Ilmalämpöpumput eli ILPit

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Onko tämä "itse-ranetettu" paikoilleen vai kävikö valtuutettu ilmalämpöpumppuasentaja uudenkarhealla mersullaan asentamassa sen sopivaksi katsomaansa korvausta vastaan?

On vähän tullut sellainen kuva, että ammattiasentajat liioittelevat omatoimiasennuksen riskejä. Aika moni noita kuitenkin on nostellut seinille, kytkenyt käyttöön ja antanut pöhistä vuosikausia ymmärtämättä lainkaan ammattimaisen asennuksen tuomia korvaamattomia hyötyjä. Itse kun asentaa, niin ainoastaan positiiviset yllätykset ovat mahdollisia takuukysymyksissäkin. Toisaalta nk. oppirahat eivät mitenkään välttämättä lankea maksettaviksi.

Jos oletetaan, että itseasentaja osaa lukea (ja myös lukee) valmistajan asennusohjeet ja edes yrittää toimia niiden mukaan, niin mitkä on itseasennuksen suurimmat riskit? Pelkän asennustyön hinnalla saa netistä tilattua ison pänikän kylmäainettakin, jolla laitteen saa täytettyä moneen kertaan, jos liitoksia joutuu paikkailemaan. Nykyisillä kylmäaineilla ei edes otsonikerroksesta tarvitse murehtia.
Onhan näistä ollut ketjussa puhetta useampaan otteeseen. Pitävän ja oikeaoppisen laippaliitoksen tekeminen on yksi mahdollinen vikapaikka. Sähkötöitä ei saa tehdä itse, kuten ei kylmä-ainehommiakaan. Muut osa-alueet voi tietenkin tehdä halutessaan itse. Tai siis voihan nuo muutkin vaiheet tehdä jos osaa ja on laitteet, eikä välitä säädöksistä.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Mielestäni asennus itse on ihan ok siihen pisteeseen saakka että valtuutettu asentaja käy kytkemässä putket ja tekemässä sähköliitokset. Luulisi asennushinnan putoavan kun sisäyksikkö on paikallaan, ulkoyksikkö telineellä ja muut vedot ok.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Näinköhän on. Mitä Ilpon asennusta vierestä katsoin niin seinälle asennus max 60min reiän porauksineen ja vaaterointeineen. Sitten se kaikki muu.. 2h...
En tiedä mistä joku sai 5h kulumaan asennukseen. Tai sit pitää olla kyllä vaikea asennuskohde. Se asentaja pitää joka tapauksessa pyytää paikalle jos itsellä ei lupia ole tehdä. Oman talon seinään saa reiän tehdä mutta talonyhtiön ei. Vakuutusyhtiön kanssa voi joutua rupatellemaan kun ulkoyksikkö polttaa talon ulkoseinän sähkökytkennän takia. Eli koko paketti vaatii valtuutetun asentajan tai mä en ainakaan uskalla riskejä ton suhteen ottaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Se asentajan työ ei ala sieltä asiakkaan luota, vaan työpaikalta. Kyllä ne päivän keikkoja ainakin minulla on, ellei sitten ole joku teollisuus tms. juttuja, jolloin ei tarvitse montaakaan vittua putkivedoille ja siisteydelle antaa. Kouruhommissa aikaa varsinkin tuhrautuu. Sitten, jos asiakas on vielä jossain hevon kuusessa, eikä tarjoilu pelaa, niin joutuu joskus ajamaan pitkiäkin matkoja kahville ja syömään.
Eli lähdet kesken keikan muualle sekä kahvitauoille että lounaalle erikseen. :think:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Joo toki paikasta riippuu.. Mutta itse otin lähialueen asentajan ettei tarvii pitkältä tulla. Ja hemmo ei kyllä pitänyt taukoa vaan työtunnit meni asennukseen. Ymmärrän joo jos keikka on 6h niin taukoa pitää olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Jos semmoinen mutteri puuttuu, mitä tarvitaan, niin parempi se on hakea, kuin pyöriä työmaalla munia raapimassa.
Tottakai, mutta se tuntuu olevan eräiden tyyppien käsikirjoitussa että ekana lähdetään tukkuun. Se sijaan että siellä työpaikalla mietitään eteenpäin mitä mahdollisesti tarvitaan, ja pakataan ne tavarat autoon. Itsekin kun kerran mainitsit että työ alka työpaikalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Laturi on kyllä esiintynyt tässä ketjussa suurena asiantuntijana mutta tämän viimeisen perusteella en kyllä palkkaisi omaan firmaan työntekijäksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 349
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Täällä kesti asennus 2,5h kahdelta asentajalta. Puuseinä, sisäyksikön kohdalla reikä ja toisella puolella 1,5m putkea alaspäin.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Täällä kesti asennus 2,5h kahdelta asentajalta. Puuseinä, sisäyksikön kohdalla reikä ja toisella puolella 1,5m putkea alaspäin.
Ei varmaan ihan vaadittua tuntia odotelleet sitäkään alkaako tyhjiöity pumpun putkitus vuotamaan ennen kuin sen kaasun vapauttavat pumpusta putkistoon. Tosin taitaa olla kyseiset "oikomiset" näillä kiireillä kylmäkalleilla enemmän sääntö kuin poikkeus.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
106
No noita löytyy alalta kun alalta että mennään sieltä missä rima matalin ikävä kyllä. Kylläpäs on katkeran sävyistä juttua kun ei sais asentaja käydä tukussa eikä syömässä. Ei muutakun itse kokeilee keikkahommia ni selkenee että ei se niin helppoa aina ole. Sitä sais rekalla ajella mikä täynnä työkaluja ja osia että aina löytys sopiva osa joka paikkaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Toisaalta ihan sama kauan asennuksessa menee kunhan nyt päivässä tekee. Mä kilpailutin pari puljua ja kokonaissumma oli hyväksytty etukäteen riippumatta meneekö 3h vai 8h.

Mut silti sori vaan.. Vaikee kuvitella ainakaan yksinkertasissa keikoissa että kaveri lähtis safkalle kesken kaiken. :D Mulla kävi ikkuna-asentaja kolmen päivän mittasissa hommissa.. Ja siellä ihan perusjuttu että välissä pitää syödä jotakin kun työkohteessa ollaan. Eikös noi ilpot nyt asennu yleensä muutamassa tunnissa että jaksaa odotella ruokaa sitten sen jälkeen?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
106
Toisaalta ihan sama kauan asennuksessa menee kunhan nyt päivässä tekee. Mä kilpailutin pari puljua ja kokonaissumma oli hyväksytty etukäteen riippumatta meneekö 3h vai 8h.

Mut silti sori vaan.. Vaikee kuvitella ainakaan yksinkertasissa keikoissa että kaveri lähtis safkalle kesken kaiken. :D Mulla kävi ikkuna-asentaja kolmen päivän mittasissa hommissa.. Ja siellä ihan perusjuttu että välissä pitää syödä jotakin kun työkohteessa ollaan. Eikös noi ilpot nyt asennu yleensä muutamassa tunnissa että jaksaa odotella ruokaa sitten sen jälkeen?
Itsehän en noita työkseni asentele paitsi tosi harvakseltaan. Jonku 50 pumpun kokemuksella voin sanoa, että 3-8h normiasennus. Ja tänne omaan kotiin asentelin multisplittiä 2pv ja oli välillä kaveri jeesimässä. Riippuu niin kohteesta.

Jos nyt kuvitellaan et siihen asennukseen menee se 5h mikä on varmasti aika keskiarvo noitten kanssa ni kyllähän siinä välissä kerkeää nälkä tulla. Ihan ihmisiä olemme ja meilläkin noi lakisääteiset tauot on josset tiennyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Itsehän en noita työkseni asentele paitsi tosi harvakseltaan. Jonku 50 pumpun kokemuksella voin sanoa, että 3-8h normiasennus. Ja tänne omaan kotiin asentelin multisplittiä 2pv ja oli välillä kaveri jeesimässä. Riippuu niin kohteesta.

Jos nyt kuvitellaan et siihen asennukseen menee se 5h mikä on varmasti aika keskiarvo noitten kanssa ni kyllähän siinä välissä kerkeää nälkä tulla. Ihan ihmisiä olemme ja meilläkin noi lakisääteiset tauot on josset tiennyt.
On on, lakisääteiset, mutta fiksu työntekijä rytmittää ne niin että ne menee järkevästi päivän hommien kannalta, esim siirtyessä työmaalta toiselle eikä niin että työmaalta lähdetään 20km päähän kahville jolloin siinä 15min kahvitauossa vierähtää se 30-45min.

Samoin kuin sen materiaali koitetaan työmaalle mennessä katsoa valmiiksi mukaan jotta mitään ei tarvi lähteä hakemaan vaan tukussa käytäisiin aamusta jos tarvii. Tietenkin aina voi tulla yllätyksiä vastaan.

Kokemuksella voi sanoa että nämä ei näytä varsinkaan nuorille (ja "hälläväliä" asenteella oleville työntekijöille) aina ihan selviä asioita.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
113
Ihan riittävän monen pumpun asennuskokemuksella, työpäiväkirjaa pidin joskus ja laskeskelin runsaaseen neljäänsataan kunnes älysin olla pitämättä. Aikaa noissa menee sen pari-kolme tuntia (läpi kevyen seinän, autotalli tjsp minne voi lampsia kengät jalassa, maateline koottuna autossa valmiina, joskus oli putketkin valmiiksi juotettu sisäyksikköön välikaapelin kanssa kun edellinen pumppukiima oli päällä kymmenisen vuotta sitten) ja siitä pariin päivään. Ne halut ja vaatimukset, ja myyjien lupaukset ja joskus toteutuksetkin on välillä olleet ihan mielenkiintoisia. Putkia välipohjien, rossipohjien jne kautta ees taas ja vähän kiemurrellen. Ulkoyksiköitä katon harjalle kiikkumaan, sinne rossipohjaan tai maakuoppaan piiloon, aitaan kiinni ja putkitus siitä talolle....mielikuvitus oli välillä hellänä. Kondessin poistoratkaisuista puhumattakaan. Eräs mamma hinkui veteen jäähdyttävän kompurayksikön, sisäyksikkö seinälle ja mikäs siinä. Sisäyksikön alle piti laittaa kohtuullisen hinnakas taulu. Liekö hakenutkin korvauksia vai muuten vaan luotti ettei pissi allensa.

Nuorempana se ja sama jos asiakas sen maksaa. Nykyään ei niin jaksa vaikka edelleen ilppiä tulee seinälle satunnaisesti heitettyä "oikeampien" kylmähommien lisänä. Kehittyi kyllä kyky puhua asiakas ympäri myyjän ehdottomasti maagisesta delta-tee asennuspaikasta jolla lämpenee autotallikin samalla ajatuksella.

Pitäisi vaihtaa alaa. On vähän kiire ollut.

Edit - perhana että on jo vanha pieru. Saa repiä ensimmäisiä asennuksia jo uusien tieltä hevon tuuttiin. Ikäänkuin Halleyn komeetta tai rikollinen palaa rikospaikalle...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
756
Ihan riittävän monen pumpun asennuskokemuksella, työpäiväkirjaa pidin joskus ja laskeskelin runsaaseen neljäänsataan kunnes älysin olla pitämättä. Aikaa noissa menee sen pari-kolme tuntia ...
Olen miettinyt että miksi tämä on Suomessa niin ihmeen kallista ja miksei suomalaiset kapinoi tätä hintatasoa ja sen aiheuttavaa säätelyä vastaan?

Pari lämpöpumppuasennusta päivässä ja viikossa 6000 euroa asennuksista (600€ x 5)!

Ostin ulkomailla laadukkaasta kodinkoneliikkeestä edullisen pelkästään jäähdyttävän Samsungin 2-osaisen ilmapumpun. Hinta oli n. 225 eur ja asennus n. 8 euroa sisältäen telineen ja tulivat asentamaan 20 km päähän liikkeestä samaan hintaan.

Asennus oli aika samanlainen operaatio kuin Suomessakin, tekivät sähkötöitäkin ja uuden pistokkeen ja kytkimenpaikan ilman erillistä veloitusta. Näistä olisi Suomessa veloitettu lisää.

Muuten samanlaista kuin Suomessa, mutta ilman kusetushintoja ja byrokratiaa.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Onhan näistä ollut ketjussa puhetta useampaan otteeseen. Pitävän ja oikeaoppisen laippaliitoksen tekeminen on yksi mahdollinen vikapaikka. Sähkötöitä ei saa tehdä itse, kuten ei kylmä-ainehommiakaan. Muut osa-alueet voi tietenkin tehdä halutessaan itse. Tai siis voihan nuo muutkin vaiheet tehdä jos osaa ja on laitteet, eikä välitä säädöksistä.
Olen samaa mieltä, että laippaliitoksissa on amatööriasennusten suurin riskinpaikka, kun ne eivät taida 100% varmuudella onnistua kaikilta ammattilaisiltakaan. Onnistuisivatko liitokset varmemmin esim. Armacell-liittimillä? Oikeaoppisesti ne kai vaativat kalibrointityökalut, jotka maksavat kymppejä per putkikoko. Toinen riski on varmaan kondenssivesi.

Miten laippaliitosten riskejä voi vähentää? Ensimmäisenä tulee mieleen harjoittelu: ei olisi mitenkään tekemätön paikka vaikka kartioida ja vääntää pari tusinaa laippaliitosta jatkonippaan momenttiavainta vastaan. Näitä ei tosin helposti pääse testaamaan (ellei sitten tyhjöpumpulla ja T-kappaleella). Toisena sitten asennusliitosten testaus, vähintäänkin tyhjiöimällä kunnollisen tyhjömittarin kanssa. Jos painekoetta ei pääse tekemään niin ainakin painetestaus saippuavedellä. Miten hyvin kylmäaineen palauttaminen ulkoyksikköön toimii käytännössä?

Mielestäni asennus itse on ihan ok siihen pisteeseen saakka että valtuutettu asentaja käy kytkemässä putket ja tekemässä sähköliitokset. Luulisi asennushinnan putoavan kun sisäyksikkö on paikallaan, ulkoyksikkö telineellä ja muut vedot ok.
Tapahtuuko jotain laitonta, jos ne kylmäaineputketkin liittää ja tyhjiöi itse ja turaa liitoksia, kunnes tyhjö pysyy putkissa asianmukaisesti? Entä jos tekee vielä painekokeenkin?

---
Miten itse tekemisen ilo pitäisi arvottaa ... ja miten suhtautua siihen, että joku **##% viranomainen haluaa kieltää itse tekemisen?
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Olen miettinyt että miksi tämä on Suomessa niin ihmeen kallista ja miksei suomalaiset kapinoi tätä hintatasoa ja sen aiheuttavaa säätelyä vastaan?
Suomessa toiminnasta puuttuu volyymi ja todellinen kilpailu, ja ala nähdään sittenkin luksustuotekauppana arjen välttämättömyyden sijasta. Jos nämä olisivatkin vain tehokkaita lämmittimiä mutta kun ilp-talossa on hiostavalla kesähelteelläkin miellyttävän kuivaa ja viileää niin ei kahta sanaa, etteikö kyse olisi viranomaisten silmissä luksustuotteesta, jonka käyttöä pitääkin hallinnoida, hankaloittaa, rajoittaa ja estää niin paljon kuin suinkin. Suomi-viranomaiselta kyllä onnistuu rajoittavien hallinnollisten menettelyiden luominen.

Kyllähän kapinointiakin tapahtuu. Laitteita ostetaan ja tilaillaan milloin mistäkin ja otetaan käyttöön joko ihan omatoimisesti tai laitteita paremmin tuntevien kaverien avustuksella. Tätä toki paheksutaan julkisesti. Jopa tällaisella teknologiafoorumilla ajatus ilp:n asentamisesta itse herättää lähinnä kauhistusta. Sehän on ... kiellettyä.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Mielestäni asennus itse on ihan ok siihen pisteeseen saakka että valtuutettu asentaja käy kytkemässä putket ja tekemässä sähköliitokset. Luulisi asennushinnan putoavan kun sisäyksikkö on paikallaan, ulkoyksikkö telineellä
Olen miettinyt että miksi tämä on Suomessa niin ihmeen kallista ja miksei suomalaiset kapinoi tätä hintatasoa ja sen aiheuttavaa säätelyä vastaan?

Pari lämpöpumppuasennusta päivässä ja viikossa 6000 euroa asennuksista (600€ x 5)!

Ostin ulkomailla laadukkaasta kodinkoneliikkeestä edullisen pelkästään jäähdyttävän Samsungin 2-osaisen ilmapumpun. Hinta oli n. 225 eur ja asennus n. 8 euroa sisältäen telineen ja tulivat asentamaan 20 km päähän liikkeestä samaan hintaan.

Asennus oli aika samanlainen operaatio kuin Suomessakin, tekivät sähkötöitäkin ja uuden pistokkeen ja kytkimenpaikan ilman erillistä veloitusta. Näistä olisi Suomessa veloitettu lisää.

Muuten samanlaista kuin Suomessa, mutta ilman kusetushintoja ja byrokratiaa.
Olen samaa mieltä, että laippaliitoksissa on amatööriasennusten suurin riskinpaikka, kun ne eivät taida 100% varmuudella onnistua kaikilta ammattilaisiltakaan. Onnistuisivatko liitokset varmemmin esim. Armacell-liittimillä? Oikeaoppisesti ne kai vaativat kalibrointityökalut, jotka maksavat kymppejä per putkikoko. Toinen riski on varmaan kondenssivesi.

Miten laippaliitosten riskejä voi vähentää? Ensimmäisenä tulee mieleen harjoittelu: ei olisi mitenkään tekemätön paikka vaikka kartioida ja vääntää pari tusinaa laippaliitosta jatkonippaan momenttiavainta vastaan. Näitä ei tosin helposti pääse testaamaan (ellei sitten tyhjöpumpulla ja T-kappaleella). Toisena sitten asennusliitosten testaus, vähintäänkin tyhjiöimällä kunnollisen tyhjömittarin kanssa. Jos painekoetta ei pääse tekemään niin ainakin painetestaus saippuavedellä. Miten hyvin kylmäaineen palauttaminen ulkoyksikköön toimii käytännössä?



Tapahtuuko jotain laitonta, jos ne kylmäaineputketkin liittää ja tyhjiöi itse ja turaa liitoksia, kunnes tyhjö pysyy putkissa asianmukaisesti? Entä jos tekee vielä painekokeenkin?

---
Miten itse tekemisen ilo pitäisi arvottaa ... ja miten suhtautua siihen, että joku **##% viranomainen haluaa kieltää itse tekemisen?
Nämä on niitä kysymylsiä mihin ei viitsisi vastata, kun ovat päivän selviä. Miksi ei saa ja miksi ei saa?. Juuri siksi ettei meno menisi ihan villiksi ja säilyisi tietty ammattietiikka. Siksi on nopeusrajoituksetkin. Lähes päivittäin törmäämme näihin "kyllä minä voin tehdä kaiken" tyyppeihin. Pikkuvirheistä hengenvaaraan. Jokaisen pitäisi Suomalaisena ajatella myös itseä ja jälkeläisiä, että edes jonkinlainen hintataso ja laatu säilyisi. Ihan liikaa on poljettu hintoja just tän takia alas, että teen itse ja sit joku Virolainen kytkee loput. Ei Perkele. Monta kertaa käy pokalle kalliimmaksi se itse tekeminen puolitiehen. Eräskin tyyppi oli vedellyt kaapeleita itse. Mitä sitäkään ei saa tehdä, jos tarkkoja ollaan. No kaveri oli vedellyt väärän kokoisia johtoja sekä sellaisista paikoista mistä ei saa vetää. Tunteja meni ja halvemmaksi olisi tullut teettää suoraan ammattilaisella. Sama pätee kaikkeen.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Ostin ulkomailla laadukkaasta kodinkoneliikkeestä edullisen pelkästään jäähdyttävän Samsungin 2-osaisen ilmapumpun. Hinta oli n. 225 eur ja asennus n. 8 euroa sisältäen telineen ja tulivat asentamaan 20 km päähän liikkeestä samaan hintaan.

Asennus oli aika samanlainen operaatio kuin Suomessakin, tekivät sähkötöitäkin ja uuden pistokkeen ja kytkimenpaikan ilman erillistä veloitusta. Näistä olisi Suomessa veloitettu lisää.

Muuten samanlaista kuin Suomessa, mutta ilman kusetushintoja ja byrokratiaa.
Oliko kyseessä vastaavan palkka- ja kustannustason maa kuin Suomi ja hinnoissa yhtä iso ALV päällä kuin täällä? Hinnat pitää aina myös suhteuttaa paikalliseen palkka- ja verotasoon. Jos maa oli vaikka Saksa, UK tai Ranska niin sitten voidaan sanoa, että oli halpa ja Suomessa kallista. Jos taas kyseessä oli vaikka Romania, missä päiväpalkka on on lähellä suomalaista tuntipalkkaa, niin kustannus alkaa vaikuttaa erilaiselta.

Romaniassa esim. keskipalkka on 400 €/kk, Suomessa 3300 €/kk.
Jos Romanialainen ostaa halpispumpun kotiin asennettuna ~230 eurolla, maksaa se siitä noin 57% kk-palkastaan.
Kun Suomalainen ostaa halpispumpun asennettuna 1300 eurolla, maksaa se siitä noin 39% kk-palkastaan.

Kai sä nyt itsekin ymmärrät, että 8 euron asennusmaksulla ei Suomessa kuitata kuin reissulöpöt 20 km päähän, täällä maksaa se pelkkä pumpun telinekin enemmän kuin tuon 8 euroa. Noista hinnoista kun kuitataan vielä ALV 24% pois päältä niin eipä sitä vaikka tuotteen 50% katteella maksella enää juoksevia kuluja saatika työntekijöiden palkkoja tässä maassa.

Ainakin oman pumpun asennuksessa oli sovittu kiinteä hinta, juurikin tuo 600€, joka kattoi kaiken, myös sähkötyöt. Sama homma oli kaikissa paikoissa mistä tarjouksia kyselin, kiinteä hinta sisältäen X metriä putki- ja sähkövetoja ja kaikki hilppeet.

Näillä verorasitteilla ja palkkatasoilla tuollaisista hinnoista on ihan turha unelmoida Suomessa, eikä se todellakaan johdu mistään byrokratiasta ja kusetushinnoista. Palkka- ja kustannustaso tässä maassa vain on se mitä se on. Kukaan ei tuolla hinnalla liikauta persettään tässä maassa, naapurin Jonne voi lakaista just kympillä hiekat pihatieltä, ja sekin tehdään ilman verokorttia ja työnantajamaksuja.

Edit: Tossahan sulla on hyvä markkinarako, jos keksit tavan myydä Suomessa ILPpi asennettuna 250 eurolla siten, että siitä jää kunnon tuntipalkoille, niin saat kyllä niin saatanasti asiakkaita kuin vain pystyt palvelemaan. Jos itselläs on parempipalkkanen duuni, niin pistä firma pystyyn ja palkkaa puolet Suomen kylmäasentajista sinne töihin, sä nimittäin tulet valtaamaan markkinat hyvin nopeasti tolla hintatasolla. Jos haluat kerätä aivan törkyprofitit,niin nosta hinta vaikka 500 euroon, muut ei kuitenkaan pysty kilpailemaan sun hintoja vastaan niin valtaat markkinat silläkin hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
756
Näillä verorasitteilla ja palkkatasoilla tuollaisista hinnoista on ihan turha unelmoida Suomessa, eikä se todellakaan johdu mistään byrokratiasta ja kusetushinnoista.
Kusetushinta ILP-asennuksissa ei perustu kokonaan verotukseeen, vaikka sekin vaikuttaa. Esimerkiksi astianpesukoneen asennus on vaativaa ja vie aikaa, ja se maksaa 39,90 €. Asentajat voisivat alkaa pelotella turvallisuusnäkökulmasta, onhan kyse sähkölaitteesta ja homeriskistä jos kone vuotaa. Silti hinta on toi. Et voi ton hinnan perusteella mitenkään perustella ILP-asennuksen hintaa järkevästi.

Hintataso yleisesti on helposti korjattu, ja säästäisi suomalaisilta pitkän pennin ja loisi lisää työpaikkoja ja hyvinvointia:

- Asennusten ALV-kanta pienemmäksi
- Tuloverotus pienemmäksi
- Pienemmät PAKOLLISET sosiaali- ja eläkemaksut
- Byrokratia ja lupaprosessit helpommaksi ja halvemmaksi mitä tulee sähkö- ja kylmälaiteasennuksiin (tämä pitäisi mennä asiakkaiden ja turvallisuuden ehdoilla, ei liittojen pyrkimyksellä vähentää kilpailua ja rahastaa käyttämällä turvallisuutta keppihevosena)


Alkaisi ihmisillä olemaan varaa ILPpeihin paljon isommassa mittakaavassa ja mummotkaan ei kuolisi kuumuuteen näillä helteillä ja säästyisi rahaa kaatuneiden hoidolta. Ja kun talous toimii niin säästyy rahaa kun ei tarvitse pitää 500 000 potentiaalista ILP-asentajaa työttömänä ja maksaa heille siitä että he eivät saa tehdä töitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Tähän on helposti korjattu, ja säästäisi suomalaisilta pitkän pennin ja loisi lisää työpaikkoja ja hyvinvointia:

- Asennusten ALV-kanta pienemmäksi
- Tuloverotus pienemmäksi
- Pienemmät PAKOLLISET sosiaali- ja eläkemaksut
- Byrokratia ja lupaprosessit helpommaksi ja halvemmaksi mitä tulee sähkö- ja kylmälaiteasennuksiin (tämä pitäisi mennä asiakkaiden ja turvallisuuden ehdoilla, ei liittojen pyrkimyksellä vähentää kilpailua ja rahastaa käyttämällä turvallisuutta keppihevosena)


Alkaisi ihmisillä olemaan varaa ILPpeihin paljon isommassa mittakaavassa ja mummotkaan ei kuolisi kuumuuteen näillä helteillä ja säästyisi rahaa kaatuneiden hoidolta. Ja kun talous toimii niin säästyy rahaa kun ei tarvitse pitää 500 000 potentiaalista ILP-asentajaa työttömänä ja maksaa heille siitä että he eivät saa tehdä töitä.
Menee ihan offtopiciksi, mutta nyt ollaan kyllä melko kujalla. Miksi ILP:lle pitäisi laittaa alempi alv-kanta? Pitäisikö kaikille sinun mielestäsi liian kalliille "ryöstöhinnoitelluille" tuotteille vain lätkäistä alempi alv-kanta?

Millä tämä hyvinvointivaltio rahoitetaan, jos tuloverotusta kevennetään, alv-kantoja alennetaan, sosiaali- ja eläkemaksuja alennetaan jne..

Miltä osin keventäisit sähkö- ja kylmälaiteasennuksiin liittyvää byrokratiaa ja lupaprosesseja? Kyseessä on kuitenkin töitä, jotka saattavat huonosti tehtynä vahingoittaa isompaakin määrää ihmisiä esim. tulipalojen vuoksi.

Tän on pakko olla joku trolli.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
756
Menee ihan offtopiciksi, mutta nyt ollaan kyllä melko kujalla. Miksi ILP:lle pitäisi laittaa alempi alv-kanta? Pitäisikö kaikille sinun mielestäsi liian kalliille "ryöstöhinnoitelluille" tuotteille vain lätkäistä alempi alv-kanta?

Millä tämä hyvinvointivaltio rahoitetaan, jos tuloverotusta kevennetään, alv-kantoja alennetaan, sosiaali- ja eläkemaksuja alennetaan jne..

Miltä osin keventäisit sähkö- ja kylmälaiteasennuksiin liittyvää byrokratiaa ja lupaprosesseja? Kyseessä on kuitenkin töitä, jotka saattavat huonosti tehtynä vahingoittaa isompaakin määrää ihmisiä esim. tulipalojen vuoksi.

Tän on pakko olla joku trolli.
Päivitin alkuperäistä viestiä.

En sanonut että pelkästään ILP:lle pitäisi lätkäistä alempi ALV-kanta. Suomessa pärjäisimme paljon paremmin kun olisi yleisesti pienempi ALV. Oletko tutustunut talouden perusteisiin ja kerrannaisvaikutuksiin?

Perustelisitko miksi astianpesukoneen asennus maksaa 39,90 € ja ILP:n 600,00 €? Huonosti asennettu astianpesukone voi aiheuttaa turvallisuus- ja terveysvaaroja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Päivitin alkuperäistä viestiä.

En sanonut että pelkästään ILP:lle pitäisi lätkäistä alempi ALV-kanta. Suomessa pärjäisimme paljon paremmin kun olisi yleisesti pienempi ALV. Oletko tutustunut talouden perusteisiin ja kerrannaisvaikutuksiin?

Perustelisitko miksi astianpesukoneen asennus maksaa 39,90 € ja ILP:n 600,00 €? Huonosti asennettu astianpesukone voi aiheuttaa turvallisuus- ja terveysvaaroja.
Yksinkertainen tai jotain? Pelkästään tarvikkeisiin menee 100€ ja apk kohdalla 0€. Trolli varmaan...
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
756
Yksinkertainen tai jotain? Pelkästään tarvikkeisiin menee 100€ ja apk kohdalla 0€. Trolli varmaan...
Ei silti selitä kustannustasoa. Ota ylihintaiset tarvikkeet pois hinnasta ja laske kuinka monta astianpesukonetta joudut asentamaan että saat saman hinnan yrittäjänä kuin yhdestä ILP-asennuksesta.

Joo pakko olla rölli jos ei hyväksy suomalaisten kusettamista. Eipä ihme että Saksassa maksaa putkiremonttikin joku 1/6 Suomen hinnoista. Lampaat maksaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Perustelisitko miksi astianpesukoneen asennus maksaa 39,90 € ja ILP:n 600,00 €? Huonosti asennettu astianpesukone voi aiheuttaa turvallisuus- ja terveysvaaroja.
Pesukoneen asennus on noin 20 minuutin homma johon tarvitaan lähinnä ruuvimeisseliä letkuliitäntöjen kiristämiseksi, säädetään jalat jotta kone on vaaterissa ja tuikataan pistoke kiinni.

ILPin asennus vie useamman tunnin, ja vaatii asentajalta sähkö- ja kylmälaiteasentajan pätevyyden sekä pitkän liudan työkaluja jotta sen saa tehtyä. Asenuksen aikaan tehdään sähkö- ja putkivetoja, läpivientejä, kourutuksia, yksiköiden kiinteät asennukset sekä käsitellään rajoitettuja ilmastovaarallisia kemikaaleja. Ei noita nyt oikein järkevästi voi verrata keskenään :facepalm:

Kyllä mäkin olen sitä mieltä, että ILPin asennus on aika arvokas toimenpide, mutta ei markkinoilta juuri tunnu päteviä asentajia löytyvän jotka sitä polkuhinnalla suostuisi tekemään.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Asiasta ihan viidenteen, eiks porukka tarjoa ruokaa asentajille tms.? Ite tarjoan aina asentajille ym. lounasta jne. kun ne kuitenkin painaa pitkää päivää. Ei oo rahallisesti tai ajallisesti itseltä iso juttu keittää aamusta kahvit ja muutaman tunnin päästä tehdä lounasta parille tyypille. Tuntuu jotenkin et Suomessa vieraanvaraisuus on täysin poissuljettu käsite.

Asiaan: Mitsun FH35 ajattelin hommata, edellisessä neukkukuutiossa oli FH25 ja ei siitä pahaa sanottavaa löytynyt. Toisaalta, riittäiskös 100 neliöiseen okt-kohteeseen toi FH25? Hmm.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
756
Pesukoneen asennus on noin 20 minuutin homma johon tarvitaan lähinnä ruuvimeisseliä letkuliitäntöjen kiristämiseksi, säädetään jalat jotta kone on vaaterissa ja tuikataan pistoke kiinni.

ILPin asennus vie useamman tunnin, ja vaatii asentajalta sähkö- ja kylmälaiteasentajan pätevyyden sekä pitkän liudan työkaluja jotta sen saa tehtyä. Asenuksen aikaan tehdään sähkö- ja putkivetoja, läpivientejä, kourutuksia, yksiköiden kiinteät asennukset sekä käsitellään rajoitettuja ilmastovaarallisia kemikaaleja. Ei noita nyt oikein järkevästi voi verrata keskenään :facepalm:

Kyllä mäkin olen sitä mieltä, että ILPin asennus on aika arvokas toimenpide, mutta ei markkinoilta juuri tunnu päteviä asentajia löytyvän jotka sitä polkuhinnalla suostuisi tekemään.
Itse maksoin premium hinnan 69 euroa joka sisälsi vanhan laitteen poisviennin. Aikaa meni irtiotossa, lastauksissa ja asennuksissa melkein tunti plus matkat. Käytti vielä jonkin hetken opettaen laitteen käytön. Otappa tuosta matkakustannukset ja kaikki muut pois ja laske joku pohjatuntipalkka tästä kaverille.

Sama kaveri voisi asentaa ILP:n. Laske kaverin pohjatuntipalkalle haluamasi byrokratialisä tarvikkeineen, kerro se kolmella ja ilmoita mitä tulee hinnaksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Itse maksoin premium hinnan 69 euroa joka sisälsi vanhan laitteen poisviennin. Aikaa meni irtiotossa, lastauksissa ja asennuksissa melkein tunti plus matkat. Käytti vielä jonkin hetken opettaen laitteen käytön. Otappa tuosta matkakustannukset ja kaikki muut pois ja laske joku pohjatuntipalkka tästä kaverille.

Sama kaveri voisi asentaa ILP:n. Laske kaverin pohjatuntipalkalle haluamasi byrokratialisä tarvikkeineen, kerro se kolmella ja ilmoita mitä tulee hinnaksi.
Ei voisi, pitäisi olla huomattavanpaljon enemmän kaikenlaista tarviketta ostettuna ja mukana. Lisäksi asentamiseen menisi jokatapauksessa moninkertainen aika.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
756
Ei voisi, pitäisi olla huomattavanpaljon enemmän kaikenlaista tarviketta ostettuna ja mukana. Lisäksi asentamiseen menisi jokatapauksessa moninkertainen aika.
Sen kun lasket näille tarvikkeille hinnan eritteilyineen ja lisäät hintaan ja perustelet miksi hintataso on oikea.

Vain Suomessa premiumia kun muualla maailmassa 225 euroa asennettuna.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Sen kun lasket näille tarvikkeille hinnan eritteilyineen ja lisäät hintaan ja perustelet miksi hintataso on oikea.

Vain Suomessa premiumia kun muualla maailmassa 225 euroa asennettuna.
Mites kysyntä ja tarjonta? Kannattaa hommata asennusvehkeet ja pitää ammattitaitoa yllä, jos asennuksia tehdään vähän ja tietysti hinnan pitää olla silti minimaalinen.

Suomessa välimatkat on pitkiä, niin myös rahtihinnat on kusetusta koska ne on korkeita. Onko Suomessa palkat "ryöstökorkeita"? Miksi sinä et tee - jos töissä käyt - hommiasi 2 eurolla tunnissa, kun kiinalainen tekee ja varmaan halvemmallakin?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Mä lopetan nyt idealistisen offtopicin vääntämisen ja palaan ketjun aiheeseen.
Jos joku haluaa jatkaa vääntöä Suomen veroista ja palveluhinnoista niin omaa topicia pystyyn vaan.

Asiasta ihan viidenteen, eiks porukka tarjoa ruokaa asentajille tms.? Ite tarjoan aina asentajille ym. lounasta jne. kun ne kuitenkin painaa pitkää päivää. Ei oo rahallisesti tai ajallisesti itseltä iso juttu keittää aamusta kahvit ja muutaman tunnin päästä tehdä lounasta parille tyypille. Tuntuu jotenkin et Suomessa vieraanvaraisuus on täysin poissuljettu käsite.

Asiaan: Mitsun FH35 ajattelin hommata, edellisessä neukkukuutiossa oli FH25 ja ei siitä pahaa sanottavaa löytynyt. Toisaalta, riittäiskös 100 neliöiseen okt-kohteeseen toi FH25? Hmm.
Kyllä mä ainakin tarjosin asentajalle kaffet, mutta lounasta en. Oletin, että se homma on hoidossa muilla tavoin kun varmaan oletusarvo on, että kohteessa ei ole ruokintaa. Siihenkin asennukseen tuli väliin klassinen tukkukeikka, koska joku (en muista mikä) nekale puuttui ja tyyppi hoiti tukkureissun ja lounaan samaan syssyyn.

Mitä tuohon pumpun kokoon tulee, niin yhdellä on tutulla juurikin tuo FH25 sellaisessa 4H/~100 m2 omakotitalossa, ja heillä kuulemma puhti riittää siinä ihan hyvin kovemmallakin pakkasella. Meillä on itse asiassa vielä pienempitehoinen pumppu (Pana CE9PKE) ~120 m2 talossa, ja se riittää hyvin kun pumpulla lämmitettävää pinta-alaa on alle 100 m2, KHH/saunatilat on kuitenkin lattialämmön takana.

Nykyäänhän on jo aika yleisesti siirrytty suosittelemasta hetkellisen maksimitarpeen mukaan mitoitettavasta laitteesta suurimman käyttöhyödyn tuovaan mitoitukseen. Huippupakkasia ei kuitenkaan ole usein kuin muutama päivä talvesta, ja taas leudommilla keleillä vähän pienempitehoinen pumppu käy yleensä paremmalla hyötysuhteella kuin maksimitarpeen mukaan mitoitettu pumppu. FH35:llä lämmittää jo todella isoa tilaa, joten se voi olla 100 neliön taloon jo vähän ylipampuva. Lisäksi FH25:ssä COP/SCOP on parempi kuin FH35:ssä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Joo sama juttu, kaffet tarjosin asentajalle kun se kävi mutta safkoja en. Oli toki kaffeleipää ja pullaa pöydässä.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Mitä tuohon pumpun kokoon tulee, niin yhdellä on tutulla juurikin tuo FH25 sellaisessa 4H/~100 m2 omakotitalossa, ja heillä kuulemma puhti riittää siinä ihan hyvin kovemmallakin pakkasella. Meillä on itse asiassa vielä pienempitehoinen pumppu (Pana CE9PKE) ~120 m2 talossa, ja se riittää hyvin kun pumpulla lämmitettävää pinta-alaa on alle 100 m2, KHH/saunatilat on kuitenkin lattialämmön takana.
Okei eli tuo FH25 on sitten parempi vaihtoehto. Meilläkin KHH ja kylppäri on tiloina sellaisia et ei ne erikseen mitään tarvitse, eli lähinnä se keittiö/olkkari ja kolme makkaria on se pääprioriteetti. Aluksi mietin et hintaero on FH25 ja FH35 välillä sen verta pieni, mutta turhaan sitä rahojaan pistää ylitehokkaaseen laitteeseen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Esimerkiksi astianpesukoneen asennus on vaativaa ja vie aikaa, ja se maksaa 39,90 €. Asentajat voisivat alkaa pelotella turvallisuusnäkökulmasta, onhan kyse sähkölaitteesta ja homeriskistä jos kone vuotaa. Silti hinta on toi. Et voi ton hinnan perusteella mitenkään perustella ILP-asennuksen hintaa järkevästi.
Mitäs vittua nyt taas!? Astianpesukoneen asennus vaativaa? Allas paikalleen, kone perään, kaksi letkuliitosta (poisto klemmarilla ja tulo kierteellä) ja töpseli seinään. Miten tuosta saa vaativan asennuksen, jota voisi edes etäisesti verrata johonkin kylmälaiteasennukseen läpivienteineen jne? Niin, ei yhtään mitenkään.

Trolliksi minäkin ensin tätä heppua epäilin, mutta taitaa vaan olla niin pihalla, että kaikki on kusetusta. :D

Niissä hinnoissa on selvästi ilmaa, mutta ei niin paljoa kuin mr. humongous haluaa suu vaahdossa uskotella.

APK asennus myydään uutta laitetta ostaessa, jolloin kulut saadaan kompensoitua. Tuskin kukaan ulkopuolinen 40€ hintaan liikahtaa mihinkään.
Näyttää olevan noin 60-70€ astianpesukoneen asennus erikseen ostettuna palveluna.

Gigantti ja Prisma myy uuden laitteen mukana sitä mainittua 40 € asennusta, mutta jos vanha laite pitää viedä samalla pois, niin näissäkin hinta tuplaantuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Ihan hyvä p
Eläkeläiset yleensä tarjoaa kahvit, mutta nuorempi väki ei. Ei sitä nyt ruokaa odotakaan saavansa, mutta kahvilla ja muutamalla leipäpalalla pärjää kyllä päivän, ettei tarvitse syömään kesken lähteä. Tuntuu vieraanvaraisuus olevan mennyttä aikaa.
Mä oon heti vieraanvarainen ja tarjoon lounaan jos koen että keikka on kohtuuhintainen. Harvoin näin on. Kaikki jutut mitä nykypäivänä kotiin tilaa työnä maksaa aivan vitusti. En muista 10v kotiin tilattua keikkaa joka olis yllättänyt hinnan osalta positiivisesti.
Tämä ahneuden valtakausi kun päättyy niin asenteet vois muuttua.

Tosin.. ikkuna-asentajalle tarjosin kyllä safkan ja kahvit kun teki sen muutaman päivän. Oli ihmisenä muutenkin poikkeuksellinen. Helvetin taitava ja vikana päivänä kun tuli hakemaan kamoja pois.. Toi muksuille karkkipussit ja mulle viinipullon. Leuka loksahti. En ole ikinä kuullut vastaavasta.

Mut aiheesta kysymys. Onko teillä monella himassa kaksi tai enemmän ilmalämpöpumppua?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
2 löytyy.

Kyllä sitä vähän eri elintasoon pääsee kun tekee kaikki itse mitä pystyy. Muilla teettämällä olisi aika paljon köyhempi. Hyväveli verkosto on sitten eri mutta normi kuluttajana nopeasti köyhtyy teettämällä muilla.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
756
Kylmäpuolella hinnoitteluissa täytyy huomioida talvi. Kylmähommat menee jäihin tuossa joulukuulla ja kestää maaliskuulle. Silloin ukkoja seisoo verstaalla tyhjänpanttina. Lomauttaakaan ei uskalla, koska parin kuukauden päästä pitäisi miehiä löytää töihin, ja lomautettu on varmaan mennyt jo muualle.
No tässähän on taas yksi esimerkki miten tehottomasti ala toimii. Maksetaan törkeetä ylihintaa kesällä koska eivät talvisin tee hommia. Harva ala toimii näin tehottomasti.

Jos alalle kouluttautuminen olisi nopeampaa ja halvempaa, eikä pullonkauloja olisi, ei tämmöistäkään pelleilyä tapahtuisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Mitäs vittua nyt taas!? Astianpesukoneen asennus vaativaa?
Siinä ei ole mitään vaativaa, mutta vastuu maksaa.

Jos yksi asennus sadasta kusee ja joudut korvaamaan edes omavastuut asiakkaille niin tästä laskutetaan.

Asiakkaitakin on helppo pelotella asennuksella kun ensimmäinen asia mitä yhtiö yleensä kysyy on ”kuka asensi” - esim talonyhtiöissä ei yleensä saa itse edes asennella.


Eläkeläiset yleensä tarjoaa kahvit, mutta nuorempi väki ei. Ei sitä nyt ruokaa odotakaan saavansa, mutta kahvilla ja muutamalla leipäpalalla pärjää kyllä päivän, ettei tarvitse syömään kesken lähteä. Tuntuu vieraanvaraisuus olevan mennyttä aikaa.
Jos tunnin-puolentoista homma maksaa 500-600€ niin melkein odotan että firma maksaa *minulle* lounaan ja lähettää joulukortin perään. :D

E: typo
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
756
Ihan normaalia markkinataloutta varautua huonoihin aikoihin. Samaa tehdään jokapuolella.
Normaalissa markkinataloudessa kaverit tekisivät töitä talvellakin. Harvassa duunissa pystyy kausimyynnillä elämään koko vuoden, kilpailu on kovaa, paitsi tässä tilanteessa missä hinnat ovat katossa ja alalle tuloa ja kilpailua rajoitetaan.

Koulutusta ja kortteja tekijöillä on niin paljon ettei jää siitäkään kiinni.

Muilla aloilla kyllä tehdään eri kausina eri hommia, tällä alalla ei tartte kun tuntipalkat on kesäkaudella niin kovat.

Saiskohan Virosta asentajan tänne halvalla?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Normaalissa markkinataloudessa kaverit tekisivät töitä talvellakin. Harvassa duunissa pystyy kausimyynnillä elämään koko vuoden, kilpailu on kovaa, paitsi tässä tilanteessa missä hinnat ovat katossa ja alalle tuloa ja kilpailua rajoitetaan.

Koulutusta ja kortteja tekijöillä on niin paljon ettei jää siitäkään kiinni.

Muilla aloilla kyllä tehdään eri kausina eri hommia, tällä alalla ei tartte kun tuntipalkat on kesäkaudella niin kovat.

Saiskohan Virosta asentajan tänne halvalla?
Jotkut alat nyt vain ovat sesonkihommia. Kylmäkoneasentajan jopi Suomessa on yksi sellainen ala, halusit tai et. Opettele tekemään itse ja tee itse tai muutoin maksat. Ja suureltaosin syy sesonkimaisuuteen on tässä tapauksessa ihan itse asiakkaat. Jos asiakkaita ei talvella juuri ole, niin talvella ei juuri tehdä hommia. Lisäksi ainakin osa noista asentajista tekee talvella ihan muita hommia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
106
Paljon kylmäalan firmasta kiinni onko niitä hommia talvella vai ei. Esim kaupan alalla ja teollisuuden puolella hommia riittää talvella ihan yhtäpaljon kuin kesälläkin. Itse jo toistakymmentä vuotta painanu kylmähommia eikä ole koskaan talvella tekeminen loppunut. Tosin teen pääkaupunki seudulla töitä niin täälä ainakin niitä riittää hyvin. Päivystys viikotkin talvella poikii mukavasti työtä vaikka välillä sillä saralla vähä hiljasempia viikkoja saattaa tulla.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
106
Toki se työ sielä kaupan puolella vähän hiljenee talvea kohti, mutta samanlailla ne hajoilee oli talvi tai ei. Ja huollot ja huollon lisätyöt ajotetaan talvelle niin työtä riittää. Tällä hetkellä toi co2 buumi onki parhaimmillaan ja kauppoja saneerataan kokoajan. Samoin teollisuudenpuolella siirrytään co2 kelkkaan. Meilläkin tehty co2 kauppoja jo 10v ajan. Vanhin kohde taitaa olla 13v sitten tehty ellen väärin muista. IV puolen jäähdytys hommat ne kuoleekin lähes kokonaan talven myötä myös meilläkin.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Paljon kylmäalan firmasta kiinni onko niitä hommia talvella vai ei.
Ilmeisesti näin. Nyt kun alkuviikosta sovin ILPin asennuksesta, niin jono oli 4vko. Myymälän kaveri meinas, että talvikaudella normaalisti viikon jono jos haluaisin odotella... Jos firmalla on off-sesongilla jatkuvasti viikoksi kapasiteetti myytynä, niin ei toi nyt mitään peukaloiden pyörittelyä ole hiljaiseenkaan aikaan. Varmaan vähän hankalaa kun kovimman kiireen aikaan on asentajat lomilla, mutta minkäs teet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Minulle kun ilpiä asennettiin, oli muistaakseni pakkasta -12 astetta. Silloin totesivat, että oikeastaan ainut rajoite tekemiselle on sormien jäätyminen, muuten pakkanen ei haittaa (pl. Vähän pidempi tyhjiöintiaika)

Toki pohjoisessa pakkasta saattaa olla pitkäänkin, mutta etelässä ei kyllä pakkasen takia montaa työpäivää jää välistä normaalina vuotena.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Näyttää kelit viilenevän ensi viikosta lähtien, joten eiköhän se asennusbuumikin vähitellen siitä helpota.

Nyt kun alkaa hissukseen arpomaan mallia ja sijoittelua ja tilaa laitteen+asennuksen joskus loppuvuodesta, niin luulisi saavan koko paketin vähän maltillisempaan hintaan ja joustavammalla aikataululla.

Mm. Rakennusmessuilla on ollut monta kertaa ihan hyviä tarjouksia. Taitavat tosin ajoittua keväälle, mutta kuitenkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 422
Viestejä
4 160 699
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom