• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Intelin seuraavan sukupolven Raptor Lake ensimmäisessä testivuodossa

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
19 035


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Alder Lake -prosessorit on saatu vasta markkinoille, mutta Twitterissä vuotajien jutut pyörivät jo sen seuraajan parissa. Tällä kertaa on ensimmäiseen testivuotoon eksynyt 13. sukupolven Core -arkkitehtuuriksi näillä näkymin nimettävä Raptor Lake.

Luottovuotaja Komachi Ensaka löysi BAPCon tulostietokannasta ensimmäisen Raptor Lake -tuloksen. Genuine Intel 0000 -nimellä tunnistuva Engineering Sample on 24-ytiminen prosessori, joka kykenee ajamaan samanaikaisesti 32 säiettä. Koko alusta tunnistuu nimellä Intel Corporation RPL-S ADP-S DDR5 UDIMM OC CRB.

Käytännössä 24 ydintä ja 32 säiettä osuu yksiin aiempien huhujen kanssa, joiden mukaan Raptor Lakessa tehokkaiden P-ydinten määrä pysyisi kahdeksassa samalla kun energiatehokkaiden E-ydinten määrä kaksinkertaistettaisiin 16:een. Raptor Laken P-ydinten arkkitehtuurista ei ole tällä täyttä hetkellä varmuutta, mutta E-puolen huhutaan pysyvän Alder Lakeista tutuissa Gracemont-ytimissä.





Tulos on jo vedetty pois näkyvistä, mutta Tom’s Hardware ehti saada kuvankaappaukset sivuilta talteen. Mistään tehohirmusta ei ole kyse, sillä Core i9-12900K nettosi yhteispisteissä lähes 50 prosenttia paremman tuloksen, mutta ES-prosessorit eivät välttämättä toimi täysin oikein tai lähelläkään lopullisia kellotaajuuksiaan, joten tuloksilla voi nakata lähintä sorsaa tai muuta vesilintua ja keskittyä vuodon muihin paljastuksiin.

Lähteet: Komachi Ensaka @ Twitter, Tom's Hardware

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 211
Kiva, että ydinmäärä kasvaa, mutta sitä väistämättä tulee ajatelleeksi, olisiko ollut mahdollista saada 10-12 P-ydintä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 192
Kiva, että ydinmäärä kasvaa, mutta sitä väistämättä tulee ajatelleeksi, olisiko ollut mahdollista saada 10-12 P-ydintä.
Miksi ihmeessä? Jos vaihtoehtona on 12p ydintä tai 8p ydintä + 16e ydintä, niin käytännössä kaikissa kuviteltavissa olevissa tilanteissa jälkimmäinen on parempi vaihtoehto samalla TDP:llä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
19 035
Ennen ytimiä ym. pisti silmään Raptor Lake.
Ei taida olla jatkumoa.
Miten Raptor Lake ei ole jatkumoa muille Lakeille mitä on ollut Skylakesta lähtien? Jos arkkitehtuuripuolta meinaat niin E-ytimet lähes varmasti samoja Gracemontteja kuin nyt, P-ytimistä ei vielä varmaa tietoa onko samaa vai seuraavan sukupolven ydintä jo.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 372
Kiva, että ydinmäärä kasvaa, mutta sitä väistämättä tulee ajatelleeksi, olisiko ollut mahdollista saada 10-12 P-ydintä.
No 12P + 0E vie yhtä paljon tehoa kuin 8P + 16E, jos noita kahtatoista P-ydintä ei ruuvata normaalia hitaammiksi P-ytimiksi.

Tehobudjettia ei oikein ole varaa nostaa 12900K-tasosta ylöspäin, koska moni AIO ja iso ilmajäähy käy kuumana jo sen kanssa. Siten 12:n P:n seuraksi ei mahdu ollenkaan E:tä.

Moniydinsuorituskyvyltään 8P + 16E vastaa hyvin tarkasti 16P + 0E (1P ~ 2E). Huom. 16P ei ole mahdollinen ilman P-ytimien ajamista totuttua hitaammin. Tuo 8P + 16E on siis 33 % nopeampi kuin ehdottamasi 12P.

Heikommin säikeistyvissä (pelit) 12P voisi olla nopeampi kuin 8P + 16E, jos pelintekijät eivät olisi ottaneet huomioon E-ytimiä ja peli vaatisi yli 8c/16t P-ytimiä. Nykyään pelit eivät vaadi yli kahdeksaa P-ydintä ja tulevissa raskaammissa peleissä varmasti osataan ottaa huomioon E-ytimet, jolloin hybridisuorittimen paremmuus vs. 12P lähestyy sitä multi coren +33 prosenttia.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 634
peleissä e ytimillä ei tee mitään. lähinnä jarruttaa menoa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Kumpikin väite pitää ihan kutinsa. Tällä hetkellä peleihin riittää ihan mainiosti se 8 P-ydintä pelkästään. E-ytimet aiheuttaa lähinnä sekaannusta ja jarruttaa jos joku threadi sattuu sinne eksymään. Toisaalta sisällöntuotannossa ja muussa hyötypuuhassa niistä on paljonkin iloa. Tulevaisuudessa tilanne voi muuttua ja nykyäänkin valintaa tehdessä pitää miettiä mihin se oma käyttö painottuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 560
Sattuuko kukaan tietämään kuinka tuollainen schedulointi algoritmi toimii, miten se tunnistaa mikä prosessi/thread menee P-ytimelle ja mikä E-ytimelle?
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
940
Sattuuko kukaan tietämään kuinka tuollainen schedulointi algoritmi toimii, miten se tunnistaa mikä prosessi/thread menee P-ytimelle ja mikä E-ytimelle?
Tuohon taitaa olla useampi vaihtoehto, ja yksikään niistä ei ole kaikissa tilanteissa paras.
Alla olevassa PDF:ssä on esitelty muutama erilainen ARM:in little-big -toteutus, mm. virrankäyttöä mittaava load tracking ja laskentatehtävän aiheuttaman käyttöästeen mittaus.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 354
Sattuuko kukaan tietämään kuinka tuollainen schedulointi algoritmi toimii, miten se tunnistaa mikä prosessi/thread menee P-ytimelle ja mikä E-ytimelle?
Parhaiten ne tunnistetaan kun developperit kertoo systeemille minkälaisia kuormia ohjelma sisältää, kuten Intel pelikehittäjille dokumentaatiossaan kertoo:


Automatiikka tälläisissä asioissa on aina vähän synkeää jos käyttäytyminen ei ole täysin selvää ja ennustettavissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
178 878
Viestejä
3 292 098
Jäsenet
59 208
Uusin jäsen
Zeikki77

Hinta.fi

Ylös Bottom