Ilmalämpöpumput eli ILPit

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Kyllä minä sain asennustarjouksen jokaisesta firmasta, josta kysyin pelkkää asennusta itse ostamalleni laitteelle. Outoa olisi, jos työ ei kelpaisi ja asiakkaita alettaisiin nokanvartta pitkin katselemaan.
Jos on töitä enemmän, kuin kerkeää tekemään, niin totta helvetissä tuommoiset oman pumpun hommanneet pannaan jonon hännille.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 161
Kyllä minä sain asennustarjouksen jokaisesta firmasta, josta kysyin pelkkää asennusta itse ostamalleni laitteelle. Outoa olisi, jos työ ei kelpaisi ja asiakkaita alettaisiin nokanvartta pitkin katselemaan.
Varmasti osa tekeekin ihan mukisematta. Mulla vaan on ihan omakohtainen kokemus yhden liikkeen kanssa sellainen, että niin kauan kuin puheissa oli pumpun osto asennettuna vastattiin kaikkiin viesteihun tunneissa, mutta sitten kun ilmoitin saaneeni hankittua toista reittiä edullisen pumpun ja tarvitsisin vain asennuksen, ei enää edes vastattu lähettämiini viesteihin...

Ilmeisesti joillain on varaa valita tehdäänkö hommia vai ei, ja samalla myös valittu ettei se kyseinen asiakas enää toiste mitään sieltä firmasta kysele. :vihellys:

Lopulta paikallinen sähkö- ja kylmätöitä tekevä firma hoiti asennuksen edullisesti ja nopeasti.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Jos on töitä enemmän, kuin kerkeää tekemään, niin totta helvetissä tuommoiset oman pumpun hommanneet pannaan jonon hännille.
No jos olemassa on jono, niin pääsekö ne pumpun ostaneet sitten jonon ohi vai miten meinaat homman pelaavan? Kyllähän asennukselle sovitaan aina päivä ja aika.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
572
Älä nyt, tässä on mainittu jo taikasana Edullisesti.

Sama toistuu aika usein, kun ei saa jotain sähkäriä, putkaria tmv. tekemään jotain projektia kotiinsa. Kyllä ne tulee, muutaman viikon viiveellä ja hinta nostaa hiukset pystyyn. Siinä on se vedenjakaja, oliko sittenkään varaa teetättää vai pitääkö alkaa kehittämään tarinoita ja soittelemaan ruosteisten pakujen yrityksiin.

Itse tiedän, ettei minulla ole varaa teetättää kunnollista työtä muilla, joten koitan opiskella asiaa ja teen itse kotiaskareeni. Ei ole rakettitiedettä, mutta kiire ei saa olla. Tietoa on tarjolla enemmän kuin koskaan, ihan ilmaiseksi.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
No jos olemassa on jono, niin pääsekö ne pumpun ostaneet sitten jonon ohi vai miten meinaat homman pelaavan? Kyllähän asennukselle sovitaan aina päivä ja aika.
Eiköhän ne omapumppuiset nuukailijat panna sinne "otetaan yhteyttä, kun keretään osastolle".
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 816
Varmasti osa tekeekin ihan mukisematta. Mulla vaan on ihan omakohtainen kokemus yhden liikkeen kanssa sellainen, että niin kauan kuin puheissa oli pumpun osto asennettuna vastattiin kaikkiin viesteihun tunneissa, mutta sitten kun ilmoitin saaneeni hankittua toista reittiä edullisen pumpun ja tarvitsisin vain asennuksen, ei enää edes vastattu lähettämiini viesteihin...
Taitaa olla putkimiehet sellaisia herroja että ihme kun vaivautuivat vastaamaan.

Viime syksynä vanhemmat oli pumppua hommaamassa ja parilta kylmäasentajalta, joilla oli omat nettisivutkin firmalla, tiedustelin sähköpostilla onnistuuko asennus ja mitä maksaisi ja millä aikataululla ja samalla kysyin pitäisikö juottaa vai vaatiiko laippaliitoksen sisällä liitos kun on R32 kaasut koneessa.

Lopputuloksena ei minkäänlaista vastausta.

En tiedä sitten olisivatko paremmin vastanneet jos olisi suomalaisen sähköpostityylin sijasta käyttänyt saksalaista tyyliä ja käyttänyt tervehdyksenä jotain erittäin arvoisa herra Putkimiestä ja muistanut teititellä ja puhutellut joka välissä herra mestariksi ja loppuu sitten jotain suomeksi tuohon tyyliin "Vielen Dank im Voraus...".

:lol:

En tiedä miksi ihmeessä pitävät jotain nettisivua ja siellä yhteystietoja jos sitä kautta ei saa minkäänlaista vastausta. Jos tilauskirjat on täynnä niin luultavasti ei olisi iso homma vastata vaikka sähköpostiin jotain "Valitettavasti asennusten osalta tilauskirjamme ovat ihan täynnä seuraavat kolme kuukautta eikä enempää hommia voi ottaa" tai vastaavaa.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Eiköhän ne omapumppuiset nuukailijat panna sinne "otetaan yhteyttä, kun keretään osastolle".
Ai siis jos sulla on sovittu asennusaika omalle pumpulle, niin yhtäkkiä sut siirretään jonnekin? Vai mitä ihmettä höpötät?

eli laite tuli siis neljässä päivässä, vai mitä tarkoitat?
Kyllä, pe-la-su-ma-ti. En tiedä kulkeeko posti viikonloppuisin. Jos ei, niin kaksi kuljetuspäivää. Jos kulkee, niin neljä.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
612
Onko siis uusissa nyt myytävissä Mitsubishin LN25 malleissa korjattu sulatusongelma? Ruotsissa ilmeisesti maahantuoja vaihtoi kortin/koodasi pumput toimimaan harvemmilla sulatusväleillä. Olisko vastaava tehty valmiiksi nyt myynnissä oleviin?

Scanoffice ei ole suostunut noita Suomessa korjaamaan.

Ruotsin maahantuoja sanoi, että vika johtui pumppujen softan suunnittelusta, mikä oli tehty Japanin olosuhteisiin sopivaksi eikä pohjoismaiden.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
214
Vuosi sitten asennettu, muistaakseni 7/2018 valmistettu kone toimi viime talven normaaleilla väleillä.
Lämpöpumppufoorumilla on kirjoituksia saman ikäisistä vehkeistä jotka "sulatellut" useammin. Ite oon kyllä tulkinnut että ainakin osa noista on silkkaa user erroria. Säädetty esim pyyntilämpötila niin pienelle että kone on kokoajan katkokäynnillä, tuota sit on tulkittu sulatukseksi yms. Jos nyt tilaisin niin kyllä se LN25 olis valinta edelleen.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 545
Lämpöpumppufoorumilla on kirjoituksia saman ikäisistä vehkeistä jotka "sulatellut" useammin. Ite oon kyllä tulkinnut että ainakin osa noista on silkkaa user erroria.
Ne janarit siellä foorumilla on sellaista aika normia rekkamiestä. 90% puheesta täyttä paskaa ja loput 10% vahvasti liioiteltua. Se optimointimeininki siellä mennyt sellaiselle asteelle, että oikean ja relevantin infon löytäminen ko. foorumilta on erittäin vaikeaa useammissa tapauksissa ja yksinkertaisiinkin kysymyksiin tulee melkoiset vataukset, joissa koko alkuperäinen kysymys on jo sivuutettu. Tuohon foorumiin kannattaa terveen järjen varauksella suhtautua.
 

Pingviini

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 106
Eiköhän ne omapumppuiset nuukailijat panna sinne "otetaan yhteyttä, kun keretään osastolle".
Täälläpäin ainakin puolituttu asentaja sanoi suoraan, että asentaa vain noita itse myymiään Mitsubishin ilmalämpöpumppuja, eikä tule ollenkaan asentamaan jos tilaan jonkun pingpongin netistä halvalla.

2000€ asennuksen kanssa oli FH35:n hinta.
 

tombe0

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
592
Samaa se omakin asentaja totesi keväällä että riittää ihan tarpeeksi hommaa muutenkin, voi ns. valita.
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
380
Jokainen voi miettiä miksi firmat voivat pyytää yli 500e jostain helvetin lämpöpumpun asennuksesta, vaikka kyseessä pitäisi olla muutaman satasen työ tuntihinnoilla. Pitäisi laittaa kaikki lämpöpumppufirmat boikottiin ja käyttää vain paikallisia kylmäasentajia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
44
Jokainen voi miettiä miksi firmat voivat pyytää yli 500e jostain helvetin lämpöpumpun asennuksesta, vaikka kyseessä pitäisi olla muutaman satasen työ tuntihinnoilla. Pitäisi laittaa kaikki lämpöpumppufirmat boikottiin ja käyttää vain paikallisia kylmäasentajia.
Ainakin meillä vuosi takaperin kesti asennus lähemmäs 6tuntia, alun ihmettelyistä loppu siivoukseen. Jos tästä alta 500e laskuttaa, niin saa kyllä elää ilman kinkkua leivän päällä.
 

Pingviini

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 106
"2000€ asennuksen kanssa oli FH35:n hinta."

Missä tämä oli ?
Levillä
Ainakin meillä vuosi takaperin kesti asennus lähemmäs 6tuntia, alun ihmettelyistä loppu siivoukseen. Jos tästä alta 500e laskuttaa, niin saa kyllä elää ilman kinkkua leivän päällä.
Sama juttu, koko päivän se asentaja touhusi pumpun ja piuhojen kanssa. Sähköpiuhan veti piiloon välikaton kautta, jonne pitää mennä ryömimällä, porasi tiiliseinään tarvittavat reiät ym. Hullu saa olla joka muutamalla satasella tuon työmäärän alkaa tekemään.

Kysyin jälkeenpäin että saako hänen kauttaan ulkoyksikön alle asennettavaa vedenohjainta (muovikaukalo käytännössä), niin kävi tuomassa sen ilmaiseksi kun oli ylimääräinen. Rautakaupoissa 100€ pinnassa tuo samainen vedenohjain/kaukalo.
 
Viimeksi muokattu:

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Jokainen voi miettiä miksi firmat voivat pyytää yli 500e jostain helvetin lämpöpumpun asennuksesta, vaikka kyseessä pitäisi olla muutaman satasen työ tuntihinnoilla. Pitäisi laittaa kaikki lämpöpumppufirmat boikottiin ja käyttää vain paikallisia kylmäasentajia.
Muutamalla satasella en edes pimeänä tekisi.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 854
Meillä veloitti tarvikkeineen (sis. maatelineen) asennuksesta vähän vajaat 600 euroa. Melkein täyden työpäivän sai tehdä, enkä todellakaan pidä hintaa kovana.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 888
Minä maksaisin mieluiten tuntipalkkaa asentajalle. Sellaista, jolla voi tehdä asennukset myymättä ylihinnoiteltuja laitteita kylkiäisinä. Ja ilman että asentajan pitää tehdä hommat juosten kustusti kun aikaa meneekin enemmän mitä keskimäärin. Eli haluaisin ostaa palvelut ja laitteet asioina erikseen. Luulisi, ettei tällainen liiketoimintamalli olisi kohtuuton vaatimus...
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Jokainen voi miettiä miksi firmat voivat pyytää yli 500e jostain helvetin lämpöpumpun asennuksesta, vaikka kyseessä pitäisi olla muutaman satasen työ tuntihinnoilla. Pitäisi laittaa kaikki lämpöpumppufirmat boikottiin ja käyttää vain paikallisia kylmäasentajia.
Mitä ihmettä sekoilet? Muutaman satasen työ? Joku 650e itellä maksoi tuo työ ja oikeastaan siinä meni yksi työpäivä.
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
380
Mitä ihmettä sekoilet? Muutaman satasen työ? Joku 650e itellä maksoi tuo työ ja oikeastaan siinä meni yksi työpäivä.
Saman maksoi itsekkin, oli kohteessa 4h josta suurin osa pakkauksen purkamista ja kantamista. Tätä hommaa saa jonkun tekemään kympin tunti. Ammattimiehelle maksaa 60-70e tunnista.

Ehdotin jos olisin purkanut paketista ja tehny seinäreiän valmiiksi, näkyykö hinnassa. Ei näy, "urakkahinta". Täyttä kusetusta nuo ilmalämpöpumppuihin erikoistuneet pajat.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
475€ meillä asennus tarvikkeineen. Asentajalta tuli kupariputket ja kourut, itse vedin sähköpiuhan liittämistä vaille valmiiksi lähelle konetta. Töitä tehtiin 6h luokkaa kun puhkottiin yksi sisäseinä ja yksi tiiliverhoiltu ulkoseinä. Pitääkö joku ~70€ tuntihintaa kovana? Tai no riippuu tietysti millä tuntihinnalla jokainen tekee töitä, muta mielestäni tuo on ihan asiallinen veloitus. Tuosta pois kaikki vakuutusmaksut ja eläkemaksut niin ei siitä liikaa yrittäjälle käteen jää.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
475€ meillä asennus tarvikkeineen. Asentajalta tuli kupariputket ja kourut, itse vedin sähköpiuhan liittämistä vaille valmiiksi lähelle konetta. Töitä tehtiin 6h luokkaa kun puhkottiin yksi sisäseinä ja yksi tiiliverhoiltu ulkoseinä. Pitääkö joku ~70€ tuntihintaa kovana? Tai no riippuu tietysti millä tuntihinnalla jokainen tekee töitä, muta mielestäni tuo on ihan asiallinen veloitus. Tuosta pois kaikki vakuutusmaksut ja eläkemaksut niin ei siitä liikaa yrittäjälle käteen jää.
Joo en tiedä mikä tuo sekoilu, että suurinosa ajasta menee paketin purkamiseen, kun se ei todellakaan sitä ole. Itse vietin etäpäivää vieressä, niin aika hyvin näki työvaiheet.

Kuulostaa persaukisten huutelulta, että muutama satku pitäisi vain maksaa.
 

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
*snip*
Lopputuloksena ei minkäänlaista vastausta.
*snip*
ILP-kavereilla kuten myös sähkäreillä on kissanpäivät (ainakin etelässä). Palvelu paskaa, hommat ei kiinnosta ja myydään ei oota. Miksikö? Koska ovat niin saakelin kysyttyjä...

Meillä ILP hommat meni mukisematta ja firma hyvä mutta toimitus myöhästyi pari viikkoa koska varastot tyhjät. Isot rakennuttajat tilaavat pikkufirmatkin pariksi vuodeksi uudiskohteisiin.

Sähkäreillä sama juttu, eli mielummin vetelevät yli markkinahintojen uudiskohteita kun nuo voi urakoitsija vetää helvetin kalliisiin kämppiin mukaan.

OT/ Sähkäreillä varsinkin isommissa hommissa kuin kytkimen vaihto 60€ / alkava tunti kiinnostus "isompiin" hommiin on nolla ellei kyseessä ole monen talon yhtiö tai uusi kohde. 30 tarjouspyyntöä taloyhtiön datakaapeloinnista, yksi vastaus.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 674
Miinus 50%-omavastuu
Viilaan pilkkua sen verran, että kyllä se omavastuu on virallisesti 100€, mutta vähennettävä summa on 50 % arvonlisäverollisesta työn osuudesta, joka saattaa joidenkin mielestä tarkoittaa että loppupuolisko on omavastuuta.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 370
Täällä meni laite parissa tunnissa seinälle kahdelta henkilöltä. K-Raudan kautta joku iso asennusfirma ja 600e maksoi. Pitäisihän noissa nyt olla joku järki paikan haastavuuden suhteen. Nyt meni keskelle puu-ulkoseinää 2 korkeuteen ja putket vedettiin suoraan alas lattiatasoon. Helpoin mahdollinen asennus siis.

Tämä siis viime vuoden heinäkuun viimeinen päivä, viikon jonolla. Tingata olisi voinut jostain marraskuun asennuksesta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 888
Isäukolta meni aikoinaan hermo just tällaiseen säätämiseen ja osti itse koneen, tilasi Amazonilta tarvittavat laitteet ja asensi itse. Tekisin itsekin noin, mutta jos oikein ymmärsin, niin alkaa olemaan semmosta myrkkyä nykyään nuo uudet kylmäaineet, ettei nyt ihan hirväesti huvittaisi alkaa itse niiden kanssa pelaamaan. ..
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
639
Minä maksaisin mieluiten tuntipalkkaa asentajalle. Sellaista, jolla voi tehdä asennukset myymättä ylihinnoiteltuja laitteita kylkiäisinä. Ja ilman että asentajan pitää tehdä hommat juosten kustusti kun aikaa meneekin enemmän mitä keskimäärin. Eli haluaisin ostaa palvelut ja laitteet asioina erikseen. Luulisi, ettei tällainen liiketoimintamalli olisi kohtuuton vaatimus...
Tämä olis juu. Katselin että koulutus ja luvat maksaisi sen noin 1300€ verottomana alle 3kg laitteisiin. Joten ei luulisi olevan niin pirun hankalaa ja mustasukkaista toi toiminta mitä nykyisin on. Työn määrässä on iso ero onko puutalo vai kivi/tiili. Samaten paljonko putkivetoja. Puutalossa seinän toiselle puolen asennus saattaa viedä läpiviennin osalta sen vartin ja parissa tunnissa tehtynä koko asennus. Tyhjiöinkin ollen hitain vaihe. Kun taas tiilitalossa voi hyvinkin se 600€ olla perusteltu. Mutta kun asentajilla hommaa riittää niin kilpailua ei ole. Poimitaan silloin tietenkin ne parhaimmat rahat jotka tulee kun tuodaan kaikki työmaalle eikä asenneta asiakkaan hankkimaa. Mistään et saa asentajaa joka tulisi asentamaan pumppua jolle kaikki olisi valmiins kunhan vaan laittaa putket liitoksiin ja sähköt veloittaen vähemmän.

Isäukolta meni aikoinaan hermo just tällaiseen säätämiseen ja osti itse koneen, tilasi Amazonilta tarvittavat laitteet ja asensi itse. Tekisin itsekin noin, mutta jos oikein ymmärsin, niin alkaa olemaan semmosta myrkkyä nykyään nuo uudet kylmäaineet, ettei nyt ihan hirväesti huvittaisi alkaa itse niiden kanssa pelaamaan. ..
Et ole uutta pumppua asentaessa missään tekemisis kylmäaineiden kanssa. Ne on ulkoyksikössä hanojen takana niin kauan kun hanat kiinni. Ja avaat ne vasta tyhjiönnin jälkeen kun todennut tiiviiksi järjestelmän. Vasta pitkillä putkilla pitäisi käsitellä kylmäainetta lisäämällä sitä hiukan. R32 kylmäaineellisis on tuos asennuksen ohjeis ollut vaihtelua kun voi hyvin speciaali tilanteessa palaa. Normaaleissa olosuhteissa se palaa vain kun saa muusta lähteestä ylläpitävää liekkiä saamuen heti jollei moista ole. Joissain sisäyksikön liitoksen saa kaartioilla tehdä sisälläkin ja joissain pitää joko juottaa tai oltava ulkona. Tukesin mukaan saa sisälle tehdä kartioliitoksen. Yhä useamman laitteen ohje ilmeisesti alkanut sallimaan sisäkartionkin. Jos tuota.kysyy kylmäasentajalta niin ehdottamasti juotosta pelottelevat. Mikä sinällään on helpompikin tehdä luotettavaksi toholla kuin alkaa arpomaan kartion oikeaa tiukkuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
691
Meillä paikallinen toiminimellä toimiva asentaja laskutti töistä 390€ ja tarvikkeet siihen päälle 190€. Tiiliverhoiltu talo ja asentaja kävi ennen tarjouksen laittamista paikan päällä katsomassa miten homma kannattaa hoitaa. Oiskohan mennyt kuutisen tuntia koko hommaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 841
Meillä paikallinen toiminimellä toimiva asentaja laskutti töistä 390€ ja tarvikkeet siihen päälle 190€. Tiiliverhoiltu talo ja asentaja kävi ennen tarjouksen laittamista paikan päällä katsomassa miten homma kannattaa hoitaa. Oiskohan mennyt kuutisen tuntia koko hommaan
Ei kyllä kaksinen tuntiliksa oo ku tosta verot sun muut kilkkeet ottaa pois..
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 888
Ei kyllä kaksinen tuntiliksa oo ku tosta verot sun muut kilkkeet ottaa pois..
Eikös 65 euroa tunnilta ole kuitenkin ihan normaali ammattimiehen palkka ainakin pk-seudun ulkopuolella? Saman otti sähkärikin, kun meillä kävi päivän pyörimässä. Tietty tuo kartoittava esikäynti vähän laskee, mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
639
Eikös 65 euroa tunnilta ole kuitenkin ihan normaali ammattimiehen palkka ainakin pk-seudun ulkopuolella? Saman otti sähkärikin, kun meillä kävi päivän pyörimässä. Tietty tuo kartoittava esikäynti vähän laskee, mutta kuitenkin.
Kyllähän se jos niitä työtunteja kertyy. Mutta onko sen kylmälaiteasentajan nyt pakko tehdäkään niitä seinän puhkaisuja ja telineiden kiinnityksiä. Ihan maallikonkin tehtäviä hommia.
 

tombe0

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
592
Harvalta ihmiseltä löytyy sopivia koneita, teristä puhumattakaan. Itsellä kun oli asennus niin mentiin vaakatasossa punatiilestä läpi (~150mm siis) ja siihen paloi tekijällä yksi timanttiterä. Tuohon sitten kaikki muut porailut ja kourujen asennukset ym.

Oma asennus oli kokonaisuudessaan jonkun 5h josta tuohon tiiliseinän puhkaisuun meni jo pelkästään yks puolituntinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 725
Harvalta ihmiseltä löytyy sopivia koneita, teristä puhumattakaan. Itsellä kun oli asennus niin mentiin vaakatasossa punatiilestä läpi (~150mm siis) ja siihen paloi tekijällä yksi timanttiterä. Tuohon sitten kaikki muut porailut ja kourujen asennukset ym.

Oma asennus oli kokonaisuudessaan jonkun 5h josta tuohon tiiliseinän puhkaisuun meni jo pelkästään yks puolituntinen.
No ei kyllä todellakaan mikään pehmeä tiili syö timanttiterää... Toisekseen noihin perusreikiin löytyy parilla kympillä (matalia) kuppiteriä kiviseinälle vaikka hongkongista. Paina niin syvälle kuin menee, piikkaat pois ja jatkat tai poraat toiselta puolen vastaan...
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 888
Kyllähän se jos niitä työtunteja kertyy. Mutta onko sen kylmälaiteasentajan nyt pakko tehdäkään niitä seinän puhkaisuja ja telineiden kiinnityksiä. Ihan maallikonkin tehtäviä hommia.
Homma pitää vain hinnoitella niin, että kaikki työt on mieleisiä IMO. Tässähän Suomalaiset kusee, sama hinta riippumatta mitä tehdään ja sitten ei kannata tulla tekemään enää pikkujuttuja. Kyllä minä ihan mielelläni maksan asentajalle vaikka 100 euroa tunti, jos olen itse puhkonut seinät, kiinnittänyt kaiken valmiiksi jne. ja asentaja tarkastaa kytkennät ja tekee liitokset ja ottaa sen tunnin kahden työn. Itsekin teen töitä halvemmalla, jos sitä on paljon ja kalliimmalla jos ei.

Oikeasti maksan kyllä mielelläni koko palvelusta, en ala itse porailemaan seinistä läpi, jos joku kerta paikan päälle ylipäätään tulee. Ainoastaan nyppii kytkykauppa (sikäli kun asennuksen kytkynä myyty laite on ylihinnoiteltu, ainahan näin ei ole).
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
639
No ei kyllä todellakaan mikään pehmeä tiili syö timanttiterää... Toisekseen noihin perusreikiin löytyy parilla kympillä (matalia) kuppiteriä kiviseinälle vaikka hongkongista. Paina niin syvälle kuin menee, piikkaat pois ja jatkat tai poraat toiselta puolen vastaan...
Niin ja se että tapauskohtaisesti. Tuossa on turha yksittäisiä tapauksia mutta kun mulla. Hinnoittelussa lasketaan että menee kotitalousvähennyksiin jolloin pilkkahinta. Vaan ainapa ei mene ja aina ei ole sitä tiiliseinää. Itsellä seinästä riippuen on joko yksi tai kaksi tiilikerrosta välissä ja aika tuskainen mentävä. Kuppiterällä ihan lidlin akkuporavarasallakin menee läpi. Edemmän ne 13mm proput vaati koneelta saada teline seinään. Mikä ollut sekin täysin hiljainen kun otti jouselliset vaimentimet kumisten sijasta pumppuun. Toisessa talossa puolestaan oli vain muutama eri materiaaleja oleva levy jonka läpi piti mennä. Siinäkin levyseinässä seinäteline oli äänetön jousellisilla vaimentimilla.

Eli tällaiset vaimentimet jotka talvipakkasillakin on hiljaiset. Kumiset kun talvella melko kovia. Taitaa hintaerokin olla 10x verrattuna tavallisiin kumisiin, mutta ei niin merkittävä että kannattaa säästää tuossa kohtaan.
Värinänvaimentimet - Soleco
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.03.2017
Viestejä
182
Kyllä minä ihan mielelläni maksan asentajalle vaikka 100 euroa tunti, jos olen itse puhkonut seinät, kiinnittänyt kaiken valmiiksi jne. ja asentaja tarkastaa kytkennät ja tekee liitokset ja ottaa sen tunnin kahden työn. Itsekin teen töitä halvemmalla, jos sitä on paljon ja kalliimmalla jos ei.
Tuolle linjalle kun asentaja lähtee, tuleekin helposti reippaasti ylimääräistä työtä innokkaan kotiasentajan mokia paikkaillessa.

Tai vaihtoehtoisesti tuntitaksa sen mukaan: Ilpin asennus - 100 euroa tunti. Jos sinä haluat auttaa, 200 euroa tunti.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
639
Tuolle linjalle kun asentaja lähtee, tuleekin helposti reippaasti ylimääräistä työtä innokkaan kotiasentajan mokia paikkaillessa.

Tai vaihtoehtoisesti tuntitaksa sen mukaan: Ilpin asennus - 100 euroa tunti. Jos sinä haluat auttaa, 200 euroa tunti.
Hieno yleistys. Katsoppa noita ammattilaisten asennusten kauhukuvia mitä iltalehdetkin silloin tällöin näytelleet. Eli asentajia on laidasta laitaan niin koti kuin "ammattilaisissa". Pistää oikein ihmettelemään mitä ajateltu.

Kuvat: Janin kotiin asennettiin ilmalämpöpumppu - lopputulos karua katsottavaa: ”Ei mennyt ihan putkeen”

Tuure tilasi firmaansa ilmalämpöpumput - asennuksesta farssi ja korjauskin pieleen: ”Putket oli pultattu myymäläkalusteisiin, uskomatonta”
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 888
Jos hyvän haluaa, pitää tehdä itse. Tämä viisaus osoittautuu kerta toisensa jälkeen paikkansapitäväksi, kunnon ammattimitestä on niin pirun hankala löytää. Ja vaikka olisi kunnollinenkin, niin lapsuksia voi tulla - kuten toisessa ketjussa aiemmin kirjoitin, niin viimeksi sähköasentajan työtä itse tarkastaessani löysin pahasti virheellisen kytkennän, vaikka kaikki muu oli pirun hyvin tehty.

En tiedä sitten kummatko ranettaa keskinmäärin, mutta nähdäkseni ei ole asentajan asia etukäteen aukoa päätä aiheesta (jälkikäteen aukominen sallittakoot), jos ei asiakkaankaan ole asiallista etukäteen epäillä, että teetköhän työn kunnolla kuitenkaan? Laskua vaan tunneista tulemaan, niin kuin kaikki muutekin tekee.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 816
Homma pitää vain hinnoitella niin, että kaikki työt on mieleisiä IMO. Tässähän Suomalaiset kusee, sama hinta riippumatta mitä tehdään ja sitten ei kannata tulla tekemään enää pikkujuttuja. Kyllä minä ihan mielelläni maksan asentajalle vaikka 100 euroa tunti, jos olen itse puhkonut seinät, kiinnittänyt kaiken valmiiksi jne. ja asentaja tarkastaa kytkennät ja tekee liitokset ja ottaa sen tunnin kahden työn. Itsekin teen töitä halvemmalla, jos sitä on paljon ja kalliimmalla jos ei.
Ilmeisesti niitä ilmalämpöpumppujen asentajia ei kiinnosta tulla tekemään mitään 2 tunnin asennushommaa tuntitöinä jos asiakas on itse asennellut ne paikoilleen kytkentöjä ja tarkastuksia lukuunottamatta.

Mahdollisesti asiakas on vielä asennellut ne itse miten sattuu ja työmäärä on tupla verrattuna siihen että normaalisti olisi asentanut itse kaiken ilman että asiakas on tehnyt mitään muuta kuin korkeintaan huonekalua siirrellyt edestä.

Noita kahden tunnin asennuskeikkoja pitäisi olla varmaan se kolme neljä päivässä että niistä saisi koko päivän tuntipalkat kasaan. Siirtymiset työmaalta toiselle siinä välissä ja säheltämistä siinä miten saa omat ja asiakkaiden aikataulut sopimaan ja kuka aukaisee ovet ja missä avaimet jos asiakas on itse vaikka töissä siihen aikaan. Vaikka sovittu etukäteen että asentaja tulee klo 11 aikaan puolen tunnin tarkkuudella puoleen tai toiseen, niin silti joku päättää siihen aikaan lähteä käymään lähikaupassa kun oli ajatellut ettei se kuitenkaan tule vielä ja sitten odotellaan 45 minuuttia kenties sisään pääsemistä. Osa ihmisistä on sellaisia että vaikka sovittaisiin että tulee klo 11 aamupäivällä ja etukäteen kertoisi että aika ei ole ihan tarkka vaan voi olla 30 minuuttia aiemmmin tai 30 minuuttia myöhemmin, niin joku hermoheikko ehtinyt jo soittaa 10 kertaa kun kello on 10 minuuttia yli 11 kun ei vieläkään näy.

Varmaan helpommalla pääsee kun ottaa vain niitä normiasennuskeikkoja joissa menee vaikka se 6 tuntia keskimäärin. Silloin siinä saa olla samalla työmaalla koko päivän ja jos aikaa jää niin ehtii käydä katsomassa jonkun seuraavan asiakkaan luona etukäteen minne pumppu asennetaan tai vaikka tukussa hakemassa lisää tavaraa. Joskus mahdollisesti asennus onnistuu nopeampaankin ja joskus taas saattaa homma vastustaa ja mennä useampi tunti pidempään.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
639
..
Mahdollisesti asiakas on vielä asennellut ne itse miten sattuu ja työmäärä on tupla verrattuna siihen että normaalisti olisi asentanut itse kaiken ilman että asiakas on tehnyt mitään muuta kuin korkeintaan huonekalua siirrellyt edestä...
Toi nyt on täyttä puppua että työmäärä tuplaantuisi. Pätee korjaustöissä jossa vika hukataan korjaamalla ja joutuen selvittämään mikä alkuperäinen vika olikaan. Tässä asennetaan uutta.

Mietis nyt uudestaan mitä asiakas voi noissa töitä tehdä etukäteen ja miten niillä voisi tuplata työajan. Pääasiassa reikä seinään. Ruuvata telineen sisäyksikölle ja ulkoyksikölle. Tuoda ja kiinnittää sähköjohdon valmiiksi kytkentää odottamaan.

Yhtä nihkeää se on itseostetuille laitteillekin asennus jollet kaupan suosittelemia käytä. Katteet on laitteis niin työstä saa enempi kuin pelkästä asennuksesta.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 816
Toi nyt on täyttä puppua että työmäärä tuplaantuisi. Pätee korjaustöissä jossa vika hukataan korjaamalla ja joutuen selvittämään mikä alkuperäinen vika olikaan. Tässä asennetaan uutta.

Mietis nyt uudestaan mitä asiakas voi noissa töitä tehdä etukäteen ja miten niillä voisi tuplata työajan. Pääasiassa reikä seinään. Ruuvata telineen sisäyksikölle ja ulkoyksikölle. Tuoda ja kiinnittää sähköjohdon valmiiksi kytkentää odottamaan.

Yhtä nihkeää se on itseostetuille laitteillekin asennus jollet kaupan suosittelemia käytä. Katteet on laitteis niin työstä saa enempi kuin pelkästä asennuksesta.
Asiakas on porannut esimerkiksi kondessivesiletkun niin seinästä läpi siihen tulee matkalle ylämäki. Mahdollisesti kaasuputket vätynyt reijästä läpi ilman putkituksia ja uretaanilla vain ruutannut reijät umpeen. Mahdollisesti vielä ulko- ja sisäyksikön kiinnittänyt seinälle kiinnikkeillä jotka eivät kestä käytössä.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
639
Asiakas on porannut esimerkiksi kondessivesiletkun niin seinästä läpi siihen tulee matkalle ylämäki. Mahdollisesti kaasuputket vätynyt reijästä läpi ilman putkituksia ja uretaanilla vain ruutannut reijät umpeen. Mahdollisesti vielä ulko- ja sisäyksikön kiinnittänyt seinälle kiinnikkeillä jotka eivät kestä käytössä.
Lähes poikkeuksetta asentaja tuo putket. Koska niitä myydään ylensä 20metrin kiepillä. Ja ylämäkeen kondensiovesi niin kysytään asennetaanko kondensiovesipumppu vai porataanko uus reikä. Vamha reikähän on asiakkaan oma ongelma. Uuden poraaminen ei vie sen enempää aikaa kuin poraamattomankaan.



Uretaanin suhteem niin siinä saakin asiakas maksaa sen kaivamisen pois. Koska niitä putken kartioita tai juotoksia tee vitullakaan jos putket on kiinnitetty jo seinään. Eli asiakkaan sössimät putket romuksi ja uutta tilalle pakun perältä. Vähemmän aikaa vievää kuin reiänporaus. Vastaa vanhan pumpun vaihtoa pois uuden tieltä.

Asioita joita voi sopia mitä tehty ja mitä ei... Pidät asiakkaita ihan täysin idiootteina.

..Kävin katselemassa ultimaten pumppuja tuleeko niissä vielä ne roskaputket optiona jotka asentaja toivottavasti sanoo välittömästi vaihdettavaksi parempilaatuisiin. Liian kovat ja ohutta kuparia jotka murtuilee tärinästä halki. Kartiot kanssa huonolaatuisesti tehty eikä edes kunnon työkalulla synny kunnollista vaan tahtoo mikromurtumia tulla kartioon. Muualta pytket onkin niit 20m kieppei ilman valmiita kartioita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Eikös se liene siten, että se kylmälaitepätevyys ei ole se ongelma, vaan sähköpätevyys... en tiedä saako nykytulkinnan mukaan tehdä asennuksen pistotulpalla ilman sähkölupia. Taitaa vaan 95% asennuksista vaatia kuitenkin luvanvaraisia töitä, joten firman perustaminen ei onnistu ihan tuosta vaan.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
639
Eikös se liene siten, että se kylmälaitepätevyys ei ole se ongelma, vaan sähköpätevyys... en tiedä saako nykytulkinnan mukaan tehdä asennuksen pistotulpalla ilman sähkölupia. Taitaa vaan 95% asennuksista vaatia kuitenkin luvanvaraisia töitä, joten firman perustaminen ei onnistu ihan tuosta vaan.
No sähköasennuksis vaaditaan kanssa lupia. Mutta eipä ole lupien omaavat siihen panneet hanttiin että piuhat laitetaan seiniin. Osalle kelvannut sekin että liitokset on tehty valmiiksi lukuunottamatta viimeistä sähköistävää liitosta. Eli tarkistanneet ja kytkeneet virralliseksi. Ja samahan ilmalämpöpumppujen kanssa. Ne sähköjohdon päät voi olla valmiina kytkemistä vaille pumppuasentajalle. Toki on niitä sähkömiehiä jotka ei suostu että mitään tehty mutta eivätpä ole sitten tehneetkään mitään sähköistyksiä taloon.

Ja jos vanhoista taloista puhutaan niin monestako edes löytyy sähköpiirroksia. Kolmeenkin taloon olen itse piirtänyt epäviralliset piirrustukset jälkikäteen itseä helpottamaan kun mitään piirroksia ole olemas ollut. Vanhoja mitä päivitetty on tarkistettu sitä mukaan kun uudistettu tai kytketty uutta.

Eikä kylmäasentajankaan jäljiltä aina piirustuksia tule tai mittauspyötäkirjaakaan sähköasennuksesta. Hiljattain työkaveri kertoi asennustajan laittaneen yhdessäkin talossa ilmalämpöpumpun valokytkimen taakse. Tekevät ilmeisesti työnantajansa luvilla töitä moni noista kun ei ainakaan sähkölupia ole niillä asentajilla jotka tunnen.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 985
Viestejä
4 191 172
Jäsenet
70 836
Uusin jäsen
skh

Hinta.fi

Ylös Bottom