- Liittynyt
- 14.10.2016
- Viestejä
- 22 909
![intel-architecture-day-raja-koduri-20181212.jpg](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2018/12/intel-architecture-day-raja-koduri-20181212.jpg)
Intel Architecture Day -tapahtumassa saatiin kuulla odotetusti uutisia Intelin lähitulevaisuuden suunnitelmista esimerkiksi prosessoreiden, näytönohjainten ja paketointiteknologioiden saralla. Alun perin arkkitehtuurinpäivän huhuttiin keskittyvän erillisnäytönohjaimiin, mutta AMD:lta Intelille vuosi sitten hypännyt Raja Koduri toppuutteli huhuja todeten, ettei hänellä ole kyseistä päivää edes kalenterissa. Kalenterimerkintä on kuitenkin sittemmin ilmestynyt paikalleen, sillä myös Koduri nähtiin tapahtumassa lavalla.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2018/12/intel-architecture-day-gen11-20181212.jpg)
Grafiikkaohjainten saralla Intel keskittyi ennen kaikkea Gen11-grafiikkaohjaimiinsa. Grafiikkaohjaimen kerrotaan sisältävän nyt 64 paranneltua Execution Engine -yksikköä, kun Gen9.x-ohjaimilla niitä oli 24. Käytetyt luvut paljastavat Intelin puhuvan grafiikkaohjaimensa GT2:sta eli ns. ”perusmallista”, sillä Gen9-sukupolviin on julkaistu myös tehokkaampia, enimmillään 72 Execution Engineä sisältäviä malleja. Gen10-sukupolvi näyttäisi jäävän lopullisesti välistä, sillä julkaistussa Cannon Lake -prosessorissa grafiikkaohjain on poistettu täysin käytöstä eikä Intel ottanut Gen10:iä mukaan edes dioihinsa.
Gen11-arkkitehtuurin kerrotaan kaksinkertaistavan grafiikkaohjaimen IPC:n (Instructions per Clock) Gen9:ään nähden ja sen myötä grafiikkaohjaimen perusmallin luvataan rikkovan teraFLOPSin teoreettisen suorituskyvyn. Arkkitehtuuritasolla Gen11 on kokenut isoja muutoksia. Se tukee nyt AMD:n ja NVIDIAn tuoreimpien arkkitehtuurien tapaan tiilipohjaista renderöintiä, sen muistijärjestelmää on uudistettu ja L3-välimuistin kokoa kasvatettu 3 megatavuun eli nelinkertaiseksi Gen9:iin nähden, jonka lisäksi arkkitehtuuri tukee NVIDIAn Variable Pixel Shadingin tapaan toimivaa Coarse Pixel Shadingia.
Grafiikkaohjaimeen kuuluu lisäksi uusi mediayksikkö, jossa on rinnakkaisia dekoodereita, HEVC:iä varten alusta asti suunniteltu enkoodausyksikkö ja natiivi tuki HDR-sävykartoitukselle. Toteutusta voidaan lisäksi skaalata tarpeen mukaan sisältämään enemmän tai vähemmän eri yksiköitä. Päivittynyt näyttöohjain tuo mukanaan Intelin jo kauan sitten lupaaman Adaptive-sync-tuen. AnandTech huomasi Intelin kaavioissa myös maininnan USB Type-C -tuesta, mikä viitannee VirtualLink-tukeen.
Gen11-grafiikkaohjaimet tullaan näkemään Ice Lake -sukupolven prosessoreissa.
![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2018/12/intel-architecture-day-xe-20181212.jpg)
Intel puhui tapahtumassa lopulta myös tulevista erillisnäytönohjaimistaan ja niiden arkkitehtuurista. Gen12:n paikan yhtiön roadmapissa on ottanut nyt uusi Xe:ksi brändätty arkkitehtuuri. Xe tulee kattamaan yhtiön koko näytönohjainvalikoiman integroiduista grafiikkaohjaimista aina datakeskuksiin saakka. Intelin dioissa eri luokiksi oli listattu datakeskus/tekoäly, tehonäytönohjaimet, keskiluokka sekä integroitu ja edullisimmat mallit sisällään pitävä luokka. Ne tullaan valmistamaan 10 nanometrin valmistusprosessilla.
Lähteet: Intel, AnandTech
Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.
Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
Viimeksi muokattu: