Ilmalämpöpumput eli ILPit

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 287
On varmasti totta, että kotitalousvähennys on vaikuttanut hintoihin. Mutta toisaalta kuluttajan näkökulmasta varmaan se ja sama, kun sitä rahaa tulee sitten takaisinpäin. Esim. meille tuli vaimon kanssa tänä vuonna reilut 4000€ palautuksia, joista suurin osa kotitalousvähennystä. Ensi vuonna ollaan taas varmaan aika samoissa lukemissa.
 

co1

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
72
Täällä oli video ja keskustelua siitä ”lonkottavasta” sisäyksiköstä. Täsmälleen sama ääni tuli omasta uudesta Daikinista matalilla puhaltimen kierroksilla. Reklamoin ja puhallin vaihdettiin takuuseen.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
On varmasti totta, että kotitalousvähennys on vaikuttanut hintoihin. Mutta toisaalta kuluttajan näkökulmasta varmaan se ja sama, kun sitä rahaa tulee sitten takaisinpäin.
No siis työn hinta vaikka 1000€ normaalisti. Kotitalousvähennyksellä työn hinta 1500€, josta kuluttaja maksaa 1000€ ja valtio 500€. Kuka voitti?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 287
No siis työn hinta vaikka 1000€ normaalisti. Kotitalousvähennyksellä työn hinta 1500€, josta kuluttaja maksaa 1000€ ja valtio 500€. Kuka voitti?
No tässä esimerkissä ei kuluttaja joudu sen huonompaan asemaan kotitalousvähennyksen kanssa kuin ilman. Jos yritys saa lisää liikevaihtoa, niin ei se minua itketä. Toki nyt oli kaiveltu juuri sopivat luvut. Mitään faktaahan meillä ei siitä ole, kuinka paljon kotitalousvähennys on mennyt hintoihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Vaihdatko siis toimivan ilpin aina viiden vuoden välein tai jotain vastaavaa? Kun kone hajoaa tai alkaa osoittaa sen merkkejä, se vaihdetaan. Aika harvalla on ILP ainoana lämmönlähteenä.
Vaihdoin uuteen vaikka vanha toimi. Tuo on päälämmityslähde.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
No tässä esimerkissä ei kuluttaja joudu sen huonompaan asemaan kotitalousvähennyksen kanssa kuin ilman. Jos yritys saa lisää liikevaihtoa, niin ei se minua itketä. Toki nyt oli kaiveltu juuri sopivat luvut. Mitään faktaahan meillä ei siitä ole, kuinka paljon kotitalousvähennys on mennyt hintoihin.
No on se varmasti kasvattanut työhinnan osuutta urakoista, koska se on juurikin se, mistä sitä vähennystä saa. Veronmaksajathan sen vähennysosuuden siis kollektiivisesti maksavat. Ei se ilmaista ole. Sinä maksat kaikkien muidenkin saamista vähennyksistä. Samoin ne maksavat, jotka eivät vähennystä sillä kertaa käytä.

Omissa pumpuissa asennus oli 2x600€ ja siihen meni suunnilleen 8h työpäivä kahdelta mieheltä jos matkat lasketaan. Siitä sai silloin omavastuun jäkeen takaisin muistaakseni 500€. Tarvikkeita meni ehkä satasella kahteen pumppuun. Eli 100€/h vähintään jäi ennen kotitalousvähennystä. Normaali asentajan tuntihinta on jossakin 60-70€. Kotitalousvähennyksen kanssa 100€/h-xxx
 
Liittynyt
27.07.2022
Viestejä
54
Vikaa Mitsun AP35:ssa?

Pyynti 22 C, sisälämpötila mittarista riippuen 20-22 C, puhallus pakotettuna 2/5 tai 3/5 (yöllä).

Mielestäni laite ei ole näillä keleillä viime kaudella katkonut puhallusta useampaa kertaa tunnissa. Vähän kuin aiemmat on/off-laitteet. Kovalla pakkasella sulattelua 1-3 h välein.

Onkohan tuo poikimassa nyt kauden alkuun?
 
Liittynyt
27.07.2022
Viestejä
54
Kannattaa näissä muistaa se taas kerran, että vaikkapa nyt se 1000 € ei jää lähellekään asentajalle näppiin. Heti käyttelyssä raapaistaan 24 % alv. pois. Sitten jos asentaja on palkallinen, niin päältä tietenkin normaalit verot ja muut palkan sivukulut + firmalle kate. Jos taas yrittäjänä tekee, niin näistähän maksellaan sitten tietenkin firman kulut (vakuutukset, kirjanpito, mitä ikinä...). Niin ja asennuksen hinta pitää vaarmasti monesti sisällään myös tarvikkeet.

Itse asennutin kaksi pumppua ja asennusten osuus noin 2000 €. Työtunteja kertyi noin 2,5 päivän edestä ja oli vähän normaalia vaativammat asennukset (toisessa putkivetoa toistakymmentä metriä, piti vetää sähköjä, purkaa vähän rakenteita tieltä ja lisätä ainetta jne). Ehkä itsekin pitäisin kovana, jos olisi ollut ihan normiasennuksista kyse eli kone seinälle ja seinän taakse samalle kohtaa ulkoyksikkö nököttämään.
Musta 600 EUR ilpin asennuksesta on ihan ok, kun sisältää kaiken.

Enempi ihmetyttää aurinkopaneelien asennushinta (X 9,5 edelliseen... 5500 eur ), missä erona n. tuplatunnit ja nosturin vuokraus. Ymmärrän kotitalousvähennyksen, mutta silti.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
Itsellä tuo 600€ siis sisälsi kaikki asennustarvikkeet, kylmäputket, seinätelineet, seinän timanttiporaukset ja sähköasennukset suoraan keskukseen. Ts aivan kaiken. Vuosi oli 2018 loppusyksy.
 
Liittynyt
12.07.2021
Viestejä
18
Melkein pitäisi purkaa sen verran, että vian saisi varmistettua puhaltimen moottorin laakeriin. Samalla saisi varmistettua osan numeron. Lämpöpumppufoorumilla on merkkikohtainen keskustelu johon voisi osan saatavuudesta laittaa kyselyn tai sitten vaan soittaa mitsun huoltoja tekeville firmoille, jos suostuisivat osan myymään. Nämä korjaukset on noiden firmojen bisnestä ja mielellään tietenkin hoitaisivat tuntityönä tuon korjauksen.
Mystinen on ääni. Purkasin tänään sen tuulettimen edessä olevan suojan pois. Ropellista heiluttaessa tuntui pientä klapia. Otin ropellin irti. Mutteri ei ollut löysällä. Moottorin varresta en saanut kyllä klapia tuntumaan. Asensin ropellin uudestaan, tiukkasin ja ei tuntunut enää välystä. Äsken ainakin tupakalla ollessani kuuntelin kun käynnistyi niin ääni oli hävinnyt. Pitää seurata tilannetta.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Itse maksoin asennuksesta 590€/pumppu. Ihan kohtuuhinta, asennuksissa meni ehkä 2-3h per pumppu. Katselin prosessin läpi molemmilla kerroilla ja uskaltaisin kyllä pelkästään jo näillä tiedoilla ihan helposti lähteä asentamaan pumppua itse, ainakin jos se menisi tyyliin johonkin autotalliin tms. Toki sitten jos pitää timanttiporailla tms. tai enemmän sähköjä tehdä niin asia on hieman eri, mutta noin lähtökohtaisesti ei se todellakaan mitään rakettitiedettä ole, lähinnä vaatii vähän sellaisia työkaluja joita kaikilla ei välttämättä omasta takaa ole. Vakuutus ym. syiden takia kuitenkin tietysti helpompi ja turvallisempi se muutama satku pulittaa kuitillisesta asennuksesta.

Nykyään tuntuu vaan vallalla oleva asenne olevan se, että ihan kaikessa pitää käyttää "ammattimiestä" (suluissa sen takia, että kaikenlaista vipeltäjää on aina näissä homissa pyörinyt) ja mitään ei saa tehdä itse ja jos joku on tehnyt jotain itse niin jälki on tietysti sutta ja sekundaa jne. Liekö sitten onnistunutta markkinointia, vai onko jengillä vaan oikeasti niin peukalo keskellä kämmentä.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
Nykyään tuntuu vaan vallalla oleva asenne olevan se, että ihan kaikessa pitää käyttää "ammattimiestä" (suluissa sen takia, että kaikenlaista vipeltäjää on aina näissä homissa pyörinyt) ja mitään ei saa tehdä itse ja jos joku on tehnyt jotain itse niin jälki on tietysti sutta ja sekundaa jne. Liekö sitten onnistunutta markkinointia, vai onko jengillä vaan oikeasti niin peukalo keskellä kämmentä.
Varmaan sekä että ja turvallisuudenkin vuoksi nykyaikana ihmisiä suojellaan itseltään.

Nikkareita ja sepittäjiä on edelleen, mutta vähemmän kuin ennen. Yhä harvemmalla on mitään työkaluja saatikka taitoa käyttää niitä. Ammattikoulussa opettajat tuskailevat, kun sähköasentajakokelaat eivät osaa edes ruuvimeisseliä käyttää tai yhtään mitään muutakaan. Kädentaitajat ovat arvossaan, jos sellaisia mistään enää saa. Usein vielä nykyäänkin maatilojen pojista saa parhaat työntekijät, sillä heillä on pienestä pitäen sellainen nikkaroinnin ja ongelmanratkaisun perinne isän jalanjäljissä. Siinäkin varmasti isoilla tiloilla John Deeren mies käy huoltamassa traktorit ja Alfa Laval lypsyvehkeet. Toki tolloja löytyy sieltäkin.

Kodin korjaukset ja asennukset ovat keskimäärin hyvin yksinkertaisia, mutta niissäkin voi toheloida ja saada aikaan mittavia aineellisia ja henkilövahinkoja. Tee itse-henkisyys vähenee vuosi vuodelta ja osaaminen ja ymmärrys samassa tahdissa. Harvalla on enää kiinnostusta opetella kuinka laitteet toimivat saatikka alkaa ropaamaan niiden kanssa. Se suotakoon heille, mutta rahaa siihen menee. Jos se ei ole ongelma henkisesti, eikä taloudellisesti, niin silloin ongelmaa ei ole.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Mielelläni ostan palvelutkin sellaisesta firmasta, joka on tarpeeksi kookas, jolloin on todennäköistä ettei se ole konkassa takuuaikana.
En ostaisi kämppää, missä asennettu ties mitä ilman mitään pätevyyksiä ja ilman paperitöitä asennuksista.
Ei olisi merkitystä vaikka kuinka hyvin kaveri hehkuttaisi asennustaitojaan ja jälki näyttäisi hyvältä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Ei firman koko juurikaan vaikuta siihen konkkakelpoisuuteen, mutta tietysti ihan yhden miehen firma voi vaan lopettaakin toimintansa paljon ketterämmin kuin isompi.

Sinänsä ne pätevyydet ja paperit ei ikävä kyllä oikeastaan takaa mitään. Mun oma tuntuma on että jos joku putka on hionut sen paperipuolensa oikein vimpanpäälle se onkin sitten ainoa puoli joka on vimpanpäälle.. Tai ehkä mulla on vaan ollut huonoa tuuria..?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
En ostaisi kämppää, missä asennettu ties mitä ilman mitään pätevyyksiä ja ilman paperitöitä asennuksista.
Ei olisi merkitystä vaikka kuinka hyvin kaveri hehkuttaisi asennustaitojaan ja jälki näyttäisi hyvältä.
Niin, suo siellä, vetelä täällä. Itsehän en ole yhteenkään omaan kämppään asentanut edes astianpesukonetta itse, vaikka osaan homman kyllä aivan maniosti. Vastuukysymysten takia haluan tuon homman kuitenkin kuitille, ettei tarvitse sitten alkaa vakuutusyhtiön kanssa vääntämään jos kone ikinä mistään syystä vuotaa. Sama myös kaikissa muissa mahdollisesti isompia vastuu- ja korvausaspekteja sisältävissä hommissa, luvanvaraisista puhumattakaan. Samaten olen nykyisessä asunnossa kironnut edellisen omistajan aivan käsittämättömiä, haitallisia ja osittain jopa vaarallisia "tee-se-itse"-remppailuja. Jos ei osaa, eikä kiinnosta opetella ja selvittää, niin ei todellakaan kannata tehdä. Toisaalta taas hirveästi löytyy myös kohtuullisen simppeleitä kodin remppoja, jotka pystyy aivan mainiosti suorittamaan itse ja saamaan aikaan laadukasta jälkeä ja samalla säästää satoja tai tuhansia euroja ja just johonkin autotalliin tai muuhun vastaavaan ei-asuintilaan voisin ihan hyvin kuvitella asentavani jonkun halpis-ILPin itse.

Toisaalta eipä se uudisrakentaminenkaan mitään auvoa takaa (mihin käytännössä mennään, jos ei oikein mitään saisi olla kämpässä itse tehtynä). Siinä ei paljon luvat ja leimat paina, jos työn jälki on kuitenkin loppupeleissä päin vittua. Aivan käsittämättömän paljon nykyään menee aivan uusiakin rakennuksia saman tien remppaan sen takia, että rakennustyön laatu on ollut täysin ala-arvoista. Yhdellä kaverilla on alle 10 vuotta vanhassa kämpässä tulossa mittava putkiremontti sen takia, että taloyhtiön kaikkiin asuntoihin oli asennettu täysin vääränlaiset putket. Rakennusfirman vastuut eivät noin pitkälle kanna ja noinkohan on ylipäätään koko pulju enää pystyssä...

Kodin korjaukset ja asennukset ovat keskimäärin hyvin yksinkertaisia, mutta niissäkin voi toheloida ja saada aikaan mittavia aineellisia ja henkilövahinkoja. Tee itse-henkisyys vähenee vuosi vuodelta ja osaaminen ja ymmärrys samassa tahdissa. Harvalla on enää kiinnostusta opetella kuinka laitteet toimivat saatikka alkaa ropaamaan niiden kanssa. Se suotakoon heille, mutta rahaa siihen menee. Jos se ei ole ongelma henkisesti, eikä taloudellisesti, niin silloin ongelmaa ei ole.
Näinhän se menee. Yhtään ammattilaisia väheksymättä, niin aika yksinkertaisiahan suurin osa noista hommista on. Yleensä ongelmia tulee lähinnä jos on huonot tai hommaan täysin soveltumattomat työkalut ja/tai huono esivalmistelu. Itselläkin isoimmat toheloinnit on liittyneet lähinnä just tommosiin juttuihin, että tekee jotain hommaa ekaa kertaa ilman kunnollista etukäteisperehtymistä ja valmistelua, mieluiten vielä kiireessä. Sitten huomaakin kesken homman, että olisi kannattanut olla asia x siinä käsillä tai, että ei tullut ajatelleeksi seikkaa y.

Toisaalta elämme siinä mielessä tee-se-itse-henkilöiden kulta-aikaa, että niin obskuuria juttua ei varmaan olekaan, etteikö siihen löytyisi vähintään tusinaa youtube-opasvideota. Olen oikeasti säästänyt varmaan tuhansia euroja tekemällä auton, kodin tai muun välineistön remppoja itse katsomalla ensin aiheesta vain muutaman youtube-videon ja/tai muun nettiohjeen ja muodostamalla näistä jonkinlaisen keskiarvoisen kuvan työnkulusta. Paras on tietty jos pääsee ensin tekemään homman jonkun osaavan kanssa, esim. tuossa vaihdettiin isäukon kanssa (rakennusalan ammattilainen) mun kämppään ulko-ovi, mikä varmaan kuulostaa asiaan vihkitytymättömälle aika isolta rempalta, mutta nyt kun sen on kerran ihan kädestä pitäen tehnyt, niin uskaltaisin kyllä ihan helposti lähteä tekemään homman yksinkin jatkossa (tosin en kirjaimellisesti yksin, koska homma on huomattavasti vähemmän vittumainen jos on toinen käsipari apuna) ja tuntuisi ihan älyttömältä maksaa joku vähintään 600€ parin tunnin suhteellisen simppelistä hommasta.

Tuokin on kyllä varmasti iso osatekijä nykyihmisten kädettömyydessä, että ei vaan ole vanhemmat opettaneet mitään noita hommia. Varmaan siksi kun eivät itsekään ole osanneet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Mielelläni ostan palvelutkin sellaisesta firmasta, joka on tarpeeksi kookas, jolloin on todennäköistä ettei se ole konkassa takuuaikana.
En ostaisi kämppää, missä asennettu ties mitä ilman mitään pätevyyksiä ja ilman paperitöitä asennuksista.
Ei olisi merkitystä vaikka kuinka hyvin kaveri hehkuttaisi asennustaitojaan ja jälki näyttäisi hyvältä.
Ei se paperi takaa että asiaa olisi tehty hyvin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Joo mikään ei takaa mitään, mutta jännästi monta tahoa ne paperit kiinnostaa asiassa kuin asiassa.
Useinhan käy niin että jos ihminen ei ymmärrä asiaa, niin sa haluaa papereita. Tuon tosin ovat monet tajunneet ja tuottavat ensisijaisesti hyviä papereita. Paperi on kaunis, mutta joko sen sisältö ei vastaa asennusta, tai vaihtoehtoisesti paperin sisältökin on päin persettä, mutta jos sitä ei ymmärrä, niin se näyttää edelleen yhtä kauniilta.

Nuo paperin rakastelijat syövät tavallaan moraalia, kun sitä hommaansa tekee huolellisesti ja oikein, tulee paskaa niskaan kun joku kynän pyörittelijä keksii mielestään tärkeän ja vakavan puutteen joka on aivan ensiarvoisen tärkeä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
338
Hakusessa ILP viilentämään taloa kesäisin ja vähentämään lattialämmityksen tarvetta talvisin. 126.5m² taloa lämmittää tällä hetkellä PILP Nilan Compact PC EK9 ja varaava takka. EK9 pyörittää vesikiertoista lattialämmitystä eli lämmittää sähköllä. Aikaisemmilla omistajilla ollut vuosikulutus 15000 kWh luokkaa niin haluttas tätä vähän pienemmäksi, koska lattialämmitystä pitää jo nyt käyttää.

ILP tulisi todnäk ulko-oven päälle, josta lämmin ilma pääsee suoraan tupakeittiöön, jonka puolessa välin on varaava takka. Eli kun takkaa lämmitetään niin ILP pystyisi samalla liikuttamaan takan tuottamaa lämpöä.

Paikallinen firma kävi tekemässä kartoituksen ja suosittelivat MSZ LN35 tai Toshiba Haori Design Nordic 35 maleja. Hinta asennuksineen 2700€ luokkaa ja asennuksissa vajaan kahden kuukauden jono.

MSZ LN-malli taitaa olla ainakin melko yleinen malli mutta vissiin uusi RW-sarja olisi parempi? LN malleissa kai voi olla jotain ongelmia kennon sulatuksen kanssa mutta onko tämä kuinka yleistä. Mitä enemmän malleista lukee niin sitä epävarmemmaksi vaan tulee tämänkin asian suhteen :hmm:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
655
Hakusessa ILP viilentämään taloa kesäisin ja vähentämään lattialämmityksen tarvetta talvisin. 126.5m² taloa lämmittää tällä hetkellä PILP Nilan Compact PC EK9 ja varaava takka. EK9 pyörittää vesikiertoista lattialämmitystä eli lämmittää sähköllä. Aikaisemmilla omistajilla ollut vuosikulutus 15000 kWh luokkaa niin haluttas tätä vähän pienemmäksi, koska lattialämmitystä pitää jo nyt käyttää.

ILP tulisi todnäk ulko-oven päälle, josta lämmin ilma pääsee suoraan tupakeittiöön, jonka puolessa välin on varaava takka. Eli kun takkaa lämmitetään niin ILP pystyisi samalla liikuttamaan takan tuottamaa lämpöä.

Paikallinen firma kävi tekemässä kartoituksen ja suosittelivat MSZ LN35 tai Toshiba Haori Design Nordic 35 maleja. Hinta asennuksineen 2700€ luokkaa ja asennuksissa vajaan kahden kuukauden jono.

MSZ LN-malli taitaa olla ainakin melko yleinen malli mutta vissiin uusi RW-sarja olisi parempi? LN malleissa kai voi olla jotain ongelmia kennon sulatuksen kanssa mutta onko tämä kuinka yleistä. Mitä enemmän malleista lukee niin sitä epävarmemmaksi vaan tulee tämänkin asian suhteen :hmm:
Monta kertaa todettu jo täälläkin että uusimmissa LN malleissa ei ole tuota ongelmaa enää mikä koski ensimmäisiä LN -malleja. Täälki LN35 käytössä ja ei mitään ongelmia.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
MSZ LN-malli taitaa olla ainakin melko yleinen malli mutta vissiin uusi RW-sarja olisi parempi? LN malleissa kai voi olla jotain ongelmia kennon sulatuksen kanssa mutta onko tämä kuinka yleistä. Mitä enemmän malleista lukee niin sitä epävarmemmaksi vaan tulee tämänkin asian suhteen :hmm:
RW on isompi / tehokkaampi lämmityskäytössä, eli se ottaa enemmän sähköä ja antaa enemmän lämpöä ulos. LN hyötysyhde on himpan parempi. Mitsu on ylivoimaisesti myydyin pumppumerkki ja vaikea sanoa, kuinka monella on ollut jotain ongelmia sulatusten kanssa. Minulla on 2kpl vm 2018 LN25 ja kummassakaan ei ole mitään ongelmia ollut. Lämpöpumput.info on pitkä ketju aiheesta, mutta en ole laskenut, kuinka moni siellä asiasta on valittanut. Ehkä 10+ henkilöä. Yhteistä nimittäjää on vaikea keksiä. Sijoituspaikka (tuiskuttaako lunta pumpun sisään), lämpöenergian tarve (täysillä jauhava pumppu sulattelee useammin kuin tyhjäkäynnillä käyvä), onko sulatusanturi kiinni märässä eristehuovassa vai ei jne. jne. Ylipäätään Mitsu sulattaa varman päälle, eikä niissä ikinä ole jäätymisongelmaa, kuten joissakin saattaa olla.
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
115
Täällä toinen ILP tuli taloon. Yläkerrassa noin 5v vanha Mitsu ja nyt alakerrassa uusi Panasonic.

Muutama kysymys yleisesti ILP liittyen:

1) Onko energiatehokkaampaa pitää stabiili esim. 20 c koko päivän kuin lähteä leikkimään esim. kun olemme poissa tiputus 17 c ja kun palaamme kotiin niin nosto 20 c ? Eli tarkoitan, että kuluttaako niiden tippuneiden asteiden kurominen jo niin paljon, että on fiksumpi pitää stabiili mahdollisimman alhainen lämpötila?

2) Miten puhdistatte suodattimet isommilla pakkasilla, sammutatteko aina laitteen? Jos siis ulkona on -20 astetta ja tulisi ne kaksi sisäsuodatinta imuroida - voiko tämän jotenkin tehdä niin, ettei tarvitsisi kovilla pakkasilla laittaa laitetta ON/OFF. Tämän uuden pumpun pitäisi kestää kyllä startit isoissakin superpakkasissa, mutta vanhempaa erityisesti mietin.

3) Ilmeisesti manuaalipuhalluksen käyttöä ei tarvitse pelätä. Olen aina käyttänyt talvella lämmitysmoodissa automaattia/minipuhallusta käsin, mutta ilmeisesti itse puhaltiminen vaikutus sähkönkulutukseen aika pieni ja tehokkainta olisi käyttää manuaalilla mahdollisimman isoa puhallusta, jotta lämmin ilma kiertää hyvin talossa? Tässä siis aiemmin olen toiminut typerästi kun pitänyt korkean pyynnin (Esim. 24 c) mutta pienen puhalluksen.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 536
Eipä konetta tarvitse sammuttaa suodattimien imurointia varten. Konepelti auki, suodatin irti, imurointi ja suodatin takaisin. Ei ole mitään syytä sammuttaa.

Puhallin kannattaa olla mahdollisimman isolla. Toki raja tulee jossain vastaan melun myötä.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Täällä toinen ILP tuli taloon. Yläkerrassa noin 5v vanha Mitsu ja nyt alakerrassa uusi Panasonic.

Muutama kysymys yleisesti ILP liittyen:

1) Onko energiatehokkaampaa pitää stabiili esim. 20 c koko päivän kuin lähteä leikkimään esim. kun olemme poissa tiputus 17 c ja kun palaamme kotiin niin nosto 20 c ? Eli tarkoitan, että kuluttaako niiden tippuneiden asteiden kurominen jo niin paljon, että on fiksumpi pitää stabiili mahdollisimman alhainen lämpötila?

2) Miten puhdistatte suodattimet isommilla pakkasilla, sammutatteko aina laitteen? Jos siis ulkona on -20 astetta ja tulisi ne kaksi sisäsuodatinta imuroida - voiko tämän jotenkin tehdä niin, ettei tarvitsisi kovilla pakkasilla laittaa laitetta ON/OFF. Tämän uuden pumpun pitäisi kestää kyllä startit isoissakin superpakkasissa, mutta vanhempaa erityisesti mietin.

3) Ilmeisesti manuaalipuhalluksen käyttöä ei tarvitse pelätä. Olen aina käyttänyt talvella lämmitysmoodissa automaattia/minipuhallusta käsin, mutta ilmeisesti itse puhaltiminen vaikutus sähkönkulutukseen aika pieni ja tehokkainta olisi käyttää manuaalilla mahdollisimman isoa puhallusta, jotta lämmin ilma kiertää hyvin talossa? Tässä siis aiemmin olen toiminut typerästi kun pitänyt korkean pyynnin (Esim. 24 c) mutta pienen puhalluksen.
1) Itse käytän tuota periaatetta ja en ole ainakaan havainnut kulutuksen lisääntyneen kun puhutaan esim. työpäivän mittaisesta ajasta. Rakenteet eivät siinä ehdi jäähtyä merkittävästi ja pumppu lämmittää tilan nopeasti haluttuun lämpötilaan kun pyyntiä nostetaan.

2) Eipä ole tullut sammutettua kovemmilla pakkasilla. Ei siihen kennoon ihan hirveästi pölyä ehdi päästä kun muutamassa minuutissa imuroi suodattimet ja laittaa takaisin. Aika karkeathan ne muutenkin on niin osa menee joka tapauksessa läpi.

3) Pitäisi käyttää niin isoa puhallusta kuin asumismukavuus sietää, silloin hyötysuhde on paras mahdollinen. Ja tosiaan manuaalipuhallus, koska automaatit yleensä pyrkii välttämään vedontunnetta ja himmailee turhaan.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
29
Itsellä olisi tarkoitus hankkia ILP ensi kesäksi viilennystarkoituksessa 75 neliön kerrostalokolmioon PK seudulla.

Olisiko kokemuksia/suosituksia liikkeestä josta pumpun saisi asennuksineen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Tuo lämpötilan pudotus päivän ajaksi suoralla sähkölämmityksellä ei yleensä juurikaan säästä, koska se säästö tulee käytännössä siitä että matalammalla sisälämpötilalla johtuu rakenteiden läpi vähemmän energiaa pienemmän lämpötilaeron takia.

Eli esim 5°C pudotus 8h ajaksi on kannattavaa jos lämpötila putoaa tuon 5° esim tunnin aikana, jolloin 6h ajan lämpöä johtuu ulos vähemmän. Viimeinen tunti käytetään lämpötilan uudelleen nostamiseen vakioon. Usein suomalaisessa talossa tuossa 8h ajassa lämpötila ei putoa 5°C, ja jos pakkanen on niin kova että lämpötila putoaa nopeammin, myös uudelleenlämmitysaika potenee kun lämmitysteho ei riitä.

Sen sijaan lämpöpumpulla tilanne voi olla eri, koska lämpöpumpun hyötysyhde voi parantua silloin kun se käy täydellä teholla verrattuna osatehoon, jolloin parhaan hyötyauhteen saakin remppaamalla lämpötilaa kokoajan edestakaisin. Suurin ongelma onkin siinä että tuo parhaan hyötysuhteen alue ei välttämättä ole aina absoluuttisesti sama. Joskus se hyötysuhde voikin olla osateholla parempi kuin täysillä. Voelä kun joku valmistaja viitsisi ilmoittaa nuo hyötysuhteet eri kuormituksilla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
362
Itsellä olisi tarkoitus hankkia ILP ensi kesäksi viilennystarkoituksessa 75 neliön kerrostalokolmioon PK seudulla.

Olisiko kokemuksia/suosituksia liikkeestä josta pumpun saisi asennuksineen.
Lämpöykköseltä tilasin omani nyt kesällä ja asennusaikojen kanssa oli kyllä sellaista sekoilua, etten suosittele.
Lisäksi eivät meinanneet laittaa läpivientireikään mitään putkea, ainoastaan uretaania ulkopuolelta.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Itsellä olisi tarkoitus hankkia ILP ensi kesäksi viilennystarkoituksessa 75 neliön kerrostalokolmioon PK seudulla.

Olisiko kokemuksia/suosituksia liikkeestä josta pumpun saisi asennuksineen.
KaJo-Sähkö ja Lämpötilamestarit ovat useampia asennelleet tuttavapiirissä hyvillä kokemusilla. Kajo itselle tänä vuonna.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 287
miten eri merkiset ilpit saa pelaamaan pörssisäkön mukaan ilpin omalla sovellutuksella siis millä merkillä valmis sovellutus
Tarkoitat mitä? Että ilp lähtisi päälle tai säätäisi lämpötilaa pörssisähkön mukaan? Tuskin millään on sellaista sovellusta. Köyhän miehen ratkaisu on käyttää ajastusta, joka monista ilpeistä löytyy. Eri asia, paljonko sellaisesta pumppaamisesta on hyötyä.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 212
VILPin sulatusvedet ohjataan maan alle menevään putkeen. Millä kannattaisi ohjata vastusta jolla pidetään kylmään jäävä putki/kaukalo sulana? Itse vilpissä, WH-MXC09H3E8, ei näytä olevan tuolle lähtöä. Minkähän tehoisen vastuksen tuohon tarvii? Joku 2-3m riittäis hyvin.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
69
RW on isompi / tehokkaampi lämmityskäytössä, eli se ottaa enemmän sähköä ja antaa enemmän lämpöä ulos. LN hyötysyhde on himpan parempi.
Käsittääkseni hyötysuhde on lähes täsmälleen sama, mutta RW tuottaa vielä nimellistehonsa verran lämpöä, eli 3.2kW -25 asteessa kun LN antaa nimellistehonsa -15 asteeseen asti. Yleensä kylmällä kelillä lämpötehoa tarvitaan enemmän jolloin RW jaksaa pidempään ilman muita lämmönlähteitä kaveriksi. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta scop molemmissa mainosmateriaalien mukaan 5.2.
 
Liittynyt
13.07.2017
Viestejä
46
Meillä vaihdettiin 2021 syksyllä 10 vuotta vanha sharp mitsun ln25:seen ja kulutus tippunut 2700kwh verrattuna edellisen vuoden tammi-syyskuu aikana. Vuosikulutus ollut noin 16000kwh, nyt laskee selvästi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Vanhemmilla on on lakannut tovi sitten toimimasta ilmalämpöpumpun kaukosäädin. Malli on Mitsubishi Kirigamine MSZ-FD25VA. Uuden kaukosäätimen on mahdollista ostaa, mutta onko mikään kauko-ohjain yhteen sopiva kyseisen mallin kanssa, jotta voisi ohjata puhelimella?
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
553
Muutama kysymys fiksummille: onko jollain ilmalämpöpumpun sähkön kulutusta seuraamassa Shelly 1PM? Jos on kokemusta, niin toimiiko hyvin?

Toisekseen, tiedättekö löytyykö Boschin tai Toshiban laitteista pumppuja, jotka pystyy mahdollisesti home assistanttiin yhdistämään? Ei se maailma siihen kaadu jos ei ole, mutta joku etäohjaus olisi hyvä kyllä saada. Boschilla ainakin vaikutti joku olevan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
655
Mitähän mahtaa tarkoittaa Melcloudissa (Mitsubishi LN35) yksikön asetuksissa kohta "Lämpötilan korotus - automaattinen, 1c ja 0,5c" ? Saakohan tuosta asteikot siis niin, että lämpötilaa pystyy säätämään puolikkailla asteilla? En oikein meinaa ymmärrä tuota tekstiä. Juuri kaipaisin meinaa noita puolikkaita asteita.

E: Näköjään pystyy tuon muuttamalla 0,5c -asteeseen säätämään ainakin puhelimella asteita puolikkain. Mitenhän saman ominaisuuden saisi myös tuohon kaukosäätimeen? Vai saako?

1666815963193.png
 
Viimeksi muokattu:

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Muutama kysymys fiksummille: onko jollain ilmalämpöpumpun sähkön kulutusta seuraamassa Shelly 1PM? Jos on kokemusta, niin toimiiko hyvin?

Toisekseen, tiedättekö löytyykö Boschin tai Toshiban laitteista pumppuja, jotka pystyy mahdollisesti home assistanttiin yhdistämään? Ei se maailma siihen kaadu jos ei ole, mutta joku etäohjaus olisi hyvä kyllä saada. Boschilla ainakin vaikutti joku olevan.
Toshiba Haorin saa Googleen lisättyä. Veikkaisin, että muutkin wifin sisältävät mallit saa lisättyä.
Toistaiseksi homesta saa laitteen vain päälle ja pois eli anyways pitää toshiban omaa sovellusta käytellä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
25
Toshiba Haorin saa Googleen lisättyä. Veikkaisin, että muutkin wifin sisältävät mallit saa lisättyä.
Toistaiseksi homesta saa laitteen vain päälle ja pois eli anyways pitää toshiban omaa sovellusta käytellä.
Kyllä Toshiban HA integraatiossa on mahdollista ohjata kaikkia (lähes) ominaisuuksia. Integraatio tapahtuu tosin pilven kautta, joten jos haussa on täysin lokaali ratkaisu niin sitten ei.

Edit: vai ymmärsinkö väärin ja leripe puhuikin Google Homesta eikä Home Assistantista?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Mikä vois Gree Violassa olla kun jäähdyttää mutta ei lämmitä. Nelitieventtiilin toiminta on testattu, se on ok.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
875
Vikaa Mitsun AP35:ssa?

Pyynti 22 C, sisälämpötila mittarista riippuen 20-22 C, puhallus pakotettuna 2/5 tai 3/5 (yöllä).

Mielestäni laite ei ole näillä keleillä viime kaudella katkonut puhallusta useampaa kertaa tunnissa. Vähän kuin aiemmat on/off-laitteet. Kovalla pakkasella sulattelua 1-3 h välein.

Onkohan tuo poikimassa nyt kauden alkuun?
Ja auringon kuva moodi päällä varmaan? Ettei auto. Itellä AP pitänyt sisälämpötilan puolen asteen tarkkuudella. Siivekkeet pidän alaviistoon kun välillä pään tasalla tuntui vetoa.
 
Liittynyt
27.07.2022
Viestejä
54
Mitähän mahtaa tarkoittaa Melcloudissa (Mitsubishi LN35) yksikön asetuksissa kohta "Lämpötilan korotus - automaattinen, 1c ja 0,5c" ? Saakohan tuosta asteikot siis niin, että lämpötilaa pystyy säätämään puolikkailla asteilla? En oikein meinaa ymmärrä tuota tekstiä. Juuri kaipaisin meinaa noita puolikkaita asteita.

E: Näköjään pystyy tuon muuttamalla 0,5c -asteeseen säätämään ainakin puhelimella asteita puolikkain. Mitenhän saman ominaisuuden saisi myös tuohon kaukosäätimeen? Vai saako?

Se on juurikin valinta asteen tai puolen asteen pykäliin. Kaukosta tosin on valittavissa aina vain asteen tarkkuudella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 386
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom