• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Inflaatiosta

Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 112
Mietin tässä, että kun on inflaatio noussut, että jos se jatkaa nousuaan (tai pysähtyy pysyvästi vaik 2 % tuntumaan), niin vaikuttaako se välttämättä euriboriin? Vapailla markkinoilla voisi kuvitella, että kun rahan arvo alenee, niin sen siirtäminen tulevaisuudesta nykyisyyteen diskontattaisiin vähintään inflaation määrällä. En sitten tiedä, miten mekanismi todellisuudessa menee, enkä sitä, et onko olemassa jotain mekanismeja, että inflaatio ei siirtyisikään korkoihin.

Pohdiskelin, että EU:lla ei olis oikein varaa euriborin nousuun, sillä jos olen oikein ymmärtänyt, niin se vaikuttaisi myös paljon velkaantuneiden maiden, kuten Italian ja Kreikan lainanhoitokuluihin ja aiheuttaisi uuden kriisin Euroopassa. Ollaanko tässä menossa siihen, että korot nousee, mut EKP ostaa silti Italian yms. maiden paskapapereita, jolloin kriisi tavallaan vältetään? Tällöin kuitenkin käsittääkseni asuntolainen ottanut henkilö kärsisi.

Itse toivon, että inflaatio ei nousisi pysyvästi, sillä mulla on asuntolainaa. Yritän muutenkin ymmärtää, että onko väistämätöntä, että korot nousee, jos inflaatio kasvaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Aika mahdoton sanoa. Itse olen pitänyt sellaisena nyrkkisääntönä, että korkojen luontainen vaihteluväli on jossain 0-2%, ja sitten siihen päälle tuleva siivu on inflaation seurausta.

Karkeasti ajatellen inflaatiohan johtuu kysynnän ja tarjonnan välisestä epätasapainosta, joka voi johtua joko siitä että tuotanto ei puske tarpeeksi skeidaa markkinoille tai jengillä on liikaa massia. Keskuspankissa joudutaan vähän pähkäilemään että kummasta inflaatio tässä tapauksessa eniten johtuu, koska ei auta kiristää rahahanaa jos tuotannossa on kroonisia ongelmia - mikä voi hyvin olla tällä hetkellä tilanne; inflaatiota ajaa pääasiassa energian hinta, eikä siihen auta hirveästi että niistetään jengiltä rahat pois asuntolainojen koroilla. Mutta keskuspankin liikkeet on mahdottomia arvioida (ihan tarkoituksellakin).

79' öljykriisin inflaatiotahan hoidettiin koronnostoilla, mutta seuraukset eivät ehkä olleet toivottuja...

Suomen Pankki ainakin ennustelee että inflaatio tasaantuu ensi vuonna: Ennuste: Talous ampaisee vauhtiin, kun pandemia hellittää – Euro ja talous
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 389
Viestejä
4 159 492
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom