Inet.fi-sähköposti siirtyi Telialta uudelle omistajalle, jatkossa 59€/vuosi

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 592
Telia ilmoitti viime vuonna lopettavansa Inet.fi-sähköpostipalvelun, mutta löysi palvelulle jatkajan norjalaisesta Fjordmailista.

Uuden omistajan myötä 30. kesäkuuta 2023 lähtien käyttäjillä tulee olla aktiivinen Inet-tilaus jatkaakseen Inet-sähköpostin käyttöä. Tilauksen hinta on 4.99€ kuukaudessa tai 59€ vuodessa, jolla saa 10 gigatavun sähköpostilaatikon. Palvelu ei muutu maksulliseksi ilman asiakkaan omaa päätöstä.

Lisätietoa:


 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
567
Itsellä oli käytössä vuodesta -98 asti @nic.fi -osoite, mutta pari vuotta sitten piti päivittää kaikkialle iki-osoite, kun Elisa päätti alkaa perimään kuukausimaksua. Tulee käytettyä Firefoxin salasanavarastoa, niin sieltä oli onneksi helppo hakea kaikki kolmisensataa nettisaittia mihin oli tullut rekisteröityä nic-osoitteen kanssa.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Sähköpostin muuttamien maksulliseksi on aika ilkeä temppu. Toki ymmärrän sen, että harva sähköpostitarjoaja voi tarjota palveluitaan ilmaiseksi, mutta vähän tämä päätös kiristykseltä tuntuu.

On joko pakko maksaa, tai sitten lähteä vihoviimeiseen rumbaan, eli vaihtamaan sähköpostitunnusta kaikkialle missä se on ollut aikaisemmin käytössä. Useimmat sähköpostia käytävät henkilöt kun ovat jakaneet sähköpostiaan kymmeniin tai satoihin erilaisiin palveluihin.

Nuo palvelut voivat olla julkishallinnon viranomaispalveluita (kanta, poliisin passipalvelut ym.), erilaisia sähköisiä maksupalveluita (paypal, amazon, mobilepay jne.), verkkokauppojen tilejä, sähköpostipohjaisia /käyttäjä/kirjautumistunnuksia, jakelulistoja, asiakaspalveluihin ilmoitettuja sähköpostiosoitteita ja ties mitä. Itsellänikin näitä on vähintään useita kymmeniä - todennäköisesti kolminumeroinen lukumäärä.
Sitten päälle tulevat kaikki henkilökohtaiset sähköpostikontaktit.

Sähköpostitunnuksen vaihtamisessa on suuria riskejä siinä, että vanhasta luopuminen saattaa vaarantaa monenlaisia maksuihin ja tietoturvaan liittyviä asioita, kun kaikkia palveluita ei kuitenkaan kertaheitolla muista vaihtaa.
Itse olen kerran tämän rumban käynyt läpi, kun vaihdoin laajakaista-operaattoria, ja vanha sähköposti oli sidottu laajakaistapalveluihin (oli juurikin inet -sähköposti).

Toivoin melkein, että viranomaiset lähtisivät tarjoamaan kansalaisille omaa sähköpostitunnusta (iki.fi -tyyppisesti), ja tämän jälkeen käyttäjät voisivat valita sen varsinaisen sähköpostipalveluiden tarjoajan (esim. numeronsiirto -tyyppisesti toteutettuna) niin että sähköpostit ohjattaisiin varsinaiselle sähköpostitarjoajalle (lähettäjätiedoksihan voi tavallisesti määrittää minkä tahansa sähköpostiosoitteen).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 098
Sähköpostin muuttamien maksulliseksi on aika ilkeä temppu. Toki ymmärrän sen, että harva sähköpostitarjoaja voi tarjota palveluitaan ilmaiseksi, mutta vähän tämä päätös kiristykseltä tuntuu.

On joko pakko maksaa, tai sitten lähteä vihoviimeiseen rumbaan, eli vaihtamaan sähköpostitunnusta kaikkialle missä se on ollut aikaisemmin käytössä. Useimmat sähköpostia käytävät henkilöt kun ovat jakaneet sähköpostiaan kymmeniin tai satoihin erilaisiin palveluihin.

Nuo palvelut voivat olla julkishallinnon viranomaispalveluita (kanta, poliisin palssipalvelut ym.), erilaisia sähköisiä maksupalveluita (paypal, amazon, mobilepay jne.), verkkokauppojen tilejä, sähköpostipohjaisia /käyttäjä/kirjautumistunnuksia, jakelulistoja, asiakaspalveluihin ilmoitettuja sähköpostiosoitteita ja ties mitä. Itsellänikin näitä on vähintään useita kymmeniä - todennäköisesti kolminumeroinen lukumäärä.
Sitten päälle tulevat kaikki henkilökohtaiset sähköpostikontaktit.

Sähköpostitunnuksen vaihtamisessa on suuria riskejä siinä, että vanhasta luopuminen saattaa vaarantaa monenlaisia maksuihin ja tietoturvaan liittyviä asioita, kun kaikkia palveluita ei kuitenkaan kertaheitolla muista vaihtaa.
Itse olen kerran tämän rumban käynyt läpi, kun vaihdoin laajakaista-operaattoria, ja vanha sähköposti oli sidottu laajakaistapalveluihin (oli juurikin inet -sähköposti).

Toivoin melkein, että viranomaiset lähtisivät tarjoamaan kansalaisille omaa sähköpostitunnusta (iki.fi -tyyppisesti), ja tämän jälkeen käyttäjät voisivat valita sen varsinaisen sähköpostipalveluiden tarjoajan (esim. numeronsiirto -tyyppisesti toteutettuna) niin että sähköpostit ohjattaisiin varsinaiselle sähköpostitarjoajalle (lähettäjätiedoksihan voi tavallisesti määrittää minkä tahansa sähköpostiosoitteen).
Lähettäjätietojen maskaus aiheuttaa paljon epäonnistunutta sähköpostiliikennettä, kun SPF tarkistus epäonnistuu.

Appiukolle tämän inet rumban autoin alkuun. piti kyllä maksaa vuodeksi eteenpäin, kun hänellä on tapana poistaa kaikki viestit lukemisen jälkeen niin ei ollut aivan selvää minne kaikkialle tuo osoite pitää vaihtaa. Valittiin käyttöön gmail kun sellainen oli jo luotuna googletiliä varten.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 092
Fjordmail vaikuttaa aika köyhän oloiselta palvelulta hintaansa nähden.

GMail varmaan näivettänyt markkinat niin ettei ilmaisten palveluiden pyöritys kannata ja jäljelle jää sitten ne mitkä pyytävät sen verran rahaa, että on kannattavaa pyörittää jonkinlaista liiketoimintaa.
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 358
On joko pakko maksaa, tai sitten lähteä vihoviimeiseen rumbaan, eli vaihtamaan sähköpostitunnusta kaikkialle missä se on ollut aikaisemmin käytössä. Useimmat sähköpostia käytävät henkilöt kun ovat jakaneet sähköpostiaan kymmeniin tai satoihin erilaisiin palveluihin.
Tämän jouduin kerran tekemään kun tarjoaja lopetti tarjoamisen ja siinä kohtaa päätin että haluan sähköpostin omaan hallintaan. Se maksaa kyllä rahaa, mutta loppuen lopuksi aika pienellä rahalla saa ihan oman domainin ja sähköpostipalvelun jossa on kaikki tarvittava (IMAP-loota, webmail-interface jne) johon tulee oman domainin mailit. Osoitteita saa lisää helposti ja mikäli tarjoaja koskaan heittää lusikan nurkkaan, koska osoite on oma domaini, voi homman siirtää toiselle tarjoajalle ilman osoitteen vaihtoa, tai viime hädässä voi pyörittää omaa palvelinta jossain vuokraserverissä.

(Tällä hetkellä käytän tähän shellit.org nimistä firmaa, ei maksettu mainos, olen ollut tyytyväinen hinta-laatusuhteeseen. Käytännössä siis olen ostanut heiltä domainin ja siihen tulee mukana sähköpostipalvelu heidän palvelimillaan. Weppihotellia ja muuta mukavaakin voi kylkeen ostaa jos haluaa)

Suosittelen lämpimästi omaa domainia jolloin on varmaa että ikinä et joudu enää osoitetta vaihtamaan...

Edit: tämä uusi inetti 59e/vuosi? Maksan muutaman euron enemmän kahdessa vuodessa omasta domainista ja muutamasta sähköpostilootasta jossa jokunen giga tavaraa. Eikä ole vaaraa että tarjoaja vetää "I'm altering the deal" kun domainin voi siirtää muualle jos tarjoaja tulee liian ahneeksi ilman osoitteiden vaihtoa. Eli "melko kallista" tuo tarjottu diili, sanoisin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2022
Viestejä
251
Vähän paskamainen temppu. Omassa perheessä avattu pp.inet-päätteiset postit vuonna 1997 ja yhtä lukuunottamatta olivat viimeiseen päivään saakka käytössä. Toivottavasti Sonera ei myynyt kaikkia maileja myös.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 637
On kyllä aika suolaisen hintainen tuo Vuonoposti. Varsinkin kun esim. iki.fi on 40e liittymismaksu ja sen jälkeen ilmainen. :hmm:
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 358
Mutta eikös iki.fi ole vain postin forwardaus muualle? Pääkustannus sähköpostisysteemissä on datan tallennus ja varmuuskopiointi. Eli iki.fin päälle joudut silti hankkimaan jonkun muun sähköpostin. Tietty voi käyttää jotain ilmaista gmailia tms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
740
Muutama tuttu joille tuo inet.fi osoite on vielä ollut, molemmat päättivät sen käytön tuossa äskettäin juurikin maksullisuuden vuoksi.
Tuossa kun on perheellä esim. 2-4 osoitetta niin vuodessa alkaakin pelkälle sähköpostille tulemaan jo aikalailla hintaa....
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
Olen yrittänyt olla ajattelematta asiaa, mutta jotain tarttis tehdä. 1998-vuodesta ollut inet, ja se on ollut ainoa syy pysyä so...telian asiakkaana.
Varmaan minulla on gmailikin, muttei harmainta aavistustakaan sen tunnuksista tai salasanoista.

Thunderbirdissä saisi varmaan kaikki maiilit paikallisiksi niin saisi aikaa kahlata läpi kaikki postit ja koittaa arvailla mihin on osoitetta jaettu. Äärgh.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
Telia on myynyt viime vuosina vaikka ja mitä.
Lienee tulos olevan niin heikko, että jostain pitää repiä rahaa osinkoihin ym.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Mutta eikös iki.fi ole vain postin forwardaus muualle? Pääkustannus sähköpostisysteemissä on datan tallennus ja varmuuskopiointi. Eli iki.fin päälle joudut silti hankkimaan jonkun muun sähköpostin. Tietty voi käyttää jotain ilmaista gmailia tms.
Joo iki.fi vaan lähettää viestin eteenpäin. Eikä toimi hotmail.com osoitteiden kanssa luotettavasti nykyään (sanoisin jopa, ettei toimi lainkaan).
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 726
TechBBS:n käyttäjistä inet.fi-sähköposti on käytössä 232 tunnuksella, joten melko vähän kun rekisteröityneitä tunnuksia on 69 157.
Mulla on Saunalahden osoitteita jotka ovat mulle olleet maksullisia jo >15 vuotta, mutta en mä nyt tietenkään tälläisille kaikenkirjaville foorumeille sun muille mitään kunnollista etunimisukunimi osoitetta laittaisi. Fiksuinta on käyttää erilaisiin joutaviin nettipalveluihin ja -juttuihin erilaisia höpöpöpö gmail yms. osoitteita.

En tiedä miten noita Soneran osoitteita on pystynyt pitämään (aiemmin siis) ne joilla ei ole enää Soneran nettiyhteyttä, mutta yleisellä tasolla menetelmänä tuo on aika huono mihinkään arviointiin. Eikähän noita ole täälläkin sadoilla ellei tuhansilla, jos niitä on tähän asti pystynyt pitämään siististi ja helposti.


Tuo Saunalahti-Elisan sekoilu muutaman vuoden takaa oli aivan uskomatonta. Niille älypäille ei millään tuntunut menevän jakeluun se että kun noi mun osoitteet oli jo maksullisia, niin niiden hinnanmuutoksista saa toki ilmoitella, muttei ne voi nostaa hintoja kesken laskutuskautta. Oma häpeänsä että olivat multa alkaneet niistä sähköposteista laskuttaa niin kauan aikaisemmin kuin muita, että tuolloin heillä oli vain 5 vuoden laskutusvälillä ollut paketti joka mulle oli laitettu. Mä olin viimeksi niistä maksanut ehkä 2 vuotta sitten kun saivat idean muuttaa kaikki sähköpostit maksullisiksi, ja siinä yhteydessä nämä älykääpiöt yrittivät nostaa kesken kaiken myös mun sähköpostini hintaa.



Mutta eikös iki.fi ole vain postin forwardaus muualle? Pääkustannus sähköpostisysteemissä on datan tallennus ja varmuuskopiointi. Eli iki.fin päälle joudut silti hankkimaan jonkun muun sähköpostin. Tietty voi käyttää jotain ilmaista gmailia tms.
Jos on kiinteä yhteys ja hieman osaamista tai halua, niin sen voi tehdä itse lähes ilmaiseksi. Sähköpostin oikea todellinen kustannus on ettei niissä juuri ole kilpailua. Sen takia ne tuppaa maksamaan poskettomasti. Omalla domainilla tai pitkälti myös tuollaisella iki systeemillä, voi käyttää lähes mitä tahansa, ja täten se ei maksakaan juuri mitään, kun se puuttuva vendor lock-in ei tee yksinkertaisesta bulkkipalvelusta reippaasti kalliimpaa kuin mitä sen tuotantokustannus on.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
216
En ymmärrä miksei laittaneet Inettiä vaan Microsoft 365.. Sitähän nämä operaattorit tykkäävät muille (yrityksille) kuitenkin myydä.
 
Liittynyt
21.04.2023
Viestejä
92
Mulla on Saunalahden osoitteita jotka ovat en mä nyt tietenkään tälläisille kaikenkirjaville foorumeille sun muille mitään kunnollista etunimisukunimi osoitetta laittaisi. Fiksuinta on käyttää erilaisiin joutaviin nettipalveluihin ja -juttuihin erilaisia höpöpöpö gmail yms. osoitteita.
Juurikin näin, samoin. Taitaa harvassa olla ne joilla vain yksi sähköpostilaatikko. Etunimi.sukunimi "viralliseen" viestintään ja sitten Gmailin höpö höpö tunnarit foorumeille
 
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
26
Parille ikäihmiselle olen näitä inettejä vaihtanut Gmailiin heti kun Telialta ilmoitus tästä tuli. Pimittivät tietysti tietoa että muuttuu maksulliseksi kun vaihtuu Fjordiin mutta olihan tuo tietysti arvattavissa.
En tiedä mikä näissä Fjordeissa yms. on kun sähköpostisoftasta löytyy vienti - napit mutta harmaana / pois käytöstä, ihan suora vittuilu? Ei ole välttämättä niin yksinkertaista edes siirtää viestejä kuin voisi luulla. Nähnyt tätä muuallakin, en nyt muista onko tämä Fjordikin vaan ilmainen Roundcube - softa mutta samalta näyttää ja erittäin surkeasti mitään hallintamahdollisuuksia (oletettavasti poistettu vähätkin käytöstä Fjordin toimesta).

Prosessi oli siis seuraava:
Gmailiin ensin importit, mutta koska POP - tekniikkaa niin ei tule kansiot mukaan. Tätä tänään selvitellyt tutulle.
Gmail + inet - tili tuodaan Thunderbirdiin (IMAP) ja kopioidaan kansiot inet -> gmail. Tämän jälkeen Thunderbird alkaa synkkaamaan kansiot Gmailiin (tunnisteina). Tässä kestää huomattavasti enemmän kuin olisin ajatellut, n. 2 tuntia (olisiko ollut 200-300 megaa tietoa, tosin satoja viestejä). No sinne meni ja onneksi pääsi tästä riesasta eroon.

On se vaikeaksi tehty, melkein voisi kuvitella että tarkoituksella. Olisihan se mukavaa että asiakkaan ei tarvitsisi olla IT - ekspertti siirtääkseen postinsa muualle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 850
(Tällä hetkellä käytän tähän shellit.org nimistä firmaa, ei maksettu mainos, olen ollut tyytyväinen hinta-laatusuhteeseen. Käytännössä siis olen ostanut heiltä domainin ja siihen tulee mukana sähköpostipalvelu heidän palvelimillaan. Weppihotellia ja muuta mukavaakin voi kylkeen ostaa jos haluaa)
Itse päädyin iCloud+:aan, kun tuo oli jo valmiina tilaamassani Apple Onessa. Mutta halvimmillaan pelkän iCloud+:n, joka sisältää custom domainin saa 0,99 eurolla kuukaudessa. Tietty se domain pitää ostaa erikseen. Ainoa miinus on ollut tähän mennessä tuki, jos joku mättää tuossa niin sen selvittäminen vie aikaa, mutta jospa sekin tulisi lopulta kuntoon (ei ihan kahta kuukautta vielä kestänyt asian selvittäminen).

Suosittelen lämpimästi omaa domainia jolloin on varmaa että ikinä et joudu enää osoitetta vaihtamaan...
Näin on. Oli aivan tolkuton homma vaihdella sähköposteja eri palveluihin. Kaikkiin ei edes pystynyt itse vaihtamaan ja osa tykkäsi silti jättää vanhankin osoitteen roikkumaan. Oma domain tuli sitten hankittua ajatuksella, että saa luvan olla loppuiän viimeinen sähköpostiosoite.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
En ymmärrä miksei laittaneet Inettiä vaan Microsoft 365.. Sitähän nämä operaattorit tykkäävät muille (yrityksille) kuitenkin myydä.
En tiedä mitä tuo tarkoittaa suomeksi, mutta jos sillä viitataan siihen että asiakkaiden postilaatikoiden ja domainin siirto M365:een olisi ollut operaattorille jotenkin kätevä ja ilmainen (tai edes kohtuuhintainen) toimenpide, niin kannattaa palauttaa jalat takaisin maan pinnalle, kun tuossa mielessä ajatus leijailee nyt jossakin atmosfäärin tasolla.

Ja sama juttu näissä "miksi et vaan käytä iki-osoitetta ja edelleenohjaa viestit sieltä edelleen" -haihatteluissa. Nämä välimallin edelleenohjaukset eivät yksinkertaisesti toimi nykypäivän monenlaista spam/tietoturva-automatiikkaa sisältävissä sähköpostiympäristöissä luotettavasti. Tai no, edelleenohjaus toimii kyllä, mutta ei sillä tavalla toteutettuna miten noissa kuvitellaan.

Jos haluaa säästyä ongelmilta eikä halua maksaa mitään, kannattaa ottaa ilmainen gmail.com tai outlook.com -osoite ja käyttää sitä kaikkialla. Vaihdossa on toki oma vaivansa, mutta se johtuu vain siitä että on jumittanut jossakin tällaisessa vanhakantaisessa dinosauruspalvelussa vuosikausia. Sitä ei voi tietää mikä noiden tulevaisuus on sitten joskus tulevaisuudessa, mutta tällä hetkellä nämä ovat kuitenkin parhaat vaihtoehdot.

Pikkurahalla noista voi ostaa itselleen myös oman domainin ja sitä kautta saada lisää vakautta ja säädettävyyttä. Itse en ole kokenut sellaiselle mitään tarvetta.
 

Rensu

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
743
En tiedä onko operaattorit miettineet tätä ihan loppuun asti? Monelle sähköposti on ollut syy, olla vaihtamatta operaattoria. Nyt kun asiakkaat potkitaan Googleen ja muualle, niin sitten on yksi este operaattorin vaihtoon vähemmän.

Mutta joo, sisko totesi että helpompi maksaa inet.fi postista, ku alkaa tässä vaiheessa vaihtamaan osoitetta. On sen verran monessa paikassa käytössä, ettei vaihto ole ihan tuosta vain tehty.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
633
Itsellä tuli vaihto inet.fi -laatikosta kymmenisen vuotta takaperin, kun muka roskapostia tuli mailistani sieltä ja täältä. Salasanan vaihdot eivät auttaneet ja Telia oli kädetön, eli todennäköisesti vain spooffatusta osoitteesta. Olihan siinä rumbaa ja jotain tilejä jäi lopulta ko. laatikon taakse (livejournal, anyone? :whistling: :lol:), mutta hyvä, että tuli tuolloin tehtyä. Sittemmin olisi tosiaan tullut varmaan vastaan operaattorin vaihdon myötäkin, kun näitä kuituyhteyksiäon tullut millon mistäkin
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
En tiedä onko operaattorit miettineet tätä ihan loppuun asti? Monelle sähköposti on ollut syy, olla vaihtamatta operaattoria. Nyt kun asiakkaat potkitaan Googleen ja muualle, niin sitten on yksi este operaattorin vaihtoon vähemmän.
On se mietitty. Oman postipalvelimen ylläpito kustantaa nykymaailmassa kokonaisuutena enemmän kuin mitä siitä saa ja jos niitä palveluita haluaa käyttää, siitä pitää maksaa lisää, jotta palvelun tarjoaminen olisi järkevää edes jossakin määrin. Se boomereiden joukko joka roikkuu operaattorin perässä ilmaisen postilaatikon vuoksi, ei ole olennaista.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
Prosessi oli siis seuraava:
Gmailiin ensin importit, mutta koska POP - tekniikkaa niin ei tule kansiot mukaan. Tätä tänään selvitellyt tutulle.
Gmail + inet - tili tuodaan Thunderbirdiin (IMAP) ja kopioidaan kansiot inet -> gmail. Tämän jälkeen Thunderbird alkaa synkkaamaan kansiot Gmailiin (tunnisteina). Tässä kestää huomattavasti enemmän kuin olisin ajatellut, n. 2 tuntia (olisiko ollut 200-300 megaa tietoa, tosin satoja viestejä). No sinne meni ja onneksi pääsi tästä riesasta eroon.

On se vaikeaksi tehty, melkein voisi kuvitella että tarkoituksella. Olisihan se mukavaa että asiakkaan ei tarvitsisi olla IT - ekspertti siirtääkseen postinsa muualle.
Hyvää infoa, mutta:
Minä vain lisäsin thunderbirdiin uuden gmail-kansion ja asetukset olivat aika automaattiset. Tuskin ohjelma vanhoja inet.posteja hävittää kun tallentaa ne paikallisesti profiiliin.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
On se mietitty. Se boomereiden joukko joka roikkuu operaattorin perässä ilmaisen postilaatikon vuoksi, ei ole olennaista.
Ei ole, teinien mietintää. SE joukko joka on roikkunut tutussa emailissa ei ole olut siellä ILMAISUUDEN takia, ei ne aikuiset edes tilaa 12 telkkaria ja 20 puhelinta ihan vaan kokeilakseen niitä lomalla, kuten Modernit, vaan he ostavat laitteita, itselleen, ei palautetavaksi kaatopaikalle ;-D
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 850
En tiedä onko operaattorit miettineet tätä ihan loppuun asti? Monelle sähköposti on ollut syy, olla vaihtamatta operaattoria. Nyt kun asiakkaat potkitaan Googleen ja muualle, niin sitten on yksi este operaattorin vaihtoon vähemmän.
Juuri tämä se syy miksi itse tässä vuosikymmenen kuitua odotellessa (ja odottelu sen, kun jatkuu) en ole vaihtanut operaattoria.

Se boomereiden joukko joka roikkuu operaattorin perässä ilmaisen postilaatikon vuoksi, ei ole olennaista.
En ole boomeri vaikka sähköpostin takia siellä roikuinkin. Hinta ei sinänsä siinä ollut se syy mutta en nyt periaatteesta ala erikseen tuosta inetin postista jollekkin kolmannelle operaattorille maksamaan. Työ vaihtaa vuosikymmeniä käytössä ollut osoite on jotain ihan uskomatonta. Varmaan olen kuukauden vapaa-ajat käyttänyt eri palveluihin sitä muutellessa. Ihan oikeasti joihinkin sen vaihto on tehty todella hankalaksi.


Ihan mielenkiinnosta, tietääkö kukaan myykö tuo operaattori jatkossa näitä inet.fi päätteisiä osoitteita kenelle tahansa? Ja saako/myykö (tuskin sitä mikään laki kieltää) ne mahdollisesti jollain käytössä ollutta sähköpostiosoitetta, josta ei niille ole uutta soppari tehty jollekin eri henkilölle?
 
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
26
Hyvää infoa, mutta:
Minä vain lisäsin thunderbirdiin uuden gmail-kansion ja asetukset olivat aika automaattiset. Tuskin ohjelma vanhoja inet.posteja hävittää kun tallentaa ne paikallisesti profiiliin.
Joo, jos jatkaa Thunderbirdin käyttöä tämä ok, ei lähde pois vanhat postit IMAPilla kun on paikallisesti tallennettu. Kävi myös mielessä jättää vaan ukkoslintuun vanhat viestit mutta tässä tapauksessa oli kuitenkin helpompi siirtää noi kaikki Gmailiin ja poistaa Thunderbird ettei vanhukselle tarvitse opettaa uutta järjestelmää (+ gmail jo ollut mobiilissa käytössä). Thunderbird toimi tässä vain siirtovälineenä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Itsellä käytössä vielä Inet maili, joutui kuukauden ottamaan aikalisää maksullisesti, koska ei vaan ole ehtinyt kaikkia 99 vuodesta asti rekisteröityjä palveluita vielä käymään läpi, tällä hetkellä olisi 24 palvelua tai sivustoa jäljellä minne pitää vaihtaa uusi maili käyttöön, sen jälkeen on kaikki käyty läpi. Helppoahan se olisi ollut, jos ei olisi käyttänyt melkein 24 vuotta tuota samaa sähköpostia jokaiseen tärkeään paikkaan kirjautuessa. No kuukausi lisäaikaa maksullisena ja loput tilit läpikäyntiin, sitten täytyy katsoa tuolta tärkeät mailit talteen ja tuleen vaan koko paska.

Tässä tosiaan meni viimeinen syy käyttää Telian palveluita. Lähtee samalla vanhempien laajakaista vaihtoon johonkin halvempaan ja parempaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Ei ole, teinien mietintää. SE joukko joka on roikkunut tutussa emailissa ei ole olut siellä ILMAISUUDEN takia, ei ne aikuiset edes tilaa 12 telkkaria ja 20 puhelinta ihan vaan kokeilakseen niitä lomalla, kuten Modernit, vaan he ostavat laitteita, itselleen, ei palautetavaksi kaatopaikalle ;-D
En ymmärtänyt mitään tuostakaan höpinästä, mutta seuraavan kerran kuin lainaat toisen viestiä, laita siihen mukaan kuitenkin koko lainaus, eikä niin että poistelet osia välistä mitenkään sitä ilmaisematta, jotta lainaus sopisi omaan agendaasi.

Tuon minun ajatuksen tausta oli siinä kun joku väitti aiemmin, että "monelle sähköposti on ollut syy, olla vaihtamatta operaattoria". Vaikka näin olisikin, niin pointti oli juuri siinä, ettei tuon ajatusmallin vuoksi tietystä operaattorista kiinni pitävien joukko ole yrityksen tuloksen osalta merkittävä ja nekin vähät voivat jatkossa lisämaksulla jatkaa vanhan palvelun käyttöä jos sen tosiaan niin kriittiseksi omalla kohdallaan kokevat. Eiköhän se maksullinenkin optio pääty vähän ajan päästä, mutta sitten voidaan käydä tämä sama taas uudestaan.

Tämän foorumin käyttäjistä inetin asiakkaita on Sampsan aiemman postauksen mukaan vaivaiset 0,34%. Jossakin suomi24:ssä prosentti on varmaan hieman suurempi, mutta tuo kuvastaa varmaan aika hyvin kuitenkin sitä statistiikkaa millä perusteella päätöksiä tehdään.
 
Liittynyt
20.08.2022
Viestejä
83
Ei ole, teinien mietintää. SE joukko joka on roikkunut tutussa emailissa ei ole olut siellä ILMAISUUDEN takia, ei ne aikuiset edes tilaa 12 telkkaria ja 20 puhelinta ihan vaan kokeilakseen niitä lomalla, kuten Modernit, vaan he ostavat laitteita, itselleen, ei palautetavaksi kaatopaikalle ;-D
Mietipäs nyt uudestaan mitä tuli kirjoitettua, hyvin pomppivaa ja sekavaa tekstiä.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
376
Mutta eikös iki.fi ole vain postin forwardaus muualle? Pääkustannus sähköpostisysteemissä on datan tallennus ja varmuuskopiointi. Eli iki.fin päälle joudut silti hankkimaan jonkun muun sähköpostin. Tietty voi käyttää jotain ilmaista gmailia tms.
Tjoo pointtina onkin, ettei voi ikinä tietää millon joku palvelu päättää muuttua maksulliseksi. Itsellä luukun muuttuminen maksulliseksi avasi silmät ja liityin jäseneksi. Toki sama voi käydä iki:llekin.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
seuraavan kerran kuin lainaat toisen viestiä, laita siihen mukaan kuitenkin koko lainaus, eikä niin että poistelet osia välistä mitenkään sitä ilmaisematta, jotta lainaus sopisi omaan agendaasi.
Ilmaisempas tässä agendana: ei jokainen halua lukea koko höpinääsi, vaika luuletkin, ehkä vain sen mitä lainataan.

Tämän foorumin käyttäjistä inetin asiakkaita on Sampsan aiemman postauksen mukaan vaivaiset 0,34%. Jossakin suomi24:ssä prosentti on varmaan hieman suurempi, mutta tuo kuvastaa varmaan aika hyvin kuitenkin sitä statistiikkaa millä perusteella päätöksiä tehdään.
Kuvastaa juu agendaasi, luulet että jos inetin käyttäjiä olisi 100%, se säilyisi, koska ilmainen posti tuo hitosti kanattavuutta jos sitä ilmaisuutta jakaa paljon! ;-)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Ilmaisempas tässä agendana: ei jokainen halua lukea koko höpinääsi, vaika luuletkin, ehkä vain sen mitä lainataan.
Kaikella kunnioituksella, mutta minulle on ihan sama mitä olet mieltä. Jos kommentoit jotain postausta, lainaa toki vapaasti se osa mitä kommentoit, mutta älä muokkaa alkuperäistä samalla. Nyt poistit välistä osia jotka liittyvät keskusteluun.

Kuvastaa juu agendaasi, luulet että jos inetin käyttäjiä olisi 100%, se säilyisi, koska ilmainen posti tuo hitosti kanattavuutta jos sitä ilmaisuutta jakaa paljon! ;-)
Mitä agendaa? En minä luule mitään, vaan totesin että tälläkin foorumilla inetin käyttäjiä on kirjaimellisesti hyppysellinen (232 kpl) ja kun käyttäjiä täällä on kuitenkin yhteensä lähes 70 000, niin se kertoo samalla laajemmasta mittakaavasta myös koko Suomessa. Inet.fi ei kuitenkaan tee hyväntekeväisyyttä, vaan bisnestä ja jos bisnes ei kannata, sitä pitää muuttaa tai lakkauttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
567
Ja sama juttu näissä "miksi et vaan käytä iki-osoitetta ja edelleenohjaa viestit sieltä edelleen" -haihatteluissa. Nämä välimallin edelleenohjaukset eivät yksinkertaisesti toimi nykypäivän monenlaista spam/tietoturva-automatiikkaa sisältävissä sähköpostiympäristöissä luotettavasti. Tai no, edelleenohjaus toimii kyllä, mutta ei sillä tavalla toteutettuna miten noissa kuvitellaan.
Saisiko näille väitteille hiukan konkretiaa? Mikä siinä sähköpostijärjestelmässä noin radikaalisti on muuttunut? Ittelläni iki-osoite ollu n. 20 vuotta, enkä muista että siitä mitään systemaattista murhetta olis aiheutunut. Viiveitä kyllä, mutta ihan yhtä hyvin tuo edelleen pelaa kuin silloin vuosituhannen vaihteessakin.

Toki isompien laatikkopalveluiden (Gmail?) kans voi ongelmia olla, mutta viestistäsi saa semmoisen käsityksen että ikin kaltainen uudelleenohjaus olisi täysin rikki.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 839
TechBBS:n käyttäjistä inet.fi-sähköposti on käytössä 232 tunnuksella, joten melko vähän kun rekisteröityneitä tunnuksia on 69 157.
Onhan tuo 232 kuitenkin hämmästyttävän paljon kun suhteuttaa sen palvelun laatuun.

Yhdellä lähipiirin seniorilla oli käytössä tuollainen inet.fi sähköpostiosoite. Joskus sen käytössä saattoi olla vuosien mittaan päiväkausien katkoja jolloin laatikkoon ei päässyt kirjautumaan mitenkään. Ajoittain se Soneran Telian tms. inet.fi palvelu oli toiminut spammivälittäjänä ja sen seurauksena vähän joka paikkaan sen kautta lähetetyt postit päätyivät roskapostifilttereihin muilla palveluntarjoajilla. Joskus tuli jotain quota varoitusta jostakin echelon@sonera.inet.fi osoitteesta kun tj. Relander oli ilmeisesti innostunut leikkimään vakoilijaa.

Vaikea ymmärtää kuka tuollaista sontalaatikkoa käyttää mihinkään. Lähipiirin senioriallakin kaikki ongelmat katosivat siinä sähköpostin kanssa kun vaihdoin hänelle vuosia sitten Gmailin käyttöön. Yhtään kertaa ei ole ollut ongelmaa sen kanssa hänellä koko aikana.

Gmailia itse olen käyttänyt 19 vuotta nyt. Olisikohan kaksi kertaa käynyt sinä aikana niin minulle, että Gmaili sähköpostipalvelun www-käyttöliittymä on ollut useamman minuutin nurin. Muuten kaikki on toiminut täydellisesti ilman että koskaan mitään muuta ongelmaa olen havainnut.

Luukku.com sähköpostipalvelu taisi myös muutama vuosi sitten siirtyä tuonne Fjordmailin maksulliseksi palveluksi. Hinta näyttäisi olevan nyt "€69.99 vuodessa". Luultavasti Luukku.com:in käyttäjistä 99 prosenttia lopetti palvelun kun maksuttomasta palvelusta alettiin vaatia tuollaista hintaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Saisiko näille väitteille hiukan konkretiaa? Mikä siinä sähköpostijärjestelmässä noin radikaalisti on muuttunut? Ittelläni iki-osoite ollu n. 20 vuotta, enkä muista että siitä mitään systemaattista murhetta olis aiheutunut. Viiveitä kyllä, mutta ihan yhtä hyvin tuo edelleen pelaa kuin silloin vuosituhannen vaihteessakin.

Toki isompien laatikkopalveluiden (Gmail?) kans voi ongelmia olla, mutta viestistäsi saa semmoisen käsityksen että ikin kaltainen uudelleenohjaus olisi täysin rikki.
Toimiihan se toki vanhalla mallilla, eli ei se ole rikki muuten kuin sitten jos vastassa on joku laajasti eri tason riskianalyysiä tekevä postipalvelu, kuten juuri gmail, outlook.com tai oikeastaan mikä tahansa muu kuin joku luukku.com -tason viritys. Ei ole syytä avata tässä tarkemmin mikä kaikki vaikuttaa ja miten, kun näistä on käyty tälläkin foorumilla useita keskusteluita, mutta lyhyesti sanottuna edelleenohjaus feikkaamalla lähettäjän osoite/domain välissä on tuhoon tuomittu ajatus nykypäivänä. Viestit tai koko domain päätyy estolistalle ja käyttäjät valittavat, kun eivät ymmärrä mistä on kyse.
 
Liittynyt
05.07.2022
Viestejä
401
Tässä oli taas hyvä syy miksi en ole aktivisti käyttänyt minkään ISP sähköpostia. Vanhan VLP asiakaan niin eipä tarjottu kovin kummosta tilaa sähköpostissa sillon. Eli hotmail ollut vuodesta 1997.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
114
Tänään taitaa olla viimeinen päivä toimia. Gmailia toki käyttänyt pääasiassa viimevuodet, mutta yllättävän paljon löytyi vielä valideja caseja, joissa pp.inet.fi oli itsellä käytössä. Näytti olevan laatikon avausmaili vuodelta 2003, eli melkein ehti tulla 20v täyteen. Täälläkin näköjään oli ko osoite ja nyt päivitetty, eli oman siivoiksen jälkeen täällä käytössä -1 tunnuksella.

Eihän tuossa juuri muuta vikaa ollut kuin luokaton roskapostisuodatin, vika voi toki olla käyttäjässäkin.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 092
Saisiko näille väitteille hiukan konkretiaa? Mikä siinä sähköpostijärjestelmässä noin radikaalisti on muuttunut? Ittelläni iki-osoite ollu n. 20 vuotta, enkä muista että siitä mitään systemaattista murhetta olis aiheutunut. Viiveitä kyllä, mutta ihan yhtä hyvin tuo edelleen pelaa kuin silloin vuosituhannen vaihteessakin.

Toki isompien laatikkopalveluiden (Gmail?) kans voi ongelmia olla, mutta viestistäsi saa semmoisen käsityksen että ikin kaltainen uudelleenohjaus olisi täysin rikki.
Lyhyesti, spam filttereiden SPF tekniikka nappaa kiinni iki.fi välittämiin viesteihin. Isommat kuluttajapalvelut Gmail & kumppanit ovat aika ehdottomia jos SPF tarkistus feilaa, viesti poistetaan suoraan ilmoittamatta siitä kenellekään. Jos forwardoi iki.fi viestit palveluun mikä ei tee SPF tarkistuksia tai antaa esim. tehdä IP pohjaisia white listauksia iki.fi palvelimille niin silloin saane toimimaan.

Toinen on, ettei Gmail & kumppanit anna muuttaa(feikata) lähettäjän osoitetta, toki iki.fi taisi olla oma SMTP palvelin tuohon hommaan. Ja jos on joku palvelu mikä antaa muuttaa lähettäjän osoitteen, taas spam filtterit nappaa herkästi kiinni jos MAIL FROM: ja RCPT TO: osoitteet ovat eri.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
Spam suodatuksiakin kiristetään jatkuvasti, joten jos viestit menevät nyt läpi ei välttämättä tarkoita että tilanne on sama vaikka vuoden päästä. Yritys- ja organisaatiomaailmassa näitä suodatyksia saatetaan kiristää vieläkin tiukemmalle. Siksi noita ”purkkavirityksiä” kannattaa välttää jos vain mahdollista.

Itse ratkaisisin ongelman hankkimalla oman domainin ja siihen vapaavalintaisen sähköpostipalvelun. Tämä ei tietenkään onnistu kaikilta, mutta eipähän nuo uudelleenohjauspalvelutkaan.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 186
Elisa on hyvä esimerkki miten vaan porukkaa kusetetaan. Viime vuonna lyötiin maksulliseksi ja luvattiin uudistuksia siihen vedoten... Mitään ei oo tapahtunut muuta kun webmail hidastanut puhelimessa tolkuttomasti.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 422
Milloinkahan ne siellä ikillä herää todellisuuteen ja mahdollistaa pelkän forwadoinnin rinnalle kohtuuhinnalla oikean sähköpostin.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 546
Itse ratkaisin sähköpostiongelman hostaamalla palvelut itse, domaineja saa hyvin halvalla ja postfixin säätäminen kilkkeineen jos jaksaa tunkata on oikein opettavaista ja mielenkiintoista. Lisäksi tuo aijemin mainittu osoitteiden luonnin helppous suurena bonuksena, nyt kaikille foorumeille jne voi antaa päästärevityn höpöosoitteen ja päämeiliosoitetta ei ole kuin harvalla tyypillä. Lisäksi voit tunkata tietoturva-asetukset niin tiukaksi kuin haluat ja eipä kukaan pysty lopettamaan palvelua ilmoituksella nyt tehdään näin.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 422
Itse ratkaisin sähköpostiongelman hostaamalla palvelut itse, domaineja saa hyvin halvalla ja postfixin säätäminen kilkkeineen jos jaksaa tunkata on oikein opettavaista ja mielenkiintoista. Lisäksi tuo aijemin mainittu osoitteiden luonnin helppous suurena bonuksena, nyt kaikille foorumeille jne voi antaa päästärevityn höpöosoitteen ja päämeiliosoitetta ei ole kuin harvalla tyypillä. Lisäksi voit tunkata tietoturva-asetukset niin tiukaksi kuin haluat ja eipä kukaan pysty lopettamaan palvelua ilmoituksella nyt tehdään näin.
Juuri näin, tämähän on vähän kuin asuminen omistusasunnossa vs. vuokralla.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 690
Tosin voihan sitä aika helpolla joutua ulos omistusasunnostakin, ja: siinähän omistetaan osake, eikä sitä asuntoa. Ne "vapaudet" on toki meille myytynä ihan hyvin...
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 422
Voihan sitä joutua luopumaan domainistakin. Toisaalta asunto-osakkeen asemesta voi omistaa myös kiinteistön, josta toki myös voi joutua luopumaan. Mun mielestä noi kuitenkin vertautuu aika hyvin.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 440
Edit: tämä uusi inetti 59e/vuosi? Maksan muutaman euron enemmän kahdessa vuodessa omasta domainista ja muutamasta sähköpostilootasta jossa jokunen giga tavaraa. Eikä ole vaaraa että tarjoaja vetää "I'm altering the deal" kun domainin voi siirtää muualle jos tarjoaja tulee liian ahneeksi ilman osoitteiden vaihtoa. Eli "melko kallista" tuo tarjottu diili, sanoisin.
No, inetissä on sentään 10 GB:n tallennustila. Elisalla 10 GB maksaa 4,99 + 5 eur/kk. Sanoisin, että 119,88 eur/vuodessa on vielä enemmän samasta palvelusta. Gmailista saa samalla hinnalla 2 teratavua tilaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
752
En tiedä onko operaattorit miettineet tätä ihan loppuun asti? Monelle sähköposti on ollut syy, olla vaihtamatta operaattoria. Nyt kun asiakkaat potkitaan Googleen ja muualle, niin sitten on yksi este operaattorin vaihtoon vähemmän.
Tuskinpa mitään tällaista enää mietitään loppuun asti. Tämä sähköpostipalveluista luopuminen on samaa internetv2/3-pöhinää kuin kotisivutilan tarjoamisesta luopuminen. Halutaan pois kaikki vanha, mikä on ollut olemassa internet-liittymien kylkiäisinä alusta asti.

Se tässä vähän pelottaa, että milloin suomalaiset operaattorit sammuttavat SMTP-palvelimensakin. Sen jälkeenhän Suomessa ei sitten enää pysty käyttämään sähköpostiohjelmaa, vaan sähköpostipalveluntarjoajalla pitää olla webbikäli. DNA:lla tuo SMTP oli jo tuossa aiemmin pitkään rikki.

Itse ratkaisin sähköpostiongelman hostaamalla palvelut itse, domaineja saa hyvin halvalla ja postfixin säätäminen kilkkeineen jos jaksaa tunkata on oikein opettavaista ja mielenkiintoista. Lisäksi tuo aijemin mainittu osoitteiden luonnin helppous suurena bonuksena, nyt kaikille foorumeille jne voi antaa päästärevityn höpöosoitteen ja päämeiliosoitetta ei ole kuin harvalla tyypillä. Lisäksi voit tunkata tietoturva-asetukset niin tiukaksi kuin haluat ja eipä kukaan pysty lopettamaan palvelua ilmoituksella nyt tehdään näin.
Ainakin DNA blokkaa SMTP-liikenteen molempiin suuntiin, joten edes sähköpostin vastaanottaminen omalle palvelimelle ei onnistu. Millään suomalaisella operaattorilla SMTP ei toimi ulospäin.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 422
Se tässä vähän pelottaa, että milloin suomalaiset operaattorit sammuttavat SMTP-palvelimensakin. Sen jälkeenhän Suomessa ei sitten enää pysty käyttämään sähköpostiohjelmaa, vaan sähköpostipalveluntarjoajalla pitää olla webbikäli. DNA:lla tuo SMTP oli jo tuossa aiemmin pitkään rikki.

Ainakin DNA blokkaa SMTP-liikenteen molempiin suuntiin, joten edes sähköpostin vastaanottaminen omalle palvelimelle ei onnistu. Millään suomalaisella operaattorilla SMTP ei toimi ulospäin.
Eihän tuo (alleviivattu kohta) nyt pidä yhtään paikkaansa. Itsekin käytän jatkuvasti SMTP:n lähettämiseen omaa sähköpostipalvelinta (en operaattorin) ja milloin minkäkin operaattorin verkkoa.

Operaattorin on estäneet vain liikennöinnin ulos portista 25 Viestintäviraston suosituksesta. Se tarkoittaa käytännössä sitä että operaattorin kuluttajaliittymässä ei pysty pitämään omaa sähköpostipalvelinta (ilman ulkopuolista relay-palvelinta). Eli kunhan konffaat sähköpostiohjelmaasi lähtevän postin SMTP-palvelimen johonkin muuhun porttiin kuin 25 niin homma rokkaa. Normaalistikin lähtevän sähköpostin SMTP palvelimessa, johon kirjaudutaan ja käytetään esim. TLS käytetään porttia 587. Portti 25 on nykyisellään tarkoitettu sähköpostipalvelinten väliseen liikennöintiin ja koska 99% kuluttajien koneilla olevista sähköposti"palvelimista" on käytännössä malwaren asentamia, niin on ihan loogista että ne estetään.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 615
Viestejä
4 206 509
Jäsenet
70 926
Uusin jäsen
MrKokemus

Hinta.fi

Ylös Bottom