Intel valmistelee ExtraSS-teknologiaa ruutujen generointiin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
intel-extrass-frame-extrapolation-20231218.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Näytönohjainvalmistajat ovat keskittyneet viime vuosina muun muassa mielipiteitä jakaviin skaalaimiin, jotka pyrkivät parantamaan suorituskykyä renderöimällä peli pienemmällä resoluutiolla ja skaalaamalla se siitä eri tekniikoin näytön natiiviresoluutiolle. Viimeisin kehitys rintamalla ovat olleet ruudunpäivitystä uusilla väliruuduilla parantavat teknologiat, kuten NVIDIAn DLSS 3 ja AMD:n hiljattain avoimena lähdekoodinakin julkaistu FSR 3.

Intel ehti mukaan leikkiin kolmikosta viimeisenä XeSS-skaalaimensa kanssa ja sama kohtalo osui kohdalle myös ruudun generoinnissa. Yhtiön teknologia ruutujen generointiin tottelee ainakin tässä vaiheessa nimeä ExtraSS.

WCCFTech kertoo Intelin esittelleen ExtraSS -teknologiaa SIGGRAPH Asia 2023 -tapahtumassa Sydneyssä viime viikon lopulla. ExtraSS poikkeaa kuitenkin perustavanlaatuisesti kilpailijoiden ruudungenerointiteknologioista, sillä se perustuu ruutujen interpoloinnin sijasta niiden ekstrapolointiin ja yhdistää sen spatiaalisen super sampling -teknologiaan. Tuloksen optimointiin käytetään kuitenkin luonnollisesti temporaalista dataa useammasta ruudusta. Yhtiö mukaan teknologiat yhdessä tarjoavat parhaan kompromissin suorituskyvyn ja laadun suhteen. Ekstrapoloinnin eduksi kerrotaan pieninä pysyvät viiveet, mutta merkittävimpänä heikkoutena luonnollisesti kuvan ulkopuolelta kuvaan liikkuvat objektit.

Intel ei ole toistaiseksi ilmoittanut mitään aikataulua ExtraSS-teknologioille tai edes sitä, tullaanko niitä ikinä tuotteistamaan nykyisenlaisina.

Lähde: WCCFTech

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Ihanaa.

Yksinkertaisestettuna: interpolointi tehdään jälkikäteen ja lisää lagia. Ekstrapolointi tehdä etukäteen ja lisää artifakteja (koska ennustaa tulevaisuutta).

Ja kaikki nämä toimivat kohtuullisesti, kunhan objekti ruudulla ei liiku hirveän nopeasti ja/tai ruudulle ei tule esim. siirtymän myötä uutta materiaalia. Niinkuin mainittiin uutisessa. Mutta ongelmia nämä aiheuttaa myös optical flowssa (DLSS 3, FSR 3).
 
Onkos noiss tekniikkaa, jossa hyödynnettäisiin raskaasti edellisiä frameja ja AI arpoisi, mitkä kohdat on syytä seuraavassa framessa laskea tarkasti ja mitkä voidaan ottaa suoraan /vähän muokaten edellisestä framesta..?
AI piirtäisi siis seuraavan framen, mutta epävärmat kohdat pyrittäisiin piirtämään uudestaan..

Tai jos vaikka tehtäisiin 2 vedosta, toinen tosi kehnolla resolla, mutta niistä katsottaisiin muutoksien tarve kuvassa?
 
Onkos noiss tekniikkaa, jossa hyödynnettäisiin raskaasti edellisiä frameja ja AI arpoisi, mitkä kohdat on syytä seuraavassa framessa laskea tarkasti ja mitkä voidaan ottaa suoraan /vähän muokaten edellisestä framesta..?
AI piirtäisi siis seuraavan framen, mutta epävärmat kohdat pyrittäisiin piirtämään uudestaan..
Ai tarkoitatko liikevektoreita joka kertoo mihin suuntaan ja millä nopeudella joku pikseli liikkuu niin siitä voisi laskea mihin kohtaa se tulevaisuudessa menee? On jo käytössä monessa eri algoritmissa ja varmana myös tässä Intelin versiossa. Ongelmia tulee sitten mitä nopeampaa joku asia liikkuu -> artifaktit. Missä luoti on 16ms myöhemmin? Se ei olekkaan mennyt suoraan liikevektorin suuntaisesti vaan se on ehtinyt jo kimmota neljän seinän kautta NPC:tä päähän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 691
Viestejä
4 496 063
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom