Ilmalämpöpumput eli ILPit

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Ei tämä mennytkään niin hienosti kuin piti. Rakennuttaja ei hyväksynyt täällä esitettyä vaihtoehtoa ulkoyksikön sijoittamisesta talon päätyyn oikealle. Vastaehdotuksena tuli ulkoyksikkö etuterassille puoliaidan sisäpuolelle (kuvassa ylhäällä). Sisäyksiköä ehdottivat olohuoneen ja WC:n väliselle seinustalle. Kondensiovedet voisi ohjata WC:n viemäriin. Mutta mitenköhän tuossa onnistuu putkien veto yksiköiden välillä WC:n ja KPH:n läpi?
Sisäyksikön sijaintihan olisi varsin hyvä. Ilmiselvästi rakennuttaja hakee tässä sitä, että ilp putket vedettäisiin pinta-asennuksena eteisen seinällä WC:n ja KPH:n ohi pihalle. Ja vastaavasti kondenssiletku tylysti seinän läpi WC:n puolelle ja pintavetona alas lattaiakaivoille.

Jos itse itselleni olisin rakentamassa ja jostain syystä pitäisi tehdä ILP varaus, niin asentelisin seinien sisään keskuspölynimurin putket ja luukut strategisesti sijoitettuihin kohtiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
LN25 alkoi yhtäkkiä haisemaan jäähdytyskäytössä pahalle, päivällä puhallusilma oli ihan hajutonta mutta nyt illalla haisee selvästi tunkkaiselle tai jotenkin oudolle. Mitähän tosta kannattas tsekata? Suodattimet oli melkein puhtaat. Vajaan vuoden vanha vehje ja lämmitetty tuolla ei ole mahdottomia eikä viime kesänä myöskään hirveästi ehditty jäähdytellä.

Ilalla kokkailtiin pitsaa, mutta ei se aiemmin ole haissut samaan aikaan kun ruokaa tekee ja tuskin se haju tuosta kennonkaan jää pitkäksi aikaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
LN25 alkoi yhtäkkiä haisemaan jäähdytyskäytössä pahalle, päivällä puhallusilma oli ihan hajutonta mutta nyt illalla haisee selvästi tunkkaiselle tai jotenkin oudolle. Mitähän tosta kannattas tsekata? Suodattimet oli melkein puhtaat. Vajaan vuoden vanha vehje ja lämmitetty tuolla ei ole mahdottomia eikä viime kesänä myöskään hirveästi ehditty jäähdytellä.

Ilalla kokkailtiin pitsaa, mutta ei se aiemmin ole haissut samaan aikaan kun ruokaa tekee ja tuskin se haju tuosta kennonkaan jää pitkäksi aikaa.
Kauanko sieltä tulee hajua?

Silloin kun tavoitelämpö on saavutettu niin oma panasonic ainakin siirtyy ilmankierrätysmoodiin, eli muuttuu tuulettimeksi. Tällöin tulee hetken aikaa kosteaa ilmaa ja tunkkaista hajua kun koneeseen kondensoitunut vesi lähtee sieltä haihtumaan, mutta tämä kestää vain hetken aikaa.

Jos tulee kauemmin niin varmaan jotain jäänyt kennoston väliin kasvamaan, jolloin kannattaa kokeilla kennonpesuainetta josko sillä lähtisi pienellä vaivalla.
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
180
Sisäyksikön sijaintihan olisi varsin hyvä. Ilmiselvästi rakennuttaja hakee tässä sitä, että ilp putket vedettäisiin pinta-asennuksena eteisen seinällä WC:n ja KPH:n ohi pihalle. Ja vastaavasti kondenssiletku tylysti seinän läpi WC:n puolelle ja pintavetona alas lattaiakaivoille.

Jos itse itselleni olisin rakentamassa ja jostain syystä pitäisi tehdä ILP varaus, niin asentelisin seinien sisään keskuspölynimurin putket ja luukut strategisesti sijoitettuihin kohtiin.
Kiitos kommentista! Eihän tämä optimi ole, mutta mennään näillä pintavedoilla. Aina jaksaa hämmästyttää miten ihmiset (itsekin) tyytyvät näihin jälkiasennus versioihin, vaikka luulisi jäähdytysasioiden olevan pikku hiljaa perustason talotekniikkaa ja enemmän itsestään selvyys kuin tilattava lisätyö.

Omaa rakentaessa voisikin miettiä tuollaisia ratkaisuja, kun talon jäähdytys on itselle itsestään selvä asia miettiä jo taloa suunnitellessa.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
255
Yksi ainut tarjous tullut toistaiseksi ilmalämpöpumpuista, voi olla ettei syrjäseuduilla LVI firmoja olekaan jonoksi asti.

Gree amber 25 kesämökille ja taloon gree amber 35 yhteensä 3250e asennettuna.

Mitä sanoo raati ?
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
250
LN25 alkoi yhtäkkiä haisemaan jäähdytyskäytössä pahalle, päivällä puhallusilma oli ihan hajutonta mutta nyt illalla haisee selvästi tunkkaiselle tai jotenkin oudolle. Mitähän tosta kannattas tsekata? Suodattimet oli melkein puhtaat. Vajaan vuoden vanha vehje ja lämmitetty tuolla ei ole mahdottomia eikä viime kesänä myöskään hirveästi ehditty jäähdytellä.

Ilalla kokkailtiin pitsaa, mutta ei se aiemmin ole haissut samaan aikaan kun ruokaa tekee ja tuskin se haju tuosta kennonkaan jää pitkäksi aikaa.
Olisko plasmapuhdistus tms. mikä tuota hajua aiheuttaa, pistää itsellä ainakin nenään pahasti jos sattuu ilmavirran kohdalta kulkemaan.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
255
Nyt tuli sitten toinen tarjous, Mitsubishi AP 25 ja AP 35. 1750e ja 1850e asennettuna. Jotenkin vaikuttaa lupaavammalta ja paremmalta diililtä Vaikka onkin vähän kalliimpi kuin gree.

Mitsu on ilmeisesti ainakin hiljaisempi ja vaikuttaa olevan erittäin hyvä hyötysuhde kylmällä kelillä lämmityksessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Olisko plasmapuhdistus tms. mikä tuota hajua aiheuttaa, pistää itsellä ainakin nenään pahasti jos sattuu ilmavirran kohdalta kulkemaan.
Jäi vähän hämärän peittoon mikä ton aiheutti, seuraavana päivänä ei haissut enää. Plasma oli pois päältä, olisko ollut märkä kenno sitten ja kokkauksen hajut, vaikka aika kaukana keittiöstä onkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
65 neliöinen kerrostalo kolmio. Minkälainen pumppu viilentäisi tällaisen hyvin? Ja mikä noin muuten olisi hyvä. Saako esim netin kautta ohjattavia ja kannattaako tuollaisesta maksaa? Lähinnä siis että voisi napsauttaa pumpun päälle kun on tulossa kotiin niin olisi viileää sitten heti kun tulee jne.

Julkkari/parveke remontti tulossa ja tuossa yhteydessä tarkoitus että vedenpoistot ja ilpin tarvitsemat läpiviennit/valmius läpiviennille tehdään valmiiksi niin sitten voisi pumpun laittaa. Ulkoyksikkö tulisi siis parvekkeelle.

Lämmitystä ei tarvita ollenkaan, sen hoitaa maalämpö joka kuuluu vastikkeeseen, joten omalla sähköllä ei kannata missään nimessä lämmittää kuitenkaan. Onko pelkät viilennyslsitteet halvempia/pienempiä tms?
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Onko olemassa jotain halpaa pikku-ilppiä n. 30m2 yläkerran viilennykseen? Iso alakerta on jo toisen ilpin perässä. Jos ei olis mitään asennettu niin olisin laittanut kahdella sisäyksiköllä koneen, mutta tohon nykyiseen pari vuotta vanhaan ei saa toista sisäyksikköä.
Jos halpa riittää, niin Ultimatemarketin halvin on jotain 349€ luokkaa ja varmasti riittää jäähdytykseen. Ilmeisesti Gree:n sisuskalut ulkoyksikössä. Toimitusajat voi olla pitkiä, eikä mitään kannata maksaa etukäteen.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
65 neliöinen kerrostalo kolmio. Minkälainen pumppu viilentäisi tällaisen hyvin? Ja mikä noin muuten olisi hyvä. Saako esim netin kautta ohjattavia ja kannattaako tuollaisesta maksaa? Lähinnä siis että voisi napsauttaa pumpun päälle kun on tulossa kotiin niin olisi viileää sitten heti kun tulee jne.
Jos kämppä ei ihan mahdottomasta lämpökuormasta kärsi, niin melkein mikä tahansa pumppu riittänee tehoiltaan. Eli ulkonäkö/hinta/laatumielikuva edellä kaupoille. Edes hyötysuhteissa ei mitään suuria eroja ole.
Henkilökohtaisesti pidän etäohajusta turhana, tosin käytän pumppua jäähdytyskaudella 24/7, joten ei paljoa ole tarvetta räplätä. 2 napin painallusta vuodessa :D
24/7 käynti ei juurikaan näy sähkölaskussa verrattuna siihen, että pitää esim. päivät töissä ollessa sammuksissa, mutta jatkuvalla käynnillä kämppä pysyy tasaisen viileänä, ja pumppu hiljaisena. YMMV.

Lämmitystä ei tarvita ollenkaan, sen hoitaa maalämpö joka kuuluu vastikkeeseen, joten omalla sähköllä ei kannata missään nimessä lämmittää kuitenkaan. Onko pelkät viilennyslsitteet halvempia/pienempiä tms?
Käytännössä kaikki pumput ovat saman kokoisia, pelkkään viilennykseen tehdyt jonkinverran edullisempia. Ja suomen markkinoilla huonompi valikoima.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Itsellä on viilentävän pumpun hankinta edessä, mutta vastaan tuli taloyhtiön speksaus siitä että maksimi ääniteho(ei siis äänenpaine) on 60db. Katselin aluksi Toshiban Seiyaa mutta siinä ääniteho on 63db ulkoyksiköllä ja en ole vielä yhtään laitetta markkinoilta löytänyt minkä ääniteho putoaisi ton alle 60db:n.

Kyseessä siis 60 neliöinen kerrostalo kaksio. Löytyykö täältä jotain vinkkejä mistä etsimään seuraavaksi? Tosiaan laitteen ei tarvitse olla lämmittävä.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Jos halpa riittää, niin Ultimatemarketin halvin on jotain 349€ luokkaa ja varmasti riittää jäähdytykseen. Ilmeisesti Gree:n sisuskalut ulkoyksikössä. Toimitusajat voi olla pitkiä, eikä mitään kannata maksaa etukäteen.
Amazon.de saa TCL:n pikaliittimillä olevaa R32-kylmäaineista ilppiä 650 € kotiin tuotuna. Sen ostaisin jos halpa pitäs olla.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Tulipa selailtua ilmanvaidon asetuksia (Vallox), niin osui Jälkilämmityksen talviasetus kohdalle. Mitäs tuollaisessa kannattaa pitää? Tehdasasetus oli 20 astetta. Muutin sen nyt 15 asteeseen, mutta en ole lähin¨mainkaan varma, että mikä voisi olla oikea arvo ettei turhaa lämmittele, kun maalämpö hoitaa tuon tehtävän. Varmaan pelkona on, että jos menee liian alhaiseksi, että tulee liian kylmää ilmaa sisään. Olenko kartalla?

1623779111125.png
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
75
Olen suunnitellut viilennyspumpun asennusta kerrostaloasuntoon ja siitä on tullut aika helvetin vaikea prosessi.
Olen taloyhtiössä ensimmäinen, joka sellaista kaavailee asentavansa.

1. Isännöitsijä haluaa yksityiskohtaisen suunnitelman ennalta, miten ja kuinka pumppu asennetaan.
2. Taloyhtiön kokouksia pitää järjestää, jotta yhtiöjärjestystä voidaan muuttaa, niin, että pumpun(osakkaalle) asentajalle saadaan laskut mahdollisista vahingoista jne.
3. Isännöitsijä vaatii myös ulkopuolisen valvojan työlle, minun laskuuni.
4. Kondenssiveden poisto. Parvekkeelle on jälkikäteen asennettu "pilli" ulos ja maassa on sadevesikaivo, johon parvekkelle kertyneet vedet valuu. Ei ilmeisesti ongelmaa tässä, vaikka isännöitsijä väläyttelee jotain astiaa, joka pitää asukkaan itse tyhjentää...

Ymmärrän ylläolevat(ish) ja kysymys on, että millainen riski on oikeasti olemassa, kun kantavaan seinään porataan läpivientiä? Kerrostalo on rakennettu n. vm65. Kuva vielä liitteenä läpiviennistä.

Isännöitsijä myös kuumotteli, että jos naapurit valittaa ulkoyksikön metelistä, niin koko pumppu pitää poistaa käytöstä?? Ulkoyksikkö on tarkoitus sijoittaa parvekkeelle(sisään), katseilta suojaan. Asunnossa on helteillä 30+

Yksinkertainen asia on muuttunut aika monimutkaiseksi.
 

Liitteet

  • 710,6 KB Katsottu: 183
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 792
Tulipa selailtua ilmanvaidon asetuksia (Vallox), niin osui Jälkilämmityksen talviasetus kohdalle. Mitäs tuollaisessa kannattaa pitää? Tehdasasetus oli 20 astetta. Muutin sen nyt 15 asteeseen, mutta en ole lähin¨mainkaan varma, että mikä voisi olla oikea arvo ettei turhaa lämmittele, kun maalämpö hoitaa tuon tehtävän. Varmaan pelkona on, että jos menee liian alhaiseksi, että tulee liian kylmää ilmaa sisään. Olenko kartalla?

Olet ilmeisesti lukenut Valoxilta tuon (alleviivattu mielestäni huomiotava).

"
lmanvaihtokoneen lämmöntalteenottokenno lämmittää talvella sisään tulevaa ilmaa poistoilman lämmöllä. Mikäli tuloilman (huoneeseen puhallettavan ilman) lämpötila on lämmöntalteenottokennon jälkeen alhaisempi kuin haluttu tuloilman lämpötila, tuloilmaa voidaan lämmittää lisää joko sähköisellä tai vesikiertoisella jälkilämmityspatterilla.

Asuntoon puhallettavan tuloilman oikea lämpötila on hyvin henkilökohtainen asia. Tuloilman lämpötila kannattaa pitää mahdollisimman alhaisena ilman, että kokee vedon tunnetta. Silloin talon lämmönsäätö toimii oikein myös silloin, kun esim. aurinko tai takka tuo taloon lämpöä. Myös venttiilien ilmavirran suuntaus, ikkunat tai lämmitysjärjestelmä voivat vaikuttaa vedon tunteeseen.

Tuloilman lämpötilaa ei kannata nostaa huoneilman lämpötilaa korkeammaksi, koska ei ole järkevää yrittää lämmittää asuntoa ilmanvaihtokoneella. Mikäli tuloilman lämpötila nostetaan 16 asteesta 22 asteeseen, jälkilämmityksen energiankulutus moninkertaistuu. Tämä energia on kuitenkin pois talon lämmitysenergian kulutuksesta.

Mikäli venttiilistä tuleva ilma tuntuu epämukavan viileältä (toki suoraan venttiilistä tuleva alle 37 asteinen liikkuva ilma tuntuu aina iholla viileältä), kannattaa mitata sekä koneelta kanavaan lähtevän että venttiilistä tulevan ilman lämpötila. Mikäli ilma jäähtyy kanavassa usealla asteella, kanavaeristys on puutteellinen.

Uudet, korkean hyötysuhteen vastaristivirtakennot kykenevät lämmittämään tuloilman lähes ympäri vuoden yli +17°C asteeseen. Tuloilman lisälämmitys on silloin yleensä tarpeetonta. Siksi Valloxin pienissä korkean hyötysuhteen ilmanvaihtokoneissa on aina sähköinen jälkilämmitys. Vesipatterin korkeampia hankinta- ja asennuskustannuksia ei ole mahdollista kuolettaa järkevässä ajassa.

Jos kanavat on asennettu höyrysulun lämpimälle puolelle esim. katonrajaan koteloihin, tuloilma lämpiää kanavissa ”ullakolle karkaavan lämpöhäviön ilmaisenergialla” ja asumisviihtyisyys paranee. Varsinkin energiatehokkaissa kerrostaloissa ylilämpö on usein ongelma. Sitä ei kannata pahentaa nostamalla tuloilman lämpötilaa liian korkeaksi. Yleensä n. 16 – 18°C riittää.

Ullakolle asennetut ja huonosti eristetyt kanavat jäähdyttävät tuloilmaa, huonontavat lämmön talteenoton hyötysuhdetta ja lisäävät jälkilämmityksen energiankulutusta.
"

Jos on hyvin tehty, ei tarvita korkeita lukemia ja määlämpö on pumpun kulutusta lukuunottamatta melkein ilmaista energiaa (investointi- ja kunnossapitokustannukset pois). Lämmitys ei tapahdu IV-laitteella, tulo ilma kylmänä ja raskaampana painuu pohjimmaiseksi, kunnes patteri sen lämmittää, nostaa ylös ja poistoon.


Kannattaa testata. Tekstissä mainittu vedontunne kertonee tuosta noston tarpeesta. Nämä ovat yksilöllisiä ja varsinkin mahdolliset talossa asuvat vanhukset saattavat oireilla herkästi vedon tunteeseen.

**************
"Kylmää" on sitten niissä lämmöntalteenottamattomissa IV-koneissa, joissa jälkilämmityskenno on täysin kylmä jonkun (sähkö) ylikuumenemissuojan laukeamisen tai vesipatterin ilmatulpan tai teknisen vian vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Olet ilmeisesti lukenut Valoxilta tuon (alleviivattu mielestäni huomiotava).

"
lmanvaihtokoneen lämmöntalteenottokenno lämmittää talvella sisään tulevaa ilmaa poistoilman lämmöllä. Mikäli tuloilman (huoneeseen puhallettavan ilman) lämpötila on lämmöntalteenottokennon jälkeen alhaisempi kuin haluttu tuloilman lämpötila, tuloilmaa voidaan lämmittää lisää joko sähköisellä tai vesikiertoisella jälkilämmityspatterilla.

Asuntoon puhallettavan tuloilman oikea lämpötila on hyvin henkilökohtainen asia. Tuloilman lämpötila kannattaa pitää mahdollisimman alhaisena ilman, että kokee vedon tunnetta. Silloin talon lämmönsäätö toimii oikein myös silloin, kun esim. aurinko tai takka tuo taloon lämpöä. Myös venttiilien ilmavirran suuntaus, ikkunat tai lämmitysjärjestelmä voivat vaikuttaa vedon tunteeseen.

Tuloilman lämpötilaa ei kannata nostaa huoneilman lämpötilaa korkeammaksi, koska ei ole järkevää yrittää lämmittää asuntoa ilmanvaihtokoneella. Mikäli tuloilman lämpötila nostetaan 16 asteesta 22 asteeseen, jälkilämmityksen energiankulutus moninkertaistuu. Tämä energia on kuitenkin pois talon lämmitysenergian kulutuksesta.

Mikäli venttiilistä tuleva ilma tuntuu epämukavan viileältä (toki suoraan venttiilistä tuleva alle 37 asteinen liikkuva ilma tuntuu aina iholla viileältä), kannattaa mitata sekä koneelta kanavaan lähtevän että venttiilistä tulevan ilman lämpötila. Mikäli ilma jäähtyy kanavassa usealla asteella, kanavaeristys on puutteellinen.

Uudet, korkean hyötysuhteen vastaristivirtakennot kykenevät lämmittämään tuloilman lähes ympäri vuoden yli +17°C asteeseen. Tuloilman lisälämmitys on silloin yleensä tarpeetonta. Siksi Valloxin pienissä korkean hyötysuhteen ilmanvaihtokoneissa on aina sähköinen jälkilämmitys. Vesipatterin korkeampia hankinta- ja asennuskustannuksia ei ole mahdollista kuolettaa järkevässä ajassa.

Jos kanavat on asennettu höyrysulun lämpimälle puolelle esim. katonrajaan koteloihin, tuloilma lämpiää kanavissa ”ullakolle karkaavan lämpöhäviön ilmaisenergialla” ja asumisviihtyisyys paranee. Varsinkin energiatehokkaissa kerrostaloissa ylilämpö on usein ongelma. Sitä ei kannata pahentaa nostamalla tuloilman lämpötilaa liian korkeaksi. Yleensä n. 16 – 18°C riittää.

Ullakolle asennetut ja huonosti eristetyt kanavat jäähdyttävät tuloilmaa, huonontavat lämmön talteenoton hyötysuhdetta ja lisäävät jälkilämmityksen energiankulutusta.
"

Jos on hyvin tehty, ei tarvita korkeita lukemia ja määlämpö on pumpun kulutusta lukuunottamatta melkein ilmaista energiaa (investointi- ja kunnossapitokustannukset pois). Lämmitys ei tapahdu IV-laitteella, tulo ilma kylmänä ja raskaampana painuu pohjimmaiseksi, kunnes patteri sen lämmittää, nostaa ylös ja poistoon.


Kannattaa testata. Tekstissä mainittu vedontunne kertonee tuosta noston tarpeesta. Nämä ovat yksilöllisiä ja varsinkin mahdolliset talossa asuvat vanhukset saattavat oireilla herkästi vedon tunteeseen.

**************
"Kylmää" on sitten niissä lämmöntalteenottamattomissa IV-koneissa, joissa jälkilämmityskenno on täysin kylmä jonkun (sähkö) ylikuumenemissuojan laukeamisen tai IV-patterin ilmatulpan tai teknisen vian vuoksi.
Lueskelin tuota jälkikäteen ja pistinkin nyt asetuksen 16 asteeseen. Riippuen huoneesta, niin tavoite lämpötila talvella on siellä 21,5-22 asteen hujakoilla. Täytyy seurata ja jos tosiaan rupeaa tuntumaan vedon tunnetta, niin nostellaan sitten. Testiä siis.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
312
Tulipa selailtua ilmanvaidon asetuksia (Vallox), niin osui Jälkilämmityksen talviasetus kohdalle. Mitäs tuollaisessa kannattaa pitää? Tehdasasetus oli 20 astetta. Muutin sen nyt 15 asteeseen, mutta en ole lähin¨mainkaan varma, että mikä voisi olla oikea arvo ettei turhaa lämmittele, kun maalämpö hoitaa tuon tehtävän.
Edellisessä kämpässä oli suosituksena pitää asetus +17. Nyt uudessa omakotitalossa, jossa myös Vallox, oli oletuksena +17, joten vois ajatella sen olevan aika yleinen suositus. Toki henk.koht. tuntemukset vaikuttaa jonkin verran. Muu lämmönlähde ei niinkään, koska niinkuin tossa aiemmin joku jo mainitsi, niin tavoite on pitää tuloilma niin viileänä kuin mahdollista, aiheuttamatta vedon tai muun viileän tunnetta.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Edellisessä kämpässä oli suosituksena pitää asetus +17. Nyt uudessa omakotitalossa, jossa myös Vallox, oli oletuksena +17, joten vois ajatella sen olevan aika yleinen suositus. Toki henk.koht. tuntemukset vaikuttaa jonkin verran. Muu lämmönlähde ei niinkään, koska niinkuin tossa aiemmin joku jo mainitsi, niin tavoite on pitää tuloilma niin viileänä kuin mahdollista, aiheuttamatta vedon tai muun viileän tunnetta.
Oliko suositus tuolle nimenomaisella asetukselle +17? Ohjeen mukaan default asetus tuolle on sen 20 astetta. Profiilien Tuloilman lämpötila-asetus on varmaan defaulttina sen 17(?) astetta. Ei muista enää.
Ilmeisesti kuitenkin 2 eri asetusta ja tarkoitusta? Pidän itsekin tuota alempaa asetusta talvella siinä 17 asteen korvilla.


1623788584412.png

Täytyis varmaan käydä Valloxin pitkänlinjan kurssi jotta ymmärtää näitten päälle jotain. :)
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Olen suunnitellut viilennyspumpun asennusta kerrostaloasuntoon ja siitä on tullut aika helvetin vaikea prosessi.
Olen taloyhtiössä ensimmäinen, joka sellaista kaavailee asentavansa.

1. Isännöitsijä haluaa yksityiskohtaisen suunnitelman ennalta, miten ja kuinka pumppu asennetaan.
2. Taloyhtiön kokouksia pitää järjestää, jotta yhtiöjärjestystä voidaan muuttaa, niin, että pumpun(osakkaalle) asentajalle saadaan laskut mahdollisista vahingoista jne.
3. Isännöitsijä vaatii myös ulkopuolisen valvojan työlle, minun laskuuni.
4. Kondenssiveden poisto. Parvekkeelle on jälkikäteen asennettu "pilli" ulos ja maassa on sadevesikaivo, johon parvekkelle kertyneet vedet valuu. Ei ilmeisesti ongelmaa tässä, vaikka isännöitsijä väläyttelee jotain astiaa, joka pitää asukkaan itse tyhjentää...

Ymmärrän ylläolevat(ish) ja kysymys on, että millainen riski on oikeasti olemassa, kun kantavaan seinään porataan läpivientiä? Kerrostalo on rakennettu n. vm65. Kuva vielä liitteenä läpiviennistä.

Isännöitsijä myös kuumotteli, että jos naapurit valittaa ulkoyksikön metelistä, niin koko pumppu pitää poistaa käytöstä?? Ulkoyksikkö on tarkoitus sijoittaa parvekkeelle(sisään), katseilta suojaan. Asunnossa on helteillä 30+

Yksinkertainen asia on muuttunut aika monimutkaiseksi.
Lue ajatuksella läpi tämä: Kerrostaloasunnon viilennys ilmalämpöpumpulla, mutta pidä mielessä, että tuo on kiinteistöliiton (joka on pikemminkin isännöitsijöiden kuin osakkaiden edunvalvoja) tuotos ja kiinteistöliitto on aina suhtautunut ilmalämpöpumppuihin kielteisesti. Siitä huolimatta ohje on perushyvä, vaikka siellä joitakin mottipäisyyksiäkin on. Myös tähän kannattaa tutustua: KKO:2021:32

1. ei tarvitse olla mikään yksityiskohtinen suunnitelma, asentavan yrityksen ja pumpun tiedot, läpiviennin sijainti ja maininta, että asennuksessa käytetään vaimenninkumeja.
2. Ei tarvitse.
3. Tämä on taloyhtiön oikeus, toki voit ehdottaa omavalvontaa ja toimitat liudan kuvia asennuksesta ja läpiviennistä.
4. Tuo pilli voi olla siinä mielessä hieman huono, että se ei johda vettä kovin kauas ja tuuli voi painaa kondenssiveden päin seinää, jolloin seinä on jatkuvasti kostea. Lupaa kerätä kondenssivedet ämpäriin. Sillehän ei voi mitään jos joskus unohtuu tyhjentää ämpäri ja se pääsee valumaan yli ja vedet päätyy pillistä pois parvekkeelta.

Läpivienti kantavaan seinään on riskitön toimenpide. Kunhan läpivienti tehdään hyvin tapojen mukaan ja tiivistetään hyvin. Esim. tälläinen on ihan passeli oikein asennettuna.

Isännöitsijän kuumottelu metelistä on turhaa. Jos naapurit valittaa, niin sitten tehdään naapurissa _sisällä_ melumittaukset ja mikäli asumisterveysohjeen (osa II) rajat paukkuu, niin joko korjaat ongelman tai poistat pumpun. Käytännössä ei ääniongelmaa ole olemassakaan, ellet sitten asennuta jotain intiassa hikipajalla käsin tehtyä kököstystä.

Edit: Jos halutaan hiuksia halkoa, niin oikeastaanhan ainoa muutostyöilmoitusta (ja valvontaa) vaativa asia on tuo seinän läpivienti. Ja mahdolliset sähkötyöt. Ilmalämpöpumppu on tässä vain se syy reiän tekemiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 792
Oliko suositus tuolle nimenomaisella asetukselle +17? Ohjeen mukaan default asetus tuolle on sen 20 astetta.
Muista sitten, ettei oletusarvo ole sama kuin tehdasasetus. Tehdasasetus saattaa olla arvo esim. ettei elinkaarilupausta ole suunniteltu esim. täysi vuotiseen 24c ylläpitämiseen.

Lisäksi nämä kotimaiset suosituksenmukaiset oletusarvot voivat olla kansainvälisestikkin alemmat, kuin tehdasvalmisteiset arvot, koska talven vuoksi on joka kotiin rakennettu IV-koneesta riippumaton lämmitysjärjestelmä. Myös taloyhtiökohtaiset ja paikalliset esim. ilmastonmuutosrajoitteet voivat vaikuttaa suositeltavaan oletusarvoon.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Itsellä on viilentävän pumpun hankinta edessä, mutta vastaan tuli taloyhtiön speksaus siitä että maksimi ääniteho(ei siis äänenpaine) on 60db. Katselin aluksi Toshiban Seiyaa mutta siinä ääniteho on 63db ulkoyksiköllä ja en ole vielä yhtään laitetta markkinoilta löytänyt minkä ääniteho putoaisi ton alle 60db:n.

Kyseessä siis 60 neliöinen kerrostalo kaksio. Löytyykö täältä jotain vinkkejä mistä etsimään seuraavaksi? Tosiaan laitteen ei tarvitse olla lämmittävä.
Taidat olla ensimmäinen taloyhtiöön pumppua asentava ja hallituksessa istuu liuta vanhoja jääriä ? Ovat pelästyneet tuota korkeimman oikeuden päätöstä ja päättäneet laittaa äänirajan niin alas, että ei sellaisia pumppuja olekaan.

Itse lähtisin haastamaan speksiä ja neuvottelisin asennuksen sallimisen speksien mukaista äänekkäämmälle pumpulle sillä ehdolla, että mikäli ääniongelmia tulee, korjaat ongelman tai viimekädessä poistat pumpun. Jäähdytyskäytössähän nuo ei mitään meteliä pidä. Saati kuulu naapuriin sisälle.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Osaako Vallox 145 mv hyödyntää jotenkin ilp jäähdyttämää ilmaa? Minkähän asteista ilmaa tuo puskee katosta huoneisiin, jos ulkoilma on 20c, 25c tai 30c?
 
Liittynyt
02.07.2020
Viestejä
19
Itsellä on viilentävän pumpun hankinta edessä, mutta vastaan tuli taloyhtiön speksaus siitä että maksimi ääniteho(ei siis äänenpaine) on 60db. Katselin aluksi Toshiban Seiyaa mutta siinä ääniteho on 63db ulkoyksiköllä ja en ole vielä yhtään laitetta markkinoilta löytänyt minkä ääniteho putoaisi ton alle 60db:n.

Kyseessä siis 60 neliöinen kerrostalo kaksio. Löytyykö täältä jotain vinkkejä mistä etsimään seuraavaksi? Tosiaan laitteen ei tarvitse olla lämmittävä.
Komppaan vahvasti Jad:ia, kannattaa hieman pistää vastaan. Se laite ei tule ikinä edes pitämään sitä maksimiääntä ellet laita pyyntiä minimiin jota ei muutenkaan ole järkevä tehdä vaan antaa koneen vaan olla päällä jatkuvasta, jotta lämpötila pysyy tasaisena ja viilennystä voi tehdä pienellä teholla. Sitäpaitsi pari desibeliä sinne tänne on ihan huomaamattomia. Jos et kuitenkaan pysty yli 60db laitetta hommaamaan niin Daikin Sensira 25 taitaa juuri olla 60dB maksimiääniteholtaan ja soveltuu lämpötilamestareiden mukaan noin 70 neliön viilentämiseen
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
312
Oliko suositus tuolle nimenomaisella asetukselle +17? Ohjeen mukaan default asetus tuolle on sen 20 astetta. Profiilien Tuloilman lämpötila-asetus on varmaan defaulttina sen 17(?) astetta. Ei muista enää.
Ilmeisesti kuitenkin 2 eri asetusta ja tarkoitusta? Pidän itsekin tuota alempaa asetusta talvella siinä 17 asteen korvilla.



Täytyis varmaan käydä Valloxin pitkänlinjan kurssi jotta ymmärtää näitten päälle jotain. :)
En täysin ymmärrä mitä meinaat "juurikin tuolla"? Mutta edellisen kämpän (rivitalo) kone ei ollut Vallox ja siellä oli vain yksi asetuskohta tuloilmalle, eli lämpötila. Ja toki sit valinta käytetäänkö jälkilämmitystä tarvittaessa vai ei. Uudessakaan ei ole kuin yksi kohta, mihin valita lämpötila. Muuten uuden kämpän härveli onkin automatisoitu, eli haistelee hiilidioksidia&kosteutta ja nostaa tarvittaessa tehoa (tosin normaali puhalluskin on jo 80%) ja lto-ohitusta säätelee myöskin automaattisesti.

Edellisessä tosiaan se 17 astetta myöskin tuntu hyvältä tuloilman lämpötilalta. Nykyiseen muutettiin vasta pari kuukautta sitten, joten ei vielä kokemuksia talvesta.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
En täysin ymmärrä mitä meinaat "juurikin tuolla"? Mutta edellisen kämpän (rivitalo) kone ei ollut Vallox ja siellä oli vain yksi asetuskohta tuloilmalle, eli lämpötila. Ja toki sit valinta käytetäänkö jälkilämmitystä tarvittaessa vai ei. Uudessakaan ei ole kuin yksi kohta, mihin valita lämpötila. Muuten uuden kämpän härveli onkin automatisoitu, eli haistelee hiilidioksidia&kosteutta ja nostaa tarvittaessa tehoa (tosin normaali puhalluskin on jo 80%) ja lto-ohitusta säätelee myöskin automaattisesti.

Edellisessä tosiaan se 17 astetta myöskin tuntu hyvältä tuloilman lämpötilalta. Nykyiseen muutettiin vasta pari kuukautta sitten, joten ei vielä kokemuksia talvesta.
Tarkoitin näitä kahta asetusta, kun varmaan yuossa ylemmässä kuvassa olevassa asetuksessa oletusarvo on varmaan se 17 astetta(?) ja alemmassa kuvassa taas 20 astetta dokumentaation mukaan. En tiedä mitä käytännössä tapahtuu, jos Tuloilman lämpötila-asetus on tuon 16 astetta ja ulkona on paljon kylmempi, että lämmittääkö se ilmaa ja toisaalta, kun tuolta löytyy erikseen lämmitysasetukset missä voi olla taas ihan jokin muu lukema (nyt muutettuna 16 asteeseen) Kuten todettu, niin voin olla (ja olenkin) ihan pihalla näitten kanssa, kun ei ole aikaisemmin tullut pelattua näillä.
1623824670006.png


1623824694040.png


En ole muihin asetuksiin koskenutkaan, kun ei tiedä mitä käytännössä tekee, niin olen antanut olla oletusarvoilla.
1623825090223.png


1623825127380.png
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
181
Komppaan vahvasti Jad:ia, kannattaa hieman pistää vastaan. Se laite ei tule ikinä edes pitämään sitä maksimiääntä ellet laita pyyntiä minimiin jota ei muutenkaan ole järkevä tehdä vaan antaa koneen vaan olla päällä jatkuvasta, jotta lämpötila pysyy tasaisena ja viilennystä voi tehdä pienellä teholla. Sitäpaitsi pari desibeliä sinne tänne on ihan huomaamattomia. Jos et kuitenkaan pysty yli 60db laitetta hommaamaan niin Daikin Sensira 25 taitaa juuri olla 60dB maksimiääniteholtaan ja soveltuu lämpötilamestareiden mukaan noin 70 neliön viilentämiseen
Täältä kehotus Daikin Sensira 25:lle itse hankin tuon kerrostalokämppääni (50m2) Lämpömestareilta, ei muutaku hyvää sanottavaa laitteesta ja firmasta!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Tulipa selailtua ilmanvaidon asetuksia (Vallox), niin osui Jälkilämmityksen talviasetus kohdalle. Mitäs tuollaisessa kannattaa pitää? Tehdasasetus oli 20 astetta. Muutin sen nyt 15 asteeseen, mutta en ole lähin¨mainkaan varma, että mikä voisi olla oikea arvo ettei turhaa lämmittele, kun maalämpö hoitaa tuon tehtävän. Varmaan pelkona on, että jos menee liian alhaiseksi, että tulee liian kylmää ilmaa sisään. Olenko kartalla?

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin kun ulkolämpötila on alle tuon asetuksen on jälkilämmitys sallittu jos lämmöntalteenotolla ei päästä haluttuun tuloilman lämpötilaan. Itse tuloilman lämpötila sitten säädetään muualta. Sullahan on siis lto-laite joka pääosin lämmittää tuloilman haluttuun lämpötilaan poistoilman lämmöllä. Jos se ei pakkasilla riitä silloin osin sillä sähköisellä jälkilämmityksellä.
 
Liittynyt
01.09.2017
Viestejä
71
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin kun ulkolämpötila on alle tuon asetuksen on jälkilämmitys sallittu jos lämmöntalteenotolla ei päästä haluttuun tuloilman lämpötilaan. Itse tuloilman lämpötila sitten säädetään muualta. Sullahan on siis lto-laite joka pääosin lämmittää tuloilman haluttuun lämpötilaan poistoilman lämmöllä. Jos se ei pakkasilla riitä silloin osin sillä sähköisellä jälkilämmityksellä.
Itse olen pitänyt tuloilman jälkilämmitystä koko vuoden nollassa. Mieluummin lämmitän asuntoni taloyhtiön piikkiin. Vedon tunnetta en ole kokenut.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
65
Onko muut huomanneet, että Vallox 110 MV alkuperäinen suodatinkasetti ei istu koneeseen tiiviisti? Tuloilma virtaa osittain suodattimen sivuilta ohittaen suodattimen.
Kuulemma selvittely käynnissä suodattimen valmistajan ja Valloxin kesken.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Onko muut huomanneet, että Vallox 110 MV alkuperäinen suodatinkasetti ei istu koneeseen tiiviisti? Tuloilma virtaa osittain suodattimen sivuilta ohittaen suodattimen.
Kuulemma selvittely käynnissä suodattimen valmistajan ja Valloxin kesken.
Just vaihdoin omat suodattimet enkä tuossa huomannut mitään ihmeellistä. Istuvuus oli mielestäni ihan hyvä eikä ollut mistään liian kaponen tai muuta. Omat suodattimet on tosin ostettu jo viimevuoden puolella.
 
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
220
Olen suunnitellut viilennyspumpun asennusta kerrostaloasuntoon ja siitä on tullut aika helvetin vaikea prosessi.
Olen taloyhtiössä ensimmäinen, joka sellaista kaavailee asentavansa.

1. Isännöitsijä haluaa yksityiskohtaisen suunnitelman ennalta, miten ja kuinka pumppu asennetaan.
2. Taloyhtiön kokouksia pitää järjestää, jotta yhtiöjärjestystä voidaan muuttaa, niin, että pumpun(osakkaalle) asentajalle saadaan laskut mahdollisista vahingoista jne.
3. Isännöitsijä vaatii myös ulkopuolisen valvojan työlle, minun laskuuni.
4. Kondenssiveden poisto. Parvekkeelle on jälkikäteen asennettu "pilli" ulos ja maassa on sadevesikaivo, johon parvekkelle kertyneet vedet valuu. Ei ilmeisesti ongelmaa tässä, vaikka isännöitsijä väläyttelee jotain astiaa, joka pitää asukkaan itse tyhjentää...

Ymmärrän ylläolevat(ish) ja kysymys on, että millainen riski on oikeasti olemassa, kun kantavaan seinään porataan läpivientiä? Kerrostalo on rakennettu n. vm65. Kuva vielä liitteenä läpiviennistä.

Isännöitsijä myös kuumotteli, että jos naapurit valittaa ulkoyksikön metelistä, niin koko pumppu pitää poistaa käytöstä?? Ulkoyksikkö on tarkoitus sijoittaa parvekkeelle(sisään), katseilta suojaan. Asunnossa on helteillä 30+

Yksinkertainen asia on muuttunut aika monimutkaiseksi.
Ainoa, joka ei pidä paikkaansa: Yhtiöjärjestystä ei tarvitse muuttaa ja se olisi järjetön kulu. Sopimus vastuista riittää ja toki tuo viimeinen on tekninen ratkaisun valinta, tyhjennettävät pytyt tarkoittaa ennemmin tai myöhemmin vesivahinkoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Olen suunnitellut viilennyspumpun asennusta kerrostaloasuntoon ja siitä on tullut aika helvetin vaikea prosessi.
Olen taloyhtiössä ensimmäinen, joka sellaista kaavailee asentavansa.

1. Isännöitsijä haluaa yksityiskohtaisen suunnitelman ennalta, miten ja kuinka pumppu asennetaan.
Ennen periaate päätöksen tekoa vai ennen asennusta? Aikamoinen vaatimus jos periaatepäätöstä hakiessa pitäisi jo asennuksesta olla kirjallista dokumentointia, mutta muutostyöilmoitukseen sen nyt osaava asentaja kirjoittaa muutamassa minuutissa paikanpäällä käynnin jälkeen.

Toki taloyhtiökokouksessa tuli kaikenlaisia levottomia ehdotuksia, mutta kun totesi sisälämpötilan, joka itselläni oli 30c, niin keskustelu oli käytännössä käyty ja periaatepäätös oli tehty asennuksen sallimisesta.


4. Kondenssiveden poisto. Parvekkeelle on jälkikäteen asennettu "pilli" ulos ja maassa on sadevesikaivo, johon parvekkelle kertyneet vedet valuu. Ei ilmeisesti ongelmaa tässä, vaikka isännöitsijä väläyttelee jotain astiaa, joka pitää asukkaan itse tyhjentää...
Tämäkin jännitti itseäni, miten sen saa järjestettyä. En asentajan kanssa jutellut koko asiasta, kun kävi katsomassa ennen asennusta miten koko roska asennetaan. Asennusselosteessa vain totesi lyhyesti, että "Ulkoyksikön kondenssivesi johdatetaan parvekkeen ulkopuolella olevaan syöksytorveen", eikä tuosta tullut taloyhtiön puolesta mitään sanomista. Siihen se samaan paikkaan menee kuin normisadevedetkin, joten miten se nyt kuumalla kesäkelillä olisi mikään suurensuuri ongelma. Mitä tuossa katselin, niin ihan kuiva se siinä rännin olla on, joten suurensuuria määriä sitä vettä ei nyt tule.


Ymmärrän ylläolevat(ish) ja kysymys on, että millainen riski on oikeasti olemassa, kun kantavaan seinään porataan läpivientiä? Kerrostalo on rakennettu n. vm65. Kuva vielä liitteenä läpiviennistä.
Itselleni pumpun asentaja sanoi poraavansa 75mm reiän seinään, ja mitä vierestä katselin niin tuota luokkaa se terä näytti olevan. Tämä neukkukuutio on suunnilleen samaa ikäluokkaa. Jos tuosta tulee rakenteellisia ongelmia, niin seinässä taitaa olla muitakin ongelmia. Toki kun yhden hallituksen jäsenen kanssa juttelin kuukausia ennen luvan hakemista, niin oli myös huolissaan mitä tuo tekee seinän kantavuudelle. Mutta tuo nyt taisi olla enemmänkin pohdiskelua, kun yllätin henkilön keskustelemalla asiasta ensimmäisen kerran.


Isännöitsijä myös kuumotteli, että jos naapurit valittaa ulkoyksikön metelistä, niin koko pumppu pitää poistaa käytöstä?? Ulkoyksikkö on tarkoitus sijoittaa parvekkeelle(sisään), katseilta suojaan. Asunnossa on helteillä 30+
Oma pumppu on myös parvekkeen sisäpuolella ja pitää kyllä jonkin verran ääntä kun sen vieressä seisoo, mutta ei sitä kyllä enää pihalla kuule. Ja toisessa kerroksessa asun.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Ainoa, joka ei pidä paikkaansa: Yhtiöjärjestystä ei tarvitse muuttaa ja se olisi järjetön kulu. Sopimus vastuista riittää ja toki tuo viimeinen on tekninen ratkaisun valinta, tyhjennettävät pytyt tarkoittaa ennemmin tai myöhemmin vesivahinkoa.
Vesivahinko parvekkeella ?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
172
Tänään helpotusta helteeseen tuli tarjoamaan Mitsubishin HR35. Nykyinen kaksio on ollut aivan tuskallisen kuuma kun tuuletusräppänät on lasitetulle parvekkeelle, jolle paahtaa päivä/ilta-aurinko.
Kaksi miestä asenteli laitteen kahdessa tunnissa paikoilleen.

Kysymyksenä, kuinka haitallista tuolle ulkoyksikölle on kova lämpö?

Mitsubishin tekniset tiedot sanovat että taattu toimivuus on +46c asti, ja lämpömittari näin illasta parvekkeella näyttää +44c.
Ulkona lämpötila 27 ja parvekkeen ikkunat on auki, eli kun ulkolämpötilat nousee tuonne 30+ niin varmasti lähennellään 50c.
Ulkoyksikkö on kuitenkin varjossa poissa suoralta auringonvalolta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Tänään helpotusta helteeseen tuli tarjoamaan Mitsubishin HR35. Nykyinen kaksio on ollut aivan tuskallisen kuuma kun tuuletusräppänät on lasitetulle parvekkeelle, jolle paahtaa päivä/ilta-aurinko.
Kaksi miestä asenteli laitteen kahdessa tunnissa paikoilleen.

Kysymyksenä, kuinka haitallista tuolle ulkoyksikölle on kova lämpö?

Mitsubishin tekniset tiedot sanovat että taattu toimivuus on +46c asti, ja lämpömittari näin illasta parvekkeella näyttää +44c.
Ulkona lämpötila 27 ja parvekkeen ikkunat on auki, eli kun ulkolämpötilat nousee tuonne 30+ niin varmasti lähennellään 50c.
Ulkoyksikkö on kuitenkin varjossa poissa suoralta auringonvalolta.
Ja laseja ei voi avata koska?
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Kysymyksenä, kuinka haitallista tuolle ulkoyksikölle on kova lämpö?

Mitsubishin tekniset tiedot sanovat että taattu toimivuus on +46c asti, ja lämpömittari näin illasta parvekkeella näyttää +44c.
Ulkona lämpötila 27 ja parvekkeen ikkunat on auki, eli kun ulkolämpötilat nousee tuonne 30+ niin varmasti lähennellään 50c.
Ulkoyksikkö on kuitenkin varjossa poissa suoralta auringonvalolta.
Ei ole haitaksi. Toimivuus/suorituskyky jäähdytyksessä on taattu sinne +46 C (DBT=suojattuna lämpösäteilyltä ja kosteudelta) asti. R32 kärsii korkeista lämpötiloista R410 vähemmän. Noi toimii Saudi-Arabiassa paljon sun partsia kuumemmissa paikoissa, lämpömittari säteilyn kera voi olla korkeakin.
 
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
220
Vesivahinko parvekkeella ?
Ensin mieleen tuli, että kondenssipytty olisi jossain sisäyksikön lähellä..

Etkö ole tuollaiseen törmännyt, itse olen nähnyt vesivahinkoisen uima-altaankin.. Jos poistetaan ilmankosteutta suuremmat pitoisuudet niin rakennuksetkin alkaa olemaan terveitä. Toki, jos parvekkeen pinnoite on kunnossa riski on todella pieni.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
75
Ennen periaate päätöksen tekoa vai ennen asennusta? Aikamoinen vaatimus jos periaatepäätöstä hakiessa pitäisi jo asennuksesta olla kirjallista dokumentointia, mutta muutostyöilmoitukseen sen nyt osaava asentaja kirjoittaa muutamassa minuutissa paikanpäällä käynnin jälkeen.

Toki taloyhtiökokouksessa tuli kaikenlaisia levottomia ehdotuksia, mutta kun totesi sisälämpötilan, joka itselläni oli 30c, niin keskustelu oli käytännössä käyty ja periaatepäätös oli tehty asennuksen sallimisesta.




Tämäkin jännitti itseäni, miten sen saa järjestettyä. En asentajan kanssa jutellut koko asiasta, kun kävi katsomassa ennen asennusta miten koko roska asennetaan. Asennusselosteessa vain totesi lyhyesti, että "Ulkoyksikön kondenssivesi johdatetaan parvekkeen ulkopuolella olevaan syöksytorveen", eikä tuosta tullut taloyhtiön puolesta mitään sanomista. Siihen se samaan paikkaan menee kuin normisadevedetkin, joten miten se nyt kuumalla kesäkelillä olisi mikään suurensuuri ongelma. Mitä tuossa katselin, niin ihan kuiva se siinä rännin olla on, joten suurensuuria määriä sitä vettä ei nyt tule.




Itselleni pumpun asentaja sanoi poraavansa 75mm reiän seinään, ja mitä vierestä katselin niin tuota luokkaa se terä näytti olevan. Tämä neukkukuutio on suunnilleen samaa ikäluokkaa. Jos tuosta tulee rakenteellisia ongelmia, niin seinässä taitaa olla muitakin ongelmia. Toki kun yhden hallituksen jäsenen kanssa juttelin kuukausia ennen luvan hakemista, niin oli myös huolissaan mitä tuo tekee seinän kantavuudelle. Mutta tuo nyt taisi olla enemmänkin pohdiskelua, kun yllätin henkilön keskustelemalla asiasta ensimmäisen kerran.




Oma pumppu on myös parvekkeen sisäpuolella ja pitää kyllä jonkin verran ääntä kun sen vieressä seisoo, mutta ei sitä kyllä enää pihalla kuule. Ja toisessa kerroksessa asun.
Homma meni niin monimutkaiseksi, että harkitsen koko asian siirtämistä perheen asianajajalle. Isännöitsijä välttelee vastuutaan ja palloittelee mua ympäri ämpäri, mikä tekee asennuksen sopimisesta(Lämpöykkönen) mahdotonta. Ihan käsittämätöntä, miten yhden viilennyspumpun asennus aiheuttaa näin paljon päänvaivaa. Hetkeen vituttanut näin paljoa, etenkin, kun edessä on 30+ helteet. Otin taloyhtiön(isännöitsijän) kanssa asian esille ensimmäisen kerran 2 vuotta sitten ja lupasivat hoitaa "asap", ja mitään ei tapahtunut ennen tätä oikeuden "ennakkopäästöstä". Kun otin asian uudelleen esiin hiljattain, niin edelleen tuntuu tökkivän. Tein muutostyöilmoituksen isännöitsijälle ja nyt vaaditaan, että teen muutostyöilmoituksen "Suomen tekniset isännöitsijät Oy:lle". Mitä vittua.

Kaiken informaation olen Isännöitsijälle välittänyt.
1. Mihin reikä tehdään
2. Mistä virta sisä/ulkoyksikölle
3. Osakas kerää kodenssivedet astiaan ja hoitaa sen tyhentämisen.
4. Ulkoyksikön melu(Db), joka on alhainen lasitetulla pahvekkeella, jonka sisään yksikkö on tarkoitus sijoittaa.
5. Asennuksen suorittaja(Lämpöykkönen)

....
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
220
Noi ei välttämättä ole isännöitsijän juttuja vaan teidän yhtiön valitsemia käytäntöjä - ole yhteydessä hallituksen puheenjohtajaan niin saat selvyyden. Tuskin juristi tuo mitään lisäarvoa, kuin korkeintaan kertoo sinulle, että taloyhtiön käytäntöjä on noudatettava..
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443

Eikös tämä luo uskoa, että antaa palaa vain, jos asennus tapahtuu asiallisesti ilman vastaa, että rakenteet kärsii?

Korkeimmanoikeuden päätös ilmalämpöpumpun asentamisesta parvekkeelle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
271
Onko muut huomanneet, että Vallox 110 MV alkuperäinen suodatinkasetti ei istu koneeseen tiiviisti? Tuloilma virtaa osittain suodattimen sivuilta ohittaen suodattimen.
Kuulemma selvittely käynnissä suodattimen valmistajan ja Valloxin kesken.
On huomattu mutta Valloxin 101 MC koneessa. Eka kesän jäljiltä koneen sisälle oli levinnyt ehkä pari sataa hyönteistä ympäri konetta. Näitähän tuli kesän ajan myös kanavia pitkin huoneisiin, ihmettelin miksi on kämpässä kuolleitä hyttysiä vaikka on ikkunat olleet kiinni.

Mukava siivous oli. Asensin ensin tilapäisen korjausosan(joka ei sopinut ilman modifikaatioita paikalleen) ja lopulta lopullisen. Hirveästi oli työtä silikonilla tiivistämisessä, ei tullut eka kerralla ihan tiiviksi. Taskupeilin avulla vielä piti koneen sisältä tilkitä vakoja ja vielä tilkittyjen paikkojen varmistustiivistystä, sen jälkeen ei ole yhtään hyönteistä tullut kanavista.

Vallox sanoi silloin puhelimessa että on ensimmäinen malli historiassa jossa on tollainen vika. Vihjailivat myös että on niin monta konetta asennettu että eivät ala tuollaista (=kallista) korjausoperaatiota tekemään. Jokainen saa itse soittaa ja tilata osan. Huoltoyhtiötä joka vaihtaa suodattimet ja talon rakentanutta firmaakaan ei tuntunut asia kiinnostavan pätkääkään takuukorjausten yhteydessä joten mulla on tietääkseni taloyhtiön ainoa korjattu kone.
 
Viimeksi muokattu:

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Homma meni niin monimutkaiseksi, että harkitsen koko asian siirtämistä perheen asianajajalle. Isännöitsijä välttelee vastuutaan ja palloittelee mua ympäri ämpäri, mikä tekee asennuksen sopimisesta(Lämpöykkönen) mahdotonta. Ihan käsittämätöntä, miten yhden viilennyspumpun asennus aiheuttaa näin paljon päänvaivaa. Hetkeen vituttanut näin paljoa, etenkin, kun edessä on 30+ helteet. Otin taloyhtiön(isännöitsijän) kanssa asian esille ensimmäisen kerran 2 vuotta sitten ja lupasivat hoitaa "asap", ja mitään ei tapahtunut ennen tätä oikeuden "ennakkopäästöstä". Kun otin asian uudelleen esiin hiljattain, niin edelleen tuntuu tökkivän. Tein muutostyöilmoituksen isännöitsijälle ja nyt vaaditaan, että teen muutostyöilmoituksen "Suomen tekniset isännöitsijät Oy:lle". Mitä vittua.

Kaiken informaation olen Isännöitsijälle välittänyt.
1. Mihin reikä tehdään
2. Mistä virta sisä/ulkoyksikölle
3. Osakas kerää kodenssivedet astiaan ja hoitaa sen tyhentämisen.
4. Ulkoyksikön melu(Db), joka on alhainen lasitetulla pahvekkeella, jonka sisään yksikkö on tarkoitus sijoittaa.
5. Asennuksen suorittaja(Lämpöykkönen)

....
Kuten @D5GT tuossa jo mainitsikin, niin kannattaa ohittaa tuo isännöitsijä kokonaan ja asioida suoraan hallituksen kanssa. Isännöitsijähän näissä muutostyöilmoituksissa toimii vain kumileimasimena, eikä isännöitsijä tee mitään päätöksiä.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Noi ei välttämättä ole isännöitsijän juttuja vaan teidän yhtiön valitsemia käytäntöjä - ole yhteydessä hallituksen puheenjohtajaan niin saat selvyyden. Tuskin juristi tuo mitään lisäarvoa, kuin korkeintaan kertoo sinulle, että taloyhtiön käytäntöjä on noudatettava..
Toki käytäntöjä on noudatettava, mutta käytäntöjen pitää myös olla lainmukaisia. Ei taloyhtiön hallitus voi ulkoistaa muutostyöilmoitusten käsittelyä muualle. Lain mukaan se on hallituksen tehtävä. Toki hallitus voi halutessaan konsultoida asiantuntijoita, mutta päätöksen tekee hallitus.
 
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
220
Hahaa - essonbaarissa on taas jupistu. Ihmeihmisiä tarvitaan hallitukseen...
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Ilpin ulkoyksikön asentaminen terassilaudoituksen päälle, tuleeko ongelmia vai pitääkö etsiä paikka maapohjasta/kivetykseltä? Onko ulko ja sisäyksikön välisen putken suhteen jotain rajoituksia kuinka paljon 90 asteen mutkia saa olla ja mikä on käytännön maksimipituus?

Jos voi olla terassin päällä niin ei ongelmia, muussa tapauksessa tulee pitempi veto ainakin neljällä 90 asteen mutkalla ja pituus jotain 10m

Edit saiko 80 luvun suoran sähkölämmityksen omaava paritalon puolikas jotain ylimääräistä tukea ilpin hankintaan?
 
Viimeksi muokattu:

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Ilpin ulkoyksikön asentaminen terassilaudoituksen päälle, tuleeko ongelmia vai pitääkö etsiä paikka maapohjasta/kivetykseltä? Onko ulko ja sisäyksikön välisen putken suhteen jotain rajoituksia kuinka paljon 90 asteen mutkia saa olla ja mikä on käytännön maksimipituus?
Mitsun asennusoppaasta:
1624219156681.png

1624219207565.png

Eli käytännössä siis putkivetojen pituuden kasvaessa pitää laitteeseen tuupata enemmän kylmäainetta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 681
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom