Intelin uudet näytönohjainajurit ohittavat OEM-valmistajien "lukot"

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Intel on julkaissut uudet ajurit integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Erityisen merkittävän julkaisusta tekee se, että kyseessä on "lukitsemattomat" DCH-ajurit jotka asentuvat kaikille tuetuille läppäreille riippumatta valmistajalukoista.
Useat kannettavien valmistajat estävät Intelin geneeristen näytönohjainajureiden asentamisen vedoten kannettavan kustomointeihin ja optimointeihin, joihin muokatut ajurit vaikuttavat.

 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
782
Intel on julkaissut uudet ajurit integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Erityisen merkittävän julkaisusta tekee se, että kyseessä on "lukitsemattomat" DCH-ajurit jotka asentuvat kaikille tuetuille läppäreille riippumatta valmistajalukoista.
Useat kannettavien valmistajat estävät Intelin geneeristen näytönohjainajureiden asentamisen vedoten kannettavan kustomointeihin ja optimointeihin, joihin muokatut ajurit vaikuttavat.

Mitkähän ovat niitä tuettuja läppäreitä? Ei asennu mun Asus läppäriin jossa prossuna 8250U.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 210
Täytyy työläppäriin kokeilla kyllä, jos vaikka jotain marginaalista tehohyötyä tulisi.

Eihän tämä koneen pahimpaan pullonkaulaan työkäytössä eli todella käsittämättömän hitaaseen prossuun vaikuta, mutta jos edes antaa marginaalista buustia näytönohjaimelle niissä ohjelmissa jotka sitä osaa hyödyntää.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Mitkähän ovat niitä tuettuja läppäreitä? Ei asennu mun Asus läppäriin jossa prossuna 8250U.
Skylakesta lähtien pitäisi toimia, en tiedä kyllä miksei sinun läppäriisi asennu. Valittaako se tarkalleen mitä kun koitat?
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
35
Ainakin aiemmin Windows Updaten pakkoasentamat ajurit oli ensin poistettava, että Intelin omat pystyi asentamaan tilalle. Asennus meni kyllä nikottelematta läpi, mutta uudet ajurit eivät tulleet käyttöön bootinkaan jälkeen ainakin omassa Asuksen läppärissä. Liekö tämä nyt sitten ohittaa tuon vaiheen?
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
508
Tämä oli hieno uutinen DELL XPS 15" 9570 omistajalle. Sai viimein ajurit nykypäivään, jonka pitäisi poistaa vähän jumitusongelmaa. Edelleen kyllä välkkyy telakan kautta näytöt, mutta jos ei enää muuta kiukuttelisi..
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Ei suostunut asentumaan Lenovon Thinkpadiin ennen kuin poisti nykyiset ajurit (laitehallinnan kautta), sen jälkeen asentui mukisematta. Eli @Esa1000 koitapa poistaa ne nykyiset ajurit ensin ja sitten katso meneekö sisään
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Ärsyttäviä nuo valmistajien kustomoimat ajurit. Minulla on vanha Fujitsun Lifebook P3310, johon löytyy valmistajalta vain ikivanhat ajurit. Asensin siihen jokunen vuosi sitten testiksi Intelin omat ajurit, mutta niillä näytön kirkkaus on aina 100%. Ne kyllä asentui ihan ongelmitta ja toimi. Valmistajan ajureilla ei pyöri 1080p -videot Youtubesta tökkimättä. Intelin ajureilla pyörii nätisti, mutta eihän niitä voinut jättää käyttöön kun näytön kirkkaus poltti silmiä hämärässä.
Tässä olis Intelillä ollut jo kauan aikaa sitten hyvä sauma käyttää asemaansa markkinoilla pakottamalla valmistajat käyttämään Intelin default ajureita ja tekemään tarvittavat kustomoinnit muualla.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
272
Ei asennu Hp:n Elitebook G6 i5 8250u prossuna. Sanoo ettei ole yhteensopiva laitteiston kanssa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Ei asennu Hp:n Elitebook G6 i5 8250u prossuna. Sanoo ettei ole yhteensopiva laitteiston kanssa.
Koititko poistaa vanhat ajurit (varmuuden välttämiseksi laitehallinnan kautta ja muista ruksia se vanhojenkin ajureiden deletointi) ennen asennusta? i5-6200:lle vaati täällä sen, aiemmin asentui vain Lenovon ajurit.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
272
Koititko poistaa vanhat ajurit (varmuuden välttämiseksi laitehallinnan kautta ja muista ruksia se vanhojenkin ajureiden deletointi) ennen asennusta? i5-6200:lle vaati täällä sen, aiemmin asentui vain Lenovon ajurit.
Joo ei riittänyt pelkästään se, piti mennä viansietotilaan. Sieltä sitten asentu kiltisti ja nyt toimii.
 
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Lataussivulla lukee että tukee 6600K prossua 3.90 Ghz asti. Mulla on joku Asuksen perus ylikellotussysteemi käytössä, mikä tuli emolevyn mukana, jos oikein ymmärsin niin siinä on nyt BCLK 100 MHz ja ratio 43, eli venyy 4,30 GHz asti. Pitäiskö mun ottaa ylikellotus pois päältä että se uusi ajuri voisi toimia? Entinenkin ajuri toimii ihan riittävän hyvin, ettei ole mitään suurta tarvetta päivittää jos siitä on jotain ongelmia.

En pelaa mitään uusia pelejä joten pöytäkoneessa integroitu on riittänyt ihan hyvin. Kun kumminkin joku ihmettelee miksei mulla ole erillistä näyttistä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Lataussivulla lukee että tukee 6600K prossua 3.90 Ghz asti. Mulla on joku Asuksen perus ylikellotussysteemi käytössä, mikä tuli emolevyn mukana, jos oikein ymmärsin niin siinä on nyt BCLK 100 MHz ja ratio 43, eli venyy 4,30 GHz asti. Pitäiskö mun ottaa ylikellotus pois päältä että se uusi ajuri voisi toimia? Entinenkin ajuri toimii ihan riittävän hyvin, ettei ole mitään suurta tarvetta päivittää jos siitä on jotain ongelmia.

En pelaa mitään uusia pelejä joten pöytäkoneessa integroitu on riittänyt ihan hyvin. Kun kumminkin joku ihmettelee miksei mulla ole erillistä näyttistä.
Se on vain tuotteen nimi, tuskin vaikuttaa millään tavalla yhteensopivuuteen ylikellotetun prosessorin kanssa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Lataussivulla lukee että tukee 6600K prossua 3.90 Ghz asti. Mulla on joku Asuksen perus ylikellotussysteemi käytössä, mikä tuli emolevyn mukana, jos oikein ymmärsin niin siinä on nyt BCLK 100 MHz ja ratio 43, eli venyy 4,30 GHz asti. Pitäiskö mun ottaa ylikellotus pois päältä että se uusi ajuri voisi toimia? Entinenkin ajuri toimii ihan riittävän hyvin, ettei ole mitään suurta tarvetta päivittää jos siitä on jotain ongelmia.

En pelaa mitään uusia pelejä joten pöytäkoneessa integroitu on riittänyt ihan hyvin. Kun kumminkin joku ihmettelee miksei mulla ole erillistä näyttistä.
Ei tarvitse. Siinä vain listataan tuetut mallit ja jostain syystä Intel näkee tarpeelliseksi listata mukaan myös välimuisteja ja Boost-kellotaajuudet ("up to xx GHz") siinä samassa.
 
Liittynyt
01.11.2017
Viestejä
14
Hyvä päivitys, vanhat ajurit poistamalla ja off-line -asentamalla toimi oikein hyvin. Lenovo X1 Carbon 2017 sai nyt muokatut peliasetukset ym. sikäli mitä tällä 520 näyttiksellä mitään ihmeempää pelaakaan, no Hearthstone pyörii sentään. Automaattinen pelitunnistus ei jostain syystä tunnistanut Civ4, OpenXcomia tai Orion 1:stä :rolleyes:

Mutta vastaavasti piti käydä rastimassa kaikki akkukäytön ylimääräiset säästöt pois, mm. erittäin ärsyttävä virransäästöasetus joka tummataustaisilla sivuilla "parantaa kuvien näkyvyyttä" eli himmensi esim. tämän keskustelualueen tumman teeman lähes lukukelvottomaksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 193
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom