Intelin diavuoto paljastaa Xe-arkkitehtuurin kuluttaja- ja datakeskusnäytönohjainten saloja (Arctic Sound)

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Intel valmistelee parhaillaan Xe-arkkitehtuuriin perustuvia näytönohjaimia julkaistavaksi ainakin tämän ja ensi vuoden aikana. Tähän mennessä alun perin Arctic Sound -koodinimellä tunnetusta arkkitehtuurista on saatu pientä esimakua Xe-LP-mikroarkkitehtuurin DG1-kehitysalustan ja Tiger Lake -vuotojen muodossa sekä Xe-HPC-mikroarkkitehtuurin Ponte Vecchio -numeronmurskaimen muodossa.

Digital Trends on saanut nyt käsiinsä dioja Intelin datakeskusosaston sisäisestä esityksestä, mikä antaa samalla lisää tietoa kolmannesta mikroarkkitehtuurista, Xe-HP:sta. Intelin aiemmin julkaisemista tiedoista on selvinnyt jo aiemmin, että nimenomaan Xe-HP tulee kattamaan suurimman osan Xe-arkkitehtuurille suunnitelluista markkinoista.



Ensimmäisen dian mukaan Arctic Sound RVP- eli Reference Validation Platform -kortteja tullaan julkaisemaan kehittäjille yhteensä kolme ja SDV- eli Software Development Vehicle -kortteja neljä erilaista. Korteissa on käytössä 1, 2 tai 4 Tileä ja niiden TDP-arvot ovat mallista riippuen 75, 150, 300 tai 400 / 500 wattia. Neljän Tilen ja 400 / 500 watin hirviö on suunnattu puhtaasti datakeskuksiin, mikä paljastuu viimeistään sen vaatimasta 48 voltin jännitteestä. Diassa on mukana myös merkintöjä eri mallien sopivuudesta Intelin olemassaoleviin referenssipalvelimiin.



Toinen dia paljastaa Tilen merkitsevän tässä yhteydessä grafiikkasirua, eli kahden ja neljän Tilen korteissa on käytössä useampi grafiikkasiru. Digital Trends spekuloi Intelin integroivan ne Xe-HPC:n tapaan Foveros-paketointia hyödyntäen tiiviiksi paketiksi, mutta tästä ei ole vielä varmuutta. Näytönohjaimissa tullaan käyttämään 2,8 Gbps:n HBM2e-muisteja ja ne tulevat tukemaan PCI Express 4.0 -väylää. Dia antaa lisäksi ymmärtää, että kuluttajamarkkinoille olisi luvassa vain yhden grafiikkapiirin versio. Uutisen pääkuvassa Digital Trends on pistänyt Xe-HP-näytönohjaimet ja niitä vastaavat NVIDIAn kilpailijat järjestykseen TDP-arvojen perusteella.

Lähde: Digital Trends

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:

VmH

Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
906
Jotenkin hieman jännittää haukkaako intel nyt liian isoa palaa itselleen. Kilpailu on aika raakaa tuolla työpöytä näytönohjainten saralla, etenkin työkäytössä. 500w TDP vaikuttaa aivan käsittämättömältä laavankiukaalta ihan pelkäksi näytönohjaimeksi, ellei intel ole kehitellyt sitä jotain erittäin spesifistä käyttötarkoitusta varten.

Todella suurella mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
Jotenkin hieman jännittää haukkaako intel nyt liian isoa palaa itselleen. Kilpailu on aika raakaa tuolla työpöytä näytönohjainten saralla, etenkin työkäytössä. 500w TDP vaikuttaa aivan käsittämättömältä laavankiukaalta ihan pelkäksi näytönohjaimeksi, ellei intel ole kehitellyt sitä jotain erittäin spesifistä käyttötarkoitusta varten.

Todella suurella mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää.
Se 400/500W on laskentakortti datakeskuksiin, ei varsinainen näytönohjain. Ja siellä tila on usein enemmän kortilla kuin sähkö, mitä enemmän laskentatehoa saadaan pieneen tilaan sen parempi, turbiinit kyllä jäähdyttää.
 

VmH

Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
906
Joo tosiaan noinhan tuossa lukikin uutisen keskivaiheilla :D Itse kiinnitin liikaa huomiota tuohon diavuodon "rinkula" -kuvaan.

Intelillä olisi siis vastuksena Nvidian Tesla v100, joka julkaistiin noin 2,5 vuotta sitten. Voi toki olla mahdollista että suorituskyvyssä pärjäävät, mutta mahtaakohan hyötysuhde olla kunnossa tuolla tdp:llä... Täytynee toivoa että Intel toimittaa mukana ydinreaktorin. :)
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Se on Intel, eli myy hyvin vaikka jäljessä olisikin.
Mielenkiintoista että Intel siirtyi ”ekana” chiplet gpu ohjaimiin...
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
90
Se on Intel, eli myy hyvin vaikka jäljessä olisikin.
Mielenkiintoista että Intel siirtyi ”ekana” chiplet gpu ohjaimiin...
Onko noilla kaikilla "Tile":llä yhteinen muistiavaruus? Vai onko lätkitty vaan samalle levylle jota on tehty iät ja ajat. Ponte Vechio piirilevyn perusteella HBM on paketoitu ytimille joten veikkaan jälkimmäistä. En kyllä ole mikään asiantuntija näissä hommissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 032
Onko noilla kaikilla "Tile":llä yhteinen muistiavaruus? Vai onko lätkitty vaan samalle levylle jota on tehty iät ja ajat. Ponte Vechio piirilevyn perusteella HBM on paketoitu ytimille joten veikkaan jälkimmäistä. En kyllä ole mikään asiantuntija näissä hommissa.
Todennäköisesti NUMA; Eli yhteinen osoiteavaruus, kaikkea muistia pystyy accessoimaan mutta muiden piirien musiti on hitaampaa käyttää. Erilliset muistiavaruudet tekisi tuon käytöstä ohjelmoijalle paljon vaikeampaa.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Se on Intel, eli myy hyvin vaikka jäljessä olisikin.
Mielenkiintoista että Intel siirtyi ”ekana” chiplet gpu ohjaimiin...
Siirtyy. Nuo eivät ole pihalla vielä. Siis jos tuo pitää paikkaansa. Ja jos nuo kerran ovat laskentakortteja ja huhun mukaan näytönohjaimet ovat yhdellä sirulla, niin se chiplet on vähän siinä ja siinä
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Se on Intel, eli myy hyvin vaikka jäljessä olisikin.
Mielenkiintoista että Intel siirtyi ”ekana” chiplet gpu ohjaimiin...
Minusta on jännä nähdä, että miten hyvin toi chiplet GPU systeemi skaalautuu vai skaalautuuko se alkuunkaan hyvin. Vähän veikkaan, että spesifeissä laskentahommissa saattaa skaalautua, mutta taas työpöytäkäytössä ei todellakaan skaalaudu, tästähän on nähty jo esimerkkejä SLI:n kanssa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
Minusta on jännä nähdä, että miten hyvin toi chiplet GPU systeemi skaalautuu vai skaalautuuko se alkuunkaan hyvin. Vähän veikkaan, että spesifeissä laskentahommissa saattaa skaalautua, mutta taas työpöytäkäytössä ei todellakaan skaalaudu, tästähän on nähty jo esimerkkejä SLI:n kanssa.
Minkä niin? Perinteinen SLI skaalasi oikein hyvin, NVIDIAn SLI tai AMD:n CrossFire/Multi-GPU sitten pelistä riippuen miten sattuu. Se ei kuitenkaan tarkoita, että sama kohtalo odottaisi Inteliä.
Jos noita useamman Tilen kortteja ylipäätään tulee kuluttajamarkkinoille, ei ole mitenkään itsestäänselvää että se olisi toteutettu yhtä yksinkertaisesti ja "tyhmästi" kuin AMD:n ja NVIDIAn tämänhetkiset ratkaisut, itseasiassa voidaan pitää lähes varmana että jos ratkaisu on saman tyyppinen niin niitä ei kuluttajamarkkinoille tule. Nämä diathan, kuten jo uutisessa puhutaan, koskevat datakeskustuotteita missä on kyse nimenomaan laskennasta ja vain yhden Tilen kortti on varmistettu millään tasolla kuluttajapuolelle.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Minkä niin? Perinteinen SLI skaalasi oikein hyvin, NVIDIAn SLI tai AMD:n CrossFire/Multi-GPU sitten pelistä riippuen miten sattuu. Se ei kuitenkaan tarkoita, että sama kohtalo odottaisi Inteliä.
Jos noita useamman Tilen kortteja ylipäätään tulee kuluttajamarkkinoille, ei ole mitenkään itsestäänselvää että se olisi toteutettu yhtä yksinkertaisesti ja "tyhmästi" kuin AMD:n ja NVIDIAn tämänhetkiset ratkaisut, itseasiassa voidaan pitää lähes varmana että jos ratkaisu on saman tyyppinen niin niitä ei kuluttajamarkkinoille tule. Nämä diathan, kuten jo uutisessa puhutaan, koskevat datakeskustuotteita missä on kyse nimenomaan laskennasta ja vain yhden Tilen kortti on varmistettu millään tasolla kuluttajapuolelle.
Ei SLI ole koskaan skaalannut oikein hyvin. Ongelmat on aina olleet siellä olemassa ja se johtuu ihan yksinkertaisesti siitä, että se kokonaisuus on hyvin hankala ja todella monien eri osien summa. Tästä on ihan AMD kertoillut avoimesti kun toivat Applelle sen uuden vega duo 2 mikä lienee super kortin. Ei se nyt vain ole ja mene kuin Strömsössä se skaalautuvuus, kun näytölle kuvan tutotamisessa on muitankin asioita taustalla kuin puhdas laskentateho. Infinity fabrikin tehoa asiassa ei ole vielä testattu, mutta se päivä lähenee jatkuvasti.

Mitä tulee noihin dioihin, niin kyse oli puhtaasti siitä, että Intel on lähdössä tälle tielle. Kuten siinä lainaamassani viestissä todettiin ja mihin vastasin. Ei siitä mihin se tie johtaa jos mihinkään. Kyllä jo muistakin Intelin dioista ja jutuista on tullut selväksi, että Intel on valinnut tämän tien ihan kaikkien tuotteiden kohdalla, eikä ole rakentamassa massiivisia ytimiä työpöytäkäyttöön.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
Ei SLI ole koskaan skaalannut oikein hyvin. Ongelmat on aina olleet siellä olemassa ja se johtuu ihan yksinkertaisesti siitä, että se kokonaisuus on hyvin hankala ja todella monien eri osien summa. Tästä on ihan AMD kertoillut avoimesti kun toivat Applelle sen uuden vega duo 2 mikä lienee super kortin. Ei se nyt vain ole ja mene kuin Strömsössä se skaalautuvuus, kun näytölle kuvan tutotamisessa on muitankin asioita taustalla kuin puhdas laskentateho. Infinity fabrikin tehoa asiassa ei ole vielä testattu, mutta se päivä lähenee jatkuvasti.
Luepa nyt uudelleen mitä siinä luki.
Mitä tulee noihin dioihin, niin kyse oli puhtaasti siitä, että Intel on lähdössä tälle tielle. Kuten siinä lainaamassani viestissä todettiin ja mihin vastasin. Ei siitä mihin se tie johtaa jos mihinkään. Kyllä jo muistakin Intelin dioista ja jutuista on tullut selväksi, että Intel on valinnut tämän tien ihan kaikkien tuotteiden kohdalla, eikä ole rakentamassa massiivisia ytimiä työpöytäkäyttöön.
Kuka on puhunut mitään mistään massiivista ytimistä?
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Luepa nyt uudelleen mitä siinä luki.
Luin? Mikäs nyt mielestäsi jäi lukematta? "Perinteinen SLI skaalasi oikein hyvin, NVIDIAn SLI tai AMD:n CrossFire/Multi-GPU sitten pelistä riippuen miten sattuu. Jos noita useamman Tilen kortteja ylipäätään tulee kuluttajamarkkinoille, ei ole mitenkään itsestäänselvää että se olisi toteutettu yhtä yksinkertaisesti ja "tyhmästi" kuin AMD:n ja NVIDIAn tämänhetkiset ratkaisut " Ei skaalautunut, se riippui täysin tehtävästä mikä siellä oli. Pelit eivät ole ainoa asia maailmassa mikä ei skaalaudu hyvin monelle ytimelle.

En edes ottanut sinun väitteisiisi kantaa siitä miten "tyhmästi" mielestäsi jotain on tehty. Koska sinä olet uber super insinööri siinä missä AMD ja NVIDIA ei tiedä mistään mitään. Suosittelisin alan vaihtoa, kun kerran tiedät enemän kuin siellä tiedetään. Varmasti saisit parempaa palkkaakin kuin kopioimalla englanniksi kirjoitettuja juttuja muualta Io-Techiin.

Sinä sen sijaan et tainnut lukea sitä minun alkuperäistä viestiäni, missä nimen omaan sanoin, että varmasti jossain spesifeissä laskentasovelluksissa voi skaalautua hyvin, mutta työpöytäkäytössä tuskin.
Kuka on puhunut mitään mistään massiivista ytimistä?
Minä juuri tuossa puhuin, et huomannut?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
Luin? Mikäs nyt mielestäsi jäi lukematta? "Perinteinen SLI skaalasi oikein hyvin, NVIDIAn SLI tai AMD:n CrossFire/Multi-GPU sitten pelistä riippuen miten sattuu. Jos noita useamman Tilen kortteja ylipäätään tulee kuluttajamarkkinoille, ei ole mitenkään itsestäänselvää että se olisi toteutettu yhtä yksinkertaisesti ja "tyhmästi" kuin AMD:n ja NVIDIAn tämänhetkiset ratkaisut " Ei skaalautunut, se riippui täysin tehtävästä mikä siellä oli. Pelit eivät ole ainoa asia maailmassa mikä ei skaalaudu hyvin monelle ytimelle.

En edes ottanut sinun väitteisiisi kantaa siitä miten "tyhmästi" mielestäsi jotain on tehty. Koska sinä olet uber super insinööri siinä missä AMD ja NVIDIA ei tiedä mistään mitään.
Minä juuri tuossa puhuin, et huomannut?
Perinteinen SLI eli 3dfx:n ScanLine Interleaving pelasi ja skaalasi ihan hyvin. NVIDIAn Scalable Link Interfacen ja AMD:n CrossFiren/Multi-GPU:n toiminta on ollut enemmän arpapeliä ja vaihdellut pelistä toiseen.
"Tyhmällä" toteutuksella viittaan lähes poikkeuksetta käytettyyn AFR:ään jossa yksinkertaisesti renderöidään vuorotellen perättäisiä ruutuja. Äärimmäisen tyhmä ja resursseja hukkaava tapa joka ei ole edes yhteensopiva monen tekniikan kanssa, mutta silti se mihin useimmiten turvaudutaan sen verrattaisen helppouden vuoksi.
Vaihtoehtoisia tiloja on koitettu vaihtelevalla menestyksellä mutta lopputuloksena päädyttiin siihen että pelintekijät hoitavat hommat moderneilla rajapinnoilla jos ovat hoitaakseen.

"Järkeviä" toteutuksia olisivat luonnollisesti sellaiset, joissa resurssien tuhlaus on minimoitu (esim SFR:ssä olisi potentiaalia mutta en tiedä onko esim Civin toteutus tehty resursseja säästäen vai ei).

Mikäli Intel tuo useamman sirun kortteja kuluttajapuolelle, se on ihan varma ettei se perustu yhtä "tyhmään" tapaan kuin AMD:n ja NVIDIAn ratkaisut, joissa vaikka yhteisiä muistiavaruuksia ja muita voidaan käyttää, se on hidasta. Vähimmillään Intelin on siinä vaiheessa ollut ratkottava kaista- ja viiveongelmia toisen piirin muistia käpistellessä.

Juu, sinä puhuit, mutta tapa millä sen ilmaisit antoi ymmärtää että joku olisi ehdottanut että Intel tekisi sellaisia vaikka diat puhuu muusta (tosin ennen näitä dioja ei ollut yhtään mitään diaa mikä olisi puhunut puolesta tai vastaan sen suhteen)
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 795
Perinteinen SLI eli 3dfx:n ScanLine Interleaving pelasi ja skaalasi ihan hyvin. NVIDIAn Scalable Link Interfacen ja AMD:n CrossFiren/Multi-GPU:n toiminta on ollut enemmän arpapeliä ja vaihdellut pelistä toiseen.
"Tyhmällä" toteutuksella viittaan lähes poikkeuksetta käytettyyn AFR:ään jossa yksinkertaisesti renderöidään vuorotellen perättäisiä ruutuja. Äärimmäisen tyhmä ja resursseja hukkaava tapa joka ei ole edes yhteensopiva monen tekniikan kanssa, mutta silti se mihin useimmiten turvaudutaan sen verrattaisen helppouden vuoksi.
Vaihtoehtoisia tiloja on koitettu vaihtelevalla menestyksellä mutta lopputuloksena päädyttiin siihen että pelintekijät hoitavat hommat moderneilla rajapinnoilla jos ovat hoitaakseen.

"Järkeviä" toteutuksia olisivat luonnollisesti sellaiset, joissa resurssien tuhlaus on minimoitu (esim SFR:ssä olisi potentiaalia mutta en tiedä onko esim Civin toteutus tehty resursseja säästäen vai ei).

Mikäli Intel tuo useamman sirun kortteja kuluttajapuolelle, se on ihan varma ettei se perustu yhtä "tyhmään" tapaan kuin AMD:n ja NVIDIAn ratkaisut, joissa vaikka yhteisiä muistiavaruuksia ja muita voidaan käyttää, se on hidasta. Vähimmillään Intelin on siinä vaiheessa ollut ratkottava kaista- ja viiveongelmia toisen piirin muistia käpistellessä.
Ei 3dfx:n SLI ollut sen parempi tapa kuin mikään muukaan, kaikissa on omat ongelmansa. Se johtuu ihan yksinkertaisesti siitä, että kaikella on rajansa ja ne rajat tulee vastaan jossain vaiheessa. AMD ja NVIDIA on valinneet ne toimintatapansa juurikin sen mukaan mikä on tän päivän raja. Sinä ilmeisesti elät jossain sellaisessa ajassa, että ne nykypäivän ohjelmistot ja pelit toimii edelleen menneen ajan vaatimuksilla. Voin kertoa, että AMD:n ja NVIDIAn ratkaisut juoksis ympyrää sen vanhan SLI:n ympärillä jos vain materiaalina olisi se sama materiaali kuin silloin, vaan kun nykyään se materiaali on ihan toista. Samaten on ne vaatimuksetkin.
Juu, sinä puhuit, mutta tapa millä sen ilmaisit antoi ymmärtää että joku olisi ehdottanut että Intel tekisi sellaisia vaikka diat puhuu muusta (tosin ennen näitä dioja ei ollut yhtään mitään diaa mikä olisi puhunut puolesta tai vastaan sen suhteen)
Ei vaan minä totesin, kun sinä aloit väittämään, että Intel ei muka olisi menossa chiplet malliin sen toisen ääripään, toki hieman kärjistäen, mutta kuitenkin. Vaikka kuinka on varmistettu vain yksi Tile kuluttajille, niin kyllä kaikki mitä Intel on puskenut markkinoille haisee, että tämä on se tie minkä ovat valineet. Ei ole tarkoitus yrittääkkään kilpailla ja tuskin edes pystyisivät kilpailemaan NVIDIA:n ja AMD:n kanssa yhden ytimen suorituskyvyssä, joten he yrittävät tätä Tile mallia eli tehdä näyttiksille käytännössä sen minkä Intel teki prosessoreille ja minkä pankin AMD sitten räjäytti. Se toinen vaihtoehto kun olisi nimen omaan ne massiiviset ytimet.

Lisätään nyt vielä, että onhan Intel ihan julkisesti puhunut EU touhusta jo aikaa sitten ja siiten miten sitä on tarkoitus tai voi skaalata tuhansiin ytimiin asti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 032
Perinteinen SLI eli 3dfx:n ScanLine Interleaving pelasi ja skaalasi ihan hyvin.
... kun sillä ei aikoinaan yritetty tehdä mitään modernia juttuja, kuten esimerkiksi tekstuuriin renderöintiä.

Nykypäivän peleillä se toimisi onnettoman huonosti.

Ja silloinkin se vaati kaikkein tekstuurien duplikoinnin molempien korttien muistiin.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
... kun sillä ei aikoinaan yritetty tehdä mitään modernia juttuja, kuten esimerkiksi tekstuuriin renderöintiä.

Nykypäivän peleillä se toimisi onnettoman huonosti.

Ja silloinkin se vaati kaikkein tekstuurien duplikoinnin molempien korttien muistiin.
Toki, siksi imperfektissä, mutta se oli omana aikanaan toimiva ratkaisu (vaikka resursseja tuhlattiinkin muistin osalta)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 562
Viestejä
4 166 508
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom