En ota kantaa tuohon tahnaan itseensä, kun en siitä varsin tiedä. Tiedän kuitenkin sen, miltä tuo asia näyttää.
Kun tarpeeksi pitkälle mennään ajassa eteenpäin, niin firmalle alkaa se arvokkain asia loppupeleissä olemaan se oma maine ja uskottavuus. Näin se asia on mennyt aikaisemmin esim. Japanissa, ja näin se tulee jatkossa menemään täällä muuallakin. Huono maine on hyvin raskas painolasti kantaa. Huonot asiat muistetaan pitkään. Sanotut sanat, tehdyt teot ja ammutut nuolet ovat sellaisia, ettei niitä saa takaisin, eikä niitä voi perua. Ei vaikka myöhemmin niin haluaisi ehkä tehdä.
Isojen firmojen ylimmillä johdoilla tuntuu olevan pari yleistä ominaisuutta.
1) Ne johdossa olevat yksilöt ovat jatkuvasti huolissaan siitä, että paljastuu kuinka heikoilla eväillä se johto onkaan liikenteessä niissä omissa hankkeissaan.
2) Tuon salailun kääntöpuolena he alkavat pitämään muita ihmisiä vähän tyhminä. Älykkyys niille kun tarkoittaa saavutettua asemaa ja palkkatasoa. Muut tienaavat vähemmän = he ovat tyhmempiä. Lopuksi ei edes oman alemman henkilökunnan (osaavankaan) mielipiteellä ole enää mitään väliä. Hehän kun tosiaan
ovat jotenkin tyhmempiä, koska tienaavat vähemmän...
3) Tuo sitten aiheuttaa aivan vissiä turskiutta (röyhkeyttä) väittää jopa mustaa valkoiseksi, ja myös täysin sokeaa uskoa sille, että aivan mikä tahansa väite menee asiakkaille ja kuluttajille lävitse.
Se oikeasti näyttää pahalta, kun tuotetta selvästi huononnetaan ja tahkotaan samalla kaikkien aikojen parasta tulosta. Se näyttää ahneudelta, ja myös siltä, ettei asiakkaalle haluta suoda edes sitä pitkäikäistä tai hyvin kellottuvaa edullista prosessoriakaan. Tässä maailmassa yhä edelleen pääsääntöisesti on totta se, miltä asiat näyttävät, kun niitä tarkastelee. Ei se, mitä niistä asioista vain väitetään. Väittäminen on halpaa. Sehän on pelkkää puhetta. Puheella on yleensä jokin tarkoitusperä, eikä se tarkoitusperä todellakaan ole mikään totuuden kertominen.
Kyllä firma voittoa saa tehdä. Fiksu veto ei vain ole samaan aikaan huonontaa sitä laatua ihan noin selvästi. Yhdestä näkövinkkelistä tuollaista toimintaa sanotaan pakkasella housuihin kusemiseksi. Lämmittää ehkä hetken, mutta sen jälkeen tulee vielä entistäkin kylmempi.
T -.-
Kaunko Nokialta kesti tehdä "nokiat"? Kosketusnäytöllisen puhelimen markkinoille tulon jälkeen kesti vissiin jotain 6-8 vuotta (?) tai jotain sellaista, että naama oli asfaltissa. Ei isokaan firma ole välttämättä ikuinen. Dec munasi aikoinaan, IBM munasi aikoinaan kuluttajapuolen tuotteensa. It alahan (lue: atk ala) on pelkkä munaamisen suuri kavalkadi, nuoremmat vain eivät näitä suurmunaajia edes oikein muista. Ei edes Intel ole välttämättä mikään ikuinen firma, vaikka ne itse niin saattavat luullakin.
Näyttää siltä, että Intel on ottanut raskaasti osumaa omaan maineeseensa. Sillä on tuotteiden vapaaseen valintaan perustuvilla markkinoilla merkitystä, miltä yhtiön toimet näyttävät kuluttajille. Tuossa tilanteessa aika huono argumentti on, että "kuluttajat ovat tyhmiä ja he ovat väärässä". Jos yleinen konsensus tuntuu olevan, että liimattu kansi on huonompi asia kuin juotettu kansi, niin se on silloin niin. Tuon kun vielä yhdistää tuohon oikein hyvään tulokseen, niin eihän tuo tuotteen huonontaminen hyvältä näytä.
Se että kuluttajista on pikkuhiljaa tulossa inhorealisteja... Sille on syynsä. Maailma opettaa.