Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Vaikka itse pointti on oikein (lämpöenergian säästöstä se suurin säästö tulee), niin tässä laskennassa on joku pieni virhe.

Ilman ominaislämpökapasiteetti on noin 1 kJ/(K*kg) ja kun ilman massa on noin 1,2 kg per tuhat litraa, niin tästä saadaan...

33 litraa ilmaa sekunnissa (ei minuutissa) * 10 asteen lämpöero tarvitsee energiaa 33/1000*1,2*10=0,396 kJ per sekunti. Koska Watin määritelmä on 1 W = 1 J/s, niin tästä saadaan tehoksi 396 Wattia.

Enkä nyt ihan allekirjoita @Riihis kommenttia muutamien wattien energiansäästöstä puhaltimien kanssa. Jos meillä tiputtaa ison OKT:n nykyaikaisen IV-koneen puhallinnopeuksia, niin se on heittämällä noin 75 W pudotus energiankulutukseen. Siihen päälle tuo yllä mainittu lämpötilaero talvikaudella niin vuositasolla kyse on jo isosta energiansäästöstä.
Ei olisi saanut luottaa chat gpthen....
En osannut edes kyseenalaistaa kun se oma käsinlaskettu tuloskin oli siellä +1kw:ssa koska mulla ilmamäärä on 83l/s..

Seison korjattuna.

Meillä on 125 MV. Home Assistant integraatio toimii hyvin. Vaihtaa luotettavasti kotona ja poissa -tilojen välillä. Tietyissä tilanteissa, syksyllä ja keväällä pakotan myös lämmöntalteenoton päälle HA:n kautta. Muuten saa ajella peltiä oman mielensä mukaan.

On ollut hyvä kone. Ilmankosteuden perusteella toimiva tehostus toimii hyvin, samoin CO2 tehostus. Pieni miinus on vanhaa ILTO konetta äänekkäämmät EC puhaltimet.
Kuulostaa hyvältä. Valloxillta näyttää oleva myös CFI malli jossa vakiovirtausominaisuus Täytyy kysellä tarjousta tuollaisesta.
Muita malleja voi myös ehdottaa jos jollain kokemuksia...

Millä Valloxin mallilla olette tuota testaillut? Muuta hyötyä tuosta automaattitilasta ei liene kun sähkön säästö? Oma 145 MV vei viime vuonna 691 kWh kokonaiskulutuksen ollessa 8746 kWh, kovin suuria säästöjä tuolla tuskin saa aikaiseksi.
110MV itellä.

Eihän tuo sähkö juuri vie, eikä siten säästäkkään. Mutta kuten olikin jo mainittuna, niin talvisin lämmityskulujen säästö. Vaikka lämmöntalteenotto tehokas onkin, ei se kuitenkaan ole hyötysuhteeltaan 100%, eli jokainen taivallee höngitty ilma kasvattaa lämmityskuluja. Ja kesähelteillä vastaavasti jäähdytyskuluja.

Toinen syy on myös äänessä. Meillä kohisee kotona-tilassa makkarissa jonkin verran. Kyllähän siihen on tottunut, mutta hiljainen on aina hiljaisempi.

Mun mielestä noi päälle tonnin tasot ei oo normaaleja, eikä myöskään ympäristöministeriön. (Ihminenhän kyllä pärjää vaikka ja millä numeroilla mutta kyllä se alkaa yleiseen asumisviihtyvyyteen vaikuttaa kun pierun jälkeen haju leijailee tuntikaupalla ympärillä vaikkei sitä "kovempaa" tuoksua tullut samalla äänellä...)

Mulla on tuoreessa talossa ilmanvaihdon perussäätö rakennusmääräysten mukainen, en tiedä mikä on ollut suunnitteluperusteena mut olen ollut varsin tyytyväinen sisäilman tilanteeseen talven kuivuutta lukuunottamatta.

Kalenterisäädöllä osuu ≈90% oikeaan kotona ja poissa säädön suhteen, suurin merkityshän sillä on talvella ettei turhaan puhalleta lämpöä ja kosteutta ulos.

Toki tuo co2 pitoisuus ja kylppärin kosteus on osittain myös tottumiskysymys mutta ainakaan itseä ei automaatti-tila miellyttänyt ja jatkan edelleen samalla kalenteri+ tarpeelliset manuaalisäädöt linjalla...
Niin ympäristöministeriön asetuksessahan tuo normaali raja on 800ppm suurempi kuin ulkoilman pitoisuus, joka linkittämässäsi laskurissa on vakiotu tasolle 400ppm ja tosielämässä on jotain 380-500 vuodenajasta ja alueesta riippuen = Yhteensä näistä tulee 1200-1400 normaalitasoksi. Eli kyllä se tonnin taso nyt on ihan normaali ja tuskin ihmisaistein huomattavissa, jos seilaa jossain sen alla.

Eri asia on tietysti erinäiset väliaikaiset hajuhaitat tai subjektiiviset kokemukset tilojen kuivumisesta joita kuvasitkin, mutta hiilidioksiditasojen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä.

Niin ympäristöministeriön asetuksessahan tuo normaali raja on 800ppm suurempi kuin ulkoilman pitoisuus, joka linkittämässäsi laskurissa on vakiotu tasolle 400ppm ja tosielämässä on jotain 380-500 vuodenajasta ja alueesta riippuen = Yhteensä näistä tulee 1200-1400 normaalitasoksi. Eli kyllä se tonnin taso nyt on ihan normaali ja tuskin ihmisaistein huomattavissa, jos seilaa jossain sen alla.

Eri asia on tietysti erinäiset väliaikaiset hajuhaitat tai subjektiiviset kokemukset tilojen kuivumisesta joita kuvasitkin, mutta hiilidioksiditasojen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä.
Normaali= minimivaatimus =s3= 850ppm yli taustatason
Hyvä sisäilma = s2 = 550ppm yli taustatason.
Yksilöllinen sisäilma= S1= 350ppm yli taustatason.

Ainakin oma tavoite on vähintään hyvässä sisäilmassa ja nuo numerothan sisäilman enimmäisarvoja ja ne koneen mittaamat pitoisuudet taas ovat koko sisäilman keskiarvotuloksia-> sinne sekaan menee osa ilmasta suurella co2 pitoisuudella ja osa pienellä joten jos annetaan keskiarvon olla rimoja hipova niin ne asutut tilat on melko varmasti siellä riman toisellapuolella... (olen airthingsillä aiemmin tätä mittaillut ja mittarin paikalla saa käytännössä sellaiset tulokset kuin haluaa...)

1995 laitettu ArcticSilent 400 ilmanvaihtokone rupeaa olemaan ehtoopuolella ja ajatuksissa olisi vaihtaa se uuteen. Vallox 125 MV konetta katsellut.. Mitäs muita laitteita suosittelisitte tai mistä olisi kokemuksia?
Omakotitalo ja neliöitä n. 130.
Tavoitteena olisi jos pystyisi automatisoimaan sitä myöa Home Assistantin kanssa.
Kannattanee vilaista tuo Vallox 119 CFi, jos hinnassa ei ole suurta eroa. Paperilla parempi hyötysuhde kuin 110 ja 125 koneilla, näyttäisi myös olevan hiljaisempi. Huolto lienee aavistuksen helpompaa.
Kapine on myös isompi (korkeampi), joten asennuspaikasta riippuen ei välttämättä mahdu.

Omia kokemuksia ei ole, asennus vasta ensi kuussa.

Kuinka usein olette IV-kanavien putsauksen ostaneet, tai kuinka usein se tulisi tehdä ja mitä samassa yhteydessä kannattaa tehdä? Uudehko okt.

Kuinka usein olette IV-kanavien putsauksen ostaneet, tai kuinka usein se tulisi tehdä ja mitä samassa yhteydessä kannattaa tehdä? Uudehko okt.
Henkkoht on vähän käärmeöljy-fibat kanavien puhdistuksista.... Etenkin jollain 5v puhdistus välillä....

Poistokanavissa virtaa ilma vain yhteen suuntaan -> ei ole väliä miten törkyisiä ne on kunhan siellä vielä ilma mahtuu liikkumaan...
Ja tuloilmakanavissa kulkeva ilma taas on tullut filtterien läpi-> ei siellä pitäisi pölyä olla...

Se että asukas itse putsailee niitä venttileitä(kuitenkin niin ettei pyörittele säätöjä minnekkään...) ja vaihtelee suodattimia on tärkeintä huoltoa koneelle ja rahansa siihen panostamalla saa mun mielestä parasta sisäilmaa....
Vrt. Tukkoiset suodattimet -> vähäiset ilmamäärät ja väärät painesuhteet yms...

Kannattanee vilaista tuo Vallox 119 CFi, jos hinnassa ei ole suurta eroa. Paperilla parempi hyötysuhde kuin 110 ja 125 koneilla, näyttäisi myös olevan hiljaisempi. Huolto lienee aavistuksen helpompaa.
Kapine on myös isompi (korkeampi), joten asennuspaikasta riippuen ei välttämättä mahdu.

Omia kokemuksia ei ole, asennus vasta ensi kuussa.
Kiitoksia vinkistä! Tuota en ollutkaan katsellut lainkaan, näyttäisi kyllä olevan jonkun verrankin parempi hyötysuhde, en tosin tiedä miten sitten käytännössä huomaa... Korkeuden puolesta kyllä mahtuu, toki turhan alas tulee kun alapuolella on nyt arkkupakastin, täytyy mittailla ja tutkailla vielä miten paljon putkimuutokset jne veisi tilaa...

Toinen kone mitä katselin on parmair johon saisi suoraan muunnospalan nykyputkiin väliin. Toki sen hyötysuhteet eivät olleet yhtä hyvät kuin Valloxin koneilla, mutta mutta.... Täytyy jatkaa tutkailua...

Onko täällä jollain Swegonin ilto 440 jossa on etulämmitysvastus?
Olisi mielenkiinnosta nähdä mitenkä se on asennettu sinne fyysisesti.

Ite odottelen pohjoisen reissua, että saan Jyväskylästä haettua käytettyyn Lossnay VL-50 S2:een uuden putken, joten jokohan kuukauden päästä Lossnay vaihtelisi ilmaa autotallissa. 😂 Nyt on menty painovoimaisella rempan jälkeen.

60-70% näyttää pyörivän kosteus autotalli/lämmin varasto. Saan tehostettua vaihtoa poistoaukon puhaltimella ja kosteudenpoistaja välillä kans toiminnassa, mutta eipä noi juurikaan liikuta kosteusprosenttia suuntaan eikä toiseen. Eipä sillä, talon oston jälkeen kun aloin ennen remppaa mittaamaan kosteutta tallissa niin se oli päälle 80-90%.
Lossnay tuli asennettua. Eli nyt kun tuo sama laite vie, että tuo ilmaa sisään ja ulos niin tukitaanko aiemmat tuloilmareiät, autotallin ovessa kun on pari 100mm reikää. Talveksi noi pitää ainakin tukkia, mutta mites muutoin kun Lossnay on käytössä. Jostain luin, että pitäisi tukkia koska laite hoitaa ilmanvaihdon ja ylimääräiset aukot voi häiritä sitä.

Lossnay tuli asennettua. Eli nyt kun tuo sama laite vie, että tuo ilmaa sisään ja ulos niin tukitaanko aiemmat tuloilmareiät, autotallin ovessa kun on pari 100mm reikää.
Ite tukkisin kun Lossnayssa on LTO mutta niissä rei'issä ei.

Itellä tosin kesällä ilmanvaihdon hoitaa ne reiät ja Lossnay on pois päältä.

-96 vuotinen okt, suorasähkö lämmitys. Varaaja ja sen päällä oleva ilmava muh100 olisi vaihtokunnossa. PILP olisi mielestäni korvaajaksi tässä. Nibeä näyttävät kovasti kaupittelevan, onko jotain muita hyviä vaihtoehtoja olemassa?

-96 vuotinen okt, suorasähkö lämmitys. Varaaja ja sen päällä oleva ilmava muh100 olisi vaihtokunnossa. PILP olisi mielestäni korvaajaksi tässä. Nibeä näyttävät kovasti kaupittelevan, onko jotain muita hyviä vaihtoehtoja olemassa?
Nibe on tietääkseni aina vesikiertoinen. Nilanilla on noita ilmalämmitys pilppejä, eli johonkin 0°C kieppeille talo lämpenee IV kanavan lautta tulevalla lämpimällä ilmalla.

Jos tuloilmakanavien solukumieristäminen on mahdollista, niin nilanilla on myös viilentävä malli, joka viilentää tuloilman ja työntää lämmön varaajaan.

Täällä sama kombo, mutta itse kun aikanaan laskin, niin en saanut pilppiä kannattamaan. Lämmön meillä tekee kosteita tiloja lukuunottamatta ILP. Lisäksi pilp lienee vikaherkempi kuin varaaja+iv-kone. Oletko itse tullut toisenlaiseen lopputulokseen?

Täällä sama kombo, mutta itse kun aikanaan laskin, niin en saanut pilppiä kannattamaan. Lämmön meillä tekee kosteita tiloja lukuunottamatta ILP. Lisäksi pilp lienee vikaherkempi kuin varaaja+iv-kone. Oletko itse tullut toisenlaiseen lopputulokseen?
En ole vielä yhtään laskenut että kannattaako. Pilp kiinnostaisi myös siksi että saisi pienellä aurinkokennolla/ keräimellä vielä viileälle ajalle lämmön ilmanvaihtoon/ veteen. Meillä ei ole ilppiä. Mutta kuitenkin molemmat pitää uusia niin menisi samalla. Pitää vielä tutkia.

Minä kysyin vastaavasta tekniikasta (vm. 1994 suorasähkö, MUH100, varaaja, ILP) muutama vuosi sitten rakentajamessuilla suoraan Niben edustajalta, ja hän sanoi ettei kannata. Minä olisin vielä saanut osan energiasta siirrettyä kodinhoitohuone-kylpyhuone-sauna -yhdistelmän lattiaan lisäämällä vesikierron remontin yhteydessä, mutta ei muuttanut laskelmia.

Jossakin vaiheessa ajattelin uusia iv-koneen, samalla mahdollisesti varaaja energiatehokkaammaksi ja teknisen käyttöiän tullessa vastaan. Toistaiseksi kumpikin on OK kunnossa, niin ei ole rahallista hyötyä. Vaihdan sitten, kun on pakko - eli todennäköisesti tammikuussa -28 pakkasilla.

Jossakin vaiheessa ajattelin uusia iv-koneen, samalla mahdollisesti varaaja energiatehokkaammaksi ja teknisen käyttöiän tullessa vastaan.
Onko varaajissa mitään uutta mullistavaa tullut markkinoille? Meillä on haato, joka "oppii" koska lämmintä vettä kuluu enemmän, ja lämmittää sitten tarvittaessa. Kaunis idea, mutta ei. Varsinkin nyt, kun katkon virtoja kellolla, niin muisti nollaantuu joka kerta.

Minä kysyin vastaavasta tekniikasta (vm. 1994 suorasähkö, MUH100, varaaja, ILP) muutama vuosi sitten rakentajamessuilla suoraan Niben edustajalta, ja hän sanoi ettei kannata. Minä olisin vielä saanut osan energiasta siirrettyä kodinhoitohuone-kylpyhuone-sauna -yhdistelmän lattiaan lisäämällä vesikierron remontin yhteydessä, mutta ei muuttanut laskelmia.

Jossakin vaiheessa ajattelin uusia iv-koneen, samalla mahdollisesti varaaja energiatehokkaammaksi ja teknisen käyttöiän tullessa vastaan. Toistaiseksi kumpikin on OK kunnossa, niin ei ole rahallista hyötyä. Vaihdan sitten, kun on pakko - eli todennäköisesti tammikuussa -28 pakkasilla.
Uusi valloxi ja joku keskihintainen varaaja karkeasti 4 kiloa. Halvin Nibe F372 mitä äkkiseltään nyt löysin 5,3 kiloa. Jotenkin sitä haluaisi tuosta ilmanvaihdosta energia tehokkaamman.

Uusi valloxi ja joku keskihintainen varaaja karkeasti 4 kiloa. Halvin Nibe F372 mitä äkkiseltään nyt löysin 5,3 kiloa. Jotenkin sitä haluaisi tuosta ilmanvaihdosta energia tehokkaamman.
Onko sulla siis mahdollisuus tuupata Niben lämpö vesikiertoiseen keskuslämmitykseen? Olen siinä käsityksessä, että ne on eri pilpit, jotka lämmittää vaan käyttövettä ja tuloilmaa. Esim Nilan EC ero IV-koneeseen + varaajaan on kolmen tonnin luokkaa. Siinä pitää ottaa säästössä huomioon myös se, että lämmön talteenotto uudella IV-koneella paranee huomattavasti. Takaisinmaksuajan pitäisi olla luokkaa 5-7 vuotta, että suostuisin itse tuollaisen ottamaan. Meillä kun menee vielä sähköä suht vähän lämmitykseen modernin ILP:n ansiosta, niin en vaan mitenkään itse saanut yhtälöä kannattamaan. Jonkun toisen kulutusprofiililla saattaa olla järkevä päätös.

Onko sulla siis mahdollisuus tuupata Niben lämpö vesikiertoiseen keskuslämmitykseen? Olen siinä käsityksessä, että ne on eri pilpit, jotka lämmittää vaan käyttövettä ja tuloilmaa. Esim Nilan EC ero IV-koneeseen + varaajaan on kolmen tonnin luokkaa. Siinä pitää ottaa säästössä huomioon myös se, että lämmön talteenotto uudella IV-koneella paranee huomattavasti. Takaisinmaksuajan pitäisi olla luokkaa 5-7 vuotta, että suostuisin itse tuollaisen ottamaan. Meillä kun menee vielä sähköä suht vähän lämmitykseen modernin ILP:n ansiosta, niin en vaan mitenkään itse saanut yhtälöä kannattamaan. Jonkun toisen kulutusprofiililla saattaa olla järkevä päätös.
Ei ole mahdollista tuupata lämpöä muualle. Taitaa olla niin ettei pilppiä kannata sitten hankkia vaan perus ilppi lisäksi. Varaaja, iv kone ja ilppi niin kai sillä sitten pärjää tovin. Harrastuksena voi siihen varaajaan vaikka väsäillä sitä aurinkokeräintä. Ero kaventuu sitten noin tonniin mitsun ilpillä.

Viimeksi muokattu:

Ymmärtääkseni tuohon MUHiin saa kuitenkin helpolla varaosia jos jotain hajoaa, joten korjaaminen taitaa tulla halvemmaksi jos jotain hajoaa.

Täällä myös MUH100 ja edellinen omistaja on siihen vaihdatuttanut sisuskaluja, joten menee varmaan vielä pitkään ennenkuin jotain hajoaa. Ainoa syy miksi itse tuon haluaisin vaihtaa, on että laite on korkealla ja joutuu aina kiikkumaan jakkaran päällä jos haluaa saunomisen tms ajaksi laittaa ilmanvaihdon tehokkaammalla. Energiatehokkuuden takia vaihtaminen ei maksa kuitenkaan ikinä itseään takaisin.

Ymmärtääkseni tuohon MUHiin saa kuitenkin helpolla varaosia jos jotain hajoaa, joten korjaaminen taitaa tulla halvemmaksi jos jotain hajoaa.

Täällä myös MUH100 ja edellinen omistaja on siihen vaihdatuttanut sisuskaluja, joten menee varmaan vielä pitkään ennenkuin jotain hajoaa. Ainoa syy miksi itse tuon haluaisin vaihtaa, on että laite on korkealla ja joutuu aina kiikkumaan jakkaran päällä jos haluaa saunomisen tms ajaksi laittaa ilmanvaihdon tehokkaammalla. Energiatehokkuuden takia vaihtaminen ei maksa kuitenkaan ikinä itseään takaisin.
Meillä se nopeudensäätö tuotu johdolla alas. Joo saisihan tuota entisöityä kyllä, pitäisi maalata sisältä uusiksi kun ottanut ruostetta. Mutta tuosta säästöstä olen hieman erimieltä, koko kämpässä lattiassa vastukset, katossa säteilylämmitys, sähkösauna ja takka. Noista tulevan lämmön kun saisi talteen eikä muhin läpi menisi osa pihalle niin takuulla tulisi säästöä.

Meillä se nopeudensäätö tuotu johdolla alas. Joo saisihan tuota entisöityä kyllä, pitäisi maalata sisältä uusiksi kun ottanut ruostetta. Mutta tuosta säästöstä olen hieman erimieltä, koko kämpässä lattiassa vastukset, katossa säteilylämmitys, sähkösauna ja takka. Noista tulevan lämmön kun saisi talteen eikä muhin läpi menisi osa pihalle niin takuulla tulisi säästöä.
Mä joskus mietin sitä poistoputkeen (muh jälkeen) asennettavaa pilpiä, jolla voisi lämmittää käyttövesivaraajaa, mutta tulin siihen tulokseen ettei kannata, kun LVV käytännössä latautuu aina vuorokauden 3 halvinta tuntia.

Eikös tuossa MUH:issakin ole jonkinlainen LTO? Vai onko vain sitten myöhemmissä malleissa.

Noita hyötysuhteita miettiässä kannattaa muistaa, että esim. valmistajan ilmoittama 88% tietyissä Valloxeissa on ihanneolosuhteissa plussakelillä (EN 308 mukaan). Pakkasella kun sitä oikeasti tarvii niin hyötysuhde tippuu huomattavasti esi- ja jälkilämmityksen, jäätymiseneston (kennon ohitus silloin tällöin) jne. takia. Eli aika montakymmentä talvea saat kasvaneella hyötysuhteella paukuttaa, että se ilmanvaihtokoneen vaihdon hinta maksaa itsensä takaisin. Ehkäpä joskus sekin aika tulee, mutta toisaalta uusissa koneissa saa myös varaosia vaihtaa ihan muutaman vuoden välein. Ei ole tehty kestämään.

Toki saa sillä muita "pehmeitä arvoja" kuten CO2 -mukaan säädön, mahdollisesti hiljaisemman puhalluksen ja muuta. Ja tietty nämä ominaisuudet taas maksaa lisää sensoreineen.

Eikös tuossa MUH:issakin ole jonkinlainen LTO? Vai onko vain sitten myöhemmissä malleissa.

Noita hyötysuhteita miettiässä kannattaa muistaa, että esim. valmistajan ilmoittama 88% tietyissä Valloxeissa on ihanneolosuhteissa plussakelillä (EN 308 mukaan). Pakkasella kun sitä oikeasti tarvii niin hyötysuhde tippuu huomattavasti esi- ja jälkilämmityksen, jäätymiseneston (kennon ohitus silloin tällöin) jne. takia. Eli aika montakymmentä talvea saat kasvaneella hyötysuhteella paukuttaa, että se ilmanvaihtokoneen vaihdon hinta maksaa itsensä takaisin. Ehkäpä joskus sekin aika tulee, mutta toisaalta uusissa koneissa saa myös varaosia vaihtaa ihan muutaman vuoden välein. Ei ole tehty kestämään.

Toki saa sillä muita "pehmeitä arvoja" kuten CO2 -mukaan säädön, mahdollisesti hiljaisemman puhalluksen ja muuta. Ja tietty nämä ominaisuudet taas maksaa lisää sensoreineen.
On tuossa jo LTO. 2kw taitaa olla sähkön kulutus jos täysillä joutuu kylmillä keleillä lämmittää. No pitää tätä juttua miettiä.

Ihan samalla lailla se MUH:in hyötysuhde romahtaa oikeassa käytössä. Säästöä tulee lisäksi EC-puhaltimista ja mahdollisuudesta käyttää ajastettuja ohjelmia. Itse en ainakaan aamulla töihin lähtiessä jaksa ruuvata MUH:ia pienemmälle. Vaikka talo on sähkölämmitteinen, niin ILP tekee lämpöä sen verran hyvällä hyötysuhteella, että em. asioista huolimatta iso osa laskennallisesta säästöstä sulaa siihen. Voisin silti päivittää IV-koneen jo ihan käyttömukavuuden takia, mutta kuten @Make-_ mainitsee, niin uudet koneet ei kestä kuten vanhat karvalakkimallit, joissa elektroniikkaa ei ole. Saattaa se 15 vuotta riittää takaisinmaksuun, mutta onnellinen on se, jonka uusi IV-kone ongelmitta sinne asti kestää.

Makuasioita. Itse laittaisin vanhaankin taloon EC-puhaltimilla, joilla saa säädön tarvittaessa vaikkapa paine-erolla ulkovaipan yli, ettei tärvele rakenteita. Tärkein periaatteessa ilmamäärien järkevä mittaus ja säätö. Miksei se kone siitä eteenpäin voisikin jauhaa aina ja ikuisesti samoilla puhallinnopeuksilla. Ihan kätevänä olen pitänyt RH%- ja CO2-tehostuksia suihkun/saunomisen jälkeen ja vieraiden kerääntyessä sisälle.

LTO olisi minimijuttuja jos konetta nyt katselisin, mutta jos tosiaan vanha kone käy ja kukkuu, niin en pelkästään sen takia välttämättä vaihtaisi. Toki säästö se pienikin säästö jossain suorasähkölämmitteisessä talossa on. Yksi järkevä juttu myös olisi kotona/poissa-tilojen hallinta, eli reissun ajaksi riittää pienempi ilmamäärä. Vanhemmalle koneelle tämän voisi toteuttaa 230V puolen emännänkytkimellä old schoolisti ja uudempaan koneeseen 24V painonapein. Ainakin Valloxilla on vapaita 24V kytkintuloja ja toiminnon saa valita koneen omalta säätimeltä.

Valintojen maailma. Yksi haluaa ohjata "älykkäästi" ja toinen pitää IV:tä välttämättömyytenä, joka säädetään kerran ja jätetään sillensä. Samalla laillahan ihmisten suhtautuminen vaihtelee sähköjen tai LVI:nkin suhteen. Joku vetää vesipatterien putket pintaan ja toinen haluaa veden kiertämään lattiaan.

Vähän oli sellainen sulovilen veto ehkä mutta Jäspin solar 300l varaajan tilasin 2x3kw vastuksilla ja käytettynä 50 putkisen lämmönkeräimen hilppeineen 😀

Valloxiin oli päivityksen myötä ilmestynyt automaattitila, onko kukaan tätä testannut ja todennut hyödylliseksi? Vai vaatiiko lisäanturit että saa kaiken hyödyn irti...
Edit : Näköjään edelliseltä sivulta löytyi juttua ja menee testiin. Hiilidioksidipitoisuuden säädin 800ppm, ja katsotaan miten reagoi.

Viimeksi muokattu:
Valloxiin oli päivityksen myötä ilmestynyt automaattitila, onko kukaan tätä testannut ja todennut hyödylliseksi? Vai vaatiiko lisäanturit että saa kaiken hyödyn irti...
Kokeileppas oikeasta ylänurkasta klikata suurennuslasia, sieltä avautuu hakutoiminto.

Kirjoita siihen missä lukee "Haku..."
Vaikkapa "automaatti" tai "Vallox"
Tekstin vieressä on kenttä jonka avulla voit rajata hakutulokset vain tähän viestiketjuun.

Kun nämä on tehty niin klikkaa laatikon alareunasta "etsi"

Statistiikka

Viestiketjuista
313 039
Jäsenet
84 400
Uusin jäsen
kaerppae

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom