Intel ostamassa lisenssin AMD Radeoneihin / GPU tekniikkaan?

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 854
https://hardforum.com/threads/from-...in-futility-h.1900681/page-61#post-1042685022

The licensing deal between AMD and Intel is signed and done for putting AMD GPU tech into Intel's iGPU.

Toisen suomenkielisen SER roinan sivulta uutinen:
http://muropaketti.com/

AMD:n ja Intelin on huhuttu jo pidempään hierovan kauppoja AMD:n Radeon-teknologioiden lisensoinnista Intelin käyttöön. Nyt huhuille on saatu uutta puhtia, kun tuore väite kertoo yhtiöiden allekirjoittaneen jo sopimuksen asiasta.

Intelin patenttisalkku on x86-prosessoripuolella vailla vertaansa, mutta grafiikkaohjainten patenttipuolella yhtiö tarvitsee ulkopuolista apua. Käytännössä maailmassa on kaksi yritystä, joilta Intel voi lisensoida tarvittavat patentit, että se voi jatkaa grafiikkaohjainten suunnittelua ja integroimista prosessoreihinsa: AMD ja NVIDIA. Tällä hetkellä Intelillä on voimassa oleva lisensointisopimus NVIDIAn kanssa, mutta se sopimus päättyy maaliskuun lopussa 2017.

Jo aiemmin huhuttiin, että Intel on päättänyt lisensoida tarvittavat teknologiat tulevaisuudessa AMD:lta. Keskustelut asian ympärillä keskittyivätkin lähinnä arpomaan, onko kyse vain pakollisten patenttien lisensoinnista, jotta Intel voi jatkaa nykyisten grafiikkaohjaintensa kehitystä, vai aikoisiko se käyttää suoraan AMD:lta lisensoituja IP-blokkeja piireissään. Jälkimmäiselle vaihtoehdolle tukea antoi AMD:n aiemmin ilmoittama aie lisensoida Radeon-teknologioita muille valmistajille.

HardOCP:n päätoimittaja Kyle Bennett on kertonut sivustonsa keskustelualueella, että AMD ja Intel ovat allekirjoittaneet sopimuksen AMD:n Radeon-teknologioiden lisensoinnista. Bennettin käyttämä ilmaisu vihjaa, että Intel tulisi käyttämään suoraan AMD:n teknologioita tulevissa grafiikkaohjaimissaan, mutta mitään tarkempia tietoja asiasta ei ole. Bennett vielä lisää, että Intel ei missään nimessä halunnut tiedon asiasta leviävän vielä julkisuuteen.

Olisi aika erikoinen veto AMD:ltä lisensoida GPU:t Intelille. Tosin AMD:n tilanne taitaa olla niin tukala atm että tällaiseen diiliin kannattaisi lähteä. Yksi rahaväylä vähemmäksi nVidian suuntaan.

Sinänsähän tuo lisensointi ja koko Radeon ytimen integrointi Intelin prossuihin tuskin söisi erillisnäyttiksiä. Päinvastoin, voisi kuvitella että Intel joutuisi maksamaan kohtalaisesti myös ajurikehityksestä yms. joka hyödyttäisi myös AMD:tä. Lisäksi parempi pelituki radeon-pohjaisille laitteille. Toisaalta kauppa kyllä söisi AMD:n omien APU piirien "ylivoimaa" graffapuolella.

Todennäköisestihän tuossa on siis kyse vain GPU arkkitehtuurien lisensoinnista ja Intel jatkaa omien piirien kehittämistä. Silloin Radeonit jäävät vain AMD:n käyttöön, mutta vaadittavat GPU puolen lisenssit olisi myös Intelillä.
"Ilmaista" rahaa AMD:n suuntaan. :)
 
Sama juttu käytännössä mitä tekivät NVIDIA:n kanssa muutama vuosi takaperin. Eli lisensoivat teknologiaa, ei mitään sen kummempaa.
 
Mut jos ois AMD:n piiriä intelin lastulla, niin oivoi.. Hybrid crossfire tuli juuri asteen mielenkiintoisemmaksi.
 
AMD:llä ja nVidialla on ilmeisesti niin paljon patentteja näytönohjainpuolella, että Intel ei voi tehdä omaa tallomatta jomman kumman varpaille. Käytännössä se merkitsee patenttien lisensointia jonka käsittäisin nyt olevan kyseessä.
 
AMD:llä ja nVidialla on ilmeisesti niin paljon patentteja näytönohjainpuolella, että Intel ei voi tehdä omaa tallomatta jomman kumman varpaille. Käytännössä se merkitsee patenttien lisensointia jonka käsittäisin nyt olevan kyseessä.
Tämä tietysti todennäköisintä. Mutta ainahan sitä saa vähän spekuloida pidemmälle :)
 
Olisi aika erikoinen veto AMD:ltä lisensoida GPU:t Intelille. Tosin AMD:n tilanne taitaa olla niin tukala atm että tällaiseen diiliin kannattaisi lähteä. Yksi rahaväylä vähemmäksi nVidian suuntaan.

Sinänsähän tuo lisensointi ja koko Radeon ytimen integrointi Intelin prossuihin tuskin söisi erillisnäyttiksiä. Päinvastoin, voisi kuvitella että Intel joutuisi maksamaan kohtalaisesti myös ajurikehityksestä yms. joka hyödyttäisi myös AMD:tä. Lisäksi parempi pelituki radeon-pohjaisille laitteille. Toisaalta kauppa kyllä söisi AMD:n omien APU piirien "ylivoimaa" graffapuolella.

AMD:han on saanut velkaakin lyhennettyä hyvin. Että eikai kysessä mikää pakonomainen tarve ole lähteä tähän soppaan mukaan.

Erillisnäytönohjainten myyntiä tämä ei kyllä tule vähentämään. Ja tuskin APUt ovat pelkällä näyttiksen teholla myyneet Intelin vastaavia vastaan, vaan reilusti halvemmalla hinnalla kasata kone peruskäyttöön. Intelillähän nuo "kunnolliset" igpu:t ovat vasta kalliimmissa malleissa.

RTG tuntuu olevan muutenkin aktiivinen etsiessään uusia yhteistyökumppaneita. Nyttenhän heiltä tuli jouluksi Intelin kanssa paketti jossa 480 ja I5 + pari peli halvalla. Tälläistä ei ole kilpailijoiden kesken aikasemmin nähty.
 
Inteliltä suora kommentti, eli ei pidä paikkaansa:

"In a statement sent to Tech Trader Daily by an Intel spokesperson, the company said "The recent rumors that Intel has licensed AMD's graphics technology are untrue."

Intel Refutes Rumor of Licensing AMD Graphics Technology

Tätä tukee myös se, että edellisessä kvartaaliraportissa NVIDIA ei kertonut menettäneensä merkittävää IP-asiakasta. Lisäksi AMD ei kertonut saaneensa uutta merkittävää IP-asiakasta.

Edit: Kyle Bennett on edelleen sitä mieltä että diili on jo tehty From ATI to AMD back to ATI? A Journey in Futility @ [H]
 
Viimeksi muokattu:
Inteliltä suora kommentti, eli ei pidä paikkaansa:

"In a statement sent to Tech Trader Daily by an Intel spokesperson, the company said "The recent rumors that Intel has licensed AMD's graphics technology are untrue."

Intel Refutes Rumor of Licensing AMD Graphics Technology

Tätä tukee myös se, että edellisessä kvartaaliraportissa NVIDIA ei kertonut menettäneensä merkittävää IP-asiakasta. Lisäksi AMD ei kertonut saaneensa uutta merkittävää IP-asiakasta.

Edit: Kyle Bennett on edelleen sitä mieltä että diili on jo tehty From ATI to AMD back to ATI? A Journey in Futility @ [H]
Kysehän ei varsinaisesti ole merkittävän IP-asiakkaan menetyksestä vaan liittyy oikeusjuttuun, jossa sovittiin Intelin maksavan 1,5 miljardia ja saavan oikeuden NVIDIAn patentteihin, jotka on jätetty 31.3.2017 mennessä.
 
Myymällä GPU-lisenssin Intelille AMD saisi valtavasti lisää install-basea gpu-ytimilleen ja se taas näkyisi huimaavasti lisääntyneenä kiinnostuksena softakehittäjien puolelta sille, että he tukisivat mielummin OpenCL tekniikkaa CUDA:n sijaan tai ainakin optimoisivat softastäkkiään paremmin AMD-GCN / Vega ytimille Nvidian ytimien sijaan.

AMD:n markkinaosuus GPGPU-puolella on kait jossain nollan pinnassa ja syy on nimenomaan CUDA-tuen puute.
 
Myymällä GPU-lisenssin Intelille AMD saisi valtavasti lisää install-basea gpu-ytimilleen ja se taas näkyisi huimaavasti lisääntyneenä kiinnostuksena softakehittäjien puolelta sille, että he tukisivat mielummin OpenCL tekniikkaa CUDA:n sijaan.

Millä luulet niitä Intelin nyky-GPUita ohjelmoitavan GPGPU-käytössä?
 
Millä luulet niitä Intelin nyky-GPUita ohjelmoitavan GPGPU-käytössä?
Ei millään, sillä kukaan ei käytä niitä missään merkittävässä käytössä. Teoriassa siis toki OpenCL:llä.

Miten Intel pysyy relevanttina Nvidian DGX-1:sen tyylisiä vehkeitä vastaan? Ei ainakaan omilla CPU-/GPU-ytimillään.

Miten AMD lisää relevanssiaan vaihtoehtona Nvidian Tesloille? Nähdäkseni parantamalla softatukea...
 
Inteliltä suora kommentti, eli ei pidä paikkaansa:

"In a statement sent to Tech Trader Daily by an Intel spokesperson, the company said "The recent rumors that Intel has licensed AMD's graphics technology are untrue."
Ai tämänkö takia AMD:n kurssi tippui eilen 12 prosenttia...
 
Ei millään, sillä kukaan ei käytä niitä missään merkittävässä käytössä. Teoriassa siis toki OpenCL:llä.

Järeimmissä Intelin iGPUissa on jo ihan mukavasti shader-vääntöä että moni asia sujuisi niillä nopeammin kuin CPUlla, ja paljon pienemmällä virrankulutuksella.

Järeimmissä malleissa on 72 ydintä, jokainen laskee kahdeksan levyisillä vektoreilla FMAta. 1 GHz:lla tarkoittaa 1.15 teraflopsia.
Järeimmissä intelin kuluttajasarjan CPUissa on 4 ydintä, laskee kahdeksan levyisillä vektoreilla FMAta 2 käskyä rinnakkain, 4.2 GHz:lla tarkoittaa 537 gigaflopsia. Ja käytännössä tuo iGPU pääsee yleensä lähemmäs teoreettista suorituskykyää johtuen mm. muistiarkkitehtuurista.

Miten Intel pysyy relevanttina Nvidian DGX-1:sen tyylisiä vehkeitä vastaan? Ei ainakaan omilla CPU-/GPU-ytimillään.

Intelillä on tätä varten Knights-linja/Xeon Phi joka ei ole CPU eikä GPU.
 
kasvattais vähän prosessorin kokoa ja laittais sellasia näytönohjaimia että joku Eetu 10v vois pelata sitä tf2 yms kivoja peliä integroidulla 60fps ja vaikkapa high asetuksilla :D
 
kasvattais vähän prosessorin kokoa ja laittais sellasia näytönohjaimia että joku Eetu 10v vois pelata sitä tf2 yms kivoja peliä integroidulla 60fps ja vaikkapa high asetuksilla :D


Lisättänee vielä asiaan että vaikka suuremman näytönohjaimen lisääminen olisikin käytännössä mahdollista, tulisi se olemaan entistäkin enemmän muistikaistarajoitteinen. Ja jos sitä muistikaistaongelmaa aloittaisiin ratkomaan jotenkin lisäämällä esim gddr5 muisteja jotenkin virittämällä, tulisi viritelmän hinta aivan liian kalliiksi vastaavaan hyötyyn nähden. Katsotaan mitä tapahtuu kun AMD joskus saa HBM muistit integroituihin mukaan.
 
kasvattais vähän prosessorin kokoa ja laittais sellasia näytönohjaimia että joku Eetu 10v vois pelata sitä tf2 yms kivoja peliä integroidulla 60fps ja vaikkapa high asetuksilla :D
Sellaisen CPU + iGPU kokonaisuuden pystyisi tekemään helposti ja riittävän edullisesti ongelma on muistikaista kun 2x DDR4 ei riitä siihen vaan tarvittaisiin erilllistä GPU muistia tai 3-4x DDR4 mitä tulee taas siihen erilliseen GPU muistiin niin sen voisi toteuttaa esim. HBM:llä mutta sitten kokonaisuus ei olisi enää riittävän edullinen.

Tuo ei riittävän edullinen raja taas syntyy siitä paradoksista että keskiverto "marketmikron" ostaja ei osta sitä minkä tarvitsee vaan sen mikä on halpa ja täten hän ostaa sen halvan kaksikertaa tiheämpään kuin mitä hän ostaisi ostaessaan sen minkä tarvitsee
(keskiverto marketmikron elinikä sen ensimmäisellä käyttäjällä on nykyään alle kaksivuotta (jos muistan oikein niin se on 18 kk) ts se on tolkuttoman lyhyt verrattuna koneen osien odotettavissa olevaan käyttöikään nähden).

Huom. integroidulla GPU:llaa varustetun prosessorin valmistuskustannusten täytyy olla niin edulliset että sen karsittuja versioita voisi käyttää myös siinä halvimmassa marketmikrossa eli se halvin myynnissäoleva iGPU prosessori malli määrittää myös sen kuinka hyvä se kallein iGPU prosessori voi enintään olla.

Esim. jo nyt edullisimmissa market mikroissa on niistä kahdesta muistiväylästä käytössä vain toinen kun niissä on vain yksi 4Gt muistkampa asennettuna joten muistiväylien lisääminen kolmeen tai neljään kasvattaisi halvimpien marketmikrojen hintaa tuomatta mitään lisähyötyä.


Niin se syy miksi tulin tähän ketjuun ... sain idean.

Entä jos AMD lisensoisi Polariksissa ja Doser Apuissa käytetyn GCN ytimen Intelille kun se on itse siirtymässä Vegassa ja Ryzen Apussa käytettäviin NCU ytimiin niin se Intelille lisensoitu GCN ydin ei olisi suora kilpailija ja koska Intelillä on jo varsinaiset HPC laskentatuotteen omalla ydin tekniikallaan ei Intelkään tarvi varsinaisessti GCN:ää uudempaa GPU ydintä ts se olisi win win sekä AMD:lle että Intelille.
 
Viimeksi muokattu:
Lisättänee vielä asiaan että vaikka suuremman näytönohjaimen lisääminen olisikin käytännössä mahdollista, tulisi se olemaan entistäkin enemmän muistikaistarajoitteinen. Ja jos sitä muistikaistaongelmaa aloittaisiin ratkomaan jotenkin lisäämällä esim gddr5 muisteja jotenkin virittämällä, tulisi viritelmän hinta aivan liian kalliiksi vastaavaan hyötyyn nähden. Katsotaan mitä tapahtuu kun AMD joskus saa HBM muistit integroituihin mukaan.

Tarkoitin, että niiden kivojen pelien pelaaminen onnistuu jo intelin nykynäytönohjaimella, sitä näytönohjainta kasvattamatta yhtään.

Resoluution voi toki joutua laittamaan hyvin pienelle, esim. 960x540.
Kun vaaka- ja pystyresoluutio molemmat putoavat neljäsosaan, pikselien määrä putoaa kuudestoistaosaan, samalla putoaa tarvittava teksturiointinopeus ja pikseli-shaderinopeus kuudestoistaosaan ja silloin alkaa hyvinkin mopo näyttis riittää.




Kaistanleveyteen ratkaisuksi intelillä on kalliimmissa malleissaan prosessorin kanssa samaan pakettiin tuleva Crystall Well-välimuistipiiri, mutta tämä on kallis ratkaisu, eikä uudet valmistusprosessit auta tämän hintaan, koska eDRAM-muisti ei skaalaudu valmistusprosessin mukana kivasti. Käytännössä intelin pitää siirtyä pois tämän käyttämisestä lähitulevaisuudessa, kun kaistaa tai välimuistia tarvitaan enemän ja 22nm tehtaat halutaan päivittää uudemmalle valmistustekniikalle.
 
Viimeksi muokattu:
Sellaisen CPU + iGPU kokonaisuuden pystyisi tekemään helposti ja riittävän edullisesti ongelma on muistikaista kun 2x DDR4 ei riitä siihen vaan tarvittaisiin erilllistä GPU muistia tai 3-4x DDR4 mitä tulee taas siihen erilliseen GPU muistiin niin sen voisi toteuttaa esim. HBM:llä mutta sitten kokonaisuus ei olisi enää riittävän edullinen.

Tuo ei riittävän edullinen raja taas syntyy siitä paradoksista että keskiverto "marketmikron" ostaja ei osta sitä minkä tarvitsee vaan sen mikä on halpa ja täten hän ostaa sen halvan kaksikertaa tiheämpään kuin mitä hän ostaisi ostaessaan sen minkä tarvitsee
(keskiverto marketmikron elinikä sen ensimmäisellä käyttäjällä on nykyään alle kaksivuotta (jos muistan oikein niin se on 18 kk) ts se on tolkuttoman lyhyt verrattuna koneen osien odotettavissa olevaan käyttöikään nähden).

Huom. integroidulla GPU:llaa varustetun prosessorin valmistuskustannusten täytyy olla niin edulliset että sen karsittuja versioita voisi käyttää myös siinä halvimmassa marketmikrossa eli se halvin myynnissäoleva iGPU prosessori malli määrittää myös sen kuinka hyvä se kallein iGPU prosessori voi enintään olla.

Esim. jo nyt edullisimmissa market mikroissa on niistä kahdesta muistiväylästä käytössä vain toinen kun niissä on vain yksi 4Gt muistkampa asennettuna joten muistiväylien lisääminen kolmeen tai neljään kasvattaisi halvimpien marketmikrojen hintaa tuomatta mitään lisähyötyä.


Niin se syy miksi tulin tähän ketjuun ... sain idean.

Entä jos AMD lisensoisi Polariksissa ja Doser Apuissa käytetyn GCN ytimen Intelille kun se on itse siirtymässä Vegassa ja Ryzen Apussa käytettäviin NCU ytimiin niin se Intelille lisensoitu GCN ydin ei olisi suora kilpailija ja koska Intelillä on jo varsinaiset HPC laskentatuotteen omalla ydin tekniikallaan ei Intelkään tarvi varsinaisessti GCN:ää uudempaa GPU ydintä ts se olisi win win sekä AMD:lle että Intelille.

Eipä Intelillä ole mitään käyttöä tuolle AMD:n GCN:lle prossussaan. Sen oma GPU toimii toimisto ym peruskäytössä oikein hyvin ja köyhä pelien pelaaminenkin onnistuu ja ko GPU:ta myös kehitetään kokoajan.
 
Eipä Intelillä ole mitään käyttöä tuolle AMD:n GCN:lle prossussaan. Sen oma GPU toimii toimisto ym peruskäytössä oikein hyvin ja köyhä pelien pelaaminenkin onnistuu ja ko GPU:ta myös kehitetään kokoajan.
Juu puhuin lähinnä siitä miten tämä huhu pyistyisi pitämään paikkansa niin että siitä mahdollisesta lisennoinsta voisiolla hyötyä sekä Intelille että AMD:lle en ottanut kantaa siihen onko se Intelin kannalta tarpeen vai ei, mitä tulee pelikäytyöön niin ongelma taitaa olla enempi siinä että ajureiden ja pelejen tuki Intelin GPU:lle ei ole riittävällä tasolla (AMD ja Nvidia räätälöivät ajureitaan pelikohtaisesti Intel ei tee mitään sen kaltaista vaan toteuttaa ajuraissaan vain speksin).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 261
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom