Intelin Stratix 10 MX on maailman ensimmäinen FPGA-piiri HBM2-muisteilla

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 589



Intel osti FPGA-ratkaisuihin erikoistuvan Alteran kaksi vuotta sitten. Sen jälkeen yhtiön Stratix-FPGA-piirit (Field-Programmable Gate Array) ovat saaneet tuekseen erilaisia Intelin teknologioita ja nyt markkinoille on saatu myös maailman ensimmäinen HBM2-muisteilla varustettu FPGA-piiri.

Intelin mukaan Stratix 10 MX:n HBM-muisti tarjoaa peräti 10-kertaista muistikaistaa DDR-ratkaisuihin nähden, joka tekee piiristä optimaalisen ratkaisun muun muassa HPC-käyttöön, datakeskuksiin ja verkkotoimintojen virtualisointiin. EMIB-silloilla (Embedded Multi-die Interconnect Bridge) itse FPGA-piiriin yhdistetyt HBM2-muistit kuluttavat myös selvästi DDR-muistiratkaisuja vähemmän tehoa ja mahdollistavat huomattavasti kompaktimman kokonaisuuden, kun muistipiirit tai -paikat eivät vie ylimääräistä tilaa itse piirilevyltä.

Stratix 10 MX -FPGA-piirejä tulee saataville yhteensä kahdeksan erilaista mallia. Kaikille niistä on yhteistä neljään Cortex-A53-prosessoriytimeen perustuva ”rautaprosessori” itse ohjelmoitavan FPGA:n tukena.

Karvalakkimalli MX 1100:ssa on käytössä 1 092 000 logiikkaelementtiä ja 370 080 adaptiivista logiikkamoduulia, 3,25 Gt HBM2-muistia ja 45 megabittiä eSRAM-muistia.

MX 1650 -nimellä kulkevia malleja on yhteensä kolme. Niissä on käytössä 1 679 000 logiikkaelementtiä ja 569 200 adaptiivista logiikkamoduulia sekä mallista riippuen 8 tai 16 Gt HBM2-muistia. eSRAM-muistia piireissä on yhteensä 90 megabittiä jaettuna kahteen muistilohkoon.

Järeimmän MX 2100 -nimen alle osuu yhteensä neljä mallia, joissa on 2 073 000 logiikkaelementtiä ja 702 720 adaptiivista logiikkamoduulia. HBM2-muistia on MX 1650 -sarjan tapaan mallista riippuen käytössä 8 tai 16 Gt ja eSRAM muistia kahteen lohkoon jaettuna yhteensä 90 megabittiä.

Tarkemmat tiedot eri mallien eroista löytyy Intelin julkaisemasta Stratix 10 -taulukosta (PDF).

Lähde: Intel

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
579
Onko nämä HBM2-muistit vaikeita valmistaa vai onko saatavuusongelmia vain siksi, että teknologia on uusi?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 589
Onko nämä HBM2-muistit vaikeita valmistaa vai onko saatavuusongelmia vain siksi, että teknologia on uusi?
Onko niissä saatavuusongelmaa? Se on puhdasta spekulaatiota että HBM2-muistien saatavuus olisi jarruna niitä käyttävien tuotteiden saatavuudelle. Toki myös niiden valmistus on selvästi monimutkaisempaa kuin "perinteisten muistien", kun nuo ovat käytännössä 2-8 muistipiiriä pinnottuna päällekkäin täynnä läpivientejä niiden alta löytyvään logiikkakerrokseen, mutta se ei yksinään tarkoita että niiden saatavuus olisi heikkoa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Jaha... Itse odotin AMD:ltä ensimmäisenä tätä peliliikettä... No Intel ehti sitten ennemmin.
Luulisi vain, että joku APU HBM muisteilla voisi olla kova juttu.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Jaha... Itse odotin AMD:ltä ensimmäisenä tätä peliliikettä... No Intel ehti sitten ennemmin.
Luulisi vain, että joku APU HBM muisteilla voisi olla kova juttu.
Ostivat alteran jouluna 2015, eiköhän niillä tuohon aikaan ollut jo tuommoinen fpga hbm:llä suunnitteilla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Intelin Stratix 10 GX dev board maksaa alkaen noin 8000 dollaria. Eli ei ihan joka pojan lelu tämä. Oliko IO-techillä ajatusta tehdä jotain testiä FPGA-piireillä, tyyliin "näin pääset alkuun"? Satasen hujakoilla löytyy jotain yksinkertaisia dev-boardeja
 

jpjantti

I/O-moduuli
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
161
Intelin Stratix 10 GX dev board maksaa alkaen noin 8000 dollaria. Eli ei ihan joka pojan lelu tämä. Oliko IO-techillä ajatusta tehdä jotain testiä FPGA-piireillä, tyyliin "näin pääset alkuun"? Satasen hujakoilla löytyy jotain yksinkertaisia dev-boardeja
Eri valmistajien FPGA piireillä ja kehitystyökaluilla voi tehdä yksinkertaisetkin asiat niin monella eri tavalla, että onko näin niche aiheem perusteilla kovin suurta painoarvoa verrattuna devausalustan kehittäjän omiin aloitusesimerkkeihin verrattuna?

Jonkinlainen kevyt tee-se-itse projekti voisi vielä mennä, jos keksisi hyvän ja laajempaa yleisöä kiinnostavan aiheen menemättä liian syvälle teknologiaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 349
Viestejä
4 195 342
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom