Intel julkaisi syväluotaavan katsauksen XeSS-teknologiaan

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 452


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Intelin Arc-näytönohjainten julkaisu ei ole sujunut kuin strömsössä, mutta yhtiö on saanut otettua askeleita oikeaan suuntaan tuomalla Arc A380 -mallit myyntiin myös Yhdysvalloissa. Nyt yhtiö on jatkanut Arc-näytönohjainten ominaisuuksia esittelevien YouTube-videoiden sarjaa XeSS-teknologian tiimoilta.

Intelin XeSS eli Xe Super Sampling on DLSS 2.x:n ja FSR 2.0:n tapaan temporaalinen skaalausteknologia. Se tulee saataville kahtena eri versiona, joista toinen pyörii Intelin Arc-näytönohjainten XMX-matriisikiihdyttimillä ja toinen minkä tahansa valmistajan varjostinyksiköillä, kunhan DP4a-käskyt ovat tuettuja. Intelin tuoreella videolla Tom Petersen ja Ryan Shrout kertovat teknologiasta ja näyttävät sen toimintaa käytännössä.



Käytännön testissä Petersen ja Shrout pelasivat Shadow of the Tomb Raideria identtisillä kokoonpanoilla, joissa oli ensi kertaa Arc A750:n sijasta yhtiön ensimmäisen sukupolven nopein malli, Arc A770. Molemmat pelasivat peliä 1440p-resoluutiolla ja korkeilla asetuksilla, mukaan lukien Ultra-tason säteenseuranta. Ilman XeSS-skaalausta pelanneella Shroutilla peli pyöri 40-50 FPS:n välimaastossa, kun XeSS Balanced -asetusta käyttäneellä Petersenillä sama osuus pyöri noin 60-70 FPS:n nopeudella. Toisessa vertailussa näytettiin, miten 1440p-resoluution natiivista lähtien Ultra Quality, Quality, Balanced ja Performance nostavat suoirtuskykyä suurin piirtein 10 FPS edeltävään asetukseen nähden.



Videolla varmistettiin nyt myös ensimmäistä kertaa aiemmin hämmennystä monitulkintaisten lausuntojen vuoksi aiheuttanut seikka: Avoin XeSS DP4a-versio ei vastaa XMX-versiota laadultaan, vaan se käyttää yksinkertaisempaa skaalausalgoritmiä XMX-versioon verrattuna. Valitettavasti laadullisista eroista ei puhuttu tai näytetty esimerkkejä.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="78711,78712"]

Intel kertoi tekevänsä myös yhteistyötä UL Benchmarksin kanssa uuden 3DMark XeSS Feature Test -testin parissa. Port Royal -testiä lainaavassa XeSS-ominaisuustestissä on sisäänrakennettuna myös vertailutoiminto, jossa se renderöi samat ruudut sekä natiivisti TAA:n kera että XeSS:llä ja tallentaa ne kuviksi. Sisäänrakennettu vertailutoiminto mahdollistaa kuvien zoomaamisen rinnakkain, mikä helpottaa laadun arviointia. XeSS Feature Test on ilmeisesti tarkoitus julkaista, kun Intel saa A7-sarjan näytönohjaimet myyntiin.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="78714,78715"]

Samalla kerrottiin myös 20 pelistä, jotka tulevat tukemaan julkaisussaan tai myöhemmin saatavalla päivityksellä XeSS-teknologiaa. Listan tueksi on tarjolla myös suorituskykydataa kourallisesta pelejä XeSS Balanced- ja XeSS Performance -asetuksilla.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="78710,78709"]

Lähde: Intel

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
124
1080p Youtube video:thumbsdown:
Intel ei uskalla julkaista kunnollisella laadulla varustettua videota, että ehkä XeSS:in laadussa jotain vialla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 452
1080p Youtube video:thumbsdown:
Intel ei uskalla julkaista kunnollisella laadulla varustettua videota, että ehkä XeSS:in laadussa jotain vialla.
Nö höpönlöpön nyt taas, se 4K YouTube-video olisi ihan yhtä turha vertailuun eikä tuolla kanavalla ole julkaistu koko sen 3½-vuotisen olemassaolon aikana yli 1080p resoluution videoita.
Ihme doom'n'gloomia ilman mitään ihan oikeita perusteita.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
124
eikä tuolla kanavalla ole julkaistu koko sen 3½-vuotisen olemassaolon aikana yli 1080p resoluution videoita.
Huono tekosyy olla julkaisematta näin tärkeässä tapauksessa näin vuonna 2022 kunnollisen laadun videota.
Ihme doom'n'gloomia ilman mitään ihan oikeita perusteita.
Olen vain realistinen tässä tapauksessa, kun olihan DLSS ja FSR alkuun myös aika surkeita. AMD oikein piilotteli tekniikkansa surkeutta, ennen varsinaista julkaisua.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
Nö höpönlöpön nyt taas, se 4K YouTube-video olisi ihan yhtä turha vertailuun
Pöh. Hyppy Youtuben 1080p60 laadusta Youtuben 2160p60 laatuun on selvästi merkittävämpi kuin Youtube 2160p60:stä häviöttömään 2160p60:een tässä käyttötarkoituksessa.

Youtuben 2160p60 riittää ihan hyvin skaalaustekniikoiden vertailuun ja niihin liittyvien kuvanlaadullisten ongelmien ja vahvuuksien kuten haamuilun, kohinan tai antialiasoinnin laadun esittelemiseen kunhan video tehdään kunnolla esim. zoomia ja hidastusta käyttäen.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Hyvä että julkaisevat teknologian mutta olisivat mielummin panostaneet bugien kitkemiseen ja normaali suorituskyky parannuksiin.
Ei tämä teknologia paljon auta jos peli ei edes käynnisty.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 820
1080p Youtube video:thumbsdown:
Intel ei uskalla julkaista kunnollisella laadulla varustettua videota, että ehkä XeSS:in laadussa jotain vialla.
Joo juutuubi videostahan ne kaikki pienet vivahde erotkin nähdään. Ei nykyään muuta tarvita
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
675
Periaatteessa siis samantapainen Nvidian/AMD 2 versioden kanssa "verrataan kuvia ja otetaan huomiioon liike vektoreita" ei mitään puhetta käytetyistä resoluutioista, tai ainakaan huomannut videota skipatessa, taisi "1440p" 3dmarkin kehitys versiossa olla käytössä. Ja Intelin videon perusteella ei hyödytä 120/144hz ruudun päivitys nopeutta hakiessa "hidasta renderöinti putkea nopeuttamaan".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 778
Periaatteessa siis samantapainen Nvidian/AMD 2 versioden kanssa "verrataan kuvia ja otetaan huomiioon liike vektoreita" ei mitään puhetta käytetyistä resoluutioista, tai ainakaan huomannut videota skipatessa, taisi "1440p" 3dmarkin kehitys versiossa olla käytössä.
Juu samasta puusta veistetty kuin DLSS silloin kun XMX on käytettävissä (eli Arc-näyttiksillä) ja se toinen versio sitten vastannee enemmän FSR 2.0:aa kun ei käytä koneoppimisalgoritmeja. Kaikki ns. temporaalisia skaalaimia.

Lähtöresoluutiot menee varmaan hyvin pitkälle samoin askelin kuin DLSS/FSR moodit jotka on jo semistandardit, mutta ainahan voi olla että XeSS toimii paremmin jollain muulla skaalaussuhteella.

Vaikka täälläkin jostain syystä odotetaan syväanalyysiä ja esittelyä algoritmin laadusta Intelin mainosvideolta niin eiköhän se ole parempi jättää kolmannen osapuolen huoleksi, mielellään asiantuntevan sellaisen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 452
Juu samasta puusta veistetty kuin DLSS silloin kun XMX on käytettävissä (eli Arc-näyttiksillä) ja se toinen versio sitten vastannee enemmän FSR 2.0:aa kun ei käytä koneoppimisalgoritmeja. Kaikki ns. temporaalisia skaalaimia.
Mistäs keksit ettei käytä koneoppimisalgoritmejä? Se että käytössä on yksinkertaisempi skaalausalgoritmi ei ota mitenkään kantaa siihen, käytetäänkö koneoppimista vai ei, kuten ei sekään käytetäänkö matriisikiihdyttimiä kuten tensoriytimet, Matrix-ytimet tai nyt XMX-ytimet.
Eiköhän Intel jossain kohtaa kerro millainen se algoritmi on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 545
Skull and Bones tulee olemaan ensimmäinen peli, joka tukee DLSS, FSR ja XeSS.

 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 778
Mistäs keksit ettei käytä koneoppimisalgoritmejä? Se että käytössä on yksinkertaisempi skaalausalgoritmi ei ota mitenkään kantaa siihen, käytetäänkö koneoppimista vai ei, kuten ei sekään käytetäänkö matriisikiihdyttimiä kuten tensoriytimet, Matrix-ytimet tai nyt XMX-ytimet.
No kieltämättä tämä oli henkilökohtainen tulkinta että kyse olisi eri tyyppisestä algoritmista kun sanoivat että "other algorithm", eli hyvä korjaus.

Nyt kun kelailin uudestaan sen SDK-kohdan läpi niin kuvassa on ilmeisesti yksinkertaisempi "upscaling model" tarjolla ei-xmx totetutuksille että ehkä kyse tosiaan on samasta prosessista mutta eri kompleksisuudella. Ei luvanne hyvää laadulle mutta aika näyttää.

Vähän avoimeksi jää sekin että kuka noita Compatibility Kerneleitä muiden GPUille sitten kirjoittaa, AMD ei ainakaan jos heidän kannastaan Streamlineen voi mitään päätellä vaikka kyse vähän erilaisesta tapauksesta onkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 800
Heittäisinkö lonkalta nykyisen "skaalaus-tarjonnan" lähitulevaisuuden;
- DLSS tulee säilymään koska nvidian markkinaosuus
- FSR tulee säilymään koska avointa ja 2.0-versionsa jo näemmä asiallinenkin
- XMX-pohjainen Intel-viritys häviää koska GPU-markkinaosuutensa on lähinnä pyöristysvirhe vielä pitkään, CPU-pohjaisella on jotain toivoa jos kehittyy.

Eikä vielä aika tovin jatkuva taantumakaan tulle parantamaan tarvetta moisille, täysjärkiset keskittyvät ensin sähkö/ruoka-laskuihinsa eivätkä 4K-näyttöjen hankintaan joissa moisista olisi jotain hyötyä.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
- XMX-pohjainen Intel-viritys häviää koska GPU-markkinaosuutensa on lähinnä pyöristysvirhe vielä pitkään, CPU-pohjaisella on jotain toivoa jos kehittyy
Kyllä nää ihan GPU:lla kaikki hoidetaan, myös tuo Intelin DP4a versio XeSS:stä.

Luulisin että XMX ja DP4A ratkaisut menevät molemmat helposti ja automaattisesti samaan pakettiin, eli joko molemmat häviää tai sitten ei kumpikaan.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 452
Ja myös Intelin XeSS on tulee olemaan avointa lähdekoodia kuulemma
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Mikään ei häviä markkinoilta, Intelin tuleva pelituki vaan on siitä kiinni, maksaako kehittäjän puolesta vaivaa.. Parhaassa tapauksessa iso pelinkehittäjäfirma leipoo engineen sisälle tuen noille kaikille ja sitten tulevissa peleissä voi vaan käyttää haluamaansa.

Vähän veikkaan, että tässä hetki katsellaan Arc-näytönohjaimien markkinaosuutta ja myynnin kehittymistä - ja sen perusteella tehdään päätökset jatkosta. Minusta tuntuu siltä, että Intel on tehnyt integraation pelimoottoriin niin helpoksi, että sen tekee parissa päivässä. Kunhan myös toimii testeissä vakaasti, ei riko muuta toiminnallisuutta ja on helppoa päivittää - niin eiköhän se tule peleihin pikkuhiljaa.

Lisäksi, jos se löytää tiensä Unityyn tai Unreal Engineen, niin sieltähän tulee satoja pikkupelejä, joissa tuki on vaan tullut sitä kautta.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 452
Lisäksi, jos se löytää tiensä Unityyn tai Unreal Engineen, niin sieltähän tulee satoja pikkupelejä, joissa tuki on vaan tullut sitä kautta.
UE-plugari on varmistettu jo, eiköhän Unityynkin tule
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 332
Eiköhän jossain vaiheessa Microsoft herää ja ilmoita että tässä uusi DirectX standardi skaalaukselle ja jokainen voi ajureihinsa tehdä haluamansa taikasopat standardoitujen API-kutsujen päälle ja ei tarvitse enää devaajien tehdä 1-3 rinnakkaista implementaatiota.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 486
Viestejä
4 163 990
Jäsenet
70 415
Uusin jäsen
Toivokipina

Hinta.fi

Ylös Bottom