Jätä se entinen sinne missä on ja pistä uusi pumppu jonnekkin toisaalle taloon. Vielä se vanhakin pumppu voi vuosia jauhaa ongelmitta.Ollaan ostamassa 2010 rakennettu omakotitalo, lämmitettävää tilaa 121 neliön edestä. 10v vanha panasonic ex9 jauhanut ja ajattelin uusia pumpun heti alkuunsa kun sisälle päästään.
Mielipiteitä 200e hintaerolle, laittaako hz25 vai hz35.
Iso varaava takka olohuoneessa, jossa myös pumpun nykyinen paikka, johon uusikin laitetaan.
Niin, jäi sanomatta että siirrän vanhan pumpun 50m2 autotallia lämmittään kun siellä ei vielä mitään lämmitystä ole, eikä jäätyviä viemäreitäkään. Tuosta kuitenki jo löytyy se 8-15 ylläpitolämmitystoiminto niin ajattelin jättää hönkimään plussan puolelle sisäilman.Jätä se entinen sinne missä on ja pistä uusi pumppu jonnekkin toisaalle taloon. Vielä se vanhakin pumppu voi vuosia jauhaa ongelmitta.
Ei riitä kovilla pakkasilla jos ei takkaa käytä - tai voi riittää jos on helvetin hyvät eristeet. fifty-sixty, 25:lla ainakin parempi hyötysuhde kun jauhaa kovemmalla kuormalla. Jos tiiät nykyisen useamman vuoden sähkönkulutuksen (mielellään talvikuukaudet) ja takankäyttö profiilin niin siittä voinee jotain päätellä että paljon sitä tehoa pumpulta ko. kämpässä tarvitaan. 35:nkaan ei välttämättä riitä jos kämppä on todella hoto ja -25:sta pari-kolme viikkoa etkä meinaa polttaa takkaa.Hz25 riittää tuohon tilaan hyvin.
Yläkerrasta viileää ilmaa valuu alakertaa jos pumppu on yläkerrassa. Sitten taas jos pumppu olisi alakerrassa niin viileä ei sieltä valu yläkertaan vaan yläkerta pysyy kuumana koska viileä ilma on lämmintä ilmaa painavampaa.Ilmalämpöpumpun hankinta tulossa ja 2-kerroksen rivitalo, jossa asuintilat yläkerrassa. Ilmalämpöpumppu tulossa olohuoneeseen, josta on myös rappuset alakertaan.
Lähinnä mietityttää, että mitenkä paljon tuo alakertaan johtava rappu haittaa kesäisin kämpän viilentämistä? Pakeneeko se yläkertaan tarkoitettu viileä ilma alas.
Tuolla varmaan pyritään säilyttämään ilman liikkumissuunta ettei esim. Ovea avatessa ilma mene ulos tai paina ovea auki.Onko siinä oikeastaan järkeä, että koneellinen tulo-poistoilmanvaihto säädetään alipaineiseksi? Tällöinhän poistoilman määrä asetetaan suuremmaksi kuin tuloilman määrä, joten erotusta vastaavan ilmamäärän täytyy tulla rakenteiden läpi.
Tai näin ainakin on silloin, jos tuloilmaventtiilien lisäksi ei ole ylimääräisiä korvausilmaventtiileitä ja massan säilymislaki on voimassa.
Eikö tulo-poistoilmanvaihdossa tulisi pyrkiä siihen, että tulo- ja poistomäärät ovat mahdollisimman tarkasti yhtä suuret? Ylipaine on kosteusriski ja alipaine huonontaa ilmanlaatua.
Nykyisten suositusten mukaan taitaa suosituksena olla olematon alipaine tai tasapainoinen tulo- ja poistoilmamäärien suhde.Onko siinä oikeastaan järkeä, että koneellinen tulo-poistoilmanvaihto säädetään alipaineiseksi? Tällöinhän poistoilman määrä asetetaan suuremmaksi kuin tuloilman määrä, joten erotusta vastaavan ilmamäärän täytyy tulla rakenteiden läpi.
Tai näin ainakin on silloin, jos tuloilmaventtiilien lisäksi ei ole ylimääräisiä korvausilmaventtiileitä ja massan säilymislaki on voimassa.
Eikö tulo-poistoilmanvaihdossa tulisi pyrkiä siihen, että tulo- ja poistomäärät ovat mahdollisimman tarkasti yhtä suuret? Ylipaine on kosteusriski ja alipaine huonontaa ilmanlaatua.
Ensi kerralla kannattaa tehdä vielä tarkempaa tutkimusta. Meillä ei esimerkiksi ole rakoa kynnyksen ja oven välissä ja on vielä äänieristeovet joka huoneessa.Alipaineesta vielä:
Joskus kyllä hirvittää, kuinka suhteellisen uusissakin rakennuksissa saattaa pelkällä poistoventtiilillä varustetussa tilassa olla lähes tiivis ovi.
Työpaikan WC-tiloissa ei esimerkiksi ole rakoa kynnyksen ja oven välissä. Ja monessa omakotitalossa olen nähnyt samanlaisen tilanteen.
Tarkoitin, että tuollaisiakaan tai vastaavaa ei ole. Esimerkiksi itsellä kynnysraottomissa väliovissa on säleikkö.Ensi kerralla kannattaa tehdä vielä tarkempaa tutkimusta. Meillä ei esimerkiksi ole rakoa kynnyksen ja oven välissä ja on vielä äänieristeovet joka huoneessa.
Air-In Paso Ovivirtaussäleikkö - Oven päälle asennettava huomaamaton siirtoilmasäleikkö | Air-In® | Dir-Air Oy
Air-In Paso ovivirtaussäleikkö ratkaisee huoneiden väliset ääniongelmat ja vedontunteen lattiatasolla. Oven yläpuolelle asennettavan siirtoilmasäleikön kautta ilma kulkee vapaasti huoneesta toiseen tasoittaen samalla huoneiden välisiä lämpötilaeroja sekä vaimentaen ääniä.www.dir-air.fi
Ei siis samaan aikaan, mutta nuo olisi ne pääasialliset käyttökohteet. Eli kesällä yläkerran viilennys ja talvella alakerran lämmitys.Onko siis tarkoituksena multisplitillä yrittää samaan aikaan viilentää toisella sisäyksiköllä ja lämmittää toisella sisäyksiköllä?
Tuolla tavalla voisi toimia eli kaksi sisäyksikköä ja yksi ulkoyksikkö. Ne tosiaan toimii vain yhdessä moodissa kerrallaan eli joko molemmista saa lämpöä tai kylmää. Muistaakseni uudemmat Mitsubishi Electric pumput tukee tuollaista useamman sisäyksikön asennusta.Ei siis samaan aikaan, mutta nuo olisi ne pääasialliset käyttökohteet. Eli kesällä yläkerran viilennys ja talvella alakerran lämmitys.
Ei se midea huono ole. Itselle moisen asensin. Olikohan 12 vai isompi. Ota huomioon, että kärkkäisen ja kumppanien myymät taitaa olla etelä euroopan malleja. Onninen oli aiemmin ainut, joka möi virallista nordic mallia.Kokemuksia Midea Mission Pro 9 -ilmalämpöpumpusta? Meniskö mökillä (~45m2) ihan hyvin? Onko kokemuksia, että löytyykö pumppujen asentajia vaikka itse ostaa pumpun jostain muuta kautta?
Pääasiallinen tarkoitus saada ylläpitotoiminto talvelle, esim. joku 8-12 astetta. Kesällä toki tarvittaessa voisi olla kiva mökkiä viilentää, mutta ei ole niin tärkeä kuin toi ylläpitolämpö.
en tiedä miten noi uusimmat mutta omalla kohdalla ei toista tule.. nyt reilun 3 vuotta ollut Samsung Comfort 9 (rungoltaan sama kuin nuo uudet smartit). Sulatuksella rungon muovit naksuu ikävästä ja 1.5v jälkeen tuulettimen laakeri alkoi pitämään ikävää vinkunaa ja tätä ei ole vieläkään saanut maahantuojalle takuuseen.. samaten tuo wifi ohjaus on aika kökkö. Nykyään pitää pahempaa ääntä kuin isäukon 8v vanha mitsubishi.Ketjun läpisilmäiltyäni ei näyttäisi pahemmin olevan tietoa tarjolla Samsungin ilmalämpöpumpuista ja sama jutta myös lampopumput.info-palstalla. Nämä Samsungit alkoivat kiinnostaa kun bongasin Gigantissa alennuksessa olevat Samsung Nordic Smart 25 ja 35 ilpit. Löytyykö keneltäkään kummastakaan noista kokemusta tai näkemystä kannattaako hommata 100 neliöisen paritalonpuolikkaan (lähinnä) jäähdyttämiseen?
Normaali ILP yläkertaan ja talvella lämmittää PILPillä vain alakertaa, ILPillä yläkertaa. En usko että tuosta kulutuksesta pystyy hirveästi säästämään vaikka hommaisi ILPit molempiin kerroksiin.Ei siis samaan aikaan, mutta nuo olisi ne pääasialliset käyttökohteet. Eli kesällä yläkerran viilennys ja talvella alakerran lämmitys.
no jos haluaa kämpän viileäksi niin totta helvetissä kannattaa. turha sitä miettiä pennilleen että mikä taloudellisesti on järkevintä ja mikä on takaisinmaksuaika.Mitäs mieltä olette kannattaako ILP hankkia käytännössä pelkästään viilennykseen?
Sillä ilpillä ei tosiaankaan ole tarkoitus puskea kämppää 20 asteeseen silloin kun ulkona on 25 asteen helle. Aika kylmää tuulta tiedossa jos näin tekee, tietty jos tykkää olla hupparissa ja villasukissa kesällä niin sittenMitäs olette mieltä ilpillä jäähdyttämisestä vanhassa talossa? Eräs tuttu varoitteli että sillä homehduttaa helposti rakenteet, kun höyrynsulkumuoviin muodostuu kastepiste kolmen asteen lämpötilaeron jälkeen ja se kastelee eristevillat. Onko ihan huuhaata? Miten ongelmalta vältytään nykyaikaisessa talonrakentamisessa? Esimerkiksi kun ulkolämpötila on kostea 25c ja sisään halutaan 20c.
Jep, eihän tuo olisi ongelma pelkästään vanhoilla taloilla, jos seinät alkaisivat hikoilla.Sillä ilpillä ei tosiaankaan ole tarkoitus puskea kämppää 20 asteeseen silloin kun ulkona on 25 asteen helle. Aika kylmää tuulta tiedossa jos näin tekee, tietty jos tykkää olla hupparissa ja villasukissa kesällä niin sitten
Jäähdyttäessään ilppi poistaa kosteutta ilmasta, ja se vähäisempi kosteus yhdistetty pari/muutama astetta ulkoilmaa viileämpään lämpötilaan on jo riittävä viilennys.
Tuota kastepisteongelmaa ei käsittääkseni ilmene kuin ehkä täällaisella yliampuvalla jäähdytyksellä että laitetaan sisätilat 20 asteeseen helteellä. Tuosta voi vaikka lukaista asiasta
Koska niin se vaan on, että sama lämpötila voi tuntua erilaiselta eri ympäristössä. Tää on yleinen harhakuvitelma ihmisillä joilla jäähdytystä ei ole. Kuvitellaan, että se kämppä pitää kylmentää 20 asteeseen kesälläkin koska talvella viihdytään siinä lämmössä.Joo, tietysti jos seisoo ihan ilpin edessä niin sehän puskee kylmempää ilmaa kuin pyynti. Mutta jos talvella mukava sisälämpötila on 21c niin miksei laittaisi sitä pyynniksi myös kesällä, miten se silloin tuntuisi kylmemmältä kuin talvella? 24 asteessa on jo jäätävä hiki ja bokserikelit sisätiloissa. Viime kesänä sisälämpötila pyöri suunnilleen noissa lukemissa ilman jäähdytystä.
"Eräs tuttu" aina tällaisista varottelee, mutta missä on se ensimmäinen talo jonka ILP on jäähdyttämällä homehduttanut? Kondenssivesivuodot yms. on asia erikseen.Mitäs olette mieltä ilpillä jäähdyttämisestä vanhassa talossa? Eräs tuttu varoitteli että sillä homehduttaa helposti rakenteet, kun höyrynsulkumuoviin muodostuu kastepiste kolmen asteen lämpötilaeron jälkeen ja se kastelee eristevillat. Onko ihan huuhaata? Miten ongelmalta vältytään nykyaikaisessa talonrakentamisessa? Esimerkiksi kun ulkolämpötila on kostea 25c ja sisään halutaan 20c.
Mahdotonhan sitä on todistaa, johtuiko homehtuminen ilpistä vaiko jostain muusta."Eräs tuttu" aina tällaisista varottelee, mutta missä on se ensimmäinen talo jonka ILP on jäähdyttämällä homehduttanut? Kondenssivesivuodot yms. on asia erikseen.
Onko sinulla ollu aurinkoa vastaan markiisit käytössä?Itse pohdin pari kesää sitten kanssa laittaisiko Mitsun LN25 vai LN35 isoon olkkari/keittiö tilaan, josta pääsee puhaltamaan aika hyvin kaikkiin huoneisiin ovien ollessa auki. Kyseessä on siis pieni omakotitalo. Päädyin sitten LN25 malliin ja se on kaduttanut jälkikäteen. Edellisessä pienemmässä kämpässä pumppu oli EF35 ja arvostin suuresti sitä, että sillä sai halutessa lämpenemään tai viilenemään tilat todella nopeasti verrattuna tähän nuhapumppuun. Tällä pikkupumpullakin pärjää, mutta saa ennakoida aika paljon. Isossa tilassa on vielä nykytyyliin tehdyt jäätävän kokoiset ikkunat koko talon etelään osoittavassa päädyssä ja niistä tuleva lämpösäteily on jo huhtikuusta alkaen jotain ihan järkyttävää. Mielestäni pitäisi olla rakennusmääräyksissä pakollista laittaa aurinkosuojalaseja tämän kaltaisiin paikkoihin. Aionkin nyt asennuttaa ikkunoihin 3M:n aurinkosuojakalvot ja voin testauksen jälkeen tännekin raportoida oliko hyötyä vai ei.
Kerro hiukan hintatietoja kalvoituksen jälkeen. Itse kyselin 5:lle ikkunalle hintaa, niin melkein toista tonnia. Aivan järkyttäviä hintoja. En sitten tiedä paljo itse kalvot maksaisi ja mikä työn osuus olisi ollut. Työ on kuitenkin suhteellisen helppo tehdä, kun tasaista pintaa pääsee lääppimään, jos vertaa esim autojen kalvoituksen.Itse pohdin pari kesää sitten kanssa laittaisiko Mitsun LN25 vai LN35 isoon olkkari/keittiö tilaan, josta pääsee puhaltamaan aika hyvin kaikkiin huoneisiin ovien ollessa auki. Kyseessä on siis pieni omakotitalo. Päädyin sitten LN25 malliin ja se on kaduttanut jälkikäteen. Edellisessä pienemmässä kämpässä pumppu oli EF35 ja arvostin suuresti sitä, että sillä sai halutessa lämpenemään tai viilenemään tilat todella nopeasti verrattuna tähän nuhapumppuun. Tällä pikkupumpullakin pärjää, mutta saa ennakoida aika paljon. Isossa tilassa on vielä nykytyyliin tehdyt jäätävän kokoiset ikkunat koko talon etelään osoittavassa päädyssä ja niistä tuleva lämpösäteily on jo huhtikuusta alkaen jotain ihan järkyttävää. Mielestäni pitäisi olla rakennusmääräyksissä pakollista laittaa aurinkosuojalaseja tämän kaltaisiin paikkoihin. Aionkin nyt asennuttaa ikkunoihin 3M:n aurinkosuojakalvot ja voin testauksen jälkeen tännekin raportoida oliko hyötyä vai ei.
Ei ole ollut. Harkitsin kyllä tuotakin, mutta tuskin olisi ainakaan halvemmaksi tullut kun kalvot. Tosin kotiautomaation kanssa voisi saada aika makeat systeemit jos ottaisi sähkömoottoreilla kunnon markiisit. Nyt käytössä ainoastaan kaihtimet ja nekin edellinen omistaja ilmeisesti nuukuuksissaan asennuttanut ikkunoiden ulkopuolelle eli ei juuri apua niistä.Onko sinulla ollu aurinkoa vastaan markiisit käytössä?
Tämähän se suurin ongelma on. Minulla tuli lähes 1200€ paukku pelkistä kalvoista ja kyseessä neljä ikkunaa (2kpl 1100 x 2000mm ja 2kpl 1400 x 2000mm). Asennus vielä päälle 350€... Hinnat on tosiaan kovia, mutta uskoisin, että tämä helpottaa ILP:n urakkaa huomattavasti. Toisaalta melkein mikä tahansa teetetty työ on tänä päivänä aika arvokasta.Kerro hiukan hintatietoja kalvoituksen jälkeen. Itse kyselin 5:lle ikkunalle hintaa, niin melkein toista tonnia. Aivan järkyttäviä hintoja. En sitten tiedä paljo itse kalvot maksaisi ja mikä työn osuus olisi ollut. Työ on kuitenkin suhteellisen helppo tehdä, kun tasaista pintaa pääsee lääppimään, jos vertaa esim autojen kalvoituksen.
No ensimmäisenä tarkastat tietysti sulakkeen/sulakkeet. Ja seuraavaksi manuskasta troubleshooting -osion.Mitsubishi FH35, huomasin tänään että on mykkä? Ei pala virtavalo sisäyksikössä eikä puhallin pyöri ulkonakaan. Ei reagoi kaukosäätimen säätämisiin millään lailla? Vinkkejä? 2v sitten asennettu pumppu..
Mitä kautta siihen tulee sähköt? Jos esim. ulkoa turvakytkimen kautta, niin onko mahdollista, että joku olisi tehnyt sille ilkivaltaa?Mitsubishi FH35, huomasin tänään että on mykkä? Ei pala virtavalo sisäyksikössä eikä puhallin pyöri ulkonakaan. Ei reagoi kaukosäätimen säätämisiin millään lailla? Vinkkejä? 2v sitten asennettu pumppu..