Intel i5 4690K Huono suorituskyky

Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
25
Tosiaan, kyseinen kone ollut mulla ~kolme vuotta, ja koko aikana kyseinen prossu tuntuu jäävän jalkoihin peleissä, missä muilla ei ole ongelmia samalla prossulla.

Esimerkiksi overwatchissa cpu usage 95%-100% ja fps siinä vähän reilu sadan paikkeilla, vaikka pelin asetukset pääosin lowilla. Olen myös kokeillut korkeammillakin grafiikoilla, mutta sama homma.

Vakiokelloilla mennään, ja lämmöt on idlessä boxed coolerilla 35-40, rasituksessa 60-70.

Kaikki ajurit on ajan tasalla sekä bios päivitetty.

i5 4690K
MSi GTX 970
Kingston 8GB HyperX Fury, DDR3 1600MHz, CL10, 1.5V (1x8GB)
MSI z87-G43 Gaming
Seasonic 620W M12II-620 Evolution
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Koita nostella prosessorin kellotaajuus sinne 4,5ghz nurkille. Overwatch varsinkin on melko hyvin prosessorille skaalautuva peli. Miltäs gpu-usage näyttää, jos cpu-usage pyörii 95-100% väliä?
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
25
Koita nostella prosessorin kellotaajuus sinne 4,5ghz nurkille. Overwatch varsinkin on melko hyvin prosessorille skaalautuva peli. Miltäs gpu-usage näyttää, jos cpu-usage pyörii 95-100% väliä?
Pitäs tosiaan ostaa uus cpu cooleri että pääsis kellottaan, ei tolla boxedilla pahemmin kellotella.

Gpu usage pyörii 60-70% luokilla.

Tää ongelma ei tosiaan rajotu pelkästään overwatchiin, se oli vaan esimerkki. Esimerkiksi PUBG (Joo tiedän, early accesissa ja paska optimointi) kaveri saa samalla prossulla paljon paremman fps samoilla graffoilla.

Mietin että voikohan toi yks muistikampa vaikuttaa sit noin paljon? Auttaiskohan jos ostais toisen samanlaisen ja laittais dual channeliin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Tuo yleensä tarkoittaa sitä, että prosessori aiheuttaa pullonkaulan, jos näytönohjaimen käyttö pyörii noin matalissa lukemissa ja prosessorin käyttö noin korkeissa lukemissa. Dual-channel voi vaikuttaa, mutta ei mitenkään merkittävästi. Uusi parempi jäähdytin, kellot prosessorille 4,5ghz korville ja jos mahdollista niin muistit myös kannattaa kellottaa.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
25
Tuo yleensä tarkoittaa sitä, että prosessori aiheuttaa pullonkaulan, jos näytönohjaimen käyttö pyörii noin matalissa lukemissa ja prosessorin käyttö noin korkeissa lukemissa. Dual-channel voi vaikuttaa, mutta ei mitenkään merkittävästi. Uusi parempi jäähdytin, kellot prosessorille 4,5ghz korville ja jos mahdollista niin muistit myös kannattaa kellottaa.
Okei, pitäny jo pidemmän aikaa hommata uus cpujäähy, mutta aina jääny sit. Seuraavaks sit sellanen ostoon ja kattoo miten kellottuu.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
46
Et sä sitä fps:ää pilviin saa pelkällä kellottamisella. Nousee korkeintaan 5-10 pelistä riippumatta. Sitä paitsi, nämä 4690k:t on niin läpimätiä, että suurin osa ei edes veny 4.5Ghz asti (surullinen omistaja).

Katso netistä revikoita 4690k:sta sekä sun näyttiksestä, tee itse samat testit ja vertaile tuloksia. Itse lähtisin väittämään, että näyttiksessä tapahtuu jotain kamalaa (throttlaa?). Oletko seurannut GPU lämpöjä?

Itse OW on ainakin omien tutkimusteni perusteella varsin GPU painoitteinen, niin kuin monet muutkin nykyajan pelit.
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Et sä sitä fps:ää pilviin saa pelkällä kellottamisella. Nousee korkeintaan 5-10 pelistä riippumatta. Sitä paitsi, nämä 4690k:t on niin läpimätiä, että suurin osa ei edes veny 4.5Ghz asti (surullinen omistaja).

Katso netistä revikoita 4690k:sta sekä sun näyttiksestä, tee itse samat testit ja vertaile tuloksia. Itse lähtisin väittämään, että näyttiksessä tapahtuu jotain kamalaa (throttlaa?). Oletko seurannut GPU lämpöjä?

Itse OW on ainakin omien tutkimusteni perusteella varsin GPU painoitteinen, niin kuin monet muutkin nykyajan pelit.
Minulla on 4,45 GHz. En sen kummemmin viritellyt, valitsin vain mukana tulleella ohjelma suurimman vaihtoehdon.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
25
Et sä sitä fps:ää pilviin saa pelkällä kellottamisella. Nousee korkeintaan 5-10 pelistä riippumatta. Sitä paitsi, nämä 4690k:t on niin läpimätiä, että suurin osa ei edes veny 4.5Ghz asti (surullinen omistaja).

Katso netistä revikoita 4690k:sta sekä sun näyttiksestä, tee itse samat testit ja vertaile tuloksia. Itse lähtisin väittämään, että näyttiksessä tapahtuu jotain kamalaa (throttlaa?). Oletko seurannut GPU lämpöjä?

Itse OW on ainakin omien tutkimusteni perusteella varsin GPU painoitteinen, niin kuin monet muutkin nykyajan pelit.
Näyttiksen lämmöt pelatessa 60c tienoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
uutta jäähyä vain plakkariin ja kelloja ylös johonkin käypään määrään. 4.2Ghz pitäis olla sweetspot.

Tämän lisäksi nostele hiukan noita grafiikka-asetuksia jotta cpu pullonkaula laskee.
On parempi että on hiukan matalampi tasainen fps, kuin mahdollisesti stutteraava korkea fps. (johtuen cpu pullonkaulasta)

EDIT: muistin nopeutta voisit myös kokeilla nostaa. 2133Mhz alkuun. Jos toimii niin kokeilee 2400Mhz. Pitäisi olla mahdollista tuolla emolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Et sä sitä fps:ää pilviin saa pelkällä kellottamisella. Nousee korkeintaan 5-10 pelistä riippumatta. Sitä paitsi, nämä 4690k:t on niin läpimätiä, että suurin osa ei edes veny 4.5Ghz asti (surullinen omistaja).

Katso netistä revikoita 4690k:sta sekä sun näyttiksestä, tee itse samat testit ja vertaile tuloksia. Itse lähtisin väittämään, että näyttiksessä tapahtuu jotain kamalaa (throttlaa?). Oletko seurannut GPU lämpöjä?

Itse OW on ainakin omien tutkimusteni perusteella varsin GPU painoitteinen, niin kuin monet muutkin nykyajan pelit.
Puhutko tarkoituksella paskaa vai miksi esität täällä väärää tietoa?

Jos GPU-usage pyörii 60-70% prosessorin hakatessa jatkuvasti 100% ei tarvitse hirveästi etsiä syytä/ihmetellä mistä huono suorituskyky johtuu. Optimitilanteessa nuo luvut on päinvastoin. GPU-usagen tulisi pelissä olla jatkuvasti 100% ja prosessorin käyttöaste mielellään alle 100%. Jos prosessori aiheuttaa selvän pullonkaulan näytönohjaimelle, voi helpostikin saada "pelkällä kellottamisella" huimasti lisää suorituskykyä. Overwatch varsinkin skaalautuu erittäin hyvin sekä prosessorille, että näytönohjaimelle.

Omat tutkimuksesi OW:n suhteen voin osoittaa myös jossain määrin vääräksi tällä:


Overwatchin pitäis pyöriä ~100fps tuolla 4690k @4,5ghz & GTX 970 1080p ultra-asetuksilla.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 323
Itsellä oli aikaisemmin lukittu 4670 ja Overwatch pyöri low-asetuksilla 100-144 fps (lukittu max 144), gpu usage 970:llä 70% tuntumassa ja prossu aina 100%:ssa. Kyllä tuo aloitustilanne siis kuulostaa ihan normaalilta (prossu pullonkaulana), jos ei ole prossua kerran kellotettu ollenkaan.

Nyt kun on 7700k, niin cpu-usage on yleensä 50-70% fps lukittuna 200.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
46
Puhutko tarkoituksella paskaa vai miksi esität täällä väärää tietoa?
No, ihan omia mielipiteitä ja kokemuksiahan täällä jauhan. Mulla pyörii 4690k 4.4Ghz + GTX1070 combolla OW 153fps@1080p, monet asetuksista loweilla. En ajatellut että OW mitenkään ihmeellisesti rasittaisi erityisesti prossua. Tutkimuksessani googletin asian ja ensimmäisessä 3 linkissä väitettiin GPU painotteiseksi.

E: Oli näköjään display-based fps rajoite päällä. Ilman sitä fps leijuu jossain 180-190 nurkilla, kun ei tapahdu juuri mitään ja huomasin myllyissä putoavan silmänräpäykseksi pahimmillaan 90 nurkille. Tyypillisesti taisteluissa pyöri siinä 140-150 paikkeilla.

Hyvä että sinä kuitenkin käytät aikaasi faktojen tarkistamiseen, nyt ollaan viisaampia. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Hyvä että sinä kuitenkin käytät aikaasi faktojen tarkistamiseen, nyt ollaan viisaampia. ;)
Lähtökohtaisesti mielestäni kun toista pyritään auttamaan, on hyvä tarkistaa faktat jonka pohjalta lähteä ongelmaa ratkaisemaan, eikä lähteä mutuilemaan, eikö?

Meinasin jo kirjoittaa että sinullakin omituisen alhainen fps, mutta editin luettuani asia ratkesikin. :)
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
IMHO ei varmasti tuo muistin lisääminen FPS juurikaan vaikuta, mutta karttojen latautumiseen varmasti suurempi vaikutus.. Toki joitain freimejä saa lisää nopealla dual-channel muistillakin :)
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
25
Puhutko tarkoituksella paskaa vai miksi esität täällä väärää tietoa?

Jos GPU-usage pyörii 60-70% prosessorin hakatessa jatkuvasti 100% ei tarvitse hirveästi etsiä syytä/ihmetellä mistä huono suorituskyky johtuu. Optimitilanteessa nuo luvut on päinvastoin. GPU-usagen tulisi pelissä olla jatkuvasti 100% ja prosessorin käyttöaste mielellään alle 100%. Jos prosessori aiheuttaa selvän pullonkaulan näytönohjaimelle, voi helpostikin saada "pelkällä kellottamisella" huimasti lisää suorituskykyä. Overwatch varsinkin skaalautuu erittäin hyvin sekä prosessorille, että näytönohjaimelle.

Omat tutkimuksesi OW:n suhteen voin osoittaa myös jossain määrin vääräksi tällä:


Overwatchin pitäis pyöriä ~100fps tuolla 4690k @4,5ghz & GTX 970 1080p ultra-asetuksilla.

Itellä tosiaan pääosin loweilla asetukset, ja saan 120-150FPS. Oon myös kokeillu nostaa asetuksia, mutta eipä se auttanut, fps droppas vaan enemmän kunnon mähinöissä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 387
Viestejä
4 235 473
Jäsenet
71 197
Uusin jäsen
Fomppa

Hinta.fi

Ylös Bottom