Intel julkaisi Arc-erillisnäytönohjaimet kannettaviin (Alchemist / Xe-HPG)

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 435
intel-arc-mobile-sheet-20220330.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Intel lupasi aiemmin julkaisevansa ensimmäiset Arc-erillisnäytönohjaimet kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Myöhemmin aikataulu tarkentui vielä tarkoittamaan nimenomaan mobiilimalleja ja nyt yhtiö on täyttänyt lupauksensa.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="73668,73671"]

Intelin Arc-mobiilimallisto jakautuu kolmeen sarjaan: 3, 5 ja 7. Arc 3 -sarjaan kuuluvan A350M ja A370M, 5-sarjaan A550M ja 7-sarjaan A730M sekä A770M. Nyt saataville tulevat Arc 3 -mallit perustuvat pienempään ACM-G11-piiriin (DG2-128) ja kesällä perästä seuraavat Arc 5- ja 7 -mallit kookkaampaan ACM-G10-piiriin (DG2-512). Näytönohjaimet tukevat DirectX 12 Ultimate -rajapintaa kiihdytettyine säteenseurantoineen ja muineen.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="73669,73670"]

Arc A370M:ssa on käytössä täysi grafiikkapiiri 8 Xe-ytimellä ja RT-ytimellä sekä 64-bittisellä muistiväylällä, kun A350M:ssä on leikattu käytöstä kaksi Xe-ydintä ja RT-ydintä. Intelin mukaan sen grafiikkapiirin kellotaajuus skaalautuu kuorman raskauden mukaan ja se on määritellyt grafiikkakellotaajuudekseen keskimääräisessä rasituksessa toteutuvan kellotaajuuden. A350M:n kohdalla se on oletuksena 1150 ja A370M:n kohdalla 1550 MHz, mutta TDP-konfiguraatiosta riippuen se voi olla myös matalampi tai korkeampi. Ero kellotaajuudessa ja laskentayksiköissä näkyy myös TDP:ssä, sillä A350M:n kohdalla se on vain 25-35 wattia ja A370M:n kohdalla 35-50 wattia.

Keskimmäisessä Arc A550M:ssä on käytössä 16 Xe- ja RT-ydintä 900 MHz:n kellotaajuudella sekä 128-bittinen muistiväylä. Näytönohjaimen TDP voidaan konfiguroida 60-80 wattiin. Arc 730M nostaa ydinten määrän 24:ään ja kellotaajuuden 1100 MHz:iin saaden samalla tuekseen leveämmän 192-bittisen muistiväylän. Huippumalli A770M:ssä on käytössä 32 Xe- ja RT-ydintä ja selvästi korkeampi 1650 MHz:n kellotaajuus, joka luonnollisesti riippuu 120-150 watin välille konfiguroitavasta TDP:stä. Myös muistiväylä on kasvatettu 256-bittiseksi. Löydät kaikkien mallien tekniset tiedot uutiseen liitetyistä dioista.

[gallery link="file" ids="73672,73673,73674"]

Suorituskyvyn osalta Intel ei valitettavasti kertonut tarkkoja vertailulukuja, mutta Arc A370M:n kehutaan olevan selvä loikkaus integroidun Iris Xe:n yläpuolelle. Siinä missä Iris Xe jää 1080p-resoluutiolla ja Medium- tai High-asetuksilla pelistä riippuen noin 30-50 FPS:n välimaastoon, yltää A370M jokaisessa yli 60 FPS:n suorituskykyyn. Fortnitessä ja GTA V:ssä samalla resoluutiolla Medium-asetuksin luvataan 94 ja 105 FPS:n suorituskykyä ja Rocket Leaguessa sekä Valorantissa High-asetuksilla 105 ja 115 FPS:n suorituskykyä. Hyötysovelluksissa käytössä ovat samanaikaisesti sekä A370M että Iris Xe, mikä nostaa suorituskykyä Handbraken AVC > HEVC -muunnoksen 1,3-kertaisesta Adobe Premiere Pro Scene Edit Detect -toiminnon 2,4-kertaiseksi verrattuna pelkkään Iris Xe:en.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="73675,73676"]

Samsungin Galaxy Book2 Pro saa kunnian olla ensimmäinen Arc-näytönohjaimella varustettu kannettava ja se on saatavilla välittömästi. Myös muilta Evo-partnereilta on kuitenkin luvassa samoin tein omia Arc 3 -näytönohjaimella varustettuja mallejaan.

Tutustumme Arc-näytönohjainten ohjelmistoon, ominaisuuksiin ja arkkitehtuuriin tarkemmin erillisissä uutisissa ja artikkeleissa.

Lähde: Intelin lehdistömateriaalit

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
No ei kyllä kovin kummoisilta vaikuta noihin integroituihin verrattuna. Meh...
 
No ei kyllä kovin kummoisilta vaikuta noihin integroituihin verrattuna. Meh...
Vaikka arkkitehtuurissa jonkin verran onkin eroja niin kannattaa muistaa että tuossa integroidussa on 96 Execution Unit -yksikköä, A370M:ssä 128, eli ei siinä nyt mistään ihan älyttömästä erosta puhuta.
 
Vaikka arkkitehtuurissa jonkin verran onkin eroja niin kannattaa muistaa että tuossa integroidussa on 96 Execution Unit -yksikköä, A370M:ssä 128, eli ei siinä nyt mistään ihan älyttömästä erosta puhuta.
Nii-in, eli mikä järki. Vaivoin voittaa intelin integroidut ja AMD:n uusilta taitaisi tulla jopa pataan, eli mihin näitä on tarkoitus tunkea (ja ennen kaikkea miksi).
 
Nii-in, eli mikä järki. Vaivoin voittaa intelin integroidut ja AMD:n uusilta taitaisi tulla jopa pataan, eli mihin näitä on tarkoitus tunkea (ja ennen kaikkea miksi).
Niihin edullisimpiin kannettaviin erillisnäyttiksellä, ei AMD:n ja NVIDIAn piirit niissä sen erikoisempia ole.
 
No ei kyllä kovin kummoisilta vaikuta noihin integroituihin verrattuna. Meh...
Siinä verrattiin Arc A370M vs. Iris Xe. Arc pyöritti >60 fps vs. Iris 30-50 fps. Sanot, että se on meh.

Arc mobiili-mallistoa:
A370M:
1550 MHz
8 Xe-ydintä
64 bit

A770M:
1650 MHz
32 Xe-ydintä
256 bit

Tuolla A770M:llä pitäisi samat pelit pyöriä lähemmäs 250 fps, jos suoritin vain pysyisi menossa mukana. Tarkoititko, että myös se on meh verrattuna integroituihin (30-50 fps)?
 
Siinä verrattiin Arc A370M vs. Iris Xe. Arc pyöritti >60 fps vs. Iris 30-50 fps. Sanot, että se on meh.

Arc mobiili-mallistoa:
A370M:
1550 MHz
8 Xe-ydintä
64 bit

A770M:
1650 MHz
32 Xe-ydintä
256 bit

Tuolla A770M:llä pitäisi samat pelit pyöriä lähemmäs 250 fps, jos suoritin vain pysyisi menossa mukana. Tarkoititko, että myös se on meh verrattuna integroituihin (30-50 fps)?
Noita 300 sarjalaisia mistä nuo käppyrätkin oli, olisi toki voinut tarkentaa. Turha tuotesegmentti IMO.
 
Kyllä kai tuo A370 yhdessä Iris XE kanssa jo kelpaa jonkun laiseen pelaamiseen kannettavalla.
 
Kyllä kai tuo A370 yhdessä Iris XE kanssa jo kelpaa jonkun laiseen pelaamiseen kannettavalla.

Mitä väliä sillä nyt on että onko se Iris siellä mukana vaiko ei?

Edelleen pelit ei tue hyvin mGPU systeemejä joten siitä ei ole mitään hyötyä suurimmassa osassa pelejä jos edes mGPU on tuettuna. Voi olla että on vain haittaa jos on tuettuna ja päällä defauttina mitä epäilen.
Hyötyohjelmissa tuosta sitten voi olla jotain hyötyä, vaihtelevasti.
 
Mitä väliä sillä nyt on että onko se Iris siellä mukana vaiko ei?

Edelleen pelit ei tue hyvin mGPU systeemejä joten siitä ei ole mitään hyötyä suurimmassa osassa pelejä jos edes mGPU on tuettuna. Voi olla että on vain haittaa jos on tuettuna ja päällä defauttina mitä epäilen.
Hyötyohjelmissa tuosta sitten voi olla jotain hyötyä, vaihtelevasti.
Sillä on väliä monessa muussa käytössä näiden kohdalla.
 
Ilmeisesti jäi lukematta se viimeinen kirjoittamani rivi?
Joo vähän huolimattomasti luin. Mutta myös pelikäytössä siitä Iris Xe:stä voi olla hyötyä riippumatta ihan mistää mGPU-tuista jos pelaaja vaikka striimaa samalla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 526
Viestejä
4 475 628
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom