Intel esitteli Tiger Laken Xe-grafiikkaohjainta Battlefield V -pelissä

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 377
intel-tiger-lake-xe-battlefield-v-20200618.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Intelin Xe-arkkitehtuuri päätyy kuluttajien käsiin ensimmäisenä kesän aikana julkistettavien Tiger Lake -mobiiliprosessoreiden mukana. Tulevat 11. sukupolven Core -prosessorit ovat olleet osallisena jo lukuisissa eri testivuodoissa, mutta tällä kertaa maistiaisen suorituskyvystä tarjoilee Intel itse.

PC Perspective -sivuston perustajana monelle tuttu Ryan Shrout siirtyi Intelin leipiin vuonna 2018. Chief Performance Strategist -titteliä kantava Shrout twiittasi eilen kuvan julkaisemattomasta Tiger Lake -prototyyppikannettavasta ja lupaili näyttää siitä jotain todella hienoa, jos vain saisi luvan ylemmältä taholta. Client Computing Groupin pomo Gregory Bryant eväsi luvan kaiken paljastamiselle, mutta ilmeisesti lupa yhteen videopätkään irtosi.

[embed]

Shroutin twiittaamassa videossa kannettavalla pelataan Battlefield V -peliä pelkän integroidun Xe-grafiikkaohjaimen voimalla. Ruudun vasemmassa yläkulmassa näkyvän FPS-lukeman mukaan suorituskyky pysyy lähes koko ajan 30 FPS:ssä tai aavistuksen yli, tippuen aavistuksen alle vain kranaattien osuessa lähelle pelihahmoa. Peliä pyöritettiin DirectX 11 -rajapinnalla, 1080p-resoluutiolla ja High-tason asetuksilla.

Ottaen huomioon vielä aikaisessa vaiheessa olevat ajurit ja kannettavan formaatin, voidaan suorituskykyä pitää erinomaisena. AMD:n 4000U-sarjan suorituskyvystä samassa tilanteessa ei valitettavasti löydy testidataa.

Linkki alkuperäiseen juttuun
[/embed]
 
Vähän ehkä petyin tähän uutiseen, tai miten se oli kirjoitettu.

Tyypin viestistä "(To the rest of you, still stay tuned! :D)" voi olla että olen vaan kyyninen ja en todellakaan ole mikään SM guru mutta eikö tuo kuulostaisi just että koko "keskustelu" oli kirjoitettu etukäteen?
 
Onhan tuossa lähes 10v aikana jonkin verran kehitystä tapahtunut verrattuna i5-2520m dual core prosessoriin Intel HD Graphics 3000 näytönohjaimella. Päivitin ProBook 6360b läppäriä, niin tuli samalla ajettua GTA V benchmarkit. HDD-kovalevyn vaihdoin SSD-asemaan ja päivitin muistit 4Gt->16Gt. Seuraavaksi sitten quad core prossu alle.

1592563214284.png

Kannettava: HP ProBook 6360b (i5-2520m)
HDD = 160Gt HDD, 4Gt RAM
SSD = 240Gt SSD, 4Gt RAM
SSD+RAM = 240Gt SSD, 16Gt RAM
 
Sama integroitu Diakuvaohjain mitä ennenkin vaikka nopeutta tullut lisää mutta myöskin pelit ovat kehittynyt.
Pelikonsooleissa tuo 30fps on normi muttei pc puolella.
 
Nämä alkaisi olla kyllä aika kiinnostavia virtualisoituihin testausympäristöihin, jos sovellukset vaatii 2d/3d-rajapintoja. Ja miksei muutenkin työpöytä-virtuaalikoneille. Tässäkin prossussa on varmaan Intel GVT-g tuki, jota on jo jonkin aikaa tehnyt mieli kokeilla.
 
Sama integroitu Diakuvaohjain mitä ennenkin vaikka nopeutta tullut lisää mutta myöskin pelit ovat kehittynyt.
Pelikonsooleissa tuo 30fps on normi muttei pc puolella.

Nyt selvästi nöpötät asiasta mistä ei ole omaa kokemusta ? Ovat nimittäin ajat muuttunut sitten Intel HD 3000 ym. ohjainten jälkeen.
Nimittäin AMD Ryzen APU:t muuttivat tämän aivan täysin tullessaan (vaikka oli jo aikaisempien Kaveri piirien näytönohjaimet myös aika hyviä).
Esimerkiksi Ryzen 3 2200G:n Vega jaksaa pelejä low:lla pyörittää 1920x1080 resolla 60fps tai yli, jota voi sanoa jo ihan riittäväksi kevyyseen pelaamiseen.
Ja itseasiassa tuli pari pelia vastaan jossa itse tuo 4c/4t ryzen alkoi jarruttamaan menoa eikä tuo pikku Vega.

Siksi onkin nyt kiva nähdä minkälainen tämä Intel vastaus on, kun näin äkkiseltään vaikuttaa aikasta mielenkiintoiselta. Ja kokemuksesta läppäriin en ottais kuin integroidun näytönohjain, koska niiden kanssa ei ole niinkään ajuri ongelmia kuin erillis näytönohjainten kanssa ja tietenkin se akun kesto on isossa roolissa.
 
Vaikka pyöriikin "vain" 30fps High 1080p, on se integroidulle helvetin hyvin. Ja kun katsoo tuon läppärin paksuutta niin ei paljoa jää jäähdytyksellekkään tilaa
 
Sama integroitu Diakuvaohjain mitä ennenkin vaikka nopeutta tullut lisää mutta myöskin pelit ovat kehittynyt.
Pelikonsooleissa tuo 30fps on normi muttei pc puolella.
Erinäisistä syistä nuo integroidut, pysyvät tuolla peli ja raskaassa 3D käytössä "onneton mopo" suorituskykyalueella. Jos koneella aikoo ihan oikeasti pelata uusia pelejä, edes jonkinlaisella laadulla, niin mikään integroitu näyttis ei ole se "the juttu".

JOS Prossuihin integroitaisiin myös HBM:ää pari pinoa, niin sitten päästäisiin jo ylemmäs, kun pahin pullonkaula poistuisi.

Normikäytössä taas nuo integroidut hakkaavat erillisnäyttikset siinämäärin, että itsellä on ollut läppäreissä periaatteena: Ensisijaisesti läppäri, jossa on VAIN ja ainoastaan VAIN prossuun integroitu näyttis. Näin on ollut sieltä Win 2000 ajoilta lähtien..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom