Intel->AMD siirtymisen jälkeen näytönohjaimen tuulettimet huutaa n. 5 sekuntia koneen käynnistyksen yhteydessä

Liittynyt
30.07.2020
Viestejä
24
Moro!

Ongelmani on otsikon mukainen:
Vaihdoin rautaa (emo, muistit ja prossu), koska siirryin Intelistä Amdhen ja nyt näyttiksen tuulettimet ovat täysillä hetken aikaa, aina koneen käynnistyessä. Ennen vaihtoa tätä ongelmaa ei ollut. Löytyisikö täältä viisautta tähän pulmaan?

Nykyisen pc:n speksit:
Prossu: AMD Ryzen 5 3600 + Wraith Stealth
Emo: Gigabyte B450M DS3H
Näyttis: MSI GTX 1060 6 GB OC
Poweri: Corsair CX550M
RAM: PNY 16 GB (2x8 GB) XLR8 Gaming, DDR4 3200 MHz

Emo, prossu ja muistit ovat uusia ja muut osat ovat noin 4 vuotta vanhoja. Emoon on ilmeisesti asennettu jokin Bios-päivitys Jimmsillä, jotta se tukisi Ryzen 3000 -sarjaa.

Googlettamalla löytyy muitakin saman ongelman kanssa painivia, mutta ratkaisua ei. BIOSista en itse ainakaan löytänyt mitään tuuletinasetusta, jolla asia ratkeaisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 052
No taitaa emolevy luulla, että on kuumat oltavat ja kertoa näytönohjaimella, että on laitettava tuulettimet 100%.

Ei niitä näytönhohjaimen tuulettimia voi säätää BIOS:ista, niin kai tämän kanssa on vaan elettävä.
 
Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
203
Minun AMD tekee kans ihan samaa. Bootissa käyttää föönit täysillä ja taisipa myös sammutuksessa. Jostain luin että liittyisi pölynpoistoon.
Ominaisuus vain?
 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
AMD Vega VII tekee saman, luultavasti pölyt pois ja kaikki liikkeelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Kyllä mulla ainakin vanha i7-4770k ja asus itx emolla samaa teki tuulettimilla. Jos se pyörittää 5s maksimilla, niin onko se nyt mikään ongelma?
 
Liittynyt
30.07.2020
Viestejä
24
Kyllähän tuon kanssa elää, mutta pakko kyllä sanoo että hieman ärsyttää kuunnella hiustenkuivaajaa aina käynnistellessä.

Mulla oli ennen i5-6500 ja msi b150m emona ja se kokoonpano oli kyl hiiren hiljanen käynnistää.

Elättelen toiveita, että toi korjattaisiin jossain Bios-päivityksessä. Ja mikäli tuo on ominaisuus, niin olisi edes sellainen minkä saa tarvittaessa ruksittua pois käytöstä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 812
Luulen että kyseessä on se että missä vaiheessa POSTausta mikäkin emolevy ja CPU herättelee PCIe laitteet unilta.

Niin kauan kun näytönohjain ei ole herätetty uniltaan niin se on aivokuolleessa tilassa ja useat kortit defaulttaa silloin 100% tuulettimille.

Ei siis vika vaan ihan rautakonffin ominaisuus. Tuskin tulee muuttumaan koskaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 666
Viestejä
4 188 184
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom