Intel julkaisee ensimmäiset erillisgrafiikkapiirit vuonna 2020

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
162
Intel uskovaisen elämä on kun Flat Earth porukan vastaava... Varmasti kilpailukykyisiä? Yhtään tuotetta ei ole edes lähipiiriissä siintämässä ja kilpailukyvystä jauhaa??? Jos ajatellaan reaalitilannetta niin Intelin takamatka AMD/NVidia on niin järkyttävä että min. 5-vuotta menee että pääsevät edes jotenkin samalle kierrokselle. 5-7-vuotta että saavat kilpailukykyisen tuotteen jne. Paljon vielä patenttien ym. kanssa saavat taistella luulen mä.
Mun on kohtuullisen helppo uskoa, että halutessaan Intel kyllä saa aikaan ihan ok GPU rautaa nopeasti vaikka sillä puolella saa takamatkasta tulla tovin. Eniten mua huolestuttaa se ajuripuoli, siellä on vitusti koodia ja vaikka paljon on pelikohtaisia optimointeja, niin tuskimpa mikään tiimi on niin nero että kurovat sitä etumatkaa heti.

Paperilla/teoriassa peleille hyvä rauta voi feilata todella pahasti käytännössä, vaikka GPGPU puoli toimisi todella hienosti.
No on se omituista, että pelejä pitäisi ajuripuolella optimoida. Eikö se ole pelintekijöiden asia optimoida pelikoodinsa? Miksi vielä erikseen pitäisi optimoida ajureita tiettyjä pelejä varten? Kuulosta jotenkin aivan väärältä. Ikäänkuin pelintekijät olisivat tehneet jotain väärin tai huonosti, vai onko niissä ajureissa todella jotain vikaa, mikä tulee esiin vasta jonkin pelin myötä? Silloin kyseessä olisi pikemminkin ajurin optimointi ja nuo ilmoitetut prosentit (assassins creed +7% jne.) olisivat vain seurausta yleisistä optimoinneista, eikä varsinaisesti tiettyä peliä varten tehty muutoksia. No enpä tiedä miten on. Kuulostaa oudolta.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
567
Eikös se just ole niin, että pelintekijät tekevät asioita huonosti ja sitten niitä pitää fiksailla ajureissa.
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
874
No on se omituista, että pelejä pitäisi ajuripuolella optimoida. Eikö se ole pelintekijöiden asia optimoida pelikoodinsa? Miksi vielä erikseen pitäisi optimoida ajureita tiettyjä pelejä varten? Kuulosta jotenkin aivan väärältä. Ikäänkuin pelintekijät olisivat tehneet jotain väärin tai huonosti, vai onko niissä ajureissa todella jotain vikaa, mikä tulee esiin vasta jonkin pelin myötä? Silloin kyseessä olisi pikemminkin ajurin optimointi ja nuo ilmoitetut prosentit (assassins creed +7% jne.) olisivat vain seurausta yleisistä optimoinneista, eikä varsinaisesti tiettyä peliä varten tehty muutoksia. No enpä tiedä miten on. Kuulostaa oudolta.
No siitähän en varma voi olla kun en kumpienkaan koodia pääse katsomaan, eikä grafiikka koodailu ole omaa alaa muutenkaan. Jotain siellä niille kuitenkin tehdään kun aina välistä joku peli ei toimi ohjaimilla x,y ja z ja sitten hierotaan seuraavaan ajuriin joku fixi tai jos on kiire niin hotfix.

Vaan joo vaikka pääasiassa olisi optimointeja generiseen ajuriin, niin on niiden tekemiseen kauan mennyt aikaa. Pelkoni on että Intel ei samaa optimoinnin tasoa saavuta ihan hetkessä vaikka palkkaisi kuin käsiä. Mikä on edelleen sama riski joka voi realisoitua niin, että hyväkin rauta käyttäytyy heikosti.

Toivottavaa toki olisi, että heti alkuun julkaisu onnistuisi ja olisi 3 peleissä kilpailevaa GPU valmistajaa. Silti jätän sen maksullisen bettatestaus kierroksen muille kuluttajille. Nytkin on alla RX580, joten mulle ei mitenkään ole tärkeintä tai tarpeellista saada sitä ehdottomasti nopeinta korttia kun en tarvitse. Eli voin valita ihan vapaasti muista 2:sta valmistajasta.:)
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 706
No on se omituista, että pelejä pitäisi ajuripuolella optimoida. Eikö se ole pelintekijöiden asia optimoida pelikoodinsa? Miksi vielä erikseen pitäisi optimoida ajureita tiettyjä pelejä varten? Kuulosta jotenkin aivan väärältä. Ikäänkuin pelintekijät olisivat tehneet jotain väärin tai huonosti, vai onko niissä ajureissa todella jotain vikaa, mikä tulee esiin vasta jonkin pelin myötä?
Jos nyt miettii että peliä helposti tehdään päälle 5v mistä useampi vuosi myös pelin moottoria rakennetaan olen aika 100% varma että näytönohjainten tekijät eivät anna (eikä heillä ole) sanotaan nyt vaikka 3v ennen pelin julkaisua niiden tekijöille (myös indiefirmat eikä pelkästään AAA pelejä julkaisevat studiot) paitsi näitä kaikkia uusia näytönohjaimia myös seuraavien 3-5 vuoden tulevia ajureita joka kuukaudelle testattaviksi.

Tästä voisi vetää johtopäätöksen että kun se esim. 3v kehitetty peliengine ja peli lopulta julkaistaan mikä toimi OK sen 3-5v sitten julkaistuilla prosessoreilla sekä näytönohjaimilla saattaa olla että ajurit, prosessorit sekä näytönohjaimet ovat edes hienoisesti muuttuneet tässä ajassa => näytönohjainten tekijöille on helpompaa katsoa muutama "paljon pelattu" peli ja tehdä muutoksia heidän ajureihinsa huomioiden juuri näitä äskettäin julkaistuja hittipelejä kuin jo useita vuosia etukäteen antaa omaa arviotaan tulevasta koodista jakoon pelintekijöille.

Toki myös pelintekijät tekevät päivityksiä peleihinsä, tulee esim. erilaisia suodattimia, 4K grafiikoita ja muuta. Myös erilaiset harrastelijat tekevät omia modejaan (katsokaa esim. paljonko Skyrimiin tai Witcher 3 on tehty modeja) joiden yhteensopivuus eri näytönohjainten, eri ajuriversioiden, eri prosessorien jne. kanssa on vähän miten sattuu. Toki käyttöjärjestelmiäkin voi olla 32 tai 64 bittisiä versioita alkaen jostain XP:stä ja random linux versiosta aina nykyiseen windows versioon, unohtamatta mac käyttiksiä. Niihin kaikkiin teoriassa pitäisi saman näytönohjaimen toimia samalla tavalla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Ajureiden merkitys DX12 / Vulcan jne. maailmassa on paljon pienempi kuin aikaisemmin.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 572
Taitaa mennä juuri toiseen suuntaan. Pelimoottorille laittaa enempi vastuuta kun ajurikerros on ohuempi.
Luepas uusiksi, siinähän juuri sanottiin täysin samaa - ajureiden merkitys pienenee
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988
Onko Intelillä ollut sitten enemmänkin rekryjä tuon saralla? En ainakaan muista kuulleeni sellaisesta
No pyöriihän noilla nyt ihan normaalistikkin noi rekryt jatkuvasti. Ei siellä vaan jokaista perus koodarin rekryä lehdissä ilmoitella.
Juu. Ei näy työpaikkailmoituksia; Haetaan Intelille grafiikkka ajureiden koodaajaa;) Eiköhän ne revitä messuilta ja viidakkorummulla noin huippujätkät...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 330
Viestejä
4 198 264
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom