IP-pinoa omaan DOS-käyttöliittymään. Kirjoitin sille oman http-palvelinohjelman (joka hostaa tällä hetkellä sivuja osoitteessa http://486servu.dy.fi:8000/). Laitoin reitittimestä ohjeiden mukaan porttiuudelleenohjauksen tuohon retroserverikoneeseen ja ihmettelin, kun ulkoverkosta päin ei siltikään saanut yhteyttä. Jonkin aikaa päätä seinään hakattuani kokeilin porttia 8000 ja se sitten toimikin. Soitin tästäkin DNA:n asiakaspalveluun ja kysyin, että mitä portteja nykyään on kiinni ja milloin ne on laitettu kiinni, koska aiemmin olen pitänyt DNA:n liittymässä palvelinta ihan portissa 80. Asiakaspalvelija ei tiennyt tuostakaan yhtään mitään, vaan käski soittamaan siihen yli kaksi euroa minuutilta maksavaan tekniseen tukeen, josta tuskin tietäisivät asiaa yhtään sen paremmin. Lopulta sain irkissä linkin DNA:n sivuilla olevaan listaan, jossa lukee ne suljetut portit. Kyseinen lista ei muuten löydy Googlella, koska se on "javascript-painikkeen" takana ja avautuu eräänlaiseksi popupiksi siihen sivun päälle.
Tilanne siis alkaa jo olla se, että monet perusasiatkaan kuten torrentit tai mitkään muutkaan p2p-protokollat eivät toimi, koska operaattorit ovat säätäneet NAT-laitteidensa asetukset niin tiukalle. DNA:lla on blokattu kaikki alle 1024:n olevat portit sisäänpäin, mikä tarkoittaa sitä, että noin joka kuudeskymmeneskuudes TCP-kättely epäonnistuu, jos paikallinen TCP-pino ei rajaa noita portteja pois asiakasporttia arpoessaan. Myös tiettyjä ylempiä portteja on blokattu ilmeisesti siksi, että jossain paskassa kuluttajalaitteessa on ollut kyseistä porttia käyttävään protokollaan liittyvä tietoturva-aukko. Rajoituksia alkaa jo olla niin paljon, että sillä alkaa olla tuntuvaa vaikutusta internet-yhteyksien toimivuuteen.
Ja tuo asiakaspalvelun taso on jotain aivan käsittämätöntä. Eikö niitä asiakaspalveluita ollenkaan itseään häiritse tieto siitä, että eivät tajua yhtään mitään työhönsä liittyvistä asioista? Mikseivät sivistä itseään edes perusasioista, kun kovin paljoa opeteltavaa ei siinä kuitenkaan olisi? Minkälaisella koulutuksella sinne asiakaspalveluun pääsee, kun edes siellä "edistyneemmässä" asiakaspalvelussa ei osata vastata helppoihinkaan kysymyksiin, jotka voisi tarkistaa työnantajan nettisivuilta, jos ei muuten tiedä? Onko nykyään vain normaalia vain "tehdä työtänsä" tajuamatta asiasta varsinaisesti mitään?
Vanhempi tuttu tarvitsi riistakameraansa SMTP-asetuksia. Oli soittanut Telian asiakaspalveluun, josta ei ollut osattu myöskään neuvoa tuollaista perusasiaa. Myös Soneralla on "vaativampi" tekninen tuki ulkoistettu toiseen firmaan, johon kyseinen asiakas oli myös soittanut, vaikka minuuttihinnoittelu onkin samaa luokkaa kuin DNA:nkin tapauksessa. Sieltä toisesta firmasta olivat sanoneet SMTP-palvelimen olevan "smtp.cmail.com". En kyseisestä domainista löytänyt Googlella yhtään mainintaa, ja oikeat SMTP-asetukset löytyvät Telian sivuilta, jonka takia vielä enemmän ihmetyttää, etteivät asiakaspalvelusta osanneet niitä neuvoa. Tuolla cmail.com-domainilla ei tietenkään SMTP ollut lähtenyt toimimaan. Telian sivuilla lukevilla asetuksilla sain sen toimimaan, mutta Telian SMTP-palvelin on niin hidas, että kuvilla kestää kymmeniä minuutteja tulla perille.
Olen kirjoittanut tässä harrastuksena myös omaa TCP/IP-pinoa omaan DOS-käyttöliittymään. Kirjoitin sille oman http-palvelinohjelman (joka hostaa tällä hetkellä sivuja osoitteessa http://486servu.dy.fi:8000/). Laitoin reitittimestä ohjeiden mukaan porttiuudelleenohjauksen tuohon retroserverikoneeseen ja ihmettelin, kun ulkoverkosta päin ei siltikään saanut yhteyttä. Jonkin aikaa päätä seinään hakattuani kokeilin porttia 8000 ja se sitten toimikin. Soitin tästäkin DNA:n asiakaspalveluun ja kysyin, että mitä portteja nykyään on kiinni ja milloin ne on laitettu kiinni, koska aiemmin olen pitänyt DNA:n liittymässä palvelinta ihan portissa 80. Asiakaspalvelija ei tiennyt tuostakaan yhtään mitään, vaan käski soittamaan siihen yli kaksi euroa minuutilta maksavaan tekniseen tukeen, josta tuskin tietäisivät asiaa yhtään sen paremmin. Lopulta sain irkissä linkin DNA:n sivuilla olevaan listaan, jossa lukee ne suljetut portit. Kyseinen lista ei muuten löydy Googlella, koska se on "javascript-painikkeen" takana ja avautuu eräänlaiseksi popupiksi siihen sivun päälle.
Tilanne siis alkaa jo olla se, että monet perusasiatkaan kuten torrentit tai mitkään muutkaan p2p-protokollat eivät toimi, koska operaattorit ovat säätäneet NAT-laitteidensa asetukset niin tiukalle. DNA:lla on blokattu kaikki alle 1024:n olevat portit sisäänpäin, mikä tarkoittaa sitä, että noin joka kuudeskymmeneskuudes TCP-kättely epäonnistuu, jos paikallinen TCP-pino ei rajaa noita portteja pois asiakasporttia arpoessaan. Myös tiettyjä ylempiä portteja on blokattu ilmeisesti siksi, että jossain paskassa kuluttajalaitteessa on ollut kyseistä porttia käyttävään protokollaan liittyvä tietoturva-aukko. Rajoituksia alkaa jo olla niin paljon, että sillä alkaa olla tuntuvaa vaikutusta internet-yhteyksien toimivuuteen.
Ja tuo asiakaspalvelun taso on jotain aivan käsittämätöntä. Eikö niitä asiakaspalveluita ollenkaan itseään häiritse tieto siitä, että eivät tajua yhtään mitään työhönsä liittyvistä asioista? Mikseivät sivistä itseään edes perusasioista, kun kovin paljoa opeteltavaa ei siinä kuitenkaan olisi? Minkälaisella koulutuksella sinne asiakaspalveluun pääsee, kun edes siellä "edistyneemmässä" asiakaspalvelussa ei osata vastata helppoihinkaan kysymyksiin, jotka voisi tarkistaa työnantajan nettisivuilta, jos ei muuten tiedä? Onko nykyään vain normaalia vain "tehdä työtänsä" tajuamatta asiasta varsinaisesti mitään?
Viimeksi muokattu: