Intelin uudet Arc-ajurit lupaavat huimia suorituskykyparannuksia

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 668
Intel on julkaissut uudet ajurit Arc- ja Xe-näytönohjaimilleen. Uudet beeta-ajurit lupaavat parantaa Arc-näytönohjainten pelisuorituskykyä parhaimmillaan satoja prosentteja Assassin's Creed Unityssä, eikä muutkaan peliparannukset pieniä ole.

Intel® Game On Driver support on Intel® Arc™ A-series Graphics for:
  • AEW: Fight Forever*
  • Layers of Fear*
Game performance improvements versus Intel® 31.0.101.4502 software driver for:
  • Assassin’s Creed Unity* (DX11)
    • Up to 271% uplift at 1080p with Very High settings
    • Up to 313% uplift at 1440p with High settings
  • F1 22* (DX12)
    • Up to 36% uplift at 1080p with High settings
    • Up to 20% uplift at 1440p with High settings
    • Up to 10% uplift at 1080p with Ultra High settings and all Ray Tracing settings on
  • Deathloop* (DX12)
    • Up to 10% uplift at 1080p with Ultra settings
    • Up to 8% uplift at 1440p with Very High settings
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
Tämä siksi koska jokainen DX11 peli mikä ei ole saanut näitä ajuritason optimointeja ovat enenmän ja vähemmän pelikelvottomia.
Joko fps pirun matalat tai sitten peli pyörii hyvin 60% ajasta ja muina aikoina peli rullaa alle 10fps.

DX12/Vulkan puoli näyttää paljon valoisammalta, mutta sielläkin ihan käsittämättömiä suorituskyky vaihteluita.

Tullut tässä A750:lla testattua iso kasa pelejä ja homma ei näytä yhtään hyvältä.
Yritän tässä saada tehtyä raportti videoni viikon kahden sisään aiheesta minkälaista on elää A750:n kanssa.

Ja se ei ole niin hienoa mitä io-tech ja moni muu tekki media lähde on antanut ymmärtää. Koska he testaavat vain AAA benchmarkkaus peleillä näitä kortteja ja niiden osalta Intel on saanut ajurinsa kuntoon kyllä.
Mutta jos haluaa pelata muita kuin noita benchmarkaus pelejä niin edelleen pelikokemus tulee olemaan aika surkea.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
752
Ja se ei ole niin hienoa mitä io-tech ja moni muu tekki media lähde on antanut ymmärtää. Koska he testaavat vain AAA benchmarkkaus peleillä näitä kortteja ja niiden osalta Intel on saanut ajurinsa kuntoon kyllä.
Mutta jos haluaa pelata muita kuin noita benchmarkaus pelejä niin edelleen pelikokemus tulee olemaan aika surkea.
Tiedän mitä ajurit on, mut osaisiko joku avata mikä niissä on niin vaikeaa ja onko syy suorituskyvyn vaihteluun myös pelintekijöissä?

Tässä kesällä itse tappelin Nvidian ajureiden kanssa kun ajurit päivittyi ja sit menikin suorituskyky huonoksi ja esim. RDR online ei toiminut ollenkaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
Tiedän mitä ajurit on, mut osaisiko joku avata mikä niissä on niin vaikeaa ja onko syy suorituskyvyn vaihteluun myös pelintekijöissä?

Tässä kesällä itse tappelin Nvidian ajureiden kanssa kun ajurit päivittyi ja sit menikin suorituskyky huonoksi ja esim. RDR online ei toiminut ollenkaan.
Nvidialla tai AMD:llä ei tämmöisiä ongelmia ole ollut kohta 20 vuoteen.
Että jos valitat Nvidian ajuri ongelmista suorituskyvyn osalta niin et ole oikeisiin ajuri ongelmiin törmännytkään.

Eli DX11 pelit menee sarjaan että jos eivät ole saaneet optimointeja Intelin ajuri tiimiltä niin 80% varmuudella peli on pelikelvoton.
Joko FPS pyöritään 20 - 30fps grafiikka asetuksista viis. Tai peli pyörii hetken kuten kuuluukin ja yks kaks hyytyy kuin seinään (tiputaan jonnekkin alle 10fps:n) ja sitten taas hetken päästä nopeutuu uudestaan.
Tai kuten vasta testasin Shadow Warrior 3:n niin hienoja grafiikka häröilytä ruudulla:

2023-06-30 12-58-19.mp4_snapshot_00.04_[2023.06.30_13.03.30].jpg

Suorituskyky oli sentään oikealla tasolla vaikka onkin DX11 peli. Eli peli pyöri jouhevasti.

Eli jos haluaa pelata kauttalinjan pelejä niin AMD tai Nvidia ovat ne ainoat vaihtoehdot. Kun Intelin ajuri tiimillä on vielä iso työ edessä että näillä Arkeilla oikeasti pystyy pelaamana jotain muitakin pelejä kuin viimeisempiä DX12 AAA-pelejä.
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
752
Että jos valitat Nvidian ajuri ongelmista suorituskyvyn osalta niin et ole oikeisiin ajuri ongelmiin törmännytkään.
Olen kyllä törmännyt, ei vain ole aikoihin ollut moista ja sitä vähän tuudittautunut ettei ongelmia olisi uusien ajureiden myötä.
Oli joskus myös AMD:n kortti ja silloin oli jo päästy ajuriongelmista, ainakaan en muista et olisi pahempia ollut.

Ihmettelin vain mikä siinä on niin vaikeaa tehdä noita ajureita, tiedän jotain et mitkä siellä vaikeuttaa, esim. valtava laitteiston ja ohjelmistojen kirjo.

Nykyään kuitenkin käsittääkseni aika hienot työkalut valmistajilla, sitä luulisi et pääsevät tutkimaan ongelmia hiukan paremmin.

No, oma ärtymys tuli ihan siitä ettei tule juuri pelattua ja kun vihdoin pääsee koneen äärelle niin ei mielellään käyttäisi sitä aikaa turhauttavaan vianhakuun.
 

BNo1

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 145
Nvidialla tai AMD:llä ei tämmöisiä ongelmia ole ollut kohta 20 vuoteen.

Eli jos haluaa pelata kauttalinjan pelejä niin AMD tai Nvidia ovat ne ainoat vaihtoehdot. Kun Intelin ajuri tiimillä on vielä iso työ edessä että näillä Arkeilla oikeasti pystyy pelaamana jotain muitakin pelejä kuin viimeisempiä DX12 AAA-pelejä.
Pakko kysyä että tuliko tämä tosiaan yllätyksenä?

About ensi hetkestä alkaen kun Intel ilmoitti julkaisevansa pelinäytönohjaimen suurin osa porukasta ymmärsi että tulee viemään paljon aikaa ennenkuin ajurit ovat samalla tasolla NVidia ja AMD:n kanssa koska niillä on tuo 20v etumatka.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
Pakko kysyä että tuliko tämä tosiaan yllätyksenä?

About ensi hetkestä alkaen kun Intel ilmoitti julkaisevansa pelinäytönohjaimen suurin osa porukasta ymmärsi että tulee viemään paljon aikaa ennenkuin ajurit ovat samalla tasolla NVidia ja AMD:n kanssa koska niillä on tuo 20v etumatka.
Tavallaan kyllä kun moni tekki mediassa koko alkuvuoden hehkutti että Intelin ajuri ongelmat alkavat olemaan korjattu.
Ja siksi ajattelinkin että nyt ostetaan tuommoinen A750 testiin että onko Intel oikeasti muka saanut hommat hyvälle mallille näin nopeasti ja vastaus on ollut että EI ole saanut.

Ja tätä samaa väärää sanomaa io-techin välitti vasta A750 ja A770 uusinta testeillä.
Jos niiden testin mukaan menet ostamaan Arkin niin tulee iso pettymys kun aletaan kokeilemaan pelejä näiden benchmarkki pelejen ulkopuolelta.

Hyvin näkee että niihin Intel on panostanutkin, kun vasta yhdissä ajureissa luki että ovat korjanneet Street Fighter 6:n benchmarkin.
 

BNo1

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 145
Tavallaan kyllä kun moni tekki mediassa koko alkuvuoden hehkutti että Intelin ajuri ongelmat alkavat olemaan korjattu.
Ja siksi ajattelinkin että nyt ostetaan tuommoinen A750 testiin että onko Intel oikeasti muka saanut hommat hyvälle mallille näin nopeasti ja vastaus on ollut että EI ole saanut.

Ja tätä samaa väärää sanomaa io-techin välitti vasta A750 ja A770 uusinta testeillä.
Jos niiden testin mukaan menet ostamaan Arkin niin tulee iso pettymys kun aletaan kokeilemaan pelejä näiden benchmarkki pelejen ulkopuolelta.
Itse koen että ensimmäisen version ostaminen on käytännössä riski, katsotaan mikä on tilanne parin sukupolven kuluttua. Tietysti joku voi ajatella että kaiken pitäisi olla täydellistä jo lähtökohtaisesti, mutta maailmassa hommat ei vaan niin toimi. Ihan samalla tavalla Nvidia ja AMD ovat kipuilleet ajureiden kanssa, nyt on Intelin vuoro kävellä sama kärsimysten tie.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
Olen kyllä törmännyt, ei vain ole aikoihin ollut moista ja sitä vähän tuudittautunut ettei ongelmia olisi uusien ajureiden myötä.
Oli joskus myös AMD:n kortti ja silloin oli jo päästy ajuriongelmista, ainakaan en muista et olisi pahempia ollut.

Ihmettelin vain mikä siinä on niin vaikeaa tehdä noita ajureita, tiedän jotain et mitkä siellä vaikeuttaa, esim. valtava laitteiston ja ohjelmistojen kirjo.

Nykyään kuitenkin käsittääkseni aika hienot työkalut valmistajilla, sitä luulisi et pääsevät tutkimaan ongelmia hiukan paremmin.

No, oma ärtymys tuli ihan siitä ettei tule juuri pelattua ja kun vihdoin pääsee koneen äärelle niin ei mielellään käyttäisi sitä aikaa turhauttavaan vianhakuun.
Kieltämättä tommonen ärsyttää ylikaiken.
Nyt kun itsekkin videoitten teosta jäin kesälomalle niin ajattelin vanhoja testipelejä pelailla lävitse ja pari muutakin.
Ja suurin osa jää pelaamatta noiden ajuri ongelmien takia.

Nvidian ajureissa ole törmänyt yhteen samaan ongelmaan aina joka toisilla ajureilla tänä vuonna. Eli jostain syystä Crysis 3 Remasteredissa frametimet kauheaa piikki ylös alas mikä teki pelaamisesta ei niin kivaa.

AMD puolella viimeiset ongelmat mihin olen törmännyt olivat 22.11 ajureilla. Joilla ajurit kaatuivat satunnaisesti ihan windowsin työpöydällä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 343
Itse koen että ensimmäisen version ostaminen on käytännössä riski, katsotaan mikä on tilanne parin sukupolven kuluttua. Tietysti joku voi ajatella että kaiken pitäisi olla täydellistä jo lähtökohtaisesti, mutta maailmassa hommat ei vaan niin toimi. Ihan samalla tavalla Nvidia ja AMD ovat kipuilleet ajureiden kanssa, nyt on Intelin vuoro kävellä sama kärsimysten tie.
Niin Intelillä ajattelivat että voivat käyttää igpu ajureita pohjana noille Arkki korteille. Mutta se ei toiminutkaan ja joutuivat lähtemään nollasta liikkeelle.
Että siihen nähden nopeaa toimintaa niiltä.

Itse odotin että ongelmia tulee joidenkin pelejen kanssa vastaan. Mutta se määrä yllätti.

Siksi olen tekemässä raportti videon minkälaista on elää Arkin kanssa. Kun kerran iso tekki media haluaa jonkun takia lakaista ongelmat maton alle.

Mutta se on hienoa että enää ei tarvitse päättää vain AMD ja Nvidian väliltä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 847
Menee vähän ohi aiheen mutta optimointimahdollisuudet ajuripinossa on samalla tavalla kaksiteräinen miekka kuin prosessorien räätälöidyt käskykannat. Toisaalta saadaan yksittäinen sovellus toimimaan mahdollisimman hyvin mutta menetetään mahdollisuus saada sovelluksille parempaa suorituskykyä kautta linjan kun ei ole yhtä ja standardia APIa jolle optimoida. Pelipuolella tämä johtaa siihen että pelimoottori näyttelee aina vain olennaisempaa osaa. Laskentapuolella saman suuntaista teknistä keskittymistä on CUDAn ympärille. Käyttöjärjestelmissä tilanne onkin sitten surkea koska yhteisiä järjestelmän rajapintoja ei vain ole.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 421
Menee vähän ohi aiheen mutta optimointimahdollisuudet ajuripinossa on samalla tavalla kaksiteräinen miekka kuin prosessorien räätälöidyt käskykannat. Toisaalta saadaan yksittäinen sovellus toimimaan mahdollisimman hyvin mutta menetetään mahdollisuus saada sovelluksille parempaa suorituskykyä kautta linjan kun ei ole yhtä ja standardia APIa jolle optimoida. Pelipuolella tämä johtaa siihen että pelimoottori näyttelee aina vain olennaisempaa osaa. Laskentapuolella saman suuntaista teknistä keskittymistä on CUDAn ympärille. Käyttöjärjestelmissä tilanne onkin sitten surkea koska yhteisiä järjestelmän rajapintoja ei vain ole.
Luulisi että merkittävä suorituskykyparannus yhdessä pelissä valuu myös moniin muihin peleihin.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 847
Luulisi että merkittävä suorituskykyparannus yhdessä pelissä valuu myös moniin muihin peleihin.
Ollaan paremminkin palattu -90 luvun tilanteeseen jossa joka kortille ja sovellukselle pitää räätälöidä omanlaisensa ajuri. Unified driver architecture, CUDA ja DX11 taisi olla ajurien osalta vakain kokoelma rajapintoja mitä on ollut.
Ehkä tulevaisuudessa UE5 muodostuu niin vallitsevaksi että ajurikehitys kohdistetaan siihen ja kaikki sen päälle tehdyt tuotteet hyötyvät. Valitettavasti tämäkin on oikeastaan vain huono juttu harrastajien kannalta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 555
Viestejä
4 236 505
Jäsenet
71 224
Uusin jäsen
breiska

Hinta.fi

Ylös Bottom