Imurin moottorin korjaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bapsu
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 456
Olisi tuossa Samsungin vanha kilkoli 1kw imuri. Ollu ikänsä ulkovarastossa ja siivottu kaikkea mitä eteen tulee ulkona, autoja jne.

Pistin päälle tuossa hiljan, kauhea käry lähti ja rätinää kuului. Kiskasin auki ja katsoin, että ankkuri/kollektori päästää melkoista kipinää siitä hiilien tienoolta. Hiilet nähdäkseni ihan ok ja ei pahasti kuluneet. Kipinä on semmosta vihertävää, mikä vissiin viittasi siihen, että kollektori on paskanen/oikkarissa?

Kannattaako tuo moottori vielä laittaa atomeiksi ja putsata läpikotaisin, kun oireet noin yhtäkkiä alkoi, vai onko vihreä kipinä merkki siitä, että se on lopullisesti kaput?

Kuvia hiilistä ja kollektorista:

Imgur
Imgur

Youtubesta vähän kattelin noita putsausvideoita, aikalailla eri näköisiä olivat ainakin putsattuna nuo kollektorin pinnat? Toivoisin, että on ihan putsauksen tarpeessa kun muuten ollut ihan ok imuri noihin käyttötarkoituksiin.
 
Kollektorin puhdistus, myös ne välit ja hiilien siistiminen, pitäisi auttaa.
 
Se on kommutaattori eikä kollektori. :smoke:

Puhdistaminen on varmaan hyväksi. Poista kaikki puhdistuksesta syntyvä pöly myös. Tarkista, että hiilet ottavat kunnon kontaktin ja ovat asiallisesti pidikkeissään.
 
Hyvin usein jossain käämissä on oikari, jos tulittaa ja nysvääminen on täysin turhaa.
Jos joku kommuntaattorin rakosista on palanut isommakisi, niin ankkuri on entinen. Pölynimaisijoihin vaihdetaan se moottori, jos se menee rikki.
 
Kuvista päätellen kommutaattori ei näytä pahalta mutta hiilet kylläkin.

Molemmissa yläpuolen kulma näyttää murtuneelta/kuluneelta, oikeasti pitäisi hiota hiilistä kuluman verran pois niin että kontakti on hyvä.
Jos hiot niin hiilen päähän pitäisi mielellään saada aika tarkkaan sama kaari kuin kommutaattorissa tai hetken käytön jälkeen pitää taas puhdistaa...

Jos moottorin saa helposti paloiksi niin auki vaan ja kaikki ylimääräinen musta pois, käytin keskuspölynimurin vastaavaan hommaan jarrupuhdistusainetta ja paineilmaa.
 
Kuvista päätellen kommutaattori ei näytä pahalta mutta hiilet kylläkin.

Molemmissa yläpuolen kulma näyttää murtuneelta/kuluneelta, oikeasti pitäisi hiota hiilistä kuluman verran pois niin että kontakti on hyvä.
Jos hiot niin hiilen päähän pitäisi mielellään saada aika tarkkaan sama kaari kuin kommutaattorissa tai hetken käytön jälkeen pitää taas puhdistaa...

Jos moottorin saa helposti paloiksi niin auki vaan ja kaikki ylimääräinen musta pois, käytin keskuspölynimurin vastaavaan hommaan jarrupuhdistusainetta ja paineilmaa.

Kommuntaattoria pitäisi katsoa joka kohdasta. Yleensä siellä on yksi tai muutama rako tulittaneen näköinen, jos ankkuri on kaputt. Jos taas kenttä on kaputt, niin se vain on kypsän näköinen.

Hiilet ovat ihan normaalin näköiset. Ne menevät tuollaiseksi kohtuu nopeasti, jos tulittaa.

Olennaista hiilissä on se, että ne eivät jumeta pesiinsä ja että jouset ovat kunnossa. Eli jos hiili tulee pesästä hyvin ulos ja liikkuu herkästi painelemalla, niin siinä ei ole vikaa.

Joskus kun pesukoneen moottorissa on ollut hyvin epätasainen kommuntaattori, olen pyörittänyt sitä esim puoli päivää 24:llä voltilla, jotta hiilet ovat kuluneet muotoonsa, eikä mikään vahingoitu huonon kosketuksen takia.
Sen voi oikaista sorvilla tai viilalla tms, mutta sorvailu on ongelmallista ja sen jälkeen raot todellakin vaativat kuparin poiston ja reunojen oikaisun tai tulee ongelmia.
 
Kiitoksia vastauksista. Otan tuon tosiaan atomeiksi, putsaan ankkurin/kollektorin/kommutaattorin/kommuntaattorin ja sitten hierasen hiilet tasasiksi.

Tuosta tuntuu jokapaikassa olevan epäselvyys mikä tuo kuparimötikkä on nimeltään ja niin näemmä tääläkin. :)

Hiiliä epäilin itsekin, mutta kaveri sanoi olevan hyvät. Tosiaan on murentumaa reunoissa ja mustuneen näköset noi niiden pidikkeet, lieskan vuoksi varmaankin.

Katsotaan mitä sanoo putsauksen jälkeen, maalaisjärjellä ja autokorjaajan logiikalla tuo paska noissa pinnoissq voinee aiheuttaa ongelmaa.

Uutta mosaa tohon ei kannata hankkia kun koneen arvo oikeasti sen 5e, enemmän ihan mielenkiinnosta pistin palasiksi ja ajattelin korjata jos jotakin tehtävissä vielä. Jos jollain on ilmanen imurin moottori antaa niin sitten toki, kai sen saa tuohon ranetettua jotenkin. :D
 
Tasaisilla hiilillä on kova tulitus. Suosittelen sisäänajoa pienellä jännitteellä, Hiilen voi välillä irroittaa ja tarkistaa pinnan, siitä tulee sellainen ihan kiiltävä kokonaan, eikä se motti tulita esim kun pyörität sitä 12V:n akkulaturilla. Sen saa tn antaa pyöriä tuntitolkulla 12-24 Voltilla.
-------
En tosin usko, että mikään tuota mottia enää pelastaa, noita on tullut testailtua parinkymmenen vuoden aikana useampia.
-------

Ankkuria voi koittaa testata s.e. pienellä tasajännitteellä pistää sen jumiin ja päästää hyvin hitaasti eteenpäin. Jos virta pompsahtaa välillä (tai voima hääviää), niin olet läytänyt oikarin. Virta pitäisi pysyä about samana.

Kenttään voinee syöttää myös variacilla vaihtojännitettä ja sitten mittaa hiililtä, mitä ankkurista tulee sen ollessa eri asennossa ja katsoo kentän kuormitusta (Tätä en ole itse kokeillut). Ehjällä ankkurilla virran pitäisi pysyä vakiona ja jännitteen ankkuria pyöritettäessä.

Vikana noissa voi olla oikarin lisäksi myös katkos (Tai maavuoto).

Voi myös yrittää mittarilla, mutta vastus on noissa pieni:


Muutama varoitus:
1. Sökö motti antaa tietyistä syistä virtapiikkejä, jotka rikkovat esim labrapowerin, jos ulostulo ei ole suojattu.

2. Moottori voi myös antaa rungon ja jännitelähteen välille kovia virtapiikkejä.

3. Täydellä jännitteellä moottori ei saa olla irrallaan jännitettä kytkettäessä.

4. Verkkovirran kanssa oleta aina, että rungossa on tappava jännite. Jos motissa ei ole maajohtoa, älä edes koita, onko se lämmin (kun päällä).
 
Viimeksi muokattu:
Jees, pitääpä suorittaa vaikka sitä sisäänajoa jokunen tovi parvekkeella tms jollakin virtalähteellä. Mahtaisikohan vanha pc poweri jaksaa pyöritellä 12v ulostulosta tuollaista pienen tovin.

Ensi viikolla pääsen jynssäämään puhtaaksi tuon ja hiomaan hiilet.
 
Jees, pitääpä suorittaa vaikka sitä sisäänajoa jokunen tovi parvekkeella tms jollakin virtalähteellä. Mahtaisikohan vanha pc poweri jaksaa pyöritellä 12v ulostulosta tuollaista pienen tovin.

Ensi viikolla pääsen jynssäämään puhtaaksi tuon ja hiomaan hiilet.
Sinänsä helposti jaksaa. Tehoa ei paljonkaan kulu.
 
Keskuspölynimuri sano sopimuksen irti. Avasin ja moottorin sisällä oli hiiren papan näköisiä juttuja. Oletettavasti hiiltä? Toinen hiili oli täysin kulunut ja siinä todella huono pinta. Toisessa enempi jäljellä ja nätti kiiltävä kaareva pinta. Koko motti oli myös täynnä mustaa pölyä. En löytänyt Suomesta mistään tuohon sopivia hiiliä googlella (Allaway DV30), joten otin mitat ja tilasin ebaystä. Suomi hinnat noille muutenkin oli luokkaa 30-50€ :O.

Vähän nyt jäi auki, että onko motti jotenkin muuten rikki ja söi sen takia tuon toisen hiilen vai uudet hiilet sisään ja menoksi? Yhden keskuspölynimurin pilasin imemällä kaakelipölyä (oli vielä vaahtomuovi suodattimet) ja toisen samanmoisen niin, että siitä oli lipsahtanut suodatin huonosti ja imi kaikki pölyt motin läpi välikatolle (joo tiedän että poiston pitäisi mennä ulos, mutta en ole jaksanut korjata edellisen omistajan virityksiä...). Tässä joku EU suodatin ja muistettu säännöllisesti putsailla joten ei pitäisi moottorissa olla ylimäärästä.

Käytettynä noita ostellut luokkaa 20€-80€ joten ei paljon ole harmittanut. Tämä nykyinen on kuitenkin paljon parempi kuin vanhat ja tehoa riittää enempi kuin tarpeeksi joten mieluusti pitäisi hengissä. Toki mottia ei kannata vaihtaa vaan metsästää taas joku käytetty.
 
Kun hiilissä näyttää olevan ongelma, niin:
Hyvällä tuurilla ongelma on niissä hiilissä (hiili jumissa, jousi kuoleentunut tietystä syystä tms.)

YLEENSÄ kuitenkin on niin, että ankkuri on kaputt.
Sen huomaa, kun katsoo sitä kommuntaattoria, johon hiilet hankaavat.
Jos siinä on joku rakosista syöpyneen / tulittaneen näköinen, niin ankkuri on entinen 90%:n todennäköisyydellä.

Tällöin uusilla hiilillä saa aikaan vain savumerkin.
 
Tuota vähän pelkäsinkin kun luin tuon sun vanhan postauksen. Ihan musta ainakin se kommuntaattori oli, no yrittänyttä ei laiteta. Millä mömmöllä sitä kannattaisi putsata? Pitänee silti alkaa sherlokoimaan joskos löytyisi taas käytettyjä :D. Kulutustavaraa noi keskuspölynimurit 8v ja 3 imuria... Toki 2 ekaa oli 90 luvulta ja tämä -05.
 
Tuota vähän pelkäsinkin kun luin tuon sun vanhan postauksen. Ihan musta ainakin se kommuntaattori oli, no yrittänyttä ei laiteta. Millä mömmöllä sitä kannattaisi putsata? Pitänee silti alkaa sherlokoimaan joskos löytyisi taas käytettyjä :D. Kulutustavaraa noi keskuspölynimurit 8v ja 3 imuria... Toki 2 ekaa oli 90 luvulta ja tämä -05.

Ensin jollain liuottavalla (saa olla rasvaistakin) sitten lopuksi jollakin, joka ei jätä jäämiä.

Kun vaihtaa hiilet, niin sitä voi pyörittää ensin muutamia tunteja akulla / akkulaturilla (12 tai 24V). Hiilet kuluvat enemmän oikean muotoisiksi..
Jaa.. tuolla olikin jo oleellinen..
 
Otti kyllä oman aikansa ebayn polkea hiilet tänne. Tilasin 2 paikasta vähän eri kokoiset ja ekat oli aivan liian pienet. Toiset millilleen oikeat. Säästi siinä nyt useamman kympin silti vs. alkuperäiset kannakkeineen.

Ääni vaikuttaa oikealta, mutta en ole ennen hiilimoottoria läpinäkyvän kannen kautta katsellut niin kuuluuko kipinöidä näin paljon: Dropbox - 2019-08-18 21.07.37.mp4 - Simplify your life

Onko jotain muuta tehtävissä kuin kovaa käyttöä ja katsoa kauanko kestää ennenko sanoo sopparin irti taas?
 
Otti kyllä oman aikansa ebayn polkea hiilet tänne. Tilasin 2 paikasta vähän eri kokoiset ja ekat oli aivan liian pienet. Toiset millilleen oikeat. Säästi siinä nyt useamman kympin silti vs. alkuperäiset kannakkeineen.

Ääni vaikuttaa oikealta, mutta en ole ennen hiilimoottoria läpinäkyvän kannen kautta katsellut niin kuuluuko kipinöidä näin paljon: Dropbox - 2019-08-18 21.07.37.mp4 - Simplify your life

Onko jotain muuta tehtävissä kuin kovaa käyttöä ja katsoa kauanko kestää ennenko sanoo sopparin irti taas?

Pidä virrat päällä jotain 15 minuuttia. Jos ei posahda, niin sitten kestänee.

Yleensä nuo imurinmoottorit vain on kelvottomia, kun hiilet on lopahtaneet.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 839
Viestejä
4 548 799
Jäsenet
74 851
Uusin jäsen
hieunguyen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom