Ilman ohjaaminen koneen ulkopuolella?

Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
43
Uusi kone 4090:n ympärille rakennettuna on aivan loistava. Itse kone käy myös suhteellisen hiljaisena ja viileänä. MUTTA "työhuone" on tämän kannalta ihan katastrofi. Koppa aika suuri ja nippa nappa mahtuu pöydän alle. Tämän takia se on pari senttiä seinästä ja toinen puoli on kiinteää hyllyä vasten. Ilma ei siis juurikaan pääse kiertämään tuossa kopan ulkopuolella.

Olen miettinyt miten tuon ratkaista ja ulkoisen "oikeat" tuulettimet tuppaavat olemaan turhan äänekkäitä että sellaista voisi käyttää tuossa tilassa järkevästi. Kopan ja pöydän välissä on about 20 cm tilaa korkeuden puolesta joten tuohon koneen takalaitaan voisi viritellä pienen ulkoisen fanin jonka ei tarvitsi olla hurja tehokas, kunhan olisi hijlainen.

Osaisikohan kukaan neuvoa hiljaista USB:llä tietokoneesta virrat ottavaa fania? Tilasin tällaisen Jimmsiltä, mutta se on suht äänekäs malli (tehoiltaan kyllä riittävä):
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
644
Mites joku Noctuan 5-volttinen malli + sormisuojat? Esim:

Itse tein kesäkuumilla pöytätuulettimen ihan perus-Arcticista. Emolta jatkojohto takapaneelin läpi ja tuuletin siihen:

arctic14.jpg


Edit: tässä on tietty se hyvä puoli, että kierroksia pystyy myös helposti säätämään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
43
Jos siellä on 20cm tilaa ja pitää olla mahdollisimman hijainen, niin eikö se kannata ottaa niin iso kuin mahtuu, esim: Noctua 200 x 200 x 30 NF-A20-5V PWM öljylaakeroitu laitetuuletin - 34,90€
Tämä on hyvä ajatus, mutta en ole varma miten virran saa emolevyltä? Emona tuossa koneessa on ASUS TUF GAMING B550-PLUS (Wi-FI) II (ATX, B550, AM4). Onkos tuo ihan triviaalin helppoa vai kuinka? Miten sait tuon johdon takapaneelin läpi? Vaatiikos tuo askartelua?
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
644
Tämä on hyvä ajatus, mutta en ole varma miten virran saa emolevyltä? Emona tuossa koneessa on ASUS TUF GAMING B550-PLUS (Wi-FI) II (ATX, B550, AM4). Onkos tuo ihan triviaalin helppoa vai kuinka? Miten sait tuon johdon takapaneelin läpi? Vaatiikos tuo askartelua?
Tämä oli varmaan mulle :)
On ihan helppoa, jos jostain löytyy vapaa tuuletinliitäntä. Siis emolta suoraan tai tuuletinohjaimesta, tai hätätilassa splitterikaapelilla. Mulla on runsaasti paikkoja emolla, niin laitoin tällaisen jatkojohdon (löytyy eripituisia):

Vedin kotelosta ulos korttipaikkojen peitelevyjen välistä. Asentaessa piti levy irrottaa, mutta mahtui kaapelin kanssa kiinnikin.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
422
Tämä on hyvä ajatus, mutta en ole varma miten virran saa emolevyltä? Emona tuossa koneessa on ASUS TUF GAMING B550-PLUS (Wi-FI) II (ATX, B550, AM4). Onkos tuo ihan triviaalin helppoa vai kuinka? Miten sait tuon johdon takapaneelin läpi? Vaatiikos tuo askartelua?
Ainakin tuotetietojen mukaan tuossa Noctuassa pitäis olla USB-adapteri mukana, etkö juuri sellaista etsinyt?
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
43
Ainakin tuotetietojen mukaan tuossa Noctuassa pitäis olla USB-adapteri mukana, etkö juuri sellaista etsinyt?
/Facepalm Joo, mutta en huomannut tuota adapteria teknisissä tiedoissa. No tulipas sitten näppärästi tilattua tämä Saksasta Turun sijaan...
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 843
Olenko nyt ainoa, joka ei ymmärtänyt itse ongelmaa ja tuulettimen puhallus-suuntaa? Jos kone kerran pysyy jo viileänä, niin mihin tällä lisätuulettimella haetaan parannusta? Käyttäjän jäähdytykseenkö?
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
43
Kone on siis pöydän alla aika pienessä tilassa. Lämpö kerääntyy jalkoihin ja pikkuhiljaa nousee myös pöydän reunan yli. vaikka itse koneen lämmöt on ihan ookoo, niin eihän tuo käyttömukavuuden kannalta ole optimi.

Tuolla tuulettimella saa ilman liikkumaan niin ettei kuuma ilma jää koneen taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 698
Viestejä
4 189 369
Jäsenet
70 784
Uusin jäsen
juged

Hinta.fi

Ylös Bottom