- Liittynyt
- 14.10.2016
- Viestejä
- 22 921
![intel-ad21-arc-alchemist-soc-20210819.jpg](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2021/08/intel-ad21-arc-alchemist-soc-20210819.jpg)
Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Intel Architecture Day 2021:n Alder Lake -prosessoreiden ohella toinen mielenkiintoinen katsaus tehtiin Intel Arc -näytönohjaimien Xe-HPG-arkkitehtuuriin ja sen Alchemist-siruihin. Intelin tulevat pelinäytönohjaimet saapuvat markkinoille ensi vuoden alussa.
[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="65401,65402"]
Intel on luopunut Alchemist-grafiikkapiireissä tutuista Execution Unit -termistään ja korvannut sen Vector Engine -nimellä. Yhdessä Xe-Core-ytimessä on 16 Vector Engine -yksikköä ja 16 Matrix Engine -matriisikiihdytintä. Neljä Xe-Corea, neljä Ray Tracing Unit -säteenseurantakiihdytintä (RTU), Sampler-teksturointiyksiköt, geometria-, rasterointi- ja HiZ-yksikköä sekä Pixel Backend eli ROP-yksiköt muodostavat puolestaan yhden Xe-HPG Render Slicen. Intelin RTU-yksiköt kiihdyttävät säteenseurannassa NVIDIAn tapaan Ray Traversal-, Bounding Box Intersection- ja Triangle Intersection -laskut.
[gallery link="file" ids="65399,65400,65398"]
Xe-HPG-arkkitehtuuri on suunniteltu skaalautuvaksi ja dioissa yhtiö esittelikin siitä yhden ja kahdeksan Render Slicen versiot. Alchemist-grafiikkapiirejä tiedetään olevan kaksi, joista toisessa on kaksi Render Sliceä eli 128 Xe-Corea ja toisessa kahdeksan Render Sliceä eli 512 Xe-Corea. Ennen Alchemist-nimeä piirit tunnettiin DG2-128- ja DG2-512-nimillä, mutta Intel ei ole kertonut vielä Alchemist-mallien lopullisia nimiä.
Suorituskyvystä voidaan tässä vaiheessa esittää arvauksia, mutta Intelin mukaan Xe-HPG yltää samalla jännitteellä noin 1,5-kertaiseen kellotaajuuteen Xe-LP-arkkitehtuuriin verrattuna. Lisäksi yhtiö kertoo Xe-HPG:n tarjoavan jopa Xe-LP:tä jopa 50 % parempaa suorituskykyä kulutettua wattia kohden. Alchemist-grafiikkapiirit valmistutetaan TSMC:n N6-valmistusprosessilla.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2021/08/intel-ad21-xehpg-roadmap-20210819.jpg)
Xe-HPG:n ja Alcehmistin jalan jäljissä seuraavat Xe2-HPG ja Battlemage, Xe3-HPG ja Celestial sekä lopulta ilmeisesti isompaa remonttia tarjoava XeNext-koodinimellä tunnettu arkkitehtuuri Druid-grafiikkapiireillä.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2021/08/intel-ad21-xehpg-xess-howitworks-20210819.jpg)
Näytönohjainarkkitehtuurin ja grafiikkapiirien lisäksi Intel antoi tapahtumassa ensisilmäyksen sen tulevaan Xe Super Sampling- eli XeSS-teknologiaan. XeSS on NVIDIAn DLSS:n tavoin temporaalista dataa ja neuroverkkoa hyödyntävä skaalain. DLSS:stä poiketen se tulee olemaan kuitenkin avoin ja toimimaan myös muiden valmistajien näytönohjaimilla. XeSS:ssä pelin ”virtuaalikameraa” liikutellaan ruudusta toiseen aavistus, jonka jälkeen liikedataa, aiempia ruutuja ja juuri renderöityä ruutua hyödyntäen neuroverkko skaalaa kuvan mahdollisimman hyvälaatuiseksi korkeamman resoluution kuvaksi.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2021/08/intel-ad21-xehpg-xess-performance-20210819-1.jpg)
Intelin suorituskykydian mukaan kuvan skaalaaminen XeSS:llä 1080p-resoluutiosta 4K-resoluutiolle hyödyntäen Xe-HPG:n XMX-matriisikiihdyttimiä kasvattaa renderöintiaikaa noin 8 % natiiviin 1080p-renderöintiin verrattuna. Yhtiön omia Xe-LP-näytönohjaimia ja kilpalevien valmistajien näytönohjaimia varten XeSS:stä on myös DP4A-käskyä hyödyntävä versio. DP4A-versiolla 1080p:stä 4K-resoluutiolle skaalaaminen kasvattaa ruudun renderöintiaikaa vajaat 20 %. Tämä on kuitenkin vielä pieni hinta verrattuna natiiviin 4K-resoluutioon, jonka renderöinti vie dian mukaan yli 130 % pidempään, kuin 1080p-resoluutiolla.
Intel tulee julkaisemaan XeSS:n ohjelmistokehityskitin pelinkehittäjille vielä tämän kuun aikana. Tulemme luomaan syväluotaavamman katsauksen Intelin arkkitehtuurin sielunelämään, kun Arc-näytönohjaimet julkaistaan markkinoille.
[embed]
Jos tietotekniikka-aiheiset videot kiinnostaa, katso yltä io-techin YouTube-kanavan video Intelin Xe-HPG-arkkitehtuurista ja Alchemist-grafiikkapiireistä.
Lähde: Intelin lehdistömateriaalit
Linkki alkuperäiseen juttuun
[/embed]
Viimeksi muokattu: