Intel: Xe-arkkihtetuurin DG1-näytönohjain on käynnistetty ensimmäistä kertaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 623
intel-xe-07102019.jpg



Intel valmistautuu parhaillaan julkaisemaan ensimmäiset modernit erillisnäytönohjaimensa. Yhtiö aikoo julkaista Gen12-arkkitehtuuriin perustuen paitsi integroidun mallin, myös useita erillisnäytönohjainmalleja ja sekä laskentakortteja datakeskuksiin.

Intelin Xe:ksi ristitystä Gen12-arkkitehtuurista on saatu jo useita pieniä vuotoja ja esimerkiksi ajureihin on jo lisätty ensimmäiset tulevien näytönohjainten vaatimat muutokset. Lisäksi samaan arkkitehtuuriin perustuva integroitu näytönohjain on jo nähty ensimmäisessä testivuodossa.

Nyt Intelin toimitusjohtaja Bob Swan on paljastanut sijoittajille yhtiön käynnistäneen onnistuneesti Xe-arkkitehtuuriin perustuvan DG1-erillisnäytönohjaimen. Yhtiön kelkkaan viime vuonna hypännyt markkinointimies Chris Hook juhlisti tapahtumaa twiittaamalla ”It’s alive!” viime perjantaina. Hook on lisäksi twiitannut, että näytönohjain tullaan julkaisemaan ennen vuoden 2020 loppua, mikä sopii aiempiin tietoihin vuoden puolivälin jälkeen tapahtuvasta julkaisusta.

Kehitys ei luonnollisestikaan pääty ensimmäisiin erillisnäytönohjaimiin. Swan kertoi sijoittajille lisäksi, että yhtiö on pysynyt aikataulussaan myös seuraavan sukupolven suhteen ja aikovansa julkaista 7 nanometrin prosessilla valmistettavat näytönohjaimet vuonna 2021. Myös 5 nanometrin kehitystyön kerrotaan olevan hyvässä vauhdissa.

Lähde: Legit Reviews, Chris Hook @ Twitter

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:
Its alive??? Kai se on...Pitkä ja kivinen tie tulee olemaan tämä ns. uusi aluevaltaus Intelille. Mutta hyvä juttu että ovat viimeinkin panneet focusta vähän noihin näyttiksiin koska prossupuoli on niin kuihtuva ala innovaatioiden suhteen kun olla ja voi. Mitään uuttahan ei ole tullut vuosiin: on vaan näitä kapeampia viivoja, enemmän coreja ja lisäkäskyjä. Nyt ollaan siinä tilanteessa että ns. peliprossu voi olla 5-vuotta vanha ja sillä pärjää jos vaan näyttis on tätäpäivää. Mulla on i7 4790K pelikoneessa ja ei mittään tarvetta vaihtaa! Toki "oikeassa" koneessa on 12/24 core ja kai silläkin voisi pelata mutta silti. Toivottavasti Intel onnistuu näiden kanssa ja saadaan jotain hegemonia taistelua AMD:n ja Nvidia:n lisäksi. Se tekisi hyvää hinnoille kuten on prossupuolella nähty.
 
Asiaton käytös - offtopic ja flametus (ketjun aihe näytönohjaimet, ei prosessorit)
"prossupuoli on niin kuihtuva ala innovaatioiden suhteen kun olla ja voi"

Joo varsinkin jos AMD ei olisi tullut takaisin, meillä olisi edelleen 4core työpöytä prossut ja 16c serverit. Antaa AMD:n innovoida lisää kun ei Intel näytä siihen pystyvän.
 
Se mitä tästä ensin toivottaneen on selkeä parannus Intelin integroituihin näytönohjaimiin. Siis jotta parin vuoden kuluttua perusmarkettimikronkin ostaja voisi odottaa pystyvänsä pelaamaan suht' uudehkoja pelejä edes minimi-asetuksilla ilman erillisohjainta. Ei haitanne jos kuvanlaatu/nopeus ei ole 1000eur pelikoneen luokkaa mutta kunhan toimisi?
Jota ei voi sanoa Intelinkään integroiduista ohjaimista 2000-luvulla, hyvä kun on miinaharava liikahtanut nykimättä ja minecraft on ilmeisesti saatu jopa toimimaan reilusti virittämällä :jd:
Pitäneisin jonkinlaisena kynnysvaatimuksena ensimmäiselle CPU'lle integroidulle Xe-moiselle ihan perinteistä;
Pyöriikö Crysis ?
 
Se mitä tästä ensin toivottaneen on selkeä parannus Intelin integroituihin näytönohjaimiin. Siis jotta parin vuoden kuluttua perusmarkettimikronkin ostaja voisi odottaa pystyvänsä pelaamaan suht' uudehkoja pelejä edes minimi-asetuksilla ilman erillisohjainta. Ei haitanne jos kuvanlaatu/nopeus ei ole 1000eur pelikoneen luokkaa mutta kunhan toimisi?
Jota ei voi sanoa Intelinkään integroiduista ohjaimista 2000-luvulla, hyvä kun on miinaharava liikahtanut nykimättä ja minecraft on ilmeisesti saatu jopa toimimaan reilusti virittämällä :jd:
Pitäneisin jonkinlaisena kynnysvaatimuksena ensimmäiselle CPU'lle integroidulle Xe-moiselle ihan perinteistä;
Pyöriikö Crysis ?
Johan Gen11 tarjoilee ihan AMD:n tasoista suorituskykyä samassa tehonkulutusluokassa?
 
Jep. Nykyään hyvinkin. Tuossa viitattaneen useampi vuosi taaksepäin.
Mutta toki joku konsolitehoinen integroitu olisi kiva, mutta onko se tarpeen?
Useimmat toimistosoftat toimii hyvin vaikka atomin integroidulla. Muut ostaa erillisen jos tarvetta on. En usko, ett oikeasti pelikäyttöön yltävä integroitu on ihan edullinen. Eli varmaan joissain kannettavissa todella tehokas integroitu tulee olemaan arkipäivää. Pöytäkoneissa se että saa kuvaa ulos piisannee.
 
Johan Gen11 tarjoilee ihan AMD:n tasoista suorituskykyä samassa tehonkulutusluokassa?

Ikävä kyllä niitä Intelin uudempia integroituja ei ole nähty markettimikro-hintaluokan koneissa...
Se mitä odotan/toivon olisi toimiva Crysis jopa markettimikro-hintaluokassa Intel'illäkin kenties v2021 lähtien?
Kokoonpanon tehonkulutuksella ei ole kuin teknistä merkitystä alan harrastajille. Olennaista on miten hyvin kone saadaan paketoitua myyntiin. Markettipaketti-mikroja myydään kuitenkin väistämättä n*kertaa enemmän kuin tonnin-parin pelikoneita joita foorumilla suunnitellaan, joten pakettikoneiden mukana tulevilla näytönohjaimilla on merkitystä.
 
Erittäin hyvä uutinen kuluttajan kannalta. Toivottavasti Intel pääsee heti kunnolla kilpailuun mukaan. Mielellään sitä maksaisi alle 1200€ huippunäyttiksistä :btooth:
 
Voisin kuvitella, että vasta DDR5-aikakaudella tulee kunnolla lisäpotkua integroituihin näytönohjaimiin, kun tulee reilusti muistikaistaa lisää.
 
Voisin kuvitella, että vasta DDR5-aikakaudella tulee kunnolla lisäpotkua integroituihin näytönohjaimiin, kun tulee reilusti muistikaistaa lisää.
Tuo Gen11-suorituskyky on itseasiassa osittain jo esimakua tästä, se tarjoaa about vastaavaa suorituskykyä kuin AMD samassa teholuokassa, mutta sen kaverina on LPDDR4-3733-muistia kun AMD:n APUjen rinnalla on yleensä DDR4-2400 tai -2666-muistia.
 
7 / 10 nm prosessi voisi auttaa myös merkittävästi GPU-puolen suorituskykyyn, koska sen myötä prossuihin integroidaan entistä isompia last-level cacheja, joita voitaisiin hyödyntää etenkin matalilla resoilla noiden iGPU:iden framebuffereihin.

Intelillähän oli joissain iris-näyttiksissä 32 ja 64MB cacheja GPU:lle ja nyt noita 32MB cacheja on ruvettu integroimaan ihan normaaleihin prossuihin.

Samaten jos mietitään esim. sitä, että mitä alkuperäisessä Xbox Onessa oli:
32MB eSRAM ~100GB/s muistikaistalla ja lisäksi ~70GB/s muistikaistalla oleva DDR3 muisti.

Esim. DDR4-3733 tarjoaa dual-channel konfiguraatiossa n. 60GB/s muistikaistaa ja sRAM-(väli)muistia voi myös valmistajan niin halutessa integroida helpostikin sen 32MB. Noiden suorituskyky on myös yli 100GB/s esim. viimeisimmissä Ryzeneissä.

DDR5 + iso sram on ihan suoraan suorituskykyisempi muistijärjestelmä kuin mitä Xbox Onessa oli, joten ihan säädyllisiä pelejä pitäisi pystyä tekemään integroiduillakin piakoin.
 
DDR5 + iso sram on ihan suoraan suorituskykyisempi muistijärjestelmä kuin mitä Xbox Onessa oli, joten ihan säädyllisiä pelejä pitäisi pystyä tekemään integroiduillakin piakoin.

Sinänsä joo, mutta iso kysymysmerkki on pelinkoodi ja ajurit. Ajurin pitäis osata tuota hyödyntää hyvin, ja koneelle asetetun ajuripaketin ja/tai pelin haistella sopivat asetukset.

Jos peli koodataan kohtuu geneerisesti kuten yleensä PC käännökset eikä optimoida tuollaiselle, eikä ajuri osaa auttaa hommissa niin lopputulos voi olla melko stutteri skeidaa.

Käytännössä vastaava efektiä kun gtx970:llä, jos asetukset hiplataan niin että vrammia tarvitaan yli 3,5GB. Tosin sillä isolla erotuksella, että iGPU tapauksessa sitä nopeaa muistia on todella pieni siivu vs. hitaan muistin kokoon, kun taas gtx970 tapauksessa sitä hidasta on käytössä enintään 1/8 muistin koosta.

Xbonella tuollaisen virityksen etu on siinä, että jokainen peli optimoidaan sille käyttötapaukselle, koska kaikki ajelee peliä ihan samalla raudalla.
 
Mulla on i7 4790K pelikoneessa ja ei mittään tarvetta vaihtaa! Toki "oikeassa" koneessa on 12/24 core ja kai silläkin voisi pelata mutta silti.
No minulla on 4c/4t prossu eli i5-7600k ja pelaan kaikkia uusimpiakin pelejä. Raskain peli tähän asti on ollut Kingdom Come:Deliverance mutta sitäkin pelasin ihan hyvin.
Itse uutisesta, tervetuloa kilpailu! Sanotaanko että jos 10 vuotta sitten joku olisi sanonut että keskiluokan näytönohjaimesta pitää maksaa ~500 euroa niin en olisi uskonut.
 
Jep. Nykyään hyvinkin. Tuossa viitattaneen useampi vuosi taaksepäin.
Mutta toki joku konsolitehoinen integroitu olisi kiva, mutta onko se tarpeen?
Useimmat toimistosoftat toimii hyvin vaikka atomin integroidulla. Muut ostaa erillisen jos tarvetta on. En usko, ett oikeasti pelikäyttöön yltävä integroitu on ihan edullinen. Eli varmaan joissain kannettavissa todella tehokas integroitu tulee olemaan arkipäivää. Pöytäkoneissa se että saa kuvaa ulos piisannee.

No Ryzen 2400G/3400G on n. Playstation 4 tehoinen grafiikoiltaan ja maksaa 140-160e. Prosessorikaan ei ole ihan mopo.
 
Jep. Nykyään hyvinkin. Tuossa viitattaneen useampi vuosi taaksepäin.
Mutta toki joku konsolitehoinen integroitu olisi kiva, mutta onko se tarpeen?
Useimmat toimistosoftat toimii hyvin vaikka atomin integroidulla. Muut ostaa erillisen jos tarvetta on. En usko, ett oikeasti pelikäyttöön yltävä integroitu on ihan edullinen. Eli varmaan joissain kannettavissa todella tehokas integroitu tulee olemaan arkipäivää. Pöytäkoneissa se että saa kuvaa ulos piisannee.
Renoirit tulossa ihan kohta
 
Jep. Nykyään hyvinkin. Tuossa viitattaneen useampi vuosi taaksepäin.
Mutta toki joku konsolitehoinen integroitu olisi kiva, mutta onko se tarpeen?
Useimmat toimistosoftat toimii hyvin vaikka atomin integroidulla. Muut ostaa erillisen jos tarvetta on. En usko, ett oikeasti pelikäyttöön yltävä integroitu on ihan edullinen. Eli varmaan joissain kannettavissa todella tehokas integroitu tulee olemaan arkipäivää. Pöytäkoneissa se että saa kuvaa ulos piisannee.

No Ryzen 2400G/3400G on n. Playstation 4 tehoinen grafiikoiltaan ja maksaa 140-160e. Prosessorikaan ei ole ihan mopo.
Onko se todellakin niinkin nopea? Jösses! Kylläpäs aika lentää ja tehot nousee...
 
Onko se todellakin niinkin nopea? Jösses! Kylläpäs aika lentää ja tehot nousee...
Piti ihan tarkistaa ja kyllä, viimeistään 3400G on flopsien osalta yhtä hyvä kuin ekat PS4-konsolit, eli ei pro versio. Erot muisteissa tosin nakertaa pahasti Vega 11:n nopeutta verrattuna konsoliin, missä GDDR5-muistia.
 
Noiden muistiohjaimet/järjestelmät ovat vielä merkittävästi hitaampia kuin PS4:sessa.

Toisaalta Vegan GCN 5:n voi olettaa olevan hieman tehokkaampi samalla teoreettisella suorituskyvyllä kuin PS4:n GCN 2 sukupolvi. Prossut taas ovat ihan eri tasolla. Tarkastihan noita on kovin vaikea (mahdoton) verrata, mutta samalla hehtaarilla mennään, myös ihan silmällä katsomalla.
 
Toisaalta Vegan GCN 5:n voi olettaa olevan hieman tehokkaampi samalla teoreettisella suorituskyvyllä kuin PS4:n GCN 2 sukupolvi. Prossut taas ovat ihan eri tasolla. Tarkastihan noita on kovin vaikea (mahdoton) verrata, mutta samalla hehtaarilla mennään, myös ihan silmällä katsomalla.
Muistikaistassa ei olla lähelläkään samaa hehtaaria. Ero on valtava. 2400G:n maksimimuistikaista on 44GB/s. PS4 n. 175GB/s, eli 4x enemmän.

edit: katsoinkin taulukosta Pro-version lukemat, 175 on oikea.
 
Muistikaistassa ei olla lähelläkään samaa hehtaaria. Ero on valtava. 2400G:n maksimimuistikaista on 44GB/s. PS4 n. 175GB/s, eli 4x enemmän.

edit: katsoinkin taulukosta Pro-version lukemat, 175 on oikea.


Ei ole, mutta oikea kysymys on kuinka muistikaista rajoitteinen se 2400G/3400G on? PS4:ssä muistikaistaa toki riittää vaikka muille jakaa, mutta ei siitä nelinkertaisesta ylijäämästä tule kuin prosentteja suorituskykyyn, jos kaista ei ole koko ajan käytössä.

Ryzenissä on ainakin myös isommat cachet, jotka vähentävät muistiliikennettä.

(3200 MHz muisteilla teoreettinen kaista on 51.2 GB/s. Nopeampikin menee, mutta ei välttämättä taloudellisesti järkevää.)
 
Ei ole, mutta oikea kysymys on kuinka muistikaista rajoitteinen se 2400G/3400G on? PS4:ssä muistikaistaa toki riittää vaikka muille jakaa, mutta ei siitä nelinkertaisesta ylijäämästä tule kuin prosentteja suorituskykyyn, jos kaista ei ole koko ajan käytössä.

Tyypillisesti grafiikkakäytössä hyvin muistikaistarajoitteinen. Tämän merkitys on oikeasti todella suuri.

Ryzenissä on ainakin myös isommat cachet, jotka vähentävät muistiliikennettä.

Zen-CCXien L3-välimuistit eivät kakuta yhtään mitään GPUn muistiliikennettä.

Ja tyypillisesti esim. pelatessa >80% siitä kaistankäytöstä on sitä GPUn liikennettä.

Että sen CPU-puolen suurempien välimuistien merkitys on tässä hyvin hyvin pieni.
 
Tyypillisesti grafiikkakäytössä hyvin muistikaistarajoitteinen. Tämän merkitys on oikeasti todella suuri.



Zen-CCXien L3-välimuistit eivät kakuta yhtään mitään GPUn muistiliikennettä.

Ja tyypillisesti esim. pelatessa >80% siitä kaistankäytöstä on sitä GPUn liikennettä.

Että sen CPU-puolen suurempien välimuistien merkitys on tässä hyvin hyvin pieni.

PS4 ja Ryzen jakaa kumpikin muistikaistan, eli sillä on jonkin verran merkitystä tässä. Tai olisi, jos PS4:n muistikaista on vastaavasti huomattavan ylimitoitettu. Esim. GTX 1060 muistikaista (192GBps) on vain hieman PS4:n muistikaistaa suurempi vaikka dataa murskataan paljon enemmän.

Oikeasti tässä tarvittaisiin lukuja. PS4:n ~4x suurempi muistikaista ei tuota 400% suurempaa suorituskykyä, eikä 40% suurempaa suorituskykyä, tuottaako se edes 14% vai puhutaanko vain 4% on se oikeampi mittakaava.

Toisena vertailuna oma 5700XT on 10x nopeampi kuin oma Ryzen 2400G ja vastaavasti myös muistikaistojen suhde on 10:1.
 
APU:n GPU ei taida päästä käsiksi CPU:n cacheen, jolloin data kiertää joka tapauksessa keskusmuistin kautta. Sinänsä vie kyllä terää koko konseptilta.
Kaverista lähtien tuettua wikiä kätevästi lainaten:

APUs CPU and GPU now access the memory with the same address space. Pointers can now be freely passed between CPU and GPU, hence enabling zero-copy.

GPU can now access and cache data from coherent memory regions in the system memory, and also reference the data from CPU's cache. Cache coherency is maintained.

GPU can take advantage of the shared virtual memory between CPU and GPU, and pageable system memory can now be referenced directly by the GPU, instead of being copied or pinned before accessing.
 
Kaverista lähtien tuettua wikiä kätevästi lainaten:

APUs CPU and GPU now access the memory with the same address space. Pointers can now be freely passed between CPU and GPU, hence enabling zero-copy.

GPU can now access and cache data from coherent memory regions in the system memory, and also reference the data from CPU's cache. Cache coherency is maintained.

GPU can take advantage of the shared virtual memory between CPU and GPU, and pageable system memory can now be referenced directly by the GPU, instead of being copied or pinned before accessing.

Tosin Kaverissa oli välimuistikoherenttiusbugi ja vasta Carrizossa homma oikeasti toimi.

Selvästi ennen Kaverin markkinoilletuloa hypetettiin siinä aika paljon sitä välimuistikoherenttiutta mutta sitten kun piiri oikeasti julkaistiin, siitä oltiinkin hiljaa. Ja dokumentaatioon oli hiljaisesti tullut lisämaininta että tarvii kuitenkin manuaalisesti flushailla prossun välimuistit että CPUlla muutettu data näkyy oikein GPUlle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 472
Viestejä
4 539 051
Jäsenet
74 803
Uusin jäsen
Mäntyvirta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom