Ilmajäähdytys yleisthredi

Liittynyt
04.01.2020
Viestejä
124
Katsot vaan tuon korkeuden (159mm) ja niinkuin @topiv sanoi, se mahtuu.

100% varmasti on parempi kuin AMD:n stock-jäähy. Mutta pari euroa enemmän ja saa Fera 3 tai Freezer 34, joissa on varmasti hiljainen tuuletin. Ei kannata perua, eikä stressata, mutta tuo tuuletin on se, mikä siinä ääntä pitää ja se voi olla äänekäs tai sitten ei. Speksien mukaan on hiljainen ja siinä on kiinnikkeet 120mm tuulettimelle, niin pahimassa tapauksessa voit vaan ostaa uudet tuulettimen tilalle. Mutta tuskin on huolta. Puhtaasti noita tietoja lukemalla erittäin hyvä.

Muistikuvieni mukaan minulla oli tuollainen i7-8700:ssani, eikä ollut mitään ongelmia.
130mm tuulettimella muistaakseni tuo laitos, RGB versio löytyy hyllystä. Oikeinkin mainio jäähy hintaisekseen ja on hiljainen. AMD:n stock jäähyllä pyyhkii varmastikin lattiaa. Tuo Ben Nevis Advanced on redditin puolella tunnettu loistavana budjettijäähynä. Mulla oli pari kuukautta i5-9600k kaverina ja battlefieldiä kaikki karkit tapissa pelatessa prossulämmöt oli siellä 50-55 paikkeilla.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
No joo, nyt on Beve Sturke hifistellyt liikaa. Käytännössä, yksinkertaistaen, hän on laittanut 60W patterin sinne jäähyn alle ja sitten se tuottaa 60W lämpökuorman. Näin saavat varmasti 60W lämpökuorman. Mikä tässä voisi olla pielessä?
No kun ihmiset ei jäähdytä niitä pattereita, vaan emolevyllä olevaa prosessoria. Niin vaikka emolevyllä olevan prosessorin kanssa voi olla monta muuttujaa ja se on vaikeaa tehdä hallitusti, niin se on kuitenkin se "real world scenario", jossa ihmiset noita käyttää.. Minulle käy paljon paremmin oikeilla tietokonevälineillä tehdyt testit, vaikka olisi pientä epätarkkuutta - kunhan toimivat testisetillä konsistentisti samallalailla.
Tässä on nyt yritetty tehdä liian hienoa ja menty liian kauaksi tavallisesta käyttäjästä.
Mitä merkitystä sillä on, onko siellä patteri vai prosessori tuottamassa sitä lämpökuormaa? Millä muulla tavalla tuota suurinta muutujaa saa kuriin? Kyse on kuitenkin eri jäähyjen välisistä arvoista. Tuon metodin avulla saadaan parempaa dataa. Toinen vaihtoehto olisi säilyttää se sama konfiguraatio (Joku i5/i7 prossu esim, samoilla asetuksilla) ja testata aina vaan sillä. Nythän tilanne on se, että jokainen sivusto tekee vähän sinnepäin omalla tavallaan nuo testit ja niistä löytyy heittoa. Lisäksi tuo metodi on vähemmän työläämpi testaajille. Osittain jooh menee hifistelyksi, mutta hyvä että joku sivusto tuollaista tekee. Jotkut sivustot keskittyy kaljanjuontiin ja pelituolien arvosteluihin niin onhan sitä muutakin vertailukohtaa oltava.
Tuolla tavoin nimenomaan ajatellaan tavallista käyttäjää, kun vertailu onnistuu helpommin. Jos aina ajatellaan sitä "tavallista käyttäjää" niin mitään edistystä minkään suhteen ei tapahdu. Ja mikä edes on tavallinen käyttäjä?
Onko se sellainen, joka ostaa koneensa valmiina pakettina ja vähät välittää mitä koneesta löytyy vai sellainen, joka on kiinnostunut komponenteista ja kellottaa? jne.

Koska "tavallista" käyttäjää ei voida oikein rajata tehokkaasti niin on turha edes puhua kauas menemisestä. Mutta jopa se " tavallinen" käyttäjä ymmärtää tuollaisen testitavan tarkoituksen...
 
Viimeksi muokattu:

napsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.08.2019
Viestejä
1 676
Katsot vaan tuon korkeuden (159mm) ja niinkuin @topiv sanoi, se mahtuu.

100% varmasti on parempi kuin AMD:n stock-jäähy. Mutta pari euroa enemmän ja saa Fera 3 tai Freezer 34, joissa on varmasti hiljainen tuuletin. Ei kannata perua, eikä stressata, mutta tuo tuuletin on se, mikä siinä ääntä pitää ja se voi olla äänekäs tai sitten ei. Speksien mukaan on hiljainen ja siinä on kiinnikkeet 120mm tuulettimelle, niin pahimassa tapauksessa voit vaan ostaa uudet tuulettimen tilalle. Mutta tuskin on huolta. Puhtaasti noita tietoja lukemalla erittäin hyvä.

Muistikuvieni mukaan minulla oli tuollainen i7-8700:ssani, eikä ollut mitään ongelmia.
Sain tuon 24 eurolla toimituksineen Jimmsin tarjouksesta. Fera 3 olen harkinnut, mutta se ei enää ole ihan niin halpa kuin joskus muinoin. Onko Fera 3 sitten hiljaisempi kuin tuo? Jos on niin vähän ihmettelen, koska Alpenföhnissä on tuulettimessa kaksi lapaa enemmän, hieman isompi koko ja lavat näyttää olevan paremmin muotoiltu. Mistä se mahdollinen Fera 3 hiljaisempi ääni sitten voisi johtua? Laakerista?

Olen tässä seuraillut prosessorituulettimien hintoja ja ihmettelen, ettei niistä tahdo olla koskaan todella kovia tarjouksia. Katteetko sitten ovat noissa niin ohuet, ettei esim. tuon Alpenföhnin tai Fera 3 hintaa saa painettua alle 20 euron. Tehorauta.fi myi viime vuoden puolella Fera 3 n. 20 eurolla, mutta siihen päälle tuli sitten isot postikulut.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Mitä merkitystä sillä on, onko siellä patteri vai prosessori tuottamassa sitä lämpökuormaa? Millä muulla tavalla tuota suurinta muutujaa saa kuriin? Kyse on kuitenkin eri jäähyjen välisistä arvoista. Tuon metodin avulla saadaan parempaa dataa. Toinen vaihtoehto olisi säilyttää se sama konfiguraatio (Joku i5/i7 prossu esim, samoilla asetuksilla) ja testata aina vaan sillä. Nythän tilanne on se, että jokainen sivusto tekee vähän sinnepäin omalla tavallaan nuo testit ja niistä löytyy heittoa. Lisäksi tuo metodi on vähemmän työläämpi testaajille. Osittain jooh menee hifistelyksi, mutta hyvä että joku sivusto tuollaista tekee. Jotkut sivustot keskittyy kaljanjuontiin ja pelituolien arvosteluihin niin onhan sitä muutakin vertailukohtaa oltava.
Tuolla tavoin nimenomaan ajatellaan tavallista käyttäjää, kun vertailu onnistuu helpommin. Jos aina ajatellaan sitä "tavallista käyttäjää" niin mitään edistystä minkään suhteen ei tapahdu. Ja mikä edes on tavallinen käyttäjä?
Onko se sellainen, joka ostaa koneensa valmiina pakettina ja vähät välittää mitä koneesta löytyy vai sellainen, joka on kiinnostunut komponenteista ja kellottaa? jne.

Koska "tavallista" käyttäjää ei voida oikein rajata tehokkaasti niin on turha edes puhua kauas menemisestä. Mutta jopa se " tavallinen" käyttäjä ymmärtää tuollaisen testitavan tarkoituksen...

Koska se tavallinen käyttäjä katsoo testin, sitten ostaa 9900K prosessorin (max TDP 95W) koska kaverilla lähes 100% vastaava (max TDP 95) 2600X AMD prosessori jäähtyy hyvin boxed tuulettimella mutta kaveri kuitenkin sijoitti 19€ ja osti ns. perustuulettimen "joka on vielä parempi" joten hänkin voi katsoa Hardwaren testistä mikä riittää 2600X ja kaverille ja tyytyy siihen. Sitten voidaankin kaikki yhdessä ihmetellä jos 9900K ei olekaan "100% samalla TDP arvolla" yhtä viileä, täytyy olla vaan paska prosessori, eikö totta?
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
543
Steve käyttää lämpölevyjä vain varsinaisen testaamisen apuna. Kannattaa lukea koko juttu.

Our tests include:
  • Coldplate surface levelness test (micron depth delta from known zero-point across surface)
  • Auto frequency, fixed voltage, 100% fan (measurement point: frequency)
  • Auto frequency, fixed voltage, fixed fan 35dBA (measurement point: frequency, thermal)
  • Fixed frequency, fixed voltage, 100% fan (measurement point: thermal)
  • Fixed frequency, fixed voltage, fixed fan 35dBA (measurement point: thermal efficiency)

Corsair A500 revikassa on tuloksia viidestä jäähystä tuolla uudella penkillä testattuna.


A500 on muuten hyvä saittitesti. Jos ei saa haukkuja, on arvostelijassa vikaa.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Mitä merkitystä sillä on, onko siellä patteri vai prosessori tuottamassa sitä lämpökuormaa? Millä muulla tavalla tuota suurinta muutujaa saa kuriin? Kyse on kuitenkin eri jäähyjen välisistä arvoista. Tuon metodin avulla saadaan parempaa dataa. Toinen vaihtoehto olisi säilyttää se sama konfiguraatio (Joku i5/i7 prossu esim, samoilla asetuksilla) ja testata aina vaan sillä. Nythän tilanne on se, että jokainen sivusto tekee vähän sinnepäin omalla tavallaan nuo testit ja niistä löytyy heittoa.
Kyllähän sitä heittoa tulee tuonkin testimenetelmän ja aitojen prossujen välille:
Kuten tuolla videollakin sanottiin niin prossun lämpötilan nousu kasvattaa sen tehonkulutusta aina jonkin verran.
Eli tuolla keinokuormalla testaus pienentää eroja tehokkaiden ja heikkojen jäähyjen välillä käytännön prossuihin nähden.
Jos prossu siis ei boostaa korkeammalle, jolloin tehokkaammalla jäähyllä prossu tekee enemmän työtä.

Täysin 100% tarkkuudella todellista yksittäisen käyttäjän tilannetta vastaavaa testausta vain ei yksinkertaisesti ole mahdollista saada aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Sain tuon 24 eurolla toimituksineen Jimmsin tarjouksesta. Fera 3 olen harkinnut, mutta se ei enää ole ihan niin halpa kuin joskus muinoin. Onko Fera 3 sitten hiljaisempi kuin tuo? Jos on niin vähän ihmettelen, koska Alpenföhnissä on tuulettimessa kaksi lapaa enemmän, hieman isompi koko ja lavat näyttää olevan paremmin muotoiltu. Mistä se mahdollinen Fera 3 hiljaisempi ääni sitten voisi johtua? Laakerista?

Olen tässä seuraillut prosessorituulettimien hintoja ja ihmettelen, ettei niistä tahdo olla koskaan todella kovia tarjouksia. Katteetko sitten ovat noissa niin ohuet, ettei esim. tuon Alpenföhnin tai Fera 3 hintaa saa painettua alle 20 euron. Tehorauta.fi myi viime vuoden puolella Fera 3 n. 20 eurolla, mutta siihen päälle tuli sitten isot postikulut.
Ihan hyvä se on kuitenkin. Tuulettimien ääni voi tulla laakerista - tai sitten esim. sleeve bearing Hyper 212 on alussa hiljaisempi tietyillä kierroksilla ja sitten parin vuoden päästä äänekäs kuin imuri ja/tai tuulettimen kierrokset voi nousta niin korkealle, että ääntä tulee enemmän kuin kilpailijalla (esim. mainittu Hyper 212). Tämä on oikeastaan "ihan sama", kun voit ostaa siihen tämmöisen, jos ääni ei miellytä:

En kyllä nyt lähtisi vaihtelemaan ja se on speksien mukaan ihan kiva, niin ehkä minä olen liian hanakasti verrannut sitä muihin. Mielestäni mainittu Hyper 212 on huono jäähy , ja tässä on korjattu sen huonot puolet, eli Ben Nevis Advancedissa on:
- Hydraulic Bearing (hiljaisempi ajan kanssa)
- Parempi kiinnitys (tai no.. vähän parempi)
- Tuulettimen maksimit on 1600 RPM, jolloin se ei ole kovin äänekäs

Oikeasti vaan, se ei ole merkittävästi parempi kuin Fera 3 ja itse kysyin itseltäni: "onko se niin hyvä, että ostan varastoon varalle?". En ostanut. 5€ säästö (vrt. Fera3) ja en minä sitä nyt tarvitse, mutta tuleviin projekteihin.. Tietenkin jos on kone AMD:n stock-jäähyllä, niin en miettisi yhtään ja painaisin "Osta"-nappulaa.

Steve käyttää lämpölevyjä vain varsinaisen testaamisen apuna. Kannattaa lukea koko juttu.
Siis tilaan tuota kanavaa ja olen nähnyt nämä videot. Lämpölevy on parempi suomennos, mutta ymmärrät kyllä, mitä ajoin takaa: yksinkertainen selitys niiden testausmetodille. En kyllä ole lukenut kirjallisia tuotoksia vähään aikaan, kun ne on vaan referaatteja niistä videoista.
 

napsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.08.2019
Viestejä
1 676
Ihan hyvä se on kuitenkin. Tuulettimien ääni voi tulla laakerista - tai sitten esim. sleeve bearing Hyper 212 on alussa hiljaisempi tietyillä kierroksilla ja sitten parin vuoden päästä äänekäs kuin imuri ja/tai tuulettimen kierrokset voi nousta niin korkealle, että ääntä tulee enemmän kuin kilpailijalla (esim. mainittu Hyper 212). Tämä on oikeastaan "ihan sama", kun voit ostaa siihen tämmöisen, jos ääni ei miellytä:

En kyllä nyt lähtisi vaihtelemaan ja se on speksien mukaan ihan kiva, niin ehkä minä olen liian hanakasti verrannut sitä muihin. Mielestäni mainittu Hyper 212 on huono jäähy , ja tässä on korjattu sen huonot puolet, eli Ben Nevis Advancedissa on:
- Hydraulic Bearing (hiljaisempi ajan kanssa)
- Parempi kiinnitys (tai no.. vähän parempi)
- Tuulettimen maksimit on 1600 RPM, jolloin se ei ole kovin äänekäs

Oikeasti vaan, se ei ole merkittävästi parempi kuin Fera 3 ja itse kysyin itseltäni: "onko se niin hyvä, että ostan varastoon varalle?". En ostanut. 5€ säästö (vrt. Fera3) ja en minä sitä nyt tarvitse, mutta tuleviin projekteihin.. Tietenkin jos on kone AMD:n stock-jäähyllä, niin en miettisi yhtään ja painaisin "Osta"-nappulaa.
Edelleen ihmettelen Fera 3:n kehumista, koska se näyttää niin alkeelliselta vehkeeltä: lapoja on vähän ja lavat on alkeellisesti muotoiltu verrattuna vaikka tuohon Ben Nevisin suunnittelemaan värkkiin. Mistä Fera 3 sitten repii testituloksensa? En oikein suostu uskomaan laakerilla olevan aivan hirveästi vaikutusta, kun testataan uusia ja saman hintaluokan tuotteita. Onneksi minulla on kaksi ylimääräistä ARCTIC P12 PWM -tuuletinta, jos tästä uudesta hajoaa. :) Mitä tarkoitat vähän paremmalla kiinnityksellä? Ben Nevis Advancedin saa ymmärtääkseni ruuvattua neljällä ruuvilla paikalleen ja ei kai siitä kiinnitys voi enää parantua? Sillähän saadaan ymmärtääkseni aikaan täydellinen kontakti. Ja joo olen samaa mieltä, että näitä vehkeitä ei kyllä kannata varastoon ostella.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Ben Nevisin suunnittelemaan värkkiin.
Ben Nevis on vuori joka ei ole suunnitellut mitään. ;) Mutta minulla on ainakin ollut pelkästään hyviä kokemuksia Alpenföhnin jäähyistä ja tuulettimista. Eiköhän tuo asiansa aja ja jos P12 löytyy jo hyllystä niin ei ole kova työ kokeilla sellaista. Voi olla hiljaisempi ja pari astetta viileämpikin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Edelleen ihmettelen Fera 3:n kehumista, koska se näyttää niin alkeelliselta vehkeeltä: lapoja on vähän ja lavat on alkeellisesti muotoiltu verrattuna vaikka tuohon Ben Nevisin suunnittelemaan värkkiin. Mistä Fera 3 sitten repii testituloksensa? En oikein suostu uskomaan laakerilla olevan aivan hirveästi vaikutusta, kun testataan uusia ja saman hintaluokan tuotteita. Onneksi minulla on kaksi ylimääräistä ARCTIC P12 PWM -tuuletinta, jos tästä uudesta hajoaa. :) Mitä tarkoitat vähän paremmalla kiinnityksellä? Ben Nevis Advancedin saa ymmärtääkseni ruuvattua neljällä ruuvilla paikalleen ja ei kai siitä kiinnitys voi enää parantua? Sillähän saadaan ymmärtääkseni aikaan täydellinen kontakti. Ja joo olen samaa mieltä, että näitä vehkeitä ei kyllä kannata varastoon ostella.
Laakerit on edelleen yksi kolmesta äänentuottajasta, älä takerru nyt niihin.
Fera 3 tekee kaikki asiat mallikkaasti, sitä löytyy joka kaupasta ja siinä ei ole mitään vikoja. Se on helppo suositella, koska se korjaa vähän kalliimman Hyper 212:n virheitä ja on kohtuullinen suorituskyvyltään. Jos tuo Ben Nevis Advanced olisi normaalisti tuonhintainen, niin kai sitä suositeltaisiin enemmän.
Ben Nevis Advanced kyllä menee klipsillä kiinni AM4-emolevyihin, niin pidän sitä vähän huonompana ratkaisuna, kuin "kunnolla ruuvattua", mutta ihan hyvin sekin toimii. Nyt vaan taas säädetään vitosen hintaerosta liikaa. Ei tämä niin vakavaa ole ja kaikki ovat tarpeeksi hyviä voittamaan stock-jäähyn, jopa Hyper 212.
 

napsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.08.2019
Viestejä
1 676
Ben Nevis on vuori joka ei ole suunnitellut mitään. ;) Mutta minulla on ainakin ollut pelkästään hyviä kokemuksia Alpenföhnin jäähyistä ja tuulettimista. Eiköhän tuo asiansa aja ja jos P12 löytyy jo hyllystä niin ei ole kova työ kokeilla sellaista. Voi olla hiljaisempi ja pari astetta viileämpikin.
Luulin, että Ben Nevis on joku kuuluisa ylikellottelija. :sick:
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 026
Joskus aikanaan tuli osteltua tuollainen hyper 212 evo. Vieläkin kaapissa. Piti hiljaisesti viileänä Q6600@3.2GHz. En ihan susipaskaksi haukkuisi mutta nykyisin ostaisin jonkun muun.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Koska se tavallinen käyttäjä katsoo testin, sitten ostaa 9900K prosessorin (max TDP 95W) koska kaverilla lähes 100% vastaava (max TDP 95) 2600X AMD prosessori jäähtyy hyvin boxed tuulettimella mutta kaveri kuitenkin sijoitti 19€ ja osti ns. perustuulettimen "joka on vielä parempi" joten hänkin voi katsoa Hardwaren testistä mikä riittää 2600X ja kaverille ja tyytyy siihen. Sitten voidaankin kaikki yhdessä ihmetellä jos 9900K ei olekaan "100% samalla TDP arvolla" yhtä viileä, täytyy olla vaan paska prosessori, eikö totta?
Tiettyyn mittaan asti jäähyllä ei ole tekemistä sen kanssa, jos valmistaja on speksannut tuotteensa pitkin vittua.

Nyt mielestäni tartut vähän eri asiaan. Vertaat tossa prossun tdp:tä toisiinsa. Minä puhuin eri jäähyjen eroista. Jos tuolle linjalle lähdetään, että täytyy olla dataa joka ikisestä mahdollisesta prosessorista ja jäähystä keskenään koska kaverivertaus niin eihän tosta tule mitään. Toki - kärjistäen samalla jäähyllä ja eri prossuilla tulos toki on erilainen. Juuri tästä täytyykin päästä eroon mielestäni.

Sen sijaan testattas lähtökohtasesti sen jäähyn speksattua kykyä. Jos jäähyn mainostetaan pystyvän 200w lämmöntuoton hallintaan niin silloin voitaisiin testata sitä, että pystyykö ja millä erolla muihin.
 

napsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.08.2019
Viestejä
1 676
Sain vihdoin Alpenföhn Ben Nevis Advanced -prosessorituulettimen kiinni. Asennus oli aika hankala jo valmiiseen koneeseen. Laite tuli kiinni klipsillä AM4-emolevyyn, eikä tahtonut millään mennä paikalleen. En kuitenkaan ruvennut ottamaan emolevyä irti tuon takia, joten ei auttanut kuin taistella se kiinni, vaikka välillä pelkäsin hajottavani joko prosessorin tai emolevyn. Lämpötahna luisteli kiinnityksen yhteydessä heilutellessa varmaan miten sattuu, mutta minkäs teet. Kone kuitenkin hiljeni huomattavasti verrattuna entiseen Wraith Spirellä jäähdytettyyn versioon. Myös ääni on nyt huomattavasti pehmeämpi, kun taas Wraith Spiren ääni oli korkeampi ja häiritsevämpi. Kokeilin pikaisesti Subnauticaa ja prosessorin lämmöt kävivät välillä 47 asteessakin, kun Wraith Spirellä ne olivat n. 55-56 astetta muistaakseni. Mutta joo, en voi kyllä suositella asentamaan kotelossa paikoillaan olevaan emolevyyn. En käsitä miksi AM4-kantaan ei tarjottu samanlaista neljän ruuvin kiinnitystä kuin Intelin prosessoreille. Olisi ollut huomattavasti helpompaa ja nopeampaa ja lämpötahnakin olisi varmaan jäänyt paikoilleen.
 
Liittynyt
10.12.2017
Viestejä
81
Pärjääkö Mugen 5 rev. B:llä 3900x prossun kanssa? Koteloksi suunnitellut Phanteksin p400a:ta, joten isoimmat jäähymöhkäleet ei mahdu koppaan (160mm max). Tuskin kovin paljoa kellottelen ainakaan alkuun. Toinen kysymys, että onko tuo mugen miten kovaääninen?
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Pärjääkö Mugen 5 rev. B:llä 3900x prossun kanssa? Koteloksi suunnitellut Phanteksin p400a:ta, joten isoimmat jäähymöhkäleet ei mahdu koppaan (160mm max). Tuskin kovin paljoa kellottelen ainakaan alkuun. Toinen kysymys, että onko tuo mugen miten kovaääninen?
Hyvin riittää, se on vain askeleen jäljessä kaikkein parhaimpia.
Tuulettimen maksiminopeus on 1200rpm. Päättele siitä voiko se olla äänekäs.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Pärjääkö Mugen 5 rev. B:llä 3900x prossun kanssa?
Luulisin että pärjää, itselläni on käytössä Thermalright TR HR-02 Macho Rev.B mikä on käsittääkseni hyvin lähelle tuota tehoissa / suunnittelussa.
Tässä ketjussa on asiaa hieman puitu juuri Ryzen prosessoreille ja AM4 emolle:
 
Liittynyt
10.12.2017
Viestejä
81
Kysytääs vielä yks kysymys mugeniin liittyen, että kannattaako suosiolla tilata erikseen tahnat vai onko tuo jäähyn mukana tuleva hyvä?
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Kysytääs vielä yks kysymys mugeniin liittyen, että kannattaako suosiolla tilata erikseen tahnat vai onko tuo jäähyn mukana tuleva hyvä?
Ei se nyt kaikkein parasta tietenkään ole, mutta ihan hyvää.
Tuossa on tasoissa hopeylihypetyksen kanssa.
 
Liittynyt
17.03.2020
Viestejä
24
Moi. Mulla ois gtx 1080ti missä on joku aikaisempi omistaja laittanut kiinni morpheus 2 jäähyn + 2 corsairin 120mm tuuletinta. Tuulettimet ovat adapterilla kiinni suoraan näyttiksessä. Ongelmana on se että tuulettimet pyörii koko ajan 2500rpm ja pitää melkosta meteliä. Olen koittanut säätää niitä manuaalisesti msi afterburnerilla muttei sillä ole jostain syystä vaikutusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Moi. Mulla ois gtx 1080ti missä on joku aikaisempi omistaja laittanut kiinni morpheus 2 jäähyn + 2 corsairin 120mm tuuletinta. Tuulettimet ovat adapterilla kiinni suoraan näyttiksessä. Ongelmana on se että tuulettimet pyörii koko ajan 2500rpm ja pitää melkosta meteliä. Olen koittanut säätää niitä manuaalisesti msi afterburnerilla muttei sillä ole jostain syystä vaikutusta.
Rohkeasti vaan kokeilemaan, että vaihdat Corsairit näihin:
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Laittaisitko kuvaa siitä virityksestä niin olisi helpompi keksiä ratkaisuja. Ja minkä valmistajan näyttis?
 

Osnow

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
2 019
Asentelin nyt illalla Arctic Esports 3 4 jäähyn AM4 kannalle. Haittaako jos noi tuulettimen ns klipsut/metalliasiat on vain yhdellä puolella kunnolla kiinni. Vaikea alkaa sohimaan sinne taajse mihin ei nää kun jäähy on jo emossa.
Toinen asia vielä: Jäähyä asennettaessa kuului kova pamaus jäähystä, prossusta tai emosta, katkesiko prossun pinnit?
 
Liittynyt
17.03.2020
Viestejä
24
Tosiaan mulla on toi morpheus 2 jäähy 2 corsairin pwm säädettävävillä 120mm tuulettimilla (4 pinniä sekä johtoa) 1080ti refu mallissa mutta en saa säädettyä ainakaan afterburnerilla noita tuulettimia pienemälle vaan ne käy koko ajan 100%. Tuulettimet on suoraan kiinni näyttiksessä noctuan adapterilla mikä näkyy kuvassa.

E: Sain toimimaan, kosketushäikkä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Kyssäri: kun emosta alkaa loppumaan tuuletinpaikat, niin hoidatteko lisäpaikat virtapiuhan jakajalla? Alla pari esimerkkiä.


Nuo ovat yksi vaihtoehto. Saa myös lisävirrallisia hubeja joihin saa useamman tuulettimen, kuten:
Tuo hubi muuten toimii vain PWM eli 4 pin tuulettimilla. 3 Pin tuulettimet toimivat jatkuvasti 100% tuolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Kyssäri: kun emosta alkaa loppumaan tuuletinpaikat, niin hoidatteko lisäpaikat virtapiuhan jakajalla? Alla pari esimerkkiä.


Ainakaan tuo molex ei toimi kunnolla, kun se ajaa aina täysillä. Parilla eurolla saa semmoisen, jossa on switch, josta voi valita 0v / 7V / 12V ja niitä on kaapissa pari.

Tietenkin helpoin vaihtoehto on ostaa heti alkuun Arctic P12 PWM PST, jonka PST-johtoihin voi ketjuttaa useampia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
332
Jakamalla ylemmän piuhan ratkaisuilla. Omassa etutuulettimet(2) yhdessä. Cpu tuulettimet (2) Kpl cpu paikassa. takatuuletin fan2 paikassa. Tämä ainakin parasta mihin oma emolevy kykenee ja pystyy helposti säätämään
Nuo 6-20 tuuletinpaikan hubit tuppaavat olemaan Kaikki tuularit samoilla kierroksilla käyviä. Voin toki nyky hubeista olla väärässä mutta ainakin oma Fractal kopan hubi löi kaikille saman virran automaagisesti

Edit: Täältäkin suositus Arcticille... Vaikka itsellä ne ripulin väriset :thumbsup:
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Nuo ovat yksi vaihtoehto. Saa myös lisävirrallisia hubeja joihin saa useamman tuulettimen, kuten:
Tuo hubi muuten toimii vain PWM eli 4 pin tuulettimilla. 3 Pin tuulettimet toimivat jatkuvasti 100% tuolla.
Ok, pitänee katsoa tuollaisia haaroituspiuhoja, jotta ei tarvi kotelosta kaikkia tuulettimia uusia. Suurin osa taitaa olla 3-pinnisiä.
 

jpo

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
166
Mulla on Asrockin x570 pro4 ja 3800x cpu. Vaihdoin siihen stock-coolerin tilalle Noctuan NH-U12P SE2, koska mökä alkoi ketuttamaan. Tuntuu kuitenkin että melua on vieläkin turhan paljon, varsinkin verrattuna vanhaan 6700k kokoonpanoon. Voisin koittaa hieroa tota cpu-fanin fan curvea vähän paremmaksi, mutta Asrockin emon mukana tulleet työkalut ei siihen ihan kovin hyvin sovellu. Onkos speedfan vielä nykysellään the softa mitä käyttää, vai onko joku parempi olemassa? Noi Noctuan flektit ei varmaan pitäisi mennä miksikään, vaikka ovatkin jo muutaman vuoden vanhat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Mulla on Asrockin x570 pro4 ja 3800x cpu. Vaihdoin siihen stock-coolerin tilalle Noctuan NH-U12P SE2, koska mökä alkoi ketuttamaan. Tuntuu kuitenkin että melua on vieläkin turhan paljon, varsinkin verrattuna vanhaan 6700k kokoonpanoon. Voisin koittaa hieroa tota cpu-fanin fan curvea vähän paremmaksi, mutta Asrockin emon mukana tulleet työkalut ei siihen ihan kovin hyvin sovellu. Onkos speedfan vielä nykysellään the softa mitä käyttää, vai onko joku parempi olemassa? Noi Noctuan flektit ei varmaan pitäisi mennä miksikään, vaikka ovatkin jo muutaman vuoden vanhat?
Ota PBO pois tai "kellota" prosessori johonkin 4GHz paikkeille staattisilla volteilla. Tuo melu todennäköisesti tulee siitä, että prosessori kellotelee itseään ja sitten lämpötilat pomppaavat, tuulettimet pyörähtävät koville kierroksille ja sitten jäähdyttävät sen prosessorin, ja sammuvat taas, ja koko homma alkaa alusta. Se suuri vaihtelu on se ongelma ja ei siinä mitkään speedfanit auta. Se täytyy säätää joku ramp up time biosista tai estää nämä äkilliset lämpötilavaihtelut.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 544
Ota PBO pois tai "kellota" prosessori johonkin 4GHz paikkeille staattisilla volteilla. Tuo melu todennäköisesti tulee siitä, että prosessori kellotelee itseään ja sitten lämpötilat pomppaavat, tuulettimet pyörähtävät koville kierroksille ja sitten jäähdyttävät sen prosessorin, ja sammuvat taas, ja koko homma alkaa alusta. Se suuri vaihtelu on se ongelma ja ei siinä mitkään speedfanit auta. Se täytyy säätää joku ramp up time biosista tai estää nämä äkilliset lämpötilavaihtelut.
Paljon helpompi vaihtohto on laittaa tuulettimen maksimikierrokset oman melunsietokyvyn mukaan haluamalleen tasolle ja unohtaa että mitään ongelmaa koskaan olikaan. Prossu osaa säätää kellojaan ja jännitteitään sitten toteutuvan jäähdytystehon mukaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Paljon helpompi vaihtohto on laittaa tuulettimen maksimikierrokset oman melunsietokyvyn mukaan haluamalleen tasolle ja unohtaa että mitään ongelmaa koskaan olikaan. Prossu osaa säätää kellojaan ja jännitteitään sitten toteutuvan jäähdytystehon mukaisesti.
En sanoisi parempi vaihtoehto, mutta on hyvä olla vaihtoehtoja.

Tässä on vähän se ongelma, että jos alunperin ei osattu säätää BIOS:issa niitä tuuletinkäyriä, niin tämä vaatii pientä opettelua. Mutta tämä pitää kuitenkin tehdä vaan kerran, niin suosittelen minäkin.
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
149
Noctuan nh-u12s:ään tarkoitus laittaa kaksi kappaletta nf-f12 puhaltimia yhdestä emon cpufan lähdöstä, noctuan na-yc1 pwm y-haaroittimella. Kuinka pwm säätö tapahtuu molemmille tuulettimille, kun y-haarassa toisessa on oikeat neljä pinniä ja toisessa ainoastaan kolme?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Noctuan nh-u12s:ään tarkoitus laittaa kaksi kappaletta nf-f12 puhaltimia yhdestä emon cpufan lähdöstä, noctuan na-yc1 pwm y-haaroittimella. Kuinka pwm säätö tapahtuu molemmille tuulettimille, kun y-haarassa toisessa on oikeat neljä pinniä ja toisessa ainoastaan kolme?
Se yhdistämätön johto on tuulettimen raportoima kierrosnopeussignaali. Riittää, että johdoissa menee maa, +12V ja PWM. Siihen riittää kolme johtoa.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Noctuan nh-u12s:ään tarkoitus laittaa kaksi kappaletta nf-f12 puhaltimia yhdestä emon cpufan lähdöstä, noctuan na-yc1 pwm y-haaroittimella. Kuinka pwm säätö tapahtuu molemmille tuulettimille, kun y-haarassa toisessa on oikeat neljä pinniä ja toisessa ainoastaan kolme?
Jätä se NF-F12 sinne kaupan hyllylle.
Ovat täysin brändikusetusylihintaisia kehnolle akustiikalleen.

Nämä ovat ääniprofiililtaan valovuoden edellä ja PST:ssä on suoraan johdossa haaroitin jolla saat kummankin kiinni emon liitäntään.
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
149
Jätä se NF-F12 sinne kaupan hyllylle.
Ovat täysin brändikusetusylihintaisia kehnolle akustiikalleen.

Nämä ovat ääniprofiililtaan valovuoden edellä ja PST:ssä on suoraan johdossa haaroitin jolla saat kummankin kiinni emon liitäntään.
Okei, kiitos vinkistä! Nyt on toi nh-u12s yhdellä noctuan f-12:lla, eikä se olekkaan kyllä mielestäni hiljainen.. Saapi noita articin tuulettimia vielä repullisen, yhdellä noctuan hinnalla:)
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 301
Suositelkaas jotain edullista prossujäähyä AM4-kantaan R7 1700x :lle. Sellainen jolla voi vähän kellotellakkin. Tuulettimen humina ei haittaa. Tässä jotain mitä itse löysin, mutta ei mitään hajua onko hyviä:




 
Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
135
Suositelkaas jotain edullista prossujäähyä AM4-kantaan R7 1700x :lle. Sellainen jolla voi vähän kellotellakkin. Tuulettimen humina ei haittaa. Tässä jotain mitä itse löysin, mutta ei mitään hajua onko hyviä:




Itselläni freezer 34 ja toimii hyvin, mutta kosketuspinta-ala melko pieni prosessoriin.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Okei, kiitos vinkistä! Nyt on toi nh-u12s yhdellä noctuan f-12:lla, eikä se olekkaan kyllä mielestäni hiljainen.. Saapi noita articin tuulettimia vielä repullisen, yhdellä noctuan hinnalla:)
NF-F12 on kokonaisuutena suunnilleen yksi surkeimpia tuulettimia mihin olen koskenut 25 harrastusvuoden aikana.
Ja hintaisekseen se on kyllä yksi kusetus.

Markkinointihevonpaska-rakenne tekee sen ääniprofiilista hyvin rauhattoman kaikilla kierroksilla:
"Moottorin tukien" oleminen käytännössä samansuuntaiset lapojen jättöreunan kanssa aiheuttaa lavasta lähtevään ilmavirtaan isoja töksähdyksiä.
Voit havainnollistaa tuota ilmiötä puhaltamalla ilmaa suusta ja heiluttamalla kynää tai vaikka sormea edestakaisin suun edestä ilmavirran poikki.
Noctua vielä oikein markkinointi-BS:ssään väittäää, että kyllä tuosta aiheutuvat taajuuspiikit ovat hyviä, koska se on heidän paskaansa.

Ja moottorikin on yksi miniaturisoitu täryjyrä ja tuuletin tärisee kuin polttomoottori jossa on tasapainotus rikki.
Tuulettimen laskeminen pöydälle on suunnilleen kuin sille laskisi käynnissä olevan moottorisahan.
U12P jäähyn bundlatun NF-P12:n (joka sentään oli ääniprofiililtaan pääosin hyvä) osalta laitoin kyseisen tolkuttoman tärinän huonon yksilön piikkiin, mutta U12S:n NF-F12:n identtinen tärinä vahvisti kyseessä olevan paskan moottorin.

Samaan aikaan taas hyvin edulliset Scythen tuulettimet ovat olleet käytännössä tärinöittä pyöriviä ja yhteensä luokkaa tusinasta vain muutamassa on ollut pientä tärinää.
Kestoikä niissä Glide/SlipStreameissa aivan yksinkertaisimmalla perusliukulaakerilla kyllä on keskinkertainen, mutta nuo Arcticit taas ovat Noctuankin voittavalla 10v takuulla.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Suositelkaas jotain edullista prossujäähyä AM4-kantaan R7 1700x :lle. Sellainen jolla voi vähän kellotellakkin. Tuulettimen humina ei haittaa. Tässä jotain mitä itse löysin, mutta ei mitään hajua onko hyviä:




Coolerhamsteri on brändiylihintainen.
Spartan 3 on pienempi ja vähemmän tukevalla kiinnityksellä.
Eli yliviivaa ne suoraan.

Fera 3 on kyllä muuten oikein hyvä muistikampojen tilaa kasvattavalla offset rakenteella, mutta tuulettimen rakenne ei ole ääniprofiilille paras.
Arcticin tuuletin taas on erittäin pehmeällä ääniprofiililla ja pitkäkestoinen.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 301
Kiitos vastauksista! Arctic Freezer 34 lähti tilaukseen Jimmsiltä. Tuo kuuden vuoden takuu on kyllä kova tuon hintaiselle jäähylle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Kiitos vastauksista! Arctic Freezer 34 lähti tilaukseen Jimmsiltä. Tuo kuuden vuoden takuu on kyllä kova tuon hintaiselle jäähylle.
Sanoisin, että Fera 3 on ihan samaa luokkaa, mutta Arctic Freezer 33 eSportsilla minun 1700 jäähtyi. Ei sitä kellotettu maksimeihin, vaan tuonne melkein 1800X:n tasolle vakiona.

Noissa kolmessa (Hyper 212 , Fera 3, Freezer 34) on suurimpana erona tuuletin. Toki myös Hyper 212:n kiinnitysmekanismi on vammainen. Mutta Arcticilla on todennäköisesti parhaat tuulettimet tuossa hintaluokassa. Hyper 212 menee noista kovimpaa, mutta sitten alkaa äänet kuulua ja se on silti huonompi ilmankierrättämisessä kuin Arctic.

Tulin vaan sanomaan, että Fera 3 ei ole huono, mutta päädyin kehumaan Arcticcia :( Siinä on kuitenkin Arcticissa huonompi kosketuspinta-ala, eli Fera 3 peittää enemmän prosessorista. Tällä ei ole niin suurta merkitystä, suurin merkitys on tornin koon jälkeen tuolla tuulettimella. Arctic P12, joka tuossa on kiinni, voittaa SilentiumPC:n tuulettimet ja siitä se takuu tulee, kun se on se mekaaninen osa, joka kuolee. Hyper 212 on sleeve bearing, joten se alkaa vähintään tuottaa lisä-ääniä parissa vuodessa, jonka jälkeen se pitää vaihtaa ja änkeä uusi tuuletin siihen muovikehikkoon.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 301
Joo varmaan tuolla Arctic 34:llä saa tuon r7 1700x jäähtymään ilman että korvat kärsii. Hyvin kyllä tämä vanhan koneen Scythe Mugen 2 Rev.B palvellut 8 vuotta. Tuulettimet ei joudu edes kunnolla pöhisemään i5 2500k 4,5ghz kelloilla, ja tuosta ylöspäinkin sain aikanaan kelloja ilman että lämmöt huiteli läheskään tapissa.

Edit: Emolevyn virransyöttö siis taisi tulla vastaan aikanaan kellotuksissa, ostin aikanaan parjatun Asuksen LX-mallin. Toisaalta 4,7ghz on kai aika kova lukema jo itse tuolle kivellekkin, ja tuon 4,7ghz muistaakseni sain parhaimmillaan primellä vakaaksi. Sitten loppui tuki Asusin kellotussoftalle, enkä ole jaksanut tuolta BIOS:ista ränkätä yli 4,5ghz, kun 200mhz hyöty tällä i5-2500k on nykyisin aika pieni. Hyperthreading uupuu ja sitä ei paikata millään.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 029
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom