- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 971
Olisko se siitä syystä alareunassa se lähtö, että kondessivedet valuu painovoimalla, vai käytetäänkö noissa ihan pumppua?
Käyköhän mikään muu kone tuohon samaan adapteriin? Harkitsen samantapaista operaatiota, ja tuli mieleen, että olisikohan mahdollista hankkia tuo Swegonin adapteri ja sitten joku parempi IV-kone?Elikkä pitäisi saada uusi kone. ILTO 300:n tilalle kävisi adapterilla Swegon Casa W4 smart ilman, että tarttee tehdä lainkaan muutoksia IV-hormeihin.
Kerro jos löydät mikä kävisi. Swegonin sivuilla on mittapiirros tuosta adapterista, niin siitähän voi asiaa pohtia. En ole lähtenyt etenemään itsekään vielä tässä projektissa, koska ILTO 300 on mielestäni ollut himpun alitehoinen (sitä pitää ajaa kokoajan teholla 3, jossa ilmanvaihdon tavoite saavutetaan) ja W4 taitaa olla samantehoinen, eli sitäkin pitää kokoajan ajaa lähes täysiä. Kun olisi kone jossa olisi vähän enemmän marginaalia...Käyköhän mikään muu kone tuohon samaan adapteriin? Harkitsen samantapaista operaatiota, ja tuli mieleen, että olisikohan mahdollista hankkia tuo Swegonin adapteri ja sitten joku parempi IV-kone?
Juuri tuon takia IV-koneen manuaalissa varoitetaan käyttämästä liian tiheää säleikköä. Ei muuta kuin harvempaa tilalle ja sen sisällä ei saa olla ötökkäverkkoa tmv. Tai sitten virittelee jonkin irroitettavan säleikön minkä saa otettua pois talveksi.Onko niksejä millä saisi estettyä tuloilman säleikön umpeen kuurautumisen? Näkyy Oulun korkeudella kuurautuvan tuollainen perus alumiinisäleikkö umpeen kun lämpötila vaihtelee kovasta pakkasesta lauhaan sopivalla nopeudella. Tähän mennessä pitänyt harjalla käydä avaamassa käsipelillä, ei jaksanut IV kone imaista täydellä teholla kuuraa pois kun kokeilin.
Ihan periaatteesta en haluaisi ostaa sellaisen firman laitetta, joka on joskus onnistunut suunnittelemaan Ilton. Lisäksi muistelen täältäkin lukeneeni, että se Casa jäätyy ja/tai pumppailee.Ps. Mikä W4:ssa on huonoa sinun mielestä? En ole itse perehtyunyt näihin laitteisiin lainkaan, joten en oikein osaa tehdä vertailua.
Tällä alueella 95% asunnoista näkyy omaavan umpeen kuurautuneen säleikön. Tosiaan jos olis tietoa auttaako tuohon esim pieni lippa säleikön päälle tms systeemi niin voisi melkein harkita sellaisen asentamista. Ei tarttisi montaa kertaa käydä harjalla hieromassa auki säleikköä. Hyvä tietää että muovikaan ei tuossa auta, se oli yksi vaihtoehto omalla listalla, että auttaisikohan materiaalin vaihto alumiinista muoviin.Iteki tuossa vilkasin raitisilmaputkensäleikön ja näytti vetäneen kuuraan ensimmäisen kerran tälle talvelle. Muovinen ja harva säleikkö kyseessä sekä Oulun korkeudella, liekkö syynä vain muuttuva ilmanala.
Ihan periaatteesta en haluaisi ostaa sellaisen firman laitetta, joka on joskus onnistunut suunnittelemaan Ilton. Lisäksi muistelen täältäkin lukeneeni, että se Casa jäätyy ja/tai pumppailee.
Mutta mitään faktaa ei siis ole, pääasiassa vain Ilton luomia ennakkoluuloja.
Olikos tuossa ILTO 440:ssä ulkoilman esilämmitystä? Koska jos ei, niin pakkohan sen onkin pätkiä, ellei ole jotain vähän hienompaa teknoa sisässä, mutta ei kai ILTO:ssa sentään? W4:ssa kai on tuo esilämmitys jos en väärin katsonut, jolloin pätkimistä ei kai pitäisi niin tapahtua? Mutta ei ole kyllä henkkoht kokemuksia tosiaan.No, meillä on tuo Swego ILTO 440 Control ja se kyllä vetää lämmön talteenottokennon jäähän kun pakkanen ylittää 20-25 astetta. Ihan aina. Sen jälkeen on sitten sitä katkokäyntiä. Joskus olen käynyt sulattamassa ja kuivaamassa sen jos on ollut pidempi pakkasjakso.
Ei ole ulkoilman esilämmitystä. Ulkoilma tulee ihan raakana kennolle. Vasta HEPA -suodattimen jälkeen on asuntoon menevälle ilmalle sähkövastus lämmittämässä.Olikos tuossa ILTO 440:ssä ulkoilman esilämmitystä? Koska jos ei, niin pakkohan sen onkin pätkiä, ellei ole jotain vähän hienompaa teknoa sisässä, mutta ei kai ILTO:ssa sentään? W4:ssa kai on tuo esilämmitys jos en väärin katsonut, jolloin pätkimistä ei kai pitäisi niin tapahtua? Mutta ei ole kyllä henkkoht kokemuksia tosiaan.
Enpä ollutkaan tuota huomannut aikaisemmin. Täytyy seurata kokemuksia tuolta. Kiitos vinkistä.Uusi Flagship Model MSZ-RW
MSZ-RW25VG-SC / MUZ-RW25VGHZ-SC MSZ-RW35VG-SC / MUZ-RW35VGHZ-SC MSZ-RW50VG-SC / MUZ-RW50VGHZ-SC Esite EN https://torn-climatizare.ro/wp-content/uploads/2021/08/MSZ-RW-Brochure-Web-file_5302.pdf Esite SE Ruotsissa laite nimetty Sumoksi...lampopumput.info
En olekaan hetkeen älyttömämpää ideaa kuullut. Onko pattereissa jotain vikaa? Mikä on lämmönlähde?vesikiertoinen patterilämmitys, joka tulee vielä poistumaan ja tilalle sähköpatterit.
Eiköhän se patteriverkoston lähes 45 vuoden ikä riitä syyksi, sekä yhtä vanha puukattila joka lämmittää 3000l vesivaraajaa.En olekaan hetkeen älyttömämpää ideaa kuullut. Onko pattereissa jotain vikaa? Mikä on lämmönlähde?
Tuohan on vasta patteriverkoston käyttöiän puolessavälissä ainakin tämän artikkelin mukaan. Patteriputket kestävät jopa 100 vuotta toisin kuin käyttövesiputket ja viemärit. Kannattaisi modernisoida se ja lämmittää vettä pilp tai vilp vekottimella.Eiköhän se patteriverkoston lähes 45 vuoden ikä riitä syyksi, sekä yhtä vanha puukattila joka lämmittää 3000l vesivaraajaa.
Siinä se avainsana tuli, hapekas vesi. Kaikki ovat samassa kierrossa (kattila, patterit ja varaaja). Jolloin kyllä saa lorotella sitä vettä kiertoon lisää. Joten en usko, että tuohon 100v ikään päästää milloinkaan. On siinä lisäksi myös omat murheensa.Patteriverkoston putket kestävät kyllä lähemmäs 100v, jos verkostoa ei ole jouduttu jatkuvasti täyttämään hapekkaalla vedellä. Kattilan (ja varaajan jos vaihtokunnossa) tilalle vaan jokin järkevämpi lämmönlähde, niin varmasti olisi parempi kuin suunnitellut sähköpatterit. Tai toki niilläkin torpan lämmittää, mutta järkeä en tuossa nyt ainakaan suoraan näillä tiedoin näe. Edit. Toki jos kattilahuoneen tilan tarvitsee johonkin muuhun käyttöön, niin asiassa voi olla sitä kautta järkeä jonkin verran.
Katselet näemmä luokkaa ”Fiag ship ” Ne on nykyään jo kovia ilmanparannuslaitteitakin ja taitavat kaikki sisältää jo Corona suodattimetkin. Tänään tuli autotalliin se Mitsubishin uusin RW malli ja siinä saa nyt autotallin viiruksetkin kyytiä. Siinä on siis ”Plasma Quad Plus” nimikkeellä tuo suodatus. Perushinta on 1800 € ja nykyään taitaa asennus olla jo sen 600 €. Mökillä on Fujitsun aikaisempi ”Flag ship” ASYG12LZCAN. Molemmissa on mielestäni perusvehjettä kookkaampi ulkoyksikkö ja melkoisen suuret sisäyksikkököntit seinällä. Kompressorit on myös suuremmat kuin edeltävissä malleissa. Esim RW 25 mallin kompressori vastaa LN 35 mallia. Nimellistehot irtoaa siis vielä -25 asteessakin ja ne oikeasti vielä tuolloin lämmittääkin. Fujitsu on pärjännyt mökillä käyntikuntoisena tämän talven vaikka pakkasta jo käväissyt sen -30 astetta rikki.Mikähän on nykyään fiksuin ilmalämpöpumppu noin 1500e laitehintaan, tulisi olemaan aluksi sekundaarinen lämmönlähde ja ehkä myöhemmin se ensisijainen.
120m2 taloa pitäisi pystyä viilentämään ja myöskin lämmittämään. Nykyään löytyy isohko varaava takka/leivinuuni ja vesikiertoinen patterilämmitys, joka tulee vielä poistumaan ja tilalle sähköpatterit.
Onko se Panasonic hz25xke, siinä ainakin olisi isona plussana tuo ilmanpuhdistus ja hyvä hyötysuhde.
Vanhat patterit kannattaa vaihtaa C22 ja niin isot kun ulkonäöllisesti tai muuten mahtuu. Sen jälkeen voisi käydä VILP. Varsinkin etelässä toimii hyvin kun saadaan isoilla/ylitehoisilla pattereilla pudotettua kiertoveden lämpö jo lähelle huonompaa lattialämmitystä. Kannattaisi ensin tarkastaa todellinen öljynkulutus. Siitä saa laskettua sähkötehon tarpeen ja arvioida kannattavuutta ennen patterien poistoa.Mikähän on nykyään fiksuin ilmalämpöpumppu noin 1500e laitehintaan, tulisi olemaan aluksi sekundaarinen lämmönlähde ja ehkä myöhemmin se ensisijainen.
120m2 taloa pitäisi pystyä viilentämään ja myöskin lämmittämään. Nykyään löytyy isohko varaava takka/leivinuuni ja vesikiertoinen patterilämmitys, joka tulee vielä poistumaan ja tilalle sähköpatterit.
Onko se Panasonic hz25xke, siinä ainakin olisi isona plussana tuo ilmanpuhdistus ja hyvä hyötysuhde.
Pitää tuohon Mitsuun hieman tutustua, ei oikein hyvää vaikutelmaa antanut edelliset mallit juurikin tuon anturin takia. Ei se auta kuin vertailla ja lukea kokemuksia.Katselet näemmä luokkaa ”Fiag ship ” Ne on nykyään jo kovia ilmanparannuslaitteitakin ja taitavat kaikki sisältää jo Corona suodattimetkin. Tänään tuli autotalliin se Mitsubishin uusin RW malli ja siinä saa nyt autotallin viiruksetkin kyytiä. Siinä on siis ”Plasma Quad Plus” nimikkeellä tuo suodatus. Perushinta on 1800 € ja nykyään taitaa asennus olla jo sen 600 €. Mökillä on Fujitsun aikaisempi ”Flag ship” ASYG12LZCAN. Molemmissa on mielestäni perusvehjettä kookkaampi ulkoyksikkö ja melkoisen suuret sisäyksikkököntit seinällä. Kompressorit on myös suuremmat kuin edeltävissä malleissa. Esim RW 25 mallin kompressori vastaa LN 35 mallia. Nimellistehot irtoaa siis vielä -25 asteessakin ja ne oikeasti vielä tuolloin lämmittääkin. Fujitsu on pärjännyt mökillä käyntikuntoisena tämän talven vaikka pakkasta jo käväissyt sen -30 astetta rikki.
Kattelin myös noita omasta mielestä kelpuullisia ominaisuuksia ja kun tuo Mitsubishi RW nyt sattui silmään, niin jotenkin takerruin tuohon ”Hyper heating” juttuun. Ja alkoi muutenkin löytyä tarvittavia ominaisuuksia. Mitsuissa ollut kuulemma sulatussyklit sekaisin anturin väärän asennuksen johdosta. Jotenkin uskottelin ittelleni, että uutuuden myötä ongelma on ratkaistu, kun melkoinen uudistus muutenkin tehty. Saa sitten lopulta nähdä, miten hyrrää tosikäytössä. Hinta nyt ei ihan viimeisenpäälle ratkaissut, jos pari sataa tulee eroa vanhaan malliin nähden. Mulle tärkeintä oli tuo suunnattu puhallus, vai mikä lie ”lämmönheittäjä” ominaisuus ja kunnon kylmään ulottuva nimellisteho.
Tuossa vielä tarkemmin siitä plasma suodattimesta.
Tulin just tallista säätämästä RW pumppua, kun asensin sähkömittarin tauluun. Kyllä on erinomainen lämmönheitto tuossa uudessa Mitsussa. Just se, mitä oli hakusessakin. Erinomaiset säädöt puhallus keiloille ja sain lämmön leviämään kunnolla. Suosittelet tutkimaan tuon RW mallin ominaisuuksia. Ei ole kyllä ihan design kärkeä, mutta tehoissa löytyy sitten paremmin.
Marraskuussa tilasin, kun ei ollut vielä tuotu Suomeen yhtään laitetta. Eli ennakkovarauksia tuolloin uutuudesta sai tehtyä. Nythän niitä pitäisi jo alkaa löytyä kauppiailta. Ittekin tuli kateltua muiden valmistajien laitteita ja sattui tämä RW malli tulemaan kerrankin oikeaan aikaan markkinoille. Sopii omiin tarpeisiin just passelisti.Katsotaan tulevaisuudessa tuota lämmitysputkistoa, että millainen sen kunto sitten on ja mietitään sitten sen kohtaloa uudelleen. Siihen asti saa tuo puukattila rauhassa poltella puuta, sitä kun on vielä 4-5 vuodeksi poltettavaksi. Käyttövesi ja patterivesi lämpenee sen avulla, tarkoitus laittaa joskus vielä pieni lämminvesivaaraja tuon ison varaajan perään, niin ei tarvi kesäisin tuota 3000l vettä lämmitellä, että saisi lämmintä käyttövettä. Meinaan että hohkaa aika hyvin kesäisin lämpöä tuo varaaja asuintiloihin.
Mitä se ILP toisi tähän hetkeen mukavuutta olisi se tasainen lämpö, ei pomppisi sisälämmöt 24-19 asteen välillä päivittäin.
Kyllä se päivittäinen kattilan sytyttäminen, puun roudaaminen paskakeleillä ja prosessin vahtiminen alkaa hiljalleen syömää miestä. Lisäksi päälle kattilan huollot ja kaikki muu kiva.
Pitää tuohon Mitsuun hieman tutustua, ei oikein hyvää vaikutelmaa antanut edelliset mallit juurikin tuon anturin takia. Ei se auta kuin vertailla ja lukea kokemuksia.
Oliko kuinka pitkä toimitusaika tuossa sinun uudessa pumpussa?
Ei ole normaalissa sisäyksikössä kondenssivesipumppua. Niitä kyllä saa erikseen.Olisko se siitä syystä alareunassa se lähtö, että kondessivedet valuu painovoimalla, vai käytetäänkö noissa ihan pumppua?
Mitsun LN25 ja 35 oli molemmat n. 1500€ kun viime syksynä 35 tilasin.Mikähän on nykyään fiksuin ilmalämpöpumppu noin 1500e laitehintaan, tulisi olemaan aluksi sekundaarinen lämmönlähde ja ehkä myöhemmin se ensisijainen.
120m2 taloa pitäisi pystyä viilentämään ja myöskin lämmittämään. Nykyään löytyy isohko varaava takka/leivinuuni ja vesikiertoinen patterilämmitys, joka tulee vielä poistumaan ja tilalle sähköpatterit.
Onko se Panasonic hz25xke, siinä ainakin olisi isona plussana tuo ilmanpuhdistus ja hyvä hyötysuhde.
Suosittelen, että ostatte lämmitysteholta mahdollisimman hyvän ilpin ja pykälää isomman eli 35 sarjalaisen. Ottaisin samantien parhaan eli LN sarjalaisen. Toki jos saatte puun ilmaiseksi, niin silloin sitä ei lämmitysmuotona voita mikään, mutta mihin tahansa maksettuun lämmitysmuotoon verrattuna pois lukien maalämpö, tai ilmavesilämpö, tuo ilppi on hyötysuhteeltaan niin hyvä, että ottaisin sellasen sinne jo nykyään pöhisemään sen mitä irti lähtee.Kahteen vaihtoehtoon päädytty. Aika samanlaisia kapistuksia ja tehoissa ollaan samoissa, Mitsussa olisi kylläkin tuo takkatoiminto. Vaikea valinta kyllä
Mitsubishi Electric RW25 (RW25VGHZ-SC)
vs
Ilmalämpöpumppu Panasonic HZ25XKE
Mutta eikös tuo Mitsubishi RW hyper heating ole juurikin parempi, kuin tuo LN-sarjalainen. RW-sarja mene vielä nimellisteholla -25 asteessa, kun taas LN-sarjalainen kamppailee -15 asteessa.Suosittelen, että ostatte lämmitysteholta mahdollisimman hyvän ilpin ja pykälää isomman eli 35 sarjalaisen. Ottaisin samantien parhaan eli LN sarjalaisen. Toki jos saatte puun ilmaiseksi, niin silloin sitä ei lämmitysmuotona voita mikään, mutta mihin tahansa maksettuun lämmitysmuotoon verrattuna pois lukien maalämpö, tai ilmavesilämpö, tuo ilppi on hyötysuhteeltaan niin hyvä, että ottaisin sellasen sinne jo nykyään pöhisemään sen mitä irti lähtee.
Turha ottaa liian pienitehoista, kun isompi teho tekee laitteesta viilennyskaudellakin varmatoimisen. Lisäksi jos lämmityspolttoaineesta aka puusta joutuu jotain maksamaan on ilppi äkkiä halvin ratkaisukin nykytilanteessa.
Kyllä tuo RW paperilla vie LN:ää ja toisaalta LN-sarja kärsii todistetusti laatuongelmista. RW-sarjasta ei ole vielä riittävästi tietoa saatavilla, mutta tuskin siinä huonompaan suuntaan on menyt. RW vai LN? Ehdottomasti RW, ei kahta kysymystä.Mutta eikös tuo Mitsubishi RW hyper heating ole juurikin parempi, kuin tuo LN-sarjalainen. RW-sarja mene vielä nimellisteholla -25 asteessa, kun taas LN-sarjalainen kamppailee -15 asteessa.
RW-sarjalaiset on siis uudistunut hetki sitten.
Vanhojen patterien kanssa aina riippuu myös siitä, että mille menoveden lämpötilalle ne on mitoitettu. Lämpöpumpuilla hyötysuhde heikkenee ihan merkittävästi, jos pitää kauhean kuumaa vettä alkaa puskemaan. Eihän ne uudet patterit esim. Purmolta ihan kauhean kalliit ole, mutta kyllä siinä äkkiä tulee hintaa, jos pitää teettää.Itse taas uskon, että 100v on pitkälle alakanttiin, jos putket eivät ole ulkopuolelta korrosoivassa ympäristössä. Meidän murjussa on 50v vanhat patteriputket, eikä avatuissa liitoksissa tai katkaistuissa putkissa ole pystynyt havaitsemaan mitään, joka olisi jo elinaikaa vähentänyt. Avopaisunta-astia on ollut käytössä ensimmäiset 40v. Happamia kyllä olivat avopaisunta-astian putket. Koeponnistin vanhan kattilan purun jälkeen järjestelmän 10 bar paineella: antautui yksi patteri.
Jos haluaa kysyjän tilanteessa lisää tilaa, saa sitä jo mukavasti hävittämällä vanhan kattilan ja varaajan ja korvaamalla ne 500l -energiavaraajalla. Energiavaraajaan voisi edelleen liittää monipuolisesti erilaisia lämmönlähteitä: PILP, aurinkokerääjät, VILP, MLP, vesitakka, jne, eli ei olisi ollenkaan sähköpattereihin verrattavissa olevaa hölmöilyä.
Lämpöpumpulla kannattaa vetää niin isot patterit, kun pystyy. Joko ulkonäöllisesti, tai tilan suhteen. Vähintään C21, mutta mielummin C22. Konvektion kannalta myös korkeampi patteri on parempi. Seuraavaksi sitten pitää putkien kyetä kierrättämään vettä kunnolla, jotta lämpömäärä riittää matalammalla lämmöllä, tai patterit kohiseen. Ylimitoitus on kuitenkin aika törkeä oltava, kun halutaan pieni Dt menon ja tulon välillä ja monta eri juttua vielä pitää huomioida. Mm konvektio on tärkeä ja C22 patteri 60 cm korkeana on ihan eri juttu, kuin rivaton yksilevyinen 40 cm korkeana. Lämpötilan tarpeessa saattaa olla 30 asteen ero kiertovedellä ja lämpöpumppu ei enää yksistään toimi.Vanhojen patterien kanssa aina riippuu myös siitä, että mille menoveden lämpötilalle ne on mitoitettu. Lämpöpumpuilla hyötysuhde heikkenee ihan merkittävästi, jos pitää kauhean kuumaa vettä alkaa puskemaan. Eihän ne uudet patterit esim. Purmolta ihan kauhean kalliit ole, mutta kyllä siinä äkkiä tulee hintaa, jos pitää teettää.
LN:n laatuongelmat näyttää olevan samanlainen jatkuva totuus, kuin esim. DSG:n toimimattomuus. Itselläni ei ole LN:n ollut ongelmia eikä muillakaan mitä tiedän ko. laitetta käyttävän. Jossain malleissa oli jotain sulatusteknista haastetta varsinkin malleissa, jotka roudattiin "halvalla Virosta", mutta ei se nyt koko tuotetta määrittele.Kyllä tuo RW paperilla vie LN:ää ja toisaalta LN-sarja kärsii todistetusti laatuongelmista.
Sinänsähän varmaan putket vois vetää katonkin kautta, mutta sitten sulle tulee ongelma kondenssivesien ohjaamisesta (jos meinaat pumpulla jäähdyttää jolloin kondenssivedet tulee sisäyksiköstä). Yleensä kondenssivesiputki vedetään samaan koteloon, jolloin kotelossa täytyy olla laskeva kulma ulospäin sisäyksiköltä. Jos vesiä ei saada hoidettua painovoimaisesti niin sitten sinne pitää laittaa kondenssivesipumppu tai johtaa ne johonkin muualle.Mitä luulette saako nuo jollain tapaa tuosta kierrettyä vai onko parempi katsoa jotain muuta paikkaa?
Vedät vaan tosta ikkunan pielestä noiden putkien vasemmalta puolelta läpiviennin ja sisäyksiköltä tuleva kotelo sitten vaan menee noiden lämmitysputkien "yli".Katselin hieman paikkaa ilmalämpöpumpulle kerrostaloluukkuun ja potentiaalisimmalle paikalle (kuvan oikea seinä) tulee tielle nuo lämmitysvesiverkon putket. Mitä luulette saako nuo jollain tapaa tuosta kierrettyä vai onko parempi katsoa jotain muuta paikkaa? Toki tuonne oikealle seinälle pääsee koko huoneen kiertämällä, mutta tulishan siihen putkille jo mittaa.
![]()
Paljonko tulee mittaa verhotangon yläreunasta kattoon?Katselin hieman paikkaa ilmalämpöpumpulle kerrostaloluukkuun ja potentiaalisimmalle paikalle (kuvan oikea seinä) tulee tielle nuo lämmitysvesiverkon putket. Mitä luulette saako nuo jollain tapaa tuosta kierrettyä vai onko parempi katsoa jotain muuta paikkaa? Toki tuonne oikealle seinälle pääsee koko huoneen kiertämällä, mutta tulishan siihen putkille jo mittaa.
![]()
22 cm.Paljonko tulee mittaa verhotangon yläreunasta kattoon?
Ei kai nyt sentään käyttövesi samassa kierrossa voi olla kuin lämmitysvesi? Kyllä tuo olisi jo 45 vuodessa porsinut silloin ja sen juoja olisi tukehtunut samalla siihen määrään metallia mikä pattereista tulisi. Tuollainen kun ei olisi kovin luvallinen ratkaisu kuitenkaan, tuskin ikinä ollutkaan.Siinä se avainsana tuli, hapekas vesi. Kaikki ovat samassa kierrossa (kattila, patterit ja varaaja). Jolloin kyllä saa lorotella sitä vettä kiertoon lisää. Joten en usko, että tuohon 100v ikään päästää milloinkaan. On siinä lisäksi myös omat murheensa.
Käyttövedelle on oma kierukka, muuten sama kierto.Ei kai nyt sentään käyttövesi samassa kierrossa voi olla kuin lämmitysvesi? Kyllä tuo olisi jo 45 vuodessa porsinut silloin ja sen juoja olisi tukehtunut samalla siihen määrään metallia mikä pattereista tulisi. Tuollainen kun ei olisi kovin luvallinen ratkaisu kuitenkaan, tuskin ikinä ollutkaan.
Eikös noissa puuvehkeissä yleensä kuitenkin kierukka ole varaajassa käyttöveden lämmitykseen?
Niin missä tilanteessa ne on siis samassa kierrossa? Milloin ne vedet sekoittuvat?Käyttövedelle on oma kierukka, muuten sama kierto.
Jos tosiaan mainitsemasi hinnat ovat voimassa, eikä niihin vaikuta energian käytön määrä, on asia juurikin noin. 2011 selvitin yhteen kohteeseen kaukolämmön hankkimista. Ainakin kyseisellä myyjällä kyseiseen kohteeseen energian hinnoittelu perustui lähinnä maksimitarpeen varaukseen. Hintaan olisi vaikuttanut hyvin vähän, minkä verran energiaa olisi käyttänyt. Ajattelinkin, että kaikki lisäeristyssuunnitelmat olisi saanut hylätä ja alkaa sisälämpötilaa säätää ikkunoita auki pitämällä.Jos sähkö maksaa kokonaisuudessaan noin 15 snt/kWh ja kaukolämmön energia noin 8 snt/kWh (80 eur/MWh), voiko maalaisjärjellä ajatella, että kaukolämpötalossa ILPillä kannattaa lämmittää jos hyötysuhde on yli 2? Jos nyt unohdetaan erilaiset perusmaksut, kun lämpöratkaisua ei kuitenkaan olla vaihtamassa, vaan ILP hankitaan viilennystarpeen takia.