- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 4 599
Joo, mutta absoluuttinen ilmankosteus on täysin epärelevantti asia. Suhteellinen ilmankosteus määrittää miten lähellä kastepistettä ollaan.Suhteellinen kosteus arvoa on ihan ok vertailla, kun puhutaan samasta lämpötilasta. Muuten oikeastaan ei.
Tallin suhteellisen kosteuden tosiaan saa tippumaan, kun sen lämpötilaa nostaa, mutta joka tapauksessa absoluuttisesti ilmassa on ihan sama määrä grammoina vettä kuin siinä kylmemmässä tallissa.
Joo, se on totta, että jos kosteutta tuo tilaan eikä ilmanvaihto pelitä niin eipä se kosteus siitä laske, eli pieni tehostettu ilmanvaihto on ihan paikallaan jos auton mukana tulee paljon kosteutta sisälle.Pitää paikkansa tavallisissa asuintiloissa. Auton mukana sitä lunta/vettä tuppaa tulemaan sisälle vähän enemmän kuin kengänpohjista + tallissa on yleensä huomattavasti pienempi lämpötilaero ulkoilmaan nähden kuin asuintiloissa.
Vettä ei myöskään tarvi tiivistyä pinnoille. Riittää että sitä sulaa, ja auton alusta tuppaa olemaan lunta ja jäätä täynnä talvisin. Mitä korkeampi RH tallissa on, sitä kauemmin se auto pysyy märkänä eli alttiina ruosteelle. Ja RH:ta saa tietysti laskettua tuulettamisella, lämpötilan nostamisella ja/tai ilmankuivaimella. Tai vaihtoehtoisesti pitää tallin pakkasella niin sulamisongelmaa ei ole.
Sennhän voi laskea paljonko vettä saa talliin tulla auton mukana, että ilmankosteus nousee sataan prosenttiin ja minkälainen tarve lisäilmanvaihdolle on.