Ratkaistu Ilmoitus gtx 1070 ti:n kanssa: Please power down and connect the pcie power cables

spa

Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
23
Olen päivittämässä koneeseeni näytönohjainta. Minulla on nyt koneessa kiinni gtx 1070 ti, joka siis korvasi vanhemman näyttiksen. Otsikon mukainen ilmoitus tulee kun kytken näytönohjaimen 6 pinnisellä Pcie-express virtapiuhalla kiinni. Ilmoitus sanoo siis "please power down and connect pcie power cables".

Näytönohjaimen manuuali sanoo kortin käyttävän 8 pinnistä kaapelia, mutta myös 6 pinnisen kelpaavan. Virtalähteestäni tulee 6 pinninen pcie-express kaapeli, kuin myöh 6+2pinninen SLI-ready kaapeli. Virtalähteenä Hale 550-90-S.

Näytönohjaimen mukana on tullut myös omat 8 pinniset adapterit, näillä olen myös yrittänyt liittää. Edelleen sama ilmoitus. Nyt olen hieman vailla keinoja, mikä kumma neuvoksi?

Onko niin että tuo vanha virtalähteeni on epäsopiva kyseisen näytönohjaimen kanssa, vai olenko tehnyt jonkin virheen liittämisen kanssa?

En ole konetta ennen kasannut, nytkin siis vain osien päivityksestä kyse.
Uusi näytönohjain on: Evga geforce gtx 1070ti ftw.
 

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 559
Kyllähän tuon kai pitäisi toimia myös 6pin kaapelilla. Onko kaapeli varmasti kiinni myös virtalähteessä, mitä ilmeisimmiten kyseessä modulaarinen virtalähde, eli kaapelin toisen pään saa irti virtalähteestä. Tämän kaltaiset virtalähteet ovat sitä varten jotta saadaan ylimääräiset kaapelit pois kotelosta. (Anteeksi ehkä hieman aliarvioiva teksti, lähden nyt kuitenkin täysin aloittelijatasolta :D )
 

spa

Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
23
Tässä kohtaa on ihan hyvä lähteä aloittelijatason olettamuksesta, en pahastu ollenkaan, kokemukseni koneen kanssa rajoittuu oikeastaan muistien vaihtamiseen.
Luulen kuitenkin, että kyse ei ole tuosta, etteikö virtaa tulisi, aiemmin tänään kun vanhan näyttiksen irroittelin virtaa tuli ihan normaalisti. Ongelmat alkoivat liittäessäni tämän uuden näyttiksen.

Juuri kuvailemasi kaltainen on tuo virtalähde, piuhat siis kulkevat tuolla piilossa. Tarkistan kyllä tuon kommenttisi, mutta ihan vielä en löytänyt reittiä josta pääsen virtalähdettä katselemaan, se on sellaisessa suojaboksissa, missä ne taitavat yleensä olla. On tietysti olemassa huonon tuurin mahdollisuus että virtapiuha olisikin irronnut tuossa asenteluni aikana, muttei se ehkä kovin todennäköistä ole.
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
377
Jos olet käyttänyt vain yhtä PCI-E-lisävirtakaapelia, niin se voi olla syynä, koska ko. näyttiskortissa on kaksi 8-pinnistä lisävirtaliitintä.
 

spa

Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
23
Laitan nyt vielä netistä kaivamani kuvan minkätyyppinen tuo virtalähde on, jos sillä on merkitystä. Tuollainen virtajohto hässäkkä siitä lähtee kiemurtelemaan.
51be0kXzC-L.jpg
 

spa

Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
23
Jos olet käyttänyt vain yhtä PCI-E-lisävirtakaapelia, niin se voi olla syynä, koska ko. näyttiskortissa on kaksi 8-pinnistä lisävirtaliitintä.
Olen käyttänyt vain yhtä. Olen hieman hämääntynyt kun tuossa toisessa lukee SLI-ready, lasketaanko sii sekin aivan normaaliksi PCI-express kaapeliksi, eli voin huoletta sitäkin koittaa?
 

spa

Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
23
Olen käyttänyt vain yhtä. Olen hieman hämääntynyt kun tuossa toisessa lukee SLI-ready, lasketaanko sii sekin aivan normaaliksi PCI-express kaapeliksi, eli voin huoletta sitäkin koittaa?
Vastaan itselleni, koneen takana oli toinen PCIexpess kaapeli, joten nyt näytönohjain on kahdella virtaliittimellä kiinni. Olin jo hetken melko varma, että tässä on apu, mutta kummastuksekseni sama virheilmoitus jälleen pomppaa ruutuun.
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
377
Jos kyseessä on modulaarinen virtälähde, niin tarkista/varmista, että ne PCI-E-lisävirtakaapelit ovat oikein ja kunnolla kiinni myös virtalähteessä.
 

spa

Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
23
Näin aloitteljana kun asioita tutkii, lähdetään melkoisen alkeista. Joten koetin ensin selvittää tuon modulaarisen ja ei modullarisen eroja. Modulaarisessa vaikuttaisi olevan helposti saatavilla tuollaisia liitinpaikkoja, joita voi irroitella aina tarpeen mukaan. Tässä tapauksessa uskoisin, että virtalähteeni on ei modulaarinen, sillä en löydä siitä helposti mitään paikkaa mihin liittimiä voisi asetella tai irroitella.
Vaan johdot lähtevät yhtenä ns "sukkana" ulos. Olivat siis tuonne koneen toiselle sivulle, kylkipaneelin taakse viriteltynä, sieltä löysin myös tuon toisen 6 pinnisen pcie express kaapelin, mutta se ei vielä ongelmassa eteenpäin auttanut.
 

spa

Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
23
Lisätään tosiaan sen verran, että jos käynnistän koneen ilman että näyttiksessä on yksikään lisävirtapiuha kiinni, tulee täsmälleen sama ilmoitus. Kummallista, aivan kuin virtaa ei tulisi lainkaan ohjaimelle saakka. Haasteen tekee tuo etten pääse mitenkään tutkimaan noita powerin liitäntöjä, tai en ainakaan mitään väylää kuinka päästä niihin käsiksi.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 040
Tuota SLI-ready kaapelia voi ihan hyvin käyttää. Se on normaali PCIe-virtakaapeli. Kokeile kytkeä tuo kaikilla kahdeksalla pinnillä ja käytä toisena johtona tuota adapteria apuna, jotta saat kaikki 8 pinniä myös toisesta liittimestä käyttöön.

Jos johdot ei ole irroitettavissa virtalähteen päästä vaan tulee yhtenä könttinä virtalähteen sisältä, niin silloin tuo ei ole modulaarinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 235
Se 8-pin adapteriliitin vaatinee toimiakseen että siinä on kiinni kaksi 6-pin liitintä. Ja itse näyttis tod. näk. tarvitsee kyllä toimiakseen että siinä on kiinni molemmat 8-pin liittimet. Eli poweri vikana, koska tarvisit sen 6+2pin liittimen lisäksi kaksi 6-pin liitintä sen 8-pin adapterin toimimiseksi. Halvin vaihtoehto on molex -> 6-pin tai molex -> 8-pin adapteri siis vielä kaveriksi.
 

spa

Liittynyt
29.11.2018
Viestejä
23
Tuota SLI-ready kaapelia voi ihan hyvin käyttää. Se on normaali PCIe-virtakaapeli. Kokeile kytkeä tuo kaikilla kahdeksalla pinnillä ja käytä toisena johtona tuota adapteria apuna, jotta saat kaikki 8 pinniä myös toisesta liittimestä käyttöön.

Jos johdot ei ole irroitettavissa virtalähteen päästä vaan tulee yhtenä könttinä virtalähteen sisältä, niin silloin tuo ei ole modulaarinen.
Kiitoksia itse kullekin pätevistä vinkeistä ja supernopeasta avusta kun sitä tarvittiin.
Desgorrin ratkaisuhan se sai lopulta kaiken hyrräämään, eli noiden kahden Sli-express nimellä kulkevan liittimen laittaminen ohjaimeen kiinni.
Tuo oli myös erittäin tärkeä huomio, että kaikki kahdeksan pinniä tulee olla käytössä molemmissa liittimissä, etät näytönohjain ikään kuin "löytää itsensä" - tätä tietoa näin aloittelijan silmin toivoisin manuaaleihin paremmin korostettavan.

Suuri kiitos Desgorr!
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 853
Viestejä
4 291 297
Jäsenet
71 742
Uusin jäsen
AzzA

Hinta.fi

Ylös Bottom