Intel valmistelee uutta rautapohjaista terävöitystä skaalatulle sisällölle

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
Intel on aloittanut jo Linux-tuen valmistelun tulevalle Lunar Lakelle ja sen Xe2-arkkitehtuuriin perustuvalle GPU:lle. Nyt päivityksistä on paljastunut uusi adaptiivinen teräivöitysfiltteri, joka on toteutettu suoraan Display Engine -näyttöohjaimen raudalla.
Ominaisuus omii käyttöönsä yhden näyttöohjaimen linjoista, eli kaikkia linjoja ei voi tällöin käyttää usean näytön konfiguraatioihin. Terävöityksen vahvuus tulee olemaan hallittavissa 0-255 välillä siten, että 0 poistaa ominaisuuden käytöstä.
Oletettavasti sama ominaisuus tulee löytymään myös Xe2- eli Battlemage-erillisnäytönohjainten näyttöohjaimesta.

Päivityksen saatesanat:
"Many a times images are blurred or upscaled content is also not as crisp as original rendered image. Traditional sharpening techniques often apply a uniform level of enhancement across entire image, which sometimes result in over-sharpening of some areas and potential loss of natural details.

Intel has come up with Display Engine based adaptive sharpening filter with minimal power and performance impact. From LNL onwards, the Display hardware can use one of the pipe scaler for adaptive sharpness filter. This can be used for both gaming and non-gaming use cases like photos, image viewing. It works on a region of pixels depending on the tap size.

This RFC is an attempt to introduce an adaptive sharpness solution which helps in improving the image quality. For this new CRTC property is added. The user can set this property with desired sharpness strength value with 0-255. A value of 1 representing minimum sharpening strength and 255 representing maximum sharpness strength. A strength value of 0 means no sharpening or sharpening feature disabled. It works on a region of pixels depending on the tap size. The coefficients are used to generate an alpha value which is used to blend the sharpened image to original image.

Userspace implementation for sharpening feature and IGT implementation is in progress."
Lähde: Intel Prepares For New Adaptive Sharpening Filter Coming With Lunar Lake's Xe2 Graphics - Phoronix
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 152
Mitä siis käytännössä vaikuttaa jos yhtä pipe sceleria käytetään tuohon? Eikö silloin voida tehdä jotain muuta?

Entä jos koneessa on esim 3 näyttöä? Onko sillä vaikutusta?
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
Mitä siis käytännössä vaikuttaa jos yhtä pipe sceleria käytetään tuohon? Eikö silloin voida tehdä jotain muuta?

Entä jos koneessa on esim 3 näyttöä? Onko sillä vaikutusta?
Riippuu montako näyttöä se näyttöohjain tukee vaikuttaako. Jos se tukisi oletuksena kolmea tuo käytössä se tukisi kahta, tai näin sen ainakin käsitin
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 207 134
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom