Ilmalämpöpumput eli ILPit

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Jossei timanttiporausta ole sekä lämmitystoimintoa ja premium tyylikästä mallia, niin ylihintaista.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Tutulle tarjottiin rakenteilla olevaan luhtitalo-asuntoon rakentajan puolesta pelkästään jäähdyttävää ilmalämpöpumppua hintaan 2800€ asennettuna. Eikös tuo ole järkyttävän kallis, varsinkin kun kyseessä vain jäähdyttävä malli, vai enkö tajua nyt jotain? Kyseessä tämä Mitsu, luultavasti pienempitehoisena kun neliöitä ei ihan hirveästi ole: Mitsubishi Electric MSZ-HR -ilmanjäähdytin – Miellyttävä viileys kotiin ja toimistoon! - Scanoffice
Tuossa on oikea hinta jäähdyttimelle ja asennus päälle. Asennus on tuollakin noussut kohtuu kovaan luokkaa jo.


Tai toinen verrokki. Näistähän kyllä pyydetään, mitä vain irti saadaan monessakin paikassa.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 359
Maalämpö on, eli kai tuollainen vain jäähdyttäväkin riittäisi. Jälkiasennus varmaankin vaatisi järeämpää porausta kyllä, mutta taitaa tosiaan olla aika yläkanttiin hinnoiteltu tuo "tarjous".

Onkos paras teoreettinen kylmäkerroin tällä hetkellä Mitsun LN25:ssä (SEER 10,5)? Tai tuleeko joku halvempi ja luotettavaksi todettu malli lähelle?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Maalämpö on, eli kai tuollainen vain jäähdyttäväkin riittäisi. Jälkiasennus varmaankin vaatisi järeämpää porausta kyllä, mutta taitaa tosiaan olla aika yläkanttiin hinnoiteltu tuo "tarjous".

Onkos paras teoreettinen kylmäkerroin tällä hetkellä Mitsun LN25:ssä (SEER 10,5)? Tai tuleeko joku halvempi ja luotettavaksi todettu malli lähelle?
Mitsulla varmaan LN ja RW sarja on ne parhaat, en tunne muiden valmistajien laitteita, mutta samassa hintaluokassa on varmaan aika samaa kamaa. Noi hyvät on kaikki sen verran hyviä et ostaisin sellasen mikä miellyttää silmää ja jos vaikuttaa et pumppu on vähän rajoilla neliöiden puolesta niin suosiolla isompi malli.
 
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
416
Kirjoittelin aikaisemmin asentaneeni kaksi Gree Amber Nordic 12 wifi lämpöpumppua vanhaan omakotitaloon. Vanhat pumput oli Mitsun fd-sarjaa.
Sähkönkulutuksesta on liian vaikea tehdä mitään kauaskantoisia kannanottoja, olosuhteet on liian muuttuvia siihen.
Meluisaksi haukutut, no jaa... Ulkoyksikön mökä samaa tasoa kun vanhoissa Mitsuissa, ei häiritsevä, eikä kuulu sisälle. Sisäyksikössä samalla ilman virtausnopeudella ei häiritsevää eroa. Joskin tuo Green 5- vaihde on sitten jo omaa luokkaansa, puskee se kyllä ilmaakin läpi mutta en tiedä missä sitä voisi käyttää. Konepajalla?
Vanhoja mitsuja olisi jo tässä vaiheessa sulatettu jäästä kuuman veden kera, Gree hoitanut sulatuksensa mallikkaasti. Nämä kosteat pienet pakkaset ja nollan lähellä seilaaminen oli Mitsuille myrkkyä. Myös räntäsateet.
Mitsuissa (12-13 vuotta sitten asennettu) oli myös tätä 1/2 h käynti ja sitten sulatus rytmiä. IVO- buutti ainoa mikä auttoi.
Lisäksi nollakelien lähellä teki usein muutaman sekunnin puhalluksia sisäyksikkö, säädetyin puhallustehoin. Ei siis ollut luultavammin kyse mistään sisälämpötila tarkkailusta, kun sitä ei muulloin tapahtunut.
Greestä ei muuta negatiivista toistaiseksi kun sisäyksikön lämpötilan muutoksista paukkuvat muoviosat. Vähän turhan ohutta muovia kaikki mitä sisäyksikössä on. Pienellä virittelyllä varmaan tuokin saadaan katoamaan.
Pakkasta ei ole ollut kuin pahimmillaan -10° niin tehokysymys on vielä hiukan auki, vanhat Mitsuthan hyytyi jo -15° kohdalla joten odotellaan pirunmoisia pakkasia ja hallittuja sähkökatkoja.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Kirjoittelin aikaisemmin asentaneeni kaksi Gree Amber Nordic 12 wifi lämpöpumppua vanhaan omakotitaloon. Vanhat pumput oli Mitsun fd-sarjaa.
Sähkönkulutuksesta on liian vaikea tehdä mitään kauaskantoisia kannanottoja, olosuhteet on liian muuttuvia siihen.
Meluisaksi haukutut, no jaa... Ulkoyksikön mökä samaa tasoa kun vanhoissa Mitsuissa, ei häiritsevä, eikä kuulu sisälle. Sisäyksikössä samalla ilman virtausnopeudella ei häiritsevää eroa. Joskin tuo Green 5- vaihde on sitten jo omaa luokkaansa, puskee se kyllä ilmaakin läpi mutta en tiedä missä sitä voisi käyttää. Konepajalla?
Vanhoja mitsuja olisi jo tässä vaiheessa sulatettu jäästä kuuman veden kera, Gree hoitanut sulatuksensa mallikkaasti. Nämä kosteat pienet pakkaset ja nollan lähellä seilaaminen oli Mitsuille myrkkyä. Myös räntäsateet.
Mitsuissa (12-13 vuotta sitten asennettu) oli myös tätä 1/2 h käynti ja sitten sulatus rytmiä. IVO- buutti ainoa mikä auttoi.
Lisäksi nollakelien lähellä teki usein muutaman sekunnin puhalluksia sisäyksikkö, säädetyin puhallustehoin. Ei siis ollut luultavammin kyse mistään sisälämpötila tarkkailusta, kun sitä ei muulloin tapahtunut.
Greestä ei muuta negatiivista toistaiseksi kun sisäyksikön lämpötilan muutoksista paukkuvat muoviosat. Vähän turhan ohutta muovia kaikki mitä sisäyksikössä on. Pienellä virittelyllä varmaan tuokin saadaan katoamaan.
Pakkasta ei ole ollut kuin pahimmillaan -10° niin tehokysymys on vielä hiukan auki, vanhat Mitsuthan hyytyi jo -15° kohdalla joten odotellaan pirunmoisia pakkasia ja hallittuja sähkökatkoja.
Ei ehjissä fd sarjan koneissa ole ollut mitään sulatusongelmia, vielä tänäänkään.
On tainnut olla fd koneesi tyhjiä. Vuotavat kompuran sähkö läpiviennistä sopat pihalle. Tyyppivika.
 
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
416
Ei ehjissä fd sarjan koneissa ole ollut mitään sulatusongelmia, vielä tänäänkään.
On tainnut olla fd koneesi tyhjiä. Vuotavat kompuran sähkö läpiviennistä sopat pihalle. Tyyppivika.
Toiselle saattoi näin käydä kun lakkasi lopulta toimimasta.
Mutta kyseinen sulatusongelma oli alusta saakka molemmissa yksilöissä. Olivat mallisarjansa alkupään tuotantoa. Kylmäainemäärät myös tarkastettiin.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Toiselle saattoi näin käydä kun lakkasi lopulta toimimasta.
Mutta kyseinen sulatusongelma oli alusta saakka molemmissa yksilöissä. Olivat mallisarjansa alkupään tuotantoa. Kylmäainemäärät myös tarkastettiin.
Tarkastettiinko kunnolla. Eli huoltosarjalla kone tyhjäksi ja vaakalla oikea gramma määrä soppaa ?
Ja Mitsubishi fd tapauksessa koeponnistamalla typellä se johtosarjan alkava vuoto olisi voitu havaita takuun aikana. Olisi vaan karkeasti puolet mennyt uusiksi. Joten myyjä/huoltajat kävivät antamassa näille valohoitoa ja suhauttivat silmät ummessa r kaasua koneeseen. Toimi sen aikaa että päästiin pitkistä takuista eroon.

Huoltomittari sarjaa tuijottamalla ei voi invertterin kylmäaine määriä päätellä. Nuo fd koneet joissa oikea täytös eikä vuotavaa kompuraa, toimivat vieläkin kohtuullisesti. Sulatuksissa mitään ongelmia.
 
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
416
Tarkastettiinko kunnolla. Eli huoltosarjalla kone tyhjäksi ja vaakalla oikea grammaa määrä soppaa ?
Ja Mitsubishi fd tapauksessa koeponnistamalla typellä se johtosarjan alkava vuoto olisi voitu havaita takuun aikana. Olisi vaan karkeasti puolet mennyt uusiksi. Joten myyjä/huoltajat kävivät antamassa näille valohoitoa ja suhauttivat silmät ummessa r kaasua koneeseen. Toimi sen aikaa että päästiin pitkistä takuista eroon.

Huoltomittari sarjaa tuijottamalla ei voi invertterin kylmäaine määriä päätellä.
Kone tyhjennettiin, tarkastettiin mahdolliset vuotokohdat ja vaa'alla punniten kylmäaineet sisään. Eivätkä nämä huoltokaverit minua kyllä huijanneet, liian tuttuja siihen. Homma hoitui ilman takuukeskusteluja silloin ja myöhemminkin kavereiden omalla ajalla.
Vuotoja tuskin oli jos kylmäaineet pysyi sisällä ainakin sen 13 vuotta.
Aasiasta sain myöhemmin ohjeen että piirilevylle pitää lisätä jumpperi joka pidentää sulatus- ajan muistaakseni 5:stä 8:n minuuttiin. Eipä vaan piirilevyllä ollut moista paikkaa. Aasian pojat olivat sen jälkeen hyvin vähäsanaisia.
Maahantuoja oli koko ajan suorastaan mykistyneen vaiti.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Kone tyhjennettiin, tarkastettiin mahdolliset vuotokohdat ja vaa'alla punniten kylmäaineet sisään. Eivätkä nämä huoltokaverit minua kyllä huijanneet, liian tuttuja siihen. Homma hoitui ilman takuukeskusteluja silloin ja myöhemminkin kavereiden omalla ajalla.
Vuotoja tuskin oli jos kylmäaineet pysyi sisällä ainakin sen 13 vuotta.
Aasiasta sain myöhemmin ohjeen että piirilevylle pitää lisätä jumpperi joka pidentää sulatus- ajan muistaakseni 5:stä 8:n minuuttiin. Eipä vaan piirilevyllä ollut moista paikkaa. Aasian pojat olivat sen jälkeen hyvin vähäsanaisia.
Maahantuoja oli koko ajan suorastaan mykistyneen vaiti.
Koeponnistuksessa typellä nuo aikanaan näki paljain silmin, vuodonilmaisu suihketta kompuran päälle.
Ja vajaat koneet oireili juurikin huonoilla sulatuksilla. Oli aikanaan paljon näitä. Ja nytkin kun tulee vastaan niin 100% tyhjäksi hiljalleen vuotaneita. 100g vajaus alkaa vaikeuttamaan jo sulatusta.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Koeponnistuksessa typellä nuo aikanaan näki paljain silmin, vuodonilmaisu suihketta kompuran päälle.
Ja vajaat koneet oireili juurikin huonoilla sulatuksilla. Oli aikanaan paljon näitä. Ja nytkin kun tulee vastaan niin 100% tyhjäksi hiljalleen vuotaneita. 100g vajaus alkaa vaikeuttamaan jo sulatusta.
Alipaineella se vuoto ei näy. Eli jos aikanaan jäänyt ylipaine kokeet tekemättä on silloin ollut kyseessä ammattitaidottomuus tahi retkutus. Tai se takuu kysymys ja sen välttely, aikaa venuttamalla joku muu maksoi fd koneiden tyyppivian.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
416
Näitä koneita oli erä samoin ongelmin. Vuosi pari myöhemmin asennetuissa ei näin pahasti ongelma korostunut.
Kuuma vesi hoiti sulatusongelman ja koneet kun ei maksanut minulle oikeastaan mitään niin en jaksanut vuosia asiasta valittaa. Hoiti kuitenkin joten kuten tehtävänsä.
Jos uudet pumput kestää edes puolet tuosta ajasta käytössä ilman suurempia ongelmia niin olen tyytyväinen.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Näitä koneita oli erä samoin ongelmin. Vuosi pari myöhemmin asennetuissa ei näin pahasti ongelma korostunut.
Kuuma vesi hoiti sulatusongelman ja koneet kun ei maksanut minulle oikeastaan mitään niin en jaksanut vuosia asiasta valittaa. Hoiti kuitenkin joten kuten tehtävänsä.
Jos uudet pumput kestää edes puolet tuosta ajasta käytössä ilman suurempia ongelmia niin olen tyytyväinen.
Fh sarjaa viimeksi laitettu samoja määriä. Niissä muuta ongelmaa ole kuin ulkoyksikön puhallin ja pohjavastuksen termostaatin mädäntyminen. Uusista mitsuista jännä nähdä miten kestävät.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
316
Tuli mieleen tämmöinen kysymys omakotitalon oston yhteydessä: Onko järkeä päivittää vuoden 2009 ILPiä jäähdytystarkoituksesta uudempaan (taisi olla joku mitsubishin sen ajan hyvä malli)? Eli onko jäähdytystehossa tapahtunut energiatehokkuuden kannalta merkittävää kehitystä? Itse ajattelisin että ei. Eikö se kehitys ole pääasiassa tapahtunut lämmityspuolella?

Päälämmitysmuoto siis kaukolämpö lattiakiertoisena, joten ei luultavasti tule kovin paljon ILPiä käytettyä lämmitykseen.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Tuli mieleen tämmöinen kysymys omakotitalon oston yhteydessä: Onko järkeä päivittää vuoden 2009 ILPiä jäähdytystarkoituksesta uudempaan (taisi olla joku mitsubishin sen ajan hyvä malli)? Eli onko jäähdytystehossa tapahtunut energiatehokkuuden kannalta merkittävää kehitystä? Itse ajattelisin että ei. Eikö se kehitys ole pääasiassa tapahtunut lämmityspuolella?

Päälämmitysmuoto siis kaukolämpö lattiakiertoisena, joten ei luultavasti tule kovin paljon ILPiä käytettyä lämmitykseen.
On tuossa jotain pientä kehitystä tapahtunut, mutta toisaalta jäähdytys vie joka tapauksessa niin paljon vähemmän energiaa ja on muutenkin "tarpeetonta", joten ainakaan laskennallisesti et tule ikinä päivittämällä pääsemään "voitolle". Eli en näe mitään järkeä uusia jos nykyinen pumppu toimii, eikä tunnu siltä että jäähdytysteho olisi jotenkin puuttellinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Tuli mieleen tämmöinen kysymys omakotitalon oston yhteydessä: Onko järkeä päivittää vuoden 2009 ILPiä jäähdytystarkoituksesta uudempaan (taisi olla joku mitsubishin sen ajan hyvä malli)? Eli onko jäähdytystehossa tapahtunut energiatehokkuuden kannalta merkittävää kehitystä? Itse ajattelisin että ei. Eikö se kehitys ole pääasiassa tapahtunut lämmityspuolella?

Päälämmitysmuoto siis kaukolämpö lattiakiertoisena, joten ei luultavasti tule kovin paljon ILPiä käytettyä lämmitykseen.
Ei äkkiseltään kovin kustannustehokkaalta kuulosta. Kunnon putsaus ja kovaa käyttöä loppuun asti.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
Tuli mieleen tämmöinen kysymys omakotitalon oston yhteydessä: Onko järkeä päivittää vuoden 2009 ILPiä jäähdytystarkoituksesta uudempaan (taisi olla joku mitsubishin sen ajan hyvä malli)? Eli onko jäähdytystehossa tapahtunut energiatehokkuuden kannalta merkittävää kehitystä? Itse ajattelisin että ei. Eikö se kehitys ole pääasiassa tapahtunut lämmityspuolella?

Päälämmitysmuoto siis kaukolämpö lattiakiertoisena, joten ei luultavasti tule kovin paljon ILPiä käytettyä lämmitykseen.
n 4-5v sitten alkoi tulla R32 kylmäaineella olevia pumppuja, joissa parempi lämmitysteho kovilla pakkasilla. Ja tietty wifiä ja muuta hifiä tulee uudemmissa. Jos pelkkään jäähdytykseen käyttää, niin eipä juuri toinna säästömielessä vaihtaa toimivaa uuteen. Kuten ylläkin sanottu, niin huolehtii säännöllisestä pesusta, ettei ole kenno ja puhallin pölyä ja hometta täynnä ja eikun käyttää vaan niin pitkään kuin toimii.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tutulle tarjottiin rakenteilla olevaan luhtitalo-asuntoon rakentajan puolesta pelkästään jäähdyttävää ilmalämpöpumppua hintaan 2800€ asennettuna. Eikös tuo ole järkyttävän kallis, varsinkin kun kyseessä vain jäähdyttävä malli, vai enkö tajua nyt jotain? Kyseessä tämä Mitsu, luultavasti pienempitehoisena kun neliöitä ei ihan hirveästi ole: Mitsubishi Electric MSZ-HR -ilmanjäähdytin – Miellyttävä viileys kotiin ja toimistoon! - Scanoffice
Meillä maksoi 1400€ viilentävän pumpun asennus, että sanoisin tuossa olevan tonni liikaa heti...
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Nyt kun vajaa 6kk on ollut oma viilennys käytössä (Gree Bora 35-A/W) missä tiedot: JÄÄHDYTYSTEHO 3,2 kW SCOP / SEER 4,0/6,1, ENERGIALUOKKA: A/B/C/D/E/F/G A++/A+, KYLMÄAINE tyyppi R32, LÄMMITYSTEHOALUE kW: 0,6 – 4,4 (3,4), JÄÄHDYTYSTEHOALUE kW: 0,6 – 3,6 (3,2), IP-LUOKITUS IP20.
Alle 100m2 rivitalokolmio missä samalla hankittiin myös maalämpö joten tuo on tarkoitettu täysin viilennykseen kesäisin / lämpimänä aikana.

Hiljainen ja lähes huomaamaton laite (antoi vaan olla päällä, 24C asetuksella, noin elokuun loppuun) ja muisti käydä tyhjentämässä aluksi jopa alle päivässä täyteen kertyvän vesiämpärin (vein puna ja mustaherukka puskille takapihaan) mikä kosteuden tiputtua järkevälle tasolle aleni ehkä muutamaan kertaan viikossa tapahtuvaan tyhjennykseen.

I-Feel toiminto auttaa teoriassa jos nyt haluaa että oikea lämpötila mitataan tietysti paikasta, itselläni kaukosäädin on yleensä ollut TV:n edessä olohuoneessa. Itse en ole tarvinut mitään etäohjauksia kännykän kautta, vaikka siihenkin olisi mahdollisuus.

Pirkanmaan alueella jos asustelee voin suositella HMK Talotekniikka OY:ta mistä laite sekä asennus tuli 1200€ hintaan, toki samalla tekivät myös maalämmön ja entisen öljyjärjestelmän poiston joten uskoisin että yksittäiseen kohteeseen tuollaisen asennus voi helposti olla hieman tyyriimpi.

Asennus oli nopeaa, asiantuntevaa ja 100% suomalainen henkilö hoiti asian, samoin kuin myös maalämpöurakka oli täysin Suomalaisten em. firman sisäisten palkkalistoilla olevien henkilöiden hoitamaa työtä. Tuosta sai jotain 600€ muistaakseni verottajalle hakea alennusta ja maalämmöstä sai 50% ARA rahoitusta.

Tässä vielä lyhyt esittely:
"
Gree Bora -ilmanjäähdytin

Tehokas Gree Bora -huoneilmanjäähdytin viilentää nopeasti kuuman sisäilman. Plasmasuodatin poistaa epämiellyttäviä hajuja ja pienhiukkasia ja tekee sisäilmasta miellyttävän puhtaan ja raikkaan.

Tyylikäs, siro ja puhtaanvalkoinen sisäyksikkö sopii niin omakotitaloon kuin kerrostaloasuntoon. WiFi-toiminnon ansiosta Gree Bora -ilmanjäähdytintä on myös helppo käyttää.

"
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 212
n 4-5v sitten alkoi tulla R32 kylmäaineella olevia pumppuja, joissa parempi lämmitysteho kovilla pakkasilla. Ja tietty wifiä ja muuta hifiä tulee uudemmissa. Jos pelkkään jäähdytykseen käyttää, niin eipä juuri toinna säästömielessä vaihtaa toimivaa uuteen. Kuten ylläkin sanottu, niin huolehtii säännöllisestä pesusta, ettei ole kenno ja puhallin pölyä ja hometta täynnä ja eikun käyttää vaan niin pitkään kuin toimii.
Miten tuota lämmittävän pumpun vaihdon kannattavuutta pitäisi laskea? Laitettiin autotalliin viime kesänä n. 10v vanha pumppu kun ilmaiseksi saatiin. Entsisellä omistajalla se ei ole ollut kuin muutaman vuoden käytössä.
Tämän kuun aikana ottanut vajaa 200kWh, lämmitys 10C, n. 70m2. Ulkolämpötila näyttää olleen +10C ja -10C välillä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Miten tuota lämmittävän pumpun vaihdon kannattavuutta pitäisi laskea?
Tarvitset tuohon (vähintään) kolme määrettä:
1) Paljonko uusi pumppu + vaihto maksaa + paljonko se kuluttaa sähköä vuodessa?
2) Paljonko vanha pumppu + sen asennus maksoi + paljonko se kuluttaa sähköä vuodessa?
3) Paljonko lämmitys (sekä viilennys) kulutti sähköä ennen mitään pumppuja?

Nyt jos esim. saat tuloksen:
1) uusi pumppu + vaihto maksaisi 3000€ ja sähkön kulutus vuodessa olisi 1000€
2) vanha pumppu + sen asennus maksoi 2000€ ja sähkön kulutus vuodessa on vaikkapa 1500€
3) ilman mitään pumppuja tai asennuksia sähkön kulutus on vuodessa ollut vaikkapa 2000€

Saadaan tulos että vuodessa vanha pumppu + asennus maksaaa itsensä takaisin = kannattaa (500€/vuosi) 4 vuoden jälkeen. Tämän jälkeen se "tuottaa" sinulle 500€ vuodessa, jos kestää pidempään kuin tuon 4 vuotta.
Toisaalta jos uusi pumppu + asennus eikä mitään pumppua se maksaisi itsensä takaisin 3 vuodessa minkä jälkeen tuottaisi voittoa. Tosin JOS käytössä taas on se vanha pumppu tuo uusi alkaisi tuottamaan voittoa vasta 6 vuoden jälkeen.

Nyt joudut tietysti itse laskemaan nämä asiat, eli paljonko sähkö on sinulle maksanut / maksaa, paljonko ilman mitään pumppuja (esim. suorasähkö)lämmitys maksaisi? Paljonko se sitten maksaa uudella tai vanhalla pumpulla jne jne. Varmaan ymmärrät idean.

Ettei homma olisi liian helppoa sinun toki täytyy myös tehdä arvio siitä miten pitkään tuote (pumppu) kestää, niin vanhassa kuin uudessakin pumpussa. Sekä myös kuluuko sinulta jotain rahaa itse tuotteen huoltamiseen (puhdistus, aineen lisäys, paristoja kaukosäätimeen tms). Minkä lisäksi joudut arvioimaan miten pitkään asut em. kohteessa, paljonko mahdollinen pumppu nostaa sen myyntihintaa tai paljonko maksaa uuteen kohteeseen vanhan pumpun siirtäminen jne jne. Eli yhtälössä on myös muuttujia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
hyvätkin pumput jatkuvassa lämmityskäytössä harvoin kestää yli 15v, joku 7-10v normi vaihtoikä ja huono pumppu kestää 1-2v niinkuin itsellä kävi. Mitään laakerointeja, tai kompressorin vaihtoa yms vanhoille ei aleta suorittamaan vaan se on yleesä järkevämpää uus pumppu kun vanhaan tulee vika.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 212
Tarvitset tuohon (vähintään) kolme määrettä:
1) Paljonko uusi pumppu + vaihto maksaa + paljonko se kuluttaa sähköä vuodessa?
2) Paljonko vanha pumppu + sen asennus maksoi + paljonko se kuluttaa sähköä vuodessa?
3) Paljonko lämmitys (sekä viilennys) kulutti sähköä ennen mitään pumppuja?

Nyt jos esim. saat tuloksen:
1) uusi pumppu + vaihto maksaisi 3000€ ja sähkön kulutus vuodessa olisi 1000€
2) vanha pumppu + sen asennus maksoi 2000€ ja sähkön kulutus vuodessa on vaikkapa 1500€
3) ilman mitään pumppuja tai asennuksia sähkön kulutus on vuodessa ollut vaikkapa 2000€

Saadaan tulos että vuodessa vanha pumppu + asennus maksaaa itsensä takaisin = kannattaa (500€/vuosi) 4 vuoden jälkeen. Tämän jälkeen se "tuottaa" sinulle 500€ vuodessa, jos kestää pidempään kuin tuon 4 vuotta.
Toisaalta jos uusi pumppu + asennus eikä mitään pumppua se maksaisi itsensä takaisin 3 vuodessa minkä jälkeen tuottaisi voittoa. Tosin JOS käytössä taas on se vanha pumppu tuo uusi alkaisi tuottamaan voittoa vasta 6 vuoden jälkeen.

Nyt joudut tietysti itse laskemaan nämä asiat, eli paljonko sähkö on sinulle maksanut / maksaa, paljonko ilman mitään pumppuja (esim. suorasähkö)lämmitys maksaisi? Paljonko se sitten maksaa uudella tai vanhalla pumpulla jne jne. Varmaan ymmärrät idean.

Ettei homma olisi liian helppoa sinun toki täytyy myös tehdä arvio siitä miten pitkään tuote (pumppu) kestää, niin vanhassa kuin uudessakin pumpussa. Sekä myös kuluuko sinulta jotain rahaa itse tuotteen huoltamiseen (puhdistus, aineen lisäys, paristoja kaukosäätimeen tms). Minkä lisäksi joudut arvioimaan miten pitkään asut em. kohteessa, paljonko mahdollinen pumppu nostaa sen myyntihintaa tai paljonko maksaa uuteen kohteeseen vanhan pumpun siirtäminen jne jne. Eli yhtälössä on myös muuttujia.
Niin siis sitä tarkoitin että miten ero sähkönkulutuksessa arvioidaan. Tiedän paljonko nykyinen pumppu kulututtaa niillä lämpötiloilla mitä olen logannut ylös mutta en paljonko uusi pumppu kuluttaisi samoissa olosuhteissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Niin siis sitä tarkoitin että miten ero sähkönkulutuksessa arvioidaan. Tiedän paljonko nykyinen pumppu kulututtaa niillä lämpötiloilla mitä olen logannut ylös mutta en paljonko uusi pumppu kuluttaisi samoissa olosuhteissa.
Hyötysuhteesta. Harva valmistaja uskaltaa tietoa paljastaa.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
Ai eikö SCOP- ja SEER-arvoihin ole luottamista? Uuden energialuokitusasteikon luulisi myös tulevan näihin kohtapuoliin, kun kaikki tuppaa olemaan vähintään A+.
No ne ovat jossakin laboratoriossa testattuja lukuja, kuten autojen normikulutuksetkin tai sähköauton ajomatka. Käytännössä oman torpan seinällä ei kukaan osaa sanoa mitä eroja pumpuissa on. Riippuu olosuhteista ja monesta muusta asiasta.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
508
Miten tuota lämmittävän pumpun vaihdon kannattavuutta pitäisi laskea? Laitettiin autotalliin viime kesänä n. 10v vanha pumppu kun ilmaiseksi saatiin. Entsisellä omistajalla se ei ole ollut kuin muutaman vuoden käytössä.
Tämän kuun aikana ottanut vajaa 200kWh, lämmitys 10C, n. 70m2. Ulkolämpötila näyttää olleen +10C ja -10C välillä.
Oma reilun kuukauden kokemukseni vaihdosta:
Multi Panasonic vuodelta 2002 & Normaali Panasonic vuodelta 2007 vaihdettiin uusiin Panasonic HZ35XKE -malleihin.
Lämpötilasta ei ole tingitty missään, mutta talon lämmityssähköenergian tarve vrt vuoden takaiseen on tippunut n. 40%.
Keskilämpötila nyt 26.11 asti +3,95C, 2021 koko kuukausi +2,06C.

Kuitenkin on jo Like4like päiviä, joista voi vertailla.
Laskeskelin että tänään alkaneella 12,8snt sähkösopimuksella on TMA 5 vuoden luokkaa. Odotetaan vielä kunnon pakkasia, jolloin ero saattaa vielä kertaantuakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Ai eikö SCOP- ja SEER-arvoihin ole luottamista? Uuden energialuokitusasteikon luulisi myös tulevan näihin kohtapuoliin, kun kaikki tuppaa olemaan vähintään A+.
Scop on ilmoitettu eteläsuomen korkeudella. Lisäksi tuohon vaikuttaa mitoitus eli pumpun kuormitus. Ainakin omissa hyötysuhde laskee korkealla kuormituksella.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Lisäksi mun mielestä tuo pohjoisen scop:kin on laskettu eteläeurooppalaisen talon mukaan, eli lämmitys aloitetaan kun ulkolämpötila on jotain 19°C tjsp... Suomalaisittain eristettyä taloahan ei tarvitse alkaa erikseen lämmittämään ennen kuin vasta kun ulkolämpö hiipii johonkin alle 10°C, tai jopa myöhemminkin. Laitteiden ja ihmisten "hukkalämpö" yhdistettynä ilmanvaihdon lämmön talteenottoon riittää melko pitkälle kun rakenteet ovat eristettyjä.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 359
On tuo kieltämättä vähän harhaanjohtava, kun Pohjoismaat, Baltia ja Itä-Eurooppa on kaikki samassa. Kaippa tuosta jotain tietoa energiatehokkuudesta saa silti irti. Eri kokoisten pumppujen vertailu voi kyllä tosiaan mennä aika hankalaksi.

cs-nz25yke-erp-label-1655188907-7119.png
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Lisäksi mun mielestä tuo pohjoisen scop:kin on laskettu eteläeurooppalaisen talon mukaan, eli lämmitys aloitetaan kun ulkolämpötila on jotain 19°C tjsp... Suomalaisittain eristettyä taloahan ei tarvitse alkaa erikseen lämmittämään ennen kuin vasta kun ulkolämpö hiipii johonkin alle 10°C, tai jopa myöhemminkin. Laitteiden ja ihmisten "hukkalämpö" yhdistettynä ilmanvaihdon lämmön talteenottoon riittää melko pitkälle kun rakenteet ovat eristettyjä.
Ehkä 2010-luvulla rakennetuissa ja sitä uudemmissa taloissa. ILP-talot tuppaa olemaan tätä vanhempia.

Mulla on 90-luvun alussa rakennettu talo ilman lämmön talteenottoa. Takkaa tulee poltettua vappunakin.
 
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
220
hyvätkin pumput jatkuvassa lämmityskäytössä harvoin kestää yli 15v, joku 7-10v normi vaihtoikä ja huono pumppu kestää 1-2v niinkuin itsellä kävi. Mitään laakerointeja, tai kompressorin vaihtoa yms vanhoille ei aleta suorittamaan vaan se on yleesä järkevämpää uus pumppu kun vanhaan tulee vika.
Itsellä tuli edelliskeväänä uusi mitsu vuoden 2007 Daikinin tilalle. Daikiniin uusin puhallinmoottorin joka maksoi 60e kotiin tuotuna ebaystä, putsasin kunnolla ja laitoin kellariin lämmittämään harrastetilaa. Asennuksen yhteydessä uudet kylmäaineet sisään. Hyvin on nyt 2 talvea pitänyt kellarin jatkuvasti +18 asteessa ilman mitään apulämmityksiä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Ehkä 2010-luvulla rakennetuissa ja sitä uudemmissa taloissa. ILP-talot tuppaa olemaan tätä vanhempia.

Mulla on 90-luvun alussa rakennettu talo ilman lämmön talteenottoa. Takkaa tulee poltettua vappunakin.
No 90 puolessa välissä tuo muuttui. Asun 97 talossa jossa on talteenotto. Puhallusvillaa tykitettiin joskus 15 vuotta sitten puoleen metriin, ja ei kyllä mitään tarvetta ole alkaa lämmittämään ennen kuin vasta 10° korvilla.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
493
Jahas ruvennu näköjää Mitsubishin melcloudin energiankäyttö luvut ihan hourimaan kun nollakelillä menee enemmä kun viimetalven pakkasilla. Samaa kaavaa näyttää homeassistant lisäosa, tai sitten näytti liian pieniä aluksi. Pitänee laittaa kunnon virtamittari väliin niin saa oikeaa dataa eikä vain arvailuja cloudin kautta.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Jahas ruvennu näköjää Mitsubishin melcloudin energiankäyttö luvut ihan hourimaan kun nollakelillä menee enemmä kun viimetalven pakkasilla. Samaa kaavaa näyttää homeassistant lisäosa, tai sitten näytti liian pieniä aluksi. Pitänee laittaa kunnon virtamittari väliin niin saa oikeaa dataa eikä vain arvailuja cloudin kautta.
En tiedä mitä mitsu mittailee, mutta ainakin itse olen ollut havaitsevinani omilla Panasoniceilla, että kosteilla nollakeleillä tulee itseasiassa enemmän sulattelua kuin vähän kylmemmällä, joten sinänsä ihan mahdollista.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Miksi talvella tapahtuvassa asennuksessa puhutaan tyhjiöinnin vaikeudesta? Eli kosteutta ei väitetysti saada välttämättä niin hyvin pois kuin kesällä.

Eikö tarkoitus ole nimenomaan minimoida putkistoon jäävä vesimassa? Ulkoilmassa oleva vesimassahan on pienimmillään juuri talvella, jolloin absoluuttinen ilmankosteus on pieni. Eli voisi kuvitella tyhjiöinnin olevan sitä helpompaa, mitä kylmempi on (pois lukien kylmyyden tuomat materiaalitekniset haasteet).
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Paremmin pölyiseen tilaan sopisi kiertoilmakoje joka on suunniteltu pölyiseen tilaan. Perusilmalämpöpumppu kierrättää sitä pölyistä ilmaa sen sisäyksikön suodattimien läpi ja on todennäköisesti nopeasti tukossa. Tässä yksi: Esite_Toshiba_AW_DX_-_Suurten_tilojen_lampopumppu.pdf (kotisivukone.com)
Jatketaan vielä tätä keskustelua. Onko kellään kokemuksia kiertoilmakojeesta?

Miten tuon ostaminen käytönnässä toteutetaan? Myyjältä pitää tilata kustomoitu paketti, jossa erikseen jonkin merkin ulkoyksikkö ja jonkin merkin KIK?

Mitähän tuollainen tulisi kokonaisuudessaan kustantamaan? Hallin sähkösopimus loppuu onneksi vasta vappuna, joten siksi asian kanssa ei ole hätäilty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.07.2022
Viestejä
54
Jahas ruvennu näköjää Mitsubishin melcloudin energiankäyttö luvut ihan hourimaan kun nollakelillä menee enemmä kun viimetalven pakkasilla. Samaa kaavaa näyttää homeassistant lisäosa, tai sitten näytti liian pieniä aluksi. Pitänee laittaa kunnon virtamittari väliin niin saa oikeaa dataa eikä vain arvailuja cloudin kautta.
Vedä virrat pois puoleksi tunniksi, niin se resetoi itsensä. Yleensä mittaus sen jälkeen taas toimii.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
460
Miksi talvella tapahtuvassa asennuksessa puhutaan tyhjiöinnin vaikeudesta? Eli kosteutta ei väitetysti saada välttämättä niin hyvin pois kuin kesällä.

Eikö tarkoitus ole nimenomaan minimoida putkistoon jäävä vesimassa? Ulkoilmassa oleva vesimassahan on pienimmillään juuri talvella, jolloin absoluuttinen ilmankosteus on pieni. Eli voisi kuvitella tyhjiöinnin olevan sitä helpompaa, mitä kylmempi on (pois lukien kylmyyden tuomat materiaalitekniset haasteet).
Koska se pienikin vesi jäätyy ja tyhjiöintipumppu ei sitä saa poistettua sieltä. Ei ole niin nopeaa asentajaa, että saisi putket asennettua paikoilleen ja tyhjiöityä, etteikö yli 10 asteen pakkasessa jäätymistä tapahtuisi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Koska se pienikin vesi jäätyy ja tyhjiöintipumppu ei sitä saa poistettua sieltä. Ei ole niin nopeaa asentajaa, että saisi putket asennettua paikoilleen ja tyhjiöityä, etteikö yli 10 asteen pakkasessa jäätymistä tapahtuisi.
VÄÄRIN

Veden jäätyminenhän ei estä tyhjiöintiä (kosteuden poistoa putkista), nimittäin jäätynytkin vesi höyrystyy suoraan kiinteästä kaasuksi kunhan on tarpeeksi vakuumia.


 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Eikö noissa asennuksissa ole -20c rajana?
n. -73c :D Alle sen ei onnistu enää jäätyneen veden poisto putkista mitenkään. Tai no tässä tulee tyhjiöpumpun rajat, tarvii olla hyvä 2-stage pumppu jolla pääsee alle 10 pascalin. 39 Pascalin vakuumi onnistuu helposti ja se riittää -30c.

Nykyäänhän kaikilla asentajilla ei ole edes kunnollista mittaria, tai tiedä näistä mitään niin varmaan siksi pitävät rajana -20c :D

1669895685210.png

 
Viimeksi muokattu:

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
No 90 puolessa välissä tuo muuttui. Asun 97 talossa jossa on talteenotto. Puhallusvillaa tykitettiin joskus 15 vuotta sitten puoleen metriin, ja ei kyllä mitään tarvetta ole alkaa lämmittämään ennen kuin vasta 10° korvilla.
Meillä on 1999-2000 valmistunut harkkotalo ja suunnilleen samoilla asteilla mennään. 400mm villaa vintillä ja seinissä 100mm uretaania harkon välissä. Lämmön talteenotto ilmanvaihdossa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
324
Onko muita joilla melcloud ilmoittaa yksikön olevan offline? Yksikkö on kuitenkin ihan onnistuneesti wifissä kiinni, mutta ei tunnu saavan jotenkin yhteyttä melcloudiin tms. Melcloudin sivuilla on tiedote, että tutkivat tätä, mutta onko joku saanut jollain omilla konsteilla toimimaan taas normaalisti yhteyttä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Onko muita joilla melcloud ilmoittaa yksikön olevan offline? Yksikkö on kuitenkin ihan onnistuneesti wifissä kiinni, mutta ei tunnu saavan jotenkin yhteyttä melcloudiin tms. Melcloudin sivuilla on tiedote, että tutkivat tätä, mutta onko joku saanut jollain omilla konsteilla toimimaan taas normaalisti yhteyttä?
Pumppu pois päältä, takaisin päälle. Melcloudin asetuksista restart wifi interface. Taas toimii.
 
Liittynyt
07.07.2020
Viestejä
20
Nyt tuntuu olevan jotain outoa MelCloudin servereissä kun iltaisin(klo 23-) yhteys niin puhelimella kuin PC:llä melcloudiin tahmaa tai ei yhdistä ollenkaan. Eräänä kokeiluiltana jopa heitti mobiili äpistä uloskirjautumisen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 386
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom