Intelin stock cooleri liian heikko?

Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
62
Prossuna siis Xeon E3-1230 v2 vakio kelloilla (ei tuota vissiin edes voi kellottaa). Ajoin tuota Prime95 stressitestia ja jo muutaman minuutin päästä lämmöt huitelee ~90C. Näyttää myös menevän tuo turbobuusti pois päältä eli prossu ei pyöri enää maksimi kelloilla ku tarpeeks kauan on pyöriny tuo stressitesti.

Tuossa kuva: lämmöistä lämmöt kannattaa avata toiseen välilehteen tuo kuva niin näkyy kunnolla
Onko toi Intelin stockki niin heikko että se rajottaa tota prossua kun kellotki tippuu tuolta turbobuustimaksimeista 3,7Ghz -->3,5Ghz ku muutama minuutti on 100 % kuormilla pyöriny?

Tahnat on kyllä kunnossa ja cooleri puunattu ja pesty vimosen päälle.
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
62
Youtubessa törmäsin tällaseen videoon missä toi intelin cooleri ei riittäny i7:lle

Voisko tossa olla sama homma? Onko noi mun lämmöt normaalit tolle xeonille peruscoolerilla?
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
62

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Eikö tällanen 15€ siiliki LC-Power Cosmo Cool LC-CC-95, LGA 775/115x / AMD AM2/AM3 - 15,00€ riittäis ku tosiaan ei tarvis saada ku ihan vakioasetuksilla prosessori pyörimään kunnolla?

Vai löytyiskö ebaystä vielä halvemmalla?
Noissa on vähän ongelmana tuo muovinen painopaskatappikiinnitys, joka laskee sen varaan ettei se muovi haprakoidu.

Tuossa olisi kunnollinen taustalevyyn pohjautuva kiinnitys joka kestää ja antaa myös tukevamman kontaktin parempaan lämmön johtumiseen prossusta.
Raijintek Aidos Heatpipe CPU-jäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AM2(+)/AM3(+)/FM1/FM2 - 21,90€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 099
Ei vakiojäähyä pitäisi käyttää enää mihinkään. 90 asteen lämmöt ei ole ok mihinkään.

Kannattaa ostaa heti alkuun järkevä jäähy, niin ei tarvitse rääkätä prosessoria. Tai voi jälkikäteen sijoittaa sen 20-30€..

Ebaystä ei saa parempaa halvalla, kun postikulut on leivottu hintaan, niin se maksaa aina tuon Cosmo Coolin verran. Aidoksessa on 2x Cosmoa enemmän kuparisia lämpöputkia, joilla se jäähdytys tehdään. Ostaisin semmoisen.

Lisäksi tuo prosessori on ajan kanssa hapattunut, niin kannattaa jäähyä vähän ylimitoittaa, kun se ei enää pääse alle 30 asteen pidemmässä käytössä.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
285
E3-1230v2 boostaa 3,7 gigahertsiin yhden coren kuormituksella, neljällä tuo 3,5GHz on normaalia.

Intelin stock-coolerit ovat käyneet läpi melkoisen halpuutuksen viimeisen 10 vuoden aikana. Kaapista löytyy vielä Core 2 Duo E4400 stock-cooleri vuodelta 2007, samanlainen rakenne mutta tuplasti korkeampana ja tuhdilla kupariytimellä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
88
Lukittu I5 8400 kiehahti prime95:llä parissa minuutissa sataan asteeseen. Tuli testattua kahdella uudella stockijäähyllä alkuperäisillä tahnoilla ja Noctuan tahnalla, joten en suostu uskomaan edes asennusvirheeseen. Idlessä pysyi siististi kyllä siinä kolmenkympin kieppeillä. Nyt 212evo kiinni, eikä lämpöjä saa rääkättyä yli 70 asteen edes Primellä.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
SilentiumPC Fera 3 HE1224 v2 -prosessorijäähdytin - 28,90€

Tilaappa toi suoraa ja lopeta mietiskely :)
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
62
SilentiumPC Fera 3 HE1224 v2 -prosessorijäähdytin - 28,90€

Tilaappa toi suoraa ja lopeta mietiskely :)
No perhana ku alunperin ei pitänyt ostaa mitään, sitten mietin 30€ prossupäivitystä ja lopulta päädyin ostamaan ton xeonin 60€ ja nyt pitäis tohon päälle vielä laittaa melkee kolmekymppiä jäähyyn :S. Oon ihan PA-opiskelija nii tuntuu kyllä tää ylimääränen lähes satasen lasku tästä koneen kanssa säätämisestä :grimacing:
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Eikö tällanen 15€ siiliki LC-Power Cosmo Cool LC-CC-95, LGA 775/115x / AMD AM2/AM3 - 15,00€ riittäis ku tosiaan ei tarvis saada ku ihan vakioasetuksilla prosessori pyörimään kunnolla?

Vai löytyiskö ebaystä vielä halvemmalla?
Noissa on vähän ongelmana tuo muovinen painopaskatappikiinnitys, joka laskee sen varaan ettei se muovi haprakoidu.

Tuossa olisi kunnollinen taustalevyyn pohjautuva kiinnitys joka kestää ja antaa myös tukevamman kontaktin parempaan lämmön johtumiseen prossusta.
Raijintek Aidos Heatpipe CPU-jäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AM2(+)/AM3(+)/FM1/FM2 - 21,90€
Oon ihan PA-opiskelija
Osta tuo 15€ cooleri. Kyllä se kiinnitys useamman vuoden kestää ennen kuin hajoaa. Siinä kohtaa menee jo muutenkin kone vaihtoon niin sen ajan murhe. ;)
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
Kyllä mäkin opiskelen ja on perhettä mut ennemmin uhraan sen verran rahaa ettei tule ongelmia mut jokainen tavallaan :)
 

rlame

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
624
Paljos lämmöt pelatessa ja normikäytössä? Jos meinaat parempaa jäähyä niin osta suosiolla vähintään 600g painoinen. Mikään pelihän ei yhtä paljon saa lämpöjä aikaan kuin tuo prime95.
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
62
Paljos lämmöt pelatessa ja normikäytössä? Jos meinaat parempaa jäähyä niin osta suosiolla vähintään 600g painoinen. Mikään pelihän ei yhtä paljon saa lämpöjä aikaan kuin tuo prime95.
CS GO tais nostaa lämmöt max ~80 asteeseen. Normi käytössä pyörii 30-50 C.

Juuh kai se on pakko joku jäähy ostaa, editoin joskus videoitaki ja renderöidessä vissiin prossu aika kovilla. On toi kyllä perseestä ettei inteli viiti edes sen vertaa panostaa tohon stockki cooleriin, että toimis vakio asetuksilla noi niiden prossut ilman kiehumista.
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
62
Oisit nyt ton 4€ kalliimman hsalosen linkkaaman ostanu. Näytti paljon jykevämmältä ja tuplasti enemmän lämpöputkia
En löytäny mitään arvostelua tuosta mistään ja tosiaan kiinnistyksestä ei mitään infoa. Lanshuosta löyty jotain ja voitti esim testissä Cooler masterin TX3i:n

Eiköhän tuo nyt tolle xeonille riitä ja tosiaan sen 4€ halvempiki.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
1 196
Tuo on totta että siihen löytyy arvosteluja ja on halvempi mutta kyllä sen ihan terveellä järjelläkin tietää että 4 heatpipeä on kyllä parempi kuin 2 heatpipeä. Mutta on tuo kyllä 10€ cooleriksi hyvä
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
terveellä järjelläkin tietää että 4 heatpipeä on kyllä parempi kuin 2 heatpipeä
Terve järki ei näissä aina pidä paikkaansa. Neljä liian paljon taivutettua on huonompi kuin pari suorempaa. Paksuussissa ja laadussa voi muutenkin olla eroa.

Ei sillä, hyviä hintaisiksiin varmaan molemmat noista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 099
Ihan hyvä se on varmaan ja lämpöputkia on molemmissa (stock-jäähyssä ei ole).

Minulla on hyviä kokemuksia tuollaisesta:
US $25.38 |ARSYLID CN 609A P 9cm 4pin fan 6 heatpipe CPU cooler cooling for Intel LGA775 1151 115x 1366 2011 for AMD AM3 AM4 radiator-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

..mutta se on niin kovissa hinnoissa vrt. normaali 120mm jäähy Suomesta, niin tilasin kerran yhden mATX-koteloon ja se oli siinä. Oli vielä "tarjouksessa" 20€, niin ostin myös sen takia.

--

Aina kannattaa itse kokeilla ja harrastaa. Nyt tappiot on 10€, jos ei toimikaan odotetusti..
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
1 196
Olisin ostanut suomesta kun 20-25e irtoaa ihan Ok. jäähyjä,niin olisi tullut perille jo ensiviikolla.
Tuota tilausta saa vissiin odotella maaliskuun loppuun-huhtikuulle.
Samat sanat. Olisin 19.90 posteineen amazonista tilannu silentiumpc spartan pro 3 he1024 joka on aika hyvä testieni perusteella
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
62
Eipä mulla mitään niin kiirettä tuon suhteen oo. Eiköhän tuo nyt sen kuukaus-kaks kestä tuon vakio coolerin kanssa. Yleensä tullu perille noin kuukaudessa ku oon kiinasta jotain tilannut ja ihan toimivia tuotteita ollu ainaki tähän asti :)
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Olisin itse suomesta tilannu ja laittanu kunnon hinnan jäähyyn eli sen 29€ olis säilyny loppuelämän buildeihin melkeimpa. Mut jokainen tavallaan ei lisättävää :cigar2:
Jep ja koska on näemmä aikaa ootella jopa KK niin tuossa ajassa varmaan saa sen pienen lisäpanostuksenkin kerättyä/säästettyä kunnon jäähyyn.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
Jep ja koska on näemmä aikaa ootella jopa KK niin tuossa ajassa varmaan saa sen pienen lisäpanostuksenkin kerättyä/säästettyä kunnon jäähyyn.

Niin ja jättää muutamat kalexit ja herkut pois ni ois helposti saanu kovan jäähyn mut tehkööt kuka mitäkni tekee =)
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
62
No jopas nyt tulee arvostelua. En mä tarvii mihinkään parempaa jäähyä kun mitä toi on.

Jep ja koska on näemmä aikaa ootella jopa KK niin tuossa ajassa varmaan saa sen pienen lisäpanostuksenkin kerättyä/säästettyä kunnon jäähyyn.
No nyt saan sen 20€ säästettyä johonki muuhun, mitä oikeesti tarviin.

Olisin itse suomesta tilannu ja laittanu kunnon hinnan jäähyyn eli sen 29€ olis säilyny loppuelämän buildeihin melkeimpa. Mut jokainen tavallaan ei lisättävää :cigar2:
No tollanen 29€ cooleri on korkeintaan muutamalla asteella parempi ja en tee niillä parilla asteella mitään.

Muutenkin jos tuo kone on kuitenki käytössä sen ~5 vuotta niin mitä konkreettista merkitystä sillä on tuleeko se jäähy ensi viikolla vai kuukauden päästä? Pitää olla vitun huono säkä että tolla kuukauden vakiojäähyn käytöllä olis mitään negatiivisia vaikutuksia tohon prossuun.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
No jopas nyt tulee arvostelua. En mä tarvii mihinkään parempaa jäähyä kun mitä toi on.



No nyt saan sen 20€ säästettyä johonki muuhun, mitä oikeesti tarviin.



No tollanen 29€ cooleri on korkeintaan muutamalla asteella parempi ja en tee niillä parilla asteella mitään.

Muutenkin jos tuo kone on kuitenki käytössä sen ~5 vuotta niin mitä konkreettista merkitystä sillä on tuleeko se jäähy ensi viikolla vai kuukauden päästä? Pitää olla vitun huono säkä että tolla kuukauden vakiojäähyn käytöllä olis mitään negatiivisia vaikutuksia tohon prossuun.
Kuten sanoin jokainen tavallaan... Välillä täällä on turha neuvoa edes ihmisiä kun tekevät mitä tekevät mutta se ei ole muilta pois. Niin jo tuollainen 29e jäähyyn niin kannat tuskin muuttuvat toviin niin itse ainakin sijoitin tuon verran ja säilyypähän cooleri vaikka lopppuelämän ja on tukevat kiinnitykset ja ei tarvii turhia murehtia. Tuollaiset rimpulat yleensä kun tuuppaavat hajoomaan kun vaihdat tahnoja yms. Mutta jokainen käyttää rahansa mihin käyttää itse vain ostan sen mikä on paras hintalaatu suhde ja siirtyy tarvittaessa tuleviinkin buildeihin.
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
62
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
1 196
No tuossahan on just hyvä kiinnitys kun voi tarvittaessa vaikka ite pultata tuon kiinni. Ja jos nyt käy niin ikävästi että hajoaa toi kiinnike niin tilaan uuden ebaystä free shipping 88 senttiä: 3 in1 CPU Cooler Fan bracket heatsink Holder Base For LGA1150 1156 1155 775 1366 | eBay

Eli varaosienkin saatavuus ja hinta on tässä ratkaisussa erinomainen. :D
Mm. Ois vaan pitkässä juoksussa säästäny jos ois ostanu vaikka sen cosmo coolin suomesta tai sitten ihan vaikka sen silentiumpc jota aiemmin suositeltiin.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Itsellä oli aikaisemmin tuollainen Xeon 1230V2 ja jäähdytin sitä Arctic Freezer 7 Pro jäähyllä ja se kyllä riitti sille prossulle vallan mainiosti. Rasituslämmöt oli max. 60 astetta ja pysy hiljaisenakin. Ja kun sitäkin saa esim. Jimmsistä reilu 20e ja ilmaiset postikulut niin ei ole paha. Mutta AP vissiin kerkes jo tilaamaan jäähyn itselleen että vähän myöhässä tässä olen tämän oman suositukseni kanssa.
Taitaa kulutus erot olla kuitenkin jonkinlaiset?

Toi 9700k pisti täällä kellotettuna hyötykäytössä(töissä) melkein 240mm AIO kyykkyyn
Jotain 200w luokkaa yksistään prossu ja kellotettuna enempi.
kevyellä kuormalla heikompikin jäähy piisaa mutta jos prossu alkaa saamaan kunnon rasitusta niin pienemmillä "rimpula" jäähyillä lämmöt nousee helposti.

yli 400e prossuun kaveriksi luulisi myös irtoavan asianmukainen jäähy, koska se on aika olennainen osa itse prosessorin toimintaa kellotuksesta puhumattakaan.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Taitaa kulutus erot olla kuitenkin jonkinlaiset?

Toi 9700k pisti täällä kellotettuna hyötykäytössä(töissä) melkein 240mm AIO kyykkyyn
Jotain 200w luokkaa yksistään prossu ja kellotettuna enempi.
200W tosiaan saivat syömään automaattiboosteilla:
Overclocking, Power and Test Setup - Intel Core i7-9700K 9th Gen CPU Review: Eight Cores And No Hyper-Threading

Kumma kun ei ole Inteliä viety oikeuteen selvästi tarkoituksellisen harhaanjohtavasta TDP-pelleilystä.
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
62
No nyt sitten tuli tuo kiinan ihme ja pyörittelin Primellä muutaman minuutin, niin näyttää lämmöt jäävän tuohon ~70 Lämmöt2. Eikä ainakaan omaan korvaan lisännyt yhtään meluakaan, edelleen kuuluu oikeestaan vaan noiden kotelotuulettimien humina. Ihan hyvältä tuo vaikuttaa, riittää mulle. :)
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
1 196
No nyt sitten tuli tuo kiinan ihme ja pyörittelin Primellä muutaman minuutin, niin näyttää lämmöt jäävän tuohon ~70 Lämmöt2. Eikä ainakaan omaan korvaan lisännyt yhtään meluakaan, edelleen kuuluu oikeestaan vaan noiden kotelotuulettimien humina. Ihan hyvältä tuo vaikuttaa, riittää mulle. :)
Hyvä että pelaa!
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 861
^^Kyllä i5 2550k prosessorin coolerikin oli vielä jotakin. Nyt se meni itseltä harmillisesti vanhan koneen mukana. Palveli itselläni useamman prosessorin ajan ihan riittävän hyvänä, sillä oli kuparia yms :D

Itse alkuperäiseen ongelmaan, itse olisin lähtenyt ratkomaan asiaa 0€ budjetilla, eli alivoltittamalla prosessoria. Intel tahtoo antaa liikaa jännitettä prosessoreilleen -> Lämpenevät tarpeettoman paljon. Ehkä joku muu saa vinkistä vaarin ja kokeilee, ei tietenkään edelleenkään ole liian myöhäistä :)
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
No anyways 29€ ferasta ei oo paha sijoitus ku jättää vaikka parit herkkupäivät pois ja ajaa asiansa hyvin ja voi kellottaakkin :) Nykyisillä stockeilla heittäsin vesilintua tai pistäisin koristeeks hyllylle. Noita sirkkeleitä ei kyllä viitti kuunnella edes.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 253
Viestejä
4 195 702
Jäsenet
70 884
Uusin jäsen
faired

Hinta.fi

Ylös Bottom