Ilmamassan mittaus

Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
129
Ajattelin rakennella oman mittarin ilmanvaihdon mittausta ja automatisointia varten, eli tarkoituksena on mitata omakotitalon hormissa kulkeva ilmamassa tai ilmavirran nopeus. Mietin millä periaatteella tuollaisen pitäisi toimia. Mikään läppäsysteemi kuten vanhojen autojen moottorinohjauksessa on tuskin noilla virtauksilla toimii, joten olisiko kuumalanka tai omatekoinen pitot-putki ratkaisu..? Paine-erojen mittaamiseen löytyy näköjään melko edullisia antureita anturi, mutta en tiedä riittääkö tuollaisen mitta-tarkkuus niin pienille paine-eroille, mitä hormin virtauksnopeuksilla esiintyy. Täytyisi laskea, mutta kunhan mietin. :comp:
 
En ole ihan varma mitä käytännön hyötyä saat ilmanvaihtokanavien massavirran arvaamisesta. Turbulenttinen virtaus epämääräisen muotoisessa kanavassa ja tulo- ja poistokanavan välinen lämpötilaero tuo melko paljon muuttujia massavirran laskemiseen.

Olen ratkaissut iv-koneen (pyöriväkennoinen) seurannan ja ohjaamisen seuraavasti:
-puhallinnopeuksien ohjaus ja mittaus suoraan EC-puhaltimilta. Isompi nopeus, isompi ilmavirta
-Reilusti lämpöantureita, itselläni maalämpöpatteri esilämmityksenä/jäähdytyksenä ennen iv-konetta ja antureita taitaa olla 5 tai 6
-Talon korkeimmassa kohdassa sisällä paine-eromittaus kuoren yli (DFRobot LWLP5000) jonka perusteella säädän puhallinbalanssia

Mitä tavoittelet massavirran mittaamisella?
 
Paine-erojen mittaamiseen löytyy näköjään melko edullisia antureita anturi, mutta en tiedä riittääkö tuollaisen mitta-tarkkuus niin pienille paine-eroille, mitä hormin virtauksnopeuksilla esiintyy. Täytyisi laskea, mutta kunhan mietin. :comp:

Mihin kohtaan hormia meinasit anturin laittaa? Tuolla anturilla maksimi toiminta lämpötila vain 125°C
 
Ajatuksena on mitata painovoimaisen ilmanvaihdon poistohormi(e)n läpi kulkevaa ilmamassaa ja säätää sen avulla läppää mikä pitää virtauksen vakiona keliolosuhteista riippumatta. Ja tarvittaessa ohjata huippuimuria, jos virtaus ei muuten ole riittävä. Eli kuumia kaasuja ei ole tarkoitus mitata.
 
Ainakin paine-eroanturin pitäisi olla paaljon herkempi kuin 10kPa maks alue.
Tuollaisessa painovoimaisessa systeemissä hormissa ei ole montaa pascalia paine-eroa mihinkään suuntaan.
Koneellisessa ilmanvaihdossa mittaus onnistuisi helpommin paine-eroon perustuen, esim katton asennettavat lautasventtiilit säädetään juurikin paine-eron perusteella.
Joku tälläinen mittaa pieniä paineita alle 0.1 pascalin tarkkuudella joka on ainakin lähempänä tarvittavaa.


Kuumalanka toiminee, kannattaa huomioida puhdistustarve ja huonepölyn kertyminen. Joku henkilöauton ilmamassamäärämittarin anturi vois tuurilla olla tarpeeksi herkkä. Ainakin Saabin kuumalanka-anturi reagoi melko olemattomiin virtauksiin, mitään eksaktia numeroa ei kyllä ole ulkomuistista heittää.
 
Joku tälläinen mittaa pieniä paineita alle 0.1 pascalin tarkkuudella joka on ainakin lähempänä tarvittavaa.

Lainaan wikipediaa:
Pascal (tunnus Pa[1]) on paine, jonka yhden newtonin voima aiheuttaa kohdistuessaan neliömetrin pinta-alalle.

Jos mietit tuota 0,1Pa suuruusluokkaa edes hieman, niin huomaat ettei sellaista paine-eroa voi mitata mitenkään luotettavasti ja toistettavasti muualla kuin jossain labrassa täysin seisovassa ilmassa. Näissä kuvissa tuo "julmettu" vuorenhuippu tulee siitä, että raotan talosta tuuletusikkunaa n. 5cm verran, yksiköt pascaleita. Tässä huomionarvoista se että mittaan paine-eroa kuoren yli ja että signaalissa on todella raju suodatus, koska muuten se olisi ihan lukukelvoton siitä johtuen että ulkona ja myös sisällä on aina jonkinlaista ilmavirtaa suuntaan tai toiseen.

Sitähän voi joltain tutulta tai vuokraamosta lainata iv-kanavien säätöön tarkoitetun paine-eromittarin ja sillä kokeilla mittailla niitä paine-eroja kanavista ja miettiä sen jälkeen kuinka helpolta projekti vaikuttaa. Se ainakin on varmaa että tuollaisella kPa-luokan anturilla ei tässä projektissa tee yhtään mitään, mutta itseäni hieman epäilyttää sekin saako tuollaisella +-500Pa anturillakaan mitattua mitään järkevää kun ilmavirrat on niin pieniä.
1727808274608.png

1727808293471.png
 
Hmm joo kuumalankaa itsekin mietin ja näköjään osa iv-asentajien käyttöön tarkoitetuista mittareista sellaista käyttää. Olisi ainakin periaatteessa helppo toteuttaa nollasta lähtien, skaala on vaan siinäkin pieni.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
254 690
Viestejä
4 429 748
Jäsenet
73 400
Uusin jäsen
Tepukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom