Ilmalämpöpumput eli ILPit

Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 854
Mielenkiinnosta kysyn, missä tilanteessa kuorma on tasaiset 300 wattia?
Tarveohjaus manuaali 40% ja pyynti 23C, puhallus 4/5 ja puhaltaa arviolta kolmosella kaiken aikaa. Katkokäynnille menee käytännössä vasta myöhään iltapäivällä jos ja kun hukkalämpöä on tarpeeksi.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Tarveohjaus manuaali 40% ja pyynti 23C, puhallus 4/5 ja puhaltaa arviolta kolmosella kaiken aikaa. Katkokäynnille menee käytännössä vasta myöhään iltapäivällä jos ja kun hukkalämpöä on tarpeeksi.
Eikö puhallus tunnu aika viileältä? Kokeilin ensin myös noita tarveohjauksia ja manuaalipuhallusta, mutta en tykkää siitä. Mulla puhallus aina automaatilla, puhkuu lämpimämpää vaikkakin varmaan coppi huonompi. Lähellä nollaa pidän tarveohjauksen automaatilla. Tottunu kun on/off koneet lykkäsi aina täydellä teholla lämmintä eikä puhaltanut jos ei tarvinnut lämpöä.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 854
Eikö puhallus tunnu aika viileältä? Kokeilin ensin myös noita tarveohjauksia ja manuaalipuhallusta, mutta en tykkää siitä. Mulla puhallus aina automaatilla, puhkuu lämpimämpää vaikkakin varmaan coppi huonompi. Lähellä nollaa pidän tarveohjauksen automaatilla. Tottunu kun on/off koneet lykkäsi aina täydellä teholla lämmintä eikä puhaltanut jos ei tarvinnut lämpöä.
En ole itse huomannut vetoisuutta, mikä johtuu ehkä siitä, että puhallussuunta on niin ylös kuin mahdollista. Tuolla tavalla saa lämmön leviämään paremmin kun se ei törmäile huonekaluihin ja automaatti todennäköisesti puhaltaisi liian hiljaa kauimpia huoneita ajatellen. Loggausten perusteella ilman lämpötila on 29 asteen paikkeilla tuossa tasaisen kuorman aikaan.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
En ole itse huomannut vetoisuutta, mikä johtuu ehkä siitä, että puhallussuunta on niin ylös kuin mahdollista. Tuolla tavalla saa lämmön leviämään paremmin kun se ei törmäile huonekaluihin ja automaatti todennäköisesti puhaltaisi liian hiljaa kauimpia huoneita ajatellen. Loggausten perusteella ilman lämpötila on 29 asteen paikkeilla tuossa tasaisen kuorman aikaan.
Okei, pitääpä kokeilla tuota vielä.
Onko sulla riittänyt pakkasillakin tuo 40% tarveohjaus? Onko muuta lämmitystä samalla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 854
Okei, pitääpä kokeilla tuota vielä.
Suunnan säätämisen vaikutus tuli itsellekin yllätyksenä. Olin ajatellut loogisesti niin, että pitää puhaltaa jonkun verran alemmas, jolloin lämmin ilma sekoittuu ja koko massa nousee itsestään ylemmäs ja tasoittaa lämpötilaa koko tilassa. Ilmeisesti nyt saa ilman kiertämään eri tiloihin sen verran tehokkaammin, että sekoittumista tapahtuu jo sen avulla.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
754
Miksi varastossa tarvii olla 20C? Jos riittää mielenkiintoa niin kokeile paljon suora sähkölämmitys vie vaikka +5C lämmöllä.

Mulla on 70m2 tallissa/harrastetilassa myös vanha ILP, minimilämpö pumpussa 10C. Laitoin kaikki jäätymisherkät tavarat n. 14m2 "eteiseen" ja sinne raksalämmitin minimiteholle n. +5C, kulutus tippui aika reilusti. En nyt muista mitä kun kulutukset pappamaisesti jossain paperilapulla tallessa.
Toi mooseksen aikainen toshiba ei toimi kunnolla jos on 16-19 välillä pyynti ainoa missä toimii on 20c. Nukun siellä aina yövuorojen jälkeen. Karussa muksujen ääntä ja meteliä.

Enkä ole murheissani enää tämän kiinteistön sähkönkulutuksesta saatu sen verran optimoitua Vuosi 2021 joulukuussa meni 2700kwh ja nyt 2022 joulukuussa meni 1214kwh.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Olin ajatellut loogisesti niin, että pitää puhaltaa jonkun verran alemmas, jolloin lämmin ilma sekoittuu ja koko massa nousee itsestään ylemmäs ja tasoittaa lämpötilaa koko tilassa.
Näin minäkin olen näiltä foorumeilta lukenut, että lämmin alas ja kylmä ylös. Tuo ylös puhallus voi omassa tapauksessa olla hyväkin, kun sisäyksikön paras paikka on olohuoneen sohvan päällä ja jos istuu nojatuolissa niin puhallus tuntuisi nyt menevän yli eikä päin istujaa. Muuten avointa kylläkin 8m keittiöön asti.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 854
Onko sulla riittänyt pakkasillakin tuo 40% tarveohjaus? Onko muuta lämmitystä samalla?
Meillä on kaukolämpö, eli sikäli poikkeava tilanne. Yritän lämmittää avoimia tiloja mahdollisimman paljon ILPillä kun se on tällä hetkellä kustannustehokkaampaa, mutta muista tiloista tulee ovien kautta tietysti sitä kaukolämmön tekemää lämpöä kiertoon. 40% oli meillä ihan passeli kun lämpötila oli alle -10C. Se tekee jo tosi paljon, että Daikin sulattelee harvoin ja katkokäynti on aika minimissä. Muistaakseni kovemmilla pakkasilla kävi lähes tauotta.
 
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
424
Jos sen tekee hyvin , niin ei se paljoa eroa siitä kun sisäyksikkö kytketään kylmäaineputkiin
Samaa mieltä mutta maksaako jatkaminen vaivan? Uutta eristettyä pariputkea saa n. 10€ / m. Harvemmin sitä putkea niin paljoa tarvitaan että on kustannuskysymys, tulee jo putkien maksimipituus laitteelle vastaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Samaa mieltä mutta maksaako jatkaminen vaivan? Uutta eristettyä pariputkea saa n. 10€ / m. Harvemmin sitä putkea niin paljoa tarvitaan että on kustannuskysymys, tulee jo putkien maksimipituus laitteelle vastaan.
Eihän se yleensä ole se materiaali mikä maksaa. Kyllähän sen parissa, kolmessa tunnissa tukusta piipahtaa uuden putken ja vaihtaa sen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
225
Hep!

Panasonicin ulkoyksikön takana oikealla puolella on musta ohut letku joka loppuu noin puoleenväliin kennoa, onko mitään havaintoa mikä se on ?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Ite tuli laitettua tallin sähköpattereiden ohjaukseen Shelly 1pm Plussa. Ei tarvitse mennä talliin napsauttamaan pattereita päälle ja ennenkaikkea näkee sähkönkulutuksen.

Mietin nyt, että pitäisiköhän sitä ILP:iin laittaa myös 1pm... Nyt on ABB:n 1-din energiamittari, mutta olisihan tuo kätevä, kun näkisi suoraan luurista sekä jäisi data talteen. Tuon näköjään saa konffattuakin sillein, että on aina päällä kun on virrat päällä. Täytyy melkein hakea tuollainen.

Itse meinasin asentaa tuon suoraan sähkökeskukseen, mistä lähtee syöttö ilpille. Tässä tosin voi tulla wlanin kuuluvuus varastoon ongelmaksi. Tämä on kyllä ratkaistavissa oleva ongelma.
Itse just hommasin Shelly plus 1PM laitteen, eikä vain sen energian käytön seurannan vuoksi, vaan ajattelin helpottaa omaa arkea.
Seiya kun ei ole suotavaa käyttää -15C' ja kylmemmässä, niin saan samalla pihan lämpötilatiedolla automatisoitua sähköt pois pumpulta, jo -13C' kohdalla. Jää varmuus varaa.
Pumppu on kuitenkin hommattu ensisijaisesti jäähdyttämiseen ja haluan siitä mahdollisimman pitkäikäisen viilentimen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Hep!

Panasonicin ulkoyksikön takana oikealla puolella on musta ohut letku joka loppuu noin puoleenväliin kennoa, onko mitään havaintoa mikä se on ?
Mä olen päätellyt että siellä on paine-eromittari jolla se tutkii kennon jäätämistä.

Itse miettisin kaksi kertaa, että onko viisasta katkoa ILP:in syöttöä kesken kaiken ns. ei-hallitusti.
Mä olen miettynyt tuota samaa, mutta en ole keksinyt miksi kone ei tuota kestäisi. Tai ainoa ongelma minkä keksin on sisäkennon lämmön nousu kun puhallin pysähtyy äkillisesti vaikka kenno jatkaa vielä lämmöntuottoa kunnes paneet tasaantuu.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
576
Laitteen syöttöä ei koskaan suositella katkaisemaan kuorma päällä. Nythän virrat saatetaan katkaista kesken sulatussyklin tai todennäköisemmin kesken lämmityksen. Todennäköisesti tuolla tavalla saa ILP:stä jotain elektroniikkaa rikki ennemmin tai myöhemmin. Toki se joskus hajoaa anyway, mutta suurella todennäköisyydellä tuolla saa ennenaikaistettua sitä.

Tiedä sitten onko kuluttajamallin ILP:eissä minkäänlaista tukea ulkoiselle ohjaukselle, että saisiko sitä kautta sammutettua tuolla Shellyllä. Veikkaan, että ei ole.

E: B170 kommentti alempana kuulostaa juuri siltä oikealta toimintatavalta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 013
Mä olen päätellyt että siellä on paine-eromittari jolla se tutkii kennon jäätämistä.



Mä olen miettynyt tuota samaa, mutta en ole keksinyt miksi kone ei tuota kestäisi. Tai ainoa ongelma minkä keksin on sisäkennon lämmön nousu kun puhallin pysähtyy äkillisesti vaikka kenno jatkaa vielä lämmöntuottoa kunnes paneet tasaantuu.
Sit tarvis odottaa plussakelejä ennenkuin laittaa takas päälle, muuten on öljyt jähmeenä.
Ja elektroniikka-vermeet nyt ei yleensäkään tykkää virtojen pätkimisestä.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Tiedä sitten onko kuluttajamallin ILP:eissä minkäänlaista tukea ulkoiselle ohjaukselle, että saisiko sitä kautta sammutettua tuolla Shellyllä. Veikkaan, että ei ole.
Jos on sisäyksikkö pistotulpalla niin Älypistorasia esim Nedis seuraa säätietoja ja kun pakkasraja saavutetaan niin käskyttää wifi ir-ohjainta. Voi ohjelmoida ihan ittt- periaatteella. Ehdoissa voi olla myös laitteen ottoteho niin ei katkaise käynnissä ollessaan.
17v vanhasta pumpusta tuli näin aika älykäs versio.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Aivan loistavia jatkokehittelyjä tuolle ohjaukselle! Täytyykin tutkia toi WiFi IR kauko-ohjain, jotta saa sen homeassistantin suuntaan jne.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 854
Sit tarvis odottaa plussakelejä ennenkuin laittaa takas päälle, muuten on öljyt jähmeenä.
Ja elektroniikka-vermeet nyt ei yleensäkään tykkää virtojen pätkimisestä.
Koskee ehkä yli parinkympin pakkasia, mutta ei muuten. Luulen muutenkin, että ulkoyksikkö ei hyvin kylmällä ala vetää alkukiukkua saman tien vaan laittaa rauhassa nesteet kunnolla kiertoon, ennen kuin lämpöä aletaan tuottamaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 013
Koskee ehkä yli parinkympin pakkasia, mutta ei muuten. Luulen muutenkin, että ulkoyksikkö ei hyvin kylmällä ala vetää alkukiukkua saman tien vaan laittaa rauhassa nesteet kunnolla kiertoon, ennen kuin lämpöä aletaan tuottamaan.
Ainakaan midea ei jaksanut edes lähteä pyörittämään kompuraa jossain -10 - 15c välissä, vaan antoi vikakoodin että kompura ottaa liikaa virtaa.
Ja pahempihan se on, jos kompura yrittää hitaasti käynnistyä, silloin ei niin helpolla voita öljyn muodostamaa kitkaa vaan polttaa käämit. Ite kylmä-aine nyt ei miksikään mene vaikka on pakkasta.

Ja elektroniikka-vermeet nyt ei yleensäkään tykkää virtojen pätkimisestä.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 854
Ja pahempihan se on, jos kompura yrittää hitaasti käynnistyä, silloin ei niin helpolla voita öljyn muodostamaa kitkaa vaan polttaa käämit. Ite kylmä-aine nyt ei miksikään mene vaikka on pakkasta.
Esim. Daikinissa on jotain lämmitystä tms. mitä se käyttää aina välillä päällä kun ulkona on kylmä ja kompura ei käy. Pumpun kulutus silloin noin 50W kun pelkän sisäyksikön puhallus vie vajaa 20W. Luulen, että se kierrättää ja pitää nesteitä lämpöisempänä siinä vaiheessa. En ihmettelisi, vaikka se hyödyntäisi tuota jotenkin myös kylmällä käynnistettäessä.
Ja elektroniikka-vermeet nyt ei yleensäkään tykkää virtojen pätkimisestä.
Juu, hallitusti ilpit pitää sammuttaa eli kakesta ensin virrat pois ja töpseli pois seinästä / sulake pois vasta kun ulkoyksikön ropeli pysähtyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 133
Olisiko kuitenkin pohjan sulanapitovastus tuo 50W?

Se kyllä taitaa olla ainakin jossain malleissa aina päällä, niin tuo aina välillä vähän hämää. Laitan panokset sille kuitenkin, ilman mitään sen suurempaa tietoa.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 854
Olisiko kuitenkin pohjan sulanapitovastus tuo 50W?

Se kyllä taitaa olla ainakin jossain malleissa aina päällä, niin tuo aina välillä vähän hämää. Laitan panokset sille kuitenkin, ilman mitään sen suurempaa tietoa.
Ei, koska Daikinissa kenno kelluu vapaasti eikä tarvi erillistä vastusta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 013
Esim. Daikinissa on jotain lämmitystä tms. mitä se käyttää aina välillä päällä kun ulkona on kylmä ja kompura ei käy. Pumpun kulutus silloin noin 50W kun pelkän sisäyksikön puhallus vie vajaa 20W. Luulen, että se kierrättää ja pitää nesteitä lämpöisempänä siinä vaiheessa. En ihmettelisi, vaikka se hyödyntäisi tuota jotenkin myös kylmällä käynnistettäessä.

Juu, hallitusti ilpit pitää sammuttaa eli kakesta ensin virrat pois ja töpseli pois seinästä / sulake pois vasta kun ulkoyksikön ropeli pysähtyy.
Toikin vaatii sitten sen, että virrat palautetaan päälle joku puoli tuntia ennen kun ite ilppi käynnistetään. Eli ei voi vaan katkoa virtoja ja laittaa takas päälle, tuskin siinä on älyä joka odottaa että kompura on lämmin ennenkuin yrittää sitä pyörittää.

Toki kapulan käskemänä tuota voinee pätkiä, tiedä sitten mitä järkeä siinä on, jos se idlenä vie kuitenkin sen kompuran lämmitykseen käytetyn sähkön. Näkee sen kuitenkin ihan silmällä, jos sulatukset ei riitä ja alkaa kenno olemaan jäässä kokoajan.

Itsellä esim. halpis ultimaten pumppu, joka on alaosastaan umpijäässä koko talven, hyvin on silti pelannut useamman vuoden. Toki maksoin tosta 150€ uutena ja kaverille pari kaljaa kun tyhjiöi sen, niin ei suuri menetys vaikka hajoaisi.

Tallin ilppikin on itellä kellon takana pikkupakkasilla, vaikka tuo on toddella typerää keston kannalta, mutta tuo maksoi käytettynä asennuksen kanssa 150€ ja siinä ei ole ylläpitotoimintoa. Tallin lämpötilaa kun on ihan turha pitää 16asteessa, kun saan sen puulla lämmittämällä tarvittaessa tunnissa 15asteeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
225
Mä olen päätellyt että siellä on paine-eromittari jolla se tutkii kennon jäätämistä.
Eli tuon putken olis hyvä olla melko lähellä tai melkein kiinni kennossa?

Omasta näyttää kiinike hajonneen ja tuo letku viitisen senttiä irti kennosta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 133
Siinä kennon alla ei ole mitään peltiä. Sulatusvedet tippuu suoraan maahan, tai paljuun kuten omassa tapauksessa.
Ok eli jotain tuorempaa mallia.
Perfera ja Ururu kertoo sivuilla

”Huom! Ururu Sarara vaatii Suomessa sulanapitokaapelin asennuksen.”
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 854
Kuvassa Daikin ulkoyksikkö alapuolelta.
Jep, eli vedet tulee sujuvasti tuosta ilman, että tarvii erillistä sulatusta. Lähinnä maatelineeseen jää välillä jääpuikkoa jos on kylmempää.

Ururu Sarara ei ole perinteinen ILP, vaan voisi kai puhua ilmanvaihtokoneesta. Siinä lienee eri ulkoyksikkö kuin nämä Perferassa ja Comforassa käytetyt.
 
Liittynyt
06.04.2021
Viestejä
31
Mikä pumppu on hinta/laatu-suhteeltaan paras viilennystä varten? Onko markkinalla suuria eroja?


Näitä on tarjottu tähän mennessä:
Toshiba SeiyaPlus 13
Samsung Cebu 9
Samsung Wind-free comfort 9
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 375
Mikä pumppu on hinta/laatu-suhteeltaan paras viilennystä varten? Onko markkinalla suuria eroja?


Näitä on tarjottu tähän mennessä:
Toshiba SeiyaPlus 13
Samsung Cebu 9
Samsung Wind-free comfort 9
Täällä asennettiin edelliskesänä Panasonic TZ35 ja hyvin pelannut pari kesää. Omasta mielestä oli halpa ja hyvä :kippis:
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 854
Pelkkään viilennyskäyttöön sopii vaikka halvat Greet tai ne lukemattomat merkit, jotka on käytännössä samoja koneita. Saattavat olla äänekkäämpiä kuin ns. laatumerkit, mutta toimii yhtä hyvin. Ts. ei kannata panostaa rahallisesti ihan hirvittävästi.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Mikä pumppu on hinta/laatu-suhteeltaan paras viilennystä varten? Onko markkinalla suuria eroja?


Näitä on tarjottu tähän mennessä:
Toshiba SeiyaPlus 13
Samsung Cebu 9
Samsung Wind-free comfort 9
En tiedä onko paras viilennykseen (ei varmasti ole, mutta oli hyvä hinta/laatusuhde asennettuna), et esim. kertonut viilennettävän tilan kokoa, mutta itse kirjoitin näin:

Itselläni hieman samanlainen tilanne (tosin ei 105m2 vaan hieman alle 100m2) ja maalämpö valmistui 2022 kesäksi.

Käytössä täällä gree bora 35-a/w mistä ainakin mainoksissa todetaan seuraavaa:
"
KäyttötarkoitusVain jäähdytys
Mitat ja tehotSisäyksikkö
Mitat (k x l x s) mm 250x773x185
Paino kg 8,5
Äänenpaine (min-max) dB(A) 28 – 42
Ilmavirta (min-max) m³/h 300, 430, 500, 550
Ulkoyksikkö
Mitat, k x l x s mm 596x842x320
Paino kg 31
Äänenpaine (jäähd. / lämm.) dB(A) 52
Sulakekoko 10A
Suositeltavat kohteetKerrostalo, Omakotitalo, Rivitalo, Toimisto
Kohteen pinta-ala10-60m², 60-120m², 120-160m²
"
Tuotteen esite:
Käyttö ja asennusohje:

Pienillä sivuhuomioilla oikein hyvä ja riittävä omaan käyttööni.
Sivuhuomioita:
Paikat kuten: WC, Kodinhoitohuone, Pesuhuone, Sauna, Tuulikaappi, Vaatehuone, Terassi, Ulkovarasto jne. eivät kuulu paikkoihin mitä viilennän (osa varmaan itsestään selviä asioita).

Suurin ero tuli siitä että ensimmäisenä päivänä käyttöönotossa ilman kosteus tippui reippaasti (useampi ämpärillinen vettä mikä näkyi ulkoyksikön alla, suosittelen 5 tai 10l ämpäriä). Sen jälkeen joku +23/24C pyyntinä riitti oikein hyvin saamaan aikaan viileän tunteen. Jos pyyntinä oli joku +22C tjsp. tuli helposti kylmä olo. Tämä siis Pirkanmaan kohdalla missä ulkona saattoi olla helposti noin +28C astetta ja tarkeni oikein hyvin pelkissä shorteissa / polvihousuissa.

Ensimmäisen noin puolen päivän jälkeen harvempi (vesi)ämpärin tyhjennyskerta riittää. Otaksuen että ovia ja ikkunoita ei pidä auki ja suoralla auringonpaisteella pitää myös verhoja kiinni (niin ainakin itse tein).

Itse en nyt ihan 100% miettinyt esim. ympäristöystävällisyyttä (tämä oli tuote mitä suositeltiin firman puolesta joka myös asensi maalämmön) mutta ilmeisesti sekin on kunnossa:
"
Boran invertteritekniikka mahdollistaa hyvän energiatehokkuuden ja hiljaisen käyntiäänen. Erinomainen energiatehokkuus (A++, SEER 6,1) takaa energiapihin viilennyksen.

Ympäristöystävällisen R32-kylmäaineen kasvihuonepäästöt ja ympäristön kuormitus on kolme kertaa pienempi verrattuna perinteiseen R410A-kylmäaineeseen. Ympäristöystävällinen R32-kylmäaine on myös tehokkaampi, jolloin kylmäainetta tarvitaan lämpöpumpussa vähemmän.

"
Yksi tärkeimpiä asioita muistaa on kuitenkin että tämä on tarkoitettu viilennykseen ainostaan. Tällä VOI myös lämmittää mutta se ei ole erityisen energiatehokasta ja taisi olla +5C alle kun ulkona tippuu lämpö käyttö olisi suositeltavaa lopettaa. (Jäähdytys +5 - +43C ulkolämpötilassa). Suositus taisi olla 10A sulake mikä voi teoriassa myös aiheuttaa ongelmia (tuskin mutta onhan Suomessa kämppiä mitkä on rakennettu ennen 1918 sotiakin ja sähköt vasta myöhemmin mahdollisen sisävessan ja juoksevan veden kanssa kikkailtu toimimaan).
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
214
Ilmalämpöpumput on kehittinyt jonkunverran viimesen 10v aikana. toki perustekniikka ja toimintaperiaate on sama. Nykyään on vaan enemmän kaikkia ns. hienouksia niinkuin takkatoiminto,etähallinta yms.

Pumpun käyttöikä on yleensä noin 10-15v ja vanha peruskorjattu laite voi toimia vielä toiset 5-10v. eli käytettyä hyvin huollettuna voi harkita jos budjetti on tiukka.

Mitä merkkeihin tulee. niin edelleen siellä kylmäainepiirissä on ihan samat komponentit. Eli valmistajat käyttää samoja bulkki osia ja mikään ei muutu kuin merkki ulkokuorissa. toki on laatu ja kokoonpano eroja yms.

Pumpun asennuspaikka ratkaisee todella paljon. toki ilma leviää hyvin jos sisäyks puhaltaa hyvin. mutta tässä pitää muistaa se, että kuuma ilma menee ylös ja kylmä alas.

Asennuksen laatuun pitää kiinnittää huomiota toiseksi eniten. jos pumppu asennetaan huonosti tai ammattitaidottomasti. niin ongelmia tulee.

Joko ILP vuotaa pikkuhiljaa kylmäaineet pihalle tai pahimmassa tapauksessa kesällä viilennyskäytössä kondessivedet nousee sisäyksikölle ja vuotaa pitkin seiniä. Tai talon rakenteisiin riippuen mistä kondessiletku/putki menee ulos.

Lämmityskäytössä pumppu laskee vettä alleen jolloin suositeltavaa on että ulkoyksikkö on tarpeeksi korkealla (50-100cm alla tilaa) ja alla on vielä tarvittaessa vaikka tavallinen 100l laastipalju josta jäätynyt vesi on helppo poistaa talvella.

Tarjouksia kannattaa ottaa useammasta firmasta ja vertailla. perus pumppu asennus menee yhdessä päivässä. aikaa kuluu noin 4-10 tuntia perusasennuksessa ihan riippuen kokonais putkimatkasta ja kohteesta.

Jos kyseessä on hankala kohde tai multikone(useampi sisäyksikkö) aikaa voi mennä 2-3 pv.

Kohteessa pitää myös huomioida sähköt eli otetaanko virta sisä tai ulkoyksikölle töpselistä vai pitääkö syöttö ottaa keskukselta. (vaatii sähkömiehen)

Jos sisäyksikön asennuspaikka on korkealla (toinen,kolmas kerros yms), ulkopuolella tarvitsee yleensä nosturin. (riipuu ihan kohteesta)

Betoniseinät ja paksut tiilitalot vaativat timanttiporauksen erikseen.

Nämä kaikki on hyvä sopia myyjän kanssa etukäteen ettei tule yllätyksiä.

ILP on hyvä sijoitus ja normi sähkön hinnoilla(2019-2021) laite vie vain noin 0.5-1.00E päivässä sähköä vaikka se olisi päällä 24/7. Eli kyseessä on hyvin halpaa lämpöä tai kylmää.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 757
Osaako muuten joku suoralta kädeltä vastata milllä merkeillä löytyy tuo ns. takkatoiminto featurena nykyään? Mökille täytyisi uusia molemmat pumput ja tuosta olisi oletettavasti hyötyä? Nykyisissä vuoden 2008 Mitsuissa ei moista ominaisuutta ole.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
226
Osaako muuten joku suoralta kädeltä vastata milllä merkeillä löytyy tuo ns. takkatoiminto featurena nykyään? Mökille täytyisi uusia molemmat pumput ja tuosta olisi oletettavasti hyötyä? Nykyisissä vuoden 2008 Mitsuissa ei moista ominaisuutta ole.
Mitsulla on nykyään.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Osaako muuten joku suoralta kädeltä vastata milllä merkeillä löytyy tuo ns. takkatoiminto featurena nykyään? Mökille täytyisi uusia molemmat pumput ja tuosta olisi oletettavasti hyötyä? Nykyisissä vuoden 2008 Mitsuissa ei moista ominaisuutta ole.
Toshiban takkatoimintoa on kovasti kehuttu. Itsellä on ihan uusi Daikin Perfera ja siinäkin se on, mutta en ole testannut enkä tarvinnut, ei ole takkaa samassa huoneessa missä ilppi on.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 522
onko kokemuksia ilpistä kahdella sisäyksiköllä?
Ajatuksena ois laittaa autotalliin pumppu. tallin yhteydessä on varasto,joka on erotettu väliseinällä tallista.
tilojen koot ja sitä myöten lämmitystarvi on vähän eri, joten onnistuuko kahden yksikön systeemillä lämmittää tilat? kykekeenkö kumpikin sisäyksikkö pitämään oman tilansa
säädetyssä arvossa itsenäisesti, jos esim varastoa pitää viileämpänä mitä tallia. vai onko toinen yksiköistä enempi master ja toinen seuraa sen toimintaa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
onko kokemuksia ilpistä kahdella sisäyksiköllä?
Ajatuksena ois laittaa autotalliin pumppu. tallin yhteydessä on varasto,joka on erotettu väliseinällä tallista.
tilojen koot ja sitä myöten lämmitystarvi on vähän eri, joten onnistuuko kahden yksikön systeemillä lämmittää tilat? kykekeenkö kumpikin sisäyksikkö pitämään oman tilansa
säädetyssä arvossa itsenäisesti, jos esim varastoa pitää viileämpänä mitä tallia. vai onko toinen yksiköistä enempi master ja toinen seuraa sen toimintaa?
Multin huono puoli on se että pohjoiseen tarkoitettuja malleja ei ole kuin n. 1kpl markkinoilla.

Tallin + varaston lämmityksessä ongelmaksi tulee helposti myös se että tila on liian pieni. Et tietenkään maininnut mitään koosta, mutta esim tuollainen 20m2 tila on jo ilpolle vähän ongelmallinen kun se lämpenee niin nopeasti, jolloin kone alkaa köymään lyhyttä sykliä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 522
Multin huono puoli on se että pohjoiseen tarkoitettuja malleja ei ole kuin n. 1kpl markkinoilla.

Tallin + varaston lämmityksessä ongelmaksi tulee helposti myös se että tila on liian pieni. Et tietenkään maininnut mitään koosta, mutta esim tuollainen 20m2 tila on jo ilpolle vähän ongelmallinen kun se lämpenee niin nopeasti, jolloin kone alkaa köymään lyhyttä sykliä.
Ok. onnistuiskohan väliseinää reijittää sen verran että lämpö pääsisi jakautumaan tallin ja varaston välillä :hmm:
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 854
Osaako muuten joku suoralta kädeltä vastata milllä merkeillä löytyy tuo ns. takkatoiminto featurena nykyään? Mökille täytyisi uusia molemmat pumput ja tuosta olisi oletettavasti hyötyä? Nykyisissä vuoden 2008 Mitsuissa ei moista ominaisuutta ole.
Toshibassa se on ainakin idioottivarmasti toimiva. Mitsujen Circulator-toiminnosta on ristiriitaista tietoa, että puhaltaako manuaalinopeudella vai sääteleekö kone. Daikinissa on tuollainen adaptiivinen, jolla ei tee oikein mitään minun mielestäni.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Ok. onnistuiskohan väliseinää reijittää sen verran että lämpö pääsisi jakautumaan tallin ja varaston välillä :hmm:
Mä mietin itselleni jos laittaisi sisäyksikön väliseinään niin että ottaa ilman tallista ja puhaltaa sen varastoon. Sitten väliseinään vastakkaiseen reunaan alas reilu reikä, mutta eipä tuo ole mihinkään edennyt.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 074
Viestejä
4 190 765
Jäsenet
70 858
Uusin jäsen
Moomin

Hinta.fi

Ylös Bottom