Intel saa runtua pelinkehittäjiltä 13. ja 14. sukupolven Core -prosessoreiden ongelmista

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 377
14900ks-14032024.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Olemme uutisoineet aiemmin Intelin 13. ja 14. sukupolven huippumallien vakausongelmista sekä yhtiön tilannepäivityksistä asian tiimoilta. Yhtiö työskentelee parhaillaan ongelmien juurisyyn selvittämiseksi, mutta mitään aikataulua sen selviämiselle ei ole. Tai takuuta edes siitä, että ongelma olisi korjattavissa, mikäli se paikannetaan.

Yhä useammat tahot ovat ottaneet kantaa tavalla tai toisella Intelin prosessoreiden vakausongelmiin. Yhtenä viimeisimmistä ääneen on päässyt Epic, joka on julkaissut viralliset ohjeet mitä tehdä, mikäli Fortnite kaatuilee jatkuvasti Intelin Core i9-13900K/KF/KS- tai i9-14900K/KF/KS -prosessorilla. Mikäli kaatuilevan kokoonpanon emolevyn valmistaja on Asus, Gigabyte tai MSI, suosittelee Epic asettamaan BIOSista ”SVID Behavior” asetuksen Intel Fail Safeksi. Muiden valmistajien emolevyjä käyttäviä suositellaan puolestaan ottamaan suoraan yhteys Epicin tukeen.

Epicin talliin kuuluvaa RAD eli Epic Games Tools (aiemmin RAD Game Tools), joka tunnetaan kenties parhaiten Bink-videokoodekistaan, kertoo olevansa niin ikään tietoinen vakausongelmista Intelin 13. sukupolven prosessoreilla. Kehittäjä kertoo Oodle-pakkaajan, jota käytetään muun muassa Unreal Enginessä, olevan altis kaatuilemaan etenkin 13900K- ja 14900K-malleilla, mutta joskus myös hitaammilla 13700- ja 14700-malleilla. Se uskoo ongelmien johtavan juurensa prosessoreiden korkeisiin kellotaajuuksiin, tehonkulutukseen ja BIOS-asetuksiin ja on julkaissut joukon erilaisia ohjeita ongelmien setvimiseksi.

Pelinkehittäjä Alderon Games puolestaan syyttää Inteliä suoraan viallisten prosessoreiden myymisestä. Studion Path of Titans -pelin kerrotaan kärsivän merkittävistä vakausongelmista nimenomaan 13. ja 14. sukupolven Core -prosessoreilla malleja sen tarkemmin erittelemättä. Pelaajien ongelmien lisäksi vakausongelmien kerrotaan esimerkiksi kaataneen peliservereitä ja pelin kääntämisen mainitaan kaatuilevan usein kehittäjien nokan edessä. Alderon Games kertoo siirtyvänsä käyttämään ongelmien vuoksi AMD:n prosessoreita palvelimissaan. 13. tai 14. sukupolven prosessoreita käyttäville pelaajille pitäisi puolestaan tulla pelissä ilmoitus, joka kertoo vakausongelmien johtuvan heidän prosessoreistaan.

Lähteet: WCCFTech, RAD, Alderon Games

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Pelinkehittäjä Alderon Games puolestaan syyttää Inteliä suoraan viallisten prosessoreiden myymisestä. Studion Path of Titans -pelin kerrotaan kärsivän merkittävistä vakausongelmista nimenomaan 13. ja 14. sukupolven Core -prosessoreilla malleja sen tarkemmin erittelemättä. Pelaajien ongelmien lisäksi vakausongelmien kerrotaan esimerkiksi kaataneen peliservereitä ja pelin kääntämisen mainitaan kaatuilevan usein kehittäjien nokan edessä. Alderon Games kertoo siirtyvänsä käyttämään ongelmien vuoksi AMD:n prosessoreita palvelimissaan. 13. tai 14. sukupolven prosessoreita käyttäville pelaajille pitäisi puolestaan tulla pelissä ilmoitus, joka kertoo vakausongelmien johtuvan heidän prosessoreistaan.

Jo nyt on. Käytetään kuluttajarautaa ja "pelikoneita" palvelimissa. Ei kyllä anna yhtään hyvää kuvaa pelikehittäjästä.
 
Jo nyt on. Käytetään kuluttajarautaa ja "pelikoneita" palvelimissa. Ei kyllä anna yhtään hyvää kuvaa pelikehittäjästä.
Kyllä niitä on ihan siihen tarkoitukseenkin perinteisiä palvelinvalmistajia kuten supermicroa myöten.
Ei se että käytetään konetta palvelimena tarkoita että siellä pitäisi olla xeonia tai epyciä
 
Kyllä niitä on ihan siihen tarkoitukseenkin perinteisiä palvelinvalmistajia kuten supermicroa myöten.
Ei se että käytetään konetta palvelimena tarkoita että siellä pitäisi olla xeonia tai epyciä

Olen melko varma, että ne Supermicron kuluttajaprosessoreille tarkoitetut emolevyt on tehotyöasemiin (workstation), joilla on tarkoitus tehdä niitä pelejä.
Varsinkin korkean virrankulutuksen/TDP:n suorituskyky ei ole nykyaikaa missään palvelimessa.
Olen konffannut palvelimia työkseni.

edit: tai tämä on ehkä muotoiltu huonosti, mutta käytännössä palvelimissa haetaan perf/watt, eikä max perf , wateilla ei väliä - niinkuin nuo intelin kärkimallit. Varsinkin palvelinsaleissa olevat oikeat palvelimet.
 
Viimeksi muokattu:
Olen melko varma, että ne Supermicron kuluttajaprosessoreille tarkoitetut emolevyt on tehotyöasemiin (workstation), joilla on tarkoitus tehdä niitä pelejä.
Varsinkin korkean virrankulutuksen/TDP:n suorituskyky ei ole nykyaikaa missään palvelimessa.
Olen konffannut palvelimia työkseni.

edit: tai tämä on ehkä muotoiltu huonosti, mutta käytännössä palvelimissa haetaan perf/watt, eikä max perf , wateilla ei väliä - niinkuin nuo intelin kärkimallit. Varsinkin palvelinsaleissa olevat oikeat palvelimet.
lol aikamoisia yleistyksiä.
 
lol aikamoisia yleistyksiä.

Kovin rakentava kommentti, joka toi keskusteluun paljon.

Palvelinten tärkein ominaisuus on vakaus, eikä teinipoikien kuvitelmat siitä, mikä on parasta. Ja ne on yleensä tarkoitettu rinnakkaistuvaan kuormaan, paljon suuremmilla muistimäärillä kuin johonkin kuluttajalautoihin menee.
 
Varsinkin korkean virrankulutuksen/TDP:n suorituskyky ei ole nykyaikaa missään palvelimessa.

Siinäpä se onkin, nähtävästi ongelmia on myös mm. Supermicron W-piirisarjan emolevyillä, jotka ei annakaan mitään älyttömiä tehoja prossuille. Level1Tech teki hiljattain aiheesta videon.
Tuskin työasemiin saati servereihin mitään ns. pelaajien emolevyjä laitetaankaan.

Joka tapauksessa ongelma on, että nämä prossut ei kestä vakaina käytössä, oli käyttö sitten pelaamista, työasema- tai serverikäyttöä.
Perusoletus kai nyt prosessorille on, että se toimii ajettiin sillä mitä tahansa.
 
Kovin rakentava kommentti, joka toi keskusteluun paljon.

Palvelinten tärkein ominaisuus on vakaus, eikä teinipoikien kuvitelmat siitä, mikä on parasta. Ja ne on yleensä tarkoitettu rinnakkaistuvaan kuormaan, paljon suuremmilla muistimäärillä kuin johonkin kuluttajalautoihin menee.
No eipä tuo sinunkaan päteminen kuinka olet oikein "konffannut palvelimia työkseksi" tuonut hirveästi lisäarvoa. Voit opetella vaikka täältä https://www.amd.com/en/solutions/da...tures-optimized-for-enterprise-workloads.html kuinka erilaisiin käyttötarkoituksiin(=workload) palvelinprosesoreita oikeasti on tarjolla.
 
Olen konffannut palvelimia työkseni.
Kerrotko vielä lisää niistä dedikoiduista pelipalvelimista, joiden kanssa olet ollut tekemisissä?
Pelipalvelimia löytyy monenlaisilla alustoilla, riippuen mm. resursoinnista, skaalautuvuuden tarpeesta ja pelin ominaisuuksista.
 
Olen melko varma, että ne Supermicron kuluttajaprosessoreille tarkoitetut emolevyt on tehotyöasemiin (workstation), joilla on tarkoitus tehdä niitä pelejä.
Varsinkin korkean virrankulutuksen/TDP:n suorituskyky ei ole nykyaikaa missään palvelimessa.
Olen konffannut palvelimia työkseni.

edit: tai tämä on ehkä muotoiltu huonosti, mutta käytännössä palvelimissa haetaan perf/watt, eikä max perf , wateilla ei väliä - niinkuin nuo intelin kärkimallit. Varsinkin palvelinsaleissa olevat oikeat palvelimet.
Esim. Hetznerin ihan oikeissa palvelinsaleissa olevat oikeat palvelimet käyttävät kuluttajarautaa myöskin. En tiedä, mitä tarkoitat sillä, että olet "konffannut palvelimia" työksesi, mutta suppea määritelmä tuo on työstä sitten jäänyt päähän, mikä tekee palvelimen.

Osaa palvelimista ihan kellotellaankin, jotta saadaan "max perf, wateilla ei väliä". Jos asiakas maksaa, olisi tyhmää olla tarjoamatta sellaista vaihtoehtoa. Der8auerilla loistava video aiheesta, kävi vierailulla Hetznerillä.

Heillä jopa erikoisia emolevyjä yhteistyössä eri valmistajien kanssa, jotka ovat kaukana Supermicrosta ja paljon lähempänä ihan gaming-lautojakin. Jos toisaalta Hetzneriä ei lasketa "oikeaksi" toimijaksi alalla, niin sitten en tiedä.
 
Olen melko varma, että ne Supermicron kuluttajaprosessoreille tarkoitetut emolevyt on tehotyöasemiin (workstation), joilla on tarkoitus tehdä niitä pelejä.
Varsinkin korkean virrankulutuksen/TDP:n suorituskyky ei ole nykyaikaa missään palvelimessa.

Kyllä ja ei, yksi selitys oli miksi noita pelipalvelimia ajellaan kuluttajaprossessoreilla on single core perffi - jostain syystä noi peliserverit tuntuvat sitä vaativan ja palvelin prosessorit eivät siihen sitten kaikissa tapauksissa taivu. Sen vuoksi niitä on käytössä firmoilla jotka noita pelipalvelimia hostailee.
 
Juu en myöskään näe että pystyy ihan kaikkeen mitä se kuluttajaprosessorin kärki. Esim. joku max 2ghz taajuudella toimiva palvelinprossu, jossa kuormat on jaettuna omiin säikeisiin, omaa hitaimmat muistit pienimmillä jännitteillä (kun kapasiteetti edellä mennään), ja sitten on vielä se virrankulutus rajattu per ydin.

Jos peliserverin hostin pitää pystyä mukana vaikka 32 pelaajan kanssa, niin alkaa ne kellotaajuudet ja latenssit kiinnostamaan vrt. ydinmäärät. Sitä on eräittäin vaikea valjastaa rinnakkainlaskentaan jos "laskutulokset" pitäisi saada mahdollisimman lyhyellä kellojaksolla takaisin.
 
Tämä video saanut paljon huomiota aiheesta

Wendel katsonut pelien crash logeja ja melkein kaikki on 13000-14000 inteleitä, servuhommissa jotain 50% inteleistä kärsii virheistä muutaman viikon sisällä. Cput voivat olla vaikaita alussa mutta hajoilevat käytössä muutamassa kuukaudessa. Joku pelistudio menetti >$100k koska pelaajat harmistuvat servereiden vakausongelmista. Hän kehottaa, että intelin pitää joko korjata asia, vaihtaa cput uusiin, tai palauttaa rahat kaikille kuluttajille.

Servupalveluiden tarjoajat laskuttavat paljon enemmän inteleiden ylläpidosta vs AMD.
wee.jpg

Buildzoid ja muut mutuilevat että ongelma on korkeat voltit jotka kuluttavat ring busia tai 2 corea jotka boostaavat 6ghz, ja jos inteleitä antaa boostata normaalista jonkun aikaa kunnes ne alkavat tuottamaan ongelmia niitä ei voi enää korjata.
 
Kyllä ja ei, yksi selitys oli miksi noita pelipalvelimia ajellaan kuluttajaprossessoreilla on single core perffi - jostain syystä noi peliserverit tuntuvat sitä vaativan ja palvelin prosessorit eivät siihen sitten kaikissa tapauksissa taivu. Sen vuoksi niitä on käytössä firmoilla jotka noita pelipalvelimia hostailee.

Työpaikkani otti käyttöön eräs suomalaisen ohjelmistotalon toimittama ERP järjestelmä. Sen varteen hankittiin joku hirmu palvelin, 64 ydintä ja älytön määrä muistia. Tämä kotimainen laatuohjelmisto oli niin hidas (jotkut käyttäjät ehti keittää kahvit jokaisen laskun tms syötön jälkeen) että se siirrettiin tavalliselle pc koneelle single core perffin takia.
Eli juu, "todellisessa" maailmassa kuraohjelmistojen kanssa "oikeat" palvelimet ovat hitaita.
 
Nopeimmat Xeon Goldit maksaa melko paljon ja midrange Xeoneissa on huomattavasti mopommat coret, joten kyllä sitä ymmärtää jos ei-skaalautuviin tapauksiin käytetään sitten työpöytä prosessoria vaikka siinä menettääkin sitten asioita (pcie kaistoja, ecc rammit jne)
 
Jo nyt on. Käytetään kuluttajarautaa ja "pelikoneita" palvelimissa. Ei kyllä anna yhtään hyvää kuvaa pelikehittäjästä.

Level1Techs teki aiheesta videon ja totesi peliprosessorien olevan yleisesti käytössä peliservereillä korkeampien kellojen takia ja serverin kaatuessa pienempi määrä pelaajia menettää yhteyden.

Eli kuluttajatyytyväisyys ajaa tehokkuuden ohi.
 
Työpaikkani otti käyttöön eräs suomalaisen ohjelmistotalon toimittama ERP järjestelmä. Sen varteen hankittiin joku hirmu palvelin, 64 ydintä ja älytön määrä muistia. Tämä kotimainen laatuohjelmisto oli niin hidas (jotkut käyttäjät ehti keittää kahvit jokaisen laskun tms syötön jälkeen) että se siirrettiin tavalliselle pc koneelle single core perffin takia.
Eli juu, "todellisessa" maailmassa kuraohjelmistojen kanssa "oikeat" palvelimet ovat hitaita.
Kuulostaa siltä, että palvelin speksattiin pieleen. Saa niihinkin kohtuudella kelloja tosin ei tuolla coremäärällä
 
Kuulostaa siltä, että palvelin speksattiin pieleen. Saa niihinkin kohtuudella kelloja tosin ei tuolla coremäärällä
Se toimii samalla hyvänä esimerkkinä siitä, että kaikkea ei voi esim. hajauttaa. Toisin sanoen, @Shajk 'n tilanteessa kaikki nuo ytimet olivat hyödyttömiä ERP-ohjelmistolle, koska todennäköisimmin se ei kyennyt hyödyntämään tai ei ollut kehitetty hyödyntämään jopa 64 ydintä, luultavasti vieläpä hitaita sellaisia. Sen sijaan "tavallinen PC" ajoi ohjelmiston nopeammin, koska todennäköisesti moninkerroin nopeammat ytimet, vähäisissä määrissäkin, hoitavat laskennan mallikkaasti. Tässä tärkeä huomio: nopeasta kellotaajuudesta hyötyvät kaikki, ohjelmiston suunnitellusta käyttötarkoituksesta piittaamatta.

Laskennan hajauttaminen monelle ytimelle on erittäin vaikeaa. Ei suinkaan mahdotonta, mutta erittäin vaikeaa. Joskus hyöty on hyvin pieni, toisinaan hyöty on suuri. Cinebench on loistava osoittamaan tämän toteen: renderöitäessä kuva pilkotaan pienempiin palasiin, jolloin jokaisesta palasesta on vastuussa aina kulloinkin yksi ydin*. Joskus todella hitaat, mutta äärimmäisen suuren ydinten määrän omaavat suorittimet suoriutuvat tehtävästä nopeammin, kuin todella nopeat, mutta vähäisissä määrin vastassa olevat ytimet. (*Jätetään säikeet nyt pois keskustelusta, kun esim. Intel Hyper Threading ei yksioikoisesti tuo aina lisää suorituskykyä.)

Palvelimissa perinteisesti on suosittu suuria ydinten määriä, jolloin yksittäisen palvelimen voi pilkkoa moneksi pienemmäksi palaseksi loppuasiakkaalle virtualisoitavaksi kokonaisuudeksi. Tällöin esim. 64 ytimestä saadaan 16 kpl 4-ytimisiä virtuaalisia suorittimia. Suorituskyky näissä ei kuitenkaan ole välttämättä kummoinen. Dedikoidut palvelimet ovat siksi peleille olennaiset, joissa resursseja ei jaeta kenenkään muun kanssa, vaan koko palvelin on käytössä. Tällöin ydinten määrästä ei välttämättä ole hyötyä, vaan sen sijaan todella nopeille ytimille todellakin on tarve, vaikka niitä ei olisi paljon. Pelimoottorin laskenta tarvitsee raakaa nopeutta, vaikka kaikki mahdollinen, mitä voisi hajauttaa, on varmasti niin toteutettu.

Kuluttajapuolella suorittimet ovat tyypillisesti jahdanneet yhä nopeampia kellotaajuuksia juurikin pelaamisen nimissä. On luonnollista, että tällaisessa tarkoituksessa kuluttajatuotteet kiinnostavat myös konesaleihin, vaikkeivät ole ns. "oikeaa" palvelinrautaa. Itse asiassa tässä kohdataankin näistä keskusteluista usein puuttuva puoli eli se "bisnes"; yhteen pelipalvelimeen tarvittavan i9-14900K suorittimen voi vaihtaa jopa kymmenesti sen vikaantuessaan verrattuna "oikeaan palvelinrautaan", joka olisi jonkinlainen Xeon tai EPYC -suoritin.

Kun nämä laskelmat otetaan huomioon, kuin myös emolevyjen, muistien, ym. komponenttien hinnat, olisi perin tyhmää olla käyttämättä kuluttajapuolen rautaa myös konesaleissakin. Itse asiassa ihan tieteellisessä tutkimuksessakin saatetaan käyttää "gaming"-tason komponentteja, koska suorituskyky johonkin yksittäiseen tehtävään on jostain saatava ja siihen saatu rahoitus useimmiten tiukkaa. Siispä, kun tarvitsee äärimmäistä suorituskykyä muistiväylästä, parempi on ylikellottaa esim. DDR5-muistia ilman virheenkorjausta (ECC), koska moduulit soveltuvat sellaiseen.

Myös nestejäähdytteisiä työasemia ylikellotetuilla komponenteilla on tullut vastaan ihan yliopistollakin, kun oli tarkoitus oppia säteenseurannasta jotain kohtuullisella kuvanopeudella. RTX 4090:tkin monesti löytyvät esim. LLM-malleja pyörittävistä palvelimista ihan "oikeista" konesaleista, koska ovat loistavia hinta-/laatusuhteeltaan kyseisessä tehtävässä. Ei silloin paljon Quadrot (nykyisin vain "RTX") -kortit kiinnosta, kun samalla hinnalla ostaisi jo kolmannenkin RTX 4090:n. Eli jos joku totisesti väittää, ettei kuluttajapuolen raudalla ole asiaa konesaleihin, niin esitänpä kysymyksen: missä helvetin konesaleissa olet oikein käynyt?

/jaarittelu
 
Jo nyt on. Käytetään kuluttajarautaa ja "pelikoneita" palvelimissa. Ei kyllä anna yhtään hyvää kuvaa pelikehittäjästä.
Varmasti voi xeoneilla ja threadrippereilläkin ajaa yleisimpiä 30 ja 60hz servereitä. Nuo i9 prossut on luultavasti valittu hintatehokkuuden takia. En tiedä miten yleisiä yli 60hz tick rate serverit on nykyään, esim 90 ja 120hz mutta kaiken järjen mukaan tälläiset olisi helpompia ajettavia prossuilla joissa erittäin hyvä yhden säikeen suorituskyky kuten nuossa uusissa i9 prossuissa onkin.
 
Saa nähdä, korjaako Intel tilannetta suosiolla vai mennäänkö mm Jenkeissä joukkokanteen kautta. Prossu ei kuitenkaan saa missään nimessä hajota muutamassa kuukaudessa (Vaikka käyttöaste olisi jatkuvasti 100%), niinkuin ainankin ilmeisesti n 50% näistä Intelin I9K /I9KS prossuista kahdella viime sukupolvella tekee..

(Jos prossu aiheuttaa kaatumisia, niin se on silloin rikki).

Tällähetkellä Intelin I9 prossut kuuluvat ehdottomasti tuotteisiin, joista kannattaa pysyä täysin erossa!
 
Käytettyihinhän tämä vaikuttaa siten ikävästi, jotta delidatusta prossuista (nuo versiot) ei kannata maksaa juuri mitään, koska intelin takuuta ei ole ja riski ongelmiin vaikuttaa olevan erittäin suuri..

Sinänsä mielenkiintoista, rikkooko nuo prossut se, että jännite on vain vakoinakin liian suuri coreilla, joita vakiosysteemi kellottaa esim 6:een GHZ:iin? Vai onko siellä joku hotspot ilman anturia, joka käy heikkenemään ja aiheuttamaan kaatumisia..

Jos ongelma johtuu Intelin oman valmistustekniikan ennen vastaantulemattomasta heikkouksesta, niin voi olla ihan saatanallisen kallis ja hankala paukku Intelille..

Onko näiden omistajat (ja näitä kellotellee) ajelleet täällä vakaustesatejä uutena ja esim puolen vuoden päästä? Onko törmätty heikentymis ilmiöön? Toki jossain serverikäytössä rtaskaita käyttötunteja tulee reippaasti enemmän, kun jos pelailee keskimäärin jonkun tunnin päivässä..
 
Käytettyihinhän tämä vaikuttaa siten ikävästi, jotta delidatusta prossuista (nuo versiot) ei kannata maksaa juuri mitään, koska intelin takuuta ei ole ja riski ongelmiin vaikuttaa olevan erittäin suuri..

Sinänsä mielenkiintoista, rikkooko nuo prossut se, että jännite on vain vakoinakin liian suuri coreilla, joita vakiosysteemi kellottaa esim 6:een GHZ:iin? Vai onko siellä joku hotspot ilman anturia, joka käy heikkenemään ja aiheuttamaan kaatumisia..

Jos ongelma johtuu Intelin oman valmistustekniikan ennen vastaantulemattomasta heikkouksesta, niin voi olla ihan saatanallisen kallis ja hankala paukku Intelille..

Onko näiden omistajat (ja näitä kellotellee) ajelleet täällä vakaustesatejä uutena ja esim puolen vuoden päästä? Onko törmätty heikentymis ilmiöön? Toki jossain serverikäytössä rtaskaita käyttötunteja tulee reippaasti enemmän, kun jos pelailee keskimäärin jonkun tunnin päivässä..
Taitaa olla kattavin tutkiva spekulointi tämän kiinalaisen käyttäjän toimesta tässä, mutta varmaa tietoa ei tämäkään ole: 公开的秘密:英特尔CPU的体质与电压问题 - 桌面电脑(Computer)版 - 北大未名BBS (Google Translaten läpi vaan).
 
jokus näiden epäilyttävien linkkien jakamisesta on jaettu palkintoja, miksi et laita kääntäjän tuloksia :think:
No... tuo nyt on sentään Pekingin yliopiston (PKU – english.pku.edu.cn) opiskelijafoorumi, joten linkitys ei sinänsä sentään kait liene niin sanotusti aivan kauheimman mahdottoman hirvein, joskin tuo "mobile"-versioon linkittäminen on kenties hivenen hassuhkoa. Mobile-sanan tuon verkko-osoitteen alkupuolelta karsimalla saapi sivun työpöytäversion.
 
Taitaa olla kattavin tutkiva spekulointi tämän kiinalaisen käyttäjän toimesta tässä, mutta varmaa tietoa ei tämäkään ole: 公开的秘密:英特尔CPU的体质与电压问题 - 桌面电脑(Computer)版 - 北大未名BBS (Google Translaten läpi vaan).
Empä osaa kiinaa ja kääntäjääkään en viitsi etsiä. Ja muutenkin:
Pelkkien linkkien heittäminen ilman yhteenvetoa sisällöstä ei käsittääkseni ole sallittua, eli pistäppä yhteenveto linkkisi siällöstä, kiitos.
 
Käytettyihinhän tämä vaikuttaa siten ikävästi, jotta delidatusta prossuista (nuo versiot) ei kannata maksaa juuri mitään, koska intelin takuuta ei ole ja riski ongelmiin vaikuttaa olevan erittäin suuri..
Ja mitenköhän noiden kanssa sitten menetellään, hoitaako Intel kunnialla takuuhommat jopa takuuajan umpeutumisen jälkeen vai alkaako näitä viallisia kiviä vuotamaan Ebay sun muihin kauppoihin joilla sitten helppoheikit yrittää kusettaa tietämättömiltä ainakin osan rahoista pois.
 
jokus näiden epäilyttävien linkkien jakamisesta on jaettu palkintoja, miksi et laita kääntäjän tuloksia :think:
No, Google Translate -linkit joskus lakkaavat toimimasta tai menevät rikki, jos kohteessa muuttuu mikään URL:ssä, vaikka suoraan linkittäessä toimisikin. @sjii ehti jo avatakin, mistä kyse, mutta juu, mobiililla olin niin sieltä tuli sellainen linkki. Vaikea tietää, onko sivu responsiivinen desktopilla, kun mobiiliselaimet ei saa auki desktop-versiota aina, vaikka pistäisi "request desktop site" tms. ominaisuuden päälle. Eli kumarrus ja anteeksi, tässä järkevämpi linkki: 公开的秘密:英特尔CPU的体质与电压问题 - 桌面电脑(Computer)版 - 北大未名BBS ja tässä jo translatettu linkki: 公开的秘密:英特尔CPU的体质与电压问题 - 桌面电脑(Computer)版 - 北大未名BBS.

Ja tässä poiminta tuon ketjun viimeisestä postauksesta "littleeva":lta, joka asiaa omasta takaa selvitti:

The CPU quality that ordinary users talk about is not just the properties of the CPU itself, but also involves the power supply module and settings of the motherboard. Because when the DC Loadline is not conservative enough, the short board voltage that really causes the downtime is U1 - ΣΔU, and this voltage value is fleeting and cannot be obtained at the software level, and can only be measured by an oscilloscope. Too aggressive DC LL or LLC will make the CPU quality look worse, that is, it seems that a higher U2 is needed to maintain heavy load, but in fact this U2 is redundant. The debugging method that ordinary users can use is to artificially create a quick transition between light and heavy loads to observe whether there is a crash: for example, run a baking software and then quickly slide the mouse to cause a rapid fluctuation in CPU load. If this works, it is relatively stable. Some practices of the toothpaste factory, such as very conservative VID, very conservative DC Loadline standard value, adding CEP, UVP and other functions, their [motivation] is understandable. After all, the toothpaste factory cannot control the quality of the power supply module, and from a commercial point of view, it cannot set too strict standards for the power supply module (the motherboard cost is high, and the CPU is not easy to sell). But I don’t agree with the toothpaste factory’s approach. This power supply design has been used for about 20 years (I don’t know if it’s longer), which is stupid. A CEP mechanism was set up to deal with undervoltage, but the effect is funny. The switch CEP has become a commercial means to distinguish product lines. Originally, the 13th generation was planned to have built-in DLVR to fine-tune the voltage, but it was not done properly and was directly cut off, and they still insisted that they never planned to add DLVR (really think everyone is a fool who has never seen ES). I am not posting this series of posts to criticize the toothpaste manufacturer, but I hope that users who have already bought the toothpaste can have a better experience. After all, the CPU cannot be replaced at will.

EDIT:

Eli yhteenvetona, kiitos @Griffin muistutuksesta, vaikuttaa jännitteiden heilahtelu eri suorittimen tilojen välillä olevan se ongelma, joskin juuri sitä kriittisintä jännitettä ei ilman oskilloskooppia tms. saa tarkistettua, kun ei ohjelmiston tasolla ole näkyvä. Tilanteeseen vaikuttavat pitkälti oman suorittimen binnaus sekä esim. emolevyn ja virtalähteen osuus kokonaisuudessa. Ilmeisesti 13. sukupolven Engineering Sample (ES) -prosessoreissa oli DLVR (Digital Linear Voltage Regulator) -ominaisuus, joka kuitenkin poistui lopullisesta suunnittelusta. Löysin tähän liittyen artikkelin parin vuoden takaa, jossa ASUS väittää samaa: Asus Confirms Intel DLVR Was Fused Off in Raptor Lake. "littleeva":n mukaan tuolla olisi ollut vaikutusta ja ongelmat olisi mahdollisesti sillä sivuutettu.
 
Viimeksi muokattu:
No, Google Translate -linkit joskus lakkaavat toimimasta tai menevät rikki, jos kohteessa muuttuu mikään URL:ssä, vaikka suoraan linkittäessä toimisikin. @sjii ehti jo avatakin, mistä kyse, mutta juu, mobiililla olin niin sieltä tuli sellainen linkki. Vaikea tietää, onko sivu responsiivinen desktopilla, kun mobiiliselaimet ei saa auki desktop-versiota aina, vaikka pistäisi "request desktop site" tms. ominaisuuden päälle. Eli kumarrus ja anteeksi, tässä järkevämpi linkki: 公开的秘密:英特尔CPU的体质与电压问题 - 桌面电脑(Computer)版 - 北大未名BBS ja tässä jo translatettu linkki: 公开的秘密:英特尔CPU的体质与电压问题 - 桌面电脑(Computer)版 - 北大未名BBS.

Ja tässä poiminta tuon ketjun viimeisestä postauksesta "littleeva":lta, joka asiaa omasta takaa selvitti:

The CPU quality that ordinary users talk about is not just the properties of the CPU itself, but also involves the power supply module and settings of the motherboard. Because when the DC Loadline is not conservative enough, the short board voltage that really causes the downtime is U1 - ΣΔU, and this voltage value is fleeting and cannot be obtained at the software level, and can only be measured by an oscilloscope. Too aggressive DC LL or LLC will make the CPU quality look worse, that is, it seems that a higher U2 is needed to maintain heavy load, but in fact this U2 is redundant. The debugging method that ordinary users can use is to artificially create a quick transition between light and heavy loads to observe whether there is a crash: for example, run a baking software and then quickly slide the mouse to cause a rapid fluctuation in CPU load. If this works, it is relatively stable. Some practices of the toothpaste factory, such as very conservative VID, very conservative DC Loadline standard value, adding CEP, UVP and other functions, their [motivation] is understandable. After all, the toothpaste factory cannot control the quality of the power supply module, and from a commercial point of view, it cannot set too strict standards for the power supply module (the motherboard cost is high, and the CPU is not easy to sell). But I don’t agree with the toothpaste factory’s approach. This power supply design has been used for about 20 years (I don’t know if it’s longer), which is stupid. A CEP mechanism was set up to deal with undervoltage, but the effect is funny. The switch CEP has become a commercial means to distinguish product lines. Originally, the 13th generation was planned to have built-in DLVR to fine-tune the voltage, but it was not done properly and was directly cut off, and they still insisted that they never planned to add DLVR (really think everyone is a fool who has never seen ES). I am not posting this series of posts to criticize the toothpaste manufacturer, but I hope that users who have already bought the toothpaste can have a better experience. After all, the CPU cannot be replaced at will.

EDIT:

Eli yhteenvetona, kiitos @Griffin muistutuksesta, vaikuttaa jännitteiden heilahtelu eri suorittimen tilojen välillä se ongelma, joskin juuri sitä kriittisintä jännitettä ei ilman oskilloskooppia tms. saa tarkistettua, kun ei ohjelmiston tasolla ole näkyvä. Tilanteeseen vaikuttavat pitkälti oman suorittimen binnaus sekä esim. emolevyn ja virtalähteen osuus kokonaisuudessa. Ilmeisesti 13. sukupolven Engineering Sample (ES) -prosessoreissa oli DLVR (Digital Linear Voltage Regulator) -ominaisuus, joka kuitenkin poistui lopullisesta suunnittelusta. Löysin tähän liittyen artikkelin parin vuoden takaa, jossa ASUS väittää samaa: Asus Confirms Intel DLVR Was Fused Off in Raptor Lake. "littleeva":n mukaan tuolla olisi ollut vaikutusta ja ongelmat olisi mahdollisesti sillä sivuutettu.
Itse tuota ketjua jo lueskelinkin, ja tosiaan juuri tuo sisäiseen spoileriin poimimasi osuus, eli tuon linkitetyn kiinalaisen ketjun seitsemäntenä (7.) eli tällä hetkellä viimeisenä oleva viesti on juurikin se konkreettisin. Edeltävät viestit vaikuttavat lähinnä pohjustukselta ja taustoitukselta laskukaavoineen eri jännitteille, jännitehäviöille ja niin edelleen. Mutta mihinköhän tuo "toothpaste" / hammastahna tarkalleen viittaa? (Päättelisin, että suorittimen valmistajaa haetaan.)
 


"The issue with Raptor Lake crashes continues to plague Intel. Just a few days ago, reports emerged that instability issues exist not only in mainstream consumer desktop PCs but also in data center servers powered by desktop Core i9 CPUs in LGA 1700 workstation motherboards. Now Alderon Games reports that Raptor Lake crashes impact Intel's 13th and 14th-Gen processors in laptops as well.

"Yes we have several laptops that have failed with the same crashes. It's just slightly more rare then the desktop CPU faults," the dev posted.

Matt's response all but nullifies any theories that Raptor Lake instability might be a desktop or LGA1700 socket-specific problem. Alderon Games claimed several days ago that virtually 100% of its Raptor Lake [desktop] chips were crashing, so the fact that Raptor Lake laptop crashing is only "slightly more rare" reveals how truly problematic the issue is on all platforms."
 
Itse tuota ketjua jo lueskelinkin, ja tosiaan juuri tuo sisäiseen spoileriin poimimasi osuus, eli tuon linkitetyn kiinalaisen ketjun seitsemäntenä (7.) eli tällä hetkellä viimeisenä oleva viesti on juurikin se konkreettisin. Edeltävät viestit vaikuttavat lähinnä pohjustukselta ja taustoitukselta laskukaavoineen eri jännitteille, jännitehäviöille ja niin edelleen. Mutta mihinköhän tuo "toothpaste" / hammastahna tarkalleen viittaa? (Päättelisin, että suorittimen valmistajaa haetaan.)
Juu, hammastahna saattaa olla huonosti käännetty pilkkaava ilmaus, mutta viittaus selkeästi itse Inteliin. Sinänsä, jos voisi joku perustella todeksi, että juurikin tuo DLVR:n poistuminen lopullisessa tuotteessa, vaikka oli osana suunnittelua loppumetreille asti, on se syypää kaikkeen tähän, niin ilman muuta olisi pohjaa joukkokanteelle jenkeissä. Se olisi mielenkiintoista seurattavaa, jos totisesti Intel suunnitellut virransyötön niin, että tuo syöttöjännitteiden tasaaminen on ollut tärkeä ominaisuus ja sen puuttuessa nyt tapahtuu kaikki tämä.

Alder Lake ei ilmeisesti kärsi tästä, kun oli vielä "vanhaa" suunnittelua. No, tämän uutisen jälkeen en taida koskaan luopuakaan omasta 12900K -yksilöstäni, jossa vielä AVX-512 -tuki myöskin. Vähän edelleen harmittaa, että Intel on jatkuvasti heikentänyt tarjontaansa, vaikka heillä muuten on ollut hyvät suorittimet markkinoilla.
 
Jo nyt on. Käytetään kuluttajarautaa ja "pelikoneita" palvelimissa. Ei kyllä anna yhtään hyvää kuvaa pelikehittäjästä.

Noi on siis pelaajien omia servereitä. Yllättäen pelaajilla on pelikoneita peliprossuineen ja pyörittävät näitä omia palvelimia myös niillä. Ainoastaan varsin vanhat serveriprossut ovat järkevissä hinnoissa että niitä kannattaa erikseen ostaa. Path of Titans Server Hosting - Alderon Games

Mitään tekemistä noilla kehittäjillä ei ole asian kanssa. Toki yleensä hyvin suurelle määrälle ytimiä skaalautuva softa on aina työläämpää tehdä, ja se työ hyvin usein jää tekemättä.

( En nähnyt kenenkään juuri tuota pointtia mainitsevan. )
 
Sinänsä mielenkiintoista, rikkooko nuo prossut se, että jännite on vain vakoinakin liian suuri coreilla, joita vakiosysteemi kellottaa esim 6:een GHZ:iin? Vai onko siellä joku hotspot ilman anturia, joka käy heikkenemään ja aiheuttamaan kaatumisia..
12/13-sarjan prossun kanssa jonkin verran pelanneena on tullut vastaan tilanteita, joissa emolevy on autovolteilla tuutannut ulos kovempaa jännitettä kuin on ollut tarpeellista. En tosin jäänyt sen enempää asiaa ihmettelemään, kun tuli aina ajettua manuaalisilla säädöillä, mutta pitkässä käytössä huono autosäätö kyseenalaisesti toimivalla bioksella varmaankin voisi koitua kohtalokkaaksi. Ongelmat ei tosin pääse tulemaan yllätyksenä jos on yhtään käryllä siitä, millaisella volttirangella prosessorin kuuluisi toimia.
 
Itsellä kävi jo mielessä, olisikohan kuitenkin järkevää laskea kelloja ja jännitettä pykälällä omasta i5-13600KF:stä, vaikka i5:t eivät ole vielä näkyneet selvästi hajonneiden prossujen tilastoissa. 1.5 vuotta hurissut 1.255V jännitteellä ja 5.4/4.3Ghz kelloilla. Toisaalta vakaus ei ole heikentynyt tippaakaan, kun ajoin äskettäin rasitustestejä asian varmistamiseksi. Jos prossu olisi hajoamassa, niin tässä ajassa vaikutus varmaan näkyisi jo rasitustesteissä. Lisäksi jännite on aika maltillinen. Alkuperäisellä biosilla Vcore oli vakiona +1.4V luokkaa ja nykyisellä biosilla 1.245V.

Moni ei varmaan kohta uskalla ostaa käytettyjä Raptor Lake i9 ja i7 -prossuja. Ei voi tietää, millä asetuksilla ja käytöllä niitä on ajettu. Omakin emo antoi alkuperäisellä biosilla tappojännitteitä. Ei joku peruskäyttäjä varmaan osaa edes katsoa jännitettä.
 
Noi on siis pelaajien omia servereitä.
Eikä ole. Katsoppa tämä jos kiinnostaa mistä nuo palvelintiedot on peräisin:


Eli yhteenvetona pelifirmat ostaa palvelimia konesaleista W680 piirisarjalla ja hostaa niissä pelejään. Konesalitarjoajat ovat nyt lopettaneet noiden tarjoamisen koska Intelin prossut paskoontuu parissa kk siellä. Sama kokoonpano testattu ennen käyttöönottoa ja parin kk jälkeen testit ei mene enää läpi. W sarjan emoilla ei myöskään mitään vakioylikellotuksia tai muuta. Ei hyvältä näytä Intelillä.
 
Noi on siis pelaajien omia servereitä. Yllättäen pelaajilla on pelikoneita peliprossuineen ja pyörittävät näitä omia palvelimia myös niillä. Ainoastaan varsin vanhat serveriprossut ovat järkevissä hinnoissa että niitä kannattaa erikseen ostaa. Path of Titans Server Hosting - Alderon Games

Mitään tekemistä noilla kehittäjillä ei ole asian kanssa. Toki yleensä hyvin suurelle määrälle ytimiä skaalautuva softa on aina työläämpää tehdä, ja se työ hyvin usein jää tekemättä.

( En nähnyt kenenkään juuri tuota pointtia mainitsevan. )
Suosittelisin lukemaan uudelleen pelikehittäjän tiedotteen asiasta.
 
Ja mitenköhän noiden kanssa sitten menetellään, hoitaako Intel kunnialla takuuhommat jopa takuuajan umpeutumisen jälkeen vai alkaako näitä viallisia kiviä vuotamaan Ebay sun muihin kauppoihin joilla sitten helppoheikit yrittää kusettaa tietämättömiltä ainakin osan rahoista pois.
Se varmasti riippuu useasta asiasta. Joskus meni vaihtoon muistaakseni tietyt prossut, kerran on mennyt muistaakseni tietyt emot jne.. Varmasti muutaman kuukauden päästä asiasta tiedetään enemmän.. En usko että intel selviää ilman joidenkin asioiden vaihtoruljanssia, jos eivät saa pätsättyä hyvin softalla, voi olla Intelin päässä laadusta vastaavalla jännä kakka käsissä.... Nytkun vaikuttaa kaikenlisäksi siltä, että on usemmanlaisia ongelmia.. Mutta se on selvää, että erossa noista kannattaa tällähetkellä pysyä, jos ei halua huomattavaa riskiä.. Onneksi AMD on X86 prossuissa ilmeisesti täysin hyvä vaihtoehto, tällähetkellä..
 
TIedän muutaman 14900k joka on lähtenyt suoraan paketista takaisin intelille kun ei edes jaksanut päivän verran tunteja. Ainoa asia mikä yllättää on se että tässä on mennyt näin kauan että ihmiset heräävät näiden ongelmiin. Paniikissa AMD uhkaamana: "stock" kellot on 5v-10v takaiset jännittävät maksimit mihin kukaan vähän jo hölmö edes uskalsi mennä.
 
Kovin rakentava kommentti, joka toi keskusteluun paljon.

Palvelinten tärkein ominaisuus on vakaus, eikä teinipoikien kuvitelmat siitä, mikä on parasta. Ja ne on yleensä tarkoitettu rinnakkaistuvaan kuormaan, paljon suuremmilla muistimäärillä kuin johonkin kuluttajalautoihin menee.
Kuluttajaraudanko ei kuulu olla vakaata? Ihme nillitystä. Käytetään (peli)palvelimissa koska perinteiset palvelinprosessorit yleensä optimoi ydinmäärää, ei kellotaajuuksia. Ihan sama miten tämän asian vääntää niin syyttävä sormi osoittaa Inteliin, ei kehenkään muuhun.
 


Tukka Steven analyysejä:

- Mahdollisesti valmistusvaiheessa hapettuneet VIA väylät (kupariosat).
-- Selittäisi ongelmat yms. ja on todella vaikea tutkia. Jatkavat selvittelyä ulkopuolisen testitahon kanssa.
-- Anti-Oxidation prosessi ei toimisi kunnolla
-- ?t=1020
- Eivät suosittele Intel prossuja tällä hetkellä kellekään
- Keräävät tietoja ongelmista (tiedot prossun päältä): geni.us/INTELFAIL
- W680 emojen kanssa tulleet ongelmat kumoaa jännite/tehorajojen/lämpöjen mahdollisuuden juurisyynä. Toki ne voi vaikuttaa.
- Ovat olleet yhteydessä Intelin ehkä isoinpaan asiakkaaseen... 8M prossua ja niistä rajattujen 13th gen prossujen hajoamisosuus 10-25% luokkaa.
- Huhu: mikrokoodipäivitys, jolla tiputetaan max kelloja reippaasti 5.3-5.5GHz
- Huhu: max virallisesti tuettu muistinopeus hitaammaksi
- Isot firmat alkaneet painostaa Inteliä
- Intel väittää alle 0.1% failure ratea - vs. useamman eri tahon ilmoittamat ~10-25%

Ongelmia arvostelijoilla:
Zen5 tulossa kohta. Mitä vastaan se pitäisi nyt testata? Rikkinäisiä prossuja?
- ilman virallista tietoa ei voida alkaa sopeutua Intelin ehkä tuleviin muutoksiin.
- käyttävät testeissä vanhoja "intel suosituksia", mutta eivät suosittele niitä prossuja kellekkään ennen kuin ongelmat selvillä.
-- Jos mikrokoodikorjaus ehtii ennen 25.7 niin ottavat mukaan Zen5 julkaisuun.

@Sampsa varmaan huomioi nämä myös tulevissa Zen5 arvosteluissa?
 
Siinäpä on esimerkki tosielämän single core suorituskyvyn palvelimesta... ja ongelmista.

"CPU ran minecraft servers for a few months at like 5.7-6GHz. "


Yli 1.5v on aivan järjetön voltti ja 1.4v myös överi, ei tarvitse ihmetellä miksi prosessori kuluu. Kysymys kuuluu, miksi tällainen on (vakiona?) yhdelläkään emolevyllä mahdollista. Ylikellottajillahan nämä ovat hyvin kestäneet pl. selkeät rääkkäystapaukset, kun voltista ollaan tyypillisesti kärryillä.
 
Yli 1.5v on aivan järjetön voltti ja 1.4v myös överi, ei tarvitse ihmetellä miksi prosessori kuluu. Kysymys kuuluu, miksi tällainen on (vakiona?) yhdelläkään emolevyllä mahdollista. Ylikellottajillahan nämä ovat hyvin kestäneet pl. selkeät rääkkäystapaukset, kun voltista ollaan tyypillisesti kärryillä.
Intelin vakio VID
 
Oma heitto lottoon.

Se kinukki on oikeassa. Näihin oli suunniteltu tarkempi jänniteen säätö, mutta syystä tai toisesta siitä luovutiin loppumetreillä tai käytännössä poistetiin käytöstä jos se kerran ensimmäisissä ES prossuissa oli. No jos on ensin suunniteltu kovemmat kellot tuon avulla, mutta luovutaankin siitä, ja annetaan paljon epätarkempaa jännitettä. Lisäksi täällä mainitut bugit liian koekeissa SA jönnitteissä jne. Mutta tuo, että W sarja oireilee myös, viitaisi tuohon, että annetaan tietyissä tilaneissa likkaa jännitettä, ja vain osa prosessoreista kestää sen. Uskomatonta, että nykypäivänä Intel voi mokata noin pahasti, että leikii prosessorin sietokyvyissä olevalla jänniteellä ja lämmöllä. On myös olemassa mahdollisuus, että prosessoreissa on joku pahempi bugi. Ja W sarja lahoaa suhteessa vähemmän, mutta rasitus on jatkuvampaa, joten huonot yksilöt alkaa oireilla koska vaikka niitä ajetaan pienemmällä teholla, mutta jatkuvamalla rasitukseella.

Käyttäjät ja testaajat on tehnyt jo pitkään intelin kohdalla havaintoja, että jännitteitä pusketaan ihan liikaa syystä tai toisesta. Kovasti vaikuttaisi siltä, että prosessorit "hajoaa" ja rajojen laskeminen vain paikaa ongelamaa osaksi.

Jotain kertoo myös Intelin hiljaisuus. Jos kyse olisi vain lievästä ongelmasta, se olisi jo korjattu. Välttämättä ei ole kyse ytimistä. Intel taisi nostaa noiden rengasväylän nopeutta. Se voisi selitää, miksi juuri täydellä ydin ja välimuistikonfiguraatiolla on eniten ongelmia.

No ainakin on varmaa, että intel on kusessa.
 
Viimeksi muokattu:
Yli 1.5v on aivan järjetön voltti ja 1.4v myös överi, ei tarvitse ihmetellä miksi prosessori kuluu. Kysymys kuuluu, miksi tällainen on (vakiona?) yhdelläkään emolevyllä mahdollista. Ylikellottajillahan nämä ovat hyvin kestäneet pl. selkeät rääkkäystapaukset, kun voltista ollaan tyypillisesti kärryillä.
1.4v tuskin johtaa ongelmiin kunhan sitä ei syötetä täydessä rasituksessa kaikille ytimille yhtä aikaa, mutta 1.5v voi jo ongelmia tuottaa. Ei ne jännitteet ole AMD:llä juurikaan sen alhaisemmat, joten itse jännite tuskin on ongelma.

1721549401403.png
 
Mitenköhän intel aikoo, tai edes voi korjata tuon tilanteen, jos ja kun ei onnistuu softalla?

Yksittäiselle nörtille voi tietysti vaan antaa uuden suorittimen köteen, ja sanoo että laita toi sinne, vielä josssain konesalissa noiden vaihto nyt ainakin teoriassa on mahdollista, mutta miten oem valmistaja, jolla prossut on kymmenissä tuhansissa pc koneissa ympäri maailmaa?
 
Jos intel myöntää että cput ei toimi mainostetulla teholla ja tunkevat päivityksen joka alentaa voltit sekä alentaa tehoja = kaikille pitää hyvittää erotus rahalla, tai usa:ssa tulee joukkokanne.
Jos se on gamers nexuksen mainitsema ruostumisongelma fabeissa, missä tiettyna aikana valmistetut prossut on fubar, intel laittaa ilmoituksen että kaikki ongelma cput voi rma parempiin, tässä on sille omistettu sivu jossa voi tarkastaa s/n jne.
OEM koneissa rma:t menisi laitteen valmistajan kautta ja intel maksaa laskut.
Serveri asiakkaat voinee vaatia hyvityksiä kun laitteet ei toimi odotetulla tavalla, rikkinäisten prossujen vaihto ja ongelmien ratkonta maksaa rahaa, palauttaa paskat intelille ja vaihtaa systeemit amd:lle.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom