Intelin Raja Koduri julkaisi kiusoittelukuvan Xe-HPG-pelinäytönohjaimesta tositoimissa

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 554
Raja Koduri on twiitannut kuvankaappauksen UL Benchmarksin tulevasta 3DMark Mesh Shader -ominaisuustestissä, jonka kerrotaan olevan renderöity Xe-HPG-pelinäytönohjaimella.
Xe-HPG-pelinäytönohjaimia odotetaan markkinoille kuluvan vuoden aikana.



Lähde: Raja Koduri @ Twitter
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Voikohan näillä pelata "harmittomasti" vai onko seurauksena jatkuva taistelu ajuribugien kanssa? Epäilen pahasti näiden olevan julkaisussa lähellekaan samaa tasoa kuin kilpailevilla tuotteilla, jotka ovat hioneet ajureitaan paljon pitempään.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 554
Voikohan näillä pelata "harmittomasti" vai onko seurauksena jatkuva taistelu ajuribugien kanssa? Epäilen pahasti näiden olevan julkaisussa lähellekaan samaa tasoa kuin kilpailevilla tuotteilla, jotka ovat hioneet ajureitaan paljon pitempään.
Vaikkei Intel olekaan erillisiä pelinäyttiksiä tehnyt aiemmin, niin kyllä siellä on ajureita koko ajan kehitetty ja ns "peliajureihin" aloitettiin panostamaan ihan eri tavalla jo hyvissä ajoin yli 2 vuotta sitten.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 346
Olisihan se kiva, että markkinoille tulisi kolmas valmistaja, ja jos sen seurauksena hintoihin tulisi joku järki niin aina vain parempi.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 024
Olisihan se kiva, että markkinoille tulisi kolmas valmistaja, ja jos sen seurauksena hintoihin tulisi joku järki niin aina vain parempi.
Ehkä, mutta kuvittelisin, että Intelinkin kortteja rakennellaan aikalailla samoista komponenteista, joissa on nyt ollut hinnannousua kovan kysynnän takia. Igorslabin mukaan virransyötön komponentit ja GDDR6 muistit näitä ongelmaosia siis.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Nyt jos vaan saavat näitä kauppojen hyllyille pian, niin siinä olisi hyvä mahis kasvattaa markkinaosuutta.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Vaikkei Intel olekaan erillisiä pelinäyttiksiä tehnyt aiemmin, niin kyllä siellä on ajureita koko ajan kehitetty ja ns "peliajureihin" aloitettiin panostamaan ihan eri tavalla jo hyvissä ajoin yli 2 vuotta sitten.
Kaippa Intel ihan tosissaan tähän panostaa kun googlailin mitä ominaisuuksia noihin tulee niin kuulemma ainakin avoimille rajapinnoille perustuva ray tracing tuki tulee näihin.


Supersampling tuesta en löytänyt mitään mainintaa googlella näille Intelin GPU:lle. Tämäkin tuki alkaa olla aika must kun AMD saa oman tekniikkansa valmiiksi tänä keväänä ja NVIDIALLA on ollut oma DLSS ja jonkin aikaa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 554
Supersampling tuesta en löytänyt mitään mainintaa googlella näille Intelin GPU:lle. Tämäkin tuki alkaa olla aika must kun AMD saa oman tekniikkansa valmiiksi tänä keväänä ja NVIDIALLA on ollut oma DLSS ja jonkin aikaa.
Koitetaan nyt pitää ne termit kuitenkin oikeina, DLSS:llä ei ole mitään muuta tekemistä supersamplingin kanssa kuin nimi. Kaikki markkinoilla olevat näytönohjaimet ihan niitä Intelin integroituja myöten tukevat supersamplingia eli SSAA:ta.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 554
Ei näytä Intelin XE ajurit olevan vielä valmiina:
Mahtavaahan se olisi jos tulisi uskottava kilpailija GPU-markkinoille. Jos saavat edes Ethernium louhinnan toimimaan niin kaupaksihan nuo käy. Sitten vuoden, kahden päästä voi kokeilla miten pelit toimii.
Tuo perustuu Xe-LP-arkkitehtuuriin, mikä on eri kuin Xe-HPG (vaikka onkin sama "yleisarkkitehtuuri" niin Xe-LP, HP, HPG ja HPC ovat kaikki Intelin mielestä eri mikroarkkitehtuureja).
Lisäksi huomionarvoista on että tuossa on kyse sovelluskehittäjille tarkoitetusta erikoiskortista, jota ajettiin ihan eri vehkeelle eli Iris Xe MAX:lle (sama siru mutta toteutus eri) tarkoitetuilla valmiiksi vanhentuneilla ajureilla.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Koitetaan nyt pitää ne termit kuitenkin oikeina, DLSS:llä ei ole mitään muuta tekemistä supersamplingin kanssa kuin nimi. Kaikki markkinoilla olevat näytönohjaimet ihan niitä Intelin integroituja myöten tukevat supersamplingia eli SSAA:ta.

Tämä nyt on vähän vaikeaa aikaisemmin käytin DLSS nimeä, mutta siitä tultiin itkemään, että DLSS ei voi olla AMD ja Intelillä kun se on NVIDIAN yksinoikeustekniikka ja sitten kun käytän pelkkää supersampling termia, jota käyttää alan lehdistö sekään ei käy. Ilmeisesti riippumatta siitä mitä termiä käyttää se on aina jonkun mielestä sanottu väärin. Mikähän mahtaa olla IOtechin termi tälle tekniikalle Intelin tekniikalle kun DLSS eikä supersampling eivät käy? AMD kutsuu tekniikkaansa FidelityFX, mutta Intel ei ole vielä edes julkaissut virallista nimeä tekniikalleen?
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 554

Tämä nyt on vähän vaikeaa aikaisemmin käytin DLSS nimeä, mutta siitä tultiin itkemään, että DLSS ei voi olla AMD ja Intelillä kun se on NVIDIAN yksinoikeustekniikka ja sitten kun käytän pelkkää supersampling termia, jota käyttää alan lehdistö sekään ei käy. Ilmeisesti riippumatta siitä mitä termiä käyttää se on aina jonkun mielestä sanottu väärin. Mikähän mahtaa olla IOtechin termi tälle tekniikalle kun DLSS eikä supersampling eivät käy? AMD kutsuu tekniikkaansa FidelityFX, mutta Intel ei ole vielä edes julkaissut virallista nimeä tekniikalleen joka tekee tämän saman?
Supersampling on vakiintunut termi, jota nyt on alettu oletettavasti DLSS:n kautta käyttämään väärin. Se että puhutaan väärillä termeillä aiheuttaa vain väärinkäsityksiä ja jokainen voi tehdä oman osansa pyrkimällä käyttämään oikeita termejä.
Jos puhut yleisesti riippumatta tekniikasta, lienee skaalain/skaalaus paras termi, jos puhut DLSS:stä, DLSS on paras termi.
AMD:n nimitys omalle skaalaustekniikalleen on FidelityFX Super Resolution, mutta sen toteutustavasta ei ole tässä vaiheessa mitään tietoa. Se voi olla samankaltainen kuin NVIDIAn DLSS tai se voi olla jotain ihan muuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
485
Itse käyttäisin esim. AI Upscaling termiä, mutta kaippa tuo Nvidian oma nimitys Deep Learning Super Sampling sekoittaa melko tehokkaasti pakkaa.

SuperSampling ollut käytettävissä varmaan DX9:stä lähtien ellei jopa aiemminkin.
Ei voi muistaa enää eikä jaksa Googlata.

Intel on kyllä tervetullut lisä näytönohjaimarkkinoille. Siitä on jo tovi vierähtänyt kun meillä oli viimeksi 3 kilpailukykyistä GPU valmistajaa.
Vuosituhannen vaihteessa viimeksi hypetttiin suomalaista Glaze 3D näytönohjainta, jota eivät saaneet ikinä julkaistua. Bitboysin tekemät techdemot oli silloin kuitenkin tosi vaikuttavaa katseltavaa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 554
SuperSampling ollut käytettävissä varmaan DX9:stä lähtien ellei jopa aiemminkin.
3dfx:n VSA-100 (Voodoo4/5) taisi olla eka jossa oli ajateltu SSAA:ta vähän enemmänkin, GeForcet ja Radeonit sai oman tukensa muistaakseni jälkikäteen ajureissa ja se oli alkuun heikompilaatuinen toteutus (ordered grid vs rotated/sparse grid näytepisteet 3dfx:llä)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 200
Koitetaan nyt pitää ne termit kuitenkin oikeina, DLSS:llä ei ole mitään muuta tekemistä supersamplingin kanssa kuin nimi. Kaikki markkinoilla olevat näytönohjaimet ihan niitä Intelin integroituja myöten tukevat supersamplingia eli SSAA:ta.
Kyllä sillä nyt vähän on kun ne näytekuvat on muistaakseni 64x super samplattuja. Ei se mikään pelkkä skaalari ole kuten DSR.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 554
Kyllä sillä nyt vähän on kun ne näytekuvat on muistaakseni 64x super samplattuja. Ei se mikään pelkkä skaalari ole kuten DSR.
Ne kuvat millä sitä neuroverkkoa alun perin ekoissa DLSS-versioissa opetettiin oli tosiaan supersamplattuja, mutta nykyisessä geneerisessä opetusmallissa metodit lienevät jotain muuta (tiedä siitä sitten sen tarkemmin kun NVIDIA ei juuri asiasta kuiski)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 200
Ne kuvat millä sitä neuroverkkoa alun perin ekoissa DLSS-versioissa opetettiin oli tosiaan supersamplattuja, mutta nykyisessä geneerisessä opetusmallissa metodit lienevät jotain muuta (tiedä siitä sitten sen tarkemmin kun NVIDIA ei juuri asiasta kuiski)
Nojoo, pikaisella googlauksella 2.0 hyödyntää TAA:ta. Tosin eipä tuota tiedä mitä muuta siellä tapahtuu. Ehkä pointti oli kuitenkin että dlss kutsuminen pelkäksi skaalaimeksi on myös aika harhaanjohtavaa kun se hoitaa anti-aliasing puolta samalla, vaikkei nyt suoraan super samplausta käytettäisikään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 697
Vaikkei Intel olekaan erillisiä pelinäyttiksiä tehnyt aiemmin, niin kyllä siellä on ajureita koko ajan kehitetty ja ns "peliajureihin" aloitettiin panostamaan ihan eri tavalla jo hyvissä ajoin yli 2 vuotta sitten.
Niin, onhan he myös integroidun näyttiksensä ajureiden kanssa puuhastelleet jo kauan eli eivät ole kokemattomia tällä saralla.
Ei tuosta varmaan iso loikka ole erillisen näytönohjaimen pariin.
Gameplay (intel.com)
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 781
Ne kuvat millä sitä neuroverkkoa alun perin ekoissa DLSS-versioissa opetettiin oli tosiaan supersamplattuja, mutta nykyisessä geneerisessä opetusmallissa metodit lienevät jotain muuta (tiedä siitä sitten sen tarkemmin kun NVIDIA ei juuri asiasta kuiski)
Kyllä se tämän sivun mukaan nimenomaan toimii ihan samalla periaattella kuin aiemminkin, suurinpana erona 1.0:aan vain se että luodut "mallit" eivät enää ole peikohtaisia vaan geneerisempiä:


DLSS:n periaatetta ja toimintaa on käsitelty GTC 2020 esitelmässä joka on ihan mielenkiinoinen katsoa jos on vähän edes hajulla periaatteista millä puljataan (mikään ummikon video se ei kyllä ole). Löytyy youtubesta.

Ja vaikka yhdyn siihen että DLSS on "väärin kuvattu" sanomalla sitä supersamplaukseksi, supersamplaus on kyllä mukana kuviossa vahvasti opetusvaiheessa eli kyllä se asiaan liittyy. Joku voisi myös sanoa että peräkkäisten ruutujen käyttäminen on temporaalista supersamplausta mutta se on enemmän tai vähemmän saivartelua.

Mutta ei DLSS mikään pelkkä skaalain ole eikä myöskään vain antialiasointi, koska kuvaa ei vain venytetä ja sumenneta vaan siihen "arvataan" puuttuvaa informaatiota. Tästä johtuu se ettei koskaan olla 1:1 natiivirenderöinnin kanssa mutta voidaan olla vastaavalla tasolla ja joskus arvataan jopa "paremmin" joku yksityiskohta kuin mitä natiivi kuva tuottaa.

Tuon GTC esitelmän otsikko on "Image Reconstruction For Real-Time Rendering with Deep Learning" ja aiemminkin näissä yhteyksissä (esim. checkerboard rendering) on puhuttu kuvan rekonstruktiosta ts. uudelleenrakentamisesta joten se varmaan on osuvin termi sille mitä DLSS tekee. Jos voi yhtään arvata mitä AMD tekee sen dian perusteella missä oli monta pientä kuvaa ja nuoli isompaan kuvaan niin jotain temporaalista rekonstruktiota sieltäkin olisi tulossa. Ehkä jopa suoraan joku versio checkerboard renderingistä, sitä kun on vähemmän PC-puolella nähty.

Mutta palatakseni siihen mistä tämä lähti niin ei, Intelin ei tiedetä puuhaavan minkään GPU-kiihdytetyn kuvarekonstruktiotekniikan parissa ainakaan tällä hetkellä.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Niin, onhan he myös integroidun näyttiksensä ajureiden kanssa puuhastelleet jo kauan eli eivät ole kokemattomia tällä saralla.
Ei tuosta varmaan iso loikka ole erillisen näytönohjaimen pariin.
Gameplay (intel.com)
On, mutta Intelin ajuritukihan noissa on ollut jotain luokkaa aivan karmaisevan ja hemmetin huonon väliltä. Itseasiassa ei olla voitu edes sanoa, että kuinka paljon on tehoa jäänyt Intelin integroiduista hyödyntämättä kun ajurit olivat niin älyttömän surkeat, niitä tuli joskus, jos tuli. Välillä selkeät ajurien bugien korjaamiset, siis sellaiset mitkä esim. esti pelaamasta määrättyä peliä, saattoivat jäädä jopa kokonaan tekemättä. Minun ymmärrykseni mukaan kyse oli siitä, että ajuripuolen porukka oli täysin vajaamiehitetty kuluttajapuolella ja fokus siellä oli siksi jouduttu laittamaan ns. peruskäytön varmistamiseen, eli että ne Youtubet nyt edes toimii. @Kaotik taas viittasi käsittääkseni siihen, että reilut. 2v sitten Intel, jälleen huhujen mukaan ja olihan siellä rekry ilmoituksiakin, vahvisti varsin merkittävästi henkilöstömäärää näytönohjainten ajuriporukassa. Samaan aikaan sitten ajurien päivitystahti kiihtyi ja fokus ulottui myös muualle kuin peruskäyttöön jne. asia mitä ei ollut tapahtunut aiempina vuosina kaikesta valituksesta huolimatta. Tästä sitten osasi käytännössä kaikki laskea sen 1+1 ja alkoi huhut Intelin erillisistä näytönohjaimista.
Mutta palatakseni siihen mistä tämä lähti niin ei, Intelin ei tiedetä puuhaavan minkään GPU-kiihdytetyn kuvarekonstruktiotekniikan parissa ainakaan tällä hetkellä.
Eiköhän se ole tulossa. Aivan samaan tapaan kuin Intel lisäsi vähän "yllättäen" tuon tuen RT:lle. Tai siis yllätyshän se ei ole, jos se jaksaisi pyörittää muutakin kuin diashowta olisi. Eli kun kaikki muutkin, on Intelinkin pakko. Samalla tavalla AMD:n oli DLSS (ja toki ray tracingin) jälkeen pakko käydä palaveri, että mitäs nyt tehdään. No toteutus oli sellainen, että siellä saattoi muutama skumppapullo poksahtaa johtoportaassa, kun olikin onneksi floppi. Vaan kun Nvidia läväytti DLSS 2.0 tiskiin, niin taisi yllättää AMD:n aika totaalisesti ja nyt ovat sen takia pahasti myöhässä oman tuotteensa kanssa, kun tollasta ei ihan sekunnissa toimivaksi tehdä. Piti kuitenkin sen verran vetää siilipuolustusta, että keksivät markkinointiosastolla omalle tekeleelleen nimen, paljoa muuta tuskin niillä olikaan. Ihan samalla tavalla kuin nvenc ja sen saama suosio ja striimauksen räjähtäminen käsiin on yllättänyt AMD:n jolla ollut riittävästi tekemistä edes kilpailla perus raudassa. RTX voice vielä tuohon päälle ja Korona aika etätöineen, niin AMD on tällä hetkellä 3-4 vuotta perässä softassa, mutta rauta on kilpailukykyistä perus tasolla. Intel taas on siinä vaiheessa missä AMD oli n. 4v sitten yrittämässä kammeta edes omia korttejaan kilpailukykyiseksi, saati edes miettiä mitään softia.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
AMD:n nimitys omalle skaalaustekniikalleen on FidelityFX Super Resolution, mutta sen toteutustavasta ei ole tässä vaiheessa mitään tietoa. Se voi olla samankaltainen kuin NVIDIAn DLSS tai se voi olla jotain ihan muuta.
AMD ei kaiketi edes voi tehdä tuota skaalausta ihan samalla tavalla kuin NVIDIA johtuen siitä, että NVIDIA on patentoinut oman tekniikkansa siis DLSS toteutuksen ja erilliset tensori ytimet tms. En tiedä missämäärin sen toteutuksen pitää olla erilainen, jotta pantenttia ei rikota. Oletan kuitenkin, että AMD laki- ja tekniikkaihmiset ovat miettineet tätä paljon voidakseen luoda kilpailevan teknologian. Itse olen oikeastaan sitä mieltä, että Intelin ja AMD kannattaisi tehdä yhteistyötä ja luoda joku yhteinen kilpaileva tekniikka NVIDIAA vastaan näissä keskeisissä teknologioissa, jossa molemmat ovat jäljessä NVIDIAA ehkä ottaa jopa Microsoft mukaan siihen ja luoda joku avoin standardi. Tästä myös hyötisivät kuluttajat pitemmän päälle kun GPU maailman keskeiset teknologiat pysyvät avoimina standardeina.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 554
AMD ei kaiketi edes voi tehdä tuota skaalausta ihan samalla tavalla kuin NVIDIA johtuen siitä, että NVIDIA on patentoinut oman tekniikkansa siis DLSS toteutuksen ja erilliset tensori ytimet tms. En tiedä missämäärin sen toteutuksen pitää olla erilainen, jotta pantenttia ei rikota. Oletan kuitenkin, että AMD laki- ja tekniikkaihmiset ovat miettineet tätä paljon voidakseen luoda kilpailevan teknologian. Itse olen oikeastaan sitä mieltä, että Intelin ja AMD kannattaisi tehdä yhteistyötä ja luoda joku yhteinen kilpaileva tekniikka NVIDIAA vastaan näissä keskeisissä teknologioissa, jossa molemmat ovat jäljessä NVIDIAA ehkä ottaa jopa Microsoft mukaan siihen ja luoda joku avoin standardi. Tästä myös hyötisivät kuluttajat pitemmän päälle kun GPU maailman keskeiset teknologiat pysyvät avoimina standardeina.
Ei tuossa mistään yksittäisistä patenteista puhuta ja mikään tuossa tekniikassa ei ole sellaista, etteikö vastaavia olisi aiemminkin tehty ja tultaisi tulevaisuudessakin tekemään ja patentoimaan. Niillä voi olla jotain hyvin spesifejä patentteja tiettyyn toteutukseen, mutta ei se estä muita tekemästä vastaavia toteutuksia vähän eri tavoin. Mitä tensoriytimiin taas tulee, varmasti NVIDIAlla on niihinkin patentteja, ihan niin kuin tusinalla muulla firmalla millä on omia tensoriytimiään, mukaanlukien AMD jolla on jo käytössä omat tensoriytimensä (eli matriisilaskukiihdyttimensä) Arcturuksessa (CDNA/MI100)
AMD:n on huhuttu jo pidempään tekevän yhteistyötä MS:n kanssa tuon skaalaimen ja rekonstruktion parissa.

Todella myöhäinen edit: Intelillä on kyllä kokemusta myös kuvan rekonstruktoinnista, esimerkiksi Super Resolution | Intel DevMesh
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 433
Voikohan näillä pelata "harmittomasti" vai onko seurauksena jatkuva taistelu ajuribugien kanssa? Epäilen pahasti näiden olevan julkaisussa lähellekaan samaa tasoa kuin kilpailevilla tuotteilla, jotka ovat hioneet ajureitaan paljon pitempään.
Tämä on lähinnä Windows-näkökulma. Esim. Linuxissa Intel on ollut ihan kärjessä ajuripuolella jo pitkään, ainakin Sandy Bridgestä alkaen. AMD:llä on ollut amdgpu/dc-ajurien myötä tilanne paremmin hallinnassa. Nvidia on sitten se kaikkein surkein esitys, jos avoimia ajureita katsotaan. Turha ostaa 3000 euron ohjainta, jos se ilman reclock-tukea eli nouveaulla toimii kuten joku viiden kympin htpc-kortti. Poroajurienkin olisi hyvä saada homma kuntoon pikku hiljaa sitten kun Wayland-työpöydät ovat defaulttina kaikilla. Esim. Ubuntu 22.04 LTS:ssä aika takuuvarmasti on.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Tämä on lähinnä Windows-näkökulma. Esim. Linuxissa Intel on ollut ihan kärjessä ajuripuolella jo pitkään, ainakin Sandy Bridgestä alkaen. AMD:llä on ollut amdgpu/dc-ajurien myötä tilanne paremmin hallinnassa. Nvidia on sitten se kaikkein surkein esitys, jos avoimia ajureita katsotaan. Turha ostaa 3000 euron ohjainta, jos se ilman reclock-tukea eli nouveaulla toimii kuten joku viiden kympin htpc-kortti. Poroajurienkin olisi hyvä saada homma kuntoon pikku hiljaa sitten kun Wayland-työpöydät ovat defaulttina kaikilla. Esim. Ubuntu 22.04 LTS:ssä aika takuuvarmasti on.
Pelaaminen, Linux Pick one cant have another.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 554
Pelaaminen, Linux Pick one cant have another.
Vanhentunutta tietoa, Linuxilla toimii erilaisten kääntökerrosten kautta suuri osa ihan normaaleista Windows-peleistä ja suorituskykykin tapaa olemaan kohdillaan, natiiveja pelejä unohtamatta.
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Vanhentunutta tietoa, Linuxilla toimii erilaisten kääntökerrosten kautta suuri osa ihan normaaleista Windows-peleistä ja suorituskykykin tapaa olemaan kohdillaan, natiiveja pelejä unohtamatta.
"The Steam Hardware Survey reports that as of April 2019, 0.81% of users are using some form of Linux as their platforms primary operating system. The Unity game engine used to make their statistics available and in March 2016 reported that Linux users accounted for 0.4% of players. "

Jos PC pelaamisesta 99,5% tapahtuu Windows alustalla voidaan melkein puhua, että Windowsilla on monopoli PC pelaamiseen. Voihan jollain 90-luvun tiiliskivi kännykälläkin pelata matopelia, mutta ei se silti tarkoita, että tiiliskivikännykkä on elinkelpoinen pelialusta.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
"The Steam Hardware Survey reports that as of April 2019, 0.81% of users are using some form of Linux as their platforms primary operating system. The Unity game engine used to make their statistics available and in March 2016 reported that Linux users accounted for 0.4% of players. "

Jos PC pelaamisesta 99,5% tapahtuu Windows alustalla voidaan melkein puhua, että Windowsilla on monopoli PC pelaamiseen. Voihan jollain 90-luvun tiiliskivi kännykälläkin pelata matopelia, mutta ei se silti tarkoita, että tiiliskivikännykkä on elinkelpoinen pelialusta.
Jos sinä haluat puhua PC - Linux väännöstä, niin ei sitten kyllä kannata alkaa mobiili-pelejä vetää mukaan keskusteluun koska mobiilipuolella Linux pyörittää käytännössä 80-90% peleistä. Windowssilla ei ole mitään monopolia pelaamiseen ja Linuxin käyttö kasvaa jatkuvasti ja yksi suuri syy on, että Linuxilla voi nykyaikana pelata siinä kuin Windowssillakin.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 781
Jos PC pelaamisesta 99,5% tapahtuu Windows alustalla voidaan melkein puhua, että Windowsilla on monopoli PC pelaamiseen. Voihan jollain 90-luvun tiiliskivi kännykälläkin pelata matopelia, mutta ei se silti tarkoita, että tiiliskivikännykkä on elinkelpoinen pelialusta.
Ensimmäinen lause totta ja pitkälti nimenomaan käyttöjärjestelmätason monopoliasemasta joka tekee Linux-porttauksesta vähemmän houkuttelevaa, toinen pelkkää Linuxin aliarvostusta. Omassa steam-kirjastossa on 151 peliä joista 84 ilmoittaa toimivansa Linuxissa. Mukaan mahtuu paljon muutakin kuin eri versioita matopelistä.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 433
Jos PC pelaamisesta 99,5% tapahtuu Windows alustalla voidaan melkein puhua, että Windowsilla on monopoli PC pelaamiseen. Voihan jollain 90-luvun tiiliskivi kännykälläkin pelata matopelia, mutta ei se silti tarkoita, että tiiliskivikännykkä on elinkelpoinen pelialusta.
Sekoitat suosion jotenkin siihen, voiko käyttää. Steamin kautta toimii aika joukko pelejä. Ylipäänsä tietokoneella on muutakin käyttöä kuin pelaaminen ja erityisesti AAA-tason uusimmat ja raudan suhteen vaativimmat pelit, vaikka tämä ehkä väärä paikka puhua siitä. Siis vaikka uutisen aiheena on "pelinäytönohjain", voi sitä muuhunkin käyttää.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 611
DLSS2.0 on vain erittäin hyvä alinäytteistetty TAA toteutus. Periaatteessa kyse on supersamplauksesta, mutta vain TAA:n kontekstissa.

Jos jonkun kattotermin haluaa kaikille vastaaville systeemeille, niin subsampled TAA on varmaan tarkin termi ilman valmistajaspesifejä termejä.
 
Liittynyt
11.12.2017
Viestejä
445
Ja jos joku peli nyt sitten ei pyörisi linuxilla voi sitten ajaa päällä lähes rautanatiivia vm:ää joten voi pelata sillä winbl0wsilla, olettaen että omaa tarpeeksi koneessaan hardista.

Raja on kyllä hehkuttanut niin montaa muutakin että epäilisin tämänkin olevan vain "kuumaa ilmaa".
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 554
Jos jonkun kattotermin haluaa kaikille vastaaville systeemeille, niin subsampled TAA on varmaan tarkin termi ilman valmistajaspesifejä termejä.
Tosin tällä hetkellä ei ole mitään tietoa tuleeko AMD:n Super Resolution perustumaan millään tasolla TAA:han, saati siitä mitä Intel tekee, joten on ihan liian aikaista miettiä mitään kattotermejä.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Vanhentunutta tietoa, Linuxilla toimii erilaisten kääntökerrosten kautta suuri osa ihan normaaleista Windows-peleistä ja suorituskykykin tapaa olemaan kohdillaan, natiiveja pelejä unohtamatta.
No, toimii ja toimii, mitä pelaillaan välillä ja yhdellä kaverilla on Linux käytössä, niin aina on ongelmia ollut enemmän tai vähemmän. Windows "asiakkailla" ei ikinä esim sellaisia satunnaisia jumeja, joiden takia pitää käynnistää softa uudestaan..
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 014
Viestejä
4 192 044
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
Package

Hinta.fi

Ylös Bottom