Ilmajäähdytys yleisthredi

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Minkätasoinen päivitys tuo olisi, jos hankkisi tuon Thermalright HR-02 Macho Rev. B tilalle :hmm: ? Eiköhän nykyään saa samalla hinnalla vähän parempaa tavaraa kuin kahdeksan vuotta sitten.
On se hyviä arvosteluja saanut mutta itse miettisin paljonko maksaa uusi tuuletin tuohon (eli laitat toisen tuulettimen ernsimmäisen lisäksi) Thermalright HR-02 Macho Rev. B:n?
Se ero ei kuitenkaan niin suureksi tule kummankaan hyväksi. Paitsi tuo uudempi on tietysti halvempi ja tulee kahdella tuulettimella jos nyt alkaa noiden kahden välillä pohtimaan.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Itse katsellut vähän järeämpää jäähyä Be Quiet! Dark Rock 4:n tilalle. Uutta i5-13600KF:ää piti alivoltittaa ihan tosissaan tuolla jäähyllä ja silti renderöidessä käy vähän kuumana. Valintaa rajoittaa se, että jäähyn pitää olla musta, enkä mielellään haluaisi sen tulevan muistien päälle.

Muutamia löytänyt:
Deepcool AK500
Scytche Mugen 5 Black Edition Rev C
Noctua NH-D15s

Guru3D tosin oli testannut kaikki ja erot olivat aika pieniä. Kun Be Quiet! ottaa takkiin lämmöissä, on se vastineeksi hiljaisin. Yllättävän hiljainen se on kyllä omassa käytössäkin, vaikka tuuletin saa pyöriä aika kovalla kuorman alla. Mietin, että onko sitä vain suoraan hankittava muistien päälle tulevaa kaksitornista jäähyä (Esim. uusi Thermalright tai Deepcool AK620) tai sitten kokeiltava LGA 1700 contact framea nykyisen jäähyn kanssa. Kotelon ilmanvaihto on jo hyvä.

Lämpötila:
Deepcool AK500 - 74 astetta
Scythe Mugen 5 - 74 astetta
Noctua NH-D15s - 75 astetta
Be Quiet! Dark Rock 4 - 77 astetta

Melutaso:
Deepcool AK500 - 32dBA
Scythe Mugen 5 - 33dBA
Noctua NH-D15s - 34dBA
Be Quiet! Dark Rock 4 - 31dBA
 
Liittynyt
16.11.2018
Viestejä
294
Itse katsellut vähän järeämpää jäähyä Be Quiet! Dark Rock 4:n tilalle. Uutta i5-13600KF:ää piti alivoltittaa ihan tosissaan tuolla jäähyllä ja silti renderöidessä käy vähän kuumana. Valintaa rajoittaa se, että jäähyn pitää olla musta, enkä mielellään haluaisi sen tulevan muistien päälle.

Muutamia löytänyt:
Deepcool AK500
Scytche Mugen 5 Black Edition Rev C
Noctua NH-D15s

Guru3D tosin oli testannut kaikki ja erot olivat aika pieniä. Kun Be Quiet! ottaa takkiin lämmöissä, on se vastineeksi hiljaisin. Yllättävän hiljainen se on kyllä omassa käytössäkin, vaikka tuuletin saa pyöriä aika kovalla kuorman alla. Mietin, että onko sitä vain suoraan hankittava muistien päälle tulevaa kaksitornista jäähyä (Esim. uusi Thermalright tai Deepcool AK620) tai sitten kokeiltava LGA 1700 contact framea nykyisen jäähyn kanssa. Kotelon ilmanvaihto on jo hyvä.

Lämpötila:
Deepcool AK500 - 74 astetta
Scythe Mugen 5 - 74 astetta
Noctua NH-D15s - 75 astetta
Be Quiet! Dark Rock 4 - 77 astetta

Melutaso:
Deepcool AK500 - 32dBA
Scythe Mugen 5 - 33dBA
Noctua NH-D15s - 34dBA
Be Quiet! Dark Rock 4 - 31dBA
Mulla on 13600KF niskassa Noctua NH-U12A Chromax Black. Vakio asetuksilla ajelen mitä Asus Prime Z790-A tarjos ja erinomaisesti riittää jäähdytys. Cinessä max lämmöt ollu 77 astetetta.
Varaa olis kotelon ja prossun tuuletusta lisätä mut ainakaan nyt ei vielä tartte, katotaan kesällä.
Kallishan tää on kyllä mut itse sain sopivaan hintaan vähän käytettynä.
Testissä Noctua NH-U12A chromax.black -prosessoricooleri - io-tech.fi
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Mulla on 13600KF niskassa Noctua NH-U12A Chromax Black. Vakio asetuksilla ajelen mitä Asus Prime Z790-A tarjos ja erinomaisesti riittää jäähdytys. Cinessä max lämmöt ollu 77 astetetta.
Varaa olis kotelon ja prossun tuuletusta lisätä mut ainakaan nyt ei vielä tartte, katotaan kesällä.
Kallishan tää on kyllä mut itse sain sopivaan hintaan vähän käytettynä.
Testissä Noctua NH-U12A chromax.black -prosessoricooleri - io-tech.fi
Tuo on juuri se jäähy, jonka ostaisin, jos budjetti olisi rajaton. Paikallisessa Powerissa on vielä pitkään kuumotellut hyllyssä yksi kappale. Pirun tyylikäs jäähy ja jäähdytystehon luulisi riittävän :D
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
989
Onkohan jotain parempia kotelotuuletin vaihtoehtoja jos tarvitsee eteen slim tyyppisiä 120mm tuulettimia kaksi? Arctic P12 slim olisi siinä mielessä hyvä, että ennestään löytyy jo yksi P12 original kotelon taakse, joten tarvitsisi ostaa kolmen tuulettimen sijaan vain kaksi ja olisi samaa mallia kaikki.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
NH-L12S ei mahdu kunnolla setuppiin. Tuuletin kun on alapuolella, niin tuuletin osuu io-pellin muovisuojukseen. Ja jos sen siirtää yläpuolelle, niin tuulettimen ja kotelon lasin väliin jää pari milliä rakoa. Mikä olisi sopivampi jäähy?
Kotelona raijintek ophion
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Menisköhän tuon L12S:ään 80-90mm tuuletin alapuolelle noilla vakio kiinnikkeillä? Pienemmällä tuulettimella tuon sais toimimaan, kun tuuletin menis muistien ja io shroudin väliin
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997

Mikä tekee oheisesta tuulettimesta noinkin hinnakkaan? Tuleeko paketissa useampi?

Entä onko suosituksia hiljaisesta tuulettimesta, jossa valaistusta? Nyt käytössä Noctuaa, mut niissä ei ledejä vielä ole näkynyt. Onko kellään tietoa, onko Noctualla aikomus tehdä tulevaisuudessa rgb-tuulettimia?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Corsairin ML140 tuulettimet rahisevat ja rohisevat myös todella pahasti Arctic P14 verrattuna. Ostin eka halvalla P14:sia kasan, ja pohdin, että mitä rahalla saa. Arvalla ostin noita Corsaireja, ja ei olisi kannattanut. Onneksi sain ne palautettua/myytyä, en muista enää, eroon pääsin kuitenkin. P14:n ulina ei sentään ole kovin kriittinen ongelma, ja sen voi välttää. Jatkuvasti joka kierrosalueella selvää ääntä pitävälle Corsairin tuulettimelle ei taas voi muuta tehdä kuin irrottaa se koneesta.

Arctic P14 RGB:ssä ärsyttää tähän mennessä vain yksi asia: keskellä olevan tarran selvä "vispaus". Siinä on A-logo, joka pyöriessään tekee sellaisen todella häiritsevän näköisen kuvion, jos tuuletinta katsoo. Tekisi mieli laittaa jokin pyöreä tarra tuohon päälle peittämään logon.

Lisäksi ilmeisesti kotelon pohjassa? oleva P14 RGB tuuletin roikkuu sen verran alaspäin, että se käynnistyessään rohisee pohjaa vastaan, mutta kun pääsee vauhtiin, ääni katoaa. Pitäisi varmaan jaksa jotkut korokeprikat asentaa tuulettimen ja kotelon rungon väliin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2020
Viestejä
284
NH-L12S ei mahdu kunnolla setuppiin. Tuuletin kun on alapuolella, niin tuuletin osuu io-pellin muovisuojukseen. Ja jos sen siirtää yläpuolelle, niin tuulettimen ja kotelon lasin väliin jää pari milliä rakoa. Mikä olisi sopivampi jäähy?
Kotelona raijintek ophion
Muut on saanu tuohon koteloon mahtumaan tuon jäähyn lisäksi:
be quiet! Shadow Rock LP, CRYORIG C1, Scythe Big Shuriken 3
Aika huonoja kuvia niillä.

L12S jäähystä myös olemassa tämmöinen versio:
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Menis tuo l12s koteloon jos tuo emolevy ei ottais kiinni jäähyttimen tuulettimeen. Laitoin sen nyt hetkeksi niin että on tuuletin yläpuolella. Katsotaan vaihtoehdot läpitte, ennenkuin alan uutta jäähyä tilaamaan.

Ja korjaan vielä että jos tuuletin on jäähyn alla. Niin se osuu EMOLEVYN io-suojukseen, ei siis koteloon.
Ja ottaa myös muisteihin kiinni, kun ne sain nyt myös asenneltua. Kääntäminen ei siis auta tässä asiassa.
 
Liittynyt
17.06.2020
Viestejä
284
Ei se auta toistella sitä emoa jos ei emon mallia kerro :)
Jos vain kotelon mallin kertoo, niin ei tuon paremmin osaa kukaan muukaan auttaa.
Tuolta näkee oisko se Ghost malli yhteensopiva.

be-quietillä myös samanlainen:

Jos Noctua on tuon emon merkannu yhteensopivaksi L12S:n kanssa, niin lähetä palautetta niille.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Joo. Olin varma että olen sen kertonut, mutta olikin toinen topic. Msi meg z590i unify

Edit: ei sinne mene 12s, eikä edes ghost s1 versio
 
Liittynyt
17.06.2020
Viestejä
284
Msi meg z590i unify
Ehkä katsoit jo, mutta Be-quiet on merkannut SHADOW ROCK LP:n yhteensopivaksi.

PCpartpickerissä myös tämä kokoonpano jossa sama emo ja jäähy, kuvat vois olla parempia.

Ram -kammat pitää olla todella matalat. max 31.7mm, esim. G.Skill Aegis mahtuu, 31.2 mm korkeat.
Helpompaa varmaan hankkii sellainen joka ei mene ram-kampojen (tai io-n) alueelle ollenkaa, esim:
Jos vain jäähdytysteho riittää.

edit: jos nykyinen tuuletin mahtuukin eritavalla ja ei haittaa että se on melkein kiinni lasissa, niin ei silloin kannata vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Jotenkin epäilyttää ettei tuuletin saa ilmaa tarpeeksi kun on lasissa miltein kiinni, tai toisinpäin puhaltaessa ei jaksa työntää ilmaa pois tuulettimen ja lasin välistä. Mutta kokeillaan kunhan saan loput osat kokoonpanoon. Shadow rock lp ois ollut hyvä vaihtoehto, mutta mulla on 42.2mm korkeet kammat
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Jos tuulettimia on enemmän kuin emolla lähtöjä, onnistuuko jollain lisäpalikalla ohjata niitä erikseen ihan kuin olisi erilliset lähdöt emolla? Tietysti Fractalin koteloissa on tuo tuuletinhubi, mutta niissä kuten myös haaroitinta käyttäen se ohjautuu kaikki yhtä aikaa mitä sen takana on.

Jos on olemassa joku laite, niin sellanen joka toimii myös linuksin puolella. Jos on laite, joka toimii itsenäisesti, niin onnistuu myös bootata windowssin puolelle kun jos sitä harvoin tarvitsee säätää.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 472
Jos tuulettimia on enemmän kuin emolla lähtöjä, onnistuuko jollain lisäpalikalla ohjata niitä erikseen ihan kuin olisi erilliset lähdöt emolla? Tietysti Fractalin koteloissa on tuo tuuletinhubi, mutta niissä kuten myös haaroitinta käyttäen se ohjautuu kaikki yhtä aikaa mitä sen takana on.

Jos on olemassa joku laite, niin sellanen joka toimii myös linuksin puolella. Jos on laite, joka toimii itsenäisesti, niin onnistuu myös bootata windowssin puolelle kun jos sitä harvoin tarvitsee säätää.
Tarviiko kaikkia tuulettimia välttämättä ohjata erikseen? Luulisi että yleensä ei haittaa jos esim. etutuulettimet pyörii samalla vauhdilla. Paremminkin tän luulis olevan toivottu tilanne. :hmm:
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Tarviiko kaikkia tuulettimia välttämättä ohjata erikseen? Luulisi että yleensä ei haittaa jos esim. etutuulettimet pyörii samalla vauhdilla. Paremminkin tän luulis olevan toivottu tilanne. :hmm:
Ei kait. Mulla nykyisessä kotelossa on tilanne, että edessä kaksi 140 cm tuuletinta ja toinen on pysähdyksissä jos kotelon sisällä viileätä. Tietysti jos molemmat pyörisi, niin voisi pyöritellä niitä hiljempaa. Toisaalta sitten tulee vastaan miniminopeus.

Mut jos mahdollista, niin eihän sellanen hallinta haittaakaan ole jottan jokainen olisi säädettävissä erikseen. voihan ne siltikin säätää samaan nopeuteen.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 472
Ei kait. Mulla nykyisessä kotelossa on tilanne, että edessä kaksi 140 cm tuuletinta ja toinen on pysähdyksissä jos kotelon sisällä viileätä. Tietysti jos molemmat pyörisi, niin voisi pyöritellä niitä hiljempaa. Toisaalta sitten tulee vastaan miniminopeus.

Mut jos mahdollista, niin eihän sellanen hallinta haittaakaan ole jottan jokainen olisi säädettävissä erikseen. voihan ne siltikin säätää samaan nopeuteen.
Joo mut pointti oli ettei ehkä kannata investoida tuuletinohjaimeen. Mieluummin vaikka vaihtaa paremmat tuulettimet, jos ei sitä jo ole tehnyt. Minimikierroksilla laadukkaista tuulettimista ei juuri pitäisi ääntä lähteä.
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 291
Jos tuulettimia on enemmän kuin emolla lähtöjä, onnistuuko jollain lisäpalikalla ohjata niitä erikseen ihan kuin olisi erilliset lähdöt emolla? Tietysti Fractalin koteloissa on tuo tuuletinhubi, mutta niissä kuten myös haaroitinta käyttäen se ohjautuu kaikki yhtä aikaa mitä sen takana on.

Jos on olemassa joku laite, niin sellanen joka toimii myös linuksin puolella. Jos on laite, joka toimii itsenäisesti, niin onnistuu myös bootata windowssin puolelle kun jos sitä harvoin tarvitsee säätää.
Linuxista en tiedä mitään, mutta tuollainen tuli googlella eteen

EDIT: r/linux_gaming - Any progress getting Corsair Commander pro to work in Linux?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Joo mut pointti oli ettei ehkä kannata investoida tuuletinohjaimeen. Mieluummin vaikka vaihtaa paremmat tuulettimet, jos ei sitä jo ole tehnyt. Minimikierroksilla laadukkaista tuulettimista ei juuri pitäisi ääntä lähteä.
Jos ne ohjaimet on suht edullisia, niin tuskin haittaakaan on. Noctuaahan noi kaikki mulla on.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Tilasin ensin i5-13600KF:lle Noctua NH-U12A:n Chromax-mustana. Sitten päädyin kuitenkin tilaamaan Noctua NH-D15S:n mustana ja täytyy aamulla soittaa ja perua tuo U12A. Jos hakee hiljaisuutta, niin D15S taitaa olla parempi. Iso jäähdytyspinta-ala kompensoi tuulettimien pyörimisnopeuksia ja lisäksi toimii paremmin hetkellisissä piikeissä, joihin tuuletinkäyrä ei ehdi reagoida. Tuo videokin tuli juuri sopivasti ja siinä U12A ei pärjännyt hirveän hyvin. Thermalright olisi muuten edullisen hinnan takia helppo valinta, mutta en tykkää siitä, miten eteen se tulee kotelossa ja peittää samalla muistit kokonaan.




Be Quiet! Dark Rock 4 ei meinaa oikein riittää tuolle i5-13600KF:lle reilusti alivoltitettunakaan, vaikka Contact Frame on asennettu ja lämpötahnat on levitetty tasaisesti. Pelatessa logitin max. 90 asteen Package-lämmöt äsken ja nyt on vielä talvi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Mikä olisi hyvä RGB-tuuletin, joka on hiljainen jne 140 cm kokoluokassa? Jossain luin että jotkut on valitelleet Corsairin olevan huonoja, mutta onko ne? Nyt on kaikki Noctuaa.

Mulle noi rgb-tuulettimet on ihan uusi juttu; toki mä oon niitä tietokoneissa nähnyt, mutta tuleeko niihin joku ohjain jolla niitä valoja ohjataan vai vaihtuuko ne randomisti tms.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Mikä olisi hyvä RGB-tuuletin, joka on hiljainen jne 140 cm kokoluokassa? Jossain luin että jotkut on valitelleet Corsairin olevan huonoja, mutta onko ne? Nyt on kaikki Noctuaa.

Mulle noi rgb-tuulettimet on ihan uusi juttu; toki mä oon niitä tietokoneissa nähnyt, mutta tuleeko niihin joku ohjain jolla niitä valoja ohjataan vai vaihtuuko ne randomisti tms.
Itse laitoin näitä täällä saadulla suosituksella ja olen tykännyt (vaikka emoni ei noita valoja hyvin osaakaan ohjata)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
541
Mikä olisi hyvä RGB-tuuletin, joka on hiljainen jne 140 cm kokoluokassa? Jossain luin että jotkut on valitelleet Corsairin olevan huonoja, mutta onko ne? Nyt on kaikki Noctuaa.

Mulle noi rgb-tuulettimet on ihan uusi juttu; toki mä oon niitä tietokoneissa nähnyt, mutta tuleeko niihin joku ohjain jolla niitä valoja ohjataan vai vaihtuuko ne randomisti tms.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Päivitin i5-13600KF:lle Be Quiet Dark Rock 4 -> Noctua NH-D15S Chromax.black. Idlelämmöt tippuivat muutamalla asteella ja Cinebench-lämmöt 10 asteella. Aika huoma suoritus. Noctuan tuuletin otti rasituksessa max. 1000RPM kierroksia ollen lähes huomaamaton, kun Be Quiet! hurisi 1200RPM nopeudella.

Yllättävän iso ero, vaikka tuo Be Quiet! ei sekään ole mikään rimpula. Nyt sai hiljaisen ja viileän koneen ja tarvittaessa voi kellotella lisääkin :hammer:
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 627
Hyvin kyllä jäähtyy Lenovo RTX3060ti minkä risojen 2x92mm tuulettimien tilalle pisti 3x80mm tuulettimet. Gelid VGA pwm-adapterilla tuulettimet sai vielä suoraan kiinni kortin omiin liitäntöihin.

3D-printatuilla kiinnikkeillä se ei edes näytä miltään purkkaviritykseltä. Ja herranjestas että miten hyvin kortti tuolla jäähtyy, tuulettimet eivät edes ole mitään laatukamaa koska Arctic P8 föönit on vielä Jimmyllä paketointia odottamassa. Alivoltituksella ja ~2000rpm kierroksilla olivat Heaven-lämmöt jotain 46C luokkaa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 444
@Pörkyle @ristokoo

Vieläkin välillä mietin että pitäiskö vaihtaa tohon mun Lian Li O11 Air Mini 240mm AIO sinne sivuun vai vedänkö Noctua vaan. Kaikenlisäksi miettinyt vieläkin noita kotelo tuulettimia että onko se nyt silti täydellinen, hankala kun haen aina kaikessa viimeisen päälle olevia asetuksia. :D

Kun sehän jäi tämmöiseksi:
2x 140 sisään keulasta , 2x 120 sisään sivusta, 2x 140 sisään pohjasta, 2x 120 ulos katosta, 1x 120 perästä ulos. Viileät nuo 12900K + 4090 ovat ei siitä ole kiinni vaan että mikä on se täydellisin/optimaalisin. :D
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Tuntuisi, että mieluummin Noctualla jos ainut vaihtoehto on 240 mm AIO. Vaihtamalla lähinnä saisi näpertelyn riemua. 280-millinen parantaisi jäähdytystä vähän, onko poissuljettu koko?
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 444
Tuntuisi, että mieluummin Noctualla jos ainut vaihtoehto on 240 mm AIO. Vaihtamalla lähinnä saisi näpertelyn riemua. 280-millinen parantaisi jäähdytystä vähän, onko poissuljettu koko?
No ei ole missään nimessä pois suljettu, lähinnä Arctic 280 onkin vaan saatavilla kun katsoin mutta ongelma on se paksuus. Sivuun sen saisi mutta joutuisi poraa ilmeisesti yhden videon perusteella reikiä tai kairaa koteloa että mahtuu kunnolla jos en väärin katsonut, jos siis sivuun laittaa puhaltaa ulos mikä on mielestäni tässä kohtaa fiksuinta.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
No ei ole missään nimessä pois suljettu, lähinnä Arctic 280 onkin vaan saatavilla kun katsoin mutta ongelma on se paksuus. Sivuun sen saisi mutta joutuisi poraa ilmeisesti yhden videon perusteella reikiä tai kairaa koteloa että mahtuu kunnolla jos en väärin katsonut, jos siis sivuun laittaa puhaltaa ulos mikä on mielestäni tässä kohtaa fiksuinta.
Micro-ATX -emon kanssa saisi vissiin radin kattoon :rofl:
Mahtuuko 280:nen eteen?
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 444
Micro-ATX -emon kanssa saisi vissiin radin kattoon :rofl:
Mahtuuko 280:nen eteen?

Näillä saisi sen 280mm kyllä kattoon. Olisikohan wörtti kokonaisuudessaan.

EDIT: Tilasin jokatapauksessa ne viimeiset sieltä kun oli niin halvat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
71
Kertokaas kokeneemmat. Onko kallis sivuaskel lähteä jäähdyttämään i7-13700K tuulettimella? Lähinnä miettinyt Noctuan D15 ja koteloksi Corsair 4000X. Vai jääkö tämä kokeiluksi joka lopulta päättyy AIO ostoon?

Edit: Tuo Corsairin 4000X tuli tilattua tarjouksesta. Samalla tilasin 4000D airflow mallin etupaneelin. Maksoi 8e. Saa vaihtaa lasisen paneelin reiitettyyn jos lämmöt karkaa. Kopat 4000X/D on muutoin samoja. Testeissä vaikutus noin 5C luokkaa.

Tuo Intelin prossu on melko suosittu ja kokemuksia varmaan löytyy erilaisista kokoonpanoista. Käyttö sekalaista ja varmaankin eniten desktopilla tai kevyessä käytössä. Tästä syystä priorisoin itse enemmän idle kulutusta kuin maksimia. Toimiva jäähdytys on vaan todella hankala rakentaa uusien Intelin prossujen ympärille. AMD olisi toki helpompi jäähdyttää mutta idlessä watit kelpaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kertokaas kokeneemmat. Onko kallis sivuaskel lähteä jäähdyttämään i7-13700K tuulettimella? Lähinnä miettinyt Noctuan D15 ja koteloksi Corsair 4000X. Vai jääkö tämä kokeiluksi joka lopulta päättyy AIO ostoon?

Tuo Intelin prossu on melko suosittu ja kokemuksia varmaan löytyy erilaisista kokoonpanoista. Käyttö sekalaista ja varmaankin eniten desktopilla tai kevyessä käytössä. Tästä syystä priorisoin itse enemmän idle kulutusta kuin maksimia. Toimiva jäähdytys on vaan todella hankala rakentaa uusien Intelin prossujen ympärille. AMD olisi toki helpompi jäähdyttää mutta idlessä watit kelpaa.
Intelit on vaan vakiona ylikellotettu maksimeihin. Säädät asetuksia ja saat cinebench-kulutusta tms alas kymmeniä watteja jollain 2-5% suorituskykymenetyksellä.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Kertokaas kokeneemmat. Onko kallis sivuaskel lähteä jäähdyttämään i7-13700K tuulettimella? Lähinnä miettinyt Noctuan D15 ja koteloksi Corsair 4000X. Vai jääkö tämä kokeiluksi joka lopulta päättyy AIO ostoon?

Tuo Intelin prossu on melko suosittu ja kokemuksia varmaan löytyy erilaisista kokoonpanoista. Käyttö sekalaista ja varmaankin eniten desktopilla tai kevyessä käytössä. Tästä syystä priorisoin itse enemmän idle kulutusta kuin maksimia. Toimiva jäähdytys on vaan todella hankala rakentaa uusien Intelin prossujen ympärille. AMD olisi toki helpompi jäähdyttää mutta idlessä watit kelpaa.
Kannattaa ainakin tilata heti Thermalrightin Contact Frame. Moni on raportoinut selviä pudotuksia lämmöissä tuon asennuksen jälkeen. Myös idle-lämpöjen pitäisi tippua:

https://www.amazon.de/-/en/Thermalright-Anti-Bending-Pressure-Correction-Installation/dp/B0B64XQ96X/ref=sr_1_3?keywords=thermalright+kontaktrahmen&qid=1677672335&sprefix=thermalright+conta,aps,124&sr=8-3

Itsellä on i5-13600KF tuon Contact Framen kanssa ja jäähdytyksestä huolehtii Noctua NH-D15S chromax. 200W power limittiä vasten rasittaessa ytimien max. lämmöt vaihtelevat 81-87 asteen välillä tuulettimien pyöriessä hiljaisella tuuletinprofiililla (max 1050RPM). Uskoisin, että i7-13700K jäähtyy myös etenkin, jos jännitettä viilaa ja antaa tuulettimien pyöriä reilummin. Vakiona nämä Raptor Laket tyypillisesti hyökkäävät herkästi 100 asteeseen rasittaessa, mutta alivoltitus auttaa. Itsellä vakiona emolevy tarjosi 1.36 voltin jännitettä ja itse sain pudotettua sen 1.18 volttiin ja vielä nostettua kelloja hieman. Löysää on valtavasti.

Tuosta 4000X kotelosta en osaa tarkemmin sanoa, mutta lasinen etupaneeli ei välttämättä ole ilmanvaihdon ja lämpöjen kannalta paras vaihtoehto, jos hakee mahdollisimman alhaisia lämpöjä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 285
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom